Brigéciol a motorba?

2013. február 13., 15:23 Módosítva: 2013.02.13 15:23
11

Kedves Olajdoktor!

M43B16 motoros BMW-m van. Lecserélném az olajat, de előtte ki szeretném tisztítani a motort belülről. Tanácsot szeretnék kérni, hogy milyen típusú motor tisztító adalékot ajánl? Néztem Valvoline, Meguin adalékot. Jelenleg van itthon Brigéciol motor mosó folyadékom. A Brigéciolt is lehet a motorolajhoz keverni és egy kis járatás után a használt motorolajjal együtt leengedni? Egyáltalán érdemes ezzel foglalkozni, megéri az időt??

Előre is köszönöm a válaszát.

Üdv: Dani

Kedves Dani!

Sajnos nem írta meg, hogy miért kellene átöblíteni a motorját, ezért csak találgatni tudok. Túlságosan régen cserélt olajat és tele van a motor lerakódásokkal vagy túlhajszolta a gépet és az olaj itt-ott már rákokszosodott a felületekre? Ha nincsenek ilyen vagy hasonló extrém körülmények és csak egy szokványos egyszerű olajcserére készül, akkor én lebeszélném a motormosó folyadék használatáról. Ezek nagyon vékony, hígfolyós termékek, erősen hígítják a kenőanyagot, ráadásul a használatuk után is visszamaradhatnak a motortérben, amivel feltehetően többet ártunk a motornak, mint használunk.

Egy jó minőségű, megfelelő teljesítményszintű motorolaj tartalmaz annyi tisztító adalékot, hogy normál használat közben, a kenési követelményeknek maximálisan megfelelve, megtisztítja a motor belsejét és a lerakódásokat elszállítja a szűrőbe. Ha mégis úgy gondolja, hogy a motorjának szüksége lenne egy alapos átöblítésre, akkor a motormosó helyett sokkal jobb megoldásnak tartom egy plusz feltöltésnyi, jó minőségű motorolaj beszerzését, 5W-30 vagy 5W-40 viszkozitással. Ezzel a motorolajjal nyugodtan közlekedhet, napi rutinja szerint 3-4000 km-t, utána pedig cserélje le ismét, immár a saját, használni kívánt kenőanyagára. Ennyi használat után a motorolaj erős tisztító adalékai megtisztítják a felületeket a lerakódásoktól, az olajjal együtt lecserélt szűrő pedig biztosítja azt, hogy ezek a szennyezők ne kerülhessenek vissza a motortérbe, extrém esetben pedig ne tudják eltömíteni a szűrőt. Ez a módszer sokkal kíméletesebb a motor számára, mivel semmilyen idegen anyagot nem viszünk be a motortérbe, csakis olyat, ami a motornak megfelel.

Üdvözlettel

Olajdoki

Esetleg trafó olaj?

2013. február 8., 13:50 Módosítva: 2013.02.08 13:50
15

Üdv

1996-os Vw Vento 1.9tdi-m van. Érdeklődnék hogy gázolajon kívűl még milyen fajta üzemanyaggal tudnák járni vele mondjuk gond nélkül, felesbe vagy tisztán? Esetleg trafó olaj?

Köszönöm.

Tisztelt Érdeklődő!

Nem tudom pontosan, milyen állapotban van a Vento motorja, de semmiképpen nem javasolnám a dízeltől eltérő üzemanyag használatát. Lehet, hogy a transzformátor olajjal is működik a motor, de mivel ez az olaj nem biztosít megfelelő kenést az adagolónak, így rövid távon is tönkre tudja tenni a motort, akár még 50%-os keverési arány esetén is. Használjon gázolajat, ha még tervei vannak a járművével!

Üdvözlettel

Olajdoki

Savasodik-e az ásványi olaj?

2013. február 6., 13:27 Módosítva: 2013.02.06 13:51

Tisztelt Olajdoktor!

két autó van a családban az egyik F Astra C14NZ napi használatban van. A másik Fiat Marea Weekend 1,6 benzines 182A4, 76kW, előfordul, hogy 2-3 hétig csak áll. Azt hallottam hogy a szintetikus motorolaj képes rá, hogy a levegő páratartamát megköti és ezáltal elsavasodik. Nem lenne-e ésszerűbb a Fiatba ásványi motorolajat használni?

Válaszát előre is köszönöm: László

Kedves László!

Az olaj valóban savasodik, de nem a levegő páratartalma miatt, hanem a működés során az olajba kerülő szennyeződések miatt. A szintetikus olaj tisztább motorműködést biztosít, kevesebb szennyező anyag termelődik, tehát az olaj kevésbé savasokdik. Semmilyen műszaki indok nem szól az ásványolaj használata mellett.

