2021. november 13., 17:28 Módosítva: 2021.12.07 08:56
212

Egy új autó első olajcseréje minden esetben a gyár által előírt kilométer megtételét követően esedékes. 

Gyakran felmerül a tulajdonosokban, hogy beiktassanak egy köztes olajcserét. Ez főleg a régi beidegződések miatt van, miszerint az első időben több kopadék keletkezik és ezt szükséges kiszabadítani a motorból. Tulajdonképpen erre ma már nincsen szükség hiszen a motorgyártásban alkalmazott felület megmunkálások sokat változtak és a motorolajokra is ugyanez igaz. Ugyanakkor gyakran a szervizek javasolják ezt a beiktatott olajcserét. A tulajdonos biztonságérzetére játszva így értékesíthető egy plusz olajcsere.

Ugyanakkor műszakilag ez természetesen jótékony dolog még ha csekély mértékben is. Közben gondoljunk a környezetvédelemre is, hiszen ilyenkor plusz néhány liter veszélyes hulladék keletkezik. Szükség tehát nincsen rá, de a komfortérzet jobb tőle és ártani nem lehet vele ezért kifejezetten nem beszélnék le senkit, ha ilyet fontolgat.

2021. október 30., 17:14 Módosítva: 2021.11.17 06:08
151

Tisztelt Olajdoki!

Nemrég történt, hogy az autó éves karbantartásához megvettem mindent: olajat, szűrőket. Egy vidéki ismert szervizhez vittem, ahol mindent "beleraktak". Na most az olaj szinten sikerült túltölteni. Az érdekesség, hogy az 5 literes kannából az előírt 4,2 liter ment bele látszólag. Ergo nem eresztették le rendesen, ugyanis a márkaszervíznél dolgozó ismerős szerint a gyári előírás 4,2 liter pont a max jelzés. Ön szerint ez még belefér?

Szerelő ismerősöket megkérdezve, szerintük ez még nem baj. Viszont elég elkeserítő, hogy lassan az olajcserét is el tudja rontani egy szerviz... Az autó egyébként 2014 Mazda 3 Skyactiv, 1.5 benzin.

Üdvözlettel: Zsolt

Kedves Zoltán!

Alapvetően az első és legfontosabb, hogy ettől aludjon egészen nyugodtan, mert ebből nem lesz probléma. Jelentősen túl kell tölteni a szintet ahhoz, hogy abból probléma adódjon. Ez az olajszint nem annyira sok, hogy a karter szellőzésében gondot okozzon. Ahhoz, hogy a szellőzésen keresztül visszakerüljön az olaj a szívó oldalra, és így az égéstérbe jutva elégjen, ahhoz ennél jelentősebb túltöltés kell.

Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy tévhit, miszerint ha magas az olajszint, az növeli az olaj nyomását. Természetesen ez nem igaz. (Fordítva igen. Ha nincs olaj, akkor a nyomás nulla lesz.) Ezzel együtt természetesen a szerencsés az, ha az olaj a két nívó között van.

Azt gondolom, hogy ez a mérték nem jelentős, de ha mégis azt látná, hogy az autó jobban füstöl mint eddig, akkor érdemes picit leengedni, bár mint mondtam, szerintem ezzel a szinttel nem lesz gond.

Üdv.: Olajdoki

2021. október 13., 17:38 Módosítva: 2022.01.10 13:12
474

Az autó gyártója a motorolajjal kapcsolatban három dolgot ír elő.

Az egyik maga a teljesítményszint/viszkozitási osztály/ gyártói előírás. (Pl. ACEA A3 5W40, vagy VW 505.01)

A második, hogy rendszeresen szükséges ellenőrizni az olajszintet, míg a harmadik a csereperiódus hossza. Ez utóbbit szinte minden esetben nem csak kilométerben adják meg, hanem időben is, mely minden esetben "vagy" kapcsolatot jelent.

Tehát ha azt látjuk, hogy 30.000 km / 24 hónap akkor az azt jelenti, hogy ha két év alatt nem megyünk 30 000 km-t az olajat akkor is cserélni szükséges. A motorolaj sok összetevőt tartalmaz. Ezeket üzem közben számos hatás éri. Némely ezek közül nem áll le attól, hogy az autó áll. (Ilyen pl. az oxidáció).

A lényeg, hogy a csereperiódust szükséges betartani és figyelni nem csupán a kilométerre, hanem az eltelt hónapokra is. Ez lehet kevesebb, általában 12 hónap is.

  • Minden az olajokról! Mesterkurzus 2021.10.17-én, 14 órától az Olajdokival a Parkoló Parádén a 3-as fogadóban!
    Előadás a motorok és a motorolajok mélylélektanáról. Hogyan épül fel az olajnyomás? Az olaj útja a motorban. Kell-e más viszkozitású olaj télire? A leggyakoribb kérdések kivesézése. A végén kérdezhettek élőben is a dokitól!
2021. szeptember 25., 13:48 Módosítva: 2022.01.10 13:12
149

Alapvetés, hogy a gépgyártó előírásait szükséges betartani. A garanciaidőn belül ez egyszerűbb, de utána sajnos gyakori tapasztalat, hogy a független szervizek sokszor ilyen-olyan okokból eltérnek.

Természetesen lehetséges, hogy egy-egy autóba jó az 5W-30-as, az 5W-40 és a 10W-40 motorolaj is, és ezek közül választ a szerelő mást, mint korábban volt, de ezt csak akkor teheti meg, ha a gépkönyvi előírások között ezt megtalálja.

Gyakran látunk csak annyit, hogy pl. Dexos2. (Ez egy Opel előírás) Ilyenkor ez a mérvadó, és itt az a fontos, hogy akár 5W-30-at, akár 5W-40-et vagy mást választunk, az adott motorolaj feleljen meg a Dexos2 előírásnak. 

Ezen előírások betartása a jármű teljes élettartama alatt ajánlott. Ezektől eltérni alapvetően nem ajánlott és nem is érdemes.

2021. szeptember 22., 17:08 Módosítva: 2022.01.10 13:12
443

Fontos, hogy az olajszint a motorban mindig megfelelő legyen. Ezt a nívópálcán rendszeresen ellenőrizni szükséges. A minimum és maximum jelzés között kell, hogy legyen az olajszint. Előfordul azonban, hogy véletlenül túltöltik. Ez nem ajánlott, de egy kis plusz mennyiség még nem okoz gondot. 

Azonban, ha túl magas a szint, akkor a karter nem tud szellőzni, vagy még rosszabb esetben a szívóoldalra kerülve bejut az égéstérbe, ahol kékes füst mellett elég. A főtengelyszimeringnél folyhat az olaj. Szóval a túl magas olajszint károkat okoz, ez a szint azonban centiméterekkel magasabban van, mint a maximum jelzés. Fél centi túltöltéssel nincs semmi gond tehát. Ha azonban 2-3 centit is sikerült túltölteni, azt mindenképpen csökkentsük le a maximum jelölésig pl. egy vékony, de hosszú szívószálszerű csővel.

