Olajcsere a téli leállás előtt?

2013. október 28., 12:36 Módosítva: 2013.10.28 12:36
1

Kedves LPG Doki!

Üdvözlöm. Mit javasol, téli leállás elött cseréljek olajat a robogómba /Honda SCV 100/, vagy pedig tavasszal a motoros szezon indulásakor?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Inkább a szezon elejére javaslom időzíteni a cserét.

Üdv, Olajdoki

Meleg motornál világít az olajnyomás visszajelző

2013. október 24., 15:03 Módosítva: 2013.10.24 15:03
3

Kedves Olajdoktor!

'95-ös Cordobán-kat kb 2 éve vettük. Nagyon szép állapotban, csak az olaj minőségéről és km-futásáról semmit se tudtuk, így ment a szervízbe olajcserére. Miután visszakaptuk az autót, semmi különös nem volt, csak amikor egy hosszabb útra mentünk. Kb 60km után ahogy egy kereszteződésben megálltunk, alapjáraton elkezdett villogni az olajnyomás jelző, így még aznap ment a szervízbe olajnyomás gomba cseréjére, de azóta is ugyanaz a gond ha megmelegszik a motor és alapjáraton ketyeg (750rpm) akkor folyamatosan villog az olaj lámpa.

Mit lehetne tenni, válaszát előre is köszönöm:

Üdvözlettel Dániel

Kedves Dániel!

Az olajnyomás problémák általában így szoktak előjönni: meleg motornál, alapjáraton. A hideg olaj vastagabb, ezért addig nagyobb az olajnyomás. Fordulaton megint csak nagyobb az olajnyomás. Ha meleg az olaj és alacsony a fordulatszám, akkor a legalacsonyabb és ha ez kisebb, mint az elvárt, akkor jön a hibajelzés. A problémát okozhatja egy nem megfelelő olajszűrő, olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma (azaz nem alacsony az olajnyomás, csak az érzékelő hiszi azt), üzemanyaggal felhígulás miatti viszkozitás-vesztés vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele. Mivel itt az olajgomba ki lett cserélve, ezért a többi lehetőség valamelyike valószínű.

Üdv, Olajdoki

Olajat a régi motorba

2013. október 14., 11:21 Módosítva: 2013.10.14 11:21
1

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1981-es évjáratú Ford Escort XR3-as autóm van hobbiból és néha napi használatra is. A több éve tartó felújítás során a motor kompresszió értékeit mind a négy hengerben gyári szinten mérte a szerelő. Olajfogyasztása most fél liter/3000 km. Milyen olajat javasol?

Kedves Érdeklődő!

Egy félszintetikus 10W40-es olaj használható az 1980 után gyárott autókhoz, mert a - korábbi autókkal ellentétben - már nem fordulnak elő bennük olyan alkatrészek, amelyek nem kompatibilisek ezekkel az olajokkal. Megfelel például a Repsol Elite Injection 10W40 vagy a Valvoline All Climate 10W40.

Üdv, Olajdoki

Szürke az olaj a Hondába

2013. október 10., 12:08 Módosítva: 2013.10.10 12:08
2

Kedves Olajdoktor!

1.2-es, 2005-ös Honda Jazzemben most cseréltem olajat. A régi olaj színe világosabb szürke volt, a szerelő szerint víz került bele. Azt tanácsolta, hogy néha ellenőrizzem az új olajat, ha az is elszürkül, akkor érdemes a hengerfejet megnézni. Azonban semmilyen egyéb jelét nem érzékelem hengerfej problémának (olajsapka tiszta, motor sem kékes, sem fehér füstöt nem ereget, a hűtőfolyadék tiszta, nem csökken a szintje, nem buborékol, nem érzek gáz szagot ha leszedem a kupakot. Az autót nem rég vettem, eddig kb 400 km-t mentem vele mire eljutottam olajcseréig. Szerinted mi lehet a szürke olaj oka?

Köszönöm szépen! Dani

Kedves Dani!

Víz párakicsapódás miatt is kerülhet az olajba, bár ez általában nem akkora mennyiség, hogy a színére is hatással legyen. Amúgy nem elsősorban a színe, inkább az olaj csoki-shake-szerű állaga utal általában hengerfej-problémára. Szerintem is az a teendő, hogy figyeld az új olaj színét / állagát, és ha újra tapasztalod a jelenséget, akkor irány a szerviz.

Üdv, Olajdoki

Lassan alszik ki a visszajelző lámpa

2013. szeptember 27., 10:34 Módosítva: 2013.09.27 10:34
1

Tisztelt Olajdoktor!

2005-ös évjáratú,215e km-t futott 1.7 Ctdi Honda Civicemnek az utolsó olajcseréje után furcsa tünete van. Indítás után az olajnyomás-jelző lámpa csak nagyon későn, kb 3-4mp múlva alszik el. Ezután viszont nem utal semmi sem meghibásodásra. 5w-40-es Castrol olajat használok, azelőtt is ez volt benne. Olajszűrője gyári,szeleppel ellátott .Szerelők szerint nem szabadna állás közben az olajnyomásnak elmennie a szűrőből, mégis ez történik. Ezen a ponton elakadt a dolog,ezért kérném a segítségüket, hogy mi lehet a probléma?

Válaszukat előre is megköszönve

Üdvözlettel:Gleviczky Zoltán

Kedves Zoltán!

Nekem is az olajszűrő lenne a tippem. Nem ez lenne az első eset, hogy egy gyári alkatrész esetleg gyári hibás. Persze lehetne más oka is, de azok nem kapcsolódnának ilyen szorosan az olajcseréhez, ezért ez tűnik a legvalószínűbbnek.

Üdv, Olajdoki

Keverhetők-e az olajok?

2013. szeptember 24., 16:04 Módosítva: 2022.04.18 08:02
466

T.Olajdoki!

Olyan kérdésem lenne,hogy lehet-e összeönteni kb. 2-3 dl maradék különböző olajat olajcserénél.Minden évben másfajta olajat használok /az akciózás/ miatt. Castrol Magnatec 5W40 Mobil Super 3000 X1 5W40 Tehát vagy egyik vagy másikhoz pótlólag keverni. pl.3,7 dl mobilhoz 2-3 dl castrolt,vagy fordítva. Köszönöm válaszát.

Üdv: Mészáros Attila

Kedves Attila!

A modern motorolajok keverhetők egymással, tehát maga a keverés nem fog gondot okozni. Arra viszont figyeljen, hogy a keverék minden összetevőjének teljesítenie kell az autó gyártójának az olajra vonatkozó követelményeit, különben a keverék nem lesz megfelelő a motorhoz.

Üdv, Olajdoki

Dpf-es olajat öntöttem a szűrő nélküli autómba, most mi lesz?

2013. szeptember 20., 10:54 Módosítva: 2013.09.20 10:54

Kedves Olajdoktor!

2004 Mazda 6 2.0 CD (nem dpf-es) autómba figyelmetlenségből Dexalia 5w30 olajból dpf es változatot vettem. Évek óta a Dexalia olajat használom de a dpf szűrő nélküli változathoz ajánlottat (ultra). Az autóban 245ezer km van. Mivel az olajcsere még nem esedékes és az olajszintem a minimumon volt töltöttem 3dl a motorba. Így már nem tudom visszacserélni az olajam az eladónál. Az gondolom nem jelent semmilyen problémát hogy a dexalia ultra 4 liter olaj mellé töltöttem ugyanolyan 5w30 de dpf dexalia olajat. Kérdésem: Használhatom-e a dpf-es olajat ebben az autóban? Van-e valami hátránya? Gyárilag előírt olajcsere 20 ezer km, menjek-e lejjebb vele? Az autót 3/4 részben városon kívül hajtom, a 20ezer km-et 1-1,5 év alatt teszek meg. Előre is köszönöm a választ.

Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor!

