Megromlik a fékfolyadék?

2014. december 9., 11:45 Módosítva: 2014.12.09 11:45
1

Tisztelt Olajdoktor!

Találtam egy bontatlan de kb. 5 éves fékfolyadékot, a kérdésem az lenne, hogy felhasználhatom-e vagy vegyek inkább újat. Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Csontos Gergely

Kedves Gergely!

Javaslom, hogy inkább vegyen újat. Ha most 3 éves lenne, és le volt zárva, és még két évig használná, az elfogadható volna. De mivel ez már eleve 5 éves, és még most szeretné használatba venni, ez már sok lehet.

Egyébként nem romlik meg, de megköti a levegő nedvességtartalmát, és ezért csökken a forráspontja. Ez a folyamat jóval lassabb, ha bontatlan a flakon, de az 5 év azért elég hosszú idő.

Üdv, Olajdoki

Az ásványolaj tönkreteheti a turbót?

2014. december 3., 11:59 Módosítva: 2014.12.03 11:59
1

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy '96-os 1.9 TDI VW Sharan (1Z), aminek a motorja 40 ezer km-rel ezelőtt alapos felújításon esett át (adagoló, dugattyú, hajtórúd, csapágyak, stb). Sajnos a költségvetésbe a turbó csere / felújítás már nem fért bele, így a turbófeltöltő csapágyazásánál "kiizzadja" az olajat. Édesapám egy szakértő (?) tanácsára kb 10 ezer km-rel ezelőtt áttért egy nagyobb viszkozitású (MOL Dynamic Turbo Diesel 15W 40) olajra.

Eddigi ismereteim szerint és a tanácsok közt böngészve is erős a gyanúm, hogy ez a fajta olaj ide nem igazán megfelelő, főleg a hidegviszkozitása és ásványi mivolta miatt. Nyilván a legkézenfekvőbb a turbo felújítás lenne, de ez most nem megoldható.

Kérdéseim, hogy egyáltalán beletölthető-e, (rövid távon) károsítja-e a motort (az autóban 390 e. km van, jó lenne, ha még 60 - 80 ezret kibírna) illetve ha véleményed szerint is beletölthető, akkor a gyakoribb utántöltés ellenére is hamarabb esedékes az olajcsere?

Üdvözlettel: Dani

Kedves Dani!

Betölthető, és valószínűleg meg is felel az akkori előírásoknak, de azt tudni kell, hogy a turbonak egy szintetikus olaj a legjobb, mert az áll ellen legjobban a turbóra jellemző magas hőmérsékletnek. A magasabb viszkozitású olajnak legfeljebb az olajfogyasztás csökkentésében lehet szerepe.

A hivatalos adatok szerint az ásványolajat sem kell sűrűbben cserélni, de az biztos, hogy a csereperiódus során gyorsabban hanyatlásnak indul a minősége a gyengébb hő- és oxidációs stabilitás miatt.

Üdv, Olajdoki

Olajat jóváhagyás nélkül

2014. december 1., 13:47 Módosítva: 2014.12.01 13:47
1

BMW 116i, E87, N43B16, 2011. évjáratú motorba tölthető-e az Eneos Sustina 5W30. Ajánlásokban nem szerepel. Paraméterei alapján: Viszkozitás 40C=51, Viszkozitás 100C=10, Viszkozitási Index 193, A4,B4, SN. Mennyire meghatározó tájékoztató paraméter a „Viszkozitási Index”. Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Nagy Miklós

Kedves Miklós!

Nem javaslom, mert - ahogy Ön is írta - ennek az olajnak nincs BMW jóváhagyása. Megfelelő helyette például az Eneos Premium Hyper 5W30. A viszkozitási index fontos paraméter, minél magasabb, annál kevésbé érzékeny az olaj a hőmérséklet változására.

De messze nem ez a legfontosabb paraméter, és semmiképp sem szabad egy magasabb viszkozitási indexű olajat választani, ha az ugyanakkor nem felel meg az előírt gyári szabványoknak.