2021. szeptember 10., 14:59 Módosítva: 2021.10.03 12:36
572

Tisztelt Olajdoktor!

Kérem szíves véleményét, mi vezethet ahhoz, hogy egy autó, jelen esetben egy 2014-es 2.0 TDCI 140 LE Mk4 Ford Mondeo 9500 km-rel és 5 hónappal a márkaszerviz olajcseréje után "Service oil" üzenetet ad.

Használom a járművet kb. 1/3 budapesti, 2/3 autópályás forgalomban. Autópályán viszonylag sokat forog 2700 rpm-en, de 3000 felé kivételes esetben pörgetem. Igyekszem 2000-3000 között tartani a fordulatot, ne kelljen erőlködnie. A DPF pedig panaszmentes. Eddig ezt az autót az utolsó 9000 km-én vezettem. Márkaszerviz cserélte az olajat, kb. 15 000 km-enként, évente, az autó 120 000 km-t futott. Elektronikus szervizkönyv, kiterjesztett garancia, minden hitelesnek tűnik. Eddig sohasem csalódtam az érintett márkaszervizben, -kereskedésben.

Egyszer, utántöltéssel mértem meg az olajfogyasztását, 2,5 dl/7000 km volt, ami szerintem nagyon jó. Hetente legalább négyszer autópálya-használattal legalább kb. 45-50 percet fut, minimum 70 km-t alkalmanként. Igyekszem, hogy ha városi forgalomban kell közlekedni, legalább fél órát fusson.

Az Ön véleménye szerint tényleg reális, hogy ennyi idő után friss olajat kell kérnie? Mi az, ami így pusztítja az olajat? Budapest? A magasabb fordulatszám, sebesség? Konstrukciós vagy egyéb hiba?

Bár fórumokon kerestem, de konkrétan erre a járműre hasonlóan rövid olajhasználatra utaló bejegyzést nem találtam. (Vagy egyszerűen az előző olajcsere során elmaradt a számláló nullázása, esetleg - bár ilyen biztosan nem történik - az olajcsere maradt el? Nem is feltételeznék ilyet.)

Az olajat természetesen megkapja haladéktalanul. De azért mégis... miért kéri? (Nem spórolás miatt, pusztán csak kíváncsiságból kérdezem, hogy mennyi km-t ajánlatos még a kérdéses üzenetet után használni az autót olajcsere nélkül?) Véleményét, segítségét, tanácsait előre is köszönöm.

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor?

Fura kérdés, de nem lehet, hogy a szerviz állította be a csereperiódus hosszát?

Milyen olaj van az autóban? Ez nem derült ki.

A másik variáció, hogy az indítások számából, a fordulatból a külső hőmérsékletből, az olajhőmérsékletből kalkulált periódus ennyit eredményezett.

A szerviz mit mondott ugyanerre a kérdésre?

Azt nem tudom megmondani, mennyi ideig érdemes így használni még az autót. Ehhez labor kellene. A gyári csereperiódusa 30 000 km. Ezt még ha utántöltésekkel is, de tudnia kell. Nem kell tehát azonnal rohanni, de kérjen egy időpontot, és beszélje át velük, hogy milyen csereperiódust állítanak be.

Üdv.: Olajdoki

2021. augusztus 27., 15:36 Módosítva: 2021.09.26 07:43
3

Tisztel Olajdoktor,

az lenne a kérdésem, hogy lenne egy Volkswagen Polo 1.4 mpi autó, amiben menet közben alacsony fordulatnál bevillan az olajnyomás lámpa. Ha elkezdek gyorsítani 2000 fordulat felé, akkor megszűnik a jelzés, de alatta újra bevillan. Olaj, szűrő, olajgomba csere, olajnyomás mérés megtörtén, 2000 fordulatnal 1,5 bár volt az érték. Megfelelő vagy alacsony lenne a nyomás? Vagy esetleg az autó alján is lenne egy érzékelő?

Kedves Kérdező!

Ez így semmiképpen nem egészséges. Mechanikus órával mit mutat alapjáraton? Ez legyen az első, amit megnéznek. Jó lenne menet közben is nézni a nyomás változását.

Ha a visszajelzés pontos (nincs műszerhiba) akkor az olajszivattyúra gondolok, mint ludasra. Ha az kopott, akkor ez a jelenség nem ritka. Első lépés legyen a mechanikus óra meleg motornál.

Üdv.: Olajdoki

2021. augusztus 19., 14:14 Módosítva: 2021.08.26 06:53

Kedves Olajdoki!

Adott egy Lada Vesta amiben motorolajat és váltóolajat szeretnék cserélni. Könyv szerint API SL/API SM B5/B6, egészen a 0W-30-tól 20W-50-ig ír a könyv megfelelő olajokat. Szervizben eddig a Total Quartz 7000 10W-40 olajat raktak bele, viszont én kipróbálnám a Mannol 10W-60-as olaját. Papírforma szerint API: SN/CF, ACEA: A3/B4

Mennyire tennék rosszat a motorral, ha ezt a fajta olajat használnám?

Váltóolajhoz leírást nem találtam, csak feltöltési mennyiséget. Ott szintén a Mannol márkát választanám: 75W-90, ahol GL4-GL5 van megadva. Ezzel kapcsolatban bújtam youtubon táváris kollégák miket öntögetnek bele, de semmi számottevően érdemeset nem találtam. A motor 1600 ccm, 16V, forgalmi szerint 81kW. Váltóról annyit tudok, hogy orosz és nem Nissan, ami a többiben van.

Kedves válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel,

Olivér

Kedves Olivér!

(Milyen évjáratú ez a Vesta?) Az ACEA B6 mint előírás nem létezik. Én 20W-50-et sem látok egyik Vesta esetében sem. Igaz, 10W-40-et sem. A 10W-60 pedig végképp nem javasolt. Az a viszkozitás hideg és meleg oldalon is magas.

Az 5W-30 a stabil megoldás ennél az autónál.

A váltóban (manuális váltó) pedig 75W-80 GL4 plus az előírás. Nem írta le ugyanakkor, hogy mi az oka annak, hogy ilyen váltásokra adná a fejét. Mi volt eddig az autóban? Mi a baj azokkal? (Ha megfelel mégis a 10W-40, akkor pláne.) Ha nincs oka a váltásra, akkor nem érdemes belefogni.

Üdv.: Olajdoki

2021. augusztus 17., 15:30 Módosítva: 2021.08.20 13:46
126

Tisztelt Olajdoktor úr,

szeretném kérni a segítségét egy MK3-as, 16 szelepes, 81 kW-os, benzines Ford Mondeóval kapcsolatosan. 2009-ben vásároltam, amikor egy szakszervizben az volt az első, hogy lecseréltettem a motorolajat. A szakemberek szerint Castrol 10W-40-es motorolaj lehetett benne, mert nagyon sűrű volt, állítólag nem is ebbe való.

