2016. október 7., 11:36 Módosítva: 2016.10.11 06:16
1

Tisztelt Doki

Egy 2007-es kiadású, 2,0 PDTDI motoros, még Japánban összeszerelt Mitsubishi Outlander az autó. Kapcsolható összkerékhajtással rendelkezik. A gyártó által előírt olaj típusa a transzfer case-be W90, a hátsó differenciálba pedig W80. Gond az, hogy ilyen speckójú olajat nem találok sehol. Castrol Syntrans Transaxle 75w90 van otthon és talán Castrol EPX 80w90 is, nem tudom hogy jók-e.

Előre is köszönöm válaszát! Üdv Török Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Nem W80 és W90, hanem 80W és 90W a viszkozitási előírások. Nem mindegy, hogy a W az első számhoz tartozik-e vagy a másodikhoz, mert olyan ugyan nincs, hogy W80 vagy W90, de egy 80W például nem ugyanaz a viszkozitás, mint a 80, szóval adhat okot tévedésre, ha a W nem megfelelő helyen van.

Ahol egyfokozatú olaj van előírva a váltóba és/vagy a differenciálműbe, az azért van, mert a többfokozatú olajokban található viszkozitásmódosító adalékok könnyen elnyíródnak a hajtómű fogaskerekei között, és az olaj viszkozitását veszti. Tehát rövid úton túl vékonnyá válik ahhoz, hogy megfelelő kenést biztosítson a hajtómű számára. Ezért fontos lenne, hogy az előírásnak megfelelő, egyfokozatú olaj kerüljön bele. Megfelelő SAE 90-es olaj például a Fuchs Titan Gear LS 90, megfelelő 80W-s olaj például a Liqui Moly Hypoid 80W.

Üdv, Olajdoki

2016. október 4., 11:44 Módosítva: 2016.10.09 08:40

Tisztelt Olajdoki!

A segítségét szeretném kérni, mégpedig abban, hogy a CVT váltóban esedékes az olajcsere! A gyári Nissan NS-2 olaj helyett beletölthetünk-e más olajat, vagy csak a gyárit javasolja? A kiszemelt olaj Motul Multi CVTF. Az autó egy 2006-os Nissan Murano 3,5 V6 Z50. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Robi

Kedves Robi!

Igen. Ez az olaj megfelel azokba a CVT váltókba, ahol Nissan NS-2 az előírás, úgyhogy használható.

Üdv, Olajdoki

2016. szeptember 28., 14:18 Módosítva: 2016.10.05 06:19
1

Tisztelt Olajdoki!

Nagyon szépen kérem, segítsen!

Van egy Fiat Stilo 1.8 (2002) benzin üzemű gépkocsim. A kocsit gyerekkorában vásároltam 37.500 Km-el, jelenleg 120 000 km. van benne. Nagyon kínosan ügyeltem eddig az olajcserékre, mivel a gépkocsit 85 %-ban városban és 2-3 km-es távon használom. Persze azért beesik autópálya is és ott kell a tartalék.

Az olajcserét 8-10 ezrenként és, vagy 10-12 havonta szoktam megcsináltatni. Volt olyan év, hogy csak 6 ezer került bele, de a 10 hónap akkor kritérium volt. Az elmúlt években ugyanaz a szerelő mindig ugyanazt az olajat töltötte bele, a Statoil 10W-40-est. Próbálkoztam az 5W-40-el is, de azt csipegette rendesen.

Most csere érett lett az olaj, ugyanahhoz a szerelőhöz vittem és megdöbbenve láttam a kannát a csomagtartóban, hogy a KTX turbo 10W-40 olajat töltötte bele. Évekig mindenféle megbeszélés nélkül természetes módon a Statoil került bele. Utánaolvastam ennek a KTX olajnak, azt olvastam, hogy ez ásványi olaj. Tisztelettel szeretném megkérdezni Önt, hogy azonnal cseréltessem-e le ezt az olajat, vagy megfelelő a gépkocsimba.

Várom megtisztelő válaszát: Ferenc

Kedves Ferenc!

Nem kell soron kívül olajat cserélni, de a következő cserekor jó lenne valami minőségibb olajat bele tölteni, ahogy azt Ön is - nagyon helyesen - gondolja.

Üdv, Olajdoki

2016. szeptember 22., 17:37 Módosítva: 2016.09.29 06:52
54

Kedves Olajdoktor!