ACEA C1-es olaj lévén ez egy nagyon alacsony hamutartalmú olaj, ami átlalában azt jelenti, hogy a kisebb hamutartalom érdekében feláldoznak valamennyit a kenőképességből. A legtöbb korszerű autónak ez nem jelent gondot, és szinte biztos, hogy Ön sem tapasztalna semmilyen problémát akkor sem, ha teljesen lecserélné az olajat erre. De valószínűleg a motor egy kicsivel többet kopna a csereperiódus alatt, mint egyébként tenné, és lehet, hogy ez nem sokat, de valamennyit számíthat majd a motor várható élettartama szempontjából.

Üdv, Olajdoki

Eszi a Peugeot az olajat

2013. szeptember 17., 11:46 Módosítva: 2013.09.17 11:46
3

Kedves CÍm,

Van egy Peugeot 407 sedan 8 éves 1,6 HDI kocsink, elég jól fogyasztja az olajat, 700 km-en 1,5 l-et. 200 000 km van benne, egy éve vettük, akkor kicseréltük benne a turbót! Ez normális lehet? Esetleg van egy speciális olaj ami jobb lehet?

Köszönettel

Kedves Levélíró!

Véleményem szerint az ilyen mértékű olajfogyasztás már megér annyit, hogy egy szervizben pontosabban utánanézzenek az okának és javítsák / cseréljék, amit kell. Az olajjal variálni nem érdemes, mert ha a viszkozitást szeretné a motor számára még megfelelő tartományban tartani, akkor nagy olajfogyasztás csökkenést nem fog tapasztalni egy másik olajtól.

Üdv, Olajdoki

Kéket vagy a zöldet?

2013. szeptember 13., 13:19 Módosítva: 2013.09.13 13:19

Kedves Autodoktor!

96-os Daewooba lehet foszfátmentes kék vagy zöld fagyállót tenni? Vagy kötelező? A pirosat csak alumotorokhoz szabad? A szín a lényeg vagy a foszfátmentesség?

Köszönöm előre is! Péter

Kedves Péter!

A szín nem mond semmit a fagyálló minőségéről, mert az csak a felhasznált színezőanyag kérdése. Ráadásul ahány gyártó, annyi különböző szín, ez tehát nem lehet a választás alapja. Nem írta meg, hogy pontosan milyen Daewooról van szó. Megnéztem találomra egyet (Daewoo Nexia 1.5 16V), ott még használható a hagyományos, BS6580 minőségű fagyálló is. Természetesen lehet szerves sav alapú (OAT) vagy hibrid (HOAT) fagyállót is használni. Előbbit csak a rendszer alapos átöblítése után szabad, ha eddig nem ilyen volt benne, a hibridet viszont akár hozzá is lehet keverni a jelenlegihez, függetlenül attól, hogy épp mi van benne.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere vagy utántöltés?

2013. szeptember 10., 10:22 Módosítva: 2013.09.10 10:22

Kedves Olajdoki!

Egy érdekes kérdés foglakoztat újabban. Ugyebár vannak az Opel Ecotec motorjai, ahol a gyártó 0,6 liter/100km olajfogyasztást normálisnak tekint. Azonban idővel (sok mindentől függően) a fórumon a tulajdonosok egy jelentős része 0,8-1 liter/1000km-ről számol be. A kérdésem az lenne, hogy akkor egy ilyen autónak mikor kell cserélni az olaját? A kérdés azért merült fel bennem, hiszen 1000km-ként lényegében 1 liter friss olajat kap. Ha valaki évente megy mondjuk 8000km-t, akkor 8 liter olajat önt bele, tehát lényegében két olajcsere periódusra való friss olaj kerül bele (keveredik bele). Tehát hol jár le az egy év vagy az olajra vonatkozó km korlát? Előre is köszönöm az útmutatást!

Üdvözlettel, Jani

Kedves Jani!

