0W-30 vs. 5W-30 motorolaj

2017. május 23., 12:39 Módosítva: 2017.05.28 00:10

Kedves Olajdoktor!

A véleményedet szeretném kérni, hogy szerinted melyik olaj a megfelelőbb választás. Egy VW Golf 7 1.6 TDI-ről van szó, kb. 75 000 km-rel. Az olajat az előírt 30 000 km helyett 15 000 km-ként cserélem. Olvastam a 0W-30 és 5W-30 olajok közti különbségekről és nem tudom, hogy melyiket tegyem az autóba. Volt már benne mindkettő fajtából (Shell 0W-30, Mobil 0W-30, Castrol 5W-30), különbséget nem érzékeltem.

Természetesen az összes VW 507.00 szabványú. Azt szeretném kérdezni, hogy te melyiket ajánlanád a két típusból? Főleg Mobil1-ből van mindkét típus. Valóban igaz, hogy a 0W-30 olaj jobban védi a motort egészen addig, amíg el nem éri az üzemi hőfokot? Illetve miután elérte (kb. 90 fokot szokott mutatni a fedélzeti számítógép), utána hasonló kenést nyújt egy 0W-30 mint egy 5W-30, feltételezve, hogy hasonló motorolajakról van szó (mint pl. Mobil 0W-30 esp és Mobil 5W-30 esp formula)?

Köszönöm a válaszodat András

Kedves András!

Igen, amennyiben egy 5W30-as olajat csak a viszkozitás szempontjából hasonlítunk össze egy egyébként minden más tulajdonságában megegyező olajjal, jól leírtad a különbséget a kettő között. A gyakorlatban azonban nincs számottevő különbség a két viszkozitási osztály között, legalábbis a hazai klimatikus viszonyokat tekintve. A skandináv országokban vagy Oroszországban inkább van szükség arra a többletre, amit a 0W30-as viszkozitás nyújt az 5W30-hoz képest. Itthon a 0W30-as olaj sem ad hozzá sokat műszakilag a motorvédelemhez.

Üdv, Olajdoki

2017. május 20., 19:09 Módosítva: 2017.05.30 11:42
111

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2000-es évjáratú 1.8t 20V Passatom közel 280 000 km-rel. Azt tapasztalom, hogy ha nagy fordulatszámon használom (autópályán), szinte egyáltalán nem eszik olajat (vagy csak nagyon keveset), viszont városban 4-500 km-en képes eltüntetni több mint fél nívónyit is. Valamint a hűtővíz is folyamatosan tűnik el, de az lehet összefüggésben van a fűtéssel. Jelenleg 10W40-es Castrol van benne, de korábban Eneos 5W40-nel is hasonló tüneteket produkált. Kérdésem lenne, hogy egy ilyen korú autónál mennyire normális ez az olaj fogyasztás, vagy valami komolyabb bajra utalhat?

Köszönettel, Árpád

Kedves Árpád!

Furcsa, hogy pont autópályán nem fogyaszt olajat, és városban igen. A hűtővíz eltűnése pedig aggodalomra ad okot, mert felveti annak esélyét, hogy esetleg hengerfejes lenne a motor. Mindenképp vigye szervizbe.

Üdv, Olajdoki

Tehetek-e jobb minőségű olajat az öreg Golfba?

2017. május 19., 10:33 Módosítva: 2017.05.21 00:07

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy VW Golf III 1.4 CL Variant ('96) az ő kis 60 lovas motorjával. Benne valódi 118 000 km, idős családtagé volt, gyakorlatilag alig hagyta el Pest megyét. Olajcsere előtt vagyok, és kaptam olyan tanácsot, hogy tegyek bele jó minőségű 5w30-as olajat, mert az jó neki. Kérdés, hogy valóban jót teszek vele, ha történetesen 507.00 (ha jól tudom ez VW) kódú 5w30 olajjal töltöm, fel, vagy maradjak szigorúan az előírt olajánál.

