Megvehetem ezt a Peugeot-t?

2001.12.03. 15:01

Egy hónapja folyamatosan nézelődünk a használtautó piacon, mert szertnénk egy 3 évnél nem idősebb, "családi" autót venni, max 1 700 000 Ft-ért.

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Tisztelt Uram!

Peugeot 306 típusú szg. vásárlásával kapcsolatosan szeretnék tanácsot kérni. Kb. egy hónapja folyamatosan nézelődünk a használtautó piacon, mert szertnénk egy 3 évnél nem idősebb, "családi" autót venni, max 1 700 000 Ft-ért.

Előzetesen abban reménykedtünk, hogy sikerül egy Peugeot 306-ost kifogni. Nos, ez sikerült is. (Peugeot 306 XN, 1998 09., 1.4 (benzines), ABS, légzsák, r. magnó, el.ablak, légkondi). Az autó nagyon szép, kitűnő állapotban van (benéztünk a kárpit alá is), a férjem megnézte a motort (és meg is hallgatta), centiről centire megvizsgálta a karosszériát, a gumikat. Minden rendben talált. Miután mindent megnézett és nem talált semmi kifogásolni valót, egyetlen aggályunk maradt csak: az autó ui. 94 000 km-t futott! (Mi kb. 20 e km-et megyünk egy évben).

Mivel az autó nagyságrendekkel jobb állapotúnak látszik, mint a többi, álatlunk megtekintett 3 éves autó, és úgy tűnik, megbecsülték, mégis gondolkodunk a megvásárlásán, a futott km ellenére is. Az autó egyébként kereskedésben van (Debrecen), már kb. 3 hete ott van, de városunkban más kereskedésekben sem forognak túl gyorsan az eladásra kínált autók.

Az autó irányára egyébként 1 740 000 Ft (Eurotaxból is kiértékeltük, ami szerint az ajánlott eladási ára 1 704 000 Ft), ebből szeretnénk alkudni. (Úgy láttuk, az Autoexpress és Autotrader, vmint a helyi hirdetési újságok sem nagyon kínálnak 1,8-1,9 M Ft alatt ilyen évjáratú és felszereltségű autót).

A kérdéseim a következők:
1. Érdemes-e gondolkodni az autó megvételén, vagy felejtsük el?
2. Mennyit lehet alkudni (kb.) a fenti irányárból?

Mielőbbi válaszát nagyon várva,

Köszönettel:

Sipos Helga

Kedves Helga!

Örömmel látom, hogy alaposan átnézték mind az autót, mind a rovatban található "Csináld Magad!" című segédletet.

Az első kérdésére válaszolva, szerintem érdemes az autó megvásárlásán gondolkodni, hiszen amit leírt abból úgy tűnik, hogy az autó esztétikai és műszaki állapota kiemelkedően jó, ill. az autó ára megfelel a futott km-nek és az állapotnak.

Látatlanban nagyon nehéz azt mondani, hogy érdemes az autót megvenni, vagy nem szabad megvenni, ezért nem is mondok ilyet, de van néhány dolog, amivel közelebb kerülhet a jó döntéshez:

1. Ha az autó egy kereskedésben áll, akkor kérje meg a kereskedőt, hogy mérje le az autón a festék rétegvastagságot. Figyeljenek arra, hogy minden elemen legalább 3 mérést végezzenek, egymástól távol. Ha az érték 150 mikrométer fölött van, akkor érdemes gyanakodni, hogy sérült volt az autó, ha 200 mikrométer felett, akkor szinte biztos. Ez persze nem jelenti egyértelműen azt, hogy nem szabad az autót megvenni, viszont azt igen, hogy az autót szakemberrel át kell vizsgáltatni.

