Kátyústatisztika

2001.12.27. 10:59

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Kedves Nepperűző!

Több mostanában megjelent cikkben hivatkozik az ADAC meghibásodási statisztikájára, amely kiváló támpontot adhat autóvásárlás esetén, a típusválasztáshoz.

Érdekelne, hogy a Németországból improtált meghibásodási statisztikákat vajon mennyiben befolyásolja az a tény, hogy a honi útviszonyok nem említhetők egy napon a németországiakkal, nevezetesen, ugyanazon típus kiváló minőségű útfelületen használva, statisztikailag szinte soha nem hibásodna meg, míg az itteni pocsék utakon évi százezreket emészt fel.

Kérdésem az lenne, létezik-e olyan adatbázis, amelyben ezen szempont alapján is szűrni lehetne a típusokat.

Segítségüket előre is köszönöm:

András

Kedves András!

Teljesen igaza van abban, hogy a honi útviszonyok nem hasonlíthatók a tőlünk nyugatra található országok útjainak minőségéhez. Abban is teljesen egyetértünk, hogy a rossz utak nagy hatással vannak az autók javítási igényére, hiszen a nagyobb igénybevétel több meghibásodást is okoz.

Annak oka, hogy mégis többször hivatkozom az ADAC hibastatisztikájára, több oka is van:

Ha egy autó jó úton kevesebbet hibásodik meg versenytársainál, akkor valószínű, legalábbis arányait tekintve, hogy rossz úton is ugyanez a helyzet. A rossz utak "jótékony" hatása leginkább a futóműben és környezetében érhető tetten. Az ADAC hiba statisztika azokat az eseteket vizsgálja, amikor az autókat menteni kellett, mert megálltak, és nem lehetett velük tovább menni. A futóműhibák a legritkább esetben következnek be azonnali leállással, jellemzően először elkezd zúgni, zörögni, csattogni, ami a sofőrt kellően zavarja, hogy elmenjen vele szervizbe és megjavítassa. Ha valaki ezen fültépő jelek ellenére is megvárja, hogy autója mozgásképtelenné váljon, az nem feltétlenül tartozik a normális kategóriába.

Mint azt már egy korábbi válaszomban is kifejtettem, nem nagyon van olyan független, objektív statisztika, ami reális képet adna a különféle márkák között fennálló különbségekről a megbízhatóság tekintetében. Az ADAC statisztika sem ad természetesen teljes és minden területre kiterjedő rálátást a témában, de legalább független és kellően nagy számú autó vizsgálatának eredményeit közli.

Kérdésére tehát a rövid válaszom, hogy nekem nincs tudomásom olyan adatbázis létezéséről, ami független, objektív és szakszerű összehasonlítást tenne lehetővé a különböző márkák teljes körű megbízhatóságát illetően, így tehát olyanról sem, ami figyelembe veszi a hazai út(v)iszonyokat.

Üdvözlettel:

OptiCar