Egy 15 éves Fiat Punto-m van (1.2 16v HLX) és lassan esedékes az 10 000 km-es olajcsere. Főleg Budapesten és autópályán használom, mióta nálam van, 30/70% arányban. Januárban került hozzám, így előéletéről nem sokat tudok, csak bízom benne, hogy nem hanyagolták el ilyen szempontból.

Olajból észrevehető mennyiséget nem fogyasztott, mióta nálam van, benzinből se sokkal többet és a hangja is mint az óramű, szóval bizakodó vagyok. (Persze egyéb gondja volt bőven, mióta hozzám került, de a motorjában eddig nem kellet csalódnom, lekopogom.)

Kényeztetni szeretném, ezért az egyik kérdésem, hogy jót tennék-e vele egy full szintetikus 5w40 olajjal? Olvastam, hogy minden tulajdonsága kimagasló ezeknek az olajoknak, viszont az öreg autókat még nem ilyenre tervezték, nehezebb szivattyúzni, szóval bizonytalan vagyok. A kiszemelt márka a Mannol Elite vagy a Mannol Extreme. A kettő között nem tudom, mi lehet a különbség, talán hogy az Elite a full szintetikus, az Extrém meg nem full?

A másik kérdésem motor öblítő adalékra irányul. Erről is olvastam jót is, rosszat is. Amitől tartok, hogy nehogy olyan szennyeződést oldjon le, ami eltömít valahol egy járatot. Szintén az autóm kényeztetése gyanánt érdemes kipróbálnom, vagy ami jól működik abba inkább nem érdemes belepiszkálni? Kíváncsan várom a válaszát a kérdéseimre!

Köszönettel és üdvözlettel, Kórik Gábor

Kedves Gábor!

A motoröblítésre szerintem nincs szükség. A motorolajok eleve tartalmaznak tisztító adalékokat, amelyek normális csereperiódusok mellett tisztán tartják a motort.

A szintetikus olajokkal kapcsolatos részre kicsit jereváni rádiós választ fogok adni: az igaz, hogy régi autókhoz nem ajánlják, de a régi alatt itt nem 15 éves, hanem a kb. 30+ évvel ezelőtt gyártott autókat kell érteni, és nem szivattyúzni nehezebb őket, hanem az akkori autókhoz használt tömítésekkel nem feltétlenül kompatibilisek. Szóval a 15 éves Punto nagyon jól ellesz egy szintetikus olajjal, ha azt szeretne bele tölteni.

Üdv, Olajdoki

2016. szeptember 15., 15:09 Módosítva: 2016.09.23 06:15

Tisztelt Olajdoktor!

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998-as évjáratú autó váltójába szeretnék olajat tölteni mert nagyon kevés van benne. A régi maradékot leengedném és újat tennék bele. A gyári olaj helyett tölthetek bele Mannol Extra Getrieboel 75W-90 API GL-5 olajat? Illetve milyen olajat ajánlana? Válaszát köszönöm.

H. János

Kedves János!

Nem javaslom ezt az olajat, mert ebbe a váltóba API GL-4 minőségű, egyfokozatú 80W viszkozitási osztályú olaj való. A kérdéses Mannol olaj nem megfelelő. Javaslom például a Valvoline GL-4 80W típusú olajat.

Üdv, Olajdoki

2016. szeptember 9., 14:36 Módosítva: 2016.09.16 06:37
2

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Mitsubishi Carisma 1,9 TD gépjárművem, amely még régi, adagolós dízel (Lucas). Pár hónapja használok benne egy magyar fejlesztésű üzemanyag adalékot (piros színű, 60-70% petróleum, pár százalék alkohol és további összetevőkből áll). A leírás szerint 50 liter üzemanyaghoz kell 1 dl adalék.

Az utóbbi időben azt vettem észre, hogy az adagoló terhelésen "ciripel", csattog, gázelvételre halkul, és megváltozik a hangja, motorfék üzemben ismét erősebben halható. Mihelyt nem öntök adalékot az üzemanyagba ez a hang már nem annyira hallható, szinte el is tűnik.

Kérdésem, hogy okozhatja-e ezt az adalék? Lehetséges, hogy kevésbé "keni" az adalékolt gázolaj az adagolót? A termékfejlesztő szerint, pont ellenkezőleg, segíti az adagoló jobb kenését. Nem tudom mit gondoljak. Egyébként mindig MOL-on tankolok.