Ekkor a Formula 5W-30-as motorolajra cserélték. Ezután vettem észre, hogy eszi az olajat a motor. Amikor újra elvittem egy szerelőhöz,  az azt ajánlotta számomra, hogy a Mobil Super 3000 X1 FE-5W-30-as motorolajra cserélné, amitől valószínű, hogy nem fogyasztja úgy az olajat. Azóta ezt a fajta motorolajat töltögetem elég sűrűn, ami nagyon aggaszt engem. Sajnos jelenleg nincs lehetőségem megjavíttatni a motorját, ezért abban szeretném kérni a segítségét, hogy tudna-e olyan adalékot ajánlani az olajhoz, ami segítene, vagy egy másfajta motorolajat ajánlani, hogy valamelyest csökkenjen az olajfogyasztás, hogy egy kicsit nagyobb biztonsággal tudjak közlekedni?

Válaszát köszönöm tisztelettel,

Pál

Kedves Pál!

Nem írta, hogy mennyit kell utánatölteni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ez az olajfogyasztás valamilyen motorikus problémára lesz visszavezethető. Elég egy leragadt olajlehúzó gyűrű is. Nem ismerek olyan adalékot, amelyet ajánlani tudnék a jelen helyzetben, és az ilyesmit ritkán oldja meg más motorolaj. A Mobil egy kiváló kenőanyag.

Olajcsere előtt esetleg valamilyen tisztító adalék használatával felszabadítható lehet a leragadt gyűrű, de ezt előre garantálni nem lehet sajnos, és azt sem tudjuk, hogy az-e a probléma.

Üdv.: Olajdoki

2021. július 29., 15:36 Módosítva: 2021.08.19 06:20
40

Kedves Olajdoktor!

A következő problémával fordulok Önhöz. Két éve vettem egy 2010-es Hyundai i30-ast (benzines 1,4-es motorral, FDH). Akkor nem tudom, milyen márkájú, de 10W-40-es olaj volt benne, fogyott, de nem vészesen: 10 ezer kilométer alatt 1-2 liter. A szerelő lecserélte, de először 5W-30-asra (Castrol), mert az való bele, na az nagyon fogyott, de töltögettem, 1000 km/1 liter. Azóta több olajat is kipróbáltam, mert olvastam, valamelyik kocsi bizonyos olajokból többet eszik. Persze közben az olajfogyasztás is folyamatosan romlott.

Azóta kipróbáltam a Shell Helix Ultra 5W-40-et, kb. 3/4 liter fogyott 1000 km-en, illetve most legutoljára Valvoline Maxlife 5W-40-et próbáltam, de sajnos azzal is most mentem lassan 1000 km-t, és kb 1/4 szintig van az olajszint...

Füstölést, csöpögést nem érzékelek, de gondolom valahol nagyon eszi az olajat. Kérdésem, van-e még valami opció, amit ki lehet próbálni? Valamelyikből 10W-40-est, vagy nem tudom. Nyilván a javítás marad már lassan, vagy az eladás, de reménykedtem benne, hogy valamivel még kihúzhatom egy kis ideig. Már tényleg a 10 ezer km-t sem várom meg az olajcserével, csak hogy valami másik típust ki tudjak próbálni. Ami még esetleg szóba jött az a Castrol Edge vagy az Eneos, nem tudom, esetleg ezekkel érdemes még próbálkozni?

Köszönöm előre a segítségét, üdvözlettel: FI

Kedves FI!

Az autó előírásai között nem szerepel a 10W-40 viszkozitási osztály. Sőt, amennyire látom semmilyen konstellációban nem megengedett a 40-es melegoldali viszkozitási osztály.

API SJ teljesítményszint mellett 5W-20, 5W-30, illetve 10W-30 viszkozitások szerepelnek lehetőségként. Azt kideríteni már lehetetlen, hogy annak idején már azért volt benne 10W-40, mert bárki hozzá nem értő módon úgy gondolta, hogy attól majd csökken az olajfogyasztás, vagy azért nőtt meg az olajfogyasztás, mert az autót nem megfelelő olajjal használták.

Ezt a mértékű problémát olajjal nem fogja tudni megoldani. Mindenképpen meg kellene nézetni a motort. Egy leragadt gyűrű (ha pl. ez a probléma) nem feltétlenül a világvége, megérheti rendbe tenni. Az olajszintre mindenképpen figyeljen, az kulcsfontosságú. Olajból a felsoroltak közül szinte mindegy, mit választ. Egyiktől sem számítok arra, hogy ezt a mértékű problémát orvosolni tudná.

Üdv.: Olajdoki

2021. július 15., 14:04 Módosítva: 2021.08.24 06:15
474

Tisztelt Olajdoki!

Egy új, TSI-motoros Skodát vásároltam, aminek a gyárilag ajánlott olaja 0W-20-as. Az lenne a kérdésem, hogy tényleg ez lenne az optimális olaj az autóba, vagy csak a fogyasztás/CO2-emisszió csökkentése érdekében javasolják ezt, hogy meglegyen a gyári kvóta?

Arra gondolok, hogy a 20-as melegoldali viszkozitás elegendő-e, mondjuk, amikor 40 fokban telepakolt autóval tartósan nagy sebességgel (Autobahn) halad az ember, vagy szintén hőségben, meredek hegyi szerpentinen veret fölfelé. Nem jobb egy 0W-30 vagy 0W-40 (nyilván, ami megfelel az előírt VW szabványnak)?

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Igen, ez az “optimális”. Sőt. Több mint optimális. Megkerülhetetlen előírás. Nem a 0W-20 van előírva, hanem a VW 508.00, ami viszont csak 0W-20-as viszkozitásban létezik, ráadásul kifejezetten alacsony az ún. HTHS viszkozitása, ami egészen speciálissá teszi ezt a kenőanyagot. Ez azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten, nagy nyíróerő meglétekor egy bizonyos nagyon alacsony viszkozitási értéket vesz fel az olaj. Erre szükség is van ezekben a motorokban.

Könnyebbség, hogy ezen nem szabad gondolkodni, hanem ezt kell használni. :-) (Ez alól kivétel lehet, ha nem a legeslegújabb motorok valamelyikéről van szó, hanem picit korábbiról, ahol még használható az 504.00, mert az létezik 0W-30-as és 5W-30-as viszkozitási osztályban is.)

Ez a válasz egyik része.

A másik része az, hogy igen, ez az emisszió miatt van.

De…

Nem a motorolaj oldja meg az emissziót, hanem a motorkonstrukció. (Pontosabban az egész jármű egésze a légellenállástól a gördülési ellenálláson keresztül, a hajtásláncon át stb.)

