Minden oké, mégse fűt

2016.02.03. 11:32

Tisztelt Kütyüdoktor!

Hetek óta szenvedek a Swiftemmel (1.3, 1995), mert nem működik a hátul fűtőszálam. A vizsgálatot a biztosítékkal kezdtem, jó volt. A fűtőszál nincs megszakadva, mert sípol a multiméter. A kapcsolóhoz jön áram, és hátra a vezetékekhez is, egészen addig amíg rá nem dugom a fűtőszálra. (Még a kapcsoló is világít és feszültség is van, de ahogy összekötöm hátul, eltűnik minden.)

Csak én nem értek valamit? Vagy mitől lehet ez? Menet közben ha bekapcsolom ritkán felvillan egy pillanatra a kapcsolón a visszajelző, de ettől függetlenül az üvegen semmi sem látszik.

Válaszát előre is köszönöm, Roland

A mérést mindig terhelt állapotban kell elvégezni, mert egyébként fals eredményt kapunk és az csak félrevezet. Állítson mindent gyári helyzetbe és mérjen rá a fűtőszál két vezetékére. Ha mérhető a 12V-os tápfeszültség, akkor szakadt a fűtőszál.

Ellenállásmérővel mérve nem kapunk helyes eredményt, mert a fűtőszál sok, párhuzamosan kapcsolt szálból áll és, ha egy jó, akkor már van ellenállása, ami ráadásul olyan kicsi, hogy abból következtetést nem lehet levonni. Például sötétítőfólia leszedése után általában megszakad a szélvédőfűtés, ami szabad szemmel nem látható, de ettől még szakadt. Ha nem mérhető a csatlakozási ponton a feszültség, akkor az autó karosszériájához képest kell mérni, hogy a pozitív oldal vagy a negatív hiányzik.

Ha a negatív oldal hiányzik, akkor eltört az ajtóátvezetőben a kábel vagy elkorrodált a testkábel csavarja. Ha a negatív megvan és a pozitív tűnt el, akkor a kapcsoló következik. Ha a kapcsolón mérhető a tápfeszültség, az ajtóátvezető lehet ludas. Sajnos a nyitogatástól eltörik a kábel. Be kell kukkantani az átvezető gumiba. Ha eltört a vezeték, akkor ki kell cserélni.

Nem jó megoldás az összeforrasztás, mert a forrasztás kemény kötés és nagyon hamar, újból eltörik. Egy hosszabb darabot kell cserélni és a toldásnak olyan helyen kell lenni, ami nem mozog az ajtó nyitásánál. Ha a kapcsolón nincs feszültség, akkor jön a biztosítéktábla és benne a biztosíték, mint hibaforrás. Elegendő az áramkörben egy hibás csatlakozás, ami átmeneti ellenállással rendelkezik.

Ha átmeneti ellenállása van egy csatlakozónak (kapcsolónak), akkor terheletlen állapotban mérhetünk megfelelő feszültséget, világíthat egy LED-es próbalámpa. De, amint bekapcsoljuk a fogyasztót, az átmeneti ellenállás áramkorlátozó lesz, és eltűnik vagy nagyobb mértékben csökken a mérhető feszültség, hiszen egy ellenállásnak ez a feladata. Általában ahogy említettem a sötétítő fólia eltávolítása után szokott megszakadnia szélvédőfűtés szála, illetve az ajtóátvezetőben eltört vezetékek okoznak ilyen hibát. Remélem érthetően sikerült leírnom és segítettem.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu