Jobb olajat tennék a Swiftbe

2012. március 20., 11:21 Módosítva: 2012.03.20 11:21

Kedves Olajdoki!

Van egy 2000-es évjáratú 1,3-as Suzuki Swiftem (8 szelepes). Eddig Castrol Magnatec 10W40-es olajat kapott, viszont télen a hideg hatására eléggé dermednek az olajok és nehezebb az indítás is. Szeretnék valami full szintetikus olajat bele, ami persze kedvezne a motornak is, meg a hidegindításnak is egyaránt. Milyen olajat ajánlana?

Üdvözlettel:

Nagy Csaba

Kedves Csaba!

Tudom ajánlani például a Castrol Edge 5W40-et, a Shell Helix Ultra 5W40-et vagy a MOL Dynamic Essence 5W40-et. A szintetikus olaj használata az ilyen autókhoz nem alapelvárás, de ha jobbat szeretne, mint ami jelenleg van, akkor ezekkel bátran próbálkozhat.

Üdv,

Olajdoki

Az olaj miatt tudok nehezen váltani?

2012. március 13., 15:18 Módosítva: 2012.03.13 15:18

Tisztelt Olajdoktor!

2001-es évjáratú Chrysler Voyager 2,5 CRD típusú az autó, manuális 5 sebességes váltóval. Az a jelenség, hogy mikor lehűl a levegő, már nehezebben lehet sebességet váltani, de téli hidegekben szinte lehetetlen 1-ből 2-be, vagy 3-ból vissza 2-be, 1-be váltani. Már volt váltóolaj cseréje, azóta még nehezebb. Tanácsot kérnék, hogy milyen olajjal lenne érdemes próbálkozni a váltójában, mert a gépkönyvben megjelölt olaj típusa nem elérhető, és többféle véleményt is halottam az olajat illetően. Még a motorolajjal kapcsolatban is kérdezném, hogy milyen típusút tanácsol, milyen paraméterekre kell figyelni.

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor!

Elég valószínűnek tartom, hogy a problémát a nem megfelelő olaj okozza. Nem tudom, hogy újkorától Önnél van-e az autó, de ha nem ismeri az előéletét, akkor könnyen lehet, hogy már az előző tulajdonos sem törődött azzal, hogy élettartam-feltöltésű, speciális olaj van a váltóban, és lecserélte azt egy friss, de műszakilag nem megfelelő olajra. Szerencsére elérhető a gyárilag előírt olaj: olyat kell használni, ami megfelel az ATF +4 szabványnak. Ilyen olaj például a Fuchs Titan ATF 4400 vagy a Liqui Moly Top Tec ATF 1200.

A motorolajjal kapcsolatban lényegesen egyszerűbb a helyzet: egy félszintetikus 10W40-es olaj megfelelő. Pl. Fuchs Titan Syn MC 10W40 vagy Liqui Moly Super Leichtlauf 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Váltó- és szervoolaj csere

2012. március 7., 11:02 Módosítva: 2012.03.07 11:02

Szia,

1997-es évjáratú 4E-FE motorkódú 6 sebességes Toyota Corollában szeretnék váltóolajat és szervo olajat cserélni, mert már 179 000 km van benne és nem hiszem, hogy bárki is cserélte volna. Szükséges-e a csere, jobb lesz vele a sebesség váltás? A szervo olaj tartályában az olaj már fekete. Milyet ajánlasz és mennyit kell beletölteni?

Kedves Érdeklődő!

A váltóban cseréljen olajat, ha eddig nem volt, mert 80 ezer kilométerenként, de legfeljebb négyévente le kell cserélni. GL-4-es vagy GL-5-ös olaj egyaránt megfelel, 75W90-es viszkozitású kell legyen, és 2,4 liter kell belőle. A szervóolajat viszont nem kell lecserélni, az élettartam feltöltésű, olajat pedig különben sem szín alapján cserélünk.

Üdv,

Olajdoki

Kétféle olaj a szervizkönyvben

2012. március 2., 13:17 Módosítva: 2012.03.02 13:17

Tisztelt Olajdoki!

Chrysler 300M 255 le V6, 2000 évjáratú szgk.-hoz a szervizkönyve 5w-30 és 10w30 olajat is előír. Akkor most melyik lenne jó? Várom tanácsát.

Kedves Atyus!

