Olajcserék az öreg Civicbe

október 18., 15:05 Módosítva: 2017-10-18 15:25
0

Kedves Olajdoki!

Érdeklődnék hogy egy Honda Civic 1.5i (1987–1991)-es autóba, ami korához képest viszonylag keveset futott (130 000 km), bele lehet tenni a váltóba és a motorba az 5W-40-es szintetikus motorolajat, vagy inkább maradjunk a 10W-40-es szintetikus/félszintetikus olajnál.

Üdvözlettel József

Kedves József!

A motorba be lehet tölteni a szintetikus 5W40-es olajat. A manuális váltóba inkább egy 10W40-eset javaslok.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Olajcsere az automatában

október 12., 11:35 Módosítva: 2017-10-18 17:55
88

Üdv!

A Volvómnak az automata váltójába olajat cseréltem, azt olvastam hogy ATF Dextron3 3309-et kell beletöltenem! Rendeltem 10 litert a mosáshoz mivel sokan ajánlották a Mannolt ezért abból rendeltem a jobb minőséget (8210)! A váltóm most azt produkálja, hogy ha bemelegedik, akkor rántva indul és nem is szépen vált!

Hidegen tökéletes, ha lecserélem az olajat, egy hétig tökéletes! Az olaj elhasználódását a magas hő okozza! Tudna nekem atf olajból olyat ajánlani aminek a hőtűrő képessége jobb? Vagy a dextron 4 vagy akár a 3-nak valami alfaja amivel az olajom melegen se veszítené el a viszkozitását és nem menne tönkre? 

Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Péter

Kedves Péter!

A váltóolaj Dexron besorolását felejtse el, ugyanis semmilyen relevanciája nincs az Ön autója szempontjából. Az olajjal szembeni követelmény itt a Volvo 1161540 (más néven JWS-3309) szabványnak való megfelelés. Mannolból én nem találtam ATF Dexron3 3309 nevűt, de a Mannol ATF Multivehicle JWS 3309 megfelel ennek a szabványnak. Gondolom ez került bele.

A hőtűrő képesség valóban az egyik legfontosabb jellemzője az automata váltó olajnak, de a megfelelő hőmérséklet-tartomány a megfelelő üzemeltetési körülményekkel általában biztosított, és a Dexron szabvány nagyobb száma sem jelent magasabb hőtűrő képességet. Dexron IV egyébként nem is létezik, csak Dexron VI van, de mint említettem az Ön váltójához nem ilyen olaj kell. Egy automata váltó olaj csak akkor fog egy hét alatt tönkremenni a hőtől, ha a normálisnál magasabb a hőterhelés. ATF hőmérséklet szempontjából 80 - 90 °C számít normálisnak, 135 °C-on már akár 5000 km, 200 °C-on akár 65 km(!!) alatt tönkremehet az olaj.

Ha tényleg a hőtől ment tönkre, ki kellene deríteni, hogy mitől van az olaj extrém hőterhelésnek kitéve. Tartós hegymenetben vagy vontatás során például magas a váltóolajat érő hőterhelés. Hasonló a helyzet az autó “hintáztatásakor”, ha pl. elakad a hóban vagy sárban, és így akarjuk kiszabadítani. Ha valamilyen meghibásodás van a váltóban, az is okozhat túl magas hőmérsékletet. Ha tartósan 150 °C fölött volt a váltó üzemeltetve, akkor valószínűleg a váltó alkatrészei is károsodtak, és egy olajcsere nem fogja megoldani a problémákat. Ha szeretne más olajat kipróbálni, a Valvoline ATF vagy az Eneos Eco ATF például megfelelő.

Üdv, Olajdoki

Olajat a sokat futott japán dízelbe

október 7., 11:53 Módosítva: 2017-10-12 17:50
57

Kedves Olajdoki!

Van nekem egy 2006-os gyártású E12 Toyota Corolla 1.4 D4D autóm. A kilométeróra számlálója már jócskán elhagyta a 400 000 km-es állást. Jelenleg már nem márkaszervizbe jár olajcserére, hanem sima szerelőhöz.

