2016. június 17., 13:22 Módosítva: 2016.06.24 10:54
1

Tisztelt Olajdoktor!

Kivételesen nagy hangsúlyt fektetek minden autómnál a legmegfelelőbb olaj kiválasztására, mondhatni túl sokat foglalkozok vele, de csakis a legjobbat szeretném adni az autónak. Mit gondol a Liqui Moly termékeiről ? (5w30 / Toptech 4200, 4600)

Más gyártók ebben az árkategóriában sőt még olcsóbban is teljesen szintetikus olajakat árulnak, ezek pedig HC technológiával készültek, mégis sokan preferálják őket. Lehet hogy egy olcsóbb szintetikussal jobban járnék ? Mi egyáltalán a különbség szintetikus és résszintetikus között ? A megbízhatóság és a lehető legjobb minőség a cél. Honda CR-V 2012 2,0 i-VTECH 150 Le.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm: Tamás

Kedves Tamás!

Más fajta választ kell adnom erre a kérdésre ma, mint még akár 1-2 éve adtam, mert egyre inkább változik a piac. A félszintetikus (= részszintetikus), szintetikus kifejezések elve marketing fogalmak voltak, és voltak értelmezési különbségek az egyes olajtársaságok között, de általában szintetikus alatt a Group IV-es, polialfaolefin alapolajból készült olajokat értették, félszintetikus alatt pedig a Group III, hidrokrakkolt (innen a HC) vagy hidro-izomerizált alapolajból készült kenőanyagokat.

Mivel az utóbbi időben, az adaléktechnológia fejlődésének köszönhetően, már szinte bármilyen tulajdonságú közlekedési kenőanyagot elő tudnak állítani Group III alapolajból is, ezért sok cég ezeket is szintetikusnak nevezi, hiszen hozzák a szintetikus olajoktól megszokott minőségi jellemzőket. Értem ezalatt a magas viszkozitási indexet, a kiváló motortisztaságot, a jó hő- és oxidációs stabilitást, és így tovább. Szerintem nyugodtan választhat a Liqui Moly olajai közül is, függetlenül attól, hogy “csak” HC-szintetikusak, de csak olyat, ami megfelel a gyári előírásnak.

Üdv, Olajdoki

2016. június 15., 11:38 Módosítva: 2016.06.19 12:36
40

Kedves Olajdoki!

1997-es 1.6-os Opel Vectra B-m igencsak csorgatja az olajat, pedig most lett cserélve az összes szimering és tömítés a motorban. Menet közben lehet érezni a motorblokkra ráégő olaj szagát, és a parkoláskor az autó alá rakott papírlap tanulsága alapján eléggé szivárog az olaj. Így 1000 km alatt 1,5-2 liter olajat igényel a gép, és a fent említett cserék után ‎a szerelő azt mondta, hogy ennyit tud tenni az autó érdekében.

Az lenne a kérdésem, hogy esetleg lenne-e mégis valami módja, hogy az olajfogyasztást le lehessen szorítani 1000km/literre, mert az még egy elfogadhatóbb arány lenne az öreg ecotec motorhoz.‎ Jelenleg 300 000 km van az autóban, és további 30-40 ezer van még betervezve neki, mit lenne érdemes megnézetni rajta?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Máté

Kedves Máté!

A leírtak elsősorban külső tömítetlenségre utalnak, ami nem olyan probléma, amire egy szerelő jogosan tárná szét a karjait. Nem tudom, hogy mi lett kicserélve és mi nem, de javaslom elvinni egy másik szervizbe egy alaposabb átvizsgálásra. Sajnos látatlanban ennél többet nem tudok ajánlani.

Üdv, Olajdoki

Rossz olajat töltöttek volna a motorba?

2016. június 10., 10:44 Módosítva: 2016.06.15 11:52

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy Suzuki GSF1200, 2004. évi lég-olaj hűtésű, sor 4-es, 16 szelepes motor A szerviz a gyári 10w40 olaj helyett Mol Dynamic 4T Racing 10w50-es olajat rakott bele, azóta a motorból néha kattogó hang jön hidegen és néha melegen alapjáratnál. Az olaj miatt károsodhatott a motor?