Ha a gépkönyv mindkettőt hozza, akkor mindkettő jó bele, de az 5W30-as jobb, mint a 10W30-as, ráadásul könnyebben is talál ilyen olajat, mert a 10W30-as nem jellemző a magyar piacon. Figyeljen oda az előírt olajminőségre is, mert a viszkozitás nem minden.

Üdv,

Olajdoki

Keverhetők-e az olajok?

2012. március 1., 14:18 Módosítva: 2012.03.01 14:18

Tisztel Olajdoki!

Arra lennék kíváncsi, hogy a Castrol Magnatec olajak keverhetok-e egymással? pl 5w-30 A3B4, 10w-40 A3B4, 5w-30 A1

Kedves Érdeklődő!

A manapság forgalmazott korszerű motorolajok mind keverhetőek egymással, alapolajra vagy viszkozitásra való tekintet nélkül. De azt érdemes figyelembe venni, hogy a keverék minőségét a leggyengébb összetevője fogja meghatározni. Tehát ha egy autóhoz egy bizonyos szabványú vagy viszkozitású olaj van előírva, akkor a keverék csak akkor lesz megfelelő, ha minden összetevője teljesíti ezt a követelményt.

Üdv,

Olajdoki

Öregszik-e az olaj?

2012. február 15., 14:25 Módosítva: 2012.02.15 14:25

Tisztelt Olajdoki!

Öregszik-e és mennyi idő után a benzinbe kevert olaj? Ha ez bekövetkezik, mit tehetek? Kétüteműhöz, csónakmotorhoz használom.

Kedves Levélíró!

A benzin gyorsabban öregszik. Ha a benzin még jó, akkor az olaj is az.

Üdv,

Olajdoki

Csörög a Renault

2012. február 10., 11:26 Módosítva: 2012.02.10 11:45

Kedves Olajdoktor!

Az elmúlt héten vettem egy 2003-as, 1,2 literes Renault Cliót. A kocsit igencsak elhanyagolt állapotban vettem, és ugyebár az első dolog az olaj, amit lecseréltem benne. Azt tudni kell hogy 1 liter olajat engedtem ki belőle, ami elég sűrű is volt. Gondoltam, inkább kimosom a motort, mielőtt az újat beleöntöm. Vettem tehát motoröblítőt, beleraktam ahogy kell, majd az új olajat is. Azóta azonban világít az olajnyomás-lámpa. Nem tudom, hogy van-e olajnyomás, de belenéztem az olajbeöntőn keresztül és elég száraznak tünt, és a hangja is csörgős. Mi okozhatja, és milyen lehetőségek vannak a hiba kiküszöbőlésére? Köszönöm a választ elöre is!

Kedves Érdeklődő!

A leírásból számomra nem teljesen világos, hogy a használt olajhoz töltötte-e hozzá az öblítőt vagy csak az után, hogy azt leeresztette A motoröblítők úgy működnek, hogy a használt olajba kell őket beletölteni, majd alapjáraton járatni egy ideig, utána leereszteni, majd szűrőt cserélni, és feltölteni friss olajjal. Nem szabad közlekedni az autóval vagy a motort pörgetni, ha már benne van az öblítő, de még nem lett leeresztve az olaj. Azt nem tudom, hogy miért nézegeti az olajat a beöntőn keresztül, és miért nem a nívópálcát használja, de az biztos, hogy jha nem követte az utasítást, és a friss olajban van az öblítő, nem használhatja így az autót, hanem újból olajat kell cserélni.

Ha az előírásokat betartotta, és a régi olajhoz töltötte a motoröblítőt, majd a friss olajjal jelentkezik a leírt probléma, sajnos lehet, hogy azzal az esettel áll szemben, ami miatt sokan nem is mernek motoröblítőt használni: a motoröblítő leoldotta a szennyeződéseket, azok pedig eltömítették az olajszivattyú szívócsövének legelején elhelyezett fémszűrőt. Ha ez történt, gond van, mert a motor nem kap olajat. Irány a szerviz, de tréleren.

Üdv,

Olajdoki

VW Polo folyadékcsere

2012. február 6., 16:32 Módosítva: 2012.02.06 16:32

Kedves Hozzáértõ!

Az lenne a kérdésem, hogy mikor érdemes cserélni a váltóolajat, szervó-, és fék folyadékokat? Illetve, ha kell, akkor milyet és mennyit?
Az auto egy 2004-es 1.4 16V 55kW VW Polo.
Mivel sok hozzá nem értõtõl kaptam eddig tanácsot, (majdnem mindenki mást mondott)és nem tudom mikor volt benne utoljára cserélve, (illetve azt se, hogy volt- e egyáltalán) nem akarom, hogy az auto károsodjon emiatt. Az elõzõ motorolaj cserekor utántöltettem pár csepp fék- és szervófolyadékot a szerelõvel, de nem mondta, hogy le kéne cserélni. A szervízbe egyébként nem bízok, mert ha azt mondom - nem tudom cserélni kell-e ezeket - akkor úgy is lecserélik, ha nem kell, akkor is, mert látják rajtam, hogy lövésem sincs, nekik meg kell a zsé. Én meg nem vagyok jótékonysági szervezet.
Az autó kézikönyvében nem találtam, és interneten sem bukkantam ilyen leírásra, vagy fórumra.
Nem maradt más megoldás, csak Ön. Kérem segítsen!

Köszönettel: a Polo tulajdonosa

Kedves Polo tulajdonos!

A váltó- és a szervóolajat nem kell cserélni, viszont a fékfolyadékot igen. Itt is ugyanaz az előírás, mint gyakorlatilag minden autónál a fékfolyadék cserére vonatkozóan: 2 évente. A fékfolyadékok ugyanis vizet kötnek meg, ezért csökken a forráspontjuk, ami bizonyos körülmények között balesetveszélyhez vezethet. DOT 4 minőségű fékfolyadék való bele, mint például a Valvoline Brake Fluid DOT 3&4. 1 liter kell belőle. A fékfolyadék utántöltésről egyébként annyit, hogy a fékfolyadék nem olyan mint a motorolaj, hogy ha fogy az csak szépséghiba. Ha után kell tölteni, akkor ott gond van, irány a szerviz, még mielőtt baj lenne.

Üdv,

Olajdoki

Mikor kell lecserélni a hűtőfolyadékot?

2012. február 1., 13:27 Módosítva: 2012.02.01 13:27
1

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy elsõ szériás Audi A4 1.9 TDI,99-es. 2 éve került bele gyári fagyálló+deszt.víz,46 ezer km-t mentem vele azóta. Kb. mikor cseréljem?

Köszönöm elõre is!

Pataki Attila

Kedves Attila!

A gyártó szerint gyárilag élettartam feltöltésű fagyállóval van feltöltve az autó. Mindemellett még a G 012 vagy G 012+ fagyállókat sem árt 4-5 évente vagy 200-300 ezer kilométerenként cserélni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a hűtővízben

2012. január 25., 12:05 Módosítva: 2012.01.25 12:05
23

Tisztelt Olajdoktor!

Testvérem az autójában ellenõrizni szerette volna az olajszintet (Fiat Punto, 1.2, 2000). Mentségére legyen szólva ezt eddig vagy én vagy a szerelõ tette. Sajnos az olajpálcát a hûtõvíz kiegyenlítõ tartályba dugta, majd végül vissza a helyére. Gondolom, hogy minimális mennyiségû olaj/víz helycsere történt, mégis felmerül a kérdés: ki kell-e cserélni a folyadékokat újakra?

Köszönettel,

Zoltán

Kedves Zoltán!

Próbálom elképzelni a szituációt, de megmondom őszintén szólva nehezen megy. A lényegre térve, a hűtőfolyadéknak az olaj, az olajnak pedig a hűtőfolyadék nem tesz jót, de jól gondolja: ilyen minimális szennyeződés miatt nem kell egyiket sem lecserélni.

Üdv,

Olajdoki

Castrol vagy Shell?

2012. január 20., 10:55 Módosítva: 2012.01.20 10:55

Tisztelt olajdoki?

Érdeklõdni szeretnék, hogy Castrol Edge 5w-40-es olajat beleönthetek-e Suzuki Swift II, 2006-os évjáratú jármûbe. Jobb minõségû a jelenleg használt Shell Helix Ultra 5w40-es olajnál? Tisztelettel: Virág Gábor

Kedves Gábor!

Nem mondom, hogy nincs különbség két ugyanolyan kategóriájú és viszkozitású, szintetikus olaj között, mert nyilván van, de biztosan nem számottevő. Laboratóriumi körülmények vagy hosszú üzemi tesztek alatt biztosan kimutatható a különbség, de ha bárki végzett is ilyet, azt nem hozta nyilvánosságra. Akkora különbség meg biztosan nincs, hogy az egyik vagy másik nyilvánvalóan jobb választás legyen. Mindkettő betölthető a Suzukiba. Válassza azt, amelyik szimpatikusabb.