A boltban ahol veszem hozzá az olajat volt már, hogy 5w-30-at, vagy 5w-40-et javasoltak, így most olyan kérdésem lenne, hogy Ön melyiket ajánlja inkább ehhez a futásteljesítményhez? Javarészt lakott területen kívül és autópályán közlekedek vele, 3000 felett ritkán pörög a motor, jelenleg látható olajfogyasztása nincs, mondjuk 10 000 kilométerenként csere van.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter!

Ilyen futásteljesítmény mellett valószínűleg az 5W40-es olaj optimális választás, mint az 5W30-as. Utóbbi is használható, de érdemes jobban odafigyelni az olajszintre, és gondoskodni az utántöltésről, ha kell.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem fogy az olaj

október 4., 14:28 Módosítva: 2017-10-07 21:04
1

Tisztelt Olajdoktor!

Az autómban januárban lett olaj cserélve melyet 10W40-es olajjal hajtunk. Azóta 5-7000 km ment az autóba. Az olaj sárga színe szépen kezd fekete lenni, szaga rendes olaj szagú benzint nem érzek benne. A füstgáz nem színes, valamint szagtalan. Az autó egy '94-es B Corsa C12NZ motorral. Eléggé kopog, ropog (az én fülemnek) melyet szerelőm azzal nyugtázott, hogy ezek a motorok ilyenek. Az autó jellemzően 5-10 km re van használva, de heti egyszer meg van hajtva 50-100 km-es távon, viszont NEM hiányzik belőle olaj. Ami számomra érdekes hiszen egy mozgó alkatrészben nincsen tökéletes tömítés. Segítene ezt elmagyarázni nekem?

Tisztelettel: Corsa B tulaj

Kedves Levélíró!

Ha minimális az olajfogyasztás és minimális az olaj üzemanyaggal való felhígulása, akkor az olajszint maradhat szemre állandó, és az olaj állagán, szagán sem fogja tetten érni a jelenséget.

Az én autóm pl. 11 éves, 245 ezret futott, alacsony HTHS viszkozitású 5W30-as olaj van benne, és mégsem látszik rajta olajfogyasztás. Tudom, hogy a Corsa régebbi, de ott sem lehetetlen, hogy egy 10W40-es olajjal ne produkáljon szemmel látható olajfogyasztást.

Üdv, Olajdoki

Csattog a Swift

szeptember 27., 14:41 Módosítva: 2017-10-07 21:04
183

Kedves Olajdoki!

Van egy 2005 évjáratú Suzuki Swiftem, benzines, amit 2006-ban vásároltam. Jelenleg 67 000 km van az autóban. Az lenne a kérdésem, hogy motorolaj cserénél használhatok-e szintetikus 5W30 Eneos olajat? Eddig a szervizben 10W40 és 10W30 olajat használtak, ettől hideg téli indításnál pár másodpercig elég fura csattogó hangot ad a motor. Én a hidrotőkére gyanakszom, meleg motornál már nem halható.

Ezért is kérem tanácsát, hogy ha a vékonyabb olaj kerülne a motorba, akkor nem tenne kárt benne, főleg nyári nagy melegben?

Várom válaszát,  üdvözlettel Laci

Kedves Laci!

A leírtak alapján valószínű, hogy a hidrotőkék okozzák a csattogást. Az, hogy egy 5W30-as olaj segít-e ezen, előre nem lehet megjósolni, mert van amelyik motornak egyik, van amelyiknek másik olaj válik be. Mindenesetre ártani nem fog, nyugodtan tölthet bele ilyen olajat. A nyári melegben nem releváns a termék hideg oldali viszkozitása, és a motor üzemi hőmérsékletét különben is a hűtőrendszer szabályozza, nem a kinti napsütés.

Üdv, Olajdoki

2000 km után kell a csere, ha megvan az egy év?

szeptember 22., 10:55 Módosítva: 2017-09-29 11:35
0

Kedves Olajdoktor!

Van egy motorom amivel nem túl sokat volt alkalmam menni a nyáron kb 1500-2000 km-t, és szezon elején volt olaj (Repsol 15w50) csere, vagyis szinte új az olaj benne. A motor (Ducati Monster 620ie) 2 hengeres, léghűtéses. Többnyire városon kívül volt használva.