Megköszönöm válaszát, tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Elvileg használható ez az olaj a megadott autó motorjába, de szerintem műszakilag felesleges, ráadásul egy ilyen vékony olaj könnyen magas olajfogyasztást okozhat egy ilyen idős motorban. Megfelelő választásnak tartom inkább a Valvoline Synpower 10W40 vagy a Total Quartz 7000 10W40 olajat.

Üdv, Olajdoki

Gyárit vagy az eddig használtat?

2017. május 12., 11:08 Módosítva: 2017.05.19 17:55
3

Kedves Olajdoktor!

Van egy 2004. novemberi Mini Cooperem, 1,6 literes szívó 85 kW (Tritec motor), 178 ezer km-rel. Akartam venni motorolajat, mert ma ránéztem és minimum szinten van a nívó, de tudtam, hogy eddig Castrol 5W30 volt benne. Kb 3000 km-rel ezelőtt volt olajcsere, hozzáértő (tényleg hozzáértő) szerelő javaslatára eddig 10 000 km-ként cseréltem 5W30 olajjal.

A kúton ahol megálltam, nem találtam ezt a típust, ezért a biztonság kedvéért megnéztem, mit ír a gépkönyv: az ajánlott a BMW Longlife-01, alternatív a BMW Longlife-98, illetve ACEA A3 minősítés, ilyet azonban csak 5W40-ben találtam a kúton. (Shell, de nem a reklám helye.)

Egyelőre kihagytam, hétfőn úgyis szervizbe kerül, ott töltetek rá, vagy lehet cserélni is kell, ha bontás lesz még nem tudom, egy fura klattyogó hang van, ennek akarok utánajárni. Szóval a kérdés, mi az "erősebb" feltétel, a kocsi minősített olaja, vagy az eddig használt és ajánlott típus, ha a melegoldali viszkozitásban 10 egység eltérés van? Mindkét olaj full szintetikus.

Üdvözlettel Csonka József

Kedves József!

Jó hírem van: ehhez a típushoz 0W30, 0W40, 5W30 és 5W40 olajok egyaránt használhatók, amennyiben rendelkeznek BMW LL-98, LL-01 vagy LL-04 jóváhagyással.

Üdv, Olajdoki

2017. május 9., 14:00 Módosítva: 2017.05.12 11:15
1

Tisztelt Olajdoktor!

Mi a véleménye a Liqui Moly olajadalékokról, azon belül is a Cera-Tec-ről. A Liqui Moly saját olajaival egyértelműen ajánlja, én Eneosszal együtt használom.

Kedves Levélíró!

Ugyanaz a véleményem, mint bármelyik kerámia adalékról. A minőségi motorolajok eleve biztosítják a megfelelő kopásvédelmet, további adalékok hozzáadása nélkül. Plusz adalék hozzáadása tovább csökkentheti a kopást, de az olaj egyéb tulajdonságait, mint például a hőelvezető képességet károsan befolyásolhatja, ezért nem javaslom a használatukat.

Üdv, Olajdoki

2017. május 7., 17:47 Módosítva: 2017.05.10 06:48

Üdvözlöm!

Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTD-m 120 LE autóm van, álló helyben picit darabos a kormányzás. Megnéztem a szervóolajat, igen kevés van benne. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat ajánlana bele?

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!

Egy Dexron III teljesítményszintű automata váltó olaj való a kormányszervóba, mint például a Valvoline ATF Dex/Merc vagy az Eneos Premium ATF DIII.

Üdv, Olajdoki

2017. április 30., 09:29 Módosítva: 2017.05.01 14:23
62

Tisztelt Olajdoktor,

Vettem egy 2000-es 1,9-es MX5 NB-t amiben eddig ásványi olaj volt. Böngészgettem a neten és azt a konklúziót vontam le, hogy jobban járok a szintetikussal. Mit csináljak/csináltassak az olajcserénél, hogy ne legyen gond, ne keveredjen a szintetikus az ásványi maradékával.

Olyat is hallottam, hogy át kell mosni a motort. Igazából magam csinálnám az olajcserét, de ha a váltáshoz tapasztalat kell akkor szervizhez fordulnék. Minden tippet köszönök.

