Kompakt kupa 3 millióért

2001.12.07. 11:50

Az Opel felé billen a mérleg a tradíció és a hazai berögződések miatt, a franciák felé pedig a rendkívül jó ár-érték arány miatt, ami egyre inkább szempont a használt autó vásárlók körében is.

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Tisztelt Opticar!

Mielőtt pontosan megfogalmaznám, hogy miben is kérem a segítségüket, megosztanám Önnökel az autókhoz (személygépkocsikhoz, kompakt egyterűekhez, nagy belső terű limuzinokhoz, szabadidő autókhoz stb.) fűződő viszonyomat.

Emlékeim szerint 12 éves lehettem amikor Édesapámtól születésnapomra az AUTÓREVŰ (szerző Karlovitz Kristóf) című könyvet kaptam ajándékba. Hihetettlenül megfogott a könyvben szereplő színes fotók, az autómárkák lexikális rendezettsége, a műszaki paraméterezés, egyszóval minden ami abban a könyvben szerepelt. Onnantól kezdve az összes magyar nyelvű autós újságot megvásároltam (azóta is megvannak), kivételt képez az AUTÓ-MOTOR című kreálmány. Tanúja lehettem az AUTÓ-MAGAZIN elindulásának, fejlődésének. Az AUTÓ-BILD magyar fordításai is a tulajdonomat képezi, amit AUTÓ-EXTRA néven árultak. Azok az AUTÓ-PIAC-ok is megvannak amiket még a Csikós Gábor-Földvári András-Surányi Péter triumvirátus vezetett (a lapindulás óta vszem az AUTÓ2-t).

Egyszóval teljes fertőzöttséget kaptam a négy keréken futó mobil műremekek "vírusból". Ez az állapot folyamatosan tart és valószínűsíthetőleg nem is fog megszünni.

Úgy tűnik, életem egy olyan szakasza következik, amikor végre lehetőségem nyílik egy, a szó klasszikus értelmében is vett normális autót megvásárolni. Anyagi lehetőségeim egy használt autó megvásárlására predesztinálnak, és itt elérkeztünk a levelem megszületésének okához.

Családos ember vagyok, három főt számlál kis közösségünk, de terveznénk egy negyediket is. Likviditási tartalékom 3 millió forintot engedélyez, kompkat, vagy másképpen fogalmazva alsó-közép kategóriájú autóra gondoltam, lehetőleg lépcsős hátúra. Mível számomra elsődleges szempont a biztonság és másodlagos a kényelem, bizonyos extrákhoz ragaszkodom; ABS, legalább 2 légzsák (de 4 lenne az igazi), szervokormány, légkondicionáló a legfontosabbak. Szeretem a dinamikus autókat, 1,6-os 16 szelepes motorizáltságú modelekre gondoltam.

Ezen tények tükrében a következő márkák/típusok jöhetnének szóba:

Citroen Xsara II. 1,6 16V SX (6 hónapos, max. egy éves 7-10 ezer kilométert futott)

Renault Megane 1,6 16V Authentic (max. egy éves, 15-20 ezer kilométert futott)

Opel Astra 1,6 16V Club/Comfort (max. egy éves, 30 ezer kilométert futott)

Az Önök tudásából és tapasztalatából kiindulva, mindent egybevetve (megbízhatóság, biztonság/töréstesztek?/, értékállóság) melyik modellt ajánlanák megvételre?

További kérdésem, hogy ha az Önök szolgáltatásait venném igénybe, az autó kiválasztásába beletartozik-e a gépjármű felkutatása is?

Megtisztelő figyelmüket megköszönve várom mielőbbi válaszukat!

Üdvözlettel: Dani Szilárd

Kedves Szilárd!

Levelének bevezetője szívemnek nagyon kedves és ismerős történetet mesélt el, hiszen ebbe a betegségbe jómagam is hasonló körülmények között estem bele. "Sajnos" ebből a mai napig sem sikerült kigyógyulnom, aminek persze az egyik legfőbb oka, hogy nem is akarok. A hivatásszerű autóimádat néha ugyan elveszi a frissesség izét - tudja, a süti is csak akkor édes, ha nem kell mindig azt enni - de az ilyen megnyilatkozások, mint az Öné, mindig felráznak, és felidézik bennem azt a bizsergést, amit egyébként csak egy szép formájú sárvédő látványa, vagy egy "állatra" hangolt 6 hengeres bömbölése tud belőlem kiváltani. Kérdéseire válaszolva:

Az igények megfogalmazásából, és az ezek alapján választott autókból látom, hogy valóban alaposan átgondolta az ügyet. A megfogalmazott igények alapján persze a felsoroltakon kívül még lenne egy-két esélyes modell, de úgy veszem, hogy ebben a kiválasztásban már benne van minden olyan szempont is, amiről esetleg most nem tett külön említést (szeretem, nem szeretem, tetszik, nem teszik stb.). A három kiválasztott modell egyébként a megfogalmazott igények, az ár érték arány és az anyagi lehetőségek figyelembevételével a legjobbak között van. Nézzük most a részletes elemzést, amit a mellékelt táblázatban foglalt adatok is igyekeznek alátámasztani.