A kérdésem pedig a következő lenne, amennyiben a következő szezon is ilyen lenne, akkor is érdemes évente cserélni az olajat vagy még egy hasonló futású szezont nyugodtan hagyhatom? A kérdésemet annak fényében teszem fel, h nem tervezem sokkal többet használni a későbbiekben sem, és ez több év alatt sok kidobott pénz lenne, ha tényleg feleslegesen cserélem, de ha kell hát kell.

Üdvözlettel: HS

Kedves HS!

Az én adataim szerint a gyártó csak kilométerben adta meg ezekhez a modellekhez a csereperiódust, hónapban nem. Ha a motorhoz tartozó kézikönyvben is így van megadva, akkor nem kell évente lecserélni. Ha viszont az az előírás, hogy 12 havonta le kell, akkor nem mellőzhető a csere akkor sem, ha keveset ment vele.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Hová tűnik az olaj?

szeptember 19., 13:00 Módosítva: 2017-09-29 11:37
76

Kedves Olajdoki,

adott a hőn szeretett családi Opel Vectra C 1.8 benzin típusú autónk. Amit kér a szervizben megkapja. Vigyázunk rá és törődünk vele. Szeretjük mert tágas, jól megy és jól is fogyaszt, de időről-időre előjön egy érdekes jelenség ami aggasztó. Menet közben kijelzi, hogy nézzük meg az olajszintet. Ez még nem az olajnyomás hiányának a jelzése. Ez csak, hogy nézzük meg mert fogy az olaj. Ez még csak egy sárga ikon. Ha már nincs nyomás azt pirossal jelölné.

Félre állok várok 1-2 percet és megnézem a szintet aminél az olaj még a nívó pálcát sem igazán éri el. Ráöntök egy keveset és megyek tovább. Másnap reggel indulás előtt ellenőrzöm a szintet ami jóval meghaladja a maximális értéket. Először azt hittem, hogy én öntöttem többet vagy nem egyenes felületen áll a kocsi stb.. de nem ez a baj. Egyszerűen menet közben valahova eltűnik az olaj. Több szerelővel is egyeztettem már, de senki nem tudja mitől lehet.

Várom a tanácsát. Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

Én semmi rejtélyeset nem vélek felfedezni a történetben. Szerintem az történt, hogy fogyott annyi olaj, hogy alacsony volt az olajszint, ezért jelzett szenzor. Mivel amikor rátöltött akkor nem hagyta előbb visszafolyni az olajteknőbe az olajat, ezért túl sokat töltött rá.

Másnap reggelre visszafolyt az olajteknőbe az olaj, és láthatóvá vált, hogy a hozzátöltött olajjal együtt már túl nagy az olaj mennyisége. Az természetes hogy menet közben “eltűnik valahova az olaj”, hiszen kering a rendszerben, ahogy végzi a dolgát. Értelme nem sok lenne, ha a teljes olajmennyiség ott lenne az olajteknőben menet közben is, hiszen pont a feladatát nem tudná ellátni.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit tegyek a BMW-be?

szeptember 17., 15:07 Módosítva: 2017-09-22 20:00
0

Tisztelt Olajdoki!

BMW E46 316i 1895 ccm 2000-es évjáratú autómhoz szeretném tanácsát kérni. Milyen olaj tölthető bele,és mennyit tölthetek bele?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

Egy BMW LongLife-04 teljesítményszintű olajat javaslok hozzá, mint például a Valvoline Synpower MST C3 5W40 vagy a Fuchs Titan GT1 5W40. 4 liter kell bele.

Üdv,

Olajdoki

Megvannak a jóváhagyások?

szeptember 17., 14:56 Módosítva: 2017-09-17 14:56
0

Tisztelt Olajdoki!

A következő lenne a kérdésem: 2003-as 2,0 benzines Mazda 6-ban szeretném lecserélni az olajat, de Total Quartz Ineo MC3 helyett véletlenül Total Quartz Ineo ECS-t vettem. Ez az olaj is megfelelő bele, vagy cseréljem ki a Total Quartz Ineo MC3-ra?

Köszönöm a válaszát!

Tisztelettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

Ennek az olajnak nincsenek meg az adott motorhoz szükséges specifikációi. API SL vagy ACEA A3/B3 (vagy A3/B4) teljesítményszintű olaj kellene bele. Ha tudja, cseréltesse ki. Ha nem, szerintem egy csereperiódus alatt nem fog kárt okozni ez az olaj sem.

