Mit rakjak az öreg Golfba?

2011. július 1., 12:37 Módosítva: 2011.07.01 12:37
3

Tisztelt olajdoki! Egy 1994-es VW Golf 1,9 D autóm van amiben már közel 400 000km van, a 10W40-es olajat még mindig nem eszi, belerakhatom a 5W40-es olajat? Totál Quartz 9000-ben gondolkozok, vagy rakjam a Quartz 7000-et??? Illetve a váltóban mennyi időnként kell olajat cserélni, mennyi kell és milyet ajánl? A választ előre is köszönöm!
destray

Kedves destray!

Igen, nyugodtan betöltheti az 5W40-es olajat is, ugyanis üzemi hőmérsékleten a két olaj viszkozitása egy tartományon belül van. A Total Quartz 9000 jobb minőségű, mint a 7000, de utóbbi is megfelelő. A váltóban nem előírás az olajcsere, de egyébként VW 501.50-es olaj való bele, mint például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90, és 1,9 liter a töltete.

Üdv, Olajdoki

Mennyit fogyaszthat az autóm?

2011. június 30., 16:23 Módosítva: 2011.06.30 16:23

Kedves Olajdoki!

Kérdésem, hogy olajcserétől olajcseréig menyi olajat fogyaszthat az autóm? 1,4 literes dízel 4 éves és Castrol 5w30as van bene.

 

Kedves Érdeklődő!

Az autók olajfogyasztása - beleértve az új autókét is - széles skálán változik. Egyes típusok egyáltalán nem fogyasztják az olajat, másoknál akár 1 liter/1000 kilométer is megengedett a gyártó szerint. Az olajfogyasztás egyébként számos tényezőtől függ. Kezdve attól, hogy milyen szoros vagy laza illesztésűek a motor alkatrészei, a vezetési stíluson keresztül a használt olaj viszkozitásáig. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a tömítések elöregedésével a korábban kevés, vagy semmi olajat nem fogyasztó motor is olajevővé válhat. Fontos megemlíteni, hogy az olajfogyasztás önmagában kevéssé káros a motorra, ameddig biztosítani tudjuk, hogy az olajszint nem megy a minimum alá. Persze az extrém olajfogyasztás mindenképp kerülendő; nem csak a pénztárcánk miatt, hanem az okozott környezetszennyezés miatt is.

Üdv, Olajdoki

Mi az, hogy synthetic blend?

2011. június 29., 14:12 Módosítva: 2011.06.29 14:12

Kedves Olajdoki!

Egyszerű, ám számomra annál érdekfeszítőbb kérdéssel fordulnék Önhöz!

Az előző olajcserekor vásároltam Valvoline MaxLife 10W40-es olajat, amire rá van írva: synthetic blend. Ezt az olajat az autó kb 2000km / 1 liter fogyasztással szépen meg is eszegette.
A következő flakon szintén Valvoline lett, azonban a Durablend 10W40. Erre ez van írva: semi-synthetic.

Kérdés, hogy a maxlife spéci adalékain túl mi a különbség a kettő között?

Az autó egyébként Ford Escort MK4 '89-ből, 1.3-as vasmotorral, átlagban 12.3-as kompresszióval, feltehetően elöregedett szelepszár szimeringekkel, és kb. 160 000 km-rel.

Köszi!

 

Kedves Levélíró!

Nem rendelkezem a két olaj pontos receptjével, de a termékek leírása és a termékismertetőben szereplő adatok alapján a spéci adalékokon kívül nincs igazán különbség köztük. A "semi synthetic" és a "synthetic blend" csak két különböző megfogalmazása a félszintetikusnak.

Üdv, Olajdoki

Az olaj miatt füstöl a BMW?

2011. június 27., 14:22 Módosítva: 2011.06.27 14:22
1

Tisztelt Olajdoki!

