Használhatom a maradék olajat?

2011. február 24., 12:04 Módosítva: 2011.02.24 12:04

Kedves olajdoki
Focus I. 1.6 16v benzines autómba korábban mindig Ford Formula E 5w-30 olaj került olajcsere során, de legutóbb csak Formula F 5w-30 olajat találtam. Kérdésem: Következő cseréig (3000 km múlva) utántölthetek-e kb. 2dl Formula E olajat a kocsiban levo Formula F-hez, mert ebbol maradt még kb. 4 dl.
Szóval keverhetők-e?
Rajtuk ez áll:
Formula E 5W-30 flakonján
API: SL - ACEA: A1/B1 Engedélyezve: Ford WSS-M2C913-A, WSS-M2C913-B

Formula F 5W-30 flakonján
ACEA A1/B1, WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B, WSS-M2C913-A
Köszönettel:  K.Jenő

Kedves Jenő!

A Ford szabványok tekintetében az M2C913-C az M2C913-B utóda, és használható is mindenütt, ahol még a B-s (vagy a korábbi A-s) olaj az előírás. A Focus I-nél is ez a helyzet, tehát az F olaj megfelel az E helyett, sőt, jobb. Utántöltésre pedig természetesen felhasználhatja a maradék E-t.

Üdv,
Olajdoki

Metabondot a Suzukiba?

2011. február 23., 14:24 Módosítva: 2011.02.23 14:25
1

Kedves Olajdoki!
Érdeklodnék hogy Suzuki Rf 400 nedves kuplungos motoromhoz Repsol 10W40 olajhoz használhatom-e a Metabond Gold vagy más surlodást csökkento adalékot.

Köszönettel
Tamás

Kedves Tamás!

Nem tölthet. A nedves kuplungos konstrukcióknak magas súrlódásmutatójú olajra van szükségük, ez volt a JASO MA szabvány bevezetésének is az oka. Ugyanis sok motorkerékpár esetében még az átlagos személygépkocsi motorolaj súrlódása is túl alacsony. De még azoknál a motoroknál is nagy hiba volna egy súrlódáscsökkentő adalék használata, ahol nem előírás a JASO MA. Ahol a váltóval közös a kenés és nedves tengelykapcsoló van, ott minden súrlódáscsökkentést el kell felejteni.

Üdv,
Olajdoki

Ciripel a Punto

2011. február 20., 10:45 Módosítva: 2011.02.20 10:45

Tisztelt Olajdoki!
1999-es Punto (MK1) Sporting (86 1.2 16V) gépkocsim 200 000 km-nél meg lett gyuruzve, új szelepszár szimmeringeket is kapott, le lett síkolva a hengerfej. Tehát újra be kellett járatnom. Ami sikeresen megtörtént. Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4 olajjal járattam, 5000 km-nél csere ugyanerre a típusra. Most 217 000 km-nél járok és szeretnék váltani Castrol Magnatec 5W-40 C3-ra mert hideg idoben picit ciripelnek a hidrotokék (kb 30-40 mp-ig). Sajnos sehol nem találtam választ a neten, hogy ez megengedett-e ehhez a motorhoz vagy sem. A gépkönyv szerint "Selenia kell bele 10W-40 és kész!". Amit persze nem tartok be, hiszen - részben elfogultságom és tapasztalataim végett - a Castrol jobban teljesít és jóval olcsóbb még az 5W-40 is. Mit javasol?

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

A motor beindítása után a hidrotőkék kapnak utoljára kenést, ezért megszokott, hogy hidegen ciripelnek. Ez műszaki problémát nem jelent, mindaddig, amíg rövid idő alatt elmúlik. Hogy melyik olaj képes ezt megakadályozni, az esetenként változó. Van akinek úgy múlik el, hogy 5W-s olajról vált 10W-sre, van akinek fordítva, és van akinek egyik sem segít. A Seléniához nem kötelező ragaszkodni, a két olaj minősége szerintem nagyjából hasonló.
Üdv,

Olajdoki

Fagyálló Kadettbe

2011. február 19., 10:03 Módosítva: 2011.02.19 10:03

Kedves Olajdoki!