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Szinger Tamás

Kedves Tamás!

Nem tudom megerősíteni vagy cáfolni, hogy a hang összefügg-e az adalékolással, de elképzelhető, a leírtak alapján. Szerintem nem szerencsés sem az üzemanyagba, sem a kenőanyagba utólagos adalékokat tölteni (ritka, speciális helyzetektől eltekintve), mert gyárilag tartalmazzák az összes szükséges adalékot.

Az utólagos adalékolás felboríthatja a gyári adalékok kényesen beállított egyensúlyát, és egyes tulajdonságokat más fontos tulajdonság rovására erősíthet vagy gyengíthet.

Üdv, Olajdoki

2016. szeptember 6., 13:42 Módosítva: 2016.09.11 06:49
1

Tisztelt Olajdoktor!

Kizárólag versenypályára milyen olajat ajánlana BMW E36 325i-be? A gyári olaja 10w40, tehetek bele 10w60-at? Jobb lesz ettől a motornak? Castroltól félek, Valvoline vr1-racing a kiszemelt, esetleg Motul 15w50 300V Competition. Érdekelne a véleménye az említett olajokról, illetve az, hogy Ön mit tenne bele, kissé el vagyok veszve jelenleg. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: V. Márton

Kedves Márton!

A versenyzéshez szánt olajok elsősorban abban különböznek a hagyományos olajoktól, hogy a motor hosszú távú védelme helyett a legrövidebb alatt elérhető legnagyobb teljesítményt hozzák ki a motorból. Pl. a motortisztaság és egyéb szempontok másodlagosak - a kenés, azaz a súrlódáscsökkentés érdekében minden más feláldozható.

Így ilyen esetben szerintem jó választásnak számítanak az említett versenyzéshez ajánlott olajok, csak ne várja el tőlük hosszú távon ugyanazt a hosszú távú védelmet és motorélettartamot mint a gyárilag előírt olajtól.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 31., 11:26 Módosítva: 2016.09.08 07:00
37

Tisztelt Olajdoktor!

Az alábbi kérdéssel fordulok Önhöz.:

Előreláthatólag le kell tennem az autót, kb 1 évre. Milyen problémát okoz, ha a most bent lévő, már sokat használt motorolajat bennhagyom, s csak akkor cserélem le, amikor ismét előveszem az autót? A válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: József

Kedves József!

Nem jelent problémát a dolog, ha az újbóli elővétel után rövid időn és kevés kilométeren belül lecseréli az olajat.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 28., 09:19 Módosítva: 2016.09.07 06:32
281

Tisztelt Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni, hogy érdemes-e minden évben olajat cserélni az autóban, ha a megtett kilométer nem indokolná.
Természetesen mindig a gyártó által megkövetelt szabványt használom, de keveset használom az autókat így a csereperiódus (ált. 10 E KM) csak 2-3 év alatt érem el. Ebben az esetben van valami romlás az olaj teljesítményét illetően?

Válaszát előre is köszönöm, Gábor

Kedves Gábor!

Igen, ha előírás az adott típushoz az évenkénti olajcsere, akkor le kell cserélni évente az olajat a megtett kilométertől függetlenül. Ha nem így lenne, akkor csak kilométerben adnák meg a csereperiódust. A használatba vett olajban már van annyi szennyeződés, hogy álló motornál is romoljon az olaj állapota, másképp megfogalmazva az olaj degradálódik. Továbbá jellemző, hogy aki egy év alatt nem megy az autóval annyit, mint amennyi a kilométerben mért csereperiódus az többet használja az autót rövidebb utakra, ami fajlagosan megterhelőbb az olaj számára, hiszen többet megy a motor hidegen és több a hidegindítás. Mindebből következik, hogy a motor hosszú távú épsége érdekében érdemes a hónapban megadott csereperiódust is betartani, nem csak a kilométerben megadottat.

Üdv:

Olajdoki

Olcsóbb olajra váltsak, vagy maradjak a beváltnál?

2016. augusztus 22., 15:41 Módosítva: 2016.08.26 14:42

Szia Olajdoki!