Visszatérve az alapokhoz: vannak emissziós célkitűzések Európában. Ezek teljesítéséhez a konstruktőröknek mindent be kell vetniük. A felület-megmunkálás pontosságától az illesztések pontosságának növeléséig, tömegek és térfogatok csökkentésén át, a teljesítmény megtartása mellett sok mindent érint. Ezekhez a motorfejlesztésekhez új kenőanyagokra van szükség. Az ön esetében is erről van szó. Ezért ez az előírás. És azt, mint minden esetben, a motor helyes működése érdekében kell betartani. Ha egy ilyen előírással rendelkező motorba ön egy magasabb viszkozitású, ráadásul normál HTHS viszkozitású olajat használ, azt a motor nagyon hamar “elnyírja”. Szabályosan lenyíródik az olaj, ami gyorsan vezet annak leépüléséhez, olajfogyasztáshoz és összességében a motor idő előtti elhasználódását és helytelen működését is eredményezi.

Tehát összegezve: minden olaj megfelel, ami a gépkönyvben szereplő VW előírást teljesíti. Ha az ön autójáéban csak az új 508.00 szerepel, akkor csak azt használhatja, és azt 0W-20-ban fogja csak megtalálni. (Ez egy ACEA C5 olaj, ami egészen speciális dolog.)

Ha a gépkönyvben lát 504.00-t is, akkor ott megnyílik a lehetőség arra, hogy 0W-30-at, vagy 5W-30-at használjon. (Ezek normál HTHS kategóriák ACEA C3 mellett.) Ha az előírást betartja, akkor nyugodtan aludhat. Ez egészen biztos.

Remélem, nem volt túl bonyolult, és tudtam segíteni, valamint egy picit tisztább lett a kép a kérdésben. Ellenőrizze a gépkönyvet. Ha nem egyértelmű valami, nagyon szívesen segítek. Konkrétan nem tudom megnézni, mert nem tudom, milyen járműről van szó egészen pontosan.

Üdv.: Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Köszönöm a gyors és kimerítő választ. Az autó egy új Octavia kombi RS lesz, kétliteres turbó benzines, 245 LE. Szeretek gyorsan menni, ezért kérdeztem, mert úgy tudtam, hogy a magas hőterhelést a magasabb melegoldali viszkozitású olajok bírják jobban. De akkor megnyugodtam, és nyilván azt fogok benne használni.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Örülök, ha segítettem! Ennek a dolognak nincs köze a sebességhez, az autót nyugodtan használhatja rendeltetésszerűen. :-) Nem magasabb a hőterhelés a tervezettnél.

Az tévedés, hogy a magasabb melegoldali viszkozitású olajok jobban bírják a hőterhelést. Ezt úgy képzelje el, hogy a viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével csökken. Tehát minél melegebb, annál folyósabb. A 40-es X hőmérsékleten folyik valahogyan. A 60-as ugyanazon hőmérsékleten kevésbé akar folyni. Egy nagyobb hőterhelés mellett üzemelő motornál azért írnak elő esetleg 60-ast, mert annak a “folyóssága" egy magasabb hőmérsékletnél lesz olyan, amilyen kell, hogy legyen.

De itt is az a sorrend, hogy a motorkonstruktőr “kiszámolja," hogy milyen viszkozitásra van szükség az adott olajhőmérsékletnél. Majd az előírásban olyat írnak elő, ami ezt tudja. Ha ez 40-es, akkor azt. Ha 60-as, akkor azt. De olyan nincsen, hogy ha tövig nyomom a gázt a Swiftnek, akkor abba 60-ast kell tenni, mert az már “részing” autó. :-) Az ön autójában mindent figyelembe véve ezt az előírást kell teljesíteni. Pontosan azt, amit a gépköny ír. Azért aggódni nem kell. Ez biztos.

Remélem, követhető voltam. :-) Üdv.: Olajdoki

2021. július 10., 14:25 Módosítva: 2021.07.17 19:00

Hello Doki!

Yanmar YM14 le 4 ütemű 3 hengeres diesel kistraktorba mi lenne a legmegfelelőbb motorolaj? 2000-2500-as fordulaton dolgozik.

Köszönöm

Kedves Kérdező!

Én ugy látom, hogy itt egy 15W-40-es, CH4-es olaj megfelelő. Persze ettől fölfelé bátran el lehet térni. Lehet akár egy személyautós 15W-40 A3/B4 is. Lehet ez a MOL Essence 15W-40, de lehet a Parnalub Hercules 3 15W-40 is.

Üdv.: Olajdoki

2021. július 7., 12:44 Módosítva: 2021.08.11 06:22

Üdv,

Suzuki Swift (1,3 benzines, 2008-as évjáratú) autómban szeretnék váltóolajat cserélni! Azt tudom, hogy 75W-90 kell bele, de azon belül a GL-4, a GL-4+ vagy a GL-5 minősítésű olaj? Mi a különbség közöttük?

A gépkönyv GL-4-et ír, de ha pl. az Eneos oldalán rákeresek, akkor ott a GL-5-öt ajánlja a gyártó.

Ha GL-5-öt teszek bele, vagy a GL-4+ esetleg a GL-4 lehet valami baja a váltónak? Okozhat hibát?

Kedves Kérdező!

Alapvetően a GL-5 teljesítményszint adalékolása eltér a GL-4-től. Ennek oka, hogy a GL-5 nagyobb nyomásállósággal bír a nagyobb igénybevételű és nagyobb sebességen üzemelő fogaskerekek kenéséhez. A GL-5 adalékai "agresszívnek" tekinthetők a korábbi hajtóművekben található színesfém gépelemekkel. Egyszerűen tönkreteszik azokat.

Semmiképpen ne használjon GL-5 teljesítményszintű hajtóműolajat, ha GL-4 az előírás. A GL-4+ határeset. Egyfajta átmenetként lehet rá gondolni, de ennél is az a javaslatom, hogy ne váltsa ki vele a GL-4-et, ugyanezen okok miatt, mint amit fentebb írtam. Műszaki specialitás, hogy természetesen a GL-5 könnyedén kibírja azt a terhelést, amit egy olyan hajtómű kíván, amiben GL-4 az előírás. Ezen az alapon nézve kompatibilis is lehetne, de a korábban említett nemesfém elemek miatt nem érdemes ezzel kísérletezni.

Kivétel ez alól az, amikor a GL-5 és a GL-4 is fel van tüntetve egy hajtóműolajon. Ezeket használhatja.

Ugyanakkor a piacon egyszerűen talál GL-4 teljesítményszintű 75W-90-es hajtóműolajat.

Üdv.: Olajdoki

2021. június 5., 11:17 Módosítva: 2021.06.27 07:54
119

Jó napot,

Az autó egy Volvo V40 (2015, D4 190 LE) . Csipegeti az olajat, és arra gondoltunk a szerelővel, hogy vastagabb olajat tennék bele. 5W-20-ra gondoltam, esetleg keverve a gyárival 3/2 literbe. ACEA C5 a besorolása. Ritka, tudom.

