Milyen olaj kéne a Camrybe?

2012. szeptember 2., 17:11 Módosítva: 2012.09.03 14:35
1

Tisztelt Olajdoktor!

Két éve újonnan vettünk egy 2009-es Toyota Camry Hybridet. A Sakurába hordtuk a meghatározott időben. Csak most vettem észre, hogy a gyár által meghatározott 5W20-as vagy 0W20-as (ami még a betöltő nyílásra is fel van írva) olaj helyett mindig 5W30-as olajat raktak bele. Úgy olvastam, hogy nem véletlenül azt (0W20) írják elő, mert a belsőégésű motor gyakori ki-be kapcsolásától jobban kopik a motor egy kisebb viszkozitású olajtól... ráadásul még a részecskeszűrőnek is rosszat tesz. Igaz ez? Kinek higgyek?

Kedves Érdeklődő!

Az igaz, hogy egy túl alacsony viszkozitású olajtól jobban kopik a motor, csak éppen hogy az 5W20-as és a 0W20-as olajok alacsonyabb viszkozitásúak, mint az 5W30. Attól tehát nem kell félnie, hogy jobban kopik a motor az 5W30-as olajjal, de üzemanyagot lehet, hogy egy kicsivel többet fog fogyasztani.

A részecskeszűrőre az olajnak nem a viszkozitása, hanem a hamutartalma van hatással. Ha az előírtnál magasabb hamutartalmú az olaj, akkor az tényleg megrövidíti a részecskeszűrő várható élettartamát. De ha megfelelően alacsony hamutartalmú olajat töltött be a szerviz, akkor ebből a szempontból nem lényeges, hogy 5W30-as volt. Pláne, hogy a Camryben amúgy sincs részecskeszűrő, mivel azt a dízelmotoroknál alkalmazzák.

Üdv,

Olajdoki

Évekig rossz olajat tettek bele?

2012. augusztus 24., 11:09 Módosítva: 2012.08.24 11:09

Kedves Olajdoktor!

Az elmúlt 6 évben a Toyota Yaris (2005) autómba Castrol Magnatec 15W-40 (A3/B4) olajat használtam. Az éves szervízelésnél a márkaszervízben töltötték bele. A mostani szervízelésnél azt mondták, hogy a fenti olaj nem jó az autóba. Akkor évekig rossz olajat tettek bele? A most is előre megvásárolt olajat dobjam ki és vegyek egy másikat? Tényleg nem jó az autómba ez az olaj?

Üdv.

Imre

Kedves Imre!

Egy 15W40-es ma már csak a legöregebb autók számára jelent optimális megoldást, de inkább még azoknak sem. Attól még ez az olaj teljesíti a gyári minimum követelményeket, de jobb volna bele egy félszintetikus, 10W40-es olaj. Annyit mondhatunk, hogy az eddig használt olaj elégséges. Nem több és nem kevesebb.

Üdv,

Olajdoki

Járó motornál nézzem a nívót?

2012. augusztus 13., 14:20 Módosítva: 2012.08.13 14:20
3

Tisztel Olajdoktor!

2000-es évjáratú Seat Cordobám (1.4 Stella 60Le) most volt olajcserén. Miután hazahoztam a szervizből vártam kb. 10 percet, megnéztem a nívópálcát és azt tapasztaltam, hogy a maximum jelzés fölött van az olajszint olyan 1,5-2 cm-rel.

Az autót visszavittem a szervizbe, hogy miért raktak ennyi olajat bele. A válasz az volt, hogy az az olajszint jó, mert ha megy a motor akkor a nívópálcán a szint kb megfelelő lesz. Egyébként állítólag 4 liter olajat töltöttek bele.

Nem tudom mit tegyek. Higyjek a szerviznek, vagy eresszek le az olajból?

Ebben kérem segítségét!

Tisztelettel: Tamás

Kedves Tamás!

