Távirányítót a Webastohoz

2014. február 18., 16:32 Módosítva: 2014.02.18 16:32
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

A napokban vettünk egy Mazda Mpv-t. Az autóban webasto állófűtés van. Egy T80-as modullal. A helyzet az hogy a távirányítót elfelejtették oda adni. Lehet-e esetleg valami univerzális távirányítót betanítani a gyári helyére, mert gyári Webasto távkapcsot külön, eddigi utána járásaim alapján nem lehet venni csak modullal együtt. Válaszát előre köszönöm.

További szép napot!

Tudomásom szerint nem lehet univerzálissal helyettesíteni. Az egyik verzió, a Webasto, a másik egy GSM modul. Amennyiben a gyári árat vesszük alapul, szerintem jobb választás a GSM kapcsoló, ami lehetővé teszi, hogy telefonhívással be-, illetve kikapcsoljuk a fűtést. A hívás nem kerül pénzbe, mert elegendő a beprogramozott telefonszámról rácsörögni az autóra, ami a hívás elutasításával nyugtázza a parancsot. SMS-ben le is kérdezhető az állapot, sőt hívást kezdeményez, ha az akkumulátor merül, ez jól jöhet, hogy reggel ez szerint készüljön az autóhoz. A GSM modul kiegészíthető védelmi funkciókkal is, így az autó biztonságát is szolgálhatja. A gyári távkapcsolóban nem tudok segíteni, de ilyen megoldásban szívesen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Villog a tolatólámpa

2014. február 14., 11:36 Módosítva: 2014.02.14 11:36
1

Tiszteletem!

Van egy Opel Vectra c 1.6-os benzin 2003-as évjáratú autóm. Az a probléma, hogy berakom gyújtás alatt rükvercbe és nem világít. De várok picit vele, 1-2 percre rá kigyullad a tolató lámpa. Mi lehet a probléma? Biztosítékokat próbáltam, de nem jutottam vele sok mindenre. Esetleg kábel elöregedés lehet? Másik kérdésem, meg mitől van az, hogy hidegen rángat a motor 2000-es fordulaton és mikor felpörög már abba hagyja? (ha sok gázt adok ) és erőtlennek érzem. Nagyon szépen köszönöm előre is!

További szép napot kívánok. Üdv Máté

Lehet kontakthibás az izzó foglalata, lehet kontakthibás a tolatókapcsoló. Ki kell venni az izzót és ellenőrizni, hogy nincs-e látható oxidréteg a foglalatban, majd feszültségmérővel, vagy próbalámpával ellenőrizni, hogy megjelenik-e a feszültség. Ha nem jut el odáig, akkor a tolatókapcsolónál kell mérni, hogy az megfelelő kontaktust biztosít. Természetesen feltételezem, hogy a biztosítékok jók, ahogyan azt írta. A motorikus probléma nem asztalom, én csak elektromos izékhez értek, azon az autódoki tud segíteni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nehezen indul az Escort

2014. február 12., 10:56 Módosítva: 2014.02.12 10:56
1

Hali Doki

Vettem egy 1992-es Ford Escort 1.6 ost. Hogy lehet deaktivizálni az immoját? Kulcsal nagyon nehezen indul.

Ha gyári, nem lehet. Ha lehetne, nem érne semmit. Ha utólagos, akkor riasztószerviz kiszereli, de ezt sem ajánlom, inkább meg kell javíttatni, mert olcsóbb, mint kiszerelni és kell védelem az autóba. Sajnos, kiment a divatból a karbantartás, pedig nagy szerepe lenne. Ahogy az autót is elvisszük olajcserére és ellenőriztetjük időnként a műszaki állapotát, a védelmi rendszert is évente, kétévente át kellene nézetni. Ha ezt megtennénk, mindig biztonságban érezhetnénk az autót. Senki nem teszi, így egy idő után nyűgként és az autó működésének szempontjából gyenge láncszemként tekintünk egy riasztóra vagy immobiliserre. Egy idő után szívesen megválnánk tőle, mert csak a baj van vele, gondolhatjuk eddig sem csinált semmi hasznosat, ezért nem is kell. Nos, ekkor szokott bekövetkezni a baj, hiszen Murphy nem vesztegette az időt és erről is írt egy törvényt. Az, hogy egy tíz éves autót ellopjanak, ugyan olyan eséllyel bír, mint egy egyéves autó. Alkatrész mindenhez kell, olcsó, drága, új vagy régi, de mindegyiknél sérül a lökhárító, meghibásodik a váltó., a gyári alkatrész drága, így kell a donor.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Eszi az autó az izzókat

2014. február 10., 11:51 Módosítva: 2014.02.10 13:13

Tisztelt Doktor úr!

Seat Toledo (2008) hátsó lámpatestben lévő fék és hátsólámpaizzó (ez ebben a típusban egy izzó) rendszeresen elromlik. Jobb és bal egyaránt. Minden izzócsere után 1-2 héttel később az izzók alsó érintkezője (~félgömb) mint amit elreszeltek ék alakban, vagy simán. Gyakorlatilag elfogy az alumínium érintkező. Én még ilyennel nem találkoztam, és ötletem sincs, hogy mi lehet a korrodáció/anyagelfogyás oka. Ha van valami ötlete szívesen veszem.