2. Ha eddig még nem történt meg, akkor vásárlás előtt mindenképpen vigyék el az autót a helyi Peugeot márkakereskedőhöz (Xeviko Kft. 4002 Debrecen, Böszörményi út 52.), és csináltassanak egy állapotfelmérést, amiből ki kell derülnie, hogy az autó milyen állapotban van és mi az előélete. Itt el tudják végezni a rétegvastagság mérést is, és azt is meg tudják mondani, hogy volt-e sérülve az autó, és milyen mértékben, továbbá azt is, hogy milyen minőségben lett megjavítva. Ha az autót a Xeviko árulja, akkor ez a megoldás nem az igazi, viszont akkor tőlük, mint Peugeot márkakereskedéstől kérjen garanciát az autóra.

3. Az alapos leírásából számomra nem derült ki, hogy van-e az autónak szervizkönyve. Ha van, akkor meg kell nézni, hogy hol lett forgalomba helyezve (Magyarország, külföld), melyik szervizben, és milyen időközönként volt szervizelve, és ki volt az első tulaj, akinek forgalomba helyezték. Az Ön által elmondottak alapján az autó egy-két hónap eltéréssel, kb. 6 havonta futott 13-17 ekm-t, ami azt jelenti, hogy évente 2-szer kellet szervizbe mennie. Nézze meg, hogy az utolsó szervizbejegyzés ettől az átlagtól mennyiben tér el. Ha ez a rend felborult, és a 6-12 hónappal ezelőtti szervizbejegyzés mellett is a mostani, vagy ahhoz közeli km óra állás szerepel, akkor ott valami nincs a helyén. Ha nincs az autónak szervizkönyve, vagy ha van, de nincs folyamatosan vezetve akkor megint irány az állapotfelmérés.

4. Érdemes utána nézni az autó származásának is. Mindenképpen nézze meg, hogy a forgalmiban mi szerepel gyártási év alatt, és milyen dátum van az első forgalomba-helyezés mellett. Ha a két dátum eltér, akkor valószínűleg külföldi az autó. Ha az első forgalomba-helyezés mellett idei dátum szerepel, akkor szinte biztos, hogy külföldről érkezett az autó. Ekkor alapvetően két eset lehetséges: törött volt az autó, vagy sokkal többet futott, mint ahogy az az órában szerepel. Ha mindemellett még a szervizkönyv is hiányzik, akkor szinte biztos, hogy az eladónak takargatni valója van. Irány a márkaszerviz!

5. Az elmondás szerint az autó 94 ekm-t futott. Ekkor alapvetően a következő lehetőségek állnak fenn:
* Az első garnitúra gumi már lefutott, és most egy kb. 80%-os garnitúra van fenn az autón.
* Téli gumit is használtak, az autóra, ami azt jelenti, hogy most egy kb. 40-60%-os garnitúra van fenn.
* Ha az autón nagyon kopott gumik vannak, az nem illik a képbe. Ekkor ismét irány a szerviz.

Egy használt autó előéletének a pontos megállapítása olyan, mint a puzzle kirakós játék. Sok dolognak kell stimmelnie, hogy a kép kitisztuljon. Hosszan tudnám még sorolni ezeket a módszereket, de azt nem tudom röviden összefoglalni, hogy mikor milyen következtetést kell belőle levonni. Éppen ezért én mindenképpen azt javaslom, hogy az autót nézze át egy szakember, lehetőleg a Peugeot szervizben, aki a megnézés és kipróbálás alapján meg tudja majd válaszolni azt a kérdést, hogy érdemes-e megvenni az autót, vagy sem.

Mivel nem láttam az autót, és nem beszéltem az eladóval, ezért nem tudom megmondani, hogy mennyi árengedményt lehet elérni. Ebben a kategóriában az átlag 50-100 eFt, de tekintettel arra, hogy az autó ára már most is elég jó (ez ugyancsak intő jel lehet), abban az esetben, ha az autó rendben van, nem hiszem, hogy 30-50 eFt-nál többet engednének.

Remélem a fent leírtak a segítségére lesznek a jó döntés meghozatalában, és sikerül egy olyan autót vásárolnia, amiben sokáig és sok örömét leli.

Üdvözlettel:

OptiCar

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.