Üdv, Olajdoki

Olaj a Toledóba

2014. november 28., 10:54 Módosítva: 2014.11.28 10:54
1

Üdvözlöm,

van egy 2001-es Seat Toledo-m,1.6 16V motorral. Az autó 210 ezer kilométert futott, milyen olajat töltsek bele? Kérem segítsen, előre is köszönöm,

Tamás

Kedves Tamás!

Egy félszintetikus, 10W40-es olajat javaslok, mint például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40.

Üdv, Olajdoki

Milyen olajat töltsek a szervóba?

2014. november 27., 13:36 Módosítva: 2014.11.27 13:36
1

Tisztelt Olajdoktor!

Szabad-e olcsóbb váltóolajat tenni a sajnos lassan elfogyó szervóolaj pótlására, vagy csak a gyárilag ajánlott méregdrága eredeti (4* többe kerülő) szervóolajat célszerű?

Reagálhat-e egymásra a kormányszerkezetre nézve károsan a kétfajta olaj? Az autó 2001-es Honda Accord 2.3i ES.

Kedves Levélíró!

Akkor szoktak gyárilag speciális olajat előírni a kormányszervóba, ha a "sima" Dexron III-as automata váltó olaj nem megfelelő. Ilyen esetben azonban fontos a gyárilag előírt olaj használata. Más olaj használata vagy keverés nem ajánlott.

Üdv, Olajdoki

Teendők olajcsere után

2014. november 26., 10:34 Módosítva: 2014.11.26 10:34
1

Kedves Olajdoktor!

A kérdésem általános jellegű lenne: olajcsere után indokolt-e egy néhány napig óvatosabban vezetni az autót, vagy a mai jobb minőségű szintetikus olajok már akár 20-30 km megtétele utánképesek-e úgy átkenni a motort, hogy egy esetleges nagyobb gázadás ne jelentsen problémát?

Előre is köszönöm.

Üdvözlettel, Attila

Kedves Attila!

Nincs szükség hosszabb távú óvatosabb vezetésre. Az átolajozódás másodpercek alatt megtörténik. Ha nem így lenne, akkor nagyon rövid életű lenne a motor.

Üdv, Olajdoki

Mit töltsek a Cordobába?

2014. november 24., 13:33 Módosítva: 2014.11.25 11:28
2

Kedves Olajdoktor!

Van egy 2001-es Seat Cordobám (1,4 MPI 8V), jelenleg 109 000 km van az autóba. Olajat akarok cserélni. Főként városi használaton van az autó. Nem tudom milyen olaj volt benne előtte használtan vásároltam. Milyen olajat ajánl?

Segítségét előre is köszönöm.

Üdv:József

Kedves József!

Félszintetikus, 10W40-es viszkozitású olajat ajánlok, mint amilyen például az Eneos Premium 10W40 vagy a MOL Essence 10W40.

Üdv, Olajdoki

Adalék a dízelmotorba

2014. november 20., 11:04 Módosítva: 2014.11.20 11:04
1

Tisztelt Olajdoktor!

Hamarosan megveszem életem első dízel autóját. (Mazda SPC 2.2 175 LE). Kollégáim elmondása szerint létezik valamilyen kenőanyag, melyet évente 1x az üzemanyaghoz töltve, az meghosszabbíthatja a motor élettartamát, jót tesz neki.

Kérdésem, van-e ilyen adalék, ha igen, hogyan kell használni, mit javasol.

Válaszát előre is köszönve, üdvözlettel: Nánássy Gábor

Kedves Gábor!

Ha kenőanyagról beszélünk, akkor erről az jut eszembe, hogy van aki 2T olajat tölt a gázolajhoz. De ezt én nagyon rossz ötletnek tartom, mert a négyütemű motorokat nem úgy tervezték, hogy megbirkózzanak az elégetett 2T olaj okozta szennyezéssel. Lehet, hogy tapasztalna bizonyos előnyöket, de közben rongálná is a motort. Szoktak még az üzemanyaghoz üzemanyag-rendszer tisztító adalékot is tölteni, de az nem "kenőanyag", ahogy Ön fogalmazott. Ennek nincs különösebb kockázata, de hogy mennyire szükséges, arról megoszlanak a vélemények.