Üdv,

Olajdoki

Új kocsiból fogy az olaj, ez normális?

2013. január 31., 11:33 Módosítva: 2013.02.01 16:27
17

Üdv Doki!

Az volna a kérdésem,hogy szerinted normális egy új Hyundainál(i 40, dízel,1.7 crdi),hogy a szervizperiódus alatt kb. 18km-nél beletöltöttem 2 liter olajat, most jár a kocsi 25 ezer km-nél,és mire a 30 ezer km-es szervizperiódushoz ér, simán bele tudnál tölteni még legalább 1,5 Litert. Az autó német utakon fut, gyakran, 60%-ban autópályákon, 160-170km/h-val. A szervíz szerint normális,nekem idegen ennyi olajfogyasztás. Aggódjak, vagy ezzel együtt kell élni? Amúgy 5w-30-as olajal töltöttem utána, Castrolt vagy Shellt.

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Egyes új autóknál jellemző az olajfogyasztás, mert ugyanaz a technológia (csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűk), ami segít az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében, negatívan hat az olajfogyasztásra. Vígasztaljon az a tudat, hogy sokkal többet megspórolsz az üzemanyagon, mint amit olajra költesz. Mindemellett persze van egy határa az egészséges olajfogyasztásnak, és ezt le szokták írni a kézikönyvben. Ha a megengedettnél több olajat fogyaszt a motor, akkor a szerviz nem háríthatja el a problémát azzal, hogy "ez normális".

Üdv,

Olajdoki

MaxLife az Alfába

2013. január 29., 12:04 Módosítva: 2013.01.29 12:04
4

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 1994-es Alfa Romeo 155 20.TS tulajdonosa vagyok. Az autó futásteljesítménye némileg 300 000km felett van. Elméletileg Selenia 20K Alfa Romeo olaj kellene bele, de a magas futásteljesítményre való tekintettel Valvoline MaxLife 10w-40-t használnék. Vajon megfelelő ez az olaj? A másik kérdésem az volna, hogy körülbelül mekkora az az olajfogyasztás ami még elfogadható egy ilyen paraméterű autónál. Válaszát előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

Nyugodtan használhat 10W40-es Maxlife olajat. Mindenben megfelel a motor lehetséges elvárásainak. Az olajfogyasztással kapcsolatos tűréshatár elsősorban a pénztárcától függ, mert műszakilag - általában - nem káros a dolog, ameddig időben után van töltve. 1000 km alatt néhány deci olaj elfogyasztása még általában nem indokol az utántöltésen kívól más teendőt. Ha több, mint 1 liter fogy 1000 kilométerenként, azzal szerintem mindenképp foglalkozni kell. Fontos még, hogy az olajfogyasztást a motor igénybevétele is befolyásolja, tehát a vezetési stílus is hatással van rá. Ha jobban nyomjuk a pedált, akkor több olaj fogy.

Üdv,

Olajdoki

Fogy az olaj a Golfból

2013. január 17., 09:57 Módosítva: 2013.01.17 10:36

Tisztelt Olajdoki!

Van egy 1989-s 1.6 Diesel "JP" motorkódú Volkswagen Golf, és nem tudom eldönteni, milyen olajat rakjak bele, ami tökéletes lenne. Jelenleg Valvoline All Fleet Extra 15W40 típusú olaj van benne, de az fogy belőle (kb 5000 km / 1 liter olaj fogyás). Lehetséges-e, hogy ez az olaj nem ideális számára, mert ha jól tudom nehézipari gépekbe való? Nem egy széthasznált autóról van szó, kb. 250 000km van benne.

Előre is köszönöm a választ! Üdv: Dávid

Kedves Dávid!

Ez az olaj valóban nem ideális személyautókhoz, de az említett olajfogyasztás egyáltalán nem magas, főleg az autó korát figyelembe véve. A Valvoline termékek közül leginkább a 10W40-es Maxlife motorolajat javasolnám hozzá. Ez némiképp csökkentheti az olajfogyasztást, és tisztább lesz tőle a motor is.

Üdv,

Olajdoki

Keverhetők-e az olajak

2013. január 15., 15:43 Módosítva: 2013.01.15 15:43
3

Tisztelt OlajDoki!

Lehet-e keverni a motorolajakat, utántöltésnél? Opel Astra 1.4-em van (Z14XEP) amit nem régen vásároltam. Viszont nem tudom milyen olaj volt benne, és most nem tudok olajat cseréltetni benne, de utánna kellene tölteni. Tehát pl. lehet-e 10w-40-es hez 5w-40-est vagy 5w-30-ast tölteni? Vagy fordítva? Milyen márkát javasolna? Előre is köszönöm a válaszát.