Üdv,

Olajdoki

Váltóolaj a Mondeóba

2012. január 12., 14:43 Módosítva: 2012.01.12 17:02
1

Milyen váltóolajat töltsek a Ford Mondeoba (1995 évj.).

Kedves Levélíró!

Először is, szeretném megemlíteni, hogy ez egy élettartam kenésre szánt, speciális olaj, amit nem kell cserélni. Ha mégis a csere mellett dönt, akkor csakis a gyári előírásnak megfelelő olajat töltsön bele, ami nem lesz egyszerű, mert - mivel nem kell cserélni - nem nagyon van kínálat. Azért ajánlok két olajat, ami megfelelő. Az eredeti gyári szabvány a Ford M2C186-A volt. Ennek megfelelő olaj például a Q8 Auto 14. Később a Ford kiadott egy új szabványt és egy TSB-t, miszerint az új szabványnak megfelelő olajok visszafelé kompatibilisek a régivel. Az új szabvány a Ford M2C200-C volt, aminek például a Fuchs Titan Sintofluid 75W80 felel meg.

Üdv,

Olajdoki

Hogyan ne kérdezz

2012. január 11., 15:01 Módosítva: 2012.01.11 15:01
24

Üdv a kérdésem az lenne 97-es 1.4benzines 3ajtoshoz valo válto olaj tipusa és kb mennyisége?160e van ben ha igaz,de egy kis logás után elcsöpögött.Most felujitottam uj csapágyak és szimeringek csak az olajával vagyok meglöve és mennyiségével.Válaszát elöre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Nagyon hasznos információ, hogy hány ajtaja van, de az autó típusa sokkal jobban befolyásolná az olajválasztást. Azt viszont nem adta meg :)

Üdv,

Olajdoki

Nem jó már a megszokott olaj?

2012. január 3., 11:25 Módosítva: 2012.01.03 11:25

Tisztelt Olajdoki,

Egy 2007-es Opel Vectra C dízelem van. Eddig mindig Castrol Edge 0W-30-at kapott, az említett olaj tanúsítványai is rendben voltak. A Castrol, mint később megtudtam, az ősszel megújította a termékeit, a megszokott olajon immár nem szerepel a GM-es jóváhagyás. Én viszont naivan megvettem ugyanazt az olajat, amit mindig, bele is került az autóba. Lehet-e ebből gond? Illetve egy érdekes adalék: Eddig a motorolaj és fogyasztás kapcsolatát mindig csak hit kérdésének tekintettem. A legutóbbi csere óta viszont azonos használat mellett több ezer kilométeren mérve, stabil 3-4 dl-es fogyasztáscsökkenést tapasztalok. A "rossz" olaj ennyire jó lenne?

Üdvözlettel,

Tamás

Kedves Tamás!

Egyetlen csereperiódus alatt nem lesz belőle semmi probléma, emiatt ne cserélje le soron kívül. Az olajnak valóban van hatása az üzemanyag-fogyasztásra, ugyanis a motornak le kell küzdenie az olaj jelentette ellenállást is. Egy kisebb viszkozitású, üzemanyag-takarékos olaj kisebb ellenállást jelent, ezért a fogyasztás - egy kicsit - csökkenhet. Ha eddig pl. 10W-40-es olajat használt volna, azt mondanám, az új olaj okozhatja a csökkenést. De két, egyforma, 0W-30-as olajról beszélünk, úgyhogy az a véleményem, hogy ebben az esetben nem erről van szó, hanem valami egyéb tényező áll mögötte.

Üdv,

Olajdoki

Eszi az olajat. Egy Toyota?

2011. december 16., 11:19 Módosítva: 2011.12.16 11:19
4

Tisztelt Olajdoki!

Toyota Corolla 1997-2000 motor: 4E-FE, most 12 éves 150 000 km van benne. A kezdetek óta Castrol szintetikus OW-5W olajokat használok. Két-három éve tapasztalok olajfogyasztást, most 15 000-es csere között 3 dl.

Gondolom elfogadható.

