2015.11.17. 10:44

Tisztelt Kütyüdoki!

Szeretnék egy DRL-t telepíteni az első lökhárítóba, a ködlámpa "helyére". Nincs az autóban első ködlámpa csak a helye van "kijelölve" egy süllyesztéssel a lökösben, illetve a világításkapcsolón a hátsó ködlámpa kapcsolója mellett van egy "vakgomb".

A lényeg, hogy azt szeretném, hogy a DRL kapcsolható legyen, magyarul ne kapcsoljon fel gyújtásra, hanem pl. a vakgomb helyére telepített nyomógombbal én tudjam ki-be kapcsolni. Így tulajdonképpen egy kvázi ködlámpa kapcsolóval tudnám kapcsolni. A kérdésem annyi, hogy ez ilyen formában kivitelezhető-e (szakemberrel, nem házilag)? Illetve a műszaki vizsgán megfelel-e?

Köszönöm, Károly.

A ködlámpa helyét ellenőrizni kell a beépítés előtt, mert nem minden autó esetében felel meg ez a magasság az előírásoknak. Honlapunkon a DRL menüpontban megtalál minden vonatkozó előírást, érdemes elolvasni. A kapcsoló bekötésénél az alábbiaknak kell megfelelni:

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

(42. § (5) A távolsági fényszóróhoz alkalmazható olyan elektromos kapcsolás is, amellyel a távolsági fényszóró minden más világító és fényjelző berendezéstől függetlenül – a kapcsoló működtetésének az időtartamára – bekapcsolható; e kapcsoló elengedésekor a távolsági fényszórónak ki kell aludnia.)

Én egy automata kapcsolót javasolnék, aminek az ára kb. 8000 Ft. A kapcsoló érzékeli a környezeti fényt és automatikusan átkapcsol nappali, illetve tompított világításra. Nem kell odafigyelni, mindig a megfelelő világítást használja és nem kell külön kapcsoló, ami, ha a gyári kapcsoló árát vesszük alapul, legalább akkora költség.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu