Üdvözletem!
Van egy VW Golf 4, 1.4, 1999 évjáratú autóm. Ma lecseréltem benne a motorolajat. Leengedésnél 2.8-2.9 liter olaj folyt le, pedig majdnem a felső nívónál volt, és ugyanennyi is ment bele. A neten keresgélve 3.7 liter olajat ír. Mi lehet a probléma?
Üdv.: Dani
Kedves Dani!
3,2 liter + 0,5 liter szűrő kapacitás a töltet mennyiség ennél az autónál. Ha esetleg nem cserélt szűrőt, akkor már csak 3-4 dl a különbség, ami könnyen összejöhet ha nem pontosan volt mérve a leengedett mennyiség. Ha tényleg nem cserélt szűrőt, az olyan, mintha olajat sem cserélt volna, szóval remélem, valami más ok van a háttérben.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
BKP motorkódú B6-os Passatba 5W30-as az előírt olaj, viszont a szerelő szerint érdemes 10W40-est használni. Hogy vélekedik?
Előre is Köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A 10W40-es olaj is megfelel a gyári előírásoknak. Normál csereperiódussal használható. Védeni az 5W30-as védi a motort jobban, de ha a motor kopottabb, akkor akkor az olajfogyasztás alacsonyabb lehet az 10W40-es használata mellett. Természetesen a megfelelő VW jóváhagyásokkal rendelkező olajokról beszélünk.
Üdv, Olajdoki
T. Olajdoktor!
Opel Corsa C olajbeöntő sapkáján világossárgás anyag jelenik meg. Ez lehet a rossz minőségű olajtól is? Szerelő cserélte. A hűtőfolyadékot gyakran után kell töltenünk, de az autó tökéletesen működik, alatta nincs vízfolt, a víztartályban nincs buborékolás. Voltunk vele szervízben, annyit mondtak, hogy figyeljük a vízszintet. Mi lehet a gond? Köszönöm válaszát.
Üdv.: Évi.
Kedves Évi!
Lehet egyszerű párakicsapódás is. Ha elsősorban rövid utakra használja az autót, akkor a motor hőmérséklete nem emelkedik meg annyira, hogy a keletkező víz elpárologjon, hanem kicsapódik. Ha a vízszint nem csökken, ha az olaj nem válik csoki-shake szerűvé a belekerült fagyállótól, akkor valószínűleg csak ennyi az oka, és nem hengerfejes.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm!
A kérdésem a következő lenne. Adott egy 24 000 km-t futott, 2006-os évjáratú Suzuki Swift. Az autó szervizkönyvéből kiderül, hogy eddig 10w40 olajjal történtek az olajcserék, viszont gyári ajánlásként úgy tudom, hogy az 5w40-es olajat ajánlják a motorba. Az autót most vásároltuk, így nem tudom eldönteni mivel tennék jobbat a motornak. Ön mit tanácsol, maradjak a 10w40-es olajnál, vagy válthatok 5w40-re? (Eneosra gondoltam mindkét esetben)
Válaszát köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Mindkét viszkozitás megfelel a gyári előírásoknak. A 10W40-es jó ár/érték arányú választásnak számít, az 5W40-es pedig még jobban védi a motort a hidegindításkor fellépő kopás ellen. Tehát mindkettő mellett szólnak érvek, és egyik sem rossz választás.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoktor!
1997-es 1.0i (G10A motorkód) Suzuki Swiftem 158 000 km-el. Jelenleg 10w40-es olaj van benne. Hideg indításkor, időnként megszólal a hidrotőke néhány másodpercre. A szerelő javasolja, hogy télire próbáljam meg a hígabb, 5w40-es szintetikus olajat. Javasol Eneos, Castrol, Mobil-t a cserére.
Az autó motorikusan rendben van, az olajat nem eszi. De bosszant az időnkénti hidegen csattogás. Egyébiránt, jó ötlenek tűnik a félszintetikusról a teljes szintetikusra való átállás egy idősebb autónál? Szeretném kikérni a véleményét. Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Ki lehet próbálni, ártani biztos nem fog, de hogy elmulasztja-e a hidrotőke hangokat, arra nincs garancia. A szintetikusra való átállásnak nincs műszaki akadálya.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm Önöket!
Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2004-es Opel Astra G sedan 1.4 benzines autóba milyen típusú váltó-, illetve motorolaj a legjobb? Előre is köszönöm a segítséget!