Az lenne a gondom,hogy nemrégiben vettem egy 520i e39 benzines BMW-t. Jelenleg a kocsiban 310 000 km van. A probléma az, hogy hidegen egyáltalán nem melegen viszont füstöl a kocsi gázadásnál, lámpánál indulásnál folyamatos fordulatszámon viszont nem, és alapjáraton sem. A kocsi megvásárlása után töltöttem bele olajat 10w40-est, az is van a kocsiban csak annyi különbséggel, hogy Valvoline Top Gard olajat öntöttem bele, holott Castrol van benne. Ez lehet probléma? Mert azt vettem észre,hogy azóta jobban füstöl mint mikor megvettem, gondoltam olajcserére, de őszintén megvallva nem hiszek benne. A vásárláskor nem láttam füstölést. Azóta mióta után töltöttem lemértem kb 7-8 deci olajat evett meg 1000 km-en. Mit javasol? Én szelepszár szimeringre gyanakszom, legalább is a jelekből ítélve mert úgy tudom annak ezek a tünetei.

Köszönettel: Sándor

 

Kedves Sándor!

A gyanúja könnyen lehet, hogy igaz. Az biztos, hogy a problémát nem a két olaj keverése okozza, viszont az lehet, hogy mivel az utántöltéstől megemekeldett az olajszint és így nagyobb az olajnyomás, ezért megugrott az olajfogyasztás. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy túl nagy az olajnyomás, de mivel eddig kevesebb olaj volt benne, ezért kisebb volt, és nem tűntek fel ezek a jelek. Szóval a normál olajnyomással lehet, hogy a tömítések már nem tudnak megbírkózni és ez okozza a jelenséget. A leírtak abból a szempontból is logikusnak tűnnek, hogy hidegen vastagabb az olaj, ezért olyankor még nem fogyasztja, tehát nincs füst. Ugyanez a helyzet a fordulatszámmal is: alapjáraton kisebb a fordulatszám és az olajnyomás, tehát olyankor sem eszi. A lényeg, hogy irány a szerviz.

Üdv,
Olajdoki

Olajfogyasztást csökkentő olaj?

2011. június 20., 14:36 Módosítva: 2011.06.20 14:36

Tisztelt olajdoki!
Érdeklődni szeretnék, hogy tudna-e ajánlani olyan motorolajat, amivel csökken az autóm olajfogyasztása?
Jelenleg 1000 km-en 0,5l olaj "fogy el", de a karbantartási füzet szerint a megengedett fogyás maximális mértéke 1l/1000 km. Szóval a füzet szerint a fogyás mértéke normális, de ha lehet, szeretném csökkenteni motorfelújítás nélkül.
Tudna ilyen olajat ajánlani?
Az autó adatai:
Skoda Octavia 1.8 benzin, 20 szelepes 92kw-os. 1999-es évjárat, 221 000 km-rel.
Használat módja: havi 2 hétvégén vidék, autópályán, kb. 500 km/alkalom.
Továbbá minden második hétvégén bevásárlás (Bp-n), rövid távokon, boltok között (max. 50 km).
Az autóban lévő olaj Shell Helix Plus 10W-40.

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás!

Érdemes kipróbálnia a Valvoline Maxlife 10W40-et, ami extra adalékokat tartalmaz az olajfogyasztás csökkentésére. Nem mindig és mindenkinek használ, de vannak pozitív tapasztalatok. Nem rosszabb, mint a jelenlegi olaj, tehát akkor sem veszít vele, ha esetleg az olajfogyasztáson nem segít.
Üdv,

Olajdoki

Dízel BMW-be csak BMW-olajat?

2011. június 17., 11:21 Módosítva: 2011.06.17 11:21

Kedves Olajdoki,

Érdeklődnék, hogy egy 2002-ben gyártott BMW 525d-be milyen olajat ajánlana. Mindenképp teljesen szintetikus, longlife 04 olajat fogok venni, a kérdés, hogy milyen viszkozitásút.

0W-30, 5W-30 vagy 0W-40?

Mik ezeknek az előnyeik, hátrányaik egymáshoz képest?

Most 0W-40 van benne, kb. 12 000 km alatt fél litert kellett utántölteni. Időnként dinamikusan is meghajtom, de nagyrészt 120-140-nel csorgunk vele autópályán.

üdv,

Áron

Kedves Áron!