Mi a véleménye - érdemes más viszkózitású olajra például 10W-60-ra átálni? Nem feltétlenül az olajfogyasztás miatt, inkább a motorélettartam szempontjából. Milyen olajat javasolna?

Kedves Levélíró!

Ez az olajfogyasztás bőven jó, sokan észre sem vennék. Nem igényel semmilyen intézkedést. A vastagabb olajra való áttérést nem javaslom, mert a magasabb viszkozitás azt jelenti, hogy melegebb kell legyen a motor ahhoz, hogy az olaj az üzemi hőmérsékleten optimálisnak számító viszkozitásra vékonyodjon. Ehhez pedig nagyon sportosan kell vezetni. Normál üzemben azzal tesz a legjobbat a motornak, ha a melegoldali viszkozitást 30-ra vagy 40-re lövi be.

Üdv,

Olajdoki

Zabálja az olajat a Golf

2011. december 11., 13:06 Módosítva: 2011.12.11 13:06
11

Tisztelt Olajdoktor,

Van a családban egy kevés km-es Golf IV-esünk (60 000) 1.4 16V, ami a megvásárlás elott kb 5 évet állt. A vásárlás után a szükséges cseréket elvégeztük, és kapott új olajat is (Castrol 10W 40). 4000 km-t mentünk vele azóta. Sajnos nem csak én vezetem az autót és 3000 km után egy éles kanyarban bejelzett az olajnyomás visszajelző, de sajnos a családtagom nem csinált vele semmit, hanem ment tovább, mert pár secig tartott. Aztán egy idő után, szintén kanyarban már sípolt is, de megint csak pár secig. Ezután ültem én be az autóba és tapasztaltam a hibát, ami után hazaértem és azt láttam, hogy a nívópálca meleg motornál nem mutat semmit. Hideg motornál sincs a normális tartományban hanem picit olajos az alja(kb 1mm.) Azonnal bementem egy hipermarketbe ahol HUNOIL 10W 40-ből utánatöltöttem 2 liter olajat amitől most már a normális tartományban van az olajszint. Kérdésem az lenne, hogy normális, hogy 3000 km után elfogyasztotta az olajat? A másik kérdésem, hogy mennyire tettük tönkre ezzel a motort? (Az 1000km-t autópályán tettük meg vele.) Mentségünkre szolgáljon, hogy van egy régi swiftünk is, amivel olaj problémák nincsenek és jóval több km van benne.

Kedves Érdeklődő!

Normálisnak nem nevezném, hogy ennyi olajat megegyen 3000 km alatt, de semmiképp sem elképzelhetetlen. Ha 2 litert kellett utántölteni, akkor kb. 7 decit evett ezrenként, ami sajnos előfordul ennél a típusnál. A megoldás az odafigyelés és a rendszeres utántöltés lett volna. Károsodás szinte biztosan történt (minimum jelentősebb kopás), de hogy mekkora, azt nem lehet kívülről megmondani. Nézesse meg egy szervizzel, ha szeretne végére járni a problémának, vagy ne tegyen semmit, de akkor még érhetik meglepetések. Olajat, olajszűrőt mindenképp cseréljen.

Üdv,

Olajdoki

Jobb-e a drágább olaj?

2011. december 7., 14:22 Módosítva: 2011.12.07 14:22

Hello Olajdoki!

DCi motoros autómhoz ACEA B4-et ír a könyve. Ebbol az 5W40-es félszint. Elf /amit ugye szeret a Renault/ fele annyiba kerül, mint az eddig használt fullszint Valvoline Synpower 5W40. Mi történne, ha Elfre váltanék? Nehéz elhinni, hogy a gyári olaj, csak mert félszint, de az eloírásokat teljesíti, nem a legjobb bele. Átlagos használat mellett van egyáltalán jelentősége, hogy félszintet, vagy fullszintet tölt bele az ember? Mikor jön elő a különbség? 250, 350 ezer km után?

Kedves Érdeklődő!