Kedves Levélíró!
A motorba egy GM Dexos 2 minőségű olaj való, mint például az Eneos Premium Hyper 5W40 vagy a Mobil Super 3000 XE 5W30. A váltóba speciális olaj való, olyan, ami megfelel a GM 1940768 szabványnak, mint például a Fuchs Titan Sintofluid 75W80.
Üdv, Olajdoki
Üdv.
Rossz motorolajat öntöttem az autómba, 5W40 helyett sae 40 -et, ami nyári ha jól tudom, mostanában meg mínuszok vannak, tehet a motorral kárt? Esetleg megfagy az olaj? Mit tegyek ilyenkor , olaj csere? Vagy esetleg ha utána öntöm a 5W40-es olajat csak rosszabb lenne?
Kedves Levélíró!
Megfagyni valószínűleg nem fog, mert egy SAE 40-es olaj dermedéspontja -20 fok körül van, de az biztos, hogy a motor védelmét nem tudja hidegben megfelelően ellátni, mert túl sűrű. Feltétlenül cserélje le, csak utántöltés nem segít.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm!
Érdeklődni szeretnék, hogy az 1996-os E290 TD Mercimbe melyik olaj a megfelelő. Az ENEOS-t szeretném kipróbálni csak azt nem tudom, hogy 5w40, vagy 10w40 -est rakjak bele.
Köszönöm!
Kedves Levélíró!
Az Eneos Premium 10W40-est jó ár/érték arányú választásnak tartom, és műszakilag is megfelel az említett Mercedesbe. De ha valamelyik 5W40-es személyautó olajat szeretné, az is jó választás, csak drágább.
Üdv, Olajdoki
Üdv!
Érdeklődni szeretnék, hogy egy Nissan Almera Tino 1.8-as benzines autóhoz hány liter olaj kell egy olajcserénél?
Köszi: Petra
Kedves Petra!
Motorolajból 2,9 liter kell bele.
Üdv, Olajdoki
2002-es 1,6-os benzines Mini Cooper-em van. Motorolaj-csere előtt vagyok és Motorex 5w-40 olaj van benne. Mivel csak városban közlekedem, nagyon sok a hideg indítás. Esetleg próbáljak meg ennek megfelelő viszkozitású olajat használni? A mini motorja elégé hajlamos az olaj sár lerakodásra és ezt szeretném elkerülni. Előre is köszönöm válaszát.
Kedves Levélíró!
Az 5W40-es viszkozitás megfelelő sok hidegindítás mellett is, de fontos az is, hogy BMW LL-98, LL-01 vagy LL-04 szabvánnyal is rendelkezzen az olaj. Ha a jelenlegi olaj ezt teljesíti, akkor a továbbiakban is használható.
Ha nem, akkor érdemes váltani. Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
20 éves Mitsubishi Lancerem váltóolaj cseréjével szeretnék tanácsot kérni Öntől. A kocsi gépkönyve szerint "...Hipoid hajtóműolaj API GL-4, SAE 75W-85W vagy 75W-90W... " olaj kell bele. Az alkatrész üzletben alvázszám alapján az eladó tanácsára Mannol Extra Getriebeoel terméket vásároltam, melynek címkéjén API GL-4/GL-5 LS (Limited Slip) besorolás van feltüntetve.
A kétely a közelmúltban olvasott kapálógép olaj vs. robogó olaj kapcsán merült fel bennem. Nevezetesen a vásárolt olaj belemehet-e az öreg harcos váltójába - hiszen az előírt GL-4 besorolásnak megfelel - , vagy a biztonság kedvéért vásároljak másik terméket, a GL-5-ös modernebb adalékcsomag esetleges színesfém károsító hatása miatt? /Ha másik olaj vásárlását tanácsolja, akkor konkrét javaslatát is szívesen fogadnám./
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Mehet bele a Mannol olaj. Mivel megfelel a GL-4 szabványnak is, ezért nem lehetnek benne olyan agresszív adalékok, amelyek színesfém korróziót okoznak. A GL-5 teljesítményszintet el lehet érni ilyen adalékokkal is, csak ezek drágábbak, ezért nem minden GL-5-ös olajhoz használnak ilyet, és ezért nem minden GL-5-ös olaj GL-4 is egyben, de ez speciel az.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Volvo S80 2.4 benzin, 2005-ös évjáratú autómban a szervóolaj szint alacsony. Milyen olajjal tölthetem fel?