A válaszát előre is köszönöm tisztelettel: Csizmadia József

Kedves József!

Nem túl valószínű, hogy az olaj miatt károsodott volna, ugyanis a 10W50-es Dynamic 4T Racing is megfelel a gyári előírásoknak és használható ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

2016. június 3., 10:36 Módosítva: 2016.06.10 11:02
1

Tisztelt Olajdoktor!

Pár napja vittem el a szerelőhöz az autómat (Skoda Octavia II 1,6 Mpi BSE, 2010), olajcserére (53 000 Km van benne). Kértem, hogy 5w30-as viszkozitású olajat használjon, eddig Castrol EDGE volt használva. Ő beszerzett Elf Evolution 900 SXR 5W-30 típusú kenőanyagot és feltöltötte vele. Otthon néztem utána, hogy nem teljesíti egyik VW-szabványt sem a VW 504.00,507.00-et pedig pláne.

Kérdésem a következő: Okoz-e bármi nemű problémát ez az autómnak? Lecseréljem, mi a teendő? Kell-e levegőszűrőt is cserélni minden évben, 8-10 ezer Km futás mellett, nagyrészt városban? Jó-e az Elf olaj vagy a jövőben mit használjak? Sajnálom legfőképp a környezetet, de az olajat is.

Válaszát megköszönve: Miklós

Kedves Miklós!

Ez az olaj sajnos valóban nem jó ehhez a motorhoz. Nem fog elromlani tőle egy csereperiódus alatt, de nem biztosítja számára ugyanazt a védelmet, amit egy megfelelő olaj biztosítana.A maximalista megoldás az olaj lecserélése volna, de ha nagyon nem szeretné, akár benne is hagyhatja egy csereperiódusra. Az Elf olajokkal egyébként nincs gond, de ez a fajta pont nem való ebbe a motorba. Az EVOLUTION FULL-TECH LLX 5W-30 például megfelelő lenne. A levegőszűrőhöz leírt csereperiódus nagyjából reális.

Üdv, Olajdoki

2016. június 1., 11:34 Módosítva: 2016.06.03 10:32

Kedves Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy én egy Yamaha YZ250 köbcentis 2004-es évjáratú krosszmotort használok és nem tudom milyen olajat használjak a váltóba. Rengeteg félét írnak hozzá. Mi lenne a javaslata?

Válaszát előre is köszönöm!:)

Kedves Levélíró!

Valószínűleg azért találkozott sokféle ajánlással, mert 10W30-tól 20W50-ig minden használható ehhez a motorhoz. Magam részéről egy 10W40-es olajat javaslok, mint például az Eneos City-Max 4T 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. május 27., 11:21 Módosítva: 2016.05.31 13:48

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy Opel Meriva Z16XE motorral, 830km-el az olajcsere után (Shell 5W30 dexos2 minősítéssel, gyári LongLife GM szűrő, az autóban 141 000 km van) felvillant az olajszint jelző sárga lámpa menet közben. Leállítás után negyed órával az olajszintet ellenőrizve egy hajszállal a maximum alatt van.

Ha hagyom kihűlni a motort és elindulok, a lámpa nem ég, de 10-15km múlva újra kigyullad, pedig továbbra is maximum motorolajszintet látok, ha nem hagyom kihűlni marad a lámpa. Tudom, hogy a lámpa egy dolog és a valós szint a lényeg, de biztos van valami oka annak, hogy a lámpa kigyullad. Hogyan tudom megszüntetni ezt a hibás visszajelzést?

Köszönöm a választ! Gyula

Kedves Gyula!

Érdemes lenne hideg motornál is megnézni az olajszintet. 15 perc nem elég, hogy a motor kihűljön. A hideg olaj egyébként magasabb olajnyomást eredményez, mivel vastagabb, lehet, hogy ezért nem gyullad ki a lámpa. Ha minden más rendben van, lehet olajgomba probléma is.

Üdv, Olajdoki

2016. május 24., 14:10 Módosítva: 2016.05.27 11:22
33

Kedves Olajdoktor!