Magam részéről maradnék a 0W40-es viszkozitásnál, tekintettel az autó korára és a jelenleg tapasztalt olajfogyasztásra. Az előny-hátrány kérdésre válaszolva: lényegi, az üzemeltetés szempontjából fontos különbség nincs. A 0W jobban véd a hidegindításkori kopástól, mint az 5W, de a gyakorlatban mindkettő bőven elegendő védelmet biztosít. A 30-as meleg oldali viszkozitás jobb hőelvezetést és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást (kb. 1%-kal) biztosít, de már öregedő tömítések és kopottabb motorok esetén növelheti az olajfogyasztást. Ahogy azt Ön is leszűrte: a BMW szabvány és a szintetikus alapolaj fontosabb tényezők, mint az egyes viszkozitás-változatok közötti különbség.

Üdv, Olajdoki

Motoröblítő adalék

2011. június 6., 16:08 Módosítva: 2011.06.06 16:08
3

Tisztelt Olaj Doktor!

Van egy 90-es évjáratú Skoda Favoritom. Óra szerint 91 000 km-el, de hát használt autónál ki tudja mennyi a valóság. Olajat cserélnék benne és nem tudom, hogy használhatok-e olajcsere elott motoröblítő adalékot ilyen öreg autónál. Az olajbeöntőnél elég sok olajsár látható. Nem károsítja a motort ha ezeket leoldva járatom a motort az előírt ideig?

Köszönettel, Dénes

Kedves Dénes!

A motoroöblítő adalék valóban kétélű fegyver. Ha nincs extrém módon elszennyeződve az olaj, akkor jót tesz, ha viszont igen, akkor viszont fennáll az a veszély, hogy a leoldott szennyeződések eltömítik az olajszivattyú szívócsövének legelején elhelyezett fémszűrőt, így az olajkeringés leáll, a motor tönkremegy. De ha eddig rendszeresen cserélve volt az olaj, akkor ez a veszély nem fenyeget.

Üdv,

Olajdoki

Yamaha Fazer mit szeret?

2011. május 26., 09:46 Módosítva: 2011.05.26 09:47
2

Tisztelt Olajdoktor!

Most vásároltam egy '98-as Yamaha Fazert.
Szeretném lecserélni a motorolajat, de nem találtam még semmit, ami segítene, h milyen márkájút, típusút kéne választanom. Tudna tanácsot adni, hogy milyen típusú (félszintetikus, szintetikus), és márkájú olajat válasszak? Szeretnék mindenképp bele valót vásárolni.

Segítségét elore is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Megfelelő olaj például a Motul 5100 4T 10W40 (teljesen szintetikus) vagy a Repsol Moto Sintetico 4T 10W40 (félszintetikus).

Üdv, Olajdoki

Hajtóműolaj az Astrába

2011. május 20., 11:03 Módosítva: 2011.05.20 11:03
2

Tisztelt Olajdoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy Opel Astra G 1.6-ban (motorkód: Z16XE, 2005-os gyártmány) hány kilóméter után kell hajtomű olajat cserélni? És ha egyszer kell, akkor milyet es mennyit kell beletölteni?
Valaszat előre köszönöm,
Péter

Kedves Péter!

Ez a váltó speciális, élettartam-kenésre szánt olajjal van feltöltve, és nem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

Lejárt az olaj

2011. május 16., 17:35 Módosítva: 2011.05.16 17:35

Tisztelt Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy az 1,9-es TDI Passatomba olyan Shell 5W-40-est töltöttem, aminek kb. 2 éve lejárt a szavatossága. Mit tanácsol, lehet-e vmi gond belőle? Vagy azonnal cseréljem le?

 

Kedves Levélíró!

A lejárt szavatosságú olaj nem tesz jót a motornak, és valóban javaslom a cserét, de azért nem kell annyira sietni a szervizbe, mintha például váltóolajat töltött volna a motorba. A szavatossági időt azért állapítják meg, hogy elejét vegyék annak, hogy már eleve oxidálódott olaj kerüljön a motorba, hiszen ott még további oxidációnak lesz kitéve. Az oxidáció egyébként az olaj legnagyobb ellensége, mert emiatt savasodik, sűrűsödik, kémiailag bomlik, és a lerakódások képződését is gyorsítja. Ezek a folyamatok azonban nem márol holnapra mennek végbe, inkább hosszú távon kell velük számolni.