Nem véletlenül nem járó motorral mérik az olajszintet: álló motorban kell az olajnak a minimum és maximum jelzés között lennie. A 1,5-2 cm mondjuk elég sok, ezért az ideális megoldás az lenne, ha leeresztene az olajból, de valószínűleg akkor sem lenne baja, ha így maradna.

Üdv,

Olajdoki

Régi olajat kipucoljam?

2012. augusztus 3., 11:49 Módosítva: 2012.08.03 11:49

Kedves Olajdoktor.

2003-as benzines 2 literes Accordunk van 312 000 km-el, és épp olajcsere előtt van. Eszi egy picit az olajat, úgy 1,5-2l két olajcsere között. Milyen olajat ajánlana? És csere előtt mivel lehetne tisztítani a rendszert? Olvastam itt a TotalCar-on a régi Mazdáról, amiben fékolajjal tisztítottak ki a motort a régi olajtól? Mennyire lehet ezt a módszert használni minden nap használt, de sokat futott motoroknál?

A válaszát előre is köszönöm.

Laci, Szlovákiából

Kedves Laci!

Miért akarná kitisztítani a motort? Egy normálisan karbantartott motort nem kell olajcserekor kitisztítani. Az olaj eleve tartalmaz megfelelő tiszítóadalékokat, és azok bőven elegendőek. Ha meg nem volt a motor rendesen karbantartva, akkor is legfeljebb egy motoröblítő adalék használatát javasolnám, de még annak is megvannak a veszélyei. Félszintetikus, 10W40-es olajat ajánlok hozzá, mint pl. a Total Quartz 7000 10W40 vagy az OMV Bixxol Extra 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Hogyan hallgattassam el a hidrotőkéket?

2012. július 31., 14:58 Módosítva: 2012.07.31 14:58
2

T. Olajdoktor!

Az általam használt 7 éves 160 000 km-t futott Citroen Xsara II. 1,6 16 V (81 kw) típusú autómban a korábban használt 5-40 W Valvoline olajat szeretném 10-40 W Liqui Moly MoS (grafitos) olajjal helyettesíteni, aminek oka, hogy bár az olajfogyasztás minimális, de hidegindításkor egyre hosszabb ideig hallható a "hidrotőkék" hangja. Saját elgondolásom szerint, ami lehet hogy hibás, a nagyobb hideg viszkozitású olaj határására hamarabb felépül a megfelelő olajnyomás, így a hidegindításkori zaj - természetesen kb. 20-30 másodperc után elhalkul és meleg motornál nem hallható - hamarabb elhalkulna. Ebben kérném állásfoglalását, továbbá azt kérdezném, hogy látja-e értelmét Liqui Moly hydrotőke-adalék használatát a fent leírt olajhoz.

Köszönettel: Dr. Füredi Gábor

Kedves Gábor!

Egyik módszer sem garancia a probléma megoldására, de mindkettővel megpróbálkozhat, és lehet hogy valamelyik - vagy a kettő együtt - beválik. Dönthet úgy is, hogy nem foglalkozik vele, mert ez a jelenség komolyabb műszaki problémát nem jelent: mindaddig, amíg a kopogó hidrotőke rövid időn belül elhallgat, addig nincs jelentősége a kopogásnak.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olajat töltsek a dízeleimbe?

2012. július 25., 12:48 Módosítva: 2012.07.25 12:48

Tisztelt Olajdoki,

Három kérdéssel is fordulnék Önhöz.

Nekem egy 1.9D Skoda Feliciám van, 2000-es évjárat. Édesanyámnak egy 2004-es Skoda Superb 1,9PD TDi, ill. van még a tulajdonomban egy matuzsálem, 87-es 2,5D Ford Transit, mint "hobbimunkásautó:)"

Kérdésem a szokásos, milyen olajak illendőek ezekbe az autókba és hálás lennék, ha a feltöltési mennyiségét is megtudná írni nekem.

Segítségét előre is köszönöm!

Köszönettel:

Balázs

Kedves Balázs!