A segítségét szeretném kérni az alábbi témában. VW Lupo 1.4 1999-es benzin üzemű gépjárművem útmutatója szerint a szervó olajnak a G004000M2 gyári szabványnak kell megfelelni. Nagyon egyszerű a kérdésem, milyen következményekre lehet számítani, ha az 5000+/L kategóriás termék helyett egy általánosabb felhasználású termék kerül felhasználásra, pl Mol Hykomol ötödannyiért?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

Sajnos a gyári előírások az olajok esetében sem dísznek vannak, vagy azért hogy minél több pénzt kisajtoljanak az autósokból, hanem ezeknek komoly műszaki okai vannak.

Hacsak nem talál ötödannyiért is olyan olajat, ami megfelel a gyári előírásnak, akkor tartok tőle, hogy az olcsóbb megoldás előbb vagy utóbb meghibásodás formájában fog sokkal drágábbnak bizonyulni. Egyébként a szervóolaj élettartam feltöltésű ebben az autóban, így kizárólag karbantartás miatt nem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. május 20., 16:49 Módosítva: 2016.05.24 14:27

Tisztelt Olajdoki! Tehetek-e Citroën Xsara Picassóba (2006-os évjárat , 1.6-os benzines, 16 szelepes, (TU5JP4)) Eneos Sustina 5w-30-as olajat? Az Eneos olajkaraesője az 5w-40-es Sustinát írja, de a Citroën engedi az 5w-30-as viszkozitást is. Tisztában vagyok vele, hogy ez az olaj "túl jó" ebbe az autóba, de én szívesen tenném bele.

Köszönettel Gábor!

Kedves Gábor!

Valóban használható mindkét olaj, és jó választásnak tartom ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

Észter bázisú olaj a váltóba

2016. május 18., 11:33 Módosítva: 2016.05.20 16:57

Tisztelt Olajdoktor!

2008-as évjáratú Suzuki Swift 2-es tulajdonosa vagyok. A váltóba Motul GEAR 300 75W-90-es Api GL-4/Api GL-5 észter bázisú olajat vásároltam. Vásárlás után a szerelőm mondta, hogy az észter nem biztos, hogy kompatibilis lesz a tömítésekkel.

Kérdésem a következő lenne: Az olaj megfelelő, vagy küldjem vissza a webáruházba? Válaszát előre is köszönöm.

Köszönettel: Lajos

Kedves Lajos!

Nem kell aggódnia, ez az olaj kompatibilis a tömítésekkel, nem fog gondot okozni. Nyugodtan használhatja.

Üdv, Olajdoki

2016. május 14., 09:52 Módosítva: 2016.05.18 11:34

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2001-es évjáratú Mercedes C 220 CDI (W 203) boldog első tulajdonosa vagyok immár 15 éve. Az autó mindösszesen 110e km-et futott. Olajat az elmúlt 15 év alatt egyszer sem kellett utánatölteni. Csereperiódus 20 ezer km vagy egy év, én évente cseréltetem benne az olajat, egy év alatt 7-8000 km-t teszek meg, aztán csere (Kizárólag szakszervizben, jelentétemben).

Újabban itt vettem észre, hogy szerelő eltűnik a raktárba, kihoz egy kannában lévő "valamilyen" olajat, majd belövik a szintet, a szervizkönyvbe pedig beírnak valamilyen 10w-40-es olajat.

Emiatt úgy döntöttem én szerzem be az előírt olajat, és már a következőre azt vinném. Kérdésem milyen olajat érdemes beletennem, neten ahány helyen nézem annyi féle tippet kapok. 10W-40 ?? Mb.229.1-es vagy Mb 229.3-as ajánlású? Casrol Magnatec 10W-40 esetleg megfelelő lenne?

Válaszát előre is köszönöm! György

Kedves György!

Egy MB 229.3-nak megfelelő, 5W40-es vagy 10W40-es olajat ajánlok. Megfelelőek például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a MOL Dynamic Max 10W40.

Üdv, Olajdoki

2016. május 11., 17:12 Módosítva: 2016.05.14 09:52

Jó napot!

Egy VW Bora 1.4 16 szelepes AHW motorkódú autóba szeretnék váltóolajat cserélni. Mennyi idő után érdemes lecserélni, milyen olajat vegyek bele és hány litert? 162 000 km van a motorba, milyen motorolajat érdemes bele venni? Válaszát előre is köszönöm. Szép napot.