Üdv,
Olajdoki

Milyen adalékot töltsek a csettegő hidrotőkékhez

2011. május 11., 11:21 Módosítva: 2011.05.11 11:21
8

Kedves Olajdoki!

Egy olyan jellegű kérdésem lenne, hogy vajon ronthat-e az olaj minőségén egy esetleges utólagos adalék hozzáadása.

Az autóm egy 92-es évjáratú Renault 19-es, 1.8 16v F7P motorral. Hidegen szólnak benne a tőkék. Jelenleg Elf Excellium NF 5W-40-es olajat használok. És nem vagyok benne biztos, hogy egy teljesen szintetikus olaj mellé érdemes egyáltalán bármi mást beönteni a motorba! Ebben kérném ki a tanácsát! Esetleg ha érdemes, ajánlhatna néhány csúcsminőségű adalékot, az ára ésszerű kereteken belül nem számít. Szerintem egy hűen és hibamentesen szolgáló motor megérdemli a jó olajat, és más egyebet is ha szükséges.

Válaszát előre is köszönöm!

Balázs

Kedves Balázs!

Valóban nem javasolt a motorolajok utólagos adalékolása. Ez alól - véleményem szerint - csak a motoröblítő és a motortömítő adalék kivétel, azok is csak bizonyos esetekben. Az utólagos adalékolás ugyanis felborítja az olaj saját adalékainak kényes egyensúlyát, és gyakran az olaj bizonyos tulajdonságait más tulajdonságok rovására erősíti. Jellemzően a kenést próbálják meg mindinkább javítani, de nem számolnak azzal, hogy ezzel pl. a hőelvezetést vagy a motortisztaságot negatívan befolyásolják. A hidegen csörgő hidrotőke egyébként teljesen szokványos jelenség, ugyanis motorindítás után ők kapnak utoljára olajat. Mindaddig, amíg később elhallgatnak, nem kell velük foglalkozni.

Üdv,

Olajdoki

Csörög a Mazda

2011. május 10., 09:57 Módosítva: 2011.05.10 09:57

Szia Olajdoki!
1 hónappal ez elõtt vásároltam egy Mazda MX3-at 1.6 16 szelepes 1991 évjáratú autót. A problémám, hogy szerintem az elõzõ tulaj nem a megfelelõ olajat töltötte a motorba, mivel a reggeli inditásnál csattognak a hidrotõkék 30-40mp-ig! Néha üzemmelegen is becsattog a hidrotõke, de ilyenkor csak pár mp-ig! A kérdésem az  lenne hogy milyen olajat ajánlanál ebbe az autóba ami nem tul drága, de azért megvédi a motort?
Válaszodat elõre is köszi tisztelettel: Zsolt!

Kedves Zsolt!

Ebbe a motorba szinte bármilyen ma kapható olaj megfelelő, ezért elég valószínűtlen, hogy egy nem megfelelő olaj okozná a problémát. Semmi akadálya az olajcserének, használtan vásárolt autónál amúgy is ajánlott, de nem hiszem, hogy ez varázsütésre megoldja a problémát. Magam részéről egy félszintetikus, 10W40-es olajat ajánlok, mint például a Total Quartz 7000 10W40 vagy az OMV Bixxol Extra 10W40. A csattogás megoldása viszont valószínűleg a szervizben lesz.

Üdv,
Olajdoki

Olaj a fékhez

2011. május 6., 10:13 Módosítva: 2011.05.06 10:13

Kedves Doki

Azon kérdéssel fordulnék önhöz, hogy véletlenül a fékfolyadék kiegyenlítő tartályba lett öntve a hidraulika olaj. Kb. 1-2 dl, és ez okozhat-e problémát a fékrendszerbe?

Válaszát elore is köszönöm.

Üdv Roberto

Kedves Roberto!

A fékfolyadék is hidraulikus folyadék, de ég és föld a különbség egy átlagos hidraulikaolaj és egy fékfolyadék között. A fékfolyadék ráadásul nem is olaj, úgyhogy egyáltalán nem kompatibilis a kettő. Az 1-2 dl ráadásul akár egy fél töltet is lehet, úgyhogy szinte biztos, hogy problémát fog okozni.