Különbség van az olajcsere és az olaj-utántöltés között. Hiába van rendszeresen utántöltve, ha nem cseréli időnként, akkor mindig lesz benne nagyon régi olaj is, mert a motor nem úgy fogyasztja az olajat, hogy mindig a legrégebbi részt fogyasztja el először. A régi olaj elszennyezi az új olajat, amiben segít neki az olajszűrő is, hiszen az sincs cserélve, ha az olaj sincs. Tehát cserélni az előírt periódussal kell, akár mennyit töltünk utána.

Üdv, Olajdoki

Olaj a sperrbe

2013. szeptember 4., 11:33 Módosítva: 2013.09.04 11:33

Kedves Olajdoktor!

Egy Tata telcoline kisteherautóval kepcsolatban kérném a segítségét. A hátsó hídjában speer differenciálmű van, a gyári előírás szerint 80w90 LS API GL-4 minőségű olaj kell bele. Viszont ilyen olajat nem találok kis kiszerelésben, csupán 75W140 LS API GL-5. Ezt használhatom a 80w90 helyett, vagy nemigazán jó bele?

Köszönettel! Tamás

Kedves Tamás!

API GL-4 LS olajról még nem hallottam, csak GL-5 LS-ről. Eleve nem jellemző, hogy differenciálműhöz GL-4-es olaj legyen előírva, pláne nem önzáró differenciálműhöz. Ha nem a GL-4, hanem a GL-5 kategóriában keresgélünk, akkor bőven találunk 80W90-es, kis kiszerelésű LS olajat. Ilyen például a Valvoline GL-5 LS 80W90 is. Semmiképp sem javaslom az olaj 75W140-es viszkozitásúval való helyettesítését, ha 80W90 az előírás.

Üdv, Olajdoki

Milyet és mennyit a Signumba?

2013. augusztus 26., 16:00 Módosítva: 2013.08.26 16:00
1

Üdvözlöm!

Nemrégen lettem egy Opel Signum 3000 v6 disel tulaja. (y30dt) Milyen és mennyi olajat tegyek bele? Olajtisztító adalékot használjak-e? Azért kérdezem mert szervizkönyvébe látom, hogy 30 ezrenként cserélték az olajat és kicsit soknak tartom azért szeretném kitisztítani az új olaj elötte.

Segítségét előre is köszönöm!

Károly

Kedves Károly!

Ebben az autóban a motorolajat rugalmas csereperiódus szerint kell cserélni, ami részecskeszűrő nélküli konstrukció esetén maximum 50 ezer km / 24 hónap, részecskeszűrős konstrukció esetén pedig 30 ezer km / 12 hónap. Ha ezek a limitek nem lettek túllépve, akkor nem kell attól tartania, hogy a motor tiszításra szorulna. Ami az ajánlott olajat illeti: GM LL-B-025 minőségű vagy GM Dexos 2 minőségű olaj kell bele (pl. Total Quartz 9000 Energy 5W40 vagy Repsol Elite Common Rail 5W30) és 8,25 literre lesz szüksége.

Üdv, Olajdoki

Cseréljem az olajat, vagy ne?

2013. augusztus 17., 13:22 Módosítva: 2013.08.17 13:22
1

Kedves Olajdoktor!

Több, állítólag hozzáértõ autószerelőtől eltérő információkat kaptam a 2006-os Bmw 530d E61 automata váltó olajának cseréjéről. 190.000 km van benne, egyelőre semmi érezhető jele nincs annak, hogy bármi gond lenne a váltóval. A kocsi alján a váltó körül azonban szivárgó olaj nyomai vannak. Az egyik szerelő azt állítja, hogy nem kell cserélni, mert a az olajiszap jól ken és szigetel. Ha cserélnénk, kb. 70.000 km múlva megcsúszna a váltó. A másik szerelő viszont cserélné. Ön mit ajánl?

Köszönettel: Ádám

Kedves Ádám!