Köszönöm válaszát! Üdv, András

Kedves András!

Nem származik semmi probléma az ásványi és a szintetikus motorolaj keveredéséből, átmosni a motort pedig aztán végképp nem kell emiatt. A modern motorolajok kompatibilisek egymással, nyugodtan lehet őket keverni, az ásványit a szintetikussal is.

Üdv, Olajdoki

5w40 helyett 5w30

2017. április 25., 11:50 Módosítva: 2017.05.07 18:07

Kedves Olajdoki!

Feleségem 2011-es Alfa Guilettájába (1,4l 120LE benzin) elvileg Selenia K P.E. 5w40-es olaj való. 35-50e km között ebből 2 litert meg is evett. Főleg rövid 3-5-10km-es távokon használjuk a kocsit. Az olajcsere alkalmával már rutinszerűen hagytam ott a kocsit, és a szokásos Seleniát kértem. Tettek is bele, de most Selenia WR P.E. 5w30-asat.

Jól gondolom, hogy ez is megfelelő, csak 40=>30 váltás miatt üzemi hőmérsékleten "vékonyabb" az olaj, és így hamarabb kezd el, és még intenzívebben fog fogyni? Lehet értelme 5w40-essel pótolni a fogyást? Okozhat ez a tévedés bármi problémát?

Köszönettel, Áron

Kedves Áron!

A WR PE 5W30 elsősorban dízel autókhoz való olaj, de nincs különösebb probléma azzal, ha most a benzines Alfába is ilyen olaj került. Elegendő a következő olajcserénél visszatérni az eddig használt fajtához.

Utántöltésnél természetesen lehet 5W40-est használni. Hogy jobban fog-e fogyni: lehetséges, de egyáltalán nem biztos, ugyanis az olaj fogyását nem csak a viszkozitása határozza meg, hanem az illékonyság is tényező, főleg ilyen alacsony olajfogyasztásnál.

Üdv, Olajdoki

Adalékot az olajba?

2017. április 21., 11:35 Módosítva: 2017.04.25 17:54
153

Tisztelt Olajdoki!

Egy olyan kérdéssel állok Ön elé, hogy létezik ez az ún. motorolaj adalék anyag, mégpedig a Metabond. Hallani jót is, rosszat is. Én személyem szerint sosem raknék az autómba ilyet, bár lehet hogy jó lenne. Van egy 2002-es 1.9 pdtdi 96kW-os (131hp) VW Passatom, 309 ezer km-el és tökéletesen működik Castrol 5W-40-es motorolajjal. Csak kíváncsiságból kérdezném, hogy Ön mennyire díjazza, illetve ajánlaná ezt az anyagot a motorokba?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Tibor

Kedves Tibor!

A rövid válasz az, hogy a motorolajok tartalmaznak gyárilag minden adalékot, ami szükség, olyan arányban, hogy segítsék és ne gátolják egymás hatását. Utólagos adalékolással ez az egyensúly könnyen felborítható, és ennek a motor kárát láthatja. Részletesebben is foglalkoztunk már a témával.

Üdv, Olajdoki

2017. április 16., 09:47 Módosítva: 2017.04.25 17:54
24

Kedves Olajdoktor!

Nissan Pickup D22 (2005, 4WD) autómba a hátsó differenciálműhöz használhatom-e a Castrol axle epx 80w-90 olajat, vagy keressek speciális lsd jelzésű olajat? Válaszát előre is köszönöm.

Márk

Kedves Márk!

Mindenképp LS vagy LSD (a kettő ugyanaz) minőségű hajtóműolaj való bele. A Castrol olaja nem ilyen. Érdemes olyat választani, ami kifejezetten Nissanokhoz való. Ilyen például a Repsol Cartago Autoblocante EP 80W90 vagy a Nissan LSD Differential Oil.