Köszönettel: Mila

Látnom kéne a végeredményt, abból biztosat mondhatnék. Az izzó alján a csatlakozás általában ón, aminek alacsony az olvadáspontja. Ha a csatlakozó kontakthibás, ami lehet egyszerűen attól, hogy nem éri el rendesen, nem szorítja össze megfelelő erővel az alsó érintkező az izzó csatlakozási pontját, kis szikrák keletkeznek és elolvad az izzó alján lévő ón.

Szemrevételezve ez látszik az izzó alján - hiszen az anyag nem vész el, csak átalakul - a csúcsos, durva és feketedett felület, a lámpatest érintkezőjén pedig elszíneződés mutatja a melegedést, valamint átragadt, átolvadt ón is található. Meg kell tisztítani az érintkezőt, ha kell görbíteni rajta, hogy megfelelő nyomóerő biztosítsa a jó kontaktust. Ha az érintkező a melegedéstől elvesztette rugalmasságát, kilágyult, akkor cserélni kell.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Gyenge a jel a Borában

2014. február 7., 13:23 Módosítva: 2014.02.07 13:24

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az autómban, Vw Bora Variant, gyári rádiónak (Vw Beta) egyik napról a másikra csökkent a hatótávolsága. Eddig amit városon kívül 30-kmre jelet fogott azt most 5 km után elveszíti. Kérdésem mi lehet a hiba?

Üdv, Tamás

A rádióba be kell dugni egy másik antennát, vagy egy méteres drót is megteszi, és ellenőrizni, hogy javul-e a vétel. Ha nem, akkor a rádió elromlott, ha javul, akkor az antenna környékén kell keresgetni. A rádiót el kell vinni műszerészhez és javítja, de előtte mindenképpen érdemes árajánlatot kérni, mert sok esetben olcsóbb egy új utólagos rádió, ami többet tud, mint a gyári és sokkal szebben szól.

Ha az antennára utal a hiba, akkor ellenőrizni kell az antenna talppontját, mert a felfogatásnál kialakuló kontakthiba miatt a beleépített erősítője nem kap tápfeszültséget és így nem lesz alkalmas a vételre. Bekapcsolt rádiónál finoman meg kell mozgatni az antenna alját, ha megjön a vétel, akkor ott a baj. Le kell bontani a kárpitot, kiszedni az antennát és megtisztítani a karosszériát, valamint az antenna érintkezőjét.

Természetesen lehet szakadt az antenna kábel is, ez egy egyszerű műszerrel meg lehet mérni. A kábel két végét szakadásmérővel össze kell csengetni és ellenőrizni, hogy az árnyékolás testen legyen, a melegpont viszont attól elkülönülve. Az antenna is elromolhat, ha így van, cserélni kell, nem lehet javítani, de ez nem jellemző.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Elektronikus anomália a Focusban

2014. február 5., 11:00 Módosítva: 2014.02.05 11:01
1

Kedves Kütyüdoktor!

Alig néhány hete vettünk párommal egy nagyon megkímélt 1.8i Focus I-et, viszont tapasztaltam egy érdekes jelenséget.

A motor leállítása után kb 1-3 mp-el a vízhőfok mérő és az üzemanyag szintjelző mutatója a "fekvő" állapotból középállásba ugrik és úgy is marad a következő indításig. Ahogy a gyújtást ráadom a mutatók újra alaphelyzetbe kerülnek, majd a helyes értékeket mutatják menet közben.

Plusz információ, hogy az átvétel előtt akkumulátort cseréltek az autóban, mert az előző cellazárlatos volt, viszont korábban nem produkálta ezt a jelenséget (legalábbis sem én, sem a kereskedő nem vette észre). Egyébként használat közben semmi szokatlant nem vettem észre, az autó tökéletesen működik, az akksi sem merül állás közben. Csupán a fényszóró fénye vibrál néha (nem mindig) alig észrevehetően a piros lámpánál állva. Esetleg összefügghet a kettő?

Kérdésem továbbá az lenne, hogy találkozott-e már ilyennel, illetve van bármi ötlete, hogy mi okozhatja a dolgot?

Válaszát előre is köszönöm! Bálint

A jelenség ismert volt a solymári Fordnál dolgozó barátomnak. Ilyen problémát okozott a műszercsoportban az érintkezők kontakthibája, de ennek a javítása szerintem nem otthoni feladat. Ki kell venni a műszercsoportot, szétszerelni és az összes csatlakozási pontot megtisztítani, az érintkezők előfeszítését beállítani. Náluk húszból egy volt, amit nem lehetett javítani.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Beserceg a rádió

2014. január 29., 13:52 Módosítva: 2014.01.29 13:53
1

Tisztelt Kütyüdoki!

Gyári Mazda autórádiómnál a következőre lettem figyelmes. Az, hogy néha be-beserceg némely adó, már szinte megszoktam, de most egy érdekes dologra lettem figyelmes. A garázsom előtt állva egy barátomnak mutattam egy zeneszámot, majd átkapcsoltam a rádióra (konkrétan a Juventus-ra), majd kinyitottam az ajtómat egy pillanatra, és elment a vétel! Becsuktam, megint volt vétel. (??) Az antenna jó, mert AM-en veszi a jelet... Mitől lehet ez? (Más kocsinál ilyet nem tapasztaltam még.. igaz, olyat se, hogy villamoskábelek alatt elautózva beserceg az adó... )

Üdv.: Gaben

A jelenség antennakábel hibára utal. Meg kell mérni, hogy a kábel meleg pontja és árnyékolása nem szakadt, ez egy kis bontással és egy egyszerű multiméterrel kivitelezhető. A rádió ellenőrizhető külön, csak egy darab vezetéket kell bedugni az antenna helyére és gyengébben vehető adón tesztelni. HA a rádióban van a hiba, azt műszerész javítja, otthon nem lehet vele mit kezdeni. Ha az antennakábel a hibás, cserélni kell, kivéve, ha a csatlakozónál van a hiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Parajelenségek az Audiban

2014. január 24., 11:04 Módosítva: 2014.01.24 11:34
1

Üdvözlöm!

