Fapados Subarut vegyek, vagy Opelt?

2012.02.07. 14:42

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Tisztelt Nepperűző!

Fogós kérdés foglalkoztat már egy ideje. Nem találtam rá érdemleges választ. Ezért kerestem meg a szakma legjobbjait! :)

Autóvásárlás, pl.: Anyu Gyerek Apu, napi használatra ovi-munka-bolt-haza kb. 60 km havi egy nagyobb tura 300 km. Opel Astra G vagy H kombi benzines kontra Subaru Impreza 1.5 kombi benzin.

Népítéletből csak WRX, STI-s Subarukat táltam (mindenki boldog vele). Sima mezei Subaru fentartása mennyivel kerülne többe az Astrához képest? Ha nem hajtja az ember és megadja neki ami jár/kell akkor ez is elmegy a világ végére és vissza?!

Autóbarát Üdvözlettel:
Róbert

Kedves Róbert!

Első hallásra kicsit hátrahőköltem, hogy valaki egy Impreza és egy Astra között ingadozik, de belátom, van az az exceltábla, ahol egymásra találnak. Végülis mindkettő száz lóerő körüli, benzines kompakt kombi, csak a két márka ellentétes imidzse miatt az él a fejünkben, hogy nincs közös halmaza a két célcsoportnak.

Gondolom, a Subaru az Ön agyában is a bubogó bokszerhang, a kék-sárga, lapjával verető WRC-k és a szuszogó lefújószelepek melletti rekeszben lakik. Talán egy sárízű falatkát be lehet csempészni a családi kombiba is, ha már felmerült az autóvásárlás kérdése. Tulajdonképpen egy megbízható japán autó, ezzel el lehet sütni otthon, és mégis valami nemesebb járgánnyal viheti a kölköt az oviba. De ez a Subaru nem az a Subaru.

Az 1,5-ös szívó bokszer ugyan ránézésre hasonlít a kétliteres, kettőfeles turbókra, de temperamentuma, mondjuk úgy, jóval nyugodtabb. 13,5 hosszú másodperc telik el, amíg felküzdi magát százra, 105 lóerejével erősen köszörülnie kell a torkát, hogy megmozdítsa az összkerekes hajtásláncot. Kitörő dinamikára nem szabad számítani, erről a változatról leginkább egy mosolygós, szemüveges svájci öregúr juthat eszünkbe mint tulajdonos.

A sokat tömjénezett szimmetrikus összkerékhajtásnak ezzel a mérsékelten harcias motorral ugyanis leginkább alpesi vidéken lehet hasznát venni. Nálunk, eltekintve néhány szigorú téli naptól, csak a benzinkúton érezni a hatását, ott viszont rendesen. Tíz liter alatt nemigen adja az Impreza, városban még többre lehet számítani. Egy átlag-Astrához hasonlítva két-három liter többlettel lehet számolni.


Emellett az első üléstől hátrafelé elég szűkös a helykínálat: a beltér nem az a Lexus-féle páholy. Ha ezzel együtt tud élni, ijesztő lehet még a koccanások miatti rettegés, mert amilyen alkatrész nincs utángyártottban az Imprezához, annak igencsak megkérik az árát a gyáriak. Vagyis ami egy néhány tízezres töréskár egy Astránál, könnyen százezrekbe fájhat a Subarunál.

A normál karbantartásra ez nem feltétlenül igaz: fékbetétet, szűrőket, gyújtógyertyát átlagos áron mérik az autósboltok, de ha bármi rendkívüli cuccra van szükség, még a bontottban sem nagyon lehet reménykedni. Igaz, nem sokan panaszkodnak lépten-nyomon lerohadó Subarukra, de elég, ha évente egyszer megadja magát valami drága holmi. Ez a klasszikus japán – német dilemma: ritkán megy tönkre, de akkor drága, vagy többször kell hozzá nyúlni, viszont nem kerül sokba.


Miután jól lehúztam, azért kicsit védeném is a Subarut, mert egy H Astrához képest én is szívesebben ülnék bele. A legerősebb pontja a futómű, amellyel motorerő híján lendületből azért jól lehet autózni. Ha nem is jön elő a klasszikus bokszerhang teljes szépségében, azért valamivel karakteresebb, mint az Opel sornégyese, és ha két rossz közül kell választani, az Impreza beltere talán kevésbé hervasztó, mint az Astráé. Kár lenne tagadni, összhatásában tényleg egy kívánatosabb autó.


De ha a számokat nézzük, nem kérdéses, hogy az Opel a nyerő. Két és fél millió környékén, amennyibe a belinkelt Subaru kerül, már a legjobb H Astrák közül lehet mazsolázgatni, mellesleg a leggyakoribb 1,6-os jóval élettelibb, mint az 1,5-ös Subaru. Arra érdemes odafigyelni, hogy ne egy kétszázezret futott, visszatekert céges autót fogjon ki - flottavásárlók kedvence volt a típus. Egy rendesen szervizelt Astrában is lehet annyira bízni, mint a Subaruban.


A nagy kérdés itt az, szerelemből vagy érdekből házasodna-e. Ha minden vágya egy Subaru, és megengedheti magának, legyinteni fog a fogyasztásra, és lehet, hogy hosszú, boldog jövőjük lesz, pláne, ha nem csukja össze. Racionális érvek mentén viszont semmiképpen nem indokolható ez a választás. Mielőtt elhatározná magát, mindenképpen javaslom azonban, hogy próbálja ki ezt az 1,5-öst - lehet, hogy másra számított. Esetleg a Focusnak is adhat egy esélyt: vezetési élményben az sem rossz, viszont ugyanannyiból fenntartható, mint az Astra.

Stump András