Üdv, Olajdoki

2017. április 13., 15:12 Módosítva: 2017.04.17 19:11
14

Kedves Olajdoktor,

Októberben átvettem az első autóm. A kínálat legtetejéről választottam 2001-es 1.4 VVT-i Corolla, első gazdás, rozsdamentes garantált 170 000 km. Olyan autót akartam, amit "csak" hajtani kell. Október óta 4000 km-et mentem, ami valljuk be nem sok. 70% autópálya 110-130 között. 20% országút 80-90 között. 10% város. A 4000 km alatt, 4 liter olajat kellett az autóba tölteni. Előírás szerint 5W-30-as Castrolt használok. Olvastam, hogy hajlamos csipegetni, de ennyire?

Normális ez az olajfogyás? Érdemes lenne 10W-40-re váltani? Van-e valami tanácsa, amivel mérsékelni lehetne az olajfogyasztást? Nem szívesen válnék meg az autótól és kezdenék neki ismét a keresgélésnek.

Köszönöm, Dani

Kedves Dani!

Ez az olajfogyasztás szerintem is magas. Érdemes elvinni szervizbe a probléma pontos okának megtalálására és megszüntetésére. Ha többeket megkérdez, biztos fog olyan tanácsokat is kapni, hogy használjon vastagabb olajat. Egy vastagabb olaj használata valóban csökkentheti az olajfogyasztást, de az előírtnál vastagabb olaj csak eltakarja a problémát, nem szünteti meg azt, ugyanakkor hosszabb távon a motor további kopását és még magasabb olajfogyasztást okozhat.

Üdv, Olajdoki

2017. április 9., 10:17 Módosítva: 2017.04.16 09:48
1

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2007-es Hyundai i30 1,6 crdi diesel autóm van. Azt tudom, hogy évente kell olajat cserélni, de hogy hány kilométerenként érdemes már pontos választ nem találtam. Célszerű 10 ezer kilométerenként cserélni, vagy esetleg 15-20 ezerig is elmehetek? 5w30as motorolajok közül melyiket ajánlja. Igaz-e, hogy sok a hamisítvány a motorolaj piacon?

Köszönettel: Csaba

Kedves Csaba!

20 ezer kilométer a motorolaj csereperiódusa ezeknél az autóknál. ACEA C3 teljesítményszintű, 5W30-as olajat javaslok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Valvoline Synpower MST C3 5W30. Vannak olyan olajmárkák, amiket hamisítanak, de összességében ennek a hamisítás sztorinak nagyobb a füstje, mint a lángja.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere után megbolondult a visszajelző

2017. április 6., 11:30 Módosítva: 2017.04.16 09:06
22

Üdv Olajdoki!

Egy 2009 évi Opel Astra H Caravan 1.6 benzines gépkocsi tulajdonosa vagyok. Az autóban 216 000 km van. Tavaly nyár végén lett olaj cserélve GM dexos2 5w40, majd azt követően megbolondult az olajszintjelző. Volt, hogy pár km után, volt, hogy több száz km után kezdett világítani.

Az olajszint pálcával ellenőrizve minden esetben rendben volt. Ki lett cserélve a szintjelző, eddig semmi baja nem volt, majd egy pár napja most újból világít. Pálcával az olajszint rendben. Olajsár nincs, olaj-üzemanyag nem keveredik, nem eszi az olajat. Hol keressem a hibát? Elképzelhető, hogy ismét az olajszint visszajelző hibásodott meg?

Kedves Levélíró!

Tekintettel arra, hogy a választott olaj minőségileg megfelelő, ha tényleg rendben van az olajszint, akkor logikus következtetés, hogy az érzékelővel van gond. Hamis riasztást adhat még például egy nem egészen megfelelő, utángyártott olajszűrő használata vagy az olajszivattyúval kapcsolatos probléma.

Üdv, Olajdoki

Olajat a kardánba, de milyet?

2017. március 29., 11:36 Módosítva: 2017.03.31 06:29

Tisztelt olajdoktor!