Cserélni valóban nem kell, de a csere csak akkor jelent kifejezetten
kockázatot, ha a váltót nem a gyárilag elõírt, speciális, ATF M-1375.4
minőségû olajjal töltik fel. A szivárgás viszont más kérdés: ha
tényleg a váltóolaj szivárog, az nem maradhat úgy, különben előbb-utóbb
túl kevés lesz, még akkor is, ha csak cseppenként szivárog. Persze a
szivárgást nem az olajcsere fogja megoldani.

Üdv:

Olajdoki

Háromféle olaj a Passatba

2013. augusztus 14., 07:54 Módosítva: 2013.08.14 07:54
30

Kedves Olajdoktor!

Az autóm egy Volkswagen Passat 1.8 Tsi (2009), elvileg Shell Helix 5W-30-at raktak bele az olajcsere alkalmával. Én sajnos elkövettem egy óriási hibát, ugyanis Shell Helix Ultra AF 5W-30-at töltöttem rá, ami elvileg a Fordoknak való olaj. Lassan vinnem kell szervízbe, de elõtte még egyszer utána kell töltenem. Mit javasol? Használjak egy harmadik olajat? Pl.: Shell Helix Ultra Extra 5W-30?és Ha igen, veszélyezteti az autót? Vagy jó az AF 5W-30?

Köszönettel:

Mario

Kedves Mario!

Ahogy ön is írja, az volt a rossz ötlet, hogy az AF olaj került bele. Az már nem számít sokat, hogy mivel tölti után. Használhatja azt, ami most van benne, vagy amit kellett volna, vagy valami harmadikat. Sokkal fontosabb, hogy a következõ olajcserénél az elõírt VW szabványnak megfelelõ olaj kerüljön bele.

Üdv:

Olajdoki

Milyen olajat a Swiftbe?

2013. augusztus 13., 07:55 Módosítva: 2013.08.13 07:55
2

Kedves Olajdoktor!

 
Van egy 2006-os Suzuki Swiftem, ami ismét megérett a váltóolaj-cserére. Jelenleg Castrol olajat használok, de nem vagyok megelégedve vele, mert akadozva megy a váltás, fõleg hidegen. Csere elõtt sokkal finomabban tudtam kapcsolni. Ön milyen olajat javasol?
 
Válaszát elõre is köszönöm!

Kedves kérdező!

API GL-4/5-nek megfelelõ, szintetikus, 75W90-es váltóolajat javaslok
hozzá, mint amilyen például a Valvoline Synpower TDL 75W90 vagy a Fuchs
Titan Sintopoid LS 75W90.

Üdv: Oljadoktor

Használhatom a régi olajat?

2013. augusztus 12., 07:53 Módosítva: 2013.08.12 09:17
1

Kedves Olajdoktor!

6 éves, 1.4-es benzines Kia Cee'd gépkocsim van. A garanciaidõ alatti olajcseréknél 5W-40-es olaj volt benne. Az utolsó olajcserét már én végeztem (lejárt a garancia), 5W-40-es Castrol Edge olaj került bele. A 4 literbõl 1 liter megmaradt (gyártási ideje 2011). Használhatom-e ezt az olajat a mostani cseréhez (ugyanilyen olajhoz persze)?

Ha esetleg 5W-30-as olajat vásárolok, mennyi különbség van a 5W-40-eshez képest? Természetesen ha ilyet vennék nem keverném a megmaradt 1 literrel. Olvastam továbbá, hogy elõfordul hamisított olaj a piacon. Ha több éve üzemelõ nagyobb olajwebshopból vásárolok, elkerülhetem a hamisított termékeket, vagy ez a véletlenen múlik?

Köszönettel:

László

Kedves László!

Hacsak nem nyitva tárolta, használhatja a maradék olajat, semmi problémája nem lesz tõle. Az 5W-30-as olajnak alacsonyabb az üzemi hõmérsékleti viszkozitása, mint az 5W-40-esé, ezért ahhoz képest valamivel üzemanyag-takarékosabb és - a gyorsabb olajkeringés miatt - jobb a hõelvezetõ képessége. Ha viszont a tömítések nincsenek rendben vagy kopott a motor, akkor valamivel magasabb olajfogyasztást okozhat, mint az 5W40-es. Bár biztosat nem tudok mondani, de én is azt gondolom, hogy valóban elkerülhetõ a hamis olaj ha jó hírû webshopból vásárol.