A legutóbbi Toyotás kérdés után bátorkodom én is fagyállóval kapcsolatban zavarni.
90-es évjáratú Opel Kadett E-hez vettem új fagyállót, a motor 14NV kódú, benzines. A Haynes könyv szerint Ethylene-glycol alapú, GMEL 6368 minosítésu kellene bele, de a boltban rámsóztak egy GM DEX-COOL Longlife márkájú terméket.
A kérdéseim a következok lennének:
- ez a termék valóban megfelel ebbe a motorba? A hátulján ugyanis az áll, hogy ethandiol-t tartalmaz.
- ha jó ez ebbe a motorba, akkor milyen surun kell cserélni?
Segítségét elore is köszönöm, üdv.

Elég problémás termékről van szó, elég sokan szídják, főleg a tengerentúlon, sőt a gyártót is perelik miatta, ezért nem tartom ideális választásnak.
Ha csak a száraz tényeket nézzük, a termék elvileg megfelel, de ha most hagyományos (IAT) fagyálló van benne, akkor át kell öblíteni a rendszert, mert a két fagyálló típus nem kompatibilis egymással. Ami a cserét illeti: a gyártó szerint 5 évente kell, de én inkább 2-3 évet javaslok, tekintettel a termékkel kapcsolatos problémákra.

Üdv,
Olajdoki

Milyet és mennyit a Corollába?

2011. február 15., 09:58 Módosítva: 2011.02.15 09:58

Üdvözlöm! Nemrég vettem egy 96-os évjáratú 4 ajtós sedan Corollát 1.3-as 16 szelepes 4E-FE motoros. Valós 49 ezer km-el. Az előző tulaj Shell Helix olajat használt bele ami lassan cserés lesz. Ahogy az olajakat nézegettem vagy ugyanezt a fajta Shell Helixet vagy Agip Sint 2000-et választanám bele. Melyik lenne a jobb? És mennyi olaj kell bele? Az utolsó kérdésem pedig hogy mennyi ennél a motornál az olajcsere periódus? Válaszát köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Az Agip Sint 2000 jó választás ehhez az autóhoz. A Shell Helixről viszont nehéz véleményt mondani, mert a Helix a Shell teljes személygépkocsi motorolaj termékcsaládjának a neve, amibe az ásványi, 15W40-es Shell Helix HX5 ugyanúgy beletartozik, mint a 0W30-as, szintetikus Shell Helix Ultra AS. Az Agip olajához talán a Helix HX6 10W40 ami hasonló, így azt is nyugodtan választhatja. Az olajcsere periódus 15 ezer kilométer, de legfeljebb 1 év.

Üdv,
Olajdoki

Elég a viszkozitást nézni?

2011. február 14., 12:35 Módosítva: 2011.02.14 12:36

1,8-as 16 szelepes 1998-as Opel Vectrámban szeretnék olajat cserélni. A Shell Helix 10W40 megfelelő választás lenne? Sajnos mivel nemrég vettem nem találtam rá utaló feljegyzést, hogy jelenleg milyen motorolajjal fut.

Kedves Levélíró!

Az olajválasztásnál általában nem elég a viszkozitást figyelembe venni, de ebbe az autóba nyugodtan betöltheti bármelyik 10W40-es Shell Helixet: akár a Supert akár a Plus-t, akár a HX6-ot.

Üdv,
Olajdoki

A felbontott olaj eltarthatósága

2011. február 12., 14:16 Módosítva: 2011.02.12 14:16

Kedves Olajdoki!

Nemrégiben lehetoségem nyílott 20 literes kiszerelésben igen kedvezo áron (a kisebb kannásokéhoz képest) Castrol Edge Turbodiesel 5w-40-es olajat venni. Ez nekem 4 olajcserére elegendo mennyiség, ami kb. 2-3 éves idotartamot jelent. A kérdésem az lenne, hogy a felbontott, de természetesen visszazárt eredeti kaniszterben lévo olaj nem veszít-e az állás során a minoségébol, hiszen levegovel érintkezett? Valamint lehet-e gond, ha télen futetlen helyen van tárolva, tehát fagypont közelében? Megtisztelo válaszát elore is köszönöm.