Az 1.9 D Feliciába 5,5 liter, az 1.9 PDTDi-be 3,6 liter, a Transitba pedig 6,3 liter kell. A PDTdi-nél kell elsősorban odafigyelni az olajválasztásra, mert fontos, hogy VW 505.01-nek megfelelő olaj kerüljön bele. Ilyen például a Valvoline Durablend Diesel 5W40 vagy pl. az ARAL HighTronic 5W40. A többibe mehet egy 10W40-es félszintetikus olaj, mint pédául a Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40 vagy a Q8 Advanced 10W40. Ha egy olajjal oldaná meg mindet, akkor a PDTdi olaját a többibe is betöltheti.

Üdv,

Olajdoki

Ez nem volt jó választás

2012. július 19., 15:44 Módosítva: 2012.07.19 15:44

Kedves Olajdoktor!

2004-es 1,8-as Vectrám olajfogyasztását kissé sokallom. Jelenleg 5W30-as Castrol Edge van benne, az olajcsereperiódust 15 000 km-enként megejtem, ebben a periódusban kb. 2 litert utána kell töltenem. A kérdésem: javaslod-e, hogy más olajra váltsak az olajfogyasztás csökkentése érdekében, ha igen, milyenre?

Válaszodat, segítségedet előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Péter

Kedves Péter!

A Castrol Edge 5W30-nak nincs GM jóváhagyása, ezért nem megfelelő választás ehhez az autóhoz. A Castrol Edge termékek közül az 5W40-es változat rendelkezik a GM Dexos 2 jóváhagyással, és mivel ez magasabb viszkozitású olaj, ezért ennek használatával némi olajfogyasztás-csökkenést is tapasztalhat. De nem az olajfogyasztás csökkentése az elsődleges; műszaki szempontból ugyanis sokkal fontosabb a gyári előírásoknak való megfelelés.

Üdv,

Olajdoki

Elnéztem az olajat, most mi lesz?

2012. július 17., 10:29 Módosítva: 2012.07.17 10:29

Tisztelt Olajdoktor!

Volvo D5 motorba a szervízfüzet A3/B3/B4 0W-30 olajat ír, és én véletlenül C2/C3 0W-30 -ast töltöttem bele. Kérdésem, hogy lesz-e valami baja a motornak?

Válaszát köszönve:

Vörös József

Kedves József!

Az ACEA C kategóriájú olajok csökkentett hamutartalmúak, ami hasznos egy dízel részecskeszűrős konstrukció esetén, de egyéb esetben jobb választást jelentenek a normál hamutartalmú olajok. Mint pl. az előírt A3/B3/B4. Ennek az az oka, hogy a hamutartalmat azon az áron tudják a gyártók csökkenteni, hogy kevesebb az olajban a kén- és a foszfortartalom, ez viszont csökkenti az olaj által biztosított kopásvédelmet. A csökkenés nem drasztikus, és egy csereperiódus alatt nem is okoz problémát. De hosszú távon, a motor élettartamát nézve, jobban jár, ha nem C-s olajjal közlekedik.

Üdv,

Olajdoki

Észter vagy nem észter

2012. július 13., 09:57 Módosítva: 2012.07.13 09:57
1

Tisztelt Doki!

Egy Honda Varadero 2007 motorba vennék olajat. Ami kell hozzá az Motul 7100 4T 10w-40, ebből 2 fajtát találtam 2 különböző árral. Az egyik dobozon az szerepel, hogy ester a másik dobozon ester bland. Mi a különbség a kettő közt és melyiket javasolja Ön?

Köszönettel:

Gacs Zoltán

Kedves Zoltán!

Az egyik olaj teljesen észter alapú, a másik részben észter részben API Group IV-es polialfaolefin alapú. Az észtert mint motorolaj alapolajat a kiváló alacsony- és magashőmérsékleti tulajdonságai miatt szeretjük, tehát egy olyan olaj, ami nagyobb arányban tartalmaz észtert még jobb, mint egy olyan, ami csak részben.

Üdv,

Olajdoki

Eszi az Astra az olajat

2012. július 10., 08:00 Módosítva: 2012.07.10 08:00

Kedves Olajdoki!