Három problémával fordulnék Önökhöz. Egy Audi A4 B5 1.9 (AFN)99' gépről kérdeznék. Az első problémám, hogy az üzemanyag szint jelző hol működik hol nem.Van hogy elkezd ugrálni fel-le a mutató és van hogy félig a tank és lebukik 0-ra a mutató. Hol keressem a hibát, mit érdemes átnézni?

A második hiba az abalaktörlőnél jelentkezik: az első néhány törlést nagyon lassan végzi, szinte vonszolja magát az üvegen, utána ha alapállásba teszem a kapcsolóját képes még 10-20-30 törlést csinálni magától úgy hogy nem nyúlok semmihez az eső már rég nem esik. A szakaszos és gyors üzemmód egyébként hibátlanul működik.A relét kell cserélnem vagy esetleg motort??

A harmadik hiba a légzsák visszajelző lámpa folyamatos világítása. Az autó oldallégzsákos. Mind a négy ajtó darabokra lett szedve fényezés miatt a múlt héten, összerakás óta folyamat világít ami elég idegesítő. A két első ülés totál el lett állítva ha ez valamit segít. Lehetséges hogy az ülés alatti csatlakozóval van a gond vagy ese tleg az ajtók belsejében lehet a hiba??

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Sohi

Az üzemanyagszint mérőnél érdemes ellenőrizni a csatlakozást és a testelést, ez hátul a tanknál található. Ha itt kontakthiba van, az okozhatja a műszer rakoncátlankodását.

Az ablaktörlő hibája, főként, hogy saját életet él, inkább a motor hibájára utal. Ha elkoszolódott, elkopott, az okozhatja, hogy nem érzi a végállást és átlendül rajta. Általában nem lehet javítani, cserélni kell, de előtte mindenképpen érdemes rámérni, hogy biztos legyen a csere.

A légzsák, ha hibát hoz, az nem törlődik magától. Amikor szétszedték az autót, bekerült a computerbe a hiba, amit csak szervizműszerrel lehet eltűntetni, természetesen abban az esetben, ha a hiba nem áll fenn. Egy nagy felújítás után mindenképpen érdemes egy teljes átvizsgálás, a műszer pedig (elvileg), meg is mondja, hogy hol kell keresni a problémát, ha van.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Hogyan lehet kézileg leoldani a központi zár reteszelését?

2014. január 21., 14:49 Módosítva: 2014.01.21 14:49
1

Opel Vectra B Caravan-om van, 1,6-os 16V, 2000-es kiadás.

A probléma konkrét leírása: Az történt, hogy bezárt állapotban "kiégett(megpörkölődött)" a központi zár vezérlés panelja és reteszelt állapotban maradtak az ajtók. A vezető oldali ajtót kulccsal tudom nyitni, a többit(beleértve a csomagtér ajtaját is) nem.

Időközben a tanksapka fedelet kézileg leoldottam, a meghibásodott panelt a rendszerből kivettem. Érdekelne, hogy van-e valami módja a kézzel történő reteszelés-feloldásnak?

Egyelőre nem vacakolnák azzal, hogy központis legyen az autó, csak annyit szeretnék, hogy normálisan lehessen ki- és beszálni, ill. ki- és bezárni az autót.

Válaszát előre köszönöm: Krisztián

A motor vezetéke elérhető a központnál vagy például a küszöbben, a jobb oldalra átmenő kötegben. A vezeték színe fekete-kék, fekete-piros, fekete-sárga. A kék a retesz, a másik kettő a motor, ezekre kell feszültséget kapcsolni egy pillanatra és kinyit. A motor 12V-al működik, de csak rövid pillanatra szabad rákapcsolni a feszültséget és mindenképpen biztosítékkal ellátott vezetéket használjon.

A művelet egy kis elektronikai felkészültséget igényel, ha ezzel nem rendelkezik ne álljon neki, inkább forduljon szakemberhez, nem érdemes nagy bajt csinálni egy 5 perces műveletből.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kormányvezérlés a Tháliába

2014. január 16., 11:02 Módosítva: 2014.01.16 11:03
5

Kedves Kütyüdoktor!

Most vettem egy Renault Thália RT-t. 2001 évjárat, 16 V 1,4 es motorral. Szeretném a benne lévő gyári kazettás magnót kicserélni, valami USB + SD kártya fogadó hifi-re. De szeretném a meglévő kormányvezérlésemet megtartani. Kérdeztem villamossági szerelőket, de állították ez nem lehetséges! Valahol olvastam a leírtak megvalósításáról, de nem találtam meg Ezért kérnék tanácsot a leírtak megvalósításában. Miket ajánlotok és mit kell beszereznem ahhoz hogy a mostani állapotom maradjon meg (kormányról vezérlés).

Segítségeteket előre is köszönöm.

Zsolt.