Üdv, Olajdoki

Golfba magas oktánszámú benzint?

2014. november 19., 16:25 Módosítva: 2014.11.19 16:25
1

Kedves Olajdoki!

A Golf IV 1.6 16V esetében a gyártó 98-as benzint ír elő, azzal a kiegészítéssel, hogy tankolható bele 95-ös szuper is, de ez utóbbi "kis teljesítménycsökkenéssel, kismértékű üzemanyag-fogyasztás-növekedéssel, valamint a kopogásérzékelő működésbe lépéséig enyhe motorzajokkal" jár. Legalábbis a kézikönyv ezt írja, és a tanksapkán is 98 super/95 premmium szerepel.

Na már most a 98-as benzin ugye nálunk nem tankolható sehol, csak az adalékolt 95 és a méregdrága 100-as prémium marad. Valóban ez utóbbit illene tankolnom ebbe az autóba? Előre is köszönöm a választ!

Üdv: Kristóf

Kedves Kristóf!

Ha nagyon zavarja a kis teljesítménycsökkenés, a kismértékű üzemanyag-fogyasztás-növekedés, valamint a kopogásérzékelő működésbe lépése és az enyhe motorzajok, akkor használja a magasabb oktánszámú benzint. Egyébként használja nyugodtan a 95-öst, nem lesz baja tőle a motornak.

Üdv, Olajdoki

Olajnyomás lámpa gázadásig ég

2014. november 18., 13:39 Módosítva: 2014.11.19 11:14
1

Kedves Olajdoktor!

Nissan Almerámba Nissan gyári 5W-40-es olajat töltettem a szerelővel. Eddig mindig megvolt a kicsivel több, mint 4 liter beletöltés és a könyv szerint is 4.6 liternyi olaj megy bele.

Most kevesebb, mint 4 ment bele. Viszont megnéztem a szintet és beleesett a jó intervallumba. Mitől lehet ez a jelenség és mit kéne tennem, hogy elmúljon. Egyéb dolgok miatt ebbe a szerelőműhelybe már nem fogok elmenni.

Válaszát előre is köszönöm! Zsombor

Kedves Zsombor!

A nívópálca minimum és maximum jelzése között akár 1 liter mozgástér is lehet, így az intervallumba beleeshet a 3,7 liter és a 4,6 is. A tárgyban jelzett problémát már nem említette a levél szövegében, de ha fenn áll, az lehet olajgomba probléma, elektromos érzékelő probléma, olajszivattyú probléma, stb. Jellemző, hogy a kezdődő olajnyomás probléma elmúlik gázadásra, ugyanis utóbbi növeli az olajnyomást. Érdemes még időben a végére járni, nem kellene megvárni, míg komolyabb lesz a gond.

Üdv, Olajdoki

Muszáj a longlife olajat használni?

2014. november 17., 11:09 Módosítva: 2014.11.17 11:09
2

Kedves Olajdoktor

2012 évjáratú autómnál szeretnék (szerettem volna?) visszaállni normál olajra a jelenlegi LL-ról. A VW szerviz (Porsche BUDA) kategorikusan elzárkózik ettől. Az autó garanciális, nem szeretnék problémát, viszont "nem hiszek" a LL-ban, szívesebben gondolnék jót tenni az évenkénti olajcserével. Köszönöm előre is.

Üdv, M. Zoltán

Kedves Zoltán!

A Volkswagen lehetővé teszi a normál olajcsere periódust. Ebben az esetben az olajnak benzin üzem esetén legalább VW 502.00 jóváhagyásúnak, dízel üzem esetén 505.01 jóváhagyásúnak kell lennie.

Üdv, Olajdoki

Nincs minősítése az olajnak

2014. november 14., 10:54 Módosítva: 2014.11.14 10:54
1

Kedves Olajdoki!

Opel Astra H (Z16XER), benzines, 1.6-os, 2010-es évjárat, 85KW-os autómba rendeltem egy webshopról szűrőkészletet olajjal, amihez a CASTROL EDGE 5w30 olajat kaptam.