Válaszát köszönöm! Üdv.: Melinda
Kedves Melinda!
Pentosin CHF 11S olajat javaslok hozzá vagy a Valvoline SynPower Power Steering Fluid-ot.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2007-es évjáratú Kia Ceed-ben (1.6 crdi hp) cserélnék motorolajat. A rendelt olaj Motul 8100 x-clean 5w-30-as lett volna, viszont 5w-40-es olajat kaptam. Nem igazán bírtam biztosra eligazodni az autó használati útmutatójában, mivel 5w40-es olajat nem találtam a táblázatban.
A kérdésem az lenne, hogy felhasználhatom ezt az olajat nyugodt szívvel, vagy beszéljek a szállítóval a csere miatt. Illetve a másik kérdésem az lenne,hogy évi 15 000 km mellett elég-e az egyszeri olajcsere. 60%-ban városban van használva az autó. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Nándor
Kedves Nándor!
Használhatja az 5W40-es olajat is helyette. Ha részecskeszűrős az autó akkor is, mert a Motul 8100 x-clean 5w-40 is teljesíti az ide vonatkozó ACEA C3 szabvány előírásait, akárcsak az 5W30-as változat.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Bemérettem a fagyállóm és kiderült hogy -50 fokig bírja. A kérdésem az lenne hogy okozhat kárt az autóban -50 fokos fagyálló. Válaszát előre is köszönöm!!
Kedves Levélíró!
A fagyálló akkor okozhat kárt, ha nem kompatibilis az adott hűtőrendszerrel. Pl. ha alumínium hűtőbe régi fajta, BS6580 szabványnak megfelelő fagyállót öntünk. Csak annyi, hogy pl. 70% fagyálló koncentrátumhoz csak 30% vizet kevertek nem fog kárt okozni, ha a fagyálló egyébként megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
A kapálógépem hajtóművébe vettem 1l Hykomol K 80W-90 hajtóműolajat. Mivel a Piaggio Liberty robogóm hajtóművébe is olajat szeretnék cserélni érdeklődöm, hogy ugyanebből az olajból feltölthetem e? A kézikönyv szerint Agip Rotra MP 80w-90 Api gl-4 olaj kell a robogóba. A Hykomol K 80w-90 Api gl-5 minősítésű.
Köszönettel: János
Kedves János!
A GL-5 adalékcsomag káros lehet a színesfémek számára. Ha a robogó hajtóművének van színesfém alkatrésze, akkor nem tenne jót neki, ezért ha biztosra akar menni, akkor nem tölti bele.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt olajdoki!
Van egy Peugeot 308 1,4 vti EP3. Évente vagy 10 000 km-ként cserélem az olajat (Total Ineo 5w30), eddig én szereztem be az olajat és a szűrőt. Most nem volt időm beszerzéssel szöszmötölni és elvittem autószerelőhöz, hogy csinálja meg az olajszervizt az autón.
Csak mint utólag kiderült a szerelő Mobil 2000 x1 10w40-es olajjal töltötte fel az autót. Mert ebbe már az való kioktatással mert 104 000 km van a kocsiba. Kérdés: 8-10 ezer km-t el lehet járni motorkárosodás nélkül vagy azonnal olajcsere? Tavasszal úgyis olajcsere lenne és akkor menne a bele való olaj. Xado olajokról mi a véleménye? Érdemes használni?
Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoltán!
Nem osztom a szerelő véleményét, de egy csereperiódus alatt biztos nem lesz semmi baja tőle. A Totalt vagy a Mobilt és komolyabb olajtársaságnak tartom, mint a Xadot.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég sikerült vásárolnom egy elég jó motorikus állapotban lévő, 2002-es évjáratú, 1.3 16v (G13BB motorkódos) régi Swiftet. Azt, hogy a motor jó állapotú, onnan gondolom, hogy amellett, hogy hibátlanul működik, 7000 km után nem mutat látható olajfogyasztást (az olaj Total 7000 quartz energy 10w-40).
A gépkönyvben olvastam, hogy a rendes olajcsere-intervallum 10 000 km/1év, de fokozott használat esetén ez felére csökken. Fokozott használat esetére több dolgot is felsorol, de nehezen tudom megítélni, hogy ahogyan én használom, az ilyennek minősül-e?