Üdv,

Olajdoki

Mennyi olaj kell a váltóba?

2011. május 4., 18:12 Módosítva: 2011.05.04 18:12

Üdv Doki!

2000-es évjáratú Clio II 1.4 RN-em van. Ez még a 8 szelepes verzió. A kérdés hogy a váltóba pontosan mennyi olaj kell? 5 gangos kéziváltó és olajat szeretnék cserélni benne.
Köszi

Kedves Érdeklődő!

3,4 liter olaj kell bele. De ne csak a mennyiségre, a minőségre is figyeljen, mert speciális olaj való bele. Megfelelő például a Tranself NFJ 75W80.
Üdv,
Olajdoki

Jó még a tavalyról megmaradt olaj?

2011. május 1., 07:49 Módosítva: 2011.05.01 07:49

Tisztelt Olajdoktor!
Tavaly május elején cseréltem olajat a Peugeot 306 1,4-es 2000-es autómban. Akkor TOTAL Quartz 7000 10W40-es tettem bele és 5 literből maradt kb. 1,7 liter ami az eredeti műanyag flakonban van azóta, nem lett felnyitva, szerencsére nem kellett utántölteni.
Kérdésem, hogy most az olajcserekor beletehetem-e az autóba a maradékot, nem lett-e esetleg valami baja?
Várom válaszát!
Köszönettel!
Gábor

Kedves Gábor!

Az Ön által leírtakat figyelembe véve egész nyugodtan használhatja a megmaradt olajat.

Üdv, Olajdoki

Gazdaságos olajat a kocsiba

2011. április 30., 09:34 Módosítva: 2011.04.30 09:34

Szia olajdoki!

Közeleg a kocsim olajcseréjének időpontja, de mivel eléggé le vagyok égve olcsó 5w-40-es olajra vadászom.
A neten a parnalub synthesis-t találtam legolcsóbbként, de nem tudok róla semmit így tartok tőle...
Tudnál ajánlani vmit?

Köszönettel:
tapír

Kedves Tapír!

Sokszor az olaj árát jobban befolyásolja az, hogy hol veszed, mint az, hogy milyen márkájú. A helyedben én körülnéznék a közeli hipermarketekben, mert sokszor lehet márkás olajokat kapni nagyságrendekkel olcsóbban, mint az autósboltban vagy a szervizben. A hipermarketek saját márkás olajaitól viszont inkább tartsd távol magad.

Üdv, Olajdoki

C5 benzin-gáz

2011. április 28., 15:12 Módosítva: 2011.04.28 15:12

Tisztelt Olajdoki! Citroen c5 (2002) autómat átalakíttattam benzin-gázüzemuvé. Azóta úgy eszi az olajat mintha ingyen adnák (5000 km után 1 litert töltöttem utána Total classic 10w40-ből. Az a kérdésem használjak-e valami olajfogyasztás csökkentő adalékot, illetve milyen olajat ajánl ezek után? Prista super Gas 15w40-rol mi a véleménye, bele merjem-e rakni? Üdv:Laci

Kedves Laci!

A gázüzem önmagában nem okoz a benzinüzemnél nagyobb olajfogyasztást, úgyhogy vagy elszúrtak valamit az átalakításkor vagy egyszerűen csak így 9 éves korára kezdett el az autó olajat fogyasztani. Ez utóbbi lehetőség is reális, és a 2 dl / 1000 km ha nem is kellemes, de nem is számít magasnak. 15W40-es olaj használatát nem javaslom, azt hagyjuk meg a 20 éves Ladáknak (vagy még azoknak sem). Az olajfogyasztás csökkentő adalékot esetleg érdemes megpróbálni. Olajból továbbra is a 10W40-es viszkozitást javaslom.
--
Üdv,
Olajdoki

Felelőtlenség a régi fékfolyadék?

2011. április 23., 13:50 Módosítva: 2011.04.23 13:50

Kedves Doki!