Honda NT700VA Deauville motorkerékpáromba Sae 80 típusú olajat írnak elő a kardánhajtáshoz. Ilyen olajat szinte már nem is lehet kapni. Ezt az egyfokozatú hajtóműolajat mai hajtóműolaj típusok közül, mivel tudom gond nélkül kiváltani. Az api szint jelölést nem adták meg. Válaszát előre is köszönöm!

ÜDV.: GÁBOR

Kedves Gábor!

API GL-5-ös, SAE 80-as olaj való bele. Például ARAL GETRIEBEÖL HYP 80W vagy LIQUI MOLY HYPOID-GETRIEBEÖL 80W vagy OMV GEAR OIL B 80W.

Többfokozatú olajjal (pl. 80W90) kiváltani nem javaslom, mert - bár kezdetben megfelelő lenne a viszkozitása - a bennünk levő viszkozitás módosító adalékok idővel elnyíródnak a hajtőmű fogaskerekei között, így egy sokkal vékonyabb olaj lesz belőle.

Üdv, Olajdoki

2017. március 23., 13:38 Módosítva: 2017.03.28 06:16
50

Üdv!

Van egy 2012-es Honda Civic 1.8 i-VTEC sport benzines autóm 80 000 kilométerrel, és eléggé eszi az olajat. A gyártó által előírt olaj 0W20 van benne és a szervizkönyvben azt írják, hogy akár 1000 kilométerenként 1 liter olajat is megehet, ami persze szerintem csak annyit jelent, hogy a Honda így ki húzza magát minden felelősség alól mert az már nagyon durva lenne.

Elég sokat használom autópályán nagyobb fordulaton, de ha csak városban használom akkor is észrevehető az olaj fogyasztás. Olaj csere óta 10 000 kilométert mentem vele és már rá kellet töltenem 1.7 liter olajat ami szerintem nagyon sok. A következő cserénél 5W40- el akarok próbálkozni hátha azt már nem eszi. Viszont az autóm benne van a 3+5 éves hűség programban ami azt jelenti, hogy 8 éves koráig vagy 150 000 km-ig ha mindig a Hondánál szervizeltetem, meghibásodás esetén cserélik pl. a motort is.

A kérdés az lenne, hogy próbának jó-e az 5W40- es olaj? Lehet-e a motornak valami baja? Ha igen akkor, hol és hogyan tudnám azt kivizsgáltatni? Ami nem a Honda mert ott valószínűleg azt fogják mondani, hogy semmi baja mert gondolom nem szívesen adnak egy ingyen motort. Viszont jó lenne ha még a garancia időn belül kiderülne ha hibás a motor. A választ előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Nagyon sok korszerű autó motorjában alkalmaznak ún. csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűket, a súrlódási ellenállás és ezáltal az üzemanyag fogyasztás csökkentésére. Ez azzal jár, hogy az olaj könnyebben bejut az égéstérbe, és megnő az olajfogyasztás.

34ajtos-09

Egy 0W20-as olajnál ez pláne igaz, mert egy igen vékony olajról van szó. Ezért ad meg a gyártó egy akár 1 L / 1000 km olajfogyasztási limitet. Ehhez képest az 1,7 deci / 1000 km, kifejezetten normálisnak mondható. Ez alapján az ég világon semmi baja nincs a motornak, és feleslegesnek tartom a motor vizsgálatát ezzel kapcsolatban.

Nem tudom, hogy a Honda milyen szakvéleményt fogad el ilyen esetben a sajátján kívül, de az ilyen garancia programoknak általában az egyik feltétele, hogy a törvényben meghatározott jótálláson felül vállalt garanciát csak a saját szakszerviz által is igazolt esetekben nyújtják.

Üdv, Olajdoki

2017. március 14., 10:59 Módosítva: 2017.03.24 18:00
1

Tisztelt Olajdoktor!

Egy hónapja vettük meg Volkswagen Polo IV típusú autónkat, 2003-as 1.2 12V-os! A vétel után elvégeztük a kötelező szervizt olajcsere stb. Kb. 1000-1200 km-t mentünk vele és kivillant az olaj lámpa. Töltöttünk rá 7 dl olajat, majd 400 km után újra tölteni kellett olajat! Először arra gondoltunk, hogy a szerviz rakott bele kevesebbet, de kiderült, hogy mégsem! Miért fogyhat ennyire az olaj? Mi lehet a baj? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Balázs!