Pioneer, Kenwood, Alpine. mindegyik gyártó ajánl kormány-távkapcsoló adaptert a rádióihoz. Ez természetesen nem tartozék, ez külön vásárolható modul az adott autótípushoz. AutóHiFivel foglalkozó üzletek (mint mi) szívesen segítenek a rádió és az adapter kiválasztásában. Adaptert nem szabad a neten vásárolni, mert adott autótípus esetében még évjáraton belül is vannak módosítások és, ha véletlenül nem megfelelőt vásárol az ember fia, azt a neten nem cserélik ki. Szakszerviz esetében nincs kérdés, megrendeli, beszerelik és csak akkor kell fizetni, ha működik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távirányító a Suzukiba

2014. január 13., 15:45 Módosítva: 2014.01.14 16:20
9

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 2000 novemberi kiadású Suzuki Swift-em gyári központi zárral. Lehetséges ebbe az autóba utólag megoldani, hogy a központit nyitni tudjam távvezérlővel is? Elég sokszor jól jönne. Kell ehhez egy külön modult beszereznem vagy a gyári központi vezérlő tudja ezt csak a rádiós részt kellene csatlakoztatni? Nem lenne gond, ha a távirányító nem egy sima dx-ről rendelt kínai vacak lenne és tudná az ugrókódot vagy valami biztonsági funkcióval rendelkezne.

Válaszát előre is köszönöm!

A gyári vezérlő nem tudja, külön modul szükséges. Létezik csak központi zár távkapcsoló modul, de a minőségéről nem vagyok meggyőzve. Én inkább egy alapriasztót ajánlok, ami árban nem annyival drágább, de ellenőrzött minősége garantálja a hosszú élettartamot és nem árt, ha ugrókódos és nem tudja kinyitni bárki egy kis ügyességgel. Ha van riasztó, az a nyugalmat is szolgálja és az sem baj, ha védett az autó, hiszen komoly értékről van szó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ülésfűtés utólag

2014. január 8., 15:08 Módosítva: 2014.01.08 15:08
1

Tisztelt Kütyüdoktor!

Toyota Corolla E11 típusú autóm van (faceliftes). Az autó száraz, de hideg helyen áll. Ilyenkor elég kényelmetlen beleülni. Ön szerint megéri ülésfűtést beszereltetni? Esetleg létezik olyan rendszer, ami szellőztetésre is képes (nyárra is gondolva)? Állófűtést, vagy elekrtromos hálózatra csatlakoztathatót nem akarok, az autó benzines, könnyen indul és pár perc alatt be is melegszik a hűtővíz, csak a hideg ülés kellemetlen.

Másik kérdésem a gyári rádió cseréjére vonatkozik. Nekem tetszik a gyári megoldásban az, hogy a fedélzeti számítógép kijelzőjén látom, hogy melyik rádiót hallgatom és ezekkel a gombokkal kezelni is tudom. Ha nem gyári megoldásra cserélném, meg lehet oldani, hogy ugyan így működjön?

Üdvözlettel: Balázs

Az ülésfűtés az egyik legjobb dolog, amit autóba kitaláltak. Akinek egyszer volt, az többé nem vesz olyan autót, amiben nincs, vagy, ha igen, akkor azonnal beszerelteti. Beül, beindítja az autót és egy percen belül elönti az embert a kellemes meleg érzés. Én a karbonszálas megoldást ajánlom, mert két féle létezik. A régebbiek ellenálláshuzallal melegítettek, de sajnos a huzal vastag és némely autó üléshuzatán átérezni.

Ma már többségében karbonszállal oldják meg a melegítést, ez egy vékony hordozórétegen van, ami diszkréten lapul meg az üléshuzat alatt és csak jótékony hatását lehet érezni. Van egy fokozatú és van több fokozatban állítható.

Az egy fokozatú olcsóbb egy kicsit, de nem sokkal, a több fokozatú kényelmesebb használatot biztosít. A legmagasabb értékre állítva gyorsan felfűt, majd beállítható az ideális hőfok. Ez lényeges, mert minden nap más ruha van rajtunk és nem mindegy, hogy egy kabátot vagy csak egy nadrágnyi vastagságot kell átmelegíteni. Aki csak egyedül használja az autót, annak elegendő csak egy ülésbe szereltetni, de természetesen lehet mindegyikbe, ha erre van igény.

A gyári rádió kijelző funkciója sajnos nem váltható ki egy utólagos rádióval, nagyon bonyolult műszaki megoldást igényelne és ez magas árral párosulva elrettentené a vásárlót. Ha mindenképpen meg kell tartani a gyári rádiót, de bizonyos funkciók hiányoznak, mint az MP3 lejátszás, az USB fogadás lehetősége, vagy Bluetooth kihangosító, akkor azokat külön modulként lehet csatolni a gyári rendszerhez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem megy a hátsó szélvédőfűtés

2014. január 6., 11:42 Módosítva: 2014.01.06 11:42
3

Tisztelt Kütyüdoktor,

Van egy Megane kettesem és egy jó ideje már nem működik a hátsó szélvédő, sem a visszapillantó tükrök fűtése. Le ellenőriztem a biztosítékokat az utastérben és a motortérben is. Bekapcsoláskor a kapcsolón világít a led. Járó motornál lemértem a motortéri biztosíték dobozból kijövő fehér szalon (amelyik a hátulsó szélvédőt táplálja) a feszültséget, de nincs semmi feszültség rajta.

Hol lehet a meghibásodás?