Üdv,

Olajdoki

Milyen sűrűn cseréltessek olajat?

szeptember 15., 10:52 Módosítva: 2017-09-20 06:27
222

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2016. évi Ford Focus 1,6 TI-VCT-ben milyen sűrűn cseréltetne motorolajat (szűrővel), ha az autó futásának 1/3-át városban tudja le? Évi futása kb. 30 ezer km. Mi a véleménye a gyári 20 ezer km/év olajcseréről, ha a városi forgalom ilyen nagy arányú, és egybefüggően kb. 20 perc alkalmanként?

Melyik a kedvezőbb motorolaj a járműnek, a Castrol Magnatec 5W-30 vagy az 5W-20, ha a motor tartósan nem pörög 4500 ford./perc felett?

Válaszait előre is köszönöm!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

A leírt használati mód mellett is a gyárilag ajánlott olajcsere periódust tartom irányadónak. A Castrol olajok közül a Magnatec Stop-Start 5W30 A5-t tartom jó választásnak.

Üdv,

Olajdoki

Gyári vagy nem gyári, ez itt a kérdés

szeptember 11., 13:17 Módosítva: 2017-09-17 15:07
45

Tisztelt Olajdoki!

Olajcsere előtt állok egy 1,4-es Ford Pumával, amihez gyárilag 5W30-ast írnak elő. Az alábbi két fajta közül melyiket ajánlanád: FORD FORMULA F 5W30 5L vagy VALVOLINE SYNPOWER MST C3 5W-30 4L?

Nem tudom, hogy a gyári olaj milyen minőséget képvisel, még sosem volt vele dolgom. Ja, és még annyi, hogy az autó télen-nyáron szabadban lesz, szóval ennek tükrében is várnám a véleményedet ha esetleg teljesen más olajat kellene választanom.

Válaszodat előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A Valvoline Synpower MST C3 5W30 nem a te autódhoz előírt Ford M2C913 teljesítményszintű olaj. A Valvoline termékek közül a Synpower FE 5W30 a megfelelő. A Ford olaja is jó választás. Mindkét olaj megfelel télen-nyáron egyaránt.

Üdv,

Olajdoki

Jó nekem ez az olaj?

szeptember 9., 08:04 Módosítva: 2017-09-12 06:23
0

Kedves Olajdoki!

Egy 2007-es Mercedes C 220 CDI-ben olajcsere alkalmával Liqui Moly 5W-40 (Toptec 4100) típusú olaj került az autóba. A kérdésem: ez megfelelő-e vagy azonnal cseréltessem le? Vagy melyik lehet az autóhoz legmegfelelőbb olaj?

Köszönettel:

Dávid

Kedves Dávid!

MB 229.31-es teljesítményszintű olajról lévén szó, normál csereperiódussal használható ehhez a típushoz akkor is, ha esetleg részecskeszűrős az autó. Ez egy jó minőségű, ehhez a típushoz megfelelő olaj, úgyhogy nincs szükség a soron kívüli lecserélésére.

Üdv,

Olajdoki

Váltóolajat a Lexusba

szeptember 6., 14:16 Módosítva: 2017-09-09 08:05
0

T. Olajdoki!

Egy 1995-ös évjáratú, első generációs Lexus GS 300-asom van (4 sebességes automata). 357000 km van jelenleg az autóban. Én vagyok a 3. tulajdonosa, 303000 km-rel vettem át 4 évvel ezelőtt. A tanácsodat szeretném kérni azzal kapcsolatban, hogy kell-e, érdemes-e, illetve szabad-e a váltóban olajat cserélni?

Mindenféle, egymásnak ellentmondó tanácsokat kaptam idáig. Egyik szerint ha eddig nem volt cserélve, akkor már nem is szabad. A másik szerint örök életű váltóolajok vannak az automata váltókban. Egy másik vélemény szerint 50-60 ezrenként tanácsos. Mi a javaslatod ezzel kapcsolatban?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

60 ezer kilométerenként, de legalább 4 évente kell az automata váltóban olajat cserélni. Ez gyári előírás. Toyota Type T-II olaj való bele. Van olyan váltó, amiben nem kell olajat cserélni. Sajnos ez nem olyan.