Még az előző motoromhoz vettem pár éve dot 5.1 fékfolyadékot (dot 4 helyett). Motor ment, lötty maradt. Most az újabb motoromon lassan fékbetétet kell cserélnem, és a kezembe akadt. Nincs rajta lejárat, bontatlan flakonban van. Legalább 3 éves. Felhasználható? Nem túl drága, de kidobni is kár, ha felhasználható.

Üdv: Nagy Norbert

Kedves Norbert!

Ha nincs rajta a flakonon a lejárat, akkor én sem tudok pontos adatokkal szolgálni, de 2 évnél régebbi fékfolyadékot már akkor sem ajánlok felhasználni, ha a csomagolás bontatlan volt. Hacsak nem fémdobozos kiszerelésről van szó, a fékfolyadék képes még a műanyag dobozon keresztül is megkötni a levegő nedvesség-tartamát, így a forráspontja csökken. A vártnál alacsonyabb forráspont pedig vészfékezésnél a fékhatás gyengülésével vagy megszűnésével járhat.

Üdv,

Olajdoki

Vastag olaj a Hondába

2011. április 14., 12:03 Módosítva: 2011.04.14 12:03

Tisztelt Olajdoki!
1997, 1.4 Honda Civic-be beletehetem a 10W60 Castrol Edge olajat, mert a 10W-40 et elég eroteljesen csipegeti!?
Csökkenhet az olajfogyás egy ilyen vastagabb típusú olajjal?

Köszönöm

Kedves Érdeklődő!

Nem teheti. A gyártó maximum 50-es olaj használatát engedélyezi. Ennek túllépése elégtelen kenéshez és fokozott kopáshoz vezethet. Ha nagyon fogyasztja az olajat, akkor vigye szervizbe, keressék meg a hiba okát, és javíttassa meg. Az olajfogyasztás legjellemzőbb oka egyébként a belső tömítetlenség, úgyhogy érdemes kompresszióméréssel kezdeni.

Üdv,
Olajdoki

És ha Fordban van a PDTDI?

2011. április 11., 14:34 Módosítva: 2011.04.11 14:34

Szia Olajdoki,

egy számomra roppant kellemetlen témával kapcsolatban keresnélek. A napokban olajcserére vittem az autómat ( Ford Galaxy 2005-ös 1.9 pdtdi 115LE   110ezer km)az általam jó megítélésnek örvendõ szerelõmhöz. Korábban egyeztettem vele, hogy az olajat én viszem, és jelezte is hogy ezzel nincs semmi gond. Amikor kivettem az autóból az olajat ( Castrol Edge 5W 30  VW 504 00/50700  VW 503 01 ) nyomban jelezte hogy ez nem ebbe az autóba való. Persze rögtön összerezzent a lábam és az általa ajánlott gyári VW dobozos olaj került az autóba. Szeretnék biztos lenni benne hogy én tévedtem, mert eddig nagyon bíztam benne. Tény az is ugyanakkor, hogy tavaly amikor vittem neki a Castrol olajat akkor 5W 40 edge TurboDiesel VW 502 00/ 505 01 került bele, és ezzel nem volt semmi baja. Szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba és megtudni hogy melyik való ebbe a motorba. Elõre is nagyon köszönöm a segítséget.

Üdvözlettel,

Gábor

Kedves Gábor!

A hivatalos előírás a Ford M2C917-A szabványnak megfelelő olaj. A szerelő valószínűleg azért találta megfelelőnek az Edge Turbo Diesel 5W40 olajat, mert az rendelkezik ezzel a Ford jóváhagyással. Az Edge 5W30 viszont semmilyen Ford specifikációnak nem felel meg. Ettől függetlenül, műszaki tartalmát tekintve az olaj tudja azt, amire ennek a motornak szüksége van, lévén hogy ez egy PD TDi motor, és ugyanez a motor a Volkswagenekben használható VW 507.00-nak megfelelő olajjal. Lehet, hogy ezt a szerelő nem tudta, viszont azt tudta, hogy VW 505.01-nek megfelelő olaj is használható, és ezért töltötte be VW gyári olajat.

