2017. november 16., 10:58 Módosítva: 2017.11.21 17:51

Kedves Doki!

Adott egy 2016-os Suzuki S-Cross, 1,4 Turbós Boosterjet, 103 Kw, motorszám K14C. A Gyári olaj Ecstar F9000 5w-30 SM olaj benzineshez de az olajkeresője c2 olajat ajánl és más információ nincs is feltüntetve a flakonon sem. És a gépkönyv nem tér ki C olajra. Sokat kutakodva elvileg megegyezik az Eneos Prémium Hyper S olajjal.

Kérdésem az lenne mivel az Ecstar elég szűkszavú és ha igaz, az Eneos minősítései megegyeznek, vagy ez a két olaj ugyan az!? Ez az olaj ACEA C2 API SN A/5 B/5 helyettesíthető-e mivel más a viszkozitásuk (alacsony) 2,93,5 mert úgy veszem észre csipegetett belőle Pl:SN B3/B4 c3 as olajjal (3,5< Magasabb) Gondolok itt elsősorban 5W-30 Sustinára, Shell ECT vagy más egyéb olajokra. Mivel új az autó egy éves és én nem vonom kétségbe a mérnökök tudását de szeretném a legjobbat adni az autónak.

Előre is köszönöm! Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem kell hozzá ACEA C-s olaj, de nem probléma, ha ilyen kerül bele. A HTHS viszkozitás sem lényeges. Egy API SM vagy SN teljesítményszintű, 5W30-as vagy 5W40-es olaj jó választás. Az Eneos Sustina is megfeleő.

Üdv, Olajdoki

2017. november 13., 15:28 Módosítva: 2017.11.17 06:17
53

Tisztelt olajdoktor!

Elérkezettnek látom az időt a váltóolaj cseréjére. Golf 6 2010. 1,6 CR TDI 5 sebességes. A legjobbat szeretném betölteni, de gyári olajat nem igazán árulnak. Mit javasolna ebbe a váltóba?

Köszönettel G. Csaba

Kedves Csaba!

VW G 052 512 teljesítményszintű olaj való ennek a típusnak a manuális váltójába. Megfelelő termék például a Valvoline Gear Oil 75W90.

Üdv, Olajdoki

Pörgős motorba megfelelő olaj

2017. november 9., 15:28 Módosítva: 2017.11.15 06:22

Kedves Olajdoki!

Segítségét szeretném kérni, hogy egy Toyota Ccelica TS-be mi lenne a legjobb olaj? Eddig amit használtam az a Motul 8100 eco-energy 5w30 volt, fél évente olajat cserélek. Az autó kezelési könyve ezt írja:

20W-50 és 15W-40: használjon API SL vagy SJ többfokozatú motorolajat.

10W-30, 5W-30 és 5W-20: használjon API SL, „Energy-Conserving”, vagy SJ „Energy Conserving” többfokozatú motorolajat, vagy ILSAC többfokozatú motorolajat.

De nem igazodok ki ezeken a szabványokon, sosem az van a motorolajon, ami itt le van írva, ezért kérném a segítségét.

Előre is köszönöm! Üdvözlettel: Péter

Kedves Péter!

A leírtak szerint a jelenleg forgalomba levő személyautó motorolajok széles skáláját töltheti nyugodt szívvel a motorjába.

A felsorolt viszkozitás-szabvány párok ugyanis nyugodtan keverhetőek: ha például megfelel egy API SL olaj és az 5W30-as viszkozitás megengedett, akkor egy 5W30-as API SL olaj is ugyanúgy jó, akkor is, ha nem “Energy Conserving”. Az API SL-nél korszerűbb, SM illetve SN szabványnak megfelelő olajok szintúgy. Ez a többi felsorolt szabványra és viszkozitásra is érvényes. A Motul olaja is jó választás.

Üdv, Olajdoki

2017. november 2., 11:05 Módosítva: 2017.11.15 06:22

Kedves Olajdoki!