Lassan esedékes lesz 2004-es 7. generációs Honda Accord Type-S-emben az olajcsere 250 000 km-nél. Az olajakat böngészve megakadt a szemem a Mannol Energy Formula JP 5W-30 olajon. Az ára nagyon olcsó, holott prémium besorolású szintetikus olajnak van írva. Sajnos pontos specifikációt nem láttam feltüntetve, holott az Accordnak ACEA A3/B3 szabványnak kell megfelelni. Kérdésem lenne, hogy jó volna-e a kocsimba ez az olaj, vagy inkább maradjak a jól bevált, ámde legalább dupla ilyen árban lévő ENEOS olajnál? Válaszod előre is köszönöm!

Krisztián

Kedves Krisztián!

Az Accord Type-S-hez egy API SJ vagy SL minőségű olaj is megfelelő, a Mannol olaja pedig - API SN minősítésű révén - ezt túlteljesíti. Persze, ha az Eneos bevált, akkor szólnak érvek amellett, hogy a továbbiakban is azt töltsd bele. Véleményem szerint mindkét olaj megfelelő.

Üdv, Olajdoki

Most akkor kell cserélni a váltóolajat vagy sem?

2016. augusztus 15., 12:29 Módosítva: 2016.08.31 11:37
8

Tisztelt Uram!

Szeretném a segítségét kérni, ugyanis a hivatalos márkaszervizek, magán szervizek, olajszervizek teljesen összezavarják a magam fajta hétköznapi embert, ami által döntésképtelenné váltam. 2 éve vásároltam használtan egy 2008-as gyártási évű Ford Mondeo 1.8TDCI (92kW, 125LE, motorkód: QYBA7P73337) típusú személygépkocsit.

Rendszeresen szervizelem (15.000km-ként motorolaj stb.), viszont a fentebb már említett okokból nem tudom eldönteni, hogy 200.000 km-nél cseréltessek e váltóolajat a kocsiban vagy hagyjam benne a gyárit.

A kocsi szervizkönyvéből nem derül ki számomra, hogy pl. 100.000 km-nél volt-e cserélve váltóolaj, mert "elviekben" 100.000km-ként nem árt ugye azt cserélni.

Szóval kell cserélni a váltóolajat vagy sem?

Segítségét és válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Krisztián

Kedves Krisztián!

Gyárilag élettartam kenésre szánt, speciális olaj van a váltóban, amit nem kell cserélni. Pont, hogy elviekben sem.

(Mint az élet legtöbb területén: minél több embert kérdez meg, annál több különböző tanácsot fog kapni.

Üdv,

Olajdoki

2016. augusztus 10., 11:11 Módosítva: 2016.08.15 12:29
1

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1999-es évjáratú 1,3-as 8 szelepes Suzuki Swiftbe ön szerint milyen motorolaj lenne a jó választás, félszintetikus vagy teljesen szintetikus fajta? Illetve milyen viszkozitásút kell bele tenni? Bár az autó 16 éves, de a motor köszöni szépen jól van, pöccre indul, nem füstöl és szépen jár, olajfogyasztást nem tapasztaltam. Eljött az olajcsere ideje, ezért szeretnék jót tenni neki egy jobbfajta olajjal, hogy még sokáig jól szolgáljon. Mit ajánlana bele?

Köszönöm szépen, Tamás

Kedves Tamás!

Egy 10W40-es olaj jó ár/érték arányú választás ehhez a típushoz, míg egy 5W40-es műszakilag még jobb, de egyáltalán nem elvárás ehhez a típushoz. A félszintetikus olajok, főleg abban a kategóriában, amire egy ilyen korú autónak szüksége van, már majdnem annyit tudnak, mint a teljesen szintetikus olajok, úgyhogy az is elegendő. Persze a teljesen szintetikus ellen sem szólnak műszaki érvek, csak anyagiak. Ajánlott olajok például: Eneos Premium 10W40 vagy Eneos Premium Hyper 5W40. 

Üdv:

Olajdoki

BMW-be mi a legjobb?

2016. augusztus 8., 15:12 Módosítva: 2016.08.10 11:17

Tisztelt Olajdoki!