A hibakeresés során attól a ponttól kell elindulni, ahol még mérhető a fezsültség. Ha a kapcsolón mérhető és ez nem csak a LED világítását jelenti, hanem műszerrel vagy próbalámpával történő ellenőrzést, akkor tovább kell haladni a vezetéken és a csatlakozókon. A tükör és a szélvédő fűtés együtt kapcsolható, így elég nagy áramszükséglettel kell számolni, ezért olyan pontot keresnék, mint pl. egy csatlakozó, ami egy kis kontakthiba megjelenésétől hamar eloxidálódik. A neten érdemes keresgetni kapcsolási rajz után, mert az sok bontást megspórol, a rajz mutatja a csatlakozási pontokat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem rozsdásodó racsnis csörlőt keresek

2014. január 2., 17:56 Módosítva: 2014.01.02 17:56
2

Tisztelt Kütyüdoktor!

Nemrég sikerült ünnepi rokonlátogatáskor vidéken szügyig sárba süllyedni az autóval. A kocsit végül sikerült kikínlódni a mocsárból, de eldöntöttem, hogy bekerül egy racsnis csörlő az autóba pár heveder társaságában.

Ugyanakkor télen a kocsiban a fém eszközökön lecsapódik a pára az olcsóbb villáskulcsot, fogót, egyebeket pikk-pakk megeszi.

Tudna olyan rozsdamentes anyagból készült racsnis csörlőt ajánlani amit nem fog szétenni a rozsda a lecsapódó nedvességtől?

Válaszát köszönöm előre is, üdvözlettel: Dávid

Az általam ismert csörlők mind felületkezelt kivitelűek, így nem árt nekik a pára és a víz jelenléte. Mivel csak nagyon ritkán kerül használatba, még olajjal is lefújható és így igazán konzerválódik az idők végéig.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kapcsoló a szivargyújtóra

2013. december 30., 12:00 Módosítva: 2013.12.30 12:00
2

Kedves Kütyüdoktor!

2006-os Ford Fusion-be vettem egy Dension Car Dock for Smartphone 2-őt (pár nappal ezelőtt egyik válaszában már említette a terméket, így minden bizonnyal ismeri, ehhez az első verziótól eltérően adnak egy szivargyújtó-USB adaptert, és ebbe kell dugni a kihangosító USB kábelét). Az autóm szivargyújtó aljzata a slusszkulcs kivétele, sőt az autó bezárása után is szolgáltat áramot, így ki kell húznom a kihangosítót ha nem akarom, hogy lemerítse az akkumulátort. Ám ez nem egyszerű, tekintve, hogy a szivargyújtó dugó nagyon erősre sikeredett, úgy kell kifeszegetni az alzatból. Megoldás lehetne, ha csak az USB kábelt húznám ki, ám az adapterbe egy lámpa van integrálva, ami világít, ha az kap áramot, így félek ez is lemerítené az akkumulátort.

A kérdésem, hogy van-e megoldás arra, hogy egy kapcsolóval kapcsoljam a kihangosítót, mondjuk egy kapcsolóval ellátott szivargyújtó alzat segítségével? Találtam ilyen, kapcsolóval ellátott szivargyújtó elosztókat, ám ezek minőségéről nem vagyok meggyőződve, továbbá szerintem jelentősen zavarná az FM jel átvitelét az autó elektromos rendszerébe.

Válaszát előre is köszönöm! Köszönettel: Balázs

Amennyiben nem több autóban használja a szettet, a teljes beépítést ajánlanám. A tartó elhelyezése gondolom már kialakult, így a csatlakozót a műszerfal mögé szerelném és csak annyi kábelt vezetnék ki a műszerfal illesztésén keresztül, amennyi a tartóig szükséges. Esztétikusabb lenne az egész beépítés, az elektromos bekötést pedig nem látható helyen tenném. Be lehet kötni kapcsolóval, de lehet gyújtásra, vagy ACC (kulcs utáni áram) is csatlakoztatni, így csak akkor kap áramot, ha elfordítja a kulcsot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Szivargyújtó helyett mi legyen?

2013. december 25., 10:34 Módosítva: 2013.12.25 10:34
2

Kedves Kütyüdoktor!

Manapság a kesztyűtartóink tele vannak mindenféle származású és fajtájú elektromos kütyüink tápellátására szolgáló szivargyújtó csatlakozóval szerelt kábelekkel. Személyes tapasztalatom, hogy ezek jelentős részét nem lehet stabilan "bedugni", már az esetleges kábelmozgás okozta apró erőhatás is kontaktusszakadást okozhat. Ilyenkor jön a babrálás, erőltetés, nem rendszeresített segédeszközökkel történő kitámasztás, ami (saját meglátásom szerint) soha nem lesz az igazi. Kaphatnánk egy tapasztalat megosztást az ilyen helyzetek orvoslására? Melyik jó-melyik nem, mivel mit kellene csinálni, autófüggő-e (nálam például csak az első kellemetlenkedik a középső és a hátsó nem)

Köszönettel: Jani

A szabvány laza, mint a csatlakozás, gyártónként hozzátesz vagy elvesz egy-két millimétert. Az általánosan használt eszközöknek, mint a telefon vagy navigáció gondolom, kialakult helye van az autóban. Ha már van hely, akkor egyszerűen el kell felejteni a szivargyújtót, úgy is csak útban van a töltőkábel és fixen be kell kötni a tápellátást, a csatlakozást elrejteni a műszerfal mögött, a kábelből pedig annyit hagyni elől, amennyi a kényelmes csatlakoztatáshoz szükséges. Célszerű ezeket az eszközöket gyújtásra vagy, ha van, akkor ACC (kiegészítő) áramra kötni, hogy álló helyzetben ne merítsék az akkumulátort. A ritkán használt készülékeknek sajnos marad a kiékelt és néha kicsúszó csatlakozás. Kicserélni nem lehet a szivargyújtó aljzatot, mert sem a hossza, sem rögzítése, sem egyéb paramétere nem fog megfelelni a gyárinak. A töltő csatlakozóját sem lehet cserélni, mert általában benne van a töltő elektronika, szóval amit lehet, azt fixre kell szerelni, mert biztos csatlakozást ad és esztétikus.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Védelem a feltörés ellen

2013. december 20., 11:54 Módosítva: 2013.12.20 11:54
1

Kedves Kütyüdoktor!