Az autóval viszonylag sokat járunk. Hétköznap naponta négyszer-ötször (tehát ennyi hidegindítással) megyünk kb. 15 km-t országúton, és szintén négyszer-ötször (szintén ennyi hidegindítással) néhány kilométeres rövid utakat kisvárosban. Emellett hétvégenként hosszabb, minimum 100 kilométeres utakat megyünk országúton. A motor ereje igazán 3500 és 6500 fordulat között jön meg igazán, ezért üzemmeleg motorral pörgetni is szeretem... Szeretném a tanácsát kérni, hogy ilyen felhasználás mellett szükséges-e sűríteni a csereintervallumokat? Milyen olajat tudna ajánlani, hogy a motor sokáig egészséges maradjon a fokozott (vagy normál?) használat ellenére is?
Köszönettel és üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
A felsoroltak közül a magas fordulatszám számít fokozottabb használatnak abban az esetben, ha ez tartós és nem csak egyszer-egyszer fordul elő. Fokozott használat lenne még pl. a sok hegymenet, az utánfutó használata, a versenyzés, a taxizás, stb. Fokozott használat esetén valóban érdemes a csereperiódust a felére csökkenteni mind időben, mind kilométerben. Az olajon szerintem nem kell változtatni: amit eddig használt a továbbiakban is megfelelő.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Autódoktor!
Van egy ASV motorkódú 1.9 TDI 110 Le-s autóm (270 E km), jelenleg Mobil1 3000 5W40 olaj van benne. Ebből, ha jól nézem a nívó pálcát akkor 1000 km autópálya alatt megevett ~3dl-t. Nívópálcán vannak pöttyök, talán 10 sor és 1 sort veszek 1dl nek. 2-3 sornyit ment lejjebb a szint az 1000 km alatt. Évi 10 ezer km-t megyek a kocsival, vezetek sportosabban is.
Milyen motorolajat javasol nekem? Évente cseréltetem a motorolajat. Maradjak az 5W40-nél és töltögessek néha utána vagy lehet, hogy a 10W40 jobb választás lenne? Viszonylag rövidebb távokra használom a kocsit.
Kedves Levélíró!
Nem attól jó egy olaj, hogy nem fogyasztja a motor, és az olajfogyasztás az esetek legnagyobb részében nem az olajon múlik, hanem a motoron.
3 dl olajfogyasztás 1000 km alatt nem számít soknak, főleg akkor, ha autópályás 1000 kilométerről beszélünk, ahol általában nem 2000-es fordulaton jár a motor. Szerintem ez a mértékű olajfogyasztás semmiképp se befolyásolja az olajválasztását, főleg ne váltson emiatt 5W40-ről 10W40-re, hiszen üzemi hőmérsékleten a két olaj ugyanabba a viszkozitási osztályba tartozik (SAE 40), így az olajfogyasztásban nem tapasztalna számottevő változást. Szerintem nyugodtan maradjon ugyanennél az olajnál, és töltsön utána, amikor kell.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
A kérdésem következö: 2004. 11. havi 2300 JTD Ducato váltóba és motorba milyen olaj való? Kb 400 ezer van a kocsiban.
Válaszát előre is köszönöm: Rajmund
Kedves Levélíró!
Egy félszintetikus, 10W40-es olajat javaslok a motorba, mint amilyen például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40. A váltóban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van, amit nem kell cserélni.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm.
1990-es Trabant 1.1-esem van. Jelenleg 15W-40 motorolajjal üzemel. Azt szeretném kérdezni ennél az autónál át tudok váltani 10W-40esre? Ugyanis azt tanultam,hogy a különböző viszkozitású motorolajoknak fogyasztáscsökkentő hatása is van, ám csak 1-2%. Ön szerint érdemes-e átváltani erre a viszkozitású olajra, vagy esetleg ajánlana valami mást?
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Kizárólag a fogyasztás csökkentő hatás miatt nem lenne érdemes váltani, de ennek az autónak a motorját is jobban védené egy félszintetikus 10W40-es olaj, mint egy 15W40-es ásványi. Tehát ebből a szempontból szerintem érdemes váltani.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2010-es évjáratú 1.4-es 63 kw-os benzines Volkswagen Polo gépjárművem! (típusa 6 R ). Az lenne a kérdésem, hogy milyen olajat használhatok bele és milyen időközönként kell cserélnem? Az autó nem sokat megy, nem éri el évente a 10 000 km-t a futásteljesítménye.