Érdeklődnék hogy egy BMW E36 316i Compactba (2000-es, 1.9-es), amiben már az óra szerint is több mint 300 000 km van és a valóság meg ki tudja milyen messze lehet még, milyen motorolajat javasol, milyen km/idő periódusonkénti cserével? Fórumokon sokat emlegetik a Liqui Moly-t, megéri az átlag motorolajokhoz képesti többlet összeget? Ha jobban fogja szeretni a kicsi-kocsi nem fogok hezitálni, sőt ha létezik ilyen dolog egyáltalán, kérem nyugodtan ajánljon "prémium" olajat.

Üdvözlettel Kristóf

Kedves Kristóf!

Léteznek prémium olajok, de ez csak annyit jelent, hogy a noname olajokat kerülni kell, a jó hírű, ismert olajtársaságok olajai pedig nyugodtan használhatók.

A Liqui Moly is utóbbiak közé tartozik, de szerintem nem jobbak vagy rosszabbak a termékei mint pl. a Shell, Valvoline, Castrol, MOL, stb. gyártóknak. A lényeg az, hogy 300 ezer vagy akármennyi kilométer felett is a gyárilag előírt teljesítményszintű olaj a legjobb választás. A Liqui Moly olajok közül például a Top Tec 4100 5W40.

Üdv, Olajdoki

2017. október 27., 16:13 Módosítva: 2017.11.03 06:21
66

Üdvözlöm!

Van két Saab 9000 CS 2,3T ´92-, illetve ´94-es évjáratú autóm. Mindkettő manuális váltós. A hajtásláncban gyakorlatilag két hasonló alkatrész nincs a ´93-as váltás miatt, viszont a gyári ajánlás mindkét sebességváltóba ásványi 10w40-es olaj. Ilyen olajat Magyarországon szinte lehetetlen vásárolni, eddig külföldről hozattam. A kérdés, hogy várható-e esetleges károsodás, gyorsabb kopás a szintetikusra váltás esetén?

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Sajnos az okát én sem ismerem, de a gyártó valóban kifejezetten kiemeli, hogy csak ásványolaj jöhet szóba. Viszont nem muszáj 10W40-es legyen, lehet 10W30-as vagy API GL-4-es, 75W-s egyfokozatú hajtóműolaj is. Szerintem motorkerékpár olajok esetében lehet belföldön is találni ásványi 10W40-es olajat. Pl. a Repsol Moto Rider 4T ilyen.

Üdv, Olajdoki

2017. október 25., 10:42 Módosítva: 2017.10.27 17:56
10

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy 2001-es BMW 316ti compact (N42B18A 1,8 benzines) szeretett autóm amit nem kímélve, éves szinten 60-65 ezer km pörög bele országot járva, 50-50% város és autópályán használva.

Motorfelújításon gondolkodom, mert van benne már 293 ezer km gyári bontatlan a motor és olajfogyasztás tekintetében változó típusú olajoknál 650-2000 km(!) közt fogy el benne 1 liter olaj. 5w30 és 5w40-es olajokat használok felváltva. Milyen olajat érdemes továbbiakban használnom, illetve érdemes-e megbontani a motort?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv, Dani

Kedves Dani!

Ami a motor megbontását illeti, az az angolszász mondás jut eszembe, aminek a fordítása az, hogy "ne javítsd azt, ami nincs elromolva”. Biztos szólnak érvek az ellenkezője mellett is, szóval ez nem általános érvényű igazság, csak egy személyes irányelv. Ami az olajválasztást illeti, egy BMW jóváhagyással rendelkező, 5W40-es olajat javaslok, mint például a Valvoline Synpower 5W40.

Üdv, Olajdoki

2017. október 18., 15:05 Módosítva: 2017.10.26 06:18

Kedves Olajdoki!

Érdeklődnék hogy egy Honda Civic 1.5i (1987–1991)-es autóba, ami korához képest viszonylag keveset futott (130 000 km), bele lehet tenni a váltóba és a motorba az 5W-40-es szintetikus motorolajat, vagy inkább maradjunk a 10W-40-es szintetikus/félszintetikus olajnál.