T: Tamás

Kedves Tamás!

Úgy látom, hogy az a Volvo előírás, ami itt szükséges, csak 0W20-ban érhető el. Ezt nem lehet kiváltani semmivel. A magasabb hideg oldali viszkozitási osztályra váltás egyáltalán nem biztos, hogy megoldja a problémát.

Nem tudom, mekkora olajfogyasztásról van szó, de valamennyi természetesnek tekinthető.

Üdv.: Olajdoki

Gömbcsukló kenése a VW Jettán

2021. május 30., 12:57 Módosítva: 2021.06.17 17:50

Tisztelt Doki!

Adott egy 200 000 km feletti futásteljesítményű 2006. évi VW Jetta 1,6 BSE motorral. Kérdésem, hogy az elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklóinak kenőanyagát indokolt-e, (célszerű-e) lecserélni - és esetleg a gumiharangot is (még ha ép is), tekintettel a km-futás illetve a kora miatt (15 év), vagy ez túlzott aggályoskodás a benne lévő kenőanyag feltételezett elöregedése kapcsán. Egyik külső gumiharang szakadása miatt kb. öt éve lett cserélve, a többi még eredeti gyári.

Menet közben gyenge zúgás hallható, ami csapágyhangnak tűnik, de a kerékcsapágyak nem lógnak és terhelés nélkül (az autót megemelve) simán, könnyedén gördülnek. Ebből feltételezem, hogy a csuklók kopásából adódik ez a zaj és egy friss kenőzsír töltés meghosszabbítaná az élettartamát és (vagy) megelőzné a rövid időn belüli tönkremenetelét.

Várom véleményét, tisztelettel: László

Kedves László!

Érdemes tisztáznunk a fogalmakat, hogy segíteni tudjak. Az "elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklói" nevű gondolatsort bontsuk szét.

Hajtáslánc alatt a motor utáni nyomaték továbbító rendszert nevezhetjük, mely a kerekek felé továbbítja a főtengelyről magát a hajtást. (Elnézést a laikus megfogalmazásért.) Ha a féltengelyeket ide vesszük akkor még mindig ketté kell bontanunk a dolgot magára féltengelyre és a kerékagy csapágyra. A két féltengely megy a két első kerék felé. Ezek mindkét fégén féltengely csuklók vannak. Ezeket gumiharang védi és ezekben rendszerint kenőzsír van. A leggyakrabban talán grafitos de ez másodlagos. Ha a féltengely csuklók kopottak akkor azon már kenőzsírral nem lehet segíteni. Ilyenkor leginkább kanyarodáskor hallatszik a szóban forgó irányból jellegzetes hang, mely a kattogó recsegőtől az erősen morajlóig bármilyen lehet.

Ugyanakkor ott a kerékagy csapágy aminek nincsen köze magához a féltengelyhez illetve a csuklókhoz, hacsak nem annyi, hogy ebbe csatlakozik a féltengely kerékagy felőli vége egy "ricnis" végződéssel. Ha a kerékagy csapágy hagyta el magát annak van inkább olyan hangja mint amit leírt. Ez is tipikusan olyan, hogy az autót megemelve nem morajlik úgy mintha az autó súlya rajta volna. A kereket mozgatva azonban érezhető a csapágy lógása. (A kerékagy csapágyat a megfelelő nyomatékkal szükséges meghúzni. Sem kisebb nem lehet mert akkor lóg, sem nagyobb, mert akkor túl szoros lesz és nem csak felhevül és fékezi a kereket, de be is maródik és hamar tönkremegy. Ez a csapágy zártnak tekinthető. Beszerelést követően porvédő védi a portól és a vízzel sem szabad komolyan találkoznia.

Technikailag úgy néz ki a dolog, hogy ha lent van a kerék, akkor le kell kötni a kormányösszekötőket (ezek végén van a gömbfej, melyekről le kell venni az anyát és finoman kiütni a helyükről. Le kell venni a trapézokat is. Majd a féknyerget. Ezek után akár a tárcsával együtt is levehető lehet a kerékagy, vagy akár külön is. Ilyenkorra már egyértemű, hogy a korábban említett féltengely ki van húzva az agyból és egyértelmű az is, hogy ezek külön alkatrészek.

Szóval. Lehet a ludas a féltengely csuklók bármelyike és lehet külön a kerékagy csapágy is. Ez utóbbiban nem nem tudja pótolni a zsírt. Cserélni szükséges. A féltengely gumiharang alá be lehet nyomni egy marék kenőzsírt (ezt sem marékkal kell hanem kis tubusból kell odanyomni.), de ha oda van a csukló akkor azon már nem segít a zsír. Javaslom, hogy a jelenséget mutassa meg egy szerelőnek és ne várja meg amíg komolyabb gond lesz. Ezzel együtt a féltengely gumiharangokat ellenőrizheti, cserélheti valamint pótolhatja illetve cserélheti alattuk a kenőzsírt is.) Elnézést, hogy hosszan írtam és konyhanyelven fogalmaztam, de azt szerettem volna, ha érthető amit leírok.

Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki

Olajcsere periódus a hobbi autóban

2021. május 24., 10:16 Módosítva: 2021.05.25 19:24

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 14 éves (első tulajdonos vagyok) hobbi autóm, melynek a kihasználtsága az elmúlt években a család és a munka miatt drasztikusan csökkent. Nagyjából évi 200-300 km-et megyek vele, alkalmanként 1-1,5 órát “sétáltatom” az autót.

Egy korábbi kérdésre adott válaszát olvasva, amelyben leírta, hogy egy felbontott és visszazárt csomagolásban lévő olaj akár 5 évig probléma nélkül felhasználható marad, felmerült bennem, hogy esetemben talán indokolatlan a főszabályként ismert éves (vagy akár kétévenkénti) olajcseréhez ragaszkodni. Vagy az álló autóban is degradálódhat, elhasználódhat az olaj a flakonhoz képest rövidebb idő alatt?

Számíthat, hogy garázsban áll az autó, ahol a hőmérsékletváltozás éves szinten legfeljebb 15 fok. Nem az anyagiakon való spórolás motivál a kérdésben, inkább csak elméleti oldalról érdekel, hogy ilyen alacsony futásteljesítmény mellett, évi 5-10 indítást feltételezve egyáltalán mi történik az olajjal az autóban, hogyan változnak a tribológiai szempontból fontos tulajdonságai.

Várom megtisztelő válaszát. Üdvözlettel, Csaba

Kedves Csaba!

Valami félreértés lehet, mert az olaj bontatlan csomagolásban bírhat ki maximum 5 évet.

Felbontás után ugyanez 1 maximum 2 év. Így azt javaslom, hogy évente, vagy maximum 2 évente cseréljen olajat. Az olaj a levegővel érintkezve elkezd leépülni. Gondoljon csak az oxidációra.