Üdv:

Olajdoki

Olajat az F Astrába

2013. augusztus 9., 10:49 Módosítva: 2013.08.12 09:16

Kedves Olajdoktor!

A véleményét szeretném kérni, milyen motorolajat tegyek az autóba. 1.4-es F Astra, 87000 kilóméterrel. GM olajon kivül már annyi félét mondtak, hogy teljesen elbizonytalanodtam, bár a Mobil1 és a Valvoline között hezitálok.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves levélíró!

Mindkét márka megfelelõ, a Mobil olajok közül a Super 2000 X1 10W-40-et ajánlom (ez nem Mobil 1, de ebbe az autóba ez bõven jó), a Valvoline olajok közül pedig a Durablend 10W-40-et.

Üdv:

Olajdoki

Fogy az olaj a Golfból

2013. augusztus 2., 12:51 Módosítva: 2013.08.02 12:51
1

Üdv.

Adott egy 1999-es gyártású AKQ motorkódú 1.4-es 16 szelepes VW Golf IV. 10 000 km-ként cserélem az olajat benne. Shell Helix Ultra 5W-40 olajat használok. 60 000 km-es korától van nálam, nem ette az olajat, viszont az utolsó 2-3 olajcsere közt elkezdett fogyni belőle az olaj. Két olajcsere közt 1,5 - 2,5l olaj, miközben nem füstöl és nem venni észre semmit sem rajta. Jelenleg 155 000 km van benne. A kocsi papírjaiban az van írva, hogy 1l olaj / 1000km a norma (kicsit scifi-nek tűnik nekem ez, bár... - de akkor is scifi). Kérdésem az lenne, hogy valóban jó ez így és mehet minden tovább, vagyis maradhat az olaj és töltögetem utána ahogy kortyolgatja, vagy tegyek bele inkább 10W-40-es olajat. Nagyon nincs humorom elemeire szedni az autót, tekintve a korát és a már megtett utat.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró!

Nyugodtan maradhat így és töltögetheti. A 10W40-es olajból valószínűleg nem fogyasztana kevesebbet, mert ugyanaz az üzemi hőmérsékleti viszkozitása a két olajnak. Az 1000 kilométerenként 1,5 - 2 deci olajfogyasztás pedig egyáltalán nem sok egy ilyen korú autónál.

Üdv, Olajdoki

Honnan tudja az autó az olajcserét?

2013. július 18., 11:45 Módosítva: 2013.07.18 11:45

Tiszteletem!

Kerdesem lenne, hogy az elektronikus vezerlö egyseg milyen adatok alapjan dönti el es jelzi ki, hogy esedekes-e a motorolaj csere. Valahogyan tudja merni az olaj minöseget? Vagy eltarolja, hogy mikor volt az utolso motorolaj csere es azota milyen terheles mellett es mennyit üzemeltettük az autot?

Elöre is köszönöm valaszat!

Kedves Érdeklődő!

Az utóbbi. Természetesen nincs mobil olajelemző laboratórium az autóban, viszont az olaj állapotára, a megtett kilométerből, a hidegindítások számából, a terhelésből, valamint sok más, a számítógép által mérhető adatból kiválóan lehet következtetni.

Üdv, Olajdoki

Olajfaló Corolla

2013. július 4., 11:32 Módosítva: 2013.07.04 11:32
1

Kedves Olajdoki!

Toyota Corolla Liftback Terra 1.6 gépkocsimat 2 éve vettem, szerelővel lecseréltettem az olajat (Fuchs titan syn MC 10W-40 van most benne) kb 10 000km alatt fél liter elfogyott, ugyan ilyen olajat töltöttem bele. Ez a mennyiség számomra soknak tűnik, szerintem a Toyota nem egy olajzabáló, mit tegyek? Másik olajat esetleg, vagy a motor hibája? Kipufogó nem füstöl és olajfoltot sem látok a kocsi alatt.