Tanácsát szeretném kérni, hogy autómhoz (BMW 316i, E36) jó választás-e az ELF Evolution 700ST, 10w40-es olaj vagy van esetleg jobb ötlete? A BMW által javasolt listán ez nem találtam meg, gondoltam rákérdezek.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Megfelelő az Elf olaja. Teljesíti a típusra vonatkozó gyári előírásokat, ami egyébként nem nagy dolog, mert az akkori autóknak nem voltak magas szintű elvárásai a motorolajjal szemben.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 3., 16:10 Módosítva: 2016.08.11 10:54

Kedves Doki,

jelenleg egy BMW M30B35-ös motorral szerelt nagy testű "hölgyet" újítok fel és természetesen a korabeli extrák, gyári tuning alkatrészek között is turkálok és próbálom velük szebbé varázsolni az autót. Ezt a motort gyárilag is szerelték olajhűtővel, viszont a többség természetesen enélkül fut. Nem egy nagy átalakítás, az olajszűrő házát kell csak cserélni, meg a radiátort feltenni, ezért el is gondolkodtam a lehetőségen.

A kérdés csak az, hogy van-e értelme? Az autó nem extrém, de rendszeresen használatba lesz véve hajlott kora ellenére is. Illetve előfordulhat olyan, hogy az ember túlhűti az olajat?

Válaszodat előre is köszönöm! Geri

Kedves Geri!

A mai modern olajok, különösen a szintetikusak jóval magasabb hőmérsékletet bírnak, mint amekkora próbatétel elé egy utcai autó állítja őket. Szerintem műszakilag felesleges, mert amennyit hűteni kell rajta azt a motor vízhűtése biztosítja. A túlhűtés valóban nem tesz jót az olajnak, mert a viszkozitása üzemi hőmérsékleten optimális a motor kenése szempontjából, ha pedig ennél hidegebb, akkor vastagabb és lassabban kering.

Üdv, Olajdoki

2016. augusztus 2., 11:04 Módosítva: 2016.08.08 13:21
2

Kedves Olajdoki!

A minap ellenőriztem a motorolaj szintjét és meglehetősen közel van a minimumhoz. Olajcserekor lsint 10W-40-es motorolaj lett beletöltve. Az a kérdésem bármilyen (más gyártótól származó) 10w-40-es motorolajjal utánatölthető?

Kedves Levélíró!

A viszkozitási osztályon kívül sok egyéb jellemzője van egy olajnak, mint például a teljesítményszintjei és jóváhagyásai. Ha a másik fajta 10W40-es olaj is megfelel a gépjármű számára előírt feltételeknek, akkor utántölthető vele.

Üdv, Olajdoki

2016. július 27., 18:00 Módosítva: 2016.08.02 11:14
1

Kedves Olajdoki!

Adott egy 2003-as benzines Ford Fiesta 140 000 km-es futásteljesítménnyel, ami kb. 3 hete esett túl szervizelésen. Ennek keretein belül - bár nem kértem meg erre a szervizt - kicserélték a váltóolajat. Ha előtte értesítenek a szándékukról, akkor szívesen kikértem volna olyan szerelő véleményét, aki erre a típusra specializálódott, ugyanis előzetes tájékozódásom során már olvastam, hogy a gyári olaj elvileg élethosszig tartó, lecserélni nem kell (feltételezem, hogy után tölteni esetleg).

Mióta megtörtént a csere úgy érzem, mintha a fokozatok közötti váltás nem menne olyan lágyan, mint előtte. Nem vagyok ebben 100%-ig biztos, ugyanis az autót csak kevesebb mint 2 hónapja használom (mínusz egy hét, amíg a szervizben állt), és ez idő alatt még nem szoktam meg annyira, hogy ki merjem jelenteni, tényleg így van.

Tudom, hogy nem Önhöz kell fordulni pszichológiai kérdésekkel, de talán csak túlfilózom az egész dolgot.

Kérdésem több is volna: Az Ön véleménye és tapasztalata szerint rejt-e magában akkor kockázatot az eset, hogy érdemes lenne felkeresnem egy Ford-okra szakosodott szervizt és újra elvégeztetni a cserét, hogy biztosan a megfelelő olaj kerüljön bele? Ugyanis nem tudom, hogy milyen került bele (az is lehet, hogy a megfelelő). Mi az a speciális olaj, amit használni kellene csere esetén, vagy milyen a gyári előírást teljesítő más olajok jöhetnek szóba. És a legnagyobb kérdés, hogy egyáltalán indokolt lehetett-e a csere.

Válaszát, tanácsát előre is nagyon köszönöm!

Kedves Levélíró!