Kedves Balázs!

Az ilyen mértékű olajfogyasztás leggyakoribb oka a külső vagy belső tömítetlenség. Mivel gondolom észrevette volna, ha olajtócsa van az autó alatt, inkább a belső tömítetlenség a valószínűbb. Érdemes megnézetni egy szervizzel, ahol például kompresszió mérés keretében közelebb lehet kerülni a probléma okához.

Üdv, Olajdoki

2017. március 10., 10:13 Módosítva: 2017.03.14 11:02
1

Octavia II, 1.9 PD TDI, BKC-motor, HLH váltókód, milyen olaj tölthető a váltóba? Láttam van Castrol, Mannol, Ravenol, Febi, Pentosin márkájú olajat az e-bayen, melyiket lehet nyugodtan használni? Vagy csak a gyárit szabad?

Előre is köszönöm a választ,tisztelettel Gábor

Kedves Gábor!

Minden olyan olaj használható, ami VW G 052 182 (más jelöléssel VW TL 521 82) teljesítményszintű. Nem az olaj márkája a lényeg, hanem az, hogy megfelel-e ennek a specifikációnak. Ilyen olaj például a Valvoline Maxlife DCT vagy a Castrol Transmax Dual.

Üdv, Olajdoki

Olajok csereszabatossága

2017. március 8., 12:58 Módosítva: 2017.03.13 13:24

Tisztelt Cím!

Érdeklődnék, hogy egy adott márkájú 10w40 olajat után lehet-e tölteni egy másik márkájú 10w40-hez?

Üdvözlettel Tóth József

Kedves József!

Ha mindkét 10W40-es olaj külön-külön is megfelel a motor követelményeinek, akkor igen.

Üdv, Olajdoki

2017. március 2., 15:47 Módosítva: 2017.03.11 01:19

Tisztelt Olajdoktor!

A 2005. évi 1.6 benzines Mitsubishi Lancerem kormányszervó olaja a minimum alatt van kicsivel. Nincs lehetőségem szerelőhöz vinni, saját magam töltenék utána. Érdeklődnék, hogy tudna -e ajánlani olajat,ami megfelelő lenne a "lándzsás"-nak.

Köszönettel: János

Kedves János!

GM Dexron IID vagy Dexron III teljesítményszintű, automata váltó olajjal tudja a kormányszervó olajat utántölteni. Megfelel például az ENEOS Premium ATF DIII.

Üdv, Olajdoki

Olaj-tévhitek?

2017. február 27., 13:13 Módosítva: 2017.03.08 12:58

Tisztelt Olajdoktor,

Legutóbbi válasza (Zsozsónak) miatt merült fel egy kérdés. 2000-res Honda Hr-V ben Castrol Edge 5w-40-es olajat használunk, amikor néhány éve megvettük, 10w-40 es volt benne. A szerelőnk tanácsára használjuk ezt az újat, és kicsit csipegeti.

Egy ciklus alatt, ami kb 15 000 km/év, kell bele tölteni kb 2-3x 1 litert. Ő is a hőmérséklettel, hidegindítási viszkozitással érvel, ezek a szempontok is a "rég elmúltak azok az idők" kategóriába tartoznak? Ennek az olajnak a teljesítménye megfelelő ehhez a motorhoz (1,6, 116LE).

Köszönettel, András

Kedves András!

Az olaj viszkozitási osztálya továbbra is fontos szempont az olajválasztásban. Az említett válaszomban úgy fogalmaztam, hogy nem ez az olajválasztás alfája és omegája, ugyanis a legtöbb esetben a gyári előírások alapján kell olajat választani.