Üdv. Èva

Kedves Éva!

A váltóban élettartam feltöltésű olaj van, amit nem kell cserélni. A motorba egy VW 502.00 teljesítményszintű olajat ajánlok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W40.

Üdv, Olajdoki

2016. május 6., 11:52 Módosítva: 2016.05.11 17:47

Kedves Olajdoki!

Van egy 2006-os Coltom (1.1-es), azt vettük észre hogy nagyon eszi az olajat. November 12.-én töltöttünk rá kb. 3,5 dl Castrol Magnetic 5W40 C3-mas (Full syntetic) olajat és a nívópálca 2 pontja között állt a szint. Akkor volt 157 507 km a kocsiba, ma megnéztük a pálcát és az alsó nívó alatt volt a szint, és a kilométeróra jelenleg 160 110 km. Beletöltöttük a maradék 6,5 dl-t most az alsó nívó fölött van kicsivel a szint.

Ha jól számolom 2603 km-t mentem vele eddig és megevett egy csomó olajat, ez normális? Mi lehet a probléma? Lehet hogy nem is Castrolt kellene bele tölteni? Van erre valamilyen specifikáció? (sajnos a kis könyve nincsen meg a kocsinak..). Szóval én tökre nem értek hozzá, mert egyrészt nő vagyok, másrészt pedig nincsenek autószerelői képességeim sajnos. :S Kérem ha tud akkor válaszoljon.

Nagyon szépen köszönöm! Üdv, Kriszta

Kedves Kriszta!

A leírtak alapján, ha jól értem, kb. 1 liter olajat fogyaszthatott el 2603 kilométer alatt. Ez nem kevés, de nem is vészesen sok: kb. 4 dl / 1000 km olajfogyasztást jelent. Az autó 10 éves, ilyenkor már lehetnek annyira elöregedettek a tömítések vagy kopott a motor, hogy ilyen mértékű olajfogyasztást produkáljon.

Előbb utóbb érdemes vele foglalkozni, és elvinni egy szerelőhöz, hogy pontosan beazonosítsa és kijavítsa a problémát. Addig pedig oda kell figyelni rá, hogy nem menjen a szint minimum alá. Az olajmárkákkal való variálást nem javaslom, mert bár a Castrolon kívül számos más olaj is jó hozzá, nem ez fogja megoldani a problémát. Rosszabb esetben majd valaki azt javasolja, hogy töltsön bele sűrűbb olajat, amit ha megfogad, lehet, hogy kevésbé fog fogyni, de még tovább fog kopni tőle a motor.

Üdv, Olajdoki

2016. május 3., 11:40 Módosítva: 2016.05.06 12:00
9

Kedves Olajdoki!

Adott egy BMW 316i (1.8-as motor, Österreich Pakett, 2004-es évjárat, 180 000 km). Amikor megvettem 5w30 olaj volt benne, ami gyárilag elő van írva. Ezt eszegette rendesen és ezért úgy döntöttem hogy rakok bele vastagabbat Liqui Moly 10w40-et.

A probléma az, hogy ezt az olajat is eszegeti, hogy pontos legyek kb 1500 km-ként 1 litert, ami szerintem kicsit sok. Nagyobb gázadásnál jön kékes füst, ami arra enged következtetni, hogy a szimeringek megértek a cserére.

Szeretném megkérdezni, hogy Ön szerint mi állhat a dolog hátterében vagy egyáltalán normális-e ilyen mértékű olajfogyasztás? Ha pedig nem, akkor valóban jóra tippelek és nem az olajjal van a probléma hanem a tömítésekkel?

Köszönöm a választ!

Üdvözlettel: Roland

Kedves Roland!

Minden valószínűség szerint a tömítésekkel van gond, ami ennyi idő és kilométer után nem meglepő. Érdemes szervizbe vinni és megcsináltatni, mert az írt olajfogyasztás valóban elég magas.

Üdv, Olajdoki

2016. április 27., 13:32 Módosítva: 2016.05.06 12:00
2

Tisztelt olajdoki!