Az olajcsere után egy ismerősöm közölte, hogy "ennek az olajnak nincs meg a GM Dexos2 minősítése, ki kell engedni és másikat betölteni."

Kérdésem, hogy valóban akkora különbség van a gyártó által minősített olaj és ez között, hogy nem maradhat benne egy évig ami alatt kb 10 000 km-t fog futni az autó?

Valamint azt is szeretném ha javasolná, hogy mit tart a legmegfelelőbbnek és miért azt! A webáruházban kifejezetten ehhez a motorkódhoz kínálják. Különösen azért vesztettem el a bizalmamat mert van a csomagban egy benzinszűrő is ami ebben az autóban nincs is.

Köszönettel: SCS

Kedves SCS!

Sajnos ennek az olajnak tényleg nincs meg a gyári jóváhagyása, így használata nem javasolt ehhez a típushoz. Kicsi az esélye hogy egy csereperiódus alatt bármi tönkremenjen tőle, de a motor ez idő alatt nem kapja meg a szükséges védelmet, így a várható élettartama csökkenhet.

A GM motorolaj szabványok az általános szabványok követelményein túl az olaj hamutartalmára, habzási tulajdonságaira, nyírásstabilitására, az elasztomer kompatibilitásra és még több egyéb paraméterre fogalmaznak meg további követelményeket.

Legmegfelelőbbnek egy márkás GM Dexos 2 jóváhagyással rendelkező olajat tartok, mint például az Eneos Premium Hyper 5W30 vagy a Motul SPECIFIC DEXOS 2 5W30.

Üdv, Olajdoki

Eszi az olajat a Passat

2014. november 2., 20:19 Módosítva: 2014.11.02 20:19
1

Kedves Olajdoktor!

A 99-es évjáratú benzines Passatom (1,6) nem füstöl, nem csöpög belőle az olaj, mégis 1000km/0,5 l az olajfogyasztása! Mi lehet még ok? Vagy a gyárilag megadott 1L/ 1000km normális?

Köszi a választ előre is!

Gergő

Kedves Gergő!

Attól még, hogy nincs látható füst még lehet az ok belső tömítetlenség, de persze lehetnek más okok is. Ha eddig nem volt hasonló mértékű olajfogyasztás, hanem hirtelen jelentkezett, akkor valószínűleg egy meghibásodás áll a dolog mögött, amit érdemes egy szervizzel kivizsgáltatni. Ha újkorától ilyen, akkor valószínűleg gyárilag ilyen a motor kialakítása, illesztései. Utóbbi esetben a rendszeres utántöltés a megoldás.

Üdv, Olajdoki

Milyen olajat öntsek a kocsiba városi használatra

2014. október 28., 09:37 Módosítva: 2014.10.28 09:37
1

Üdvözlöm.

Van egy 2001-es évjáratú Peugeot 206 típusú autóm, amely 1.1-es benzines motorral rendelkezik és valós 98 000 km-el.

Ezidáig minden esetben Total Quartz 10w40-es olajat töltöttem bele a szerelő javaslatára. Az autót körülbelül 70%-ban városon belül használom, ezért gondolkodom az 5w40-es olajra történő váltásban. Mindkét típusú olaj szerepel a gyári ajánlásban. Jelenleg olajcsere előtt állok, ezért kiváncsi volnék véleményére, hogy a fent leírtakat figyelembe véve indokolt e az 5w40-es olajra történő váltás, valamint ezt megtehetem e a következő olajcsere alkalmával a 10w40-es olaj után? Amennyiben indokolt a csere, abban az esetben milyen hátrányai lehetnek az eddigi 10w40-es olaj használatanák?

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

Az "indokolt" szó túlzás, de az tény, hogy az 5W40-es olaj jobban védi a motort hidegindításkor, mint a 10W40-es. Az, hogy a 10W40-es mégis jó választás az esetek túlnyomó többségében annak az oka, hogy a hazai klíma mellett a 10W40-es olaj nyújtotta motorvédelem is elegendő. Lehet, hogy a motor valamivel gyorsabban kopik, de az esetek többségében nem annyival gyorsabban hogy a várható élettartam szempontjából nyilvánvaló hatása lenne. Az Ön autójánál is opcionális az 5W40-es olaj használata, nem pedig követelmény.