2004-es 1,6 benzines Astrám (Z16XEP) zabálja az olajat: 1100 km / liter. Jelenleg Agip iSint 5W30-as olaj van benne. Rátölthető-e olcsóbb 10W40-es félszintetikus Agip olaj? Ennek ára fele a másiknak és kevésbé híg.

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor!

A 10W40-es olajok nem felelnek meg a gyári követelményeknek (GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2), de van olyan 5W40-es olaj, ami megfelel, és mivel ennek magasabb az üzemi hőmérsékleti viszkozitása, mint az 5W30-asnak, ezért ez eredményezhet alacsonyabb olajfogyasztást. Ilyen olaj például a Castrol Edge 5W40 vagy a Chevron Havoline Ultra S 5W40.

Üdv,

Olajdoki

Jól tudja a flottás?

2012. július 3., 13:41 Módosítva: 2012.07.03 13:42

Tisztelt olajdoki!

Anyukám céges 1.4 TSI Octaviájába a flottakezelő szervizese az olajcsere során Total Quartz Ineo Ecs 5W30-as olajat használt. Megnéztem az olaj dobozát, egyetlen VW-szabványnak sem felel meg. Lehet-e ennek bármilyen káros következménye?

Válaszát előre is köszönöm

Marci

Kedves Marci!

Igen lehet káros következménye, mert semmi sem garantálja, hogy ez az olaj megfelel a VW előírásoknak. Sőt, valószínűleg nem felel meg, mert ha megfelelne, akkor legalább annyi lenne rajta, hogy teljesíti a VW xy szabványának előírásait.

Rövid távú következményre mindemellett nem számítanék, ezek a dolgok inkább hosszú távon jentkeznek. És mivel flottás autóról van szó, ezért addigra ezt az autót már rég eladták valakinek.

Üdv,

Olajdoki

Benzinszagú az olaj

2012. június 29., 11:33 Módosítva: 2012.06.29 11:33
1

Tiszteletem!

Egy Renault Megane 2(faceliftes) 1.4 16v -es autóról van szó. 3 éves, 60 000 km. Észre vettem, hogy sok használat után is, az elektromos mutató maximum olajszintet mutat, megnéztem "manuálisan", letöröltem, és nagyon erős benzinszagot éreztem, a gusztusomhoz meg elég híg volt az olaj. Az autó sokat jár városban, télen hideg motorral is. Csereperiódus kb.15-17 ezer kilométerenként volt. Mi lehet a gond? És hogy lehet kiküszöbölni? Olvastam, hogy nem tökéletes égés miatt kerülhet benzin az olajtartályba - hogy lehet ezt megoldani? Segítenek a speciális adalékú benzinek? Nagyon fontos, nem tudom mit csináljak. Köszönöm

Kedves Levélíró!

Az ilyesmi valóban ennél régebbi autóknak a problémája szokott lenni, de az ördög nem alszik, mint ahogy ez az eset is mutatja. Az olaj és az üzemanyag között átjárás belső tömítetlenségre utal, és általában mindkét irányban működik. Érdemes megnézetni a márkaszervizzel, mert ha üzemanyag keveredik az olajba, az lecsökkenti annak viszkozitását és elégtelen kenést okozhat.

Üdv,

Olajdoki

Kell-e olaj a benzinbe?

2012. június 20., 13:17 Módosítva: 2012.06.20 13:17

Tisztelt Doktorok!

Rendszeresen hallom útszéli robogószervízekben, hogy töltsön az ember a telitank mellé illetve hozzá egy "kupak" olajat is. Kell-e, van-e pozitív hatása, értelme egyáltalán olajat töltögetni a naftába, főleg ha a moci nem is kétütemű hanem négy.

Üdvözlettel: Szelep Szilárd

Kedves Szilárd!

