2,2-es, autópályán használt dízel Avensis

2007.01.07. 22:08
Motorolajos hezitálás ACEA B1-B5-ig

Kedves Olajdoki!

Toyota Avensis 2,2 dízel 150 LE-s autóról van szó. Gyártás éve: 2005. Használata jobbára hosszabb utakon illetve autópályán ésszerű sebesség megválasztásával. Szervízkönyvében motorolajra javaslatként ez áll: ACEA B1, API CF-4 vagy CF

Idézet egy (a sok közül) internetes oldalon talált anyagból: „Dízel üzemű személygépjárművek motorolajainak ACEA osztályai B1 üzemanyag-takarékos motorolajok általános kategória, rendkívül alacsony HTHS értékkel (HTHS<3.5 mPa*s). Egy M-111 típusú Mercedes referenciamotorban egy 15W-40 viszkozitási osztályú motorolajhoz képest az üzemanyag-megtakarítás mértéke >= 2.5% kell legyen. B2 Hagyományos- és un. könnyűfutású motorolajok kategóriája. B3 Hagyományos és könnyűfutású motorolajok az ACEA B2-98-nál magasabb követelményekkel. Úgy, mint: kopáscsökkentés, dugattyú-tisztítási képesség és viszkozitás-stabilitás a szélsőséges terhelések mellett is. B4 Közvetlen befecskendezésű dízelmotorok kenőanyagainak új osztálya.”

Idézet egy másik internetes oldalon talált anyagból: "B - személygépkocsik és kis haszonjárművek dízel motoraihoz B1 Fuel economy, B2 közepes tulajdonságok, B3 kiváló tulajdonságok, előkamrás égéstérű motorok, B4 kiváló tulajdonságok, közvetlen befecskendezésű motorok, B5 kiváló tulajdonságok”

Idézet egy harmadik internetes oldalon talált anyagból: „Az ACEA az "A" betű utáni minél magasabb számmal jelöli a jobb olajakat, de az ACEA A1 pl. kb. az API SH -nak felel meg! Míg az API az amerikai motorkonstrukcióra kidolgozott rendszer (nagyobb motorok, kisebb fordulatszám, nagyobb olajtérfogat), az ACEA szabvány az európai viszonyokat veszi jobban figyelembe, így jelentősége Európában egyre nő.”

Kérdéseim: Csak ACEA B1 osztályba sorolttal lehet az aktuális olajcserekor feltölteni a motort ? A betűjel utáni növekvő számok egy fokkal jobb minőségi besorolásra utalnak ? Vagy mégsem ?

Ezeket a jelöléseket találtam a(z) ..1-ik olaj 5w-30 minősítésénél:ACEA A3 , A5 , B3 , B4 , B5 Ezek a betűjelzések jobb minőségre utalnak, mint az ACEA B1, API CF-4 vagy CF ? Az árak egyértelműen ezt sugallják. Az egyik szerviz pedig vagy • ..S 5w-40 jelűvel végzi el az olajcserét. (ACEA A3, B3, B4) vagy • ..S V – Spec. 5w-40 (API CF API SJ ACEA A3 ACEA B3)

Most akkor melyik minőségűt javasolná Ön olajcserekor ? B1, (amit a Toyota nagykönyv útmutat) vagy B3 vagy B4 vagy B5 ? Ez itt a kérdés ! Volt aki azt mondta, hogy a növekvő szám értékek....de nem folytatom.

Köszönöm:

Don Alessandro

Kedves Alessandro!

Azt javaslom, hogy ne rágódjon az API minősítésen, csak az ACEA-ra koncentráljon (a CF-et szinte bármelyik jobb olaj tudja).

A megfejtést is elárulom: Castrol Performance A1 5W30, Mobil Super FE Special 5W-30, Liqui Moly synthoil longtime plus 0W-30, Repsol Elite Eco XXI 0W-30, Valvoline MaxLife FE 5W-30 - ezek mind Acea B1-esek.

Anélkül, hogy túlzottan belemennénk, az ACEA-osztályok között nem minden esetben érvényes a "nagyobb üti a kisebbet" elv, és különösen nem az 1-es és 5-ös végűekre, úgyhogy szerintem maradjon meg a Toyota gyár által megadott elsődleges minőségnél. Igazság szerint arra a 15 ezer kilométerre nem is szükséges olyan olaj, amely akár 30-50 ezret is kibírna, viszont fontos, hogy nagy felületi nyomás mellett is elviseljen nagy nyíróerőket - és az Acea B1 erről szól.

Üdv:

Olajdoki