2013.04.26. 10:12

Kedves Doki!

A héten vittem szervizbe a 2003-es 1.8-as Laguna Grandtouromat, de sajnos nem sok jóval kecsegtettek. Az alap probléma az volt, hogy szivárgott az olaj valahol, és néha-néha felvillant az olajnyomás lámpa, de utána el is aludt. A szervizben megcsinálták az olajszivárgást, de egy újabb problémával szembesültek, mégpedig, hogy hideg állapotban normális az olajnyomás, de ahogy melegszik, egyre alacsonyabb lesz. Elvitték beméretni, és azt mondták, hogy az üzemi kb. 3,5 helyett csak 1,8 bar a nyomás. Ez az alapjáraton is meglátszik, és amikor üzemire melegszik, kigyullad az olajnyomás lámpa.

Tudna esetleg valami segítséget adni, hogy mi lehet a probléma?

Üdv:

Dani

Kedves Dani!

Sajnos leveléből nem derül ki, hogy milyen olajjal töltötték fel ezt a motort és hány km van már benne. Ezen adatok nélkül viszont csak feltételezéseim lehetnek.

Feltételezem például, hogy egy 10 éves autóban már a km számláló is sokat mutat és jelentős kopások alakulhattak ki a motorban. Ebben az esetben az üzemi hőmérsékletre melegedett olaj a réseken át el tud szökni, így az olajnyomás lecsökken. Feltételezhetem azt is, hogy a szervizben magas minőségi szintű, esetleg szintetikus, SAE 0W-30 / 5W-30 olajjal töltötték fel a motort, ami felmelegedve már túlságosan hígfolyóssá válik a motor állapotához képest, így el tud folyni a réseken keresztül, ezért nem tud kellő olajnyomást fenntartani a rendszerben.

Mindkét esetben megoldás lehet egy magasabb viszkozitási osztályú motorolaj használata, ami folyási tulajdonságai révén jobban be tudja tömni a hézagokat, így az olaj nem szökik el olyan könnyen és kialakulhat a megfelelő olajnyomás. Kérdés már csak az, hogy mennyi legyen ez a magasabb viszkozitás szint? Ehhez meg kell tudni a szervizben, hogy milyen kenőanyaggal töltöttek fel a motort! A motorban lévő olajhoz képest kell vastagabbnak lenni az új feltöltésnek, ami lehet SAE 10W-40, 10W-50, 15W-40 vagy 15W-50, a lényeg, hogy a jelenleginél jóval magasabb viszkozitás szintű termék legyen.

Ha azonban ezzel a vastagabb olajjal sem sikerül megfékezni az olajnyomás csökkenést, akkor olaj oldalról sajnos már nem tudunk többet tenni és el lehet gondolkodni egy motorfelújításon.

Üdvözlettel

Olajdoki