Üdv,

Olajdoki

Megfelelő olajat használt a szerviz?

szeptember 4., 15:00 Módosítva: 2017-09-06 17:56
51

Tisztelt Olajdoki!

2005-ös évjáratú Citroën Xsara Picassóm van, 95 LE 1,6 8 szelepes motorral. Az autót idén áprilisban vásároltuk, ezután kapott új olajat. A szerviz Eneos Premium Hyper 5W-30 olajat tett bele.

Néhány hete észrevettem, hogy hidegen elkezdett kopogni a motor, ami a teljes bemelegedés után megszűnik. Lehet ennek köze az olajhoz, vagy csak mostanra kopott meg egy alkatrész a motorban, ami ezt okozhatja. Amennyiben az olaj lehet a ludas, akkor Ön szerint mi a megfelelő a motorhoz? Elviszem szervizbe is, de feltétlen kíváncsi vagyok a véleményére.

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Ha a kopogás esetleg a hidrotőkék csattogását jelenti, az előfordulhat, hogy egyik olajjal tapasztalható, másikkal nem. Ez nem jelenti azt, hogy az olaj nem megfelelő, és a jelenségnek nincs műszaki jelentősége, mindaddig, amíg egy idő után elmúlik.

Üdv,

Olajdoki

Astráról Astrára váltanék

szeptember 3., 00:11 Módosítva: 2017-09-06 06:18
0

Tisztelt Olajdoktor!

Autóvásárlás előtt állok, megvan a kiszemelt áldozat is. Egy Opel Astra H, Z14XEP motorral. Céges autó volt a munkahelyemen, ismerem az előéletét, a 250 ezer kilométerből 230-at pályán tett meg. A régi autómnál (Astra F C14SE) bevált a 10W-40 es Valvoline Maxlife, és közel négyszázezer kilométernél tartunk.

A kérdésem az lenne, hogy ennek az olajnak az 5W-30 as változatát használhatom-e a H Astrába, illetve mi a véleménye a motoröblítő, olajcsere előtti adalékokról.

Válaszát köszönöm:

Laci

Kedves Laci!

Egy benzines H Astra motorjába GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2 teljesítményszintű motorolaj való, így a Maxlife 5W-30-at nem javaslom hozzá. A legjobb választás szerintem a Valvoline Synpower MST C3 5W-30 volna. Egy jól karbantartott autó esetében nincs szükség motoröblítő vagy bármi egyéb adalék használatára. Az olaj eleve tartalmazza a szükséges adalékokat.

Üdv,

Olajdoki

Kiöblíteném a motort

szeptember 1., 13:23 Módosítva: 2017-09-06 06:18
0

Tisztelt Doki!

Tud nekem ajánlani motoröblítőt? Használata megfelelő, ha otthon betöltöm, és elmegyek az öt kilométerre lévő szerelőhöz? Peugeot 308 1,4 2007-es. Total Quartz 9000 5W-40 olaj jó bele?

Üdv, szép napot!

Kedves Érdeklődő!

Motoröblítőt tudok ajánlani: pl. Valvoline Engine Flush. Viszont az nem jó, ha elmegy vele a szerelőhöz, mert a motoröblítő betöltése után, már csak alapjáraton szabad a motort járatni. A Total olaja megfelelő ehhez a típushoz.

Üdv,

Olajdoki

Folyik az olaj, segítség!

augusztus 31., 10:39 Módosítva: 2017-09-04 17:58
0

Jó napot!

Mazda E 2200-asból folyik az olaj, nem tudom, mi lehet a baj.

Kedves Levélíró!

Valószínűleg külső tömítetlenség. Irány a szerviz.

Üdv,

Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Csipeget a BMW 330i

augusztus 28., 14:34 Módosítva: 2017-08-31 17:48
249

Jó napot!

Egy 2010 végi BMW 330i-m (N47-es motorkód) van 115 ezer km-rel. Castrol Edge 5W-30-cal töltöm után, háromezer kilométerenként majdnem egy litert kell utánatölteni. Ebben mondjuk benne van 1500 km kétszáz feletti menet is. Ez normális, vagy cseréljem valami jobbra az olajat? Vagy meg kéne nézetni?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Bence

Kedves Bence!