Üdvözlettel József

Kedves József!

A motorba be lehet tölteni a szintetikus 5W40-es olajat. A manuális váltóba inkább egy 10W40-eset javaslok.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere az automatában

2017. október 12., 11:35 Módosítva: 2017.10.18 17:55
88

Üdv!

A Volvómnak az automata váltójába olajat cseréltem, azt olvastam hogy ATF Dextron3 3309-et kell beletöltenem! Rendeltem 10 litert a mosáshoz mivel sokan ajánlották a Mannolt ezért abból rendeltem a jobb minőséget (8210)! A váltóm most azt produkálja, hogy ha bemelegedik, akkor rántva indul és nem is szépen vált!

Hidegen tökéletes, ha lecserélem az olajat, egy hétig tökéletes! Az olaj elhasználódását a magas hő okozza! Tudna nekem atf olajból olyat ajánlani aminek a hőtűrő képessége jobb? Vagy a dextron 4 vagy akár a 3-nak valami alfaja amivel az olajom melegen se veszítené el a viszkozitását és nem menne tönkre? 

Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Péter

Kedves Péter!

A váltóolaj Dexron besorolását felejtse el, ugyanis semmilyen relevanciája nincs az Ön autója szempontjából. Az olajjal szembeni követelmény itt a Volvo 1161540 (más néven JWS-3309) szabványnak való megfelelés. Mannolból én nem találtam ATF Dexron3 3309 nevűt, de a Mannol ATF Multivehicle JWS 3309 megfelel ennek a szabványnak. Gondolom ez került bele.

A hőtűrő képesség valóban az egyik legfontosabb jellemzője az automata váltó olajnak, de a megfelelő hőmérséklet-tartomány a megfelelő üzemeltetési körülményekkel általában biztosított, és a Dexron szabvány nagyobb száma sem jelent magasabb hőtűrő képességet. Dexron IV egyébként nem is létezik, csak Dexron VI van, de mint említettem az Ön váltójához nem ilyen olaj kell. Egy automata váltó olaj csak akkor fog egy hét alatt tönkremenni a hőtől, ha a normálisnál magasabb a hőterhelés. ATF hőmérséklet szempontjából 80 - 90 °C számít normálisnak, 135 °C-on már akár 5000 km, 200 °C-on akár 65 km(!!) alatt tönkremehet az olaj.

Ha tényleg a hőtől ment tönkre, ki kellene deríteni, hogy mitől van az olaj extrém hőterhelésnek kitéve. Tartós hegymenetben vagy vontatás során például magas a váltóolajat érő hőterhelés. Hasonló a helyzet az autó “hintáztatásakor”, ha pl. elakad a hóban vagy sárban, és így akarjuk kiszabadítani. Ha valamilyen meghibásodás van a váltóban, az is okozhat túl magas hőmérsékletet. Ha tartósan 150 °C fölött volt a váltó üzemeltetve, akkor valószínűleg a váltó alkatrészei is károsodtak, és egy olajcsere nem fogja megoldani a problémákat. Ha szeretne más olajat kipróbálni, a Valvoline ATF vagy az Eneos Eco ATF például megfelelő.

Üdv, Olajdoki

2017. október 7., 11:53 Módosítva: 2017.10.12 17:50
57

Kedves Olajdoki!

Van nekem egy 2006-os gyártású E12 Toyota Corolla 1.4 D4D autóm. A kilométeróra számlálója már jócskán elhagyta a 400 000 km-es állást. Jelenleg már nem márkaszervizbe jár olajcserére, hanem sima szerelőhöz.

A boltban ahol veszem hozzá az olajat volt már, hogy 5w-30-at, vagy 5w-40-et javasoltak, így most olyan kérdésem lenne, hogy Ön melyiket ajánlja inkább ehhez a futásteljesítményhez? Javarészt lakott területen kívül és autópályán közlekedek vele, 3000 felett ritkán pörög a motor, jelenleg látható olajfogyasztása nincs, mondjuk 10 000 kilométerenként csere van.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter!