Kedves Levélíró!

Lehet keverni az olajokat, de oda kell figyelni arra, hogy a keverék csak annyira jó, mint a leggyengébb alkotóeleme. Ha például egy 5W30-as, GM jóváhagyással rendelkező olajhoz hozzátölt egy 10W40-es olajat, akkor a keverék már nem használható ott, ahol GM jóváhagyású olajra van szükség. A márkák tekintetében azt tudom mondani, hogy gyakorlatilag minden ismert olajmárka megbízható, óvakodni csak az ismeretlen, ma felbukkanó, holnap eltűnő márkáktól kell. Én általában a MOL, Agip, Total, Castrol, Valvoline, Shell, Fuchs, Mobil, Liqui Moly, Motul, Repsol, OMV, Q8, olajok közül szoktam ajánlani.

Üdv,

Olajdoki

Hajtóműolaj viszkozitás

2013. január 14., 13:43 Módosítva: 2013.01.14 13:43

Tisztelt Olajdoktor!

Hajtómű olajokkal kapcsolatban szeretnék kérdezni. A viszkozitást a motorolajokhoz hasonlóan, itt is megadják, pl. 75W-90. Milyen hatással lehet a hajtómű elemekre (váltó, differenciál mű) az, ha a "hidegoldali" viszkozitást lejjebb visszük (pl. 80w-90 helyett 75W-90 viszkozitású olajat töltünk be), és ha a "melegoldali" viszkozitás feljebb visszük (75w-85 helyett pl. 75w-90-es olaj megy a váltóba?

Első esetben a váltás könnyebb hidegen, második esetben pedig a tartós terhelést jobban fogja a mechanika bírni, vagy káros az, ha az előírt viszkozitás helyett más viszkozitású olajat töltünk be?

És még egy kérdésem lenne: a GL4 és GL5 jelzéshez is mindenféleképpen ragaszkodni kell?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A hajtómű olajok esetében mindig ragaszkodni kell a gyári előíráshoz. A motorolajokhoz képest itt általában szűkebbre szabottak a lehetőségek. Mivel a hajtóműben a súrlódás nem lehet sem túl kicsi - a szinkronizálás miatt - sem túl nagy - a kopás miatt - ezért fontos, hogy pontosan azt a viszkozitást használjuk, amit a gyártó előírt. Ez hideg és meleg oldalra is igaz. Az API előírásokhoz is pontosan kell ragaszkodni, ugyanis a GL-4 minőségű olaj nem rendelkezik elegendő EP (magas nyomás tűrő) adalékkal, hogy helyt álljon ott, ahol GL-5-ös olajra van szükség, a GL-5-ös olaj pedig színesfém korróziót okozhat ott, ahol GL-4 az előírás. Vannak speciális adalékokkal készült, egyszerre GL-4-nek és GL-5-nek is megfelelő olajok. Azok valóban megfelelnek mind a GL-4-es, mind a GL-5-ös kenési helyekre.

Üdv,

Olajdoki

Használjak-e motortisztítót?

2013. január 9., 11:33 Módosítva: 2013.01.09 12:30
1

Tisztelt doki!

A héten cserélném az olajat. Az autó 156-os Alfa 1.9 jtd 2000. év.

Amikor tavaly vettem a Castrol Edge Olajat, kaptam hozzá motortisztító adalékot, amit akkor elfelejtettem belerakni. Most cserélném az olajat, és nem tudom eldönteni, hogy beleöntsem-e a fáradt olajba, közvetlenül csere előtt természetesen.

Mivel sok olyat olvastam, hogy az eléggé veszélyes, mert leoldja a koszt és eltömítheti az olajszivattyút.

Nagyon halas volnek ha leirna a véleményét?

Válaszát nagyon szépen köszönöm. Üdvözlettel: József

Kedves József!

Ha tisztességesen karbantartott motorról van szó, akkor nincs szükség motortisztító adalék használatára. A motorolajok eleve tartalmaznak tisztító adalékokat, így ha az olaj és az olajszűrő rendesen cserélve van, akkor nem halmozódnak fel a szennyeződések.

Üdv,

Olajdoki

Vigyem vissza a szerelőhöz?

2013. január 8., 10:22 Módosítva: 2013.01.08 10:22

Üdvözlöm!

Egy 2007-es évjáratú Ford Focus 1.6tdci(90le) dízel autómat 120 000 km -es szervízbe vittem. Most váltottam szerelőt,aki 10-40es castrol magnatec olajat tett a gépbe, holott tudomásom szerint eddig 5-40-es olaj volt benne. Kérdésem: történhet-e valami gond az autómmal, vagy vigyem vissza a mesterhez?

Köszönettel:András

Kedves András!