Mivel nem adta meg az autó pontos típusát (motor hengerűrtartalma, teljesítménye) ezért sajnos nem tudom megadni a vonatkozó előírásokat, de általában valóban élettartam kenésre szánt olaj szokott lenni ezekben a váltókban, és valóban okozhat ilyen problémákat, ha helyette betöltenek egy átlagos API GL-4-es vagy GL-5-ös váltó olajat.

Nagyon ellenszenves dolog, hogy egy szerviz az Öntől kapott megrendelés és egyeztetés nélkül ilyet tegyen, főleg egy olyan típusnál, ahol nincs is rá szükség. Ha ilyen a hozzáállásuk, akkor sajnos az sem lenne meglepő, ha nem mondanák meg őszintén, hogy milyen olaj került bele, pedig nagyon nem mindegy, hogy ha már feleslegesen kicserélték, akkor benne hagyható-e az olaj vagy ismét ki kell cserélni. 100% biztosra akkor tud menni, ha ismét kicserélteti az olajat egy szakszervizzel, de még akkor is érdemes róla meggyőződni, hogy tényleg a megfelelő Ford jóváhagyással rendelkező váltóolaj kerül-e bele, mert sajnos kapok néha olyan leveleket, ahol a panasz tárgya pont az, hogy a szakszerviz sem a megfelelő olajat tölti be.

Üdv, Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Hálásan köszönöm válaszát, mindenképpen felkeresek egy szakszervizt. A motor hengerűrtartalma 1299 cm3, teljesítménye 51 kW, a motor kódja A9JB. Ezek tekintetében szívesen venném, ha a pontos olajtípusra vonatkozó információt megírná.

Kellemes napot kívánok!

Kedves Levélíró!

Ford M2C200-C szabványnak megfelelő, 75W90-es olaj való a váltóba. Gyárilag élettartam feltöltésű. Ilyen például a Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90.

Üdv, Olajdoki

2016. július 23., 18:27 Módosítva: 2016.08.03 16:47
1

Üdv

Szeretném megkérdezni, hogy erről az olajról mi a véleménye: api cj-4 minősítéssel 15w40, caterpillar motorolaj. A kocsi egy mercedes W202 C220cdi.

Kedves Levélíró!

Ez egy haszongépjármű olaj, az oda megfelelő adalékokkal, és teljességgel alkalmatlan egy személygépkocsi motorjának a kenésére. Olyan személygépkocsi olajat keressen, ami rendelkezik az előírt Mercedes gyári jóváhagyásokkal.

Üdv, Olajdoki

2016. július 20., 13:41 Módosítva: 2016.07.25 11:43

Tisztelt Olajdoki!

Egy 1,6-os Peugeot 307 benzines autóm van. Amióta megvettem, fogy belőle az olaj, olyan 3000 km-enként kell utántölteni, addigra megy le a nívópálca aljáig. Kb egy liter. Autós oldalakon olvastam, és a szerelő is azt mondta, hogy annyira nem vészes, nem kell ezzel foglalkozni.

Minden olajcserénél 10w40 olaj került bele, különböző márkájúak, amit épp preferált az adott szerviz. Volt gyári is, nem gyári is, nem volt különbség fogyás tekintetében. Ezután egy szelep átégés miatt meg lett bontva a motor, a hengerfejet felújították, cserélték a szelepszárszimeringeket, a besült szelepeket, meg amit ilyenkor kötelező; egyéb problémája nem volt a motornak.

A legutóbbi olajcserénél shell 5w30 olaj került bele. Megijedtem, hiszen vékonyabb olaj, nézegettem a nívópálcát, de semmi. 8000 km-nél villant fel az olajszintre figyelmeztető jelzés. Negyedig volt a nívópálca kb. Mi lehet ennek az oka? Utalhat ez valamire, vagy csak simán örüljek, hogy így nem fogy annyira?

Köszönettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Az olajfogyasztás csökkenése az elvégzett javításokkal van összefüggésben. Nem attól lett alacsonyabb az olajfogyasztás, hogy vékonyabb olaj került bele, hanem annak ellenére, az elvégzett javításoknak köszönhetően.

Üdv, Olajdoki

2016. július 14., 17:27 Módosítva: 2016.07.20 13:41
180

Kedves Olajdoktor!