--
Üdv,

Olajdoki

Touranba váltóolaj

2011. április 8., 10:32 Módosítva: 2011.04.08 10:32

Van egy VW Touran 19 tdi 105 LE 2005-ös kézi váltós autóm.Le cserélném a váltóba az olajat, de nem tudom milyet vegyek bele. Ehez kérném a segitségét.
Köszönöm szépen!

Kedves Érdeklődő!

A legjobb tanács, amit adhatok az, hogy ne cserélje le a váltóban az olajat. Gyárilag speciális, VW G 052 171 szabványnak megfelelő, 70W75-ös viszkozitású olajjal van feltöltve, amit élettartam-kenésre szántak. Hacsak nem talál ilyen olajat valahol, akkor a cserével kifejezetten rosszat tesz, de ha talál, akkor is fölösleges a csere.

--
Üdv,

Olajdoki

Longlife olajok

2011. április 3., 15:05 Módosítva: 2011.04.03 15:05

Skoda Octavia II autómhoz keresek olajat, VW503.00 longlife minõsítéssel alapgyári leírás szerint Shell-el probálkozom. Két olajat is találtam:
SHELL Hélix Ultra AS 0W30    
SHELL Hélix Ultra X 0W30
Mindkettõnél találtam olyan oldalt ami szerint VW503.00-nak megfelelnek.
Alkalmas-e mind2 olaj az utántöltésre és csak a 0w30 számít? Illetve ön melyiket ajánlja?

Kedves Érdeklődő!

Bár a VW 503.00 létező és érvényes szabvány, meglehetősen elavult, és nyugodtan használható VW 504.00 mindenütt, ahol VW 503.00 az előírás. A VW 504.00-nak megfelelő olajok tisztábban tartják a motort, ráadásul nagyobb kínálatból is választhat, ha ilyen olajat keres, nem drágábban, mintha VW 503.00-t venne. A 0W30-as viszkozitáshoz sem kell ragaszkodni, az 5W30-as változatok ugyanúgy megfelelnek, ha rendelkeznek a VW jóváhagyással. Javaslatom: Shell Helix Ultra Extra 5W30.

Üdv,
Olajdoki

Felszállt a fehér füst

2011. március 24., 10:45 Módosítva: 2011.03.24 10:45

Kedves Olajdoktor!
'99-es A6 lejtőn motorfékkel fehéres-szürkés füstöt nyom, nem is keveset. 0W30-as olaja kapott nem régen. Összefügghet a füstölés a vékony olajjal? Úgy vettem észre, hogy csipegeti is, ne tudom pontosan mennyit evett belőle, de elég rendesen. Érdemes esetleg valamilyen olajfogyasztás-csökkentő adalékot hozzáönteni?

Kedves Érdeklődő!

A fehér füst nem utal olajfogyasztásra. Ha motorolaj kerül az égéstérbe, akkor kékes színű füst távozik a kipufogón. A fehér füst jellemzően a hűtőfolyadék beszivárgására utal, érdemes ezzel kezdeni az ellenőrzést. A motortömítő adalék használatának nincs különösebb ellenjavallata, ha tehát olajfogyasztást is tapasztal, nyugodtan töltsön be egy flakonnal, függetlenül attól, hogy a füstöt mi okozza.

Üdv,

Olajdoki

Motoröblítőt használjak-e?

2011. március 21., 10:51 Módosítva: 2011.03.21 10:51

Van egy 2003-as Kalosom, 80 000 km-rel. Olajcsereérett lesz a közeljövőben. Láttam a boltokban motoröblítőt, amit olajcsere előtt javasolnak. Kérdésem a következő lenne: érdemes-e használni? Lehet-e káros hatása? A használat után nem marad vissza a motorban? Esetleg mi a tapasztalat felőle.

Segítségét elore is köszönöm!

Péter

Kedves Péter!

A motoröblítő használatának is megvan a helye: olyankor érdemes betölteni, ha elhanyagolt motorról van szó, esetleg kimaradt egy olajcsere, vagy mondjuk véletlenül nem motorolaj lett betöltve. Egy normálisan karbantartott, nem is olyan sokat futott autónál, mint például ez a Kalos, nincs rá szükség.