Sem az 5W40-es sem a 10W40-es olaj nem teljesíti a gyári előírásokat. Ford M2C913-B vagy M2C913-C jóváhagyással rendelkező, 5W30-as olaj való bele. A Castrol olajok közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. A nem megfelelő olaj használata fokozottabb kopással, magasabb üzemanyag-fogyasztással és magasabb károsanyag-kibocsátással járhat.

Üdv,

Olajdoki

Baj ha kicsivel több az olaj?

2013. január 2., 14:51 Módosítva: 2013.01.02 14:51
43

Tisztelt Olajdoktor!

Autóm,Volkswagen Bora Variant,olajcserén esett át.Amikor olajszintet ellenőriztem a jelző pálcán a maximum felett volt a szint úgy kb. 4-5 mm-rel. Kérdésem,hogy milyen következményei lehetnek?

Válaszát előre köszönöm

Üdv. Tamás

Kedves Tamás!

Alapvetően problémát okozhat a túl magas olajszint, de a mai korszerű, dízel részecskeszűrővel szerelt járművekben üzemszerűen is megengedett a maximális feletti olajmennyiség. Ezekben a járművekben természetesen nem az olaj mennyisége növekszik, hanem a részecskeszűrő leégetésekor befecskendezett extra gázolaj elégetlen része kerül bele az olajba, megnövelve annak szintjét. A bekerült üzemanyag a használat során szépen elpárolog és kiég az olajból (kivéve sajnos a biodízelt), így az olajszint ismét normális határokon belülre kerül, majd a következő leégetési fázisban ismét növekszik az olaj mennyisége. Ez a változás olyan jelentős lehet, hogy például Mazdák esetén már nem egy, hanem két maximum jelölés is van a nívópálcán. Az alsó jelenti a normál olajszint megengedett felső határát, a magasabban lévő jelenti az extra befecskendezés által megnövekedett olajszint maximumát, amit a gyártó még normál értéknek minősít és üzemszerűen engedélyez. Ebben az esetben tehát semmi probléma nem keletkezhet a magasabb olajszintből.

Ha nem részecskeszűrővel szerelt járműről van szó, akkor elvileg üzemszerűen nem kerülhet üzemanyag a motorolajba, de az indítási periódusban itt is előfordulhat olyan elégetlen üzemanyag, ami eljut a motorolajhoz. Ez általában kis mennyiség és nem növeli jelentősen az olajszintet. A magasabb motorolaj szint a tömítéseken keresztül olajfolyáshoz vezethet vagy az olaj túlzott habosodását segítheti elő. Mivel a habzás a légbuborékok motorolajba kerülését jelenti, ez mindenképpen kerülendő a motor élettartamát tekintve. Ha ugyanis légbuborékokkal teli olajréteg kerül a mozgó alkatrészek közé, akkor az olajfilm nem lesz folytonos, szakadozik a légzárványok mentén, ezért kenési elégtelenség lép fel, ami súrlódáshoz, melegedéshez és a motor erőteljes kopásához vezet. Ebben az esetben tehát káros lehet a magasabb olajszint.

Összefoglalva tehát, hagyományos autók esetében nem tesz jót a motornak, ha magasabb a motorolaj szintje, részecskeszűrős járműveknél viszont a magasabb olajszint átmenetileg megengedett.

Üdvözlettel

Olajdoki

Váltóolaj a Swiftbe

2012. december 25., 12:15 Módosítva: 2012.12.25 12:15
2

Hello!

Az lenne a kérdésem, hogy 1994-es Suzuki Swiftnél van-e váltóolajcsere. Ha igen, jó-e az a 10W40 motorolaj?

Kedves Levélíró!

Gondolom a svith az swift akart lenni... Kell benne cserélni a váltóolajat, méghozzá 40 ezer kilométerenként, de legalább 4 évente. Nem 10W40-es motorolaj való a váltóba, hanem API GL-4 szabványnak megfelelő, 75W90-es olaj, mint például a Valvoline Maxlife MTF GL-4 75W90.

Üdv,

Olajdoki

Csapágyas lett a robogó

2012. december 17., 12:00 Módosítva: 2012.12.17 12:00

Tisztelt Olajdoki!

Vásároltam egy Motul Scooter Expert 10w40 olajat a robogómba gondoltam hamár lecserélem akkor ne valami gagyi Madaras tesósra. Mondta az eladó, hogy azért annyi az ára a kiszerelésnek, mert 2008.06.13-án gyártották de 2017.06-ig megörzi a minőségét.Biztos nem lehet vele hiba ez minőségi cucc!Gondoltam csak nem romlik meg egy olaj.Megvettem,lecseréltük az olajat mindent szakszerüen megoldottunk mindíg felső szintig töltöttem és ellenőriztem hetente 1-szer!Elmentem ezzel az olajjal 600km-ert és főtengely csapágyas lett a robesz motorja.Nagyon nem lettem boldog a hírtől és elgondolkodóvá tett a dolog,hogy nem e lehetett ettől az olajtól?Most ez ügyben szeretnék tanácsot kérni,hogy keressem fel a Motul szakembereit kérdőre vonni vagy felejtsem el és törődjek bele.Előre is köszönöm Válaszod szép napot Neked!