Nem javaslom. A mellette szóló érvek azok, hogy akik kipróbálták könnyebb váltásról, csöndesebb motorműködésről, gyorsabb gázreakcióról számolnak be. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy bár a 2T olajat valóban az üzemanyaggal való elégésre tervezték, a négyütemű motorokat nem úgy tervezték, hogy olaj égjen el bennük. Így a 2T olaj elégése olyan lerakódásokat okozhat, amelyekre egy precíz négyütemű motor nincs felkészülve. És ez nem azonnal, hanem hosszú távon fog jelentkezni. Nincs szükség ilyen praktikákra ha a hosszú távú üzembiztos működés a célunk.

Üdv,

Olajdoki

Nincs olajnyomás

2012. június 14., 07:16 Módosítva: 2012.06.14 07:16

Tisztelt Olajoktor!

Van egy 1999-es Volkswagen Polo Variantom. A gond, hogy ha a motorolaj bemelegszik, 1000-es fordulatnál folyamatosan jelez vissza az oljnyomás jelző. Az olajszint teljesen normális. Ennek mi lehet az oka?
Válaszát előre is köszönöm.
Dávid

Kedves Dávid!

Tipikus, hogy az olajnyomás problémák először meleg motornál, alacsony fordulatszámon jelentkeznek. Ugyanis a meleg olaj vékonyabb, mint a hideg olaj, ezért hidegen magasabb az olanyomás. A magasabb fordulatszám pedig megemeli az olanyomást. Ez még nem árulja el, hogy mi az oka az alacsony olajnyomásnak. Elképzelhető olajgomba meghibásodás, elektromos érzékelő probléma, túl alacsony olajviszkozitás (pl. üzemanyaggal felhígulás miatt) vagy, legrosszabb esetben, az olajszivattyú tönkremenetele.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olajat a difibe?

2012. június 8., 14:15 Módosítva: 2012.06.08 14:15

Üdv!

Kérdésem az lenne hogy 1997-es Jeep Grand Cherokee 2.5 td-be milyen viszkozitású olajat tegyek? Ön milyen márkát ajánl? Difikbe és a váltóba mennyi időnként kell olajat cserélni?

Válaszát előre köszönöm!

Kedves Levélíró!

Shell, Castrol, Valvoline, Total, Motul, Mobil, Aral, és még sorolhatnám. A jó nevű olajtársaságok jó olajakat gyártanak, a köztük való választás inkább ízlés és pénztárca kérdése. Válassza valamelyik márka félszintetikus, 10W40-es olaját, megfelelő lesz hozzá. A váltóba és a differenciálművekbe egyaránt API GL-5 minőségű, 75W90-es olaj való, és 48000 kilométerenként, de legalább négyévente kell cserélni.

Üdv,

Olajdoki

Habosodik az olaj

2012. június 1., 13:11 Módosítva: 2012.06.01 13:11
1

Tisztelt Olajdoktor!

K8-as Hayabusáról lenne szó. Üzemmeleg állapotban (de lehet, hogy hidegen is) habosodást tapasztaltam a motorolajban (full szintetikus olaj) a kémlelőnyíláson keresztül, mintha egy felrázott szénsavas üdítő lett volna benne. A leeresztő csavarnál a mágnes körül iszapos szürke szennyeződéssel találkoztam. A motorban lévő olaj kb. 3 éves lehet, de csak 1300 km-t járt a motor vele.
Az lenne a kérdésem, hogy ez a motorolaj korából fakadó probléma lenne, vagy valaki rosszindulatából valami idegen anyag kerülhetett a motorolajba? Lecseréltem már az olajat, az új olajjal ilyet nem csinál a motor. Érhette-e valamilyen károsodás a blokkot az előző olaj használatából fakadóan, illetve be lehet-e az előző olajat vizsgáltatni, hogy mitől habosodott, milyen szennyeződés okozhatta az elváltozást?
Képet itt nem tudtam csatolni, de tudok küldeni az elváltozásokról.
Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.

Krisztián

Kedves Krisztián!