Üdv, Olajdoki

Mi mit jelent a dobozon?

2014. október 3., 13:27 Módosítva: 2014.10.03 13:27
1

A kérdésem az, hogy a motorolaj jelzésén tudom, hogy a kezdő szám, tehát 0; 5; 10; stb az olaj sűrűségére, viszkozitására utal. A másik szám a 20-30 40 stb. mit jelez? A másik kérdés, hogy sok publikációban olvastam, hogy a 0 és az 5 ös viszkozitású olajak a leg kímélőbbek, korszerűbbek kenés szempontból. szintetikus olajokról beszélünk. Egy 1.3-as suzuki lianába szeretnék olajat, a könyv ír 5w40-et, 5w30-at, 0w30-at, 0w20-at is. Más kérdés. Jól tudom-ehogy az Eneos japán olaj a Suzuki beszállítója, válasszam-e, vagy maradjak a jó öreg Castrol új szintetikus verziójánál? 

Várom megtisztelő válaszát.

Kedves Érdeklődő!

A 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W a téli SAE viszkozitási osztályok, a 16, 20, 30, 40, 50, 60 pedig az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztályok. A W a "winter"-t jelöli, és ennek megfelelően a téli viszkozitási osztályok az olajok hidegben mérhető viszkozitását jellemzik. Az üzemi hőmérsékleti viszkozitási osztályok pedig a 100, illetve 150 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. Az alacsonyabb viszkozitások általában valóban a korszerű olajokat jellemzik, de azt is figyelembe kell venni, hogy az olaj ne legyen túl vékony az adott motorhoz. A Lianába én egy 5W30-as olajat javasolnék, például az Eneos Premium Hyper 5W30-at.

Üdv, Olajdoki

Eltűnt az olaj a motorból

2014. október 1., 12:08 Módosítva: 2014.10.02 10:23
3

Kedves Olajdoktor!

Az én problémám röviden a következő: van egy 2007-es Toyota Yaris-om 138 ezer km-rel. 15 ezer km-ként rendszeresen szervizelve volt. Az utolsó szerviz kb 3 ezer km-rel ezelőtt volt. Most elvittük a szervizbe az autót, ahol azt mondják, hogy egy csepp olaj sem volt a motorban, pedig az olajnyomást jelző lápa nem jelzett, nem észleltünk olajszivárgást, és most lehet, hogy a motor tönkre ment. A kérdésem az lenne, hogy mivel nemrégen volt az előző olajcsere ugyanebben a szervizbe van-e valami felelőssége ebben a szerviznek? Számon kérhetem-e rajtuk, hogy miért nem vették észre, hogy valami baj van a motorral? Szíves válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Kriszta

Kedves Kriszta!

Furcsa történet ez, mert akármennyire fogyasztja egy motor az olajat, hallatlan hogy "egy csepp olaj" se legyen a motorban. Szerintem sokkal hamarabb tönkremenne a motor, minthogy tényleg teljesen elfogyna belőle az olaj. Az is különös, hogy egyszerre lépjen fel ilyen extrém olajfogyasztás és menjen tönkre az alacsony olajszintre figyelmeztető minden visszajelzés. Az, hogy a szervizen számon kérhető-e, hogy nem vették eddig észre a problémát, az attól függ, hogy tényleg van-e probléma vagy csak át akarják verni, illetve - ha van probléma - akkor milyen típusú, mennyi idő alatt alakult ki. Továbbá az is számíthat, hogy volt-e vezetve a szervizkönyv és/vagy van-e számlája az eddigi szervizekről. Ezen a ponton nekem annyira gyanús ez a történet, hogy mindenképp átvitetném tréleren egy másik szervizbe az autót, mielőtt bármilyen költséges javítást megrendelnék.