3 dl/1000 km körüli olajfogyasztás még nem számít vészesen soknak, főleg akkor, ha sokat vezet magas fordulatszámon, ami olajfogyasztás-növelő hatású. Mindemelett előfordulhat, hogy már a motor sem olyan, mint újkorában, főleg a tömítések tekintetében. Viszont utóbbi esetben sem az olaj az, amit “jobbra” kellene cserélni, hanem a motort kellene kezelésbe venni. Az olajfogyasztás csökkentése egy vastagabb olajjal csak a probléma eltakarása lenne, nem pedig megoldása, ráadásul a vastagabb olaj nem védené olyan jól a motort, mint amit jelenleg használ.

Üdv,

Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Iszákos a Mazdám, az olajat szereti

augusztus 24., 14:10 Módosítva: 2017-08-31 17:48
207

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2005-ös Mazda 6-om (benzin, 2000 ccm, 141 LE). Ez év áprilisában vettem 167 ezer kilométerrel az órájában. Ekkor cseréltem olajszűrőt és tettem bele 10W-40-es Castrol Magnatec olajat. Most 171 ezer van benne, és két hete kivillant az olajlámpa. A közelben lévő Shell kútról vételeztem 3x1 liter (szintén 10W-40-es) SHELL Helix olajat, amit mind egy cseppig elnyelt a masina. (Pont a nívópálca két jelzése közé ment az olajszint).

Azóta kb ezer kilométer ment még bele (javarészt pályán), és továbbra is tapasztalom az olajfogyást. Amit tudni érdemes, hogy nem "kínzom" az autót, kb 2500-as fordulat környékén szoktam váltani. Inkább pályán használom, és a fogyasztás tempomattal 7,2 körül alakult.

Tudni kell még, hogy megvételkor elfelejtettem kicserélni a levegőszűrőt, most ezt pótolva a fogyasztás még alacsonyabbnak tűnik (120-nál kb 6,5). Egyesek azt mondták, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál "már alapjáraton is füstölnie kéne", valamint "normál gázadásnál úgy füstölne, mint egy rossz dízel". Mindemellett a motor csendesen és egyenletesen jár, füstöt nem tapasztaltam, hűtővíz tiszta, valamint az olajsapka is.

Mi a meglátása az esettel kapcsolatban?

Tisztelettel:

Péter

Kedves Péter!

Jó lenne pontosan tudni, hogy mennyi olaj fogy. A leírtakból nem igazán lehet kiszámolni, hogy mennyi olaj fogy ezer kilométerenként, pedig az lenne a beszédes adat. Gondolom autópályán azért felmegy tartósan is 3000 fölé a fordulatszám, az pedig dob azért rendesen az olajfogyasztáson.

A probléma oka egyébként valószínűleg a belső tömítetlenség. Egy szervizben alaposabban utána tudnak nézni, hogy pl. a szelepszárak vagy a dugattyúgyűrű mentén fogy-e az olaj, és annak megfelelően tudnak eljárni. Egy ilyen korú autónál sajnos már nem ritka a hasonló jelenség.

Üdv,

Olajdoki

Nehéz lett a váltás

augusztus 23., 10:45 Módosítva: 2017-09-01 13:23
28

Üdvözlöm!

Egy 2000-es évjáratú Daewoo Matizom van, és pár napja elég nehezen tudok váltani. Ha teszek bele váltóolajat, akkor könnyebb lesz a váltás, vagy más baja is lehet?

Kedves Érdeklődő!

Feltételezem, hogy most is van benne váltóolaj, de ha esetleg elfolyt, akkor nem csoda, hogy nehéz a váltás. Ha az olajszint rendben van, akkor is előfordulhat, hogy az olajcsere megoldja a problémát, de ugyanúgy elképzelhető, hogy egyéb baja van. Sajnos ezt csak egy szervizben tudják megmondani.

Üdv,

Olajdoki

Hengerfejes a Suzukim?

augusztus 22., 10:38 Módosítva: 2017-08-23 12:59
41

Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődni szeretnék, hogy van nekem egy 1999-es Suzuki Swift GLX 1,3 autóm. Az lenne a kérdésem hogy ezt az autót másfél éve vettem és négyhetente eltűnik a kiegyenlítő tartályból a fagyálló fele. Felöntöm max. és min. közé mindig. Zöld színű van benne.