Üdvözlettel: Gomzoli

Kedves Gomzoli!

Az olajnak valóban ellensége az oxidáció, de a leírt módon az olaj biztosan kibírja a 2-3 évet. Egyrészt ha a kannát visszazárja, az elég jelentősen csökkenti az oxidáció sebességét, másrészt, mivel az olaj még nincs használatba véve, ezért nincsenek benne azok a savas katalizátorok, amelyek az oxidációt gyorsítják.

A leírt hőmérséklettel sincs baj, bőven kibírja az olaj.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a gázos autóba

2011. február 10., 11:33 Módosítva: 2011.02.10 11:33

Kedves Olajdoki!

Segítséget szeretnék kérni, hogy milyen olaj kellene az autómba? 2001-es októberi Hyundai Accent, 1,5-ös benzines, 3 hónapja szereltettem bele lpg gázrendszert. 83ezer km van benne. Az is érdekelne, hogy ilyen motorokhoz szintetikus, félszintetikus vagy ásványi olaj való? Kérlek írj néhány konkrét típust, amit tehetek bele.

Köszönöm:

István

Kedves István!

Gázos személyautókba ugyanolyan olaj való, mint a benzines vagy dízel autókba. Csak a gázos haszongépjárművek igényelnek speciális olajat. Ehhez az autóhoz jó választás egy 10W40-es, félszintetikus olaj, mint például az OMV Bixxol Extra 10W40 vagy a MOL Dynamic Max 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Teherautó olaj a Golfba

2011. február 8., 15:38 Módosítva: 2011.02.08 15:38

Tisztelt Olajdoki.
Van egy 2000-es évjáratú VW Golf 4 típusú autóm 1.9 TD motorral és az a kérdésem, hogy használhatok e hozzá ACEA E7 besorolású olajat.

Kedves Érdeklődő!

Az ACEA E7 minőségű olaj kamionokhoz való, az oda szükséges magas diszpergens-tartalommal. Modern személyautókhoz az ilyen olaj nem ajánlott. Volkswagenekhez különösen nem, mert ott a gyártó kifejezetten VW jóváhagyással rendelkező olajat ír elő. Ehhez az autóhoz egy VW 505.01 szabványnak megfelelő olajat javaslok, mint amilyen például a Repsol Elite TDI 50501 5W40 vagy a Valvoline Durablend Diesel 5W40.

Üdv,
Olajdoki

Megölöm a Suzukimat?

2011. február 3., 10:24 Módosítva: 2011.02.03 10:24

T Doki!
2005-ös Suzuki GSF 1200-ba egy külfödi szakmai oldalon nagyon ajánlják a Mobil1 5w30-as olajat. A viszkozitástól nem tartok, de ez nem motorkerékpár olaj. Állítólag nem okoz gondot a kuplungal, de én épp emiatt aggódom. Tehetek bele ilyet, vagy maradjak a biztosnál (Motul 5100 10w40)?

Köszönettel Gábor!

Kedves Gábor!

A gyártó nem írja elő kötelezően a nem súrlódásmódosított olaj használatát, megelégszik egy API SF minőségű személygépkocsi motorolajjal is. Viszont az 5W30-as viszkozitás nem szerepel a gyárilag ajánlottak között. Ez a motornak nem gond, de a váltó számára az lehet, így szerintem maradjon a 10W40-es olajnál.

Üdv,

Olajdoki

Alternatív hűtőfolyadék Toyotába

2011. február 3., 10:21 Módosítva: 2011.02.03 10:21
1

Tisztelt Olajdoktor !