Ha e-mellé társul az, hogy ez az olaj egy motorban van ahol időnként terhelést is kap az ezt a jelenséget tovább erősíti. Savsodás, nitráció, pára, stb. Nagyjából így érdemes elképzelni.

Üdv.: Olajdoki

2021. május 6., 14:10 Módosítva: 2021.06.05 13:16
770

Tisztelt Olajdoktor!

2020.12.30-án átvettem életem első új autóját (családban sem volt korábban), egy Fiat Tipo 1.4 95 le szívóbenzines autót. 4 hónap elteltével 4900 km van az autóban, a szerviz meg a gépkönyv azt írja elő hogy az első szerviz 1 év vagy 15 000 km.

Az lenne a kérdésem, hogy kb havi 1000 km-es futásteljesítmény mellett érdemes megcsináltatni ezt a 0. olajcserét az összekopás miatt, vagy nyugodtan megvárhatom az első szervizt? Ön szerint érdemes megcsináltatni vagy ráér az első esedékes szerviznél elvégeztetni? Válaszát előre is köszönöm szépen!

Kedves Zoltán!

A gyártástechnológia sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben. Az autók esetében a bejáratásnak nevezett folyamatot tulajdonképpen elvégzettnek tekinthetjük. A gyártó utasítása szerint alapvetően elegendő eljárni, abból probléma sem származik. Ezzel együtt gyakori tapasztalat, hogy az első csereperiódus alatt nagyobb az olajfogyasztása az autónak egyes esetekben pl.

Természetesen, ha ön mondjuk 5000 kilométert követően olajat cserél azzal biztosan jót tesz, vagy inkább úgy fogalmazok, hogy ártani semmiképpen nem árt. Végül egy személyes adalék. Feleségemnek vásároltunk egy új Pandát. Ugyanebben a cipőben járok, és én fogok 3-5000 km-nél csinálni egy olajcserét. Ez egyben a tanácsom is, azzal együtt, hogy ennek hiányából sem származik komoly műszaki hátrány.

Üdv.: Olajdoki

2021. április 29., 11:30 Módosítva: 2021.05.08 07:19
236

Kedves Olajdoki!

A mai napon boldog tulajdonosa lettem egy Toyota GT86-nak. Az autót 2013-ban vásárolta első tulajdonosa, és mindössze 12 000 km-t ment vele az elmúlt 8 évben. 2015-ben és 2020-ban cseréltek benne motorolajat, illetve a tavalyi olajcsere mellett a hűtőfolyadékot is kicserélték.

Kérdésem, hogy korukból adódóan mely folyadékokat érdemes nekem lecseréltetnem? Gondolok itt váltó/difi/fék/szervóolajra. Külön hálás lennék, ha márkát és típust is írna, hogy az ésszerűség határain belül a legjobbat vehessem mindenből.

Kérem válaszadásánál vegye figyelembe, hogy az autót arra szeretném használni amire tervezték, azaz hétvégi kirándulások, szerpentinek, pályanapok. Előre is nagyon köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel: Nándor

Kedves Nándor!

Gratulálok az autóhoz! Megvan a gépkönyv is? Az sokat segít a megfelelő kenőanyag kiválasztásában.

A motorolajat ennél a típusnál 15 000 km-enként vagy évente cserélni kell. Nem szerencsés 5 évet használni egy motorolajat egy olyan autóban, ahol évente cserélni kell. Motorolaj élettartama sehol nem több két évnél. Az előírás API SL, SM vagy SN teljesítményszint mellett 5W-30 vagy 0W-20. Az én javaslatom az 5W-30, ami lehet a Champion OEM Specific 5W-30 C3, vagy MOBIL1 ESP Formula 5W-30.

A hűtőfolyadék cseréje ráér. Általában, ha nincs megbontás, az akár 5 évet is kibírhat.

A fékfolyadék cseréje kétévente esedékes, bármilyen autóról is legyen szó. Itt választhat DOT 5.1-es fékfolyadékot, miközben a DOT 4 is elegendő. Itt az előbb említett márkákból is talál folyadékot, de bármi más is szóba jöhet.

A differenciálműben a csere 30 000 kilométerenként esedékes. Ettől még messze van.

A váltóról nem tudom, hogy manuális-e vagy automata. Ha automata, ott 90 000 km-nél lesz a csere, így azt engedjük el. Ha manuális, akkor pedig 60 000 km-nél, így azzal sem kell kalkulálnia.

Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki

Kedves Doki!

Köszönöm, hogy megtisztelt válaszával! Arra a döntésre jutottam, hogy a szervizkönyv vezetése miatt a Toyotához fogom hordani az autót. Gondolom, a gyári olajakkal nem nyúlok mellé.

Időközben felleltem a neten az autó használati utasítását, illetve a karbantartási útmutatóját. Az alábbi csereintervallumokat javasolják:

Fékolaj: 30 000 km / 2 év

Hűtőfolyadék: 120 000 km / 6 év

Motorolaj: 15 000 km / 1 év

Váltóolaj: 60 000 km / 4 év

Difiolaj: 30 000 km / 4 év

Lecseréltetek mindent, ártani nem árthat.

Egy kis bizonytalanság maradt bennem az alábbi pár sor miatt: „Az Ön Toyota gépjárművébe a gyártás során SAE 0W-20 olajat töltöttek. Ez a legjobb választás, mivel kedvező fogyasztási adatokkal rendelkezik, és hideg időben is könnyű indítást biztosít. SAE 0W-20 helyett használhat SAE 5W-30-at is. A következő olajcsere alkalmával azonban le kell cserélnie SAE 0W-20-ra.”

Ahogy Ön is, más hozzáértő is az 5W-30-as olajat javasolja. Nem világos számomra, hogy ha jó az 5W-30, akkor miért kell 0W-20-ra cserélni a következő csere alkalmával. Ha még ennyit kérhetek, akkor írja meg nekem!

Köszönettel: Nándor

Kedves Nándor!

A gyári karbantartási leírást független szervizek is elérik, de természetesen ez egy jó döntés. Az ön által leírt csereperiódusok megegyeznek azzal amit én leírtam, ennek örülök. :-)

A gyári 0W-20-szal ne törődjön olyan értelemben, hogy az 5W-30 is előírása az autónak. Természetesen használhatja 0W-20-szal, és a kevés kilométer miatt ezzel nem is lesz gond, de stabilabb és masszívabb megoldásnak gondolom az 5W-30-at. Olcsóbb is, és mint mondtam, az is megfelel a gyártó előírásának. A gépkönyvben ez ellenőrizhető.