Tisztelt Érdeklődő!

Az olajgyártók általában 5 év szavatosságot vállalnak termékeikre, így szavatossági probléma semmiképpen nem állhat fenn. Ha feltűnően olcsó volt a termék az azért kétkedésre adhat okot, hogy valóban az volt-e a flakonban, ami rá van írva? (Pl. Kibontáskor a csavarzár sértetlen volt? Nyitáskor „reccsent”?)

A MOTUL egyébként valóban a motorkerékpár olajok specialistája, de azért nem árt ellenőrizni a motorolaj teljesítményszintjét és a motorgyártó által előírt specifikációkat. Ha a motorolaj eléri a kívánt minőségi szintet vagy esetleg még meg is haladja azt, akkor olaj oldalon nem lehet probléma, nem az olaj volt a hibás a történtekért. Ebben az esetben tüzetesebb motor átvizsgálásra lesz szükség egy szakszervizben.

Üdvözlettel

Olajdoki

Texaco a Fábiába

2012. december 12., 10:46 Módosítva: 2012.12.12 10:46
2

Tisztelt olajdoki!

1.4 16V Fabiába(BUD) megfelelő a Texaco Havoline Ultra S 5W30-as olaj?

Mi a véleménye erről a márkáról, mert sokan azt mondják ez nem egy minőségi olaj?

Kedves Levélíró!

Nincs igazuk a kritikusoknak: minőségi olajról van szó, amelyet nyugodtan betölthet a Fabia motorjába. VW 502.00 minősítéssal is rendelkezik, tehát a gyári követelményeknek is megfelel.

Üdv,

Olajdoki

Jól választottam?

2012. december 10., 10:50 Módosítva: 2012.12.10 10:50

Kedves Olajdoki!

Egy 2005-ös 100 000 km-t futott diesel Ignisbe szeretnék olajat cserélni.5W40 TOTAL QUARTZ 9000 megfelelő-e vagy mást válasszak. Másik kérdésem váltóolaj utántöltése,vagy cseréje. Minősitésre milyen olajat vegyek a váltóba.

Válaszát köszönöm, üdv.: Zsolt

Kedves Zsolt!

A motorba bőven megfelel a Total Quartz 9000 5W40. A váltóolajat csak akkor kell cserélni, ha az átlagosnál nagyobb igénybevételnek van kitéve. API GL-4 minőségű, 75W90-es hajtóműolaj való bele.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a szervóba

2012. december 3., 11:23 Módosítva: 2012.12.03 11:23

Tisztelt Olajdoktor!

Úgy gyanítom, hogy a (Volvo V40 1.9 td) kocsimban még nem volt cserélve a szervóolaj. Az a kérdésem, hogy Ön szerint hány kilométert, illetve hány évet képesek ezek az olajok elviselni hatékony munkavégzéssel, vegyes használat során?

Válaszát, segítségét előre köszönöm!

Kriston Márton

Kedves Márton!

A kormányszervó olajok általában élettartam feltöltésű hidraulikus folyadékok, és jelen esetben is ez a helyzet. Cserélni nem szokták, legfeljebb pótolják, ha esetleg elfolyt. A Pentosin CHF 11S egyébként az ide megfelelő olaj, amelynek a gyártója a termékleírásban is kiemeli, hogy élettartam feltöltésű folyadékról van szó: http://www.pentosin.net/pressreleases/CRP-116_Pentosin_CHF11S_V3.pdf

Üdv,

Olajdoki

Olajcsere a váltóba

2012. november 30., 12:59 Módosítva: 2012.11.30 12:59

Tisztelt Olajdoki.

Az lenne a kérdésem,milyen gyakran kell a váltóba olajat cserélni.Van-e tipusonkéti előírás a csere gyakoriságára. 96-os 1.6 benzines Mitsubishi Carisma váltó olajcseréjének a gyakorisága érdekelne. Válaszát előre is köszönöm

Üdv: Zoltán

Kedves Zoltán!

A gyártó nem határozott meg csereperiódust a váltóolaj vonatkozásában, azaz nem írja elő annak cseréjét. Amennyiben mégis cserélni szeretné, akkor speciális váltóolajat kell használnia, az Elf Tranself NFP 75W80-at.