A leírt jelenség arra utal, hogy az olaj hűtőfolyadékkal szennyeződött. Ennek több féle oka lehet, pl. valaki tölthetett véletlenül vagy szándékosan hűtőfolyadékot a motorolajba vagy lehet akár hengerfejes is a motor. Ha az új olajjal ezt nem tapasztalta, az utalhat arra is, hogy az előbbi eset áll fenn, vagy arra, hogy még nincs annyi ideje benn az új olaj, hogy a jelenség megmutatkozzon. Érdemes ellenőrízni a hűtőfolyadék szintjét: ha alacsony, akkor valószínűleg hengerfejes.

Üdv,

Olajdoki

Elszúrták az olajcserét?

2012. május 31., 08:38 Módosítva: 2012.05.31 11:55
6

Tiszelt Olajdoktor!

A mai napon volt Fiat Bravo 1,6 Mjet típusú gépkocsink olajcserén gyári szakszervizben, ahol Selenia WR diesel 5W40-es olajat töltöttek bele a gyárilag előírt Selenia WR diesel 5W30 helyett. Az 5W40 elvileg a részecskeszűrőt károsíthatja, mivel csak ACEA B3 minősítésű.

Kell számítanunk meghibásodásra? Érdemes az olajat WR 5W30-ra cserélni?

Köszönöm,

Laci

Kedves Laci!

Nem csak elvileg, hanem sajnos gyakorlatilag is károsítja a részecskeszűrőt, mert nem alacsony hamutartalmú olajról van szó. Ami történt mindenképp a szerviz hibája, javaslom, hogy feltétlenül cseréltessék le az olajat egy olyanra ami Fiat 9.55535-S1 jóváhagyással rendelkezik, mert egy részecskeszűrő-csere több százezer forint. Az Ön által említett 5W30-as olaj például megfelelő.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a Corsába

2012. május 25., 13:32 Módosítva: 2012.05.25 13:32

T. OD!

Szeretnék érdeklődni, hogy 2004-es Opel Corsa C-be (Z10XEP) önthetek-e Meguin 5w30 Quality olajat vagy inkább az Eneos 5w40-es olaját (116e a km)? Nem igazán ismerem ezeket a márkákat.

Az Eneos 5W40-es olaja nem rendelkezik az előírt GM jóváhagyással, a Meguin igen, így a kettő közül a Meguin Quality 5W30-at választanám.

Üdv,

Olajdoki

Olajat a furgonba

2012. május 22., 13:58 Módosítva: 2012.05.22 13:58

Üdv Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy egy Iveco Daily-be milyen olajat tehetek? (2005évj. 2.8-as 147le, 65C15) 30 ezrenként írja az olajcserét, most Castrol Magnatec Dieselt 10W-40-et használok. Jó ez, vagy mást rakjak bele. A váltóba meg a diffibe is kéne olaj!

Köszi! Joe

Kedves Joe!

A gyártó ACEA E2 vagy E3 minőségű olaj használatát javasolja, ezért jobb választás egy vegyes flottákhoz való olaj. Ilyen például a Mobil Delvac MX Extra 10W40 vagy pl. az Agip Sigma TFE 10W40. A 30 ezres olajcseréhez még hozzá tartozik az is, hogy évente egyszer mindenképp cserélni kell, akkor is, ha nem tett bele 30 ezret, bár haszongépjárműnél ez általában nem jellemző.

A váltóba és a differenciálműbe egyaránt megfelel pl. az AGIP ROTRA TRUCK GEAR 80W90.

Üdv,

Olajdoki

Rossz választás

2012. május 9., 11:35 Módosítva: 2012.05.09 11:35

Mindent tudó Doktor!

Az a kérdésem lenne,hogy kaptam 2 liter ELF Excellium Full-Tech 0w-30-as olajat. Betölthetem-e a 2002-es Aprilia Atlantic 500-as robogóm motorjába vagy nem. Esetleg milyen olajat ajánl!

Köszönettel: Sándor

Kedves Sándor!

Ennél kevésbé megfelelő olajat már nem is választhatott volna. Ebbe gépbe egy 10W40-es, JASO MA minőségű motorkerékpár olaj való, ez pedig egy személygépkocsi motorolaj, az előírtnál sokkal alacsonyabb viszkozitással. Javaslom helyette például az ELF MOTO 4 HP ECO 10W40-et vagy a Q8 SCOOTER CLASS 10W40-et.