Ahogy Ön is ráérzett, almát hasonlít össze körtével, ha egy félszintetikus olaj árát hasonlítja egy teljesen szintetikuséhoz. A Valvoline-nak is van félszintetikus B4-es olaja, pl. a Durablend 10W40. A teljesen szintetikus olaj egyébként a motor számára elérhető legegészségesebb étrendet jelenti. Ezek az olajok leginkább abban különböznek a nem szintetikus társaiktól, hogy szinte a teljes csereperiódus alatt ugyanolyan vagy közel ugyanolyan marad a minőségük, mert rendkívül jó hő és oxidációs stabilitással rendelkeznek. Az adalékanyagok ezekben is elhasználódnak az idő és a kilométer elteltével (ezért kell őket cserélni), de a kiváló szintetikus alapolajnak hála, számos tulajdonságuk a teljes csereperiódus alatt közel változatlan marad. A legtöbb autó nem követeli meg az ilyen szintű kényeztetést, ezért nem alapkövetelmény a kézikönyvben sem. De ha valaki maximalista, és szeretné, hogy a motorja a legtisztább, legjobb állapotban legyen, az úgyis ilyet fog használni. Ugyanúgy nehezen számszerűsíthető, hogy mennyivel hamarabb következne be műszaki hiba egy félszintetikus olaj használata esetén, mint egy szintetikus esetén, mint ahogy nem tudjuk számszerűsíteni, hogy mennyivel élünk tovább, ha egészséges életmódot folytatunk, mint ha csak átlagosat. Ez motoronként / egyénenként változó. De ez, hogy nem tudjuk számszerűsíteni, nem jelenti azt, hogy nem igaz. A döntést mindenki magának hozza meg, a szintetikus olaj használata ma még (a legtöbb autó esetében) nem kötelező.

Üdv,

Olajdoki

Hamis az olaj?

2011. november 30., 11:31 Módosítva: 2011.11.30 12:33

Üdv Olajdoki!

Egy érdekes kérdésem lenne. A tárgyban említett olajat szeretném majd megvásárolni a héten. Webshopokban 2000-3000 Ft-ba kerül 1 liter. Viszont szombaton tankoláskor megnéztem a benzinkútnál, 5600 Ft-os árat láttam. Emiatt felmerült bennem a kérdés, hogy esetleg hamis is lehet a 2000-be kerülő olaj? Vagy annak voltam szemtanúja, hogy a benzinkutakon ilyen piszok módon húzzák le az embert? És akkor nyugodtan megvehetem az olcsóbb olajat? Elnézést, ha bugyuta a kérdés, de nem vagyok tisztában az ilyen dolgokkal. Kérem, próbáljon meg minél hamarabb válaszolni, mert a hét közepén már szeretném megvenni az olajat!

Válaszát köszönöm!

Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Sajnos a kutakon valóban elég lehúzós árak vannak. Sokan mondják, hogy az üzemanyagon annyira kicsi az árrés, hogy inkább a shop-ok tartják el a kutakat. Gondolom ehhez kell ez a fajta árazás. A hazai importőrök kb. 1,5 és 4 euró közötti összeget fizetnek az olaj literéért, annak minőségétől függően, így még egy minőségi olaj is bőven beleférhet a 2-3 ezer forintos kategóriába, a költségekkel, haszonnal, mindennel.

Üdv,

Olajdoki

Megszűnt a típus, mit csináljak?

2011. november 28., 14:44 Módosítva: 2011.11.28 14:44

Tisztelt Olajdoktor!

Az én autómba 0W30-as, 5W30-as, 10W30-as vagy 15W40-es olaj való, legalább ACEA B4-es; katalizátoros, de nem részecskeszűrős, tehát C előírás nincs.

Idén ősszel megszűnt a Castrol Edge Turbo Diesel olajok széles palettája, csak az 5W40-es maradt meg, de a Magnatec családból is csak ez a viszkozitású maradt meg a Diesel jelöléssel. Mikor a Castrol márkaboltot felhívtam, ők azt mondták, hogy azért, mert mostantól a "sima", nem Diesel jelölésu olajak valók a dízel autókba is. Az első kérdésem, Önnek mi a véleménye, valóban ugyanolyan jók lesznek ezek az olajok a dízel autókhoz? És ha igen, akkor miért maradtak meg az 5W40-es olajok Diesel jelöléssel?