Segítségét előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Egy VW 504.00/507 szabványnak megfelelő, 5W30-as olajat javaslok a motorba, mint amilyen például az Eneos Premium Ultra 5W30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W30. Ha normál csereperiódussal cseréli, akkor 15000 km, de legfeljebb 12 hónap, ha a hosszút választja, akkor 30 ezer km, legfeljebb 12 hónap vagy a számítógép utasítása szerint.
Üdv, Olajdoki
A következő esetekben érdemes nem kivárni a 30 ezer kilométert:
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki.
98as audi A3 1.9tdi 110hp AHF motorkód O2J váltókód (kézi 5 seb.):
Az esetek 90%-ában nem tökéletes a kapcsolás 3.fokozatba.Nem vészesen de nehezebben tudom betolni a kart az átlagosnál és néha még a fogak kapcsolódását is érzem.Szeretném lecserélni az olajat a váltóban ettől remélve a javulást illetve hogy megszünik a hiba de nem tudom pontosan milyen olajat tegyek bele. Rengeteget keresgéltem a gyári olaj után nyomozva mivel csak ilyet lennék hajlandó beletenni. A pontos meghatározást nem találtam az autómhoz mi lehet a cikkszáma a belevaló vw audi olajnak.
Ha a váltóolaj volna a hiba oka, akkor nem csak egy sebességfokozatban tapasztalná ezt a jelenséget. Amúgy a váltóba VW G 50-nek megfelelő olaj való, mint például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90 vagy a Shell Spirax S4 G 75W90.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Fiat Punto 1.2 8V 2001. Teljes motorfelújításon( gyűrűzés+ hengerfej felújítás) esett át, mert 250km-en 8 dl olajat fogyasztott. Azóta kb. 2000 km- t mentem vele, városban és országúton vegyesen. Az olajszintet minden nap ellenőrzöm, nagyon minimális az olajfogyasztás, azonban a napokban azt vettem észre, hogy benzin szaga van az olajnak, viszont a szint nem növekedett.
Lehetséges, hogy természetes ez az olajszag, és csak én gondolom, hogy benzin szagú?Még egy említésre méltó dolog: a check engine lámpa párszor ki szokott gyulladni, de csak nagyon ritkán, autópályán kb 120 as tempónál (mindenféle tünet nélkül) , ezután ha a következő lehetőségnél megállok, járatom 5 másodpercig alapjáraton, akkor el is alszik a check engine lámpa. A hibakód alapján 2. Henger gyújtáskimaradás.
Lehetséges, hogy akkor kerül az el nem égetett benzin az olajba? Válaszod előre is köszönöm!!
Kedves Érdeklődő!
Benzin szokott kerülni az olajba - ahogy olaj is az üzemanyagba -, mert az üzemanyagrendszer és a kenési rendszer között nincs hermetikusan lezárt választóvonal. Akkor van baj, ha túl sok üzemanyag kerül az olajba, mert az üzemanyag nem rendelkezik megfelelő kenőképességgel, így az üzemanyag-olaj keverék nem tudja megfelelően védeni a motort.
A nyilvánvaló esetekben az olaj viszkozitása látványosan csökken, de ha ez nem következik be, akkor egy olajvizsgálat tudná kimutatni, hogy erről van-e szó. A hibakód szerintem nincs ezzel összefüggésben, de mindenképp javaslom egy szerelő bevonását a dologba.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm.
2001 Fiat Puntom van, 1.2 16v 80LE. Kérdésem a következő. Ha hengerfejezve volt az autó, hány kilométernél szükséges az olajcsere? 1500 km-t ment már. Selénia olajat használtam eddig, a szerelő meg beletett valami Bárdi 10w40-es olajat. Nem fog károsodni ettől a motor? Ha után kell tölteni, szükséges ugyanazt beletenni vagy lehet más márkájú, pl Q8 10W40-est. Nem lesz probléma a keveredés?
Köszönettel: Tibor
Kedves Tibor!
15 000 km vagy 1 év csereperiódussal javaslom cserélni az olajat. 10W40-es, félszintetikus olaj jó bele, akár az említett Q8 is. Nem szükséges, hogy ugyanaz az olaj kerüljön bele. A Bárdi olaját nem ismerem közelről, de kicsi az esélye, hogy egy akár rosszabb minőségű olaj is egy csereperiódus alatt kárt okozzon a motorban.
Üdv, Olajdoki