Üdv,

Olajdoki

Olaj az Omegába

2012. május 6., 12:02 Módosítva: 2012.05.07 14:49

T. Olajdoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy milyen olajat ajánl '96-os Opel Omega 2.5 V6-ba? Eddig Castrol Magnatec 10w 40 volt, de nagyon sok rossz véleményt hallottam róla, valamint elkezdett kopogni már az egyik hidrotőkém is.

Mit javasol, az amúgy is esedékes olajcsere alkalmával mire válthatnék, ami esetleg optimálisabb egy ekkora futásteljesítményű motornak és a tőkecsattogást is megszüntetné?

Előre is köszönöm válaszát.

Kedves Érdeklődő!

Nem hiszem, hogy az olaj miatt kezdett csattogni a hidrotőkéje. Ezzel az olajjal egyébként semmi gond nincs, de ha nem szimpatikus, kipróbálhat mást is, pl. a Valvoline Durablend 10W 40-et vagy a Motul 6100 Synergie+ 10W 40-et. Ha a hidrotőke probléma nem oldódik meg az új olajjal sem, érdemes szerelőhöz fordulni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a Hondába

2012. április 20., 11:03 Módosítva: 2012.04.21 09:55

Kedves Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy Honda CB600F típusú motorkerékpárt.( 2007.04.27.)Kaptam hozzá négy liter MOTUL 5100 10W 40-es motorolajat. (4T) Kérdéseim a következők lennének.
1, Használhatom ezt a motorolajat ebbe a motorba? (A motor pontos típusa: PC41)
2, Bár a flakon légmentesen le van zárva a gyártási dátum 2010-es. Okozhat ez valamilyen problémát?
Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: miki

Kedves Miki!

A gyártó ehhez a típushoz csak 10W30-as olajat ajánl, amit szerintem érdemes betartani, mert itt a motorolaj nem csak a motor, hanem a váltó kenéséért is felelős, ott pedig sokkal kisebb a mozgástér. Amúgy az olaj felhasználható volna, sőt kétévesként még kifejezetten friss olajnak számít.

Üdv,

Olajdoki

Ásványi kontra fullszintetikus

2012. április 12., 11:27 Módosítva: 2012.04.12 11:27

T.Doki!

Motorkerékpár olajjal kapcsolatban lenne pár kérdésem!

Miért van az, hogy a fullszintetikus olajokkal akadozósabb a motorok váltója?

Miért van az, hogy a szakemberek a sokat futott idősebb motorokba már nem preferálják a fullos olajokat. Inkább a félszint, később akár az ásványi olajat ajánlják. Igaz az, hogy az ásványi olajnak jobb a kenőképessége? Ha igen, akkor ezt hogy kell érteni, miben nyilvánul ez meg?

Miért van az, hogy sok szaki a szintetikus olajokat egyszerűen egyenlővé teszi a híg olajokkal?

A fullos olajok elvileg minden tulajdonságukban jobbak, akkor miért van ez a sok ellentmondás szerelői oldalról?

Köszönettel Gábor!

Kedves Gábor!

A modern motorkerékpárok váltója a motorral közös kenési rendszeren van. A túl alacsony súrlódású olaj nem jó a váltóba, mert a váltáshoz szükség van súrlódásra. A nem kifejezetten motorkerékpárokhoz szánt szintetikus 4 ütemű motorolajok ezért általában nem alkalmasak motorkerékpárokhoz. Viszont a megfelelő jóváhagyással rendelkező, jellemzően JASO MA vagy JASO MA2 szabványnak megfelelő szintetikus motorkerékpár motorolajok igen.