Üdv.: Olajdoki

Offroad versenyre keresek olajat

2021. április 18., 13:25 Módosítva: 2021.05.10 06:14

Üdvözletem

A kérdésem az offroad verseny motor olajcsere és viszkozitás témakört feszegeti. A gyártó az én típusomnál 15w50 jasoT903 ma2 minősítésű olajt ír elő 12 üzemóránkénti cserét. Mennyire károsítja a motort illetve a nedves kuplungot a viszkozitással való játék. Olyat is hallottam hogy valaki automata váltó olajat használ és áll. szerint finomabb a kapcsolás.

Amerikában pl vannak akik teherautó olajat öntenek bele és nincs panasz rá (Shell Rotella). Nem gondolnám hogy bármelyik gyártó a holdról szerzi a kőolajat hozzá, vagy csoda módon finomítana nyersolajat.

Mi az igazság ezen a téren? Ha úgyis kidobálom az olajat x óránként megéri a drágább olaj létezik hogy a motor károsodást szenved ha olcsóbb olajat használunk vagy eltérünk a gyáritól?

Kedves kérdező!

Igen, Önnek tökéletesen igaza van, miszerint a kőolaj nem a Holdról származik.

Az összes többi dolog teljes tévedés. Pontosabban hatalmas tévedésekhez és komoly műszaki károkhoz vezető gondolatsor!

A viszkozitási osztály (15W50) két viszkozitási értéket magában foglaló osztályozás. Azért van, hogy egyszerűen előírható és egyszerűen betartható legyen.

Azt jelenti, hogy az adott olaj hidegen folyik valahogyan és üzem melegen is folyik valahogyan. Alacsonyabb viszkozitás mellett dönteni azt jelenti, hogy esetleg nem épül fel a megfelelő olajfilm illetve nyomás a csapágyakban és azok összeverődnek. Ha 15W van előírva, akkor az ne legyen alacsonyabb. Ugyanez igaz üzem melegen az 50-es osztályra. Ha magasabb viszkozitási osztályt választunk akkor pedig az adott olaj az adott körülmények között lassabban tud csak áramolni. A szivattyút és a teljes rendszert nagyobb munkára kényszerítve. Ez az olaj gyors leépüléséhez vezet, valamint a megnövekedett folyadéksúrlódás miatt nagyobb hőmérsékletet, többletfogyasztást és megnövekedett károsanyag kibocsátást.

Ez még csak a viszkozitás azaz a folyással szemben fennnálló ellenállás mértéke volt.

Most jön a teljesítményszint. Egy motorolaj adalékolása és a felhasznált bázisolaj és a teljes receptúra úgy van tervezve, hogy az Otto motor által feladott leckét teljesíteni tudja úgy, hogy az összes égésmellékterméket és szilárd szennyeződést és kopadékokat magában tartsa, miközben a teljes élettartamában ellátja feladatait. A korrózióvédelemtől a hőelvezetésen át a szennyeződések összegyűjtéséig, stb. Offroadban nem kell mondanom mennyivel több terhelés éri a motort egy átlagos felhasználásnál. Ezért is tud 12 órát a csereperiódus. Ezt is be kell tartani természetesen.

Jön a harmadik turpisság, a Jaso MA2, ami gyakorlatilag a legerősebb előírás a nedves kuplungok/váltók/motorolajok terén. Arra gondoljon, hogy mondjuk egy csutkán forszírozott üzemben nem szeretné, hogy megcsússzon a kuplung. Sima legyen a váltás, stb.

Ezt a három dolgot most rakjuk össze képzeletben és létre jön a 15W50 Jaso MA2-es olaj, ami önnél az előírás. Most jön a teoretikus szinte költői kérdés, hogy vajon melyik automata váltó olaj lesz az ami ezt képes kiváltani? Az automata hajtóműolajnak nincsen semmilyen "felhatalmazása" motorban, nedves kuplung/váltó közegben jól működni. Miért is működne jól? Ok. Nézzünk teherautó olajat. 15W50-et még találunk esetleg, de Jaso-ja egyiknek sem lesz. Miért. Mert a teherautó hajtóműve tök más téma, a kuplungról nem is beszélve.

Szóval. Hallottunk olyat, hogy valaki automata váltó olajat használt ilyen előírás helyett. Nem tudjuk mi oka volt rá. Hallottunk olyat, hogy valaki betett teherautó olajat. Nem tudjuk mi oka volt rá.

Én olyat is hallottam, hogy valaki szandálban próbált focizni. Vagy úszószemüvegben hegeszteni. :-)

No de nem akarom elviccelni a dolgot csak szeretném éreztetni, hogy tartsuk be az előírást a gép érdekében. Nem írta le, hogy mi oka volna az előírást valami teljesen másra kicserélni, de ha lehet kérem ne tegye.

Üdv.: Olajdoki

2021. április 11., 11:00 Módosítva: 2021.05.17 06:17
86

Tisztelt Olajdoktor.

Tavaly vettem egy talajmarót (Oleo-Mac MH 198 RKS, ha számít a márkája), amit a kereskedés munkatársa által ajánlott Husqvarna SAE 30 motorolajjal használok, ami, ha jól értelmezem, egy fokozatú motorolaj.

A probléma csak az, hogy a gépet télen is használom, akár fagypont alatt is, járókerékkel és kis pótkocsival, kisebb ház körüli munkákra. A kereskedés munkatársa szerint az általuk tanácsolt olaj télen is jó, de engem nem győzött meg teljesen, és ha lehet, kérnék egy független véleményt, illetve tanácsot a használandó olajra vonatkozóan.

Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás!

Az egyfokozatú 30-as teljesen rendben van üzemmeleges és tavasztól őszig indításkor is. Ha hidegben is használja akkor amíg be nem melegszik addig problémás lehet. Egy egyfokozatú 30-as viszkozitás 40 C-os 90-100 cSt körül van, míg egy 5W30-asnak ugyanez az érték 50-50 cSt körüli.

Azt javaslom, hogy válasszon télre egy 5W30-as motorolajat. Szinte mindegy melyiket. Egy megfizethető személyautóba is alkalmas szintetikus 5W30 tökéletes kell, hogy legyen. (Nincs meg esetleg a gépkönyv?)

Üdv.: Olajdoki

Milyen olajat válasszak a Lada 1200S-be?

2021. április 2., 18:59 Módosítva: 2021.05.24 10:24

Tisztelt Olajdoktor!

Szeretném kikérni a véleményét, hogy a '84-es évjáratú 1200S Ladámba milyen olajat válasszak. Jelenleg ~109 000 km-en áll a kilométer számláló. Az utóbbi 8-10 évben 100-200 km-t mentem vele szezononként. (Tavaly például csak műszaki vizsgára vittem el.) Ettől függetlenül érdemes-e évente cserélni az olajat? Eddig ezt megtettem, leszámítva a tavalyi esztendőt. Válaszát ezúton is hálásan megköszönöm!

Üdvözlettel, Horváth Róbert

Kedves Róbert!