Ilyen futásteljesítmény mellett valószínűleg az 5W40-es olaj optimális választás, mint az 5W30-as. Utóbbi is használható, de érdemes jobban odafigyelni az olajszintre, és gondoskodni az utántöltésről, ha kell.

Üdv, Olajdoki

Nem fogy az olaj

2017. október 4., 14:28 Módosítva: 2017.10.07 21:04
1

Tisztelt Olajdoktor!

Az autómban januárban lett olaj cserélve melyet 10W40-es olajjal hajtunk. Azóta 5-7000 km ment az autóba. Az olaj sárga színe szépen kezd fekete lenni, szaga rendes olaj szagú benzint nem érzek benne. A füstgáz nem színes, valamint szagtalan. Az autó egy '94-es B Corsa C12NZ motorral. Eléggé kopog, ropog (az én fülemnek) melyet szerelőm azzal nyugtázott, hogy ezek a motorok ilyenek. Az autó jellemzően 5-10 km re van használva, de heti egyszer meg van hajtva 50-100 km-es távon, viszont NEM hiányzik belőle olaj. Ami számomra érdekes hiszen egy mozgó alkatrészben nincsen tökéletes tömítés. Segítene ezt elmagyarázni nekem?

Tisztelettel: Corsa B tulaj

Kedves Levélíró!

Ha minimális az olajfogyasztás és minimális az olaj üzemanyaggal való felhígulása, akkor az olajszint maradhat szemre állandó, és az olaj állagán, szagán sem fogja tetten érni a jelenséget.

Az én autóm pl. 11 éves, 245 ezret futott, alacsony HTHS viszkozitású 5W30-as olaj van benne, és mégsem látszik rajta olajfogyasztás. Tudom, hogy a Corsa régebbi, de ott sem lehetetlen, hogy egy 10W40-es olajjal ne produkáljon szemmel látható olajfogyasztást.

Üdv, Olajdoki

2017. szeptember 27., 14:41 Módosítva: 2017.10.07 21:04
183

Kedves Olajdoki!

Van egy 2005 évjáratú Suzuki Swiftem, benzines, amit 2006-ban vásároltam. Jelenleg 67 000 km van az autóban. Az lenne a kérdésem, hogy motorolaj cserénél használhatok-e szintetikus 5W30 Eneos olajat? Eddig a szervizben 10W40 és 10W30 olajat használtak, ettől hideg téli indításnál pár másodpercig elég fura csattogó hangot ad a motor. Én a hidrotőkére gyanakszom, meleg motornál már nem halható.

Ezért is kérem tanácsát, hogy ha a vékonyabb olaj kerülne a motorba, akkor nem tenne kárt benne, főleg nyári nagy melegben?

Várom válaszát,  üdvözlettel Laci

Kedves Laci!

A leírtak alapján valószínű, hogy a hidrotőkék okozzák a csattogást. Az, hogy egy 5W30-as olaj segít-e ezen, előre nem lehet megjósolni, mert van amelyik motornak egyik, van amelyiknek másik olaj válik be. Mindenesetre ártani nem fog, nyugodtan tölthet bele ilyen olajat. A nyári melegben nem releváns a termék hideg oldali viszkozitása, és a motor üzemi hőmérsékletét különben is a hűtőrendszer szabályozza, nem a kinti napsütés.

Üdv, Olajdoki

2000 km után kell a csere, ha megvan az egy év?

2017. szeptember 22., 10:55 Módosítva: 2017.09.29 11:35

Kedves Olajdoktor!

Van egy motorom amivel nem túl sokat volt alkalmam menni a nyáron kb 1500-2000 km-t, és szezon elején volt olaj (Repsol 15w50) csere, vagyis szinte új az olaj benne. A motor (Ducati Monster 620ie) 2 hengeres, léghűtéses. Többnyire városon kívül volt használva.