A gyári muszaki eloírás szerint eljött az ideje a hutofolyadék cseréjének. Az eredeti Toyota fagyálló azonban igen drága, szeretném más, de megfeleo minoségu folyadékkal pótolni. A gyári instrukció az alábbi képpen hangzik: "Kizárólag Toyota Super Long Life Coolant típusú, vagy ezzel egyenértéku, etilén-glikol alapú, alkohol-, szilikát-, nitrit és bórsavmentes, hibrid szerves-sav hutofolyadékot használjon." A szervízek már csak az eredetit ajánlják. A "probléma" az, hogy a japán folyadékok valami miatt tartalmaznak foszfátot is. Ehhez hasonlót csak a Valvoline gyárt (Zerex Asian Vehicle Antifreeze Coolant), az viszont nálunk nem kapható. Ezzel kapcsolatban két kérdésem lenne:

1. Biztos, hogy olyan nagy szüksége van a japán motoroknak a foszfátra is, vagy nyugodtan használhatók a korszeru európai szerves-sav folyadékok?

2. Ha igen, akkor melyiket ajánlja? Liqui Moly, Castrol, EVOX Premium, stb.

Elore is köszönöm megtisztelo válaszát: Csaba, Bp.

Kedves Csaba!

1. Hibrid szerves-sav hűtőfolyadék (azaz HOAT) használható. Nem keverendő össze a "sima" OAT-tal.
2. Ilyen például az itthon is kapható Valvoline Maxlife Antifreeze.

Üdv,

Olajdoki

Jobb olaj a Lagúnába

2011. február 2., 16:22 Módosítva: 2011.02.02 16:22

Kedves olajdoki!
Nemrég vásároltam egy 2001-es évjáratú 1.8-as Renault Lagunát. Vásároltam hozzá olajat, még pedig Motul 8100 ECO-NERGY 5W30-at. A kérdésem az, egy ilyen idős autóba ilyen olaj való, vagy inkább a félszintetikus, 10w-s olaj a megfelelő választás?
Üdvözlettel Gyula

Kedves Gyula!

Egyetlen motornak sem tesz rosszat azzal, hogy az előírtnál lényegesen jobb minőségű olajat tölt bele. A legrosszabb, ami történhet, hogy - mivel egy tízéves autóról van szó - esetleg fogyaszhatja. Ha nem jelent nagy kényelmetlenséget az utántöltés, akkor más miatt nem kell aggódnia.
Amúgy igaza van, egy 10W40-es, félszintetikus olaj is megfelelő választás lett volna.

Üdv, Olajdoki

Vékony olaj, vastag olaj

2011. január 31., 12:10 Módosítva: 2011.01.31 12:10

2000-es gyártású, 1.4-es N15-ös Almerám van, lassan 180 ezer km-rel, és mostanában indítás után még pár másodpercig világít az olajnyomás visszajelző. Itt Totalcaron volt egy cikkben, hogy ilyen esetben érdemes 10W40 helyett 5W40-es olajjal megpróbálkozni. Egyrészt ezzel egyetértesz-e, másrészt, ha igen, akkor ebbe a kocsiba is érdemes ezt megtenni? Lassan úgyis eljön az olajcsere ideje. Milyen olajat kellene akkor beletenni?

Nem hiszem, hogy működne a dolog, mert egy vékonyabb olaj hidegen kisebb olajnyomást produkál, mint egy vastagabb olaj. Meleg motornál, alapjáraton nincs olajnyomás probléma? Mert sokszor ott jelenik meg elsőként. Ha az olajszint rendben van, akkor érdemes egyéb okokat is megvizsálgni, mint például az olajgombát vagy az olajszivattyút.

Olajváltás a Sierrában

2011. január 31., 12:09 Módosítva: 2011.01.31 12:09

Öntenem kéne a Ford Sierra típusú kocsimba motorolajat. Azt szeretném kérdezni, mivel az olaj amit használtam eddig már nem kapható, hogy önthetek-e más márkájú olaj, és ha igen akkor mire kell figyelnem.

Egy félszintetikus, 10W40-es, ACEA A3 minőségű motorolaj megfelel hozzá. Például a Castrol Magnatec 10W40 vagy a Repsol Injection 10W40. Figyelnie arra kell, hogy az olajcserével egyidejűleg az olajszűrőt is cserélje ki.