A gyári előírásoknak megfelelő olaj végül viszkozitásilag is megfelelő lesz, mert ha nem az lenne, akkor nem felelne meg a gyári előírásoknak. Ha ugyanakkor több, különböző viszkozitási osztályú olaj is megfelel a gyári előírásoknak, akkor ott van értelme köztük különbséget tenni viszkozitás alapján, ugyanis minél alacsonyabb a téli viszkozitási osztály, annál jobb a hidegindításkori kopásvédelem.

Az Ön által leírt esetben például ez az előnye az 5W40-es olajnak a 10W40-hez képest. A leírt olajfogyasztás egyébként valószínűleg mérsékelhető lenne, ha pontosan kiderítenék az okát, és orvosolnák a problémát. Mert annak az olaj nem okozója, hanem elszenvedője.

Üdv, Olajdoki

2017. február 22., 10:42 Módosítva: 2017.02.24 15:32

Kedves Olajdoki!

Az autó egy 5 sebességes manuális váltóval szerelt példány. Összegezve:

  • Manuális váltó: SAE75W-90API GL-4
  • Osztómű: ATF (automataváltó-olaj) E-H
  • Difi: SAE 90-es, GL-5-ös

A hátsó difibe nem LS-s olaj való?? Ez meglepett. Várom mielőbbi válaszát.

Üdv: Simon Péter

Kedves Péter!

ATF-ből nem akármilyen, hanem Ford Mercon teljesítményszintű. Engem is meglepett, hogy nem LS olajat írnak. Ettől függetlenül tehet bele LS olajat, mert azok felülről kompatibilisek az ugyanolyan teljesítményszintű, nem LS olajokkal.

Üdv, Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Amatőr voltam. Elnézést a tréningeztetésért, de a feltöltési mennyiségeket még meg tudná adni.

Köszönettel: Simon Péter

Kedves Péter!

Manuális váltó: 3,55 liter.

Első differenciál: 1,8 - 2 liter.

Osztómű: 1,85 liter.

A hátsó differenciálnál 3 adat van: 1,3 - 1,5 liter, Limited slip axle: 2,25 - 2,45 liter, WL-3: 2,35 - 2,55 liter

Üdv, Olajdoki

2017. február 18., 18:04 Módosítva: 2017.02.24 17:47
103

Tisztelt Olajdoktor!

Észrevételem lenne egy az üzenet tárgyában jelzett kérdés, 2017.01.22. 09:26-os válaszára.

Az egyik észrevételem: Ha valaki szeretne olajat rátölteni a motorjában lévő olajra, akkor az az alapeset, hogy nem szabad keverni sem a különböző viszkozitásokat, sem a különböző márkákat! Az elhasznált motorolajra való friss olaj rátöltése esetén a friss olaj minden esetben leromlik a motorban lévő olajra! Tehát sohasem tudjuk ilyenmódon "feljavítani"! Persze van az a helyzet, hogy az olaj kevés a motorban és máshogy nem célszerű továbbmenni, csak ha rátöltünk. Ebben az esetben ha nincs más megoldás, persze töltsük rá a lehető legjobbat, ami kapható. Viszont amikor csak van lehetőségünk, azonnal cseréljünk olajat mindenestül!

A kérdező azt írta rendelt még 3 litert, hogy "kicsit kényeztesse a motort"! (ezt mondjuk nem egészen értem, hogyan is gondolta, mert a 3 liter kevés lesz) A rátöltögetés nem fogja helyettesíteni a tényleges olajcserét.

A másik észrevételem: A Ford több mint 100 éve folyamatosan a Castrollal fejleszti a motorjait. A gyári Ford olaj is Castrol olaj. Amit kevesen tudnak az az, hogy a Ford gyári előírásai fura módon csak a Castrol Magnatec család olajaira vonatkoznak, régiektől a legújabb motorokig az összes. (Az Castrol Edge olajcsalád elvileg nem ajánlott.) Szóval a gyári olajnál prémiumabbat nem tud beletölteni, max. Castrolt.

Tisztelettel, László

Kedves László!

Abban igaza van, hogy a friss olaj rátöltése nem fogja feljavítani a motorban levő olajat, hanem a keverék állapota körülbelül meg fog egyezni a motorban már benne levő olaj állapotával.