Azt gondolom, hogy egy 10W40 motorolajjal abszolút rendben kell, hogy legyen az autó. Igen, érdemes az olajat cserélni, hiszen az a flakon kibontását követően azonnal elkezd "leépülni" pusztán attól, hogy a levegővel érintkezik. Ha még használatba is kerül akkor azzal gyorsítunk ezen a folyamaton. Esetleg a szűrő megúszható ha ennyire keveset megy. A csereperiódust én 10 000 km vagy 1 évnél látom.

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Tényleg kétszer olyan jó a gyári oem?

2021. március 21., 08:48 Módosítva: 2021.04.06 18:26
1

Kedves Olajdoktor!

Elolvastam már minden cikket, meg végigbújtam a netet, kifolyt a szemem, utolsó mentsvárként írok önnek! Van egy új (haha) 2007-es 2.0 benzines Accordom, melyen az első olajcserét hajtanám végre. A gyári olajszűrő (melyet a Purflux gyárt) 6 ezer Ft, a gyári olaj (melyet gondolom szintén valaki szállít) 20 ezer Ft, ha ezt Eneos ultra 0w-20-szal és pld Hengst filterrel oldom meg, akkor 14 ezer Ft-ból megvan. A váltó olajról inkább már nem is beszélek... Tényleg kétszer olyan jó a gyári oem, vagy én vagyok fele olyan okos mint a többi ember? Egy gyári olajcseréből kijön kettő utángyártott ára!

Hogy is van ez? köszönöm

Kedves kérdező!

Alapvetően igen, a “gyári” ennyivel drágább, miközben azt is gyártja valaki. Az olaj egy “egyértelmű" dolog, hiszen ott specifikációkat ír elő a gyártó és ha az adott olaj annak megfelel akkor az felhasználható. Ezen belül lehet márkát választani a szerelemtől a tapasztalatokig található szempontrendszer alapján.

Én mérnökként a műszaki tökéletességben hiszek a marketinggel szemben. Így olajból bátran válasszon olyat, mely megfelel az előírásoknak.

Attól, hogy nem a “gyári” olajat veszi meg abszolút alhat nyugodtan. A szűrőnél picit más a helyzet. Ott érdemes a gyárit, vagy minimum erős márkanevet használni. (Mann-Filter pl.) Itt nincs más valódi garancia a minőségre, márpedig egy silány szűrő mellett a legjobb olaj sem fog sokat érni műszaki szempontból.

Üdv.: Olajdoki

Lecseréljem-e a frissen vásárolt Skodában az olajat?

2021. március 8., 16:11 Módosítva: 2021.03.26 12:39

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vásároltam egy Skoda Octavia 3 (2014. 1,4 tsi 140 Le 161 000 km) gépkocsit. Papíron még 5000 km az olajcseréig, de én inkább lecserélném, a címkéjén 5w30 van. A gyártó Castrolt ír. Érdeklődtem, de valaki 5w30-at, valaki 0w20 ,0w30-at mond.

Érdeklődnék, hogy ön melyiket javasolja. Milyen márkát és, hogy akkor 5w30, 0w20, 0w30? Ezekhez a jelöléséhez nem értek, és de jót akarok az autónak.

A következő kérdésem,hogy ezelőtti autómban mindig 100-ast tankoltam. Rbbe is azt mondják, hogy ha nem akarom a kokszosodást, azt tegyék. De amilyen drága már inkább max felváltva tenném.95 /100..

Ön mit ajánl a tankolásra? Bajt csinálok ha visszaállok a 95-re?

Tisztelettel: Zsolt

Kedves Zsolt!


Ha megbízható a tulajdonos akitől az autót vette akkor akár kivárhatja még azt az 5000 km-t.


Természetesen ha úgy érzi, akkor megejtheti a cserét. Az Autó előírása VW 504.00. Ez legegyszerűbben és a legáltalánosabban 5W30 viszkozitási osztályban érhető el. Én a 0W20-at nem javaslom, már csak azért sem mert 504.00-ban nem nagyon létezik és mert a 20 alacsony volna mint viszkozitás ebben a motorban. Tehát 5W30 VW 504.00. Ez lehet pl. A Champion OEM Level LL III 5W30 vagy a MOBIL ESP Formula 5W30.


Természetesen bármi más is szóba jöhet ami Önnek szimpatikus, a lényeg, hogy a fentieket tartsa be.Olajszűrőből érdemes jó minőségűt vásárolni, hiszen az szintén nagyon fontos. A levegőszűrőt sem szabad elfelejteni. Itt a tavasz, érdemes a pollenszűrőt is kicserélni.


Az üzemanyagot illetően a 95-ös teljesen rendben van. Ettől abszolút nyugodtan aludhat. A magasabb oktánszám önmagában még nem jelent pl. Nagyobb tisztítóhatást vagy bármi egyebet. A gyártónak az üzemanyagra is van előírása és annak tökéletesen megfelel a 95-os benzin amit a kúton tankol. Ez egész Európában egyforma ami a szabványt illeti.


Üdv.: Olajdoki

2021. február 26., 14:04 Módosítva: 2021.03.08 23:51
151

T. Olajdoki!

Kérdésem az lenne, hogy 1,5 l Total Quartz 9000 5w40 olaj és 2 l Total Quartz 9000 5w40 Energy olaj keverhető-e? Mehet-e a 2000. évjáratú 1,4 benzines, 206-osba?

Köszönettel : M. László

Kedves László!

A korszerű motorolajok alapvetően keverhetőek egymással. Ez a két típus ráadásul eléggé egybevág műszaki értelemben ami a specifikációkat illeti. Nem lesz probléma. Ugyanakkor azért azt javaslom, hogy ha teheti akkor törekedjen arra, hogy egyféle legyen az olaj.

Üdv.: Olajdoki

Ajánlókép: oilspec.ru

Mikor mit cseréljek a Fiestában?

2021. február 21., 09:59 Módosítva: 2021.03.07 07:32

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2007-es 1,25 benzines Ford Fiesta. Van benne 133 ezer km. A kérdésem az lenne hogy milyen időközönként kell cserélni benne szervó olajat és fékfolyadékot? Illetve hogy kell-e váltó olajat cserélni ebben a típusban, és ha igen akkor milyen időközönként? Köszönöm a segítségét!

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

A fékfolyadékok cseréje általában 2 évre tehető.

A szervó olaj cseréjére nincs előírás mint ahogyan a váltóhoz sem láttam. A szervó olajoknál gyakorlat, hogy azt esetleges meghibásodást követően a javításkor szokás cserélni. Ha itt a kuplungra is gondolunk akkor itt is a két év legyen az irányadó.

A váltónál kétévente van előírva az ellenőrzés és a szint pótlása. Nem látok a cserére vonatkozó előírást. A gyakorlat 60-120 000 km szokott lenni. Egy cserét követően egészen biztosan sokáig nem kell vele foglalkozni.

Üdv.: Olajdoki