A második kérdésem, hogy amíg a leköszönő Edge Turbo Diesel 0W30 és 5W30-as olajnál is fel volt tüntetve az ACEA A3/B4/C3 minősítés, addig az őket elvben leváltó Edge 0W30 és 15W30 olajoknál, sőt az Edge Turbo Diesel 5W40-nél és a Magnatec Diesel 5W40-nél sem az A, sem a B minosítés nincs feltüntetve, csak a C. Ugyanakkor más Castrol 5W40-es olajoknál, amik teljesítik ugyan a C3-mat, de azért mind az A és a B minősítés is fel van tüntetve. Hogy van akkor most ez? Az újabb olajnál, ami elvben leváltja a régit, kevesebb minősítési tanusítványt adnak meg? A két megmaradt dízel olajnál pedig egyiknél sem szerepel B, csak a C tanusítvány. Ön szerint lehet ilyen? Mi erről a véleménye? A hivatalos technikai adatlapokat, megfelelési tanusítványokat a Castrol magyar oldaláról töltöttem le.

Tisztelettel várom válaszát!

Kedves Levélíró!

A Castrol termékek elnevezésével kapcsolatban nem vagyok illetékes, de abban biztos vagyok, hogy nem a termékek elnevezésétől fog függeni, hogy megfelelnek-e dízelmotorba vagy sem. A szabványokat, jóváhagyásokat kell nézni, ahogy Ön is tette, nagyon helyesen. Az ACEA C3 szabvány például megköveteli mindazt, amit az ACEA A3/B4 megkövetel (sőt, többet), így nem kell attól tartania, hogy egy ilyen olajjal rosszul választana. Az, hogy az A3/B4-et nem tüntették fel nem számít, bár gondolom sok vevő esetében fog ez zavart okozni.

Üdv,

Olajdoki

Dízel olajat a benzinesbe?

2011. november 21., 14:34 Módosítva: 2011.11.21 14:34
4

Tisztelt Olajdoktor!

A kérdésem a következő: használható-e diesel olaj benzines autóba? Konkrétan Castrol 10W40-ről van szó. Azt hallottam, hogy diesel olaj használható benzinesben, fordítva viszont nem. Mi erről a véleménye?

Köszönöm: Zoltán

Kedves Zoltán!

A Castrol Magnatec Diesel 10W40-nek van benzines jóváhagyása, több is, úgyhogy használható benzinmotoros autókhoz, ha nincs az adott típushoz valami olyan speciális követelmény, amit ez az olaj nem teljesít. Ha az olajnak egyáltalán nem volna benzines jóváhagyása, akkor nem volna ideális választás, mert a csak dízelbe való olajok nem tesznek jót a katalizátornak és növelik a károsanyag-kibocsátást. Ezek a hatások persze nem egy csereperiódus alatt jelentkeznek vagy válnak nyilvánvalóvá, így sokan nem is tudnak róla.

Ami a fordított helyzetet illeti (benzines olajat dízelbe), ott valóban nagyobb a kockázat. A mai korszerű dízelmotorok speciálisan adalékolt olajat igényelnek, amelynek egy, csak benzinmotorba szánt olaj szinte biztosan nem felel meg. Ezért jellemző, hogy nagyon sok autógyártó saját szabványának megfelelő olajat ír elő a dízelmotorjaiba. A magasabb hőmérséklet és az ebből adódó savasabb közeg minimum magasabb detergens és diszpergens tartalmat követel meg, de sok esetben az olaj más tulajdonságainak finomhangolását is.

Ami a régebbi dízelmotorokat illeti, azokhoz többnyire elégséges egy benzinesbe való olaj, bár azok is profitálnak egy kifejezetten dízel személyautókba szánt olaj használatából.

Üdv,

Olajdoki

Mikor kell olajat cserélni a váltóban?

2011. november 18., 12:08 Módosítva: 2011.11.18 12:08
16

4,5 éves Skoda Fábia 1.2-es benzines váltójában mennyi kilóméter után kell olajat cserélni?

Kedves Levélíró!

Ennek a típusnak a váltója élettartam kenésre szánt olajjal van feltöltve, amit nem kell cserélni. A mai korszerű autóknál ez sok esetben van így. Az olaj lecserélése egy hétköznapi váltóolajra inkább ártana, mint használna, annak ellenére, hogy maga az olaj frissebb volna.

Üdv,

Olajdoki

Prolongot a Passatba

2011. november 16., 14:54 Módosítva: 2011.11.16 14:54
2

Tisztelt Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy olajcsere előtt állok, és az 1.9 Tdi Afn Passatomba Castrol Edge 5w-40-es olajat használok. Gondolkodom Prolong bele töltésén csak páran megijesztetek, hogy nem mindig jó a motornak. De ahogy a termékleirásban olvastam úgy nagyon meggyőzőnek tűnt.

Mit tanácsol?

Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Ha nem csak ír, hanem olvassa is a rovatot, talán láthatta, hogy magam is ellene vagyok az olaj tulajdonságait utólag javító adalékoknak. Az olajgyártók nem spórolják ki az olajból az adalékokat: azokban van minden, a megfelelő arányban. Ez az arány azért fontos, mert így ezek az adalékok nem akadályozzák egymás hatását és nem bontják meg az egyensúlyt. Ebbe utólag beavatkozni nem szerencsés. Ráadásul az ilyen és ehhez hasonló adalékok csak az olaj kenési tulajdonságait javítják sokszor más, fontos tulajdonságok rovására, mint pl. a hőelvezetés.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a Roverbe

2011. november 11., 10:57 Módosítva: 2011.11.11 10:57

Kedves Doki! Most szeretnék olajat cserélni egy 1999-es évjáratú Rover 416-ban. (benzines, 111 Le.) A kérdésem az, hogy hány literrel kell feltöltenem, hogy optimális legyen? Válaszát köszönöm.

Kedves Levélíró!
3,5 liter olaj kell bele, úgyhogy ha egy 4 literes flakonnal vásárol, annak elégnek kell lennie még az esetleges utántöltésre is.
Üdv,
Olajdoki

Harmincezrenként olajcsere?

2011. november 4., 10:41 Módosítva: 2011.11.04 10:41

Tisztelt Olajdoki!
Most vásároltam egy 2007-es 2.0 DCi Lagunát. A gyár szerint 30 000 km az olajcsere periódus. Szeretném benne lecserélni az olajat, a szerelőm a Valvoline Synpower 5w-40 olajat ajánlotta. Ezzel az olajjal muködhet ez a hosszú csere intervallum? Az autó főleg országúton van használva, kímélő üzemben. Köszönöm a válaszát!

Kedves Érdeklődő!
Ez attól függ, hogy van-e dízel részecskeszűrő az autóban vagy nincs. Ha nincs, akkor ez az olaj megfelelő, akár 30 ezerre is. Ha van, akkor RN0720 jóváhagyással rendelkező olajat kell használni, ami a Valvoline olajok közül a Synpower MST C4 5W30. Részecskeszűrős esetben egyébként akkor is fontos az RN0720-nak megfelelő olaj használata, ha nem 30 ezer kilométerenként, hanem sűrűbben cserélné (ezzel rosszat nem tesz a motornak, az biztos).
Üdv,
Olajdoki

Zabálja az olajat a Renault

2011. október 27., 11:18 Módosítva: 2011.10.27 11:18
15

Tisztelt Olajdoktor!

Cégünknél van egy diesel Renault Megane kombi (1461 cm3, 78 kW, 2008-as évjárat), amely zabálja az olajat. Konkrétan kéthetente egy liter olajat kell utántölteni. 5W40-es olajat használunk. Ezt az olajfogysztást rendellenesnek tartom. Megjegyzem az autó nincs széthajtva, nincs magas fordulaton használva stb. Vittük már az autót szakszervízbe, nem szakszervízbe, de sehol nem tudtak semmit sem tenni. Kérdés, hogy ez a jelenség esetleg típushiba-e, vagy sem? Hanem, akkor találkozott-e hasonló jelenséggel ennél a márkánál? Van-e valamilyen elképzelése (látatlanban), hogy mi okozhatja ezt a brutális olajfogyasztást?

Válaszát előre is köszönöm!

A. László

Kedves László!

Hogy ez az olajfogyasztás rendellenes-e, azon is múlik, hogy mennyit mennek az autóval. Ha pl. heti 1000 kilométert mennek vele és kéthetente kell utántölteni, akkor akár normális (bár nem örömteli) jelenségről is szó lehet. Nincs személyes tapasztalatom ezzel a típussal, nem tudom, mennyi a normális olajfogyasztása, de ha nem mennek sokat vele, akkor biztos, hogy rendellenességről van szó. Ha viszont a szervizekben sem jöttek rá a hiba okára, akkor nehéz távolból találgatni. Nem írta, mennyi kilométer van benne, attól is függhet a motor műszaki állapota. Végső esetben meg lehet próbálni egy motortömítő adalékot használni vagy átállni egy 5W50-es olajra, bár ezek nem számítanak igazi megoldásnak, mert nem az okot, hanem a tünetet kezelik.

Üdv,

Olajdoki