Üdv,

Olajdoki

Meddig bírja a fagyálló?

2012. november 29., 15:23 Módosítva: 2012.11.29 15:23

Tisztelt Olajdoki!

Idén decemberben lesz 4 éves az autóm.

Opel Astra H 1,4 (Z14XEP), futott km: 32 000

A felhasználói kézikönyvben + interneten semmiféle információt nem találtam,hogy mikor kell hűtőfolyadékot cserélni. Esetleg élettartamra szól a gyári feltöltés?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Gábor

Kedves Gábor!

A korszerű fagyállók 4-5 évig vagy 200-300 ezer kilométerig bírják, de érdemes esetleg egy benzinkúton beméretni a fagyáspontját.

Üdv,

Olajdoki

Tévedésből diesel olaj

2012. november 27., 13:03 Módosítva: 2012.11.27 13:03

Kedves Doktor!

Tévedésből az üzletben Diesel turbó 5-40-es szintetikus olajat adtak, és mi után töltöttük a Toyota Corolla 2000-es évjáratú 1.4-es bnzines autóba, 1 litert. Milyen bajt okozhat?

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A legtöbb dízel olajnak van benzines jóváhagyása is. Ellenőrizze, hogy van-e benzines jóváhagyás a flakonon, például API SJ vagy SL vagy SM, esetleg ACEA A3. Ha ezek valamelyike vagy egyéb benzines jóváhagyás szerepel rajta, akkor semmi probléma. Ha nem szerepel, akkor sem fog az olaj egy csereperiódus alatt gondot okozni, de legközelebb érdemes jobban odafigyelni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a váltóba

2012. november 23., 10:38 Módosítva: 2012.11.23 10:39

Üdv!

Érdeklődnék hogy lehet e még valahol beszerezni Castrol TQF olajat, egy Borg Warner automata váltóhoz kellene, ez a előírt olaja, vagy pedig ha nem, mivel helyettesíthető? Éppen egy régi Volvo 140-et pakolok össze, ahhoz kellene.

Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Ezekbe a régi Borg Warner váltókban a Ford M2C-33F vagy -33G elfogadásnak megfelelő ATF olajat kell használni. Szerencsére több gyártó kenőanyaga is megtalálható a piacon, amelyek megfelelnek ezen előírásoknak, így keresheti a következő termékeket: MOBIL ATF 220, Shell Donax TF, AGIP ATF 33G, TOTAL ATF 33. További kellemes összepakolást kívánok!

Üdvözlettel

Olajdoki

Jó minőségű?

2012. november 22., 10:24 Módosítva: 2012.11.22 10:24

Azt szeretném megkérdezni, hogy a HunOil márkájú motorolaj milyen minőségű? Bátran használhatom e. 1,9 dCi Lagunám van 200 000 km-el.

Üdv. Feri.

Kedves Feri!

Azt, hogy egy olaj megfelel-e az adott felhasználásra, nem az dönti el, hogy ki az olaj forgalmazója, hanem, hogy a gépjármű gyártója által előírt követelményeket teljesíti-e az adott kenőanyag. Ha megfelel a Renault elvárásainak, akkor a HunOil akár jó választás is lehet, de sajnos sem a kenőanyag elfogadásairól, sem a Laguna motorjáról nem írt bővebben, így konkrétumot nem, csak általános tanácsot tudok adni.

Hagyományos (dízel részecskeszűrő nélküli) Renault Laguna motor esetén az olajnak az ACEA B4, SAE 5W-40 előírásoknak kell megfelelnie, részecskeszűrővel szerelt változat esetén pedig Renault RN0720, SAE 5W-30 specifikációkat kell teljesítenie. Ha a megtett 200ezer km már komoly kopásokat is eredményezett a motorban, akkor hagyományos motor esetén magasabb viszkozitás szintű olajat is be lehet tölteni a tömítettség segítése céljából, részecskeszűrős jármű esetén viszont mindig ragaszkodni kell az ún. alacsony vagy csökkentett hamutartalmú olajok alkalmazásához, mert a részecskeszűrő nagyon érzékeny a hamutartalomra.

A HunOil termékek minősége elég nehezen behatárolható, mivel ilyen nevű olajgyártó nincs. Ezért az, hogy mi kerül a flakonokba, kitől szerzik be az olajaikat, amit HunOil néven forgalmaznak, kizárólag a cég titka. Egyes források szerint a lengyel olajtársaság termékeit töltik be, de lehet, hogy több beszállítójuk is van. Ha a HunOil felelősséget vállal (és miért ne vállalna) azokért a teljesítményszintekért, amiket a flakonokon feltüntetnek, akkor nem lehet probléma a megfelelő helyen történő alkalmazásokból. A helyes alkalmazás mellett bekövetkező, olajeredetű károsodásokért a HunOil köteles anyagi felelősséget is vállalni. Ezekből kiindulva, ha Ön, a fentiek alapján, a megfelelő minőségi szintű HunOil olajat vásárolta, akkor bátran betöltheti azt a Laguna-ba, ha nem, akkor javaslom az előírás szerinti motorolajra történő áttérést.