Üdv, Olajdoki

Adalék a motorba

2014. szeptember 22., 11:47 Módosítva: 2014.09.22 11:47
1

Kedves Olajdoki!

Kérdésem nem egészen az olajok témakörébe tartozik, de talán a rokonságához köthető: Injektortisztító adalékokról szeretném kikérni véleményét: Egy közvetlen hengerenkénti befecskendezéses autóm van (Alfa 156 2.0 JTS). Egy ilyen viszonylag korszerű motornak szüksége van bizonyos időközönként tisztító adalékokra maga szerint? Vagy ezek több kárt okozhatnak mint hasznot? Ha valóban érdemes néha adalékolni ilyet a benzinbe, milyet ajánlana, és milyen időközönként (pontosabban kilóméterközönként) lenne érdemes használni?

Köszönöm előre is válaszát!

Üdvözlettel László

Kedves László!

Nem hiszem, hogy az üzemanyag-adalékok kárt okoznának, legalábbis még nem hallottam ilyen esetről. Ma már nem jellemző, hogy külön injektor-tisztító funkciót töltsön be egy adalék, mert a legtöbb korszerű adalék a teljes üzemanyag-rendszert tisztítja. Hogy erre szükség van-e, az más kérdés. Szerintem kifejezetten nincs rá "szükség", de előfordulhatnak olyan esetek, amikor némi teljesítmény növekedést lehet velük elérni. Ez az üzemanyag rendszer állapotán, tisztaságán múlik.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj a Puntóba

2014. szeptember 9., 11:28 Módosítva: 2014.09.09 11:28
1

Tisztelt Olajdoktor!

1998-as Fiat Punto 1.1 benzines gépjárművem váltója nehezen veszi az 1-2 fokozatokat. Gondoltam egy váltóolaj csere orvosolhatná a problémát, szervízkönyv szerint 120 ezrenként cseréni kell. Netes böngészések után kiderítettem hogy elvileg ennek a tipusnak a Tutela ZC 75 Synth 75W80 a gyári váltóolaja. Meg is rendeltem, de ehelyett küldtek Tutela Car Technyx 75W85-ös olajat. Az lenne a kérdésem hogy ez jó e bele, lemerjem e erre cserélni a váltóolajat. Nem akarok kárt tenni az autóban. Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Misi

Kedves Misi!

Az én adataim szerint ennek az autónak a váltójába egy egyszerű, API GL-5 szabványnak megfelelő, 75W90-es olaj való. Mivel ezek nem ilyen olajok, ezért nem biztos, hogy megfelelnek.

Üdv, Olajdoki

Hol tankoljak?

2014. szeptember 4., 13:08 Módosítva: 2014.09.04 13:08
24

Kedves Olajdoki!

Nem vagyok benne biztos, hogy jó helyre írom a kérdésemet, de talán itt jó helyen lesz és választ is kapok rá.

Vettem egy 2006-os Clio-t 1.5 dci motorral. Sanjnos a nagynyomású szivattyú és a porlasztócsúcs vacakol, így egy viszonylag nagyobb kiadás előtt állok. Viszont, hogy többé ne, vagy legalábbis minnél később jelentkezzen újra a probléma elvileg az üzemanyag minősége lenne az egyik kulcs. Hallottam mindenfélét, hogy 2T olajat öntsünk az üzemanyaghoz, meg dupla xados kezelés stb, meg a magyar gázolaj nem felel meg teljes mértékben a common rail motoroknak stb stb stb.

Ezek után kérdem én, hol tankoljak? Mindenki csak az OMV-t nyomja, a Lukoil-tól és a MOL-tól egyenesen óvva intenek, van aki azt mondja, hogy mindenki a MOL-tól vásárolja az alapot és maguknak állítják be a keveréket, adalékokat stb. Na most én tájékozatlanságom ellenére ezt nem igazán akarom elhinni, de javítson ki ha tévedek. Komolyan csak magam alatt vágom a fát, ha nem mindig OMV-nél meg SHELL-nél tankolok, hanem olykor MOL-nál Lukoil-nál Agipnál stb? Tudom, hogy vannak úgynevezett "márkátlan" benzinkutak, mint Auchan meg egyebek, de abban se vagyok biztos, hogy főben járó bűn lenne ott tankolni... Tudom, hogy vannak olyan kisebb magánkézben levő kutak ahol fenntartásokkal kell lenni, de a többi nemzetközi márka nem hiszem, hogy olajszőkítésre adná a fejét a jobb bevétel érdekében.