Cseréltem olajat benne két hónapja, és az olaj sötét színű. Ha 22 fokosra keverem be a hűtőbe a fagyállót, akkor nem tűnik el belőle, most 25 fokos és eltűnik.

Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A fagyálló fogyása és az olaj állaga is arra utal sajnos, hogy a motor hengerfejes. Természetesen vigye szervizbe a probléma pontos beazonosítása, és a hiba elhárítása végett.

Üdv,

Olajdoki

Szintetikus vagy ásványi?

augusztus 20., 08:24 Módosítva: 2017-08-23 12:59
112

Szia Olajdoki!

Egy 2004-es 2,0 VVTi Toyota Avensis boldog tulaja lettem kb. három hete. Olaj és szűrők cseréje előtt állok, ahogy ezt illik használt autó vasárlása után. Választásom a Castrol Magnatec 5W-30 (fully synthetic) motorolajra esett.

Egy ismerős azt javasolta, mivel az autó 190 ezer km-t futott, ne tegyek bele full szintetikus olajat, mert nem tesz neki jót. Inkább valami más, ásványi olajat. Mit tudnál tanácsolni te, mint szakértő, mi a véleményed erről?

Köszi előre is!

Tomi

Kedves Tomi!

Az ismerősöd annyiban téved, hogy minden műszaki alapot nélkülöz az az állítás, hogy egy tizenegynéhány éves autónak jobb védelmet nyújtana egy ásványolaj. A szintetikus olajok minden szempontból jobbak: jobban védik a motort, tisztábban tartják, jobb a hőelvezetésük, stb. Ez mindig így van, függetlenül attól, hogy új autóba vagy egy húszéves autóba töltjük őket.

Viszont mint minden városi legendának, annak is van alapja, hogy sokan élnek abban a tévhitben, hogy a szintetikus olaj nem ajánlott egy közel 200 ezret futott motorhoz:

  • 30-40 évvel ezelőtt még voltak olyan autók, amelyek motorjának tömítései nem igazán voltak kompatibilisek a szintetikus olajokkal. Amikor a szintetikus olajok először kezdtek elterjedni pár évtizeddel ezelőtt, az akkor még forgalomban levő öregebb autókban voltak ilyen tömítések. Akkor terjedt el, hogy öreg autóba nem ajánlott a szintetikus olaj, és sajnos ez azóta is tartja magát, annak ellenére, hogy a mai idősebb autók már rég nem ilyen tömítésekkel vannak szerelve.
  • A sokat futott motorok általában kopottabbak, és a tömítéseik is sokszor el vannak öregedve. Emiatt előfordul, hogy egy alacsony viszkozitású olajat jobban fogyasztanak. A szintetikus olajok, mint az említett olaj is, alacsony viszkozitású, ezért használata mellett magasabb lehet az olajfogyasztás. De, egyrészt ez nem árt a motornak (ameddig az utántöltésről gondoskodunk), másrészt nem attól fogyasztja, hogy szintetikus, hanem attól, hogy alacsonyabb viszkozitású. Ha viszont inkább szeretnéd megúszni az olajfogyasztást, válassz egy magasabb viszkozitású, pl. 5W40-es szintetikus olajat. Lehet, hogy az 5W30-assal sem tapasztalnál olajfogyasztást, de egy 5W40-essel még kevésbé valószínű.

Végül, de nem utolsósorban, ásványolajat semmiképp sem töltenék a motorba. Lényegesen rosszabb védelmet nyújt minden szempontból. Nem kötelező teljesen szintetikus olajat használni, de legalább egy félszintetikus olajat erősen ajánlott.

Üdv,

Olajdoki

Mi a jó a turbós Suzukinak?

augusztus 19., 13:28 Módosítva: 2017-08-28 06:48
106

Kedves Olajdoki!

Adott egy Suzuki SX4 S-Cross, 1,4 turbós Boosterjet benzinmotorral. Bejáratás után négyezer kilométernél márkaszervizben lecseréltettem az olajat a Suzuki gyári olajára, ami a link szerint az ECSTAR F9000 5W-30 C2 dízel olaj.