Olajtípus váltás

2011. január 28., 11:43 Módosítva: 2011.01.28 11:43

Tisztelt Olajdoki !

A kérdésem az lenne, hogy mi a különbség a két olaj között ?

Ezeket látom az egyikre írva:
15W/40
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
VW505.00/MB 229.1

A másik típusú olajon pedig ez szerepel:
15W/40
ACEA E2-96 Issue 5
API CF-4/CF/SJ
MB228.1
MAN 271
VOLVO VDS
Tedom 258-2

Egy öreg '91-es VW Golf 2 - 1.6 Turbo Dieselbe használom a második tipusút, de nagyon drágának találom.

Segítségét előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Az 1. olaj személygépkocsikba, a 2. pedig vegyes flottákba való. Tehát
utóbbi használható régebbi személygépkocsikhoz vagy régebbi, illetve kisebb igényű teherautókhoz is. A Golfhoz az első olaj sem rosszabb választás mint a második (feltéve, hogy mindkét olaj egyformán márkás, és egyik sem noname), bár szerintem jobban járna egy 10W-40-es, félszinetikus olajjal.

Üdv, Olajdoki

Miért kell évente olajat cserélni?

2011. január 21., 17:28 Módosítva: 2011.01.21 17:28
14

Üdvözöllek!
Érdeklődnék,hogy miért kell évente motor olajat cserélni? Mi mehet tönkre egy 1 évet használt pl./0W40 MOBIL1 NEW LIFE PROTECTION FORMULA/ olajban, ha még nem érte el a km csereperiódust?
Köszönettel:Szabi

Kedves Szabi!

Nem minden autóban kell minden motorolajat évente cserélni, ezért a válaszom kicsit általánosabb lesz, és arra fog vonatkozni, hogy általában miért korlátozzák időben is a csereperiódust, nem csak kilométerben. Az egyik oka a csere szükségességének az, hogy a használatba vett olaj minősége nem csak az alatt az idő alatt romlik, ameddig közlekedünk az autóval, hanem akkor is, amikor nem. Az olaj használatba vételekor ugyanis megindul az olaj oxidációja, amit a levegő, a hő és a motorolajba kerülő szennyeződések katalizálnak. Ez a kémiai folyamat nem áll le, amikor leállítjuk a motort. Gondoljon úgy erre, mint arra, hogy az étel is megromlik egy idő után szobahőmérsékleten. Az olaj is "megromlik", csak ez nem olyan látványos és nem is olyan gyors folyamat. Egyes szakértők egyenesen azt az álláspontot képviselik, hogy az olajcsere-periódus meghatározásakor fontosabb az, hogy mennyi ideje lett az olaj használatba véve, mint az, hogy hány kilométert használták. Ha ez utóbbi álláspontot túlzásnak is tartjuk, annyiban érdemes kiegyezni, hogy a gyártó által előírt csereperiódus időre vonatkozó részét is ugyanúgy be kell tartani, mint a kilométerre vonatkozót.

Két okot ígértem. A második ok az, hogy - ahogyan már itt a rovatban is sokszor leírtam - aki nem használja annyi kilométert az autóját a csereperiódus alatt, mint amennyi a kilométerben megadott csereperiódus, az valószínűleg az átlagnál rövidebb utakra használja. A rövidebb utak több hideg üzemet, és nagyobb fajlagos (1 kilométerre vetített) terhelést jelentenek minden alkatrész (így az olaj) számára is. Nem véletlen, hogy a hosszú távokon üzemelő kamionokra vonatkozó olajcsere-periódus akár a 100 ezer kilométert is meghaladhatja: ott olyan hosszú, közel állandó sebesség mellett megtett utak vannak, amelyek nagyon kicsi fajlagos terhelést jelentenek. Ennek az ellentéte igaz, ha keveset megyünk az autóval, ugyanis ilyenkor 1 kilométerre lényegesen nagyobb elhasználódás jut, amit az olajcsere-periódus szempontjából sem hagyhatunk figyelmen kívül.