Önnek mi a véleménye? Valóban csak Shell és Omv? Ha igen miért? Köszönöm a választ előre is!

Üdv.: Tamás

Kedves Tamás!

Az üzemanyagot hibáztatni ezekért a jelenségekért elterjedt dolog, de szerintem nem megalapozott. Ha így lenne, akkor nagyságrendekkel több ilyen probléma volna, mint amennyi ténylegesen előfordul.

Javaslom elolvasni ezt a korábbi választ.

Üdv, Olajdoki

Elindulhatunk motortisztítóval?

2014. szeptember 2., 13:30 Módosítva: 2014.09.02 13:30
1

Tisztelt Dr.

VW T4 2,4 dizel buszon szerettünk volna házilag olajat cserélni 10 000 km után. Olaj csere előtt motor tisztító adalékot töltöttünk bele. 15 perc járatás után akartuk az olajat leengedni, de az olaj leeresztő csavar nem jött le. Az erőltetésben szétnyírtuk a csavar fejét és a tisztító adalékkal együtt bent maradt a használt olaj is. A legközelebbi szerviz 20 km-re van. El szabad menni az autóval, vagy vontassuk el? Milyen károsodás érheti a motort ha az adalékkal tovább járatjuk a motort és elvezetjük a szervizbe?

Kedves Érdeklődő!

Nem szabad vezetni az autót úgy, hogy motoröblítő van benne. Nem véletlen, hogy az öblítési szakasz alatt csak alapjáraton szabad a motort járatni. A motoröblítő rontja az olaj kenőképességét és feloldja a szennyeződéseket, amelyek nagyon rossz helyre kerülhetnek, ha a motor nagyobb terhelés alá kerül.

Üdv, Olajdoki

Milyen olaj való a Swift váltóba?

2014. augusztus 21., 12:40 Módosítva: 2014.08.21 12:40
25

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2002-es évjáratú Suzuki Swiftem van, 1.3-as 16V motorral. Kérdésem az lenne, hogy eddig Castrol Magnatec 10W-40-es motorolajat használtam, ami bevált mai napig, de a minap találtam egy akciót az Eneos 10W-40 motorolajra, így ugyanannyiba kerülne, mint a Castrol.

Sokaktól az hallottam, hogy mindig a bevált olajnál kell maradni, de azt mondják az Eneos jobb és ha ugyanannyiba kerül miért ne tennék jót a kocsimmal? Vagy rosszabb lenne, inkább maradjak a Castrolnál? Másik kérdésem pedig az, mióta nálam van az autó, kb 50 000 km-t mentem vele váltóolaj csere nélkül.

Most is tökéletesen vált, de ettől függetlenül cseréljem le az olajat? Milyen váltóolaj való bele?

Válaszát előre is köszönöm! János

Kedves János!

Nem hiszem, hogy az Eneos jobb, mint a Castrol, de eltántorítani sem akarom a márkától. Mindkét gyártó olaja teljesíti az ide vonatkozó követelményeket. A váltóban 45 000 kilométerenként kell olajat cserélni, és félszintetikus 75W90-es olaj való bele. Megfelel például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj-csere a Merivába

2014. augusztus 18., 10:58 Módosítva: 2014.08.18 10:58
1

Kedves Olajdoktor!

2008-as évjáratú Opel Merivám van (1.4-es, benzines, kéziváltós).Tudomásom szerint ebben a típusban nincs szükség a váltóolaj cseréjére, mivel az "élettartam" olaj. Ezt egyébként a szervízben is megerősítették. A váltó egyébként kifogástalanul működik. Kérném megerősítésedet a fentiekkel kapcsolatban. Vagy esetleges cáfolatodat.

Köszönöm a választ: Róbert

Kedves Róbert!