A kérdésem pedig a következő lenne, amennyiben a következő szezon is ilyen lenne, akkor is érdemes évente cserélni az olajat vagy még egy hasonló futású szezont nyugodtan hagyhatom? A kérdésemet annak fényében teszem fel, h nem tervezem sokkal többet használni a későbbiekben sem, és ez több év alatt sok kidobott pénz lenne, ha tényleg feleslegesen cserélem, de ha kell hát kell.

Üdvözlettel: HS

Kedves HS!

Az én adataim szerint a gyártó csak kilométerben adta meg ezekhez a modellekhez a csereperiódust, hónapban nem. Ha a motorhoz tartozó kézikönyvben is így van megadva, akkor nem kell évente lecserélni. Ha viszont az az előírás, hogy 12 havonta le kell, akkor nem mellőzhető a csere akkor sem, ha keveset ment vele.

Üdv, Olajdoki

2017. szeptember 19., 13:00 Módosítva: 2017.09.29 11:37
76

Kedves Olajdoki,

adott a hőn szeretett családi Opel Vectra C 1.8 benzin típusú autónk. Amit kér a szervizben megkapja. Vigyázunk rá és törődünk vele. Szeretjük mert tágas, jól megy és jól is fogyaszt, de időről-időre előjön egy érdekes jelenség ami aggasztó. Menet közben kijelzi, hogy nézzük meg az olajszintet. Ez még nem az olajnyomás hiányának a jelzése. Ez csak, hogy nézzük meg mert fogy az olaj. Ez még csak egy sárga ikon. Ha már nincs nyomás azt pirossal jelölné.

Félre állok várok 1-2 percet és megnézem a szintet aminél az olaj még a nívó pálcát sem igazán éri el. Ráöntök egy keveset és megyek tovább. Másnap reggel indulás előtt ellenőrzöm a szintet ami jóval meghaladja a maximális értéket. Először azt hittem, hogy én öntöttem többet vagy nem egyenes felületen áll a kocsi stb.. de nem ez a baj. Egyszerűen menet közben valahova eltűnik az olaj. Több szerelővel is egyeztettem már, de senki nem tudja mitől lehet.

Várom a tanácsát. Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

Én semmi rejtélyeset nem vélek felfedezni a történetben. Szerintem az történt, hogy fogyott annyi olaj, hogy alacsony volt az olajszint, ezért jelzett szenzor. Mivel amikor rátöltött akkor nem hagyta előbb visszafolyni az olajteknőbe az olajat, ezért túl sokat töltött rá.

Másnap reggelre visszafolyt az olajteknőbe az olaj, és láthatóvá vált, hogy a hozzátöltött olajjal együtt már túl nagy az olaj mennyisége. Az természetes hogy menet közben “eltűnik valahova az olaj”, hiszen kering a rendszerben, ahogy végzi a dolgát. Értelme nem sok lenne, ha a teljes olajmennyiség ott lenne az olajteknőben menet közben is, hiszen pont a feladatát nem tudná ellátni.

Üdv, Olajdoki

Mit tegyek a BMW-be?

2017. szeptember 17., 15:07 Módosítva: 2017.09.22 20:00

Tisztelt Olajdoki!

BMW E46 316i 1895 ccm 2000-es évjáratú autómhoz szeretném tanácsát kérni. Milyen olaj tölthető bele,és mennyit tölthetek bele?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

Egy BMW LongLife-04 teljesítményszintű olajat javaslok hozzá, mint például a Valvoline Synpower MST C3 5W40 vagy a Fuchs Titan GT1 5W40. 4 liter kell bele.

Üdv,

Olajdoki

Megvannak a jóváhagyások?

2017. szeptember 17., 14:56 Módosítva: 2017.09.17 14:56

Tisztelt Olajdoki!

A következő lenne a kérdésem: 2003-as 2,0 benzines Mazda 6-ban szeretném lecserélni az olajat, de Total Quartz Ineo MC3 helyett véletlenül Total Quartz Ineo ECS-t vettem. Ez az olaj is megfelelő bele, vagy cseréljem ki a Total Quartz Ineo MC3-ra?