Üdv,

Olajdoki

Bakot lőttem?

2011. január 20., 12:23 Módosítva: 2011.01.20 12:23

T Olajdoki,

Egy '92 es AAZ motorkódú VW Golfot használok ingázásra, eddig mindig
figyeltem rá, hogy a motorba VW 505 00-nak megfelelő olaj kerüljön. Most viszont nem a szokásos autósboltba mentem olajért, szűrőért, hanem csak úgy találomra estem be egybe, itt a Valvoline termékskálája volt kapható. A paraméterek egyeztetése után az eladó Valvoline Max Life 10W-40-es félszintetikus olajat adott. Az olajcserénél néztem meg a flakonokat, persze utána az iternetet, VW 505 00 ra nincsen minősitve ez a termék. Használhatom ezt az olajat ?

Másik kérdésem az lenne, hogy a gépkönyv szerint az olajcsere 7500 km vagy 1 év, de legnagyobb meglepetésemre ugyanezzel a motorral szerelt Seat Toledóé 15 000 km, illetve 1 év. Eddig tartottam a 7500-at, de mivel nálam ez 3 hónap, érdeklődnék, kitolhatom-e 15 ezerre az intervallumot ?

Köszönettel,

Ádám

Kedves Ádám!

Nincs különösebb jelentősége a VW 505.00 szabványnak. Ez egy nagyon régi dízel VW szabvány, amelynek a követelményeit minden korszerű olaj - a Maxlife is - túlteljesíti. Ami a csereperiódust illeti, a Seatnak az az álláspontja, hogy normál igénybevétel esetén 15 ezrenként, komolyabb igénybevétel esetén 7500-anként kell cserélni. Ezzel lazítottak a VW eredeti álláspontján, amelyik minden esetben a 7500-as cserét írja elő. Bár a Seat vette át a VW motorját, és nem fordítva, az én véleményem is az, hogy a 15 ezer bele kell hogy férjen. Főleg a mai, az akkorinál lényegesen korszerűbb olajokkal.

Üdv,

Olajdoki

Zajong a tőke

2011. január 14., 11:08 Módosítva: 2011.01.14 11:08

Üdvözlöm!
Mazda Tribute 2.0 (ford motoros) benzin 174.000 km, 2002-es autómban szeretnék olajat cserélni.
Most vásároltam, és a felhasználói könyvében a következő információt
találtam a motorolajjal kapcsolatban: SAE 5W-20

Kérem adjon konkrét tanácsot, milyen olajat vásároljak hozzá. Ahogy hűvösebbre fordult az idő, a reggeli indításkor hallani lehet egy pár másodperces "zajt", ami a nap folyamán többször nem jön elő, csak a következő reggelen. Lehet, hogy a nem megfelelő olajválasztásból adódik, amelyet az előző tulaj beletett? Sajnos nem tudom az olaj típusát, ezért is akarom minél előbb lecserélni.

Kérem adjon tanácsot!

Nem csak 5W20-as, 5W30-as olaj is használható ehhez az autóhoz, amely nagyobb biztonságot jelent nagyobb igénybevétel mellett. Az 5W20-as nagyobb üzemanyag-takarékosságot biztosít, de kevésbé védi a motort a kopástól, ha az üzemi körülmények az átlagosnál nehezebbek. A pár másodperces zaj valószínűleg a hidrotőkék miatt van, és ha ilyen rövid idő alatt elmúlik, akkor nem igényel beavatkozást.

Üdv,

Olajdoki

Mindenki mást mond a 10w40 olajról

2011. január 13., 12:42 Módosítva: 2011.01.13 12:42
2

Üdvözlöm!