Valóban nem kell olajat cserélni ebben a váltóban. Élettartam kenésre szánt, speciális olaj van benne.

Üdv, Olajdoki

Cseréljem-e az olajat a hosszú út előtt?

2014. július 31., 11:54 Módosítva: 2014.07.31 11:54
3

Tisztelt Szerkesztőség, Tisztelt Olajdoktor!

Sokat lehet olvasni, hallani az esetlegesen lerakodó olajsárról. Az autót (2003-as évjáratú diesel Mazda 6) alapvetően városban használom kb 80-85%-ban. Nyáron megyünk nyaralni, amikor 10 nap alatt kb 2000 km-et fogunk menni, ennek kb 35%-át autópályán. Az olajcsere periódus alapján simán belefér a nyaralási út. Utána viszont cserélni kell majd. Kérdésem az lenne, hogy előtte vagy utána cseréljek olajat? Én inkább az utána cserélném, de egyik ismerősöm bogarat ültetett a fülembe, hogy előtte kellene cserélni. Van-e jelentősége olajsár tekintetében, hogy nagyút előtt vagy utána cserélem az olajat.

Válaszát köszönöm Csaba

Kedves Csaba!

Ha ahogy írta, az út belefér még az olajcsere periódusba, akkor ráér utána cserélni. Az olajok tartalmaznak detergens és diszpergens adalékokat, amelyek biztosítják, hogy a csereperióduson belül tiszta maradjon a motor. A hosszú utak nem nagyobb, hanem kisebb megeröltetést jelentenek mind a motor, mind az olaj számára.

Üdv, Olajdoki

Zajong a hidrotőke

2014. július 28., 11:42 Módosítva: 2014.07.31 06:21
1

Kedves Doktor!

Van egy 1,9 tdi afn 110 Le-s Passatom. A problémám az, hogy melegen is eléggé szólnak a hidrotőkék. Mikor megvettem az autót már akkor is szóltak kicsit, de utána nem használtam a kocsit kb 6 hónapot. Most megcsináltam rajta a szervízt, de sajna olajcsere után is rossz hangja van. Jelenleg 10W40-es olaj van benne, nem tudom segítene-e rajta esetleg egy 5w30-as vagy felesleges?

Futás teljesítménye nem alacsony, 380 000 km van benne de volt már 4 db ilyen tdi-m ilyen hangja egyiknek sem volt. Valószínűnek tartom hogy rosszminőségű olaj vagy ritka olajcsere lehet a bűnös az autó előző életéből. Nem tartom kizártnak hogy csak a hidrotőke csere lesz a megoldás.

Köszi! Üdv, Z

Kedves Z!

Meg lehet próbálkozni az 5W30-as olajjal. Van olyan eset, amikor segít az ilyen jellegű problémán, és van, amikor nem. Ez sajnos elég változó, és nem lehet előre megjósolni. Az olajjavító csodaadalékokat nem szoktam javasolni, de egy hidrotőke adalékot szerintem nyugodtan beletölthet, az is segíthet esetleg. Pl. Liqui Moly hidrotőketisztító.

Üdv, Olajdoki

Vastagabb olaj az Astrába

2014. július 23., 10:03 Módosítva: 2014.07.23 10:03
1

Tisztelt Olajdoktor!

2006-os Opel Astra 1.4 Twinport típusú autómnál esedékes az olajcsere. A gyári ajánlás szerint minden cserénél 5w30-as olajat töltöttem bele. Mivel gyarapodnak a kilóméterek, kopik a motor, kérdésem lenne, hogy lehetséges-e "vastagabb" olajat használni hozzá a következő cserénél!? Ha igen, milyen viszkozitásút illetve márkát ajánlana? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Szabó Dániel

Kedves Dániel!

Lehetséges, de csak az Opel által megengedett keretek között, azaz a választott vastagabb olajnak is meg kell felelnie az előírt GM szabványnak. A Castrol Magnatec 5W40 C3 például megfelelő, mert rendelkezik GM Dexos 2 jóváhagyással.

Üdv, Olajdoki