Előre is köszönöm a segítségét:

Szilvia

Kedves Szilvia!

Az 1000 kilométerenkénti fél liter ennél az autónál lehet sok, főleg ha eddig nem fogyasztotta az olajat. Másik olajat nem javaslok, mert egy ennél vastagabb olaj nem volna optimális kenési szempontból, egy más márkájú ugyanilyen olaj pedig nem sokat változtatna. Érdemes egy szerviz bevonásával kideríteni az olajfogyasztás műszaki okát (a lehetséges okokról itt írtam: http://totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/2013/03/29/eszi_az_astra_az_olajat/), és ha gazdaságosan javítható, akkor kijavíttatni.

Üdv,

Olajdoki

Mit tegyek az Astrába

2013. július 3., 12:51 Módosítva: 2013.07.03 12:51

1998-as évjáratú Opel Astra F 1.4 benzines autómba milyen olajat vegyek? Jelenleg castrol magnatec 10w40-es van benne.Esetleg az Aral bluetronic 10w40 vagy a Mobil x2000 10w40 a jobb vállasztás? Köszönöm a segítséget előre is.

Kedves Levélíró!

Mindhárom olaj nagyjából azonos kategória és mindegyik megfelel ehhez az autóhoz. Válassza közülük az Ön számára szubjektív szempontból legszimpatikusabbat.

Üdv, Olajdoki

Villog az olajlámpa

2013. június 26., 10:59 Módosítva: 2013.06.26 10:59
14

T.Olajdoki!

Mostanában kétszer is előfordult, hogy menet közben az olajnyomáslámpa villog. Olajszint rendben, a "max" jelzésnél, és kb 7-8000 km van az olajban, MANN olajszűrővel. Az olaj Midland Avanza 10W40-es. Már a második olajcserénél is ez az olaj van benne. Én 10000 kilométerenként olajat cserélek. Az autó 1.4 Seat Cordoba. Mitől van ez a jelenség? Vagy próbáljam meg a Seat által javasolt Repsolt?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás, valószínűleg ezért tűnik fel a jelenség menet közben. Okozhatja egy nem megfelelő olajszűrő, olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma (azaz nem alacsony az olajnyomás, csak az érzékelő hiszi azt), üzemanyaggal felhígulás miatti viszkozitás-vesztés vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele. Mivel itt néhány villogás után elalszik a lámpa, ezért inkább az elektromos érzékelőre gondolok, de azért érdemes egy szervizben végére járni a dolognak. Az, hogy maga az olaj okozná ezt a jelenséget az a legvalószínűtlenebb variáció (nem számítva az említett üzemanyag-felhígulás miatti viszkozitás vesztést).

Üdv, Olajdoki

Kerepel a hidrotőke

2013. június 24., 11:31 Módosítva: 2013.06.24 11:31
1

Üdvözlöm!

Nem régen vásároltam egy VW Ventó 97-es 1.9 SDI motoros szgk-t. Az óra szerint 149e km van benne, de szerintem ez nem valós. Az autó meleg motornál erősen kerepelő hangot adott ki ami nem is múlt el alapjáraton. Olajcserét követően (Alko 10w 40-es) elmúlt hamarosan, de most megint jelentkezett szintén meleg motornál. Szerelő nézte és azt mondta valamelyik hydrotőke hibásodott meg. Kérdésem az lenne,hogy egy márkásabb olajcserével és egy hydrotőke tisztító adalékkal megoldódna-e a probléma? Ha jól meghúzatom az autót gyakorlatilag megszűnik a probléma legalábbis egy időre. Úgy veszem észre alacsonyabb fordulaton jön elő a kerepelő (csattogó) hang inkább városi forgalomba. Castrol 10w40-es olajra gondoltam valamint a tisztító adalékra együttesen. Várom mielőbbi válaszát.

Tisztelettel:

Szabó Ferenc

Kedves Ferenc!