2003-as évjáratú 320d BMW-m van (e46), 130 ezer km van a motorban. Kérdésem, hogy 5w40 vagy 10w40 motorolaj kell-e bele? Ahány szerelőt vagy boltot mondok, mindenki mást mond. Az alábbi két tábor van:
1, csak 5w40et szabad beletenni, mert a 10-es olaj túl sűrű, és tönkremegy a motor, nehezebben indul, jobban kopik.
2, az 5w40-es olaj túl híg, nem szabad beletenni ezekbe az autókba,
mindenképpen 10w40-est kell beletenni, csak az ár miatt ajánlják mások a drágábbat, hogy jól járjanak.

Kérem tegyen igazságot, illetve tudassa az Ön álláspontját.

Kedves Érdeklődő!

Nem mondom, hogy a 10W40-es olaj használata az ördögtől való, és azt sem, hogy tönkremegy tőle a motor. Jómagam is 10W40-es félszintetikus olajat ajánlanék a legtöbb ilyen korú autóba. Mivel azonban BMW-ről van szó, ezért itt előírás a BMW LL-01 minőségű olaj, amit 10W40-es kategóriában nem talál.
Így inkább javasolnám az 5W40-est, de nem bármelyiket, hanem csak azt, amelyik BMW jóváhagyással bír. Például a Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W40-t vagy a Mobil Super 3000 X1 5W40-t.

Üdv, Olajdoki

Mikor cseréljünk szűrőt

2011. január 12., 11:51 Módosítva: 2011.01.12 14:15

Kedves doktor!

Mikor cseréljek olajszűrőt 1,9 dci Renault Mégannál?

Kedves Levélíró!

A motorolaj-szűrőt mindig, minden motorolaj-cserekor cserélni kell.
Szűrőcsere nélkül teljesen hiába cserél olajat, mert a szennyezett szűrő azonnal tönkreteszi a friss olajat. Ez minden gépkocsira vonatkozó szabály, márkára és típusra való tekintet nélkül.

Üdv,
Olajdoki

Sárga olaj az Astrában

2011. január 6., 13:58 Módosítva: 2011.01.06 13:58

Az lenne a problémám, hogy az olajbeöntő kupaknál ilyen sárga olajkicsapódás keletkezett! A jelenség télen kezdődik, nyáron pedig elmúlik! Most Metabond Top 5W40 olaj van benne és azzal is csinálja. Az autó ötvenezer km futott! Erre a jelenségre azt mondják Opel betegség. Ez a Metabond olaj jó választás? Vagy nem felel meg valami követelménynek és azért csinálja télen ezt a sárga olajhabosodást? Az olajszűrőnél nem jelentkezik csak a beöntő kupaknál! Ez le lett ellenőrizve! A hűtővíz se tűnik elfele! Ja és a gyári olajával is csinálta! Mit javasolsz! Esetleg más olaj megoldja a problémámat? Avagy tényleg gyári betegség?
Válaszod előre is köszönöm!

A sárga szín annyiban furcsa, hogy általában fehér szokott lenni, de lehet hogy az olaj miatt sárga. A jelenség oka a kondenzáció, és valóban tipikus, hogy hideg időben jelentkezik. Szóval egyszerű párakicsapódásról lehet szó, és mivel a hűtővíz nem fogy, valamint az olaj állagának megváltozását sem említetted, így szerintem nem kell vele foglalkozni. (Annak ellenére, hogy ilyenkor víz kerül az olajba, ennek mértéke nem olyan jelentős, ami aggodalomra adna okot.) Üdv, Olajdoki

Buktuk a szűrőt

2011. január 2., 11:20 Módosítva: 2011.01.02 11:20

Tisztelt Olajdoktor!

A minap cseréltem az olajat a 2006-os Fiat Grande Puntoban. Sajnos az autóboltos rossz olajszűrőt rendelt nekem. Mire észrevettük hogy nem jó az olajszűrő, már leengedtük az olajat. Vasárnap este 9 óra volt. Sajnos az a megoldás maradt hogy visszatettük a használt olajszűrőt, és így töltöttük bele a friss olajat. Kérném a tanácsát, hogy mi lenne a legokosabb megoldás.
Esetleg elbuktam a 12 000 Ft-os olajat és újra csere? Meddig használhatom így az autót "károsodás" nélkül? Én 10 000 Km-enként cserélem egyébként az olajat, és Castrol Magnatech Diesel 5W40 B4 használok.
Kétségbeesetten várom mielőbbi válaszát.