Toyota Avensis T22-esem (1.6 vvt-i), évekkel ezelőtt átesett a korai vvt-i motorokra jellemző olajgyűrű miatti visszahívásos motorcserén. Én idén vettem az autót. Ekkor 235 000 km volt benne. Vétel után olajcserével kezdtem (Valvoline 5w30). Azóta megtettem vele 6000 km-t és megevett belől úgy 4 decit. Nem tartom nagy étvágynak, de esetleg másik típusú olajjal lehetne csökkenteni rajta, ha nem akarok hozzányúlni a motorhoz?

Köszönöm, Levente

Kedves Levente!

Ez annyira minimális olajfogyasztás, hogy szerintem nem érdemes emiatt másik olajra váltani. Minden motor fogyaszt valamennyi olajat, csak ahol nem látszik ott azért nem látszik, mert üzemanyaggal hígul fel az olaj és az pótolja a szintet.

Üdv, Olajdoki

2016. április 21., 14:44 Módosítva: 2016.04.28 11:46

Tisztelt Olajdoktor!

Nekem egy Deawoo Lanos 1.6 16v 99-es autóm van. Az a problémám, hogy olajcsere után 4000 km-t mentem vele és 1 kg olajat töltöttem utána. Ez mennyire rossz? Most jelenleg Elf 10/40-7000sti van benne.

A kipufogón enyhe fehér füst távozik, ami enyhén kormot hagy maga után. A hűtővizet nem eszi, a gyertyák nem olajosak. Azt vettem észre, hogy amióta Tempó benzin adalékot használok, azóta csökkent a fehér füst. Ennek vajon mi az oka? A gyári olaja Shell Helix Ultra 5/40, amit eddig nem használtam. Ön mit ajánlana ? Előre is köszönöm válaszát.

Üdvözlettel: Géza

Kedves Géza!

A jelenlegi olaj megfelelő, a 0,25 L / 1000 km pedig vállalható olajfogyasztás egy ilyen korú autónál. Az utántöltésen kívül más javaslatom nincs. Ami a füstöt illeti, a kékes színű füst utal az olajra, és ekkora olajfogyasztásnál azt mondom, hogy valószínűleg amúgy sincs összefüggés.

Üdv, Olajdoki

2016. április 19., 13:18 Módosítva: 2016.04.24 06:45

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy 94-es évjáratú Golf 3 1.4cl. 300 000 km körül jár az órája, és azt a tanácsot kaptam, hogy 10w40 helyett 15w40-et öntsek bele a következő cserénél. Kicsit eszi már az olajat és azt hallottam, hogy a 15-ös jobban tetszene neki. Ez igaz?

Kedves Levélíró!

Nem igaz, de elterjedt tévhitről van szó. A 15W40-es olaj hidegen vastagabb a 10W40-esnél, üzemi hőmérsékleten hasonló a viszkozitásuk. Ezért nagyából hasonló olajfogyasztásra lehet számítani.

Viszont a 15W-s olaj kevésbé védi a motort a hidegindításkori kopástól, mert több időre van szüksége, hogy a megfelelő viszkozitást elérje. Ráadásul, ha a 15W40-es olaj ásványi (jellemzően), a 10W40-es pedig félszintetikus (szintén jellemzően), akkor egyéb szempontokból (pl. tisztító hatás, viszkozitási index, oxidációs stabilitás, stb.) is alulmarad a 15W40-es teljesítményben.

Üdv, Olajdoki

2016. április 15., 10:53 Módosítva: 2016.04.19 13:19
36

Tisztelt Olajdoki,

A kérdéses gép 2007-es W169 (A200 CDI kéziváltós). Óra szerint 200e km-t futott, 190e-nél vettem át, közvetlenül előtte került bele Motor Gold Ecotec 10W40. Szervizkönyv (német) szerint 110e-ig többnyire 5/30-asat kapott rendszeresen, utána 110e-190e-ig nincs információ. "Olajevés"-t nem tapasztaltam. 10-12e-ként tervezem cserélni a motorolajat. Ön milyen olajat javasol következő cserére? Illetve egyéb olajakra (váltó, fék) típus/ciklus?

Köszönettel, Péter

Kedves Péter!