Leírásából úgy tűnik, hogy kissé elkoszolódtak a hidrotőkék, amit erre a célra gyártott tisztítóval valóban orvosolni lehet.

Nincs ugyan semmilyen tapasztalatom az Ön által használt Alko olajjal, de nem valószínű, hogy bármilyen problémát okozott volna a motornak. Betöltés után a tapasztalt javulás azért következhetett be, mert a friss olaj tisztító adalékai kissé letisztították a hidrotőkéket, de ez nem volt elég ahhoz, hogy hosszú távon is jól működjenek. Hosszabb távú megoldás lehet valóban egy jó minőségű motorolaj (Castrol, Mobil vagy bármi más típus) használata tisztító adalék társaságában.

Ezzel a módszerrel jelentős javulás várható a motor működésében, de hogy végső megoldásnak alkalmas-e, az a motor jelenlegi állapotától is függ, és majd csak később vagy egy szervizben derül ki.

Üdvözlettel

Olajdoki

Váltóolaj az SX4-be

2013. június 19., 13:33 Módosítva: 2013.06.19 13:33

Tisztelt Olajdoki!

Suzuki SX4 1.5 2007-es évjáratú autóm van, elérkezett a váltóban az olajcsere ideje. Milyen olajat ajánl, márkára, teljesítmény szintre vonatkozóan? A könyve API GL4 szintű olajat ír, mehet e bele API GL5-ös olaj?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Az API GL-4 olajok kevésbé agresszív adalékokkal készülnek, mint a GL-5 olajok, ezért az ökölszabály az, hogy nem lehet GL-5-öt használni ott, ahol GL-4 van előírva. Kivétel a szabály alól, ha a GL-4 mellett a GL-5 is megengedett az autógyártó által vagy ha az olaj, amit bele akarunk tölteni egyszerre teljesíti a GL-4 és GL-5 szabványokat. Utóbbi ugyanis más adalékolású olajat feltételez, ami jóval drágább ugyan, de úgy teljesíti a GL-5 előírásait, hogy nincsenek benne azok az agresszív adalékok, amelyek az átlagosabb GL-5-ös olajokat jellemzik. Jelen esetben az autó gyártója nem engedi a GL-5 ös olajok használatát, tehát vagy API GL-4 minőségű vagy API GL-4 és GL-5 szabványt egyszerre teljesítő olajra lesz szüksége. Megfelelő olajok például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90 vagy a Shell Transaxle Oil 75W90.

Üdv, Olajdoki

Vastagabb olajra váltanék

2013. június 13., 10:30 Módosítva: 2013.06.13 10:30

Tisztelt Olajdoki!

Szeretném megkérdezni öntől, hogy lehetséges-e váltani 5w-30-as olajról 5w-50-es olajra. Természetesen az API előírásokat betartva. Az autó Suzuki SX4 (2006) 1.5 benzines. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Laci

Kedves Laci!

Lehetségesnek lehetséges, de azt tudnia kell, hogy egy normál körülmények között üzemeltetett motor igényeinek jobban megfelel egy 5W30-as olaj. A vékonyabb olaj gyorsabban kering, így jobb a hőelvezetése és normál üzemi hőmérsékleten jobb kenést is biztosít. Egy 50-es olaj normál üzemi hőmérsékleten vastagabb, így neki magasabb motorhőmérsékletre van szüksége, hogy optimálisra vékonyodjon. Az üzemanyag fogyasztásra is bír egy minimális negatív hatással a vastagabb olaj, ugyanis a motornak nagyobb ellenállással szemben kell dolgoznia. Magam részéről az 50-es olajokat akkor ajánlanám, ha:

- a motor ilyen olajra lett tervezve és nem alkalmas egy vékonyabb olajjal való üzemeltetésre, vagy

- az autót verseny vagy hasonló célokra használják, ahol folyamatosan nagy terhelésnek van kitéve, vagy

- magas az olajfogyasztás és a tulajdonos a tüneti kezelést választotta.

Üdv, Olajdoki