Káros hatása lehet, de nem jellemző. Az egyik ilyen hatás igazából már a múlté: régebben léteztek olyan motoröblítők, amelyek nem voltak teljesen kompatibilisek a tömítésekkel, és károsították azokat. A mai korszerű termékek nem ilyenek. A másik veszély azokat a motorokat fenyegeti, amelyekben annyi a lerakódás, hogy részben az akadályozza meg például az olajszivárgást. Ilyenkor a szennyeződések feloldása járhat azzal, hogy külső vagy belső tömítetlenség, és így olajfogyasztás lép fel. Valójában persze ilyenkor nem a motoröblítő okozza a kárt, csak felszínre hoz egy olyan problémát, ami eddig rejtve volt.

--
Üdv,

Olajdoki

Kimaradt az olajcsere a szakszervizben?

2011. március 9., 18:41 Módosítva: 2011.03.10 09:27

Még tavaly vittem az autómat, S 60 2.4D Volvót szakszervizbe 120 000 es szervizre, azóta kb 15 000 km-t mentem vele 4 hónap alatt és most néztem meg az olajszintet és megdöbbenve vettem észre, hogy az olajszintem a minimál jelnél van. A szerviz után nem ellenőriztem az olajszintet sem mint máskor, miért tettem volna? Az előző 2 alkalommal is rendben volt. Az alsó és felső jel között kereken 2L a különbség, eddig összesen (95 000 km alatt) 1L olajat töltöttem az autóba, azt is leginkább a magam megnyugtatására. Most teljesen fekete és eléggé sűrű az olaj, ráadásul mintegy 1,8 - 2L olaj hiányzik is a motorból. Eddig nem fogyasztotta az olajat és nem is található olajfolyásra utaló jel és mostanában nem is igazán megyek sokat az autóval, a kocsi most májusban lesz 3 éves és össz 135 000 km van benne.
Kérlek adj tanácsot mi lenne a legjobb megoldás?
Nehéz elhinnem, hogy a szakszervizben madárnak néztek és lehúztak 60 000 Ft-al.
Köszi: István

Kedves István!

Lehetetlen kitalálni a történtek alapján, hogy a lehetséges okok közül melyik áll fenn. Vegyük őket sorra:

1. Lehet, hogy tényleg átvertek, és olyan rossz minőségű olajat töltöttek be, amit az autó megevett.
2. Általában nem az új autók eszik az olajat, tehát az, hogy korábban nem ette, nem jelenti, hogy most sem eszi. 2 liter olajfogyasztás 15 ezer kilométer alatt (azaz 1,3 dl/1000 km) pedig nem olyan sok, hogy ne lehetne természetes folyamatokkal magyarázni egy 135 ezer kilométert futott autó esetén.
3. Lehet, hogy nem töltötték fel egészen a maximumig olajcserekor.

Az olaj színével kapcsolatban annyit tudok mondani, hogy abból biztosan nem fogod tudni megállapítani, hogy lecserélték-e. Sokszor az új olaj néhány kilométer után fekete lesz, ami természetes jelenség. Attól még ugyanúgy használható a csereperiódus végéig. A sűrűséggel más a helyzet. A levélből nem tudom megállapítani, hogy mennyivel sűrűbb a normálisnál, de ha sűrűbb, annak pont hogy csökkentenie kellene az olajfogyasztást, nem pedig növelnie.

Szóval nehéz okosnak lenni ebben a helyzetben. Nyilván a legbiztonságosabb az volna, ha egy másik márkaszervizben ismét lecseréltetnéd az olajat, ráadásul úgy, hogy nézed, mit töltenek bele. Másik lehetőség, hogy megviszgáltatod az olajat egy laboratóriummal. Például a MOL Wearcheck laborja kb. 10-20 ezer forintért elvégez egy alap vizsgálatot, amelyből kiderül, hogy az olaj használható-e még, és ha nem, mi vele a baj. Ezt a szolgáltatást elvileg saját nagy ügyfeleik számára végzik csak, nem tudom, hogy magánszemélyeknek mennyire tudnak segíteni, de esetleg érdemes rákérdezni. Meg biztosan vannak más, hasonló laborok is az országban.

--
Üdv,

Olajdoki