Most már kb. a 4. eset fordul elő cégünknél, hogy örizetlenül hagyott VW cégcsoporthoz tartozó márka autóját őrizetlenül hagyva úgy fossztják ki, hogy semmi nyoma sincs az esetnek. Úgy tudom, hogy ez a szerény riasztóvédelmi rendszer miatt van, amit elektronikusan fel lehet törni, így se nyom és az esetet is később észleljük.

Mit lehet ez ellen tenni?

Üdvözlettel, Gojdár Tamás

Sajnos, ha nem észleli időben az eseményt, az autóban hagyott értékek eltűnnek. Bármilyen védelmet választ, az csak a jármű biztonságát szolgálja, a benne hagyott értékek egy pillanat alatt új gazdára találnak. Ha az autó mindig a használó közelében van, akkor elegendő lehet egy riasztórendszer, ami az ajtó nyitására és a belső tér változásra szirénázik, és ezzel jelez a tulajdonosnak, hogy baj van. Ha viszont a sziréna hangját nem lehet hallani, kiegészíthető GSM átjelzővel. Ez a modul riasztáskor telefonon értesíti a használót, de ettől még a járműben hagyott értékek nincsenek biztonságban. A riasztás után valakinek oda kell érnie az autóhoz, ez pedig idő, ami alatt sok minden felkapható a hátsó ülésről és mire odaér a tulajdonos, már csak hűlt helyét találja tárgyainak.

Természetesen van olyan munkakör, amihez hozzátartozik, hogy nagyobb értékű eszközöket szállítson magával a kollega, ez lehet notebook, szerszámok, műszerek. Természetes, hogy ezeket nem mindenkor és nem mindenhova viszi magával, de mindig nála kell legyen, így ezeknek a védelmét a csomagtartóban, külön zárható, és fixen szerelt dobozban, tárolóban kell megoldani. Mint minden védelem esetében itt is az időhúzás a cél. A tároló nem nyitható egy mozdulattal és mire hozzáfér az illetéktelen, már szól a riasztó és elegendő lehet az idő arra, hogy a tulajdonos odaérjen.

Ez is felvet egy következő kérdést, hogy, ha odaér és látja, hogy egy idegen hajol be az autójába, mit tud csinálni? Nem hiszem, hogy egy átlagember fel van készülve és törvényileg fel is van jogosítva bármilyen ellenlépésre. Javaslatom egy utólagos riasztó, amit nem lehet egyszerű módszerrel hatástalanítani, esetleg egy GSM átjelző, ami nem jelent jelentős plusz költséget, és nem szabad semmit bennhagyni az autóban. Megérkezéskor soha ne tegyen semmit a csomagtartóba, főleg ne bevásárlóközpontban és forgalmas parkolóban, hiszen aki rosszban sántikál, az figyel és látja, hogy mit és hol kell keresni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Ülésfűtés és a víz

2013. december 16., 10:56 Módosítva: 2013.12.16 10:56
2

Tisztelt Uram!

Elől gyári ülésfűtést van az autóba, kérdésem a következő lenne: mennyire befolyásolja az ülésfűtés működési hatékonyságát, az ha például nyáron egy kissé vizes fürdőnadrággal ültünk bele az autóba, vagy például most ősszel spary-val megtísztítottam az anyósülést, mert eléggé össze volt koszolva, és lehet, hogy túlzottan sokat fújtam rá, és közvetlen rá használták az ülésfűtést. Lehetséges-e hogy kiment belőle a fűtőszál vagy valami probléma generálódott?

Válaszát köszönöm előre is!

Üdv: Lajos

A nedvesség nem ellensége a fűtőszálnak. A tisztítószer sem jut el odáig, de, ha eljutna, akkor annál már számít, hogy mennyire maró hatású. Ha nem működik, azt egyszerű méréssel be lehet határolni. Az ülés alsó részén megtalálható az ülésfűtés csatlakozója, bekapcsolás után 12V-ot lehet rajta mérni. Ha nincs 12V, akkor elsőre a biztosítékát kell ellenőrizni, majd, ha az jó, akkor az oda vezető kábelt. Ha a csatlakozóban megvan a tápfeszültség, akkor az ülést kell megbontani, de ehhez szakember szükséges. Az ülésben lehet airbag vagy annak érzékelője és egyéb kapcsolók, valamint a kiszerelése is odafigyelést igényel, nem ajánlom felkészültség nélkül. A fűtőlaphoz sem lehet hozzáférni, cseréje nagyon sok bontással ját. Ha a fűtőlap hibásodott meg, cserélhető gyárira és után gyártottra is.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem melegszik a fűtőszál

2013. december 12., 16:21 Módosítva: 2013.12.12 16:21
2

Kedves Kütyüdoktor!