Tegnap lecseréltem az olajat a 2001-es évjáratú AJM motorkódú 1.9 PDTDI Volkswagen Borámban, de az olajleeresztő csavarnál szivárgott az olaj. Most leengedtem a teljesen használatlan olajat, kicseréltem a tömítést, viszont nem tudom hogy visszatölthetem-e a tiszta edénybe leengedett olajat. Válaszát nagyon várom, és előre is köszönöm!

Üdv: Ákos

Kedves Ákos!

Nyugodtan visszatöltheti.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere a Kymcoba

2016. július 7., 11:24 Módosítva: 2016.07.12 15:05

Kedves Olajdoki,

Kymco Xciting 250 (carb.) robogóba szeretnék hajtómű olajat cserélni. A kézikönyv csak annyit ír, hogy 0,2l kell és SAE 90 olaj legyen... Pontosan mit ajánlasz bele? Valamint milyen gyakorisággal érdemes cserélni?

Előre is köszönöm, Tomi

Kedves Tomi!

API GL-5 minőségű, SAE 90-es olaj való bele, mint például a MOL Hykomol LS 90. 2000 kilométerenként kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. július 6., 12:52 Módosítva: 2016.07.08 17:50

Kedves Olajdoktor,

Van egy 2010-es Ford Mondeo 2.0 tdci (103 kW) típusú autónk. Próbálom a legjobbat megadni neki ahhoz, hogy sokáig egészséges legyen. Eleinte Mobil olajat használtam, majd váltottam Castrolra, most pedig Liqui Moly-t tettem bele, mindegyik rendelkezett a gyártó által előírt Ford WSS-M2C913 A/B/C/D specifikációval. Most egy Motul olajjal szemezgetek a következő olajcseréhez.

A kérdésem az lenne, hogy okozhat-e bármi problémát az, hogy gyakran cserélgetem az olajmárkát? Mennyiben különbözhetnek egymástól ha mindegyiknek megvan a megfelelő specifikációja? Illetve Ön szerint melyik a felsoroltak közül a legjobb, és Ön mit ajánlana ezek közül, vagy ezeken kívül?

Válaszát előre is köszönöm. Artúr

Kedves Artúr!

Mivel nem rendelkezem laboratóriummal az egyes olajok összehasonlító vizsgálataihoz, valamint olyan flottával sem, amivel fékpadi és terep teszteken tudnám az egyes olajokat összehasonlítani, így számomra is az olajok gyári jóváhagyásai, valamint a gyártó hírneve jelenti a kapaszkodót az olajok összehasonlításához.

Mivel a felsoroltak közül mindegyik rendelkezik a megfelelő jóváhagyással, és mindegyik márkás olajnak számít, ezért nem szeretnék köztük rangsort felállítani. Kivéve, de ezt gondolom Ön is tudja, hogy a D-s szabványú olaj jobb, mint a C-s, az jobb, mint a B-s, az pedig jobb, mint az A-s. Sőt, szerintem a 913-A és 913-B szabványú olajok nem is használhatóak már egy 2010-es évjáratú autóhoz. Annak nincs semmilyen jelentősége, hogy sűrűn váltogatja az olajmárkát, ameddig mindig a megfelelő jóváhagyással rendelkező olaj kerül a motorba.

Üdv, Olajdoki

2016. június 30., 11:53 Módosítva: 2016.07.04 12:21

Tisztelt Olajdoktor!

2004-es benzines 2.0 (135Le) Renault Mégane CC-be szeretnék olajat cserélni. A szerviz szerint, a jelenlegi olajjal elégtelen a kenése és érdemesebb lenne egy magasabb viszkozitásút beleönteni a cserénél. (Sajnos nem tudom, mit töltött bele az előző tulaj.) A szerelőm a Mobil 1 5W-50 Peak Life olajat ajánlották, de nem tudom hogy ilyen "vastag" olajat beletölthetek-e? Ön mit javasol?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Adorján

Kedves Adorján!

Mivel ebbe a motorba az olajminőségek és viszkozitások széles skálája megengedett, ezért a kérdéses Mobil olajat is bele lehet tölteni. Bár nem teljesen világos számomra, hogy a szerviz miből gondolja, hogy a jelenlegi olaj kenése elégtelen, és ha Ön nem tudja mi volt eddig benne, akkor ők honnan tudják, hogy mihez képest kell változtatni?