Üdvözlettel

Olajdoki

Milyen olajat a B Corsába?

2012. november 19., 12:18 Módosítva: 2012.11.19 12:18
1

Kedves Doki!

1. Opel Corsa B 1997 1,2-be jó a Gm 10w40? vagy mást ajánl?

2. Olajadalékot kell beletenni? Ha igen milyet?

3. 192e km van a kocsiba megyek külföldre ezért le akarom cserélni, bár amúgy is 12e km van az olajban és 10e km-ként vagy legkésőbb minden év telén mindenképp szoktam cserélni.

Kedves Érdeklődő!

Régebben sokan panaszkodtak a GM olajokra. Manapság már nemigen hallok problémákat velük, de azért érdemes megfontolni néhány alternatívát is, mint például a Fuchs Titan Syn MC 10W40-et vagy a Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40-t. A motorolajok eleve tartalmazzák a szükséges adalékokat, ezért az utólagos adalékolásuk nem ajánlott. Az évenkénti olajcserét pedig csak támogatni tudom.

Üdv,

Olajdoki

Olajcsere automatában

2012. november 14., 14:09 Módosítva: 2012.11.14 14:09

Helló!

Egy '98-as Passatom van, 4 sebességes automata váltóval. A kérdésem az lenne, hogyan lehet megoldani ezen az olajcserét? Jó az, ha simán le van eresztve és feltöltve? A váltó alján és az oldalán van egy imbusz fejű csavar talán az lehet az? Előre is köszi. üdv: Zoltán

Kedves Zoltán!

Valószínűleg jól látja a lehetőségeket és valóban a két csavar szolgál az olajcsere elvégzésére. Az alsón lehet leereszteni az oldalsón pedig feltölteni a hajtóművet. A betöltő nyílás egyúttal szintjelzőként is szolgál. A feltöltés azért nem minden esetben egyszerű, lehetséges, hogy olajtöltő pumpára is szüksége lesz. Ezért mielőtt nekilátna olajat cserélni, mindenképpen konzultáljon szervizesével!

Üdvözlettel

Olajdoki

Merjem-e használni a Metabondot?

2012. november 13., 10:57 Módosítva: 2012.11.13 10:57
53

T. Cím!

Gondolom már ezren kérdezték hogy merjék-e használni ezt az adalékot nagy teljesítményű autóknál (Civic Type R) és motoroknál ( Suzuki 450 RMZ). Úgy tudom jobb kerülni de sehol sem találok rá magyarázatot hogy miért is. Gondolom ha olyan jó lenne minden versenyző beloborítaná a versenygépébe. Ha tudna egy linket ami engem igazol (mármint hogy hülyeség ez az adalék) megnyugodnék és nagyon megköszönném.

Az említett autó és motor amit használok és próbáltak meggyőzni hogy öntsem bele.

Előre is köszönöm válaszát

Székely László

Kedves László!

Sajnos a válasz nem ennyire egyszerű. Mivel a Metabond pontos összetételét csak maga a gyártó ismeri, ezért nyilván senki sem mer nagyon sarkos véleményt megfogalmazni ezzel kapcsolatban, főként az interneten nem. Nagyon súlyos jogi következményei lehetnek annak, ha valaki téves adatok alapján mond ítéletet akár pro, akár kontra. Így sajnos nem valószínű, hogy az interneten egzakt tájékoztatáshoz juthat erről a témáról.

Inkább arról mondanék pár szót, a teljesség igénye nélkül, hogy olaj oldalról miért nem javasoljuk az utólagos kenőanyag adalékolást. Nagyon jó meglátás, hogy ha ez az adalék egy „csodaszer” lenne, akkor mindenki csak ezzel versenyezne, sőt a nagy olaj gyártók, mint a Mobil, a Castrol, a Repsol, a Motul és a többiek már rég felvásárolták volna a technológiát vagy akár az egész céget és a saját olajaikban is ezt használnák alapanyagként, hiszen a Forma 1-ben, a Moto GP-ben és a többi csúcskategóriás versenysportban igazán nagy terheléseknek vannak kitéve a motorok. Valami miatt azonban ezek a cégek a saját maguk által fejlesztett kenőanyagokat ajánlják és a McLaren, a Ferrari, a RBR, a Lotus és a többiek is ezek közül a kenőanyagok közül választották ki a számukra megfelelőt.