Az lenne a kérdésem hogy Renault Megane II kombi hátsó ablakmelegítő nem működik, sem a tükör melegítés, ezek egyszerre működnének egy gombal. A hátsó felnyíló ajtóba már leellenőrztem a vezetékeket a hajláspontnál de nincs szakadás.

Mit tanácsol?

A biztosítéktáblában kell ellenőrizni a biztosítékot és, hogy van rajta feszültség. Ha van, akkor a kapcsolót kell kimérni, hogy kapcsol-e. Ha a kapcsoló jó és van mit kapcsolni, de az ablakfűtés két csatlakozóján nem jelenik meg a feszültség, akkor a vezetékeket kell megvizsgálni. Ha megjelenik a fezültség, akkor OHM mérővel ellenőrizhető, hogy a fűtőszál szakadt vagy a csatlakozónál szűnt meg a kontakt. Mivel a tükör sem működik kapcsolóra vagy biztosítékra gyanakodnék.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Mindig lemerül az aksi, mit csináljak?

2013. december 9., 09:49 Módosítva: 2013.12.10 08:14
3

Kedves Kütyüdoktor!

Crysler PT autóm van, de csak hétvégén használam. Sajnos hétről-hétre lemerúl az akksi, pedig újat (Banner)is vásároltam. Szervízben kimérték a nyugalmi áramfelvételt, állítólag minden rendben.

Mit tanácsol? Rendre kössem le az egyik sarut?

Sajnos a ritkán használt autó, főként, ha keveset is megy vele, nem tud annyi energiát visszatáplálni az akkumulátor számára, mint amennyit fogyaszt menet közben és álló helyzetben. Álló helyzetben az autó nyugalmi áramfelvétele párosul az akkumulátor önkisülésével és ilyenkor télen még a hideg negatívan befolyásolja a kapacitást. A kisebb utakon vagy városi forgalomban használt autó generátora kis fordulaton, kevés idő alatt nem képes elegendő töltést biztosítani a merült akkumulátornak, elegendő feladat számára a járó motor, a fűtőventillátor, az ablak és tükörfűtés, az autórádió. kiszolgálása.

Nincs megoldás, valóban az akkumulátor sarujának levétele lehetne megoldás, de nem teljes. Megspórolható az autó nyugalmi fogyasztása, de a rövid utak vesztesége megmarad és időnként így is kell tölteni az akkumulátort.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Befagy a szélvédő, mit csináljak?

2013. december 5., 13:58 Módosítva: 2013.12.05 13:58
12

Kedves Kütyüdoktor!

Kocsim sajnos éjszakánként az utcán parkol, reggelre befagy az üveg, akár 10-15 perc, mire kilátok (új probléma, idén először nincs garázsom). Az első szélvédő és az első oldalsó ablakok gyors jégmentesítését szeretném valahogy megoldani (a hátsóval nincs gond, az ablakfűtés ott gyorsan megoldja). Eddigi próbálkozásaim eredeménye:

- az üvegre terített takaró, stb. nem jó, mert miután leveszem, gyorsan ráfagy, és melegíthetem továbbra is állva kocsit

- kértem ajánlatot állófűtésre, kb. 340 000 ft-ot mondtak rá a Webasto-nál, nem opció sajnos

- néztem a duett oldalán is a lehetőségeket, de ott csak hálózatról üzemeltethető fűtést láttam, sajnos nincs hova bedugni

- találtam még szélvédőre rakható, szivargyújtóra köthető fűthető lapot. Ez jó lehet-e, és vajon ha időzítem, működik akkor is, ha nincs rajta gyújtás?

- illetve van-e egyéb ötlete?

Köszönettel: Gyula

Valóban a Webasto az igazi megoldás, ami nem csak kényelmi szerepet játszik, hanem a motor élettartamát jelentősen meghosszabbítja, de sajnos a műszaki megoldás bonyolultsága jelentkezik az árában. Aki hosszú távra tervez, annak meghozza a befektetett összeget.

A Conrad termékével nincs tapasztalatom, de a 10A-es áramfelvétele megrémít. Álló motornál nem szabad használni, azt az autó akkumulátora nem tolerálná. Járó motornál viszont eltarthat egy ideig, amíg az igazán vastag ónos eső jegét leolvasztja, és ez nem túl környezetbarát megoldás. A szivargyújtó sem alkalmas arra, hogy hosszú időn át 10A-t szolgáltasson, ha ekkora energiát szeretnénk használni, azt külön vezetékezni kell.

A DEFA elektromos fűtés csak a motor és az utastér előmelegítésére használható, valóban nem lenne helyes választás, de, ha nincs 230V csatlakoztatási lehetőség nem is jöhet szóba.

A jégoldó spray átlagos napokon elvégzi a dolgát, egyetlen hátránya, hogy amíg hideg a szélvédő vékonyan visszafagy az üvegre, ami este zavaró szivárványosságban jelentkezik.

Nekem nincs nagy bizodalmam a fűtőpaplanban, de szívesen veszem, ha valaki megírja a tapasztalatát, olyan, aki használja. Szerintem, aki utcán parkol, annak marad a jégoldó spray és a műanyag jégkaparó.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik az ablakemelő

2013. december 3., 15:43 Módosítva: 2013.12.03 15:43
2

Régi Suzuki autónál nem működik egyik elektromos ablakemelő sem. A biztosítékok jók megnéztem a baloldali ajtóban lévő vezérlő nem kapja meg az áramot. Mi lehet a probléma?