MB 229.31 vagy 229.51 jóváhagyással rendelkező olajat javaslok. Megfelelő például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Total Quartz Ineo MC 3 5W30. A korábban használt 10W40-es olaj sajnos nem volt megfelelő. A váltóban élettartam feltöltésű olaj van, amit nem kell cserélni. A fékfolyadékot kétévente kell cserélni, és a gyári terméket úgy hívják, hogy MB Bremsflüssigkeit DOT 4 Plus 1 L MB 331.0. Az Assyst rendszer egyébként elvileg jelzi, hogy mikor milyen szervizre van szükség.

Üdv, Olajdoki

2016. április 12., 11:19 Módosítva: 2016.04.15 10:58
61

Tisztelt Olajdoki!

Fiat Panda 100HP típusú gépjárművembe szeretnék motorolajat cseréltetni, az autó 2007-es évjáratú, 80 ezer km-t futott.

Kérdésem az lenne, hogy milyen olajat, és mennyit vegyek hozzá?

Előre is köszönöm : Péter

Kedves Péter!

Eneos Sustina 5W40 vagy Eneos Premium Hyper 5W40 olajat ajánlok hozzá. 2,9 liter kell belőle.

Üdv, Olajdoki

2016. április 7., 13:34 Módosítva: 2016.04.12 11:21

Helló Doki!

Most vettem egy 22 éves, 1000-es, automata váltós Suzuki Swiftet. A kérdésem az lenne, hogy 10w40-re vagy 15w40-re cseréljem le az olajat?

Válaszod előre is köszönöm!

Üdv.: Tamás

Kedves Tamás!

Minden más tényezőt egyformának tekintve, egy 10W40-es olaj jobb választás ehhez az autóhoz, mint egy 15W40-es. Tehát az olajcseréhez egy 10W40-es viszkozitású olajat javaslok.

Üdv, Olajdoki

2016. április 5., 10:47 Módosítva: 2016.04.07 13:34

Tisztelt Doki!

Kérdésem az lenne, hogy egy 2005-ös évjáratú, Audi A4 Avant 1,9 PD TDI (BKE) 5 sebességes manuál váltójába milyen olaj szükséges, ha után kellene tölteni? Illetve van-e előírt csereperiódus, vagy élethosszig tartó olajjal van feltöltve?

Köszönöm.

Kedves Levélíró!

Élettartam-kenésre szánt olajjal van feltöltve a váltó, nem kell benne olajat cserélni.

Üdv, Olajdoki

2016. április 1., 13:08 Módosítva: 2016.04.03 10:10

Kedves Olajdoki!

Kérem segítsen, milyen típusú (és mennyi) váltóolaj való egy 2003-as Suzuki Swift  évjáratú 1.3-as 16v GC modellbe?

Köszönöm válaszát:  Battonyai Zoltán

Kedves Zoltán!

API GL-4 vagy GL-5 minőségű, 75W90-es olaj való a váltóba, mint például az Eneos Super Premium Multi Gear 75W90 MTF vagy a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90. 2,4 liter kell belőle.

Üdv, Olajdoki

2016. március 29., 18:10 Módosítva: 2016.04.05 11:02
172

Kedves Olajdoktor,

Vásároltam egy 2006-os Octavia II 2.0tdi-t DSG váltóval. Utána olvastam a fórumokon és mindenhol azt írják, hogy a váltóba csak az eredeti VW váltóolajat szabad önteni, aminek az ára elég borsos - 25 euro/l.

Találtam több gyártót is aki gyárt DSG-be olajat és a VW specifikációnak megfelel - FEBI 15 euro/l, Castrol 12 euro/l, Valvoline 10 euro/l, Mannol 7 euro/l. A kérdésem az lenne, hogy merjem-e beletenni a nem VW olajat, és ha igen akkor melyiket javasolná?

Válaszát előre is köszönöm, Üdv, Richard.

Kedves Richárd!

Mindaddig, ameddig kifejezetten DSG-hez való olajat tölt bele, és nem egy “sima” váltóolajat, addig megfelelő az utángyártott is. A felsoroltak közül a Valvoline-t és a Castrol-t ajánlom.

Üdv, Olajdoki

2016. március 25., 13:48 Módosítva: 2016.03.27 17:01

Üdvözlöm.