A full szintetikus olajok általában alacsonyabb viszkozitásúak, mint a félszintetikus és ásványi olajok. Az idősebb motorok kopottsága és a tömítéseik rosszabb állapota miatt olajfogyasztás léphet fel. Egy alacsony viszkozitású olajat jobban fognak az ilyen motorok fogyasztani. Ez nem jelenti azt, hogy ezek az egyébként gyengébb minőségű olajok jobbak lennének műszakilag a régi motorokhoz csak azt, hogy kevésbé valószínű, hogy az utántöltögetéssel kell majd foglalkozni.

Nem igaz, hogy az ásványolajoknak jobb a kenőképessége. Ásványolajból nem lehet pl. 5W30-as minőségűt gyártani, szintetikusból (általában) pedig pénzkidobás pl. 15W40-est. Mivel így jellemzően a szintetikus olajok alacsonyabb az ásványiak pedig magasabb viszkozitásúak, ezért fonódik össze a szintetikus a "híg" jelzővel. Ez egyébként nem egy degradáló jelző: a korszerű olajok egyre alacsonyabb viszkozitásúak, ebbe az irányba megy a fejlődés. A fizikai vastagság helyett a modern olajok egyre inkább a kémiai összetételük révén biztosítják a megfelelő védelmet, és vékonyságuknak hála egyre üzemanyag-takarékosabbak is. A motorkerékpároknál a korábban említett váltóolaj-szerep szab gátat ennek, de az autóknál töretlenül zajlik a paradigma váltás.

A teljesen szintetikus olajok elleni érzelmek több okra vezethetők vissza. Egyrészt ott az említett olajfogyasztás, ami bár nem az olaj hibája, mégis annak a nyakába varrják, ha pl. a "jó öreg 15W40-es" olajjal nem jelentkezett. Másrészt a megszokás nagy úr - sok szerelő öntötte évtizedeken keresztül mindenbe a 15W40-est, és mivel ez nem úgy működik, hogy ha nem ez a legjobb választás, akkor annak valami gyorsan látható jele van, ezért el sem tudja képzelni, hogy nem az a legjobb. Pl. soha nem fogja senki bebizonyítani neki, hogy ugyanaz a motor 20%-kal hosszabb élettartamot bírt volna szintetikus olajjal, mert az olajtársaságokon kívül senki nem végez ilyen teszteket, az ő tesztjeiket pedig sokan elintézik azzal, hogy csak marketing. Harmadrészt árban ezek drágább olajok, ezért sokan csak úri huncutságnak tartják őket, mert ha valami drága, az egyesek szerint csak lenyúlás lehet.

Üdv,

Olajdoki

Mi változik az olajban?

2012. április 4., 15:02 Módosítva: 2012.04.04 15:02

Tisztelt Olajdoki!

Szükséges-e motorkerékpárban (Honda Cbr 600) évente futástól függetlenül lecserélni az olajat, mert állítólag az adalékok kipárolognak belőle, ill. megváltozik az összetevők aránya? Amúgy 15000 km-t ír a gépkönyv.

Köszönettel: Kovács András

Kedves András!

Nem az adalékok párolognak ki belőle, hanem az olaj oxidálódik, és savasodik, és épül le a használat során belekerül szennyeződések miatt, hasonlóan, mint a személygépkocsik esetében. Ezért itt is szükséges az évenkénti csere.

Üdv,

Olajdoki

Jobb olajat a Golfba

2012. április 3., 11:24 Módosítva: 2012.04.03 16:22

Tisztelt olajdoktor!

2001-es évjáratú dízel Golfba eddig 5W40-es olajat tettem. Tehetek bele 0W30-as vagy 0W40-est? És ha igen akkor milyet ajánl?

Tisztelettel

Edvárd

Kedves Edvárd!

Ha minél jobb olajat szeretne akkor viszkozitás helyett inkább a VW jóváhagyás oldaláról közelítse meg a kérdést. Az R5-ös és V10-es TDi motorokat kivéve a VW 507.00 szabványú olajok jelentik a legjobb választást a dízel Volkswagenekhez. Ezek egyébként gyakorlatilag mind 5W30-as olajok. Például Mobil 1 ESP Formula 5W30 vagy Valvoline Synpower XL-III 5W30.

Üdv,

Olajdoki