Tisztelettel : TAMÁS

A kapcsolók kapnak áramot és testet, alaphelyzetben testen tartják az ablakemelő motor két vezetékét. Ha megnyomjuk a kapcsolót, akkor az egyik motorszálat elemeli testről és áramot kapcsol rá, a megnyomás irányától függően egyikre vagy másikra. Ha nem jut el a kapcsolóig az áram, akkor el kell indulni a vezetéken és megkeresni a szakadást. Ha a kapcsolóhoz eljut az áram és kapcsoláskor ki is adja, akkor a motor vezetékein kell elindulni és keresni. Általában a kapcsolók lesznek kontakthibásak, ha így van cserélni kell, javítani nem lehet, nem érdemes. A másik sérülékeny pont az ajtóátvezető. A sok nyitás, zárás megviseli a karosszéria és az ajtó közötti vezetéket főleg télen, amikor a vezeték szigetelése kikeményedik a hidegtől és eltörhet. A javítást bízzuk szakemberre, mert nem túl hozzáférhető helyen van, nem érdemes otthon szenvedni vele.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Bluetooth karácsonyra

2013. november 27., 09:46 Módosítva: 2013.11.27 09:46
2

Kedves Kütyüdoktor!

Karácsonyi ajándéknak szánok egy bluetooth kihangosítót. A rá szánt keret 15 000 ft. Ennyiért már lehet kapni normálisat ami nem torzít nem recseg, és mindkét fél számára jól hallható? Próbáltam utána olvasni, de egyszerűen milliónyi lehetőség van még az olcsó szegmensben is.

Köszönöm válaszát!

Üdvözlettel, Gyuri

Azt hiszem nincs jó hírem, a beépíthető kihangosítók között, a mi mércénk szerint az első a Bury CC9048 típus, amit meg szabad vásárolni, és ez 28 900 Ft bruttó áron kapható. Ugyan ebbe az árkategóriába esik még a Parrot szettje, de ez alatt nincs megbízhatóan működő készülék. Az olcsóbb berendezések kompatibilitásával gondok adódhatnak, amit kijavíthatna egy szoftverfrissítés, de nincs hozzájuk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Nem működik a kazetta-adapter

2013. november 26., 08:00 Módosítva: 2013.11.26 08:00
2

Tisztel Kütyüdoki!

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy Fiat Mareamban lévő gyári kazis hifimbe, ha belerakom a kazetta adaptert - amit akármihez csatlakoztatok (telefon mp3....) - nem működik és azt írja ki, hogy: MECHANIC. Egyelőre nem szeretném kicserélni a magnót, mert kell hozzá egy konzolt is szereznem az alakja miatt. Ja, és nincs rajta aux kimenet. Ha estleg lenne valamilyen ötlete.

Köszönettel! László

Sajnos nem minden magnóba használható az adapter. Van olyan mechanika, ami figyeli a kazetta két orsójának forgását és, ha az adapter nem forgatja azt, akkor úgy érzi, mintha elszakadt volna a szalag.

Dension CarDock for SmartPhone. Én ezt ajánlom, ha van okostelefon, amiről lehet zenét hallgatni. Az ára emészthető és a zenehallgatáson túl kihangosítva is lehet telefonálni, ami biztonságos és kényelmes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Kicserélhetem a tompítottat LED-es izzóra?

2013. november 21., 10:04 Módosítva: 2017.12.05 11:14
24

Kedves Kütyüdoki,

Az lenne a kérdésem, hogy szabályos-e az autó tompított fényszórójába LED izzót tenni a hagyományos halogén helyett? Nem kínai, hanem minőségi európai termék, sokkal jobb fényviszonyokat teremt mint a gyári izzó.

Köszönettel: Barnabás

Már a KÖHÉM 37§ 3.-ik pontjánál megdől az alkalmazás lehetősége:

37. § 3) A tompított fényszórónak - anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná - az út felületét a jármű előtt sötétben, tiszta időben legalább 40 méter - mezőgazdasági vontató és lassú jármű előtt legalább 30 méter távolságon meg kell világítania. A megvilágítás a tompított fényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban

a) aszimmetrikus tompított fényszóró esetében 0,7 luxnál,

b) szimmetrikus tompított fényszóró esetében 1 luxnál több nem lehet (itt dől meg az utólagos xenon használata is). A tompított fényszóró csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.

A LED-es izzók vetülése és fényereje nem tudja teljesíteni ezt a pontot, de ennél komolyabb indok:

(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.

38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

Ez azt jelenti, hogy, az izzón rajta kell lennie a megfelelőséget igazoló E jelzésnek, valamint a feszültség és teljesítményadatnak, abból pedig kiderül, hogy a LED-es izzó típusidegen, tehát nem alkalmazható.

Javítson ki, akinek jobb tapasztalatai vannak, de amilyen LED-es világítást eddig próbáltunk, az mind rosszabb volt, mint egy normál izzó. Lehet, hogy elsőre nagyobb fényerőt tapasztal a tesztelő, de annak a terítésnek köze sincs az előírt vetüléshez. Nem megfelelő területen világítja az utat és rosszabb esetben vakítja a szembejövőt. Inkább fókuszált a bevilágított tér, ez okozza a nagyobb fényerő érzését. A LED sok helyen már kiváltja a hagyományos izzót, de az autó világításában még gyermekcipőt hord, nem ajánlom.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Lásd még vonatkozó cikkünket a LED-es izzókról.