Mert ha pl. eddig egy 0W30-as olaj volt benne, és emelni akarnak a viszkozitáson, akkor egy 0W40-es vagy 5W40-es olaj is elegendő lehet akár. De ha nem akar ebbe túlzottan beleásni, hagyhatja, hogy betöltsék az 5W50-es Mobil-t, mert végül is jó olaj, és megfelel az előírásoknak.

Üdv, Olajdoki

Nem sötétedik az olaj

2016. június 28., 17:44 Módosítva: 2016.06.30 12:18

Kedves Olajdoki!

Nem autóban, vagy motorban, hanem kerti fűnyíróban (négyütemű) cseréltem idén tavasszal szokás szerint az idény előtt olajat. Az előírt kisgép olajat tettem bele (0-30), tény, hogy PKN Orlen fajtájút. Már többször használtam a gépet, de az olaj továbbra is teljesen áttetsző, egyáltalán nem sötétedik be, amit úgy tudom pedig általában kellene, tehát az első pár használat után bebarnulni. Ekkor felsejlett, hogy amikor kinyitottam a flakont, akkor a küldő kis lepattanó műanyaggyűrűt követően a belső flakonzáró műanyag/fólia hiányzott. Kérdésem: rossza az olaj, cseréljem?

Köszönettel, Benedek

Kedves Benedek!

Az olaj színének ebben az esetben nem tulajdonítanék nagy jelentőséget. Sajnos nem ismerem annyira az Orlen olajokat, hogy tudjam, kell-e legyen a flakonon belső záró fólia. Ez ugyanis nem minden olajmárkánál általános és még márkán belül is változó, hogy mely termékeken van és melyeken nincs. Hacsak nem tudja biztosan, korábbi tapasztalatából, hogy ezen a konkrét terméken kellene legyen, akkor nem aggódnék az Ön helyében.

Üdv, Olajdoki

2016. június 23., 15:39 Módosítva: 2016.06.29 10:42
15

Tisztelt Olajdoki!

Ott, ahol ACEA A5/B5 az előírás, használható-e ACEA A3/B4 minősítésű, magasabb HTHS viszkozitású motorolaj, ha a motortartósság a cél, nem pedig a kedvezőbb fogyasztás, ami az alacsonyabb HTHS viszkozitású motorolajok előnye?

Milyen motorolajat ajánl egy 2007-es TOYOTA AVENSIS 1,8 VVTI-be? Én ACEA A3/B4 0W vagy 5W/40-re gondoltam. Állítólag ACEA A5/B5 5W30-at használ a TOYOTA az első gyári feltöltésnél a VVTI motorokhoz.

Megtisztelő válaszát nagyon köszönöm! Üdvözlettel: Dávid

Kedves Dávid!

Az első kérdésre általában véve “nem” a válasz, ugyanis az ACEA A5/B5 előírás nem kompatibilis az A3/B4-el. Egy olyan motor, ami alacsonyabb HTHS viszkozitású olajjal való kenésre van tervezve nem fogja jobban bírni egy magasabb HTHS viszkozitású olajjal, ugyanúgy, ahogy egy 5W30-as olajra tervezett motornak sem teszünk jót azzal, hogy 10W40-es olajat töltünk bele.

A kérdéses Avensishez viszont nyugodtan használhat ACEA A3/B4 minőségű olajat, ugyanis API SJ, API SL, API SJ-EC és API SL-EC szabványú olajok vannak gyárilag előírva, ezek között pedig bőven fog találni olyat, ami az ACEA A3/B4-nek is megfelel.

Üdv, Olajdoki

2016. június 21., 17:13 Módosítva: 2016.06.23 16:19
1

Üdv,

2006-os BMW E90 320D-m van és olajcsere után 5000 km-rel most fogok 3. alkalommal utánatölteni, összesen eddig 3 litert. Ez normális? Olvastam olyat fórumokon, hogy a BMW normálisnak tartja az 1000 km-enkénti 1 liter olajfogyasztást.

Üdv, Kéri Balázs

Kedves Balázs!

Vannak típusok, amelyeknél normális lehet az 1000 kilométerenként 1 literes olajfogyasztás, de hogy ennél a típusnál pont mekkora a normális felső határa, azt egy szakszerviztől kellene megkérdezni. Ha fiatalabb korában nem fogyasztott ennyi olajat, akkor valószínűleg nem normális, és érdemes megkeresni egy szervizben a hiba pontos okát.

Üdv, Olajdoki