A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat válasszak egy 1989-es BMW 324d váltójába, és differenciálművébe. Motorolajnak mit javasol egy ilyen régi dízelmotorba?

Kedves Érdeklődő!

A motorba egy félszintetikus, 10W40-es olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40. A váltóba GM Dexron II D vagy GM Dexron III szabványnak megfelelő olaj való. Ez egy automata váltó szabvány, de ez való a manuális váltóba is ennél a típusnál. Megfelelő például az Eneos Premium ATF DIII. A differenciálműbe BMW OSP specifikációjú olaj való, mint például a Castrol Syntrax Longlife 75W-90.

Üdv, Olajdoki

2016. március 23., 11:09 Módosítva: 2016.03.29 18:20

Tisztelt olajdoki!

Három éve vettem egy 2005 Seat Toledo 3-as 1.6 benzines BGU motorkódú autót! Az a problémám, hogy eszi az olajat, kb: 4000 km alatt 1 liter olajat fogyaszt! Amikor nyomom neki 130-150 tempóval hosszú távon, magas fordulatszámon, akkor többet kell töltenem. Múltkor Budapest-München-Budapest 1400 km, 150 km/h, olajutántöltés 0.6 dl! Szerelőm azt mondta, hogy ez normális! Autó átnézetve, nem füstöl, nem folyik sehol se, minden rendben! Most 146 000 km van benne, leellenőrizve elvileg nincs visszatekerve az óra! Ezelőtti autóimnál ezt nem tapasztaltam, nem volt olajutántöltés! Kipróbáltam pár olajat, most Total 10-40 van benne! Létezik-e olyan olaj ami lecsökkenti az olajfogyasztást? Ajánlották a Metabond olajat és olvastam a Midland Avanza olajról, hogy olajcsökkentő! Kicsit tanácstalan vagyok, hogy milyen olajat vegyek, amiből nem kell utánatölteni!

Köszönettel: Cs. Attila

Kedves Attila!

Az olajfogyasztást legritkább esetben okozza maga az olaj, ezért a megoldást is általában máshol kell keresni. Ha a motor állapota jó, akkor lehet, hogy eleve ilyen a konstrukció, továbbá a vezetési stílus is hatással van rá, ahogy Ön is tapasztalta.

Ha például csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűkkel van szerelve a motor, az több mint kompenzálja az olajra költött plusz pénzt az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással. Műszakilag pedig nem káros az 1000 kilométerenkénti néhány dl olajfogyasztás, mindaddig, amíg időben utántölti. Az olaj utólagos adalékolását nem javaslom, mert nem tartom szerencsésnek belenyúlni az olajgyártó által összeállított kémiai egyensúlyba. De létezik olyan olaj, ami valamelyest csökkenti az olajfogyasztást - pl. Valvoline Maxlife -, de ez is inkább akkor hatásos, ha például az elöregedett tömítések miatt fogy az olaj.

Üdv, Olajdoki

2016. március 21., 12:11 Módosítva: 2016.03.23 11:11
1

Tisztelt Olajdoktor!

Első tulajdonosa vagyok egy 2008-as évjáratú 1.6 CRDI, D4FB motorkódú KIA Ceed autónak. Az autóban jelenleg 250 000 km van. Napi használatban 130 km teszek meg, ebből 20% város.

Az autóban újkorától OMW BIXXOL Premium NT SAE 5W-40 olajat használtam. Legutóbb Lukoil Genesis Special 5W-40 olaj került bele. A kérdésem az, hogy megfelel-e ez az olaj a továbbiakban, vagy esetleg Ön más prémium olajat ajánl? Az olajcsere periódus 12-14 ezer km. Ez megfelelő intervallum? Az olajfogyás elhanyagolható, nem kell utántölteni két csere között.

Köszönettel: Gyula

Kedves Gyula!

Ha nem dízel részecskeszűrős az autó, akkor a minősítési alapján ezek az olajok megfelelőek. Ha részecskeszűrős, akkor viszont ACEA C3-nak megfelelő, 5W30-as olajat kell használni, mint például a Lukoil Genesis Special C3 5W30 vagy az Eneos Premium Hyper 5W30.

Üdv, Olajdoki