Azt írta, hogy a család várhatóan a közeljövőben 4 főre duzzad, ami a csomagtartó kérdést kiemelten fontossá teszi. Ebben a kérdésben a 4 ajtós verziók a nagyobb alaptérfogattal, az 5 ajtósok a jobb variálhatósággal (üléstámla lehajtás) billentik saját oldalukra a mérleg nyelvét. Az is igaz ugyan, hogy a 4 ajtósokért átlagosan 100-150 eFt-tal többet kérnek, és talán a küllemük sem annyira sportos. Véleményem szerint tehát csomagtér kérdésben az optimumot a Xsara 5 ajtós csomagtartója jelentheti.

Dinamika tekintetében, amint azt az adatok is egyértelműen mutatják, a két francia sprinter magasan veri a robusztusabb német versenyzőt, ezért itt elég egyértelmű a válasz.

Megbízhatóság tekintetében nagyon nehéz reális képet kapni, hiszen nem nagyon állnak rendelkezésünkre olyan adatok, amelyek kellően nagy számú autó vizsgálatával születtek, és amelyeket nem befolyásolnak kereskedelmi érdekek. A legnagyobb és sokszor emlegetett ilyen jellegű adatbázis a német autóklub, az ADAC hiba statisztikája, ez viszont csak az 5. évüket betöltött autók meghibásodásait hasonlítja össze, amibe ezek az autók még nem szerepelnek. A szervizeket megkérdezése sem jelent igazi előrelépést, mert nekik nincs összehasonlítási alapjuk, ill. ők csak a hibás autókkal találkoznak a saját márkájukból. Az autógyárak pedig, akik igazán mesélni tudnának ezekről a dolgokról, hallgatnak, mint a sír.

Kis hazánkban általánosan elterjedt nézet, hogy a német autók sokkal megbízhatóak, mint a franciák. Én úgy látom, hogy ez a vélemény a 10-15 évvel ezelőtti állapotokra sokkal inkább érvényes, mint a maira. Ma már az azonos kategórián belül nagyjából ugyanazt a műszaki színvonalat, és megbízhatóságot képviselik az autók (Ez alól talán egyedül a japán autók jelentenek pozitív értelemben kivételt). Mindegyik típusnak ma is megvan a maga típushibája, ami a magyar út- és használati viszonyok mellett nagy valószínűséggel ki is ütközik, és ez ugyanolyan bosszantó, akármilyen jelvény is van az autó orrán. A különbségek leginkább egyébként is csak extrém használat mellett válnak szembetűnővé, ezért a normál hétköznapi használat és futásteljesítmény mellett szerintem szinte mindegy, hogy Citroen, Renault, vagy Opel. Lehet persze, hogy ebben a kérdésben az Autodoktor lenne igazán illetékes, hiszen ő a nagy guru az ilyesmiben.

Biztonság területén leginkább a töréstesztek adnak olyan információkat, amik lehetővé teszik a konkurens modellek objektív összehasonlítását. Ezekre az autókra vonatkozó törésteszteket a mellékletben található linkekre kattintva tudja elolvasni. Ezek szerint a Renault és az Opel kb. ugyanolyan biztonságos, hiszen mindkettő 4 csillagot kapott a lehetséges 5-ből. A Citroen egy kicsit gyengébb, hiszen mindössze 3 csillag lett a biztonság jutalma, ami azért elgondolkodtató, mert Ön ezt jelölte meg fő szempontként.

Értékállóság kérdése megint nagyon-nagyon relatív. Ahogy azt fentebb is említettem, a magyar autósok fejében még ma is nagyon hangosan visszhangzik az "Opel sose kop el" hangzatú bugyuta szlogen. Annak ellenére, hogy ez már rég nem igaz, mégis azt láthatjuk, hogy a használt Opeleket horror áron kínálgatják, és úgy tűnik, azért veszegetik is. Ha azonban a használt autó árakat összevetjük az új autók árakkal, akkor azt látjuk, hogy az Opelek új ára is sokkal magasabb, mint a két konkurens francia modellé, ergo magasabbról indul, és magasabbra is érkezik, az arányok tehát közel azonosak. Lsd. melléklet.

Ezt figyelembe véve, tehát az én meglátásom szerint a konkurens modellek értéktartása között kiemelkedő különbség nincs. Az Opel felé billen a mérleg a tradíció és a hazai berögződések miatt, a franciák felé pedig a rendkívül jó ár-érték arány miatt, ami egyre inkább szempont a használt autó vásárlók körében is.

Figyelembe véve tehát az összes Ön által említett szempontot, és mérlegre téve azok Ön által megfogalmazott súlyát, véleményem szerint mindenképpen a két francia közül kerülhet ki a győztes. A célfotó nálam a biztonság kérdése miatt a Renault Mégane Classicot hozza az első helyre.

Az utolsó kérdésére válaszolva: szolgáltatásunk része a kiválasztott használt autó felkutatása és beszerzése is.

Megkeresését megköszönve, bízom benne, hogy válaszunk hozzájárul az Ön számára ideális autó kiválasztásához.

Üdvözlettel:

OptiCar

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.