Köszönöm a válaszát!

Tisztelettel: Ferenc

Kedves Ferenc!

Ennek az olajnak nincsenek meg az adott motorhoz szükséges specifikációi. API SL vagy ACEA A3/B3 (vagy A3/B4) teljesítményszintű olaj kellene bele. Ha tudja, cseréltesse ki. Ha nem, szerintem egy csereperiódus alatt nem fog kárt okozni ez az olaj sem.

Üdv,

Olajdoki

2017. szeptember 15., 10:52 Módosítva: 2017.09.20 06:27
222

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2016. évi Ford Focus 1,6 TI-VCT-ben milyen sűrűn cseréltetne motorolajat (szűrővel), ha az autó futásának 1/3-át városban tudja le? Évi futása kb. 30 ezer km. Mi a véleménye a gyári 20 ezer km/év olajcseréről, ha a városi forgalom ilyen nagy arányú, és egybefüggően kb. 20 perc alkalmanként?

Melyik a kedvezőbb motorolaj a járműnek, a Castrol Magnatec 5W-30 vagy az 5W-20, ha a motor tartósan nem pörög 4500 ford./perc felett?

Válaszait előre is köszönöm!

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

A leírt használati mód mellett is a gyárilag ajánlott olajcsere periódust tartom irányadónak. A Castrol olajok közül a Magnatec Stop-Start 5W30 A5-t tartom jó választásnak.

Üdv,

Olajdoki

2017. szeptember 11., 13:17 Módosítva: 2017.09.17 15:07
45

Tisztelt Olajdoki!

Olajcsere előtt állok egy 1,4-es Ford Pumával, amihez gyárilag 5W30-ast írnak elő. Az alábbi két fajta közül melyiket ajánlanád: FORD FORMULA F 5W30 5L vagy VALVOLINE SYNPOWER MST C3 5W-30 4L?

Nem tudom, hogy a gyári olaj milyen minőséget képvisel, még sosem volt vele dolgom. Ja, és még annyi, hogy az autó télen-nyáron szabadban lesz, szóval ennek tükrében is várnám a véleményedet ha esetleg teljesen más olajat kellene választanom.

Válaszodat előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A Valvoline Synpower MST C3 5W30 nem a te autódhoz előírt Ford M2C913 teljesítményszintű olaj. A Valvoline termékek közül a Synpower FE 5W30 a megfelelő. A Ford olaja is jó választás. Mindkét olaj megfelel télen-nyáron egyaránt.

Üdv,

Olajdoki

Jó nekem ez az olaj?

2017. szeptember 9., 08:04 Módosítva: 2017.09.12 06:23

Kedves Olajdoki!

Egy 2007-es Mercedes C 220 CDI-ben olajcsere alkalmával Liqui Moly 5W-40 (Toptec 4100) típusú olaj került az autóba. A kérdésem: ez megfelelő-e vagy azonnal cseréltessem le? Vagy melyik lehet az autóhoz legmegfelelőbb olaj?

Köszönettel:

Dávid

Kedves Dávid!

MB 229.31-es teljesítményszintű olajról lévén szó, normál csereperiódussal használható ehhez a típushoz akkor is, ha esetleg részecskeszűrős az autó. Ez egy jó minőségű, ehhez a típushoz megfelelő olaj, úgyhogy nincs szükség a soron kívüli lecserélésére.

Üdv,

Olajdoki

Váltóolajat a Lexusba

2017. szeptember 6., 14:16 Módosítva: 2017.09.09 08:05

T. Olajdoki!

Egy 1995-ös évjáratú, első generációs Lexus GS 300-asom van (4 sebességes automata). 357000 km van jelenleg az autóban. Én vagyok a 3. tulajdonosa, 303000 km-rel vettem át 4 évvel ezelőtt. A tanácsodat szeretném kérni azzal kapcsolatban, hogy kell-e, érdemes-e, illetve szabad-e a váltóban olajat cserélni?