A mellékelten csatolt felhasználói kézikönyv ide vonatkozó része szerint viszont az ACEA A1/B1, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4 és ACEA A5/B5 szabványok szerinti olaj a megfelelő. Kérdésem, hogy van-e ellentmondás a két ajánlás között, vagy a mellékelten csatolt ábra szerint gond nélkül helyettesíthető az A1/B1 és A5/B5 szabvány a motorba került ACEA C2 szabványú olajjal?

Ön ezeknek tudatában legközelebb milyen olajat választana?

Köszönettel:

Kornél

Kedves Kornél!

Valóban van ellentmondás a két ajánlás között. Egy ACEA C2-es olaj nem teljesíti a felsorolt ACEA A/B szabványokat, és elsősorban dízelmotorokhoz ajánlott. Nem tartanék attól, hogy kárt okozna a motorban a C2-es olaj egy csereperiódus alatt, de én inkább a kézikönyvnek hinnék, mert az ott leírtak állnak jobban összhangban azzal, hogy itt egy benzinmotoros autóról van szó.

Üdv,

Olajdoki

Eltérjek a gyári értéktől?

augusztus 18., 11:34 Módosítva: 2017-08-22 16:39
153

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy B5.5 Passatot 2.0 (AL T) benzines motorral, és még a tél előtt olajat szeretnék benne cserélni (bár nem néz ki rossznak, ami benne van). Az előző tulaj szerint is csipegeti az olajat (elmondása szerint 8000 km alatt 3-4 dl), én kb 2000-et mentem vele, és úgy látom kicsit ment lejjebb a szint (nem sokat).

Indításnál kicsit zenélnek a hidrotőkék 1-2 másodpercig. Az autót Németországból hozták be, és mint minden ilyen autóban, ebben is óra szerint 200e km van. Bár nem látszik az autón, de lehet élni a gyanúval, hogy van az több is. Elvileg 5W40-es olaj van most benne. A kérdésem az, hogy tegyek bele ugyanilyet, vagy 10W40-est? Gyári adatként mind két viszkozitást megtaláltam. Vagy egyáltalán érdemes-e bármikor eltérni a gyári értékektől?

Előre is köszönöm!

Sanyi

Kedves Sanyi!

Egy 5W40-es olaj jobb védelmet biztosít a motor számára, mint egy 10W40-es. Akkor is, ha mindkettő megfelel a gyári elvárásoknak. A gyári előírásoktól eltérni általában nem érdemes. Sokan akkor szoktak vastagabb olajra áttérni, ha az olajfogyasztás akarják ezzel csökkenteni. Pedig ez a megoldás csak tüneti kezelés, az olajfogyasztás okát nem szünteti meg, a motornak viszont a vastagabb olaj rosszabb védelmet nyújt. A leírtak alapján az autó csak minimálisan fogyasztja az olajat, ami az utántöltésen kívül más beavatkozást nem igényel. A hidrotőkék 1-2 másodperces zenélése sem ad aggodalomra okot.

Üdv,

Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

8000 km-en megevett 1,5 litert, váltanom kell?

augusztus 7., 15:26 Módosítva: 2017-08-15 06:22
2
Tisztelt olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy van egy Mazda 5 1.8 benzin 180000 km, eddig 5w30 Mazda olaj volt benne és most esedékes a következő olajcsere. 8000 km alatt 1-1,5 liter olajat kellett utána tölteni. Kérdésem, szükséges-e váltanom másik olajra, gondolok 5w40-re. Illetve milyen olajmárka lenne jó, esetleg Eneos?

Válaszodat előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

Nem “szükséges” váltanod, az utántöltés is teljesen elfogadható megoldás ilyen mértékű olajfogyasztásnál. Mindaddig, ameddig megvan a megfelelő olajtöltet, addig a kenés biztosított, az olajfogyasztás ellenére. De annak sincs akadálya, hogy 5W40-re válts, mert az is megfelel a gyári előírásoknak. A Valvoline Maxlife 5W40 például tömítésregeneráló adalékokat is tartalmaz, ami sokszor csökkenteni tudja az olajfogyasztást.

Üdv,

Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még