Az is igaz, hogy akármennyit is töltünk utána, nem hosszabbíthatjuk meg a csereperiódust arra hivatkozva, hogy az olaj egy része friss, ezért ráér cserélni. Ilyesmit nem is állítottam, és a kérdező sem kérdezett ilyesmit.

Az viszont továbbra sem igaz, hogy nem lenne szabad keverni az olajokat vagy a viszkozitásokat. Mindaddig míg mindkét olaj specifikációja és viszkozitása megfelel az adott autónak, addig egész nyugodtan keverhetők az olajok. A mai modern motorolajok semmi olyasmit nem tartalmaznak, ami ennek akadálya lenne. Minden ezzel ellentétes állítás vagy marketing célokat szolgál, vagy műszaki tudatlanságból fakad. Elképzelhető, hogy létezik valahol a világon olyan, nem átlag fogyasztóknak szánt, speciális olaj, amire ez nem igaz, de az ilyen nagyon kivételes eseteket eltekintve nincs ilyen probléma.

Üdv, Olajdoki

2017. február 16., 15:24 Módosítva: 2017.02.23 06:39

Kedves olajdoktor!

Van egy veterán autóm (Mercedes), egész jó állapotban, amit szeretnék, ha meg sokáig így maradna. Évente ugyan csak kivételes esetekben megy többet, mint 5000 km (a tavalyi ilyen volt 8000-el), mégis cserelem évente az olajat, mert az olajba víz jut, savasodik, stb, ami belső karosodást okozhat motorban. Mit javasol, mikor cseréljem inkább? Ősszel vagy tavasszal? (Télen nincs használva az autó)

Üdvözlettel: Péter.

Kedves Péter!

Inkább tavasszal javaslom cserélni, hogy akkor kerüljön bele a friss olaj, amikor az olajcsere után hosszabb ideig várható az autó használata. Ha ősszel cserélné, nem sokkal azelőtt, hogy télire leállítaná, annak kevesebb értelmét látom.

Üdv, Olajdoki

2017. február 8., 14:22 Módosítva: 2017.02.16 11:51
1

Üdv!

2006-os 1.8 valós 120 ezer km-es benzines Zafirát 10W40-es Lidl W5 félszintetikus olajjal hajtok (mert ez van itthon) -5 és + 25C hőmérsékleti határok közt. 10000-es olajcsere ciklussal okozhat-e gondot?

Köszönöm, Zsozsó

Kedves Zsozsó!

Ez az olaj nem felel meg a motor igényeinek, függetlenül attól, hogy milyen hőmérsékleten használja és milyen csereperiódussal. Rég elmúltak azok az idők, amikor az olajválasztás alfája és omegája az volt, hogy hány fok van kint. GM Dexos 2 teljesítményszintű olaj való ebbe a motorba, az pedig nincs 10W40-es változatban. Megfelelő választás például az Eneos Premium Hyper 5W40.

Üdv, Olajdoki

2017. február 5., 08:59 Módosítva: 2017.02.09 06:46
218

Tisztelt Olajdoktor!

2003-as (p12) 1.6-os benzines Primeránk nagyon jó műszaki állapotnak örvend, de így közelítve a 300e km-hez elég rendesen fogyasztja az olajat. Ez annyit jelent, hogy egy 400km-es autópályázás során közel egy litert rá kell tölteni. Füstölést érdekes módon nem tapasztaltam. Eddig 5w-40-es olajat kapott, de a kérdésem az lenne, hogy be lehetne-e próbálkozni egy 5w-50-essel? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv.: Tamás

Kedves Tamás!

Ha ennyire fogyasztja a motor az olajat, ne 5W50-es olajjal próbálkozzon, hanem vigye szervizbe. Persze tölthető a motorba 5W50-es olaj, de nem várnék tőle csodát. Az autópályás olajfogyasztás némileg csökkenthető, ha a fordulatszámot alacsonyan tartja.

Üdv, Olajdoki