Mindenféle, egymásnak ellentmondó tanácsokat kaptam idáig. Egyik szerint ha eddig nem volt cserélve, akkor már nem is szabad. A másik szerint örök életű váltóolajok vannak az automata váltókban. Egy másik vélemény szerint 50-60 ezrenként tanácsos. Mi a javaslatod ezzel kapcsolatban?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

60 ezer kilométerenként, de legalább 4 évente kell az automata váltóban olajat cserélni. Ez gyári előírás. Toyota Type T-II olaj való bele. Van olyan váltó, amiben nem kell olajat cserélni. Sajnos ez nem olyan.

Üdv,

Olajdoki

Megfelelő olajat használt a szerviz?

2017. szeptember 4., 15:00 Módosítva: 2017.09.06 17:56
51

Tisztelt Olajdoki!

2005-ös évjáratú Citroën Xsara Picassóm van, 95 LE 1,6 8 szelepes motorral. Az autót idén áprilisban vásároltuk, ezután kapott új olajat. A szerviz Eneos Premium Hyper 5W-30 olajat tett bele.

Néhány hete észrevettem, hogy hidegen elkezdett kopogni a motor, ami a teljes bemelegedés után megszűnik. Lehet ennek köze az olajhoz, vagy csak mostanra kopott meg egy alkatrész a motorban, ami ezt okozhatja. Amennyiben az olaj lehet a ludas, akkor Ön szerint mi a megfelelő a motorhoz? Elviszem szervizbe is, de feltétlen kíváncsi vagyok a véleményére.

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Ha a kopogás esetleg a hidrotőkék csattogását jelenti, az előfordulhat, hogy egyik olajjal tapasztalható, másikkal nem. Ez nem jelenti azt, hogy az olaj nem megfelelő, és a jelenségnek nincs műszaki jelentősége, mindaddig, amíg egy idő után elmúlik.

Üdv,

Olajdoki

2017. szeptember 3., 00:11 Módosítva: 2017.09.06 06:18

Tisztelt Olajdoktor!

Autóvásárlás előtt állok, megvan a kiszemelt áldozat is. Egy Opel Astra H, Z14XEP motorral. Céges autó volt a munkahelyemen, ismerem az előéletét, a 250 ezer kilométerből 230-at pályán tett meg. A régi autómnál (Astra F C14SE) bevált a 10W-40 es Valvoline Maxlife, és közel négyszázezer kilométernél tartunk.

A kérdésem az lenne, hogy ennek az olajnak az 5W-30 as változatát használhatom-e a H Astrába, illetve mi a véleménye a motoröblítő, olajcsere előtti adalékokról.

Válaszát köszönöm:

Laci

Kedves Laci!

Egy benzines H Astra motorjába GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2 teljesítményszintű motorolaj való, így a Maxlife 5W-30-at nem javaslom hozzá. A legjobb választás szerintem a Valvoline Synpower MST C3 5W-30 volna. Egy jól karbantartott autó esetében nincs szükség motoröblítő vagy bármi egyéb adalék használatára. Az olaj eleve tartalmazza a szükséges adalékokat.

Üdv,

Olajdoki

Kiöblíteném a motort

2017. szeptember 1., 13:23 Módosítva: 2017.09.06 06:18

Tisztelt Doki!

Tud nekem ajánlani motoröblítőt? Használata megfelelő, ha otthon betöltöm, és elmegyek az öt kilométerre lévő szerelőhöz? Peugeot 308 1,4 2007-es. Total Quartz 9000 5W-40 olaj jó bele?

Üdv, szép napot!

Kedves Érdeklődő!

Motoröblítőt tudok ajánlani: pl. Valvoline Engine Flush. Viszont az nem jó, ha elmegy vele a szerelőhöz, mert a motoröblítő betöltése után, már csak alapjáraton szabad a motort járatni. A Total olaja megfelelő ehhez a típushoz.