A kenőanyagoknak vitathatatlanul nagyon fontos tulajdonsága a súrlódás- és kopáscsökkentés, de ezen kívül még számos más elvárásnak is meg kell felelniük. Mivel minden kenőanyag csak viszonylag kis mennyiségben (3-18%) tartalmaz adalékot, ezért nagyon jól be kell osztani a rendelkezésre álló szűk tartományt, hogy minden megkívánt tulajdonságot a kellő mértékben tudjunk támogatni. Alapvető dolog, hogy a kenőanyagok egy kiegyensúlyozott rendszert alkotnak az adalékaikkal, amely rendszernek a használat során egészen az olajcseréig „működőképes” állapotban kell maradnia. Ha ezt a rendszert megbontjuk egy külső adalék bevitelével, annak beláthatatlan következményei lehetnek. Esetünkben valószínűleg kiemelkedő kopásgátló hatást fogunk tapasztalni, de ennek fejében a kenőanyag többi tulajdonságai (pl. tisztító hatás, oxidáció gátlás, csereperiódus...) sérülhetnek a belső egyensúly felbomlása miatt. Ha belegondolunk abba, hogy egy új olaj kifejlesztése több százezer Euro-t emészt fel, nem gondolhatja komolyan senki azt, hogy az otthoni kis garázsban betöltött pár ezer Ft-os adalékkal, mindenféle tesztelés nélkül, világmegváltó eredményeket lehet elérni. Azt sem lehet pontosan előre meghatározni, hogy a felhasználó milyen típusú kenőanyaghoz kívánja illeszteni a megvásárolt extra adalékot. Előfordulhat ugyanis, hogy a Mobil, a Shell, a Total vagy a MOL olajai teljesen különböző adalékcsomagokból épülnek fel, teljesen különböző alaptulajdonságokkal. Vajon ugyanaz lesz a hatás az extra adalék betöltése után minden esetben vagy lehetséges, hogy az egyik adalékcsomaggal történő keveredéskor kiválások fognak keletkezni, ami tönkreteheti a motort? NEM tudhatjuk! Ugyanúgy, ahogy mi nem ismerhetjük a Metabond összetételét, ők sem ismerhetik a Shell vagy a MOL vagy bármely más termék összetételét, ami további rizikófaktort hordoz magában.

Napjainkra már nagyon fontossá vált a környezetvédelem kérdése, ami egyes esetekben speciális, alacsony hamutartalmú olajok felhasználását igényli. Ki biztosítja a felhasználót arról, hogy az alacsony hamutartalmú olaj az utólagos adalékolás után is alacsony hamutartalmú marad? Senki! Ha megnő a hamutartalma a kenőanyagnak, akkor a beépített részecskeszűrő gyorsabban eltömődhet, gyorsabban tönkremehet és évente cserélgetheti a felhasználó, ami több százezer forintos tételt jelet darabonként. Bár valószínűleg az utólagos adalékok nagy részének formulája is már megváltozott az idők folyamán, azt azért tudni kell, hogy ezek az adalékok igen agresszív környezetszennyező anyagokat is tartalmaztak, tartalmaznak.

Összegezve az eddigieket, az utólagos adalékok felhasználását az olajtársaságok egyértelműen elutasítják, sőt a gépgyártókhoz hasonlóan a garanciát is megszűntetik, amennyiben kimutatható az utólagos adalékolás alkalmazása a kenőanyagban. A fő probléma a bizonytalanság, hiszen ezek az termékek nincsenek tesztelve üzemi körülmények között a kenőanyagokkal együtt, és különböző összetételű olajokhoz keverve hatásuk is eltérő lehet, amiért az olajgyártók nem vállalhatják és nem is vállalják a felelősséget.

Üdvözlettel

Olajdoki

Kell a motortisztító adalék?

2012. november 6., 12:21 Módosítva: 2012.11.06 12:41
1

Kedves Olajdoki!

Egy 2003-as Passat 1,9 PD TDI autóm van. Javasolná-e - hasznos-e - olajcsere előtt valamilyen motortisztító adalék használatát, ha igen melyik típust? Az autó 5 éve nálam, azóta mindig Castrol Edge 5w-30 turbó-dízel olajat használok, 20-23000-kénti cserével. Olajfogyasztás 15e után max egy liter a cseréig.

Válaszát köszönöm, üdv.: Zsolt

Kedves Zsolt!

A leírtak alapján elég jól karbantartott autónak tűnik. Nem látom szükségét motortiszításnak, mert a motorolajok eleve tartalmaznak tisztító adalékot, ráadásul a szintetikus olajok eleve sokkal tisztábban tartják a motort.

Üdv,

Olajdoki