Üdv,

Olajdoki

Folyik az olaj, segítség!

2017. augusztus 31., 10:39 Módosítva: 2017.09.04 17:58

Jó napot!

Mazda E 2200-asból folyik az olaj, nem tudom, mi lehet a baj.

Kedves Levélíró!

Valószínűleg külső tömítetlenség. Irány a szerviz.

Üdv,

Olajdoki

2017. augusztus 28., 14:34 Módosítva: 2017.08.31 17:48
249

Jó napot!

Egy 2010 végi BMW 330i-m (N47-es motorkód) van 115 ezer km-rel. Castrol Edge 5W-30-cal töltöm után, háromezer kilométerenként majdnem egy litert kell utánatölteni. Ebben mondjuk benne van 1500 km kétszáz feletti menet is. Ez normális, vagy cseréljem valami jobbra az olajat? Vagy meg kéne nézetni?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Bence

Kedves Bence!

3 dl/1000 km körüli olajfogyasztás még nem számít vészesen soknak, főleg akkor, ha sokat vezet magas fordulatszámon, ami olajfogyasztás-növelő hatású. Mindemelett előfordulhat, hogy már a motor sem olyan, mint újkorában, főleg a tömítések tekintetében. Viszont utóbbi esetben sem az olaj az, amit “jobbra” kellene cserélni, hanem a motort kellene kezelésbe venni. Az olajfogyasztás csökkentése egy vastagabb olajjal csak a probléma eltakarása lenne, nem pedig megoldása, ráadásul a vastagabb olaj nem védené olyan jól a motort, mint amit jelenleg használ.

Üdv,

Olajdoki

2017. augusztus 24., 14:10 Módosítva: 2017.08.31 17:48
207

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2005-ös Mazda 6-om (benzin, 2000 ccm, 141 LE). Ez év áprilisában vettem 167 ezer kilométerrel az órájában. Ekkor cseréltem olajszűrőt és tettem bele 10W-40-es Castrol Magnatec olajat. Most 171 ezer van benne, és két hete kivillant az olajlámpa. A közelben lévő Shell kútról vételeztem 3x1 liter (szintén 10W-40-es) SHELL Helix olajat, amit mind egy cseppig elnyelt a masina. (Pont a nívópálca két jelzése közé ment az olajszint).

Azóta kb ezer kilométer ment még bele (javarészt pályán), és továbbra is tapasztalom az olajfogyást. Amit tudni érdemes, hogy nem "kínzom" az autót, kb 2500-as fordulat környékén szoktam váltani. Inkább pályán használom, és a fogyasztás tempomattal 7,2 körül alakult.

Tudni kell még, hogy megvételkor elfelejtettem kicserélni a levegőszűrőt, most ezt pótolva a fogyasztás még alacsonyabbnak tűnik (120-nál kb 6,5). Egyesek azt mondták, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál "már alapjáraton is füstölnie kéne", valamint "normál gázadásnál úgy füstölne, mint egy rossz dízel". Mindemellett a motor csendesen és egyenletesen jár, füstöt nem tapasztaltam, hűtővíz tiszta, valamint az olajsapka is.

Mi a meglátása az esettel kapcsolatban?

Tisztelettel:

Péter

Kedves Péter!

Jó lenne pontosan tudni, hogy mennyi olaj fogy. A leírtakból nem igazán lehet kiszámolni, hogy mennyi olaj fogy ezer kilométerenként, pedig az lenne a beszédes adat. Gondolom autópályán azért felmegy tartósan is 3000 fölé a fordulatszám, az pedig dob azért rendesen az olajfogyasztáson.

A probléma oka egyébként valószínűleg a belső tömítetlenség. Egy szervizben alaposabban utána tudnak nézni, hogy pl. a szelepszárak vagy a dugattyúgyűrű mentén fogy-e az olaj, és annak megfelelően tudnak eljárni. Egy ilyen korú autónál sajnos már nem ritka a hasonló jelenség.

Üdv,

Olajdoki