Előre is köszönöm. Bence

Kedves Bence!

Sajnos igen, valóban elbukta az olajcserére fordított összeget. Szűrőcsere nélkül nyugodtan tekintheti úgy, mintha nem is lett volna cserélve az olaj, hiszen a szűrő által felfogott szennyeződések már gyakorlatilag olyan állapotba hozták az új olajat, mint amilyen a régi volt. Pánikra nincs ok, de az olajcserét meg kell ismételni.

Üdv,

Olajdoki

Milyen színű legyen a fagyálló?

2011. január 1., 15:19 Módosítva: 2011.01.01 15:19
3

Tisztelt Olajdoktor!

Minap (elég későn) bemérettem a fagyállómat, egyik kúton -16, másik kúton -10 fokot mondtak, ami ugyan fura, de azt mindenképp elhiszem, hogy cserére érett, mert a tartályon lerakódások vannak. A leírás szerint (91 Ford Fiesta, 1.4 benzin) kizárólag a gyári Ford fagyállót tehetem bele, mégpedig a piros színűt. Magam szeretném a cserét végrehajtani, Ön milyen fagyállót javasol? Úgy gondoltam, nagy töménységű koncentrátumot kevernék desztillált vízzel, lehetőleg olcsóbb, de nem alsó kategóriában. Én egy Prelix gyártmányút láttam, 5 kg-os kiszerelésben, de az zöld. Nem tudom vannak-e egyátalán alumínium alkatrészek a motorban, de szeretném megkímélni, ha piros kell, pirosat kap!

Köszönöm válaszát

Alfréd

Kedves Alfréd!

Ma már mindenki gyárt mindenféle színű fagyállót, és a szín sajnos egyáltalán nincs összefüggésben a minőséggel. Mindegy, milyen márkát választ, de foszfátmentes legyen, és ha koncentrátum, akkor kb. 1:1 arányban érdemes keverni desztillált vízzel. Egyes fagyállók akár csapvízzel is keverhetőek, mert olyan adalékokat tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a vízkő képződését.

Üdv,

Olajdoki

Keverhetők-e az olajak

2010. december 31., 09:12 Módosítva: 2010.12.31 09:12

Kedves Olajdoki!
Az a kérdésem, hogy van 5 flakon Castrol SLX Profesional Powerflow Longlife III. 5W-30 olajam, de ez három különböző gyártási időpontból való. Van benne 2007-es 2009-es és 2010-es is. A címke szerint a gyártástól számított 4. évig használható fel, tehát mindegyik ezen belül van. Lassan következik az olajcsere ideje, és szeretném megtudni hogy ezt most így fel lehet-e használni.
Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Igen, összeöntheti és felhasználhatja őket. Nem számít a köztük levő korkülönbség, mindaddig, amíg a szavatossági időn belül vannak. Ráadásul a gyakorlatban általában sokkal tovább megőrzik a minőségüket, mint azt a szavatossági idő garantálná.

Üdv,

Olajdoki

Intervallum a Fusionban

2010. december 29., 08:00 Módosítva: 2010.12.29 08:00

Tisztelt Olajdoki!
Kérdésem a következő:
Autómhoz (Ford Fusion 1.4TDCI, 2006.) 12 hónapos, illetve 20 000 km-es olajcsere intervallumot ír elő a gyártó. Mennyire okozhat gondot, ha a 12
hónapot 1-2 hónappal meghaladtam, de ez alatt az időtartam alatt a futott km kb 12 000 km? Nem akarok ebből rendszert csinálni, de eddig 1-2 alkalommal így alakult.
Mindig a szabványnak megfelelő, minőségi olajat tettem bele.

Kedves Levélíró!

Nem szokott probléma lenni belőle, hiszen ezeket az intervallumokat inkább a legrosszabb esetre vonatkozóan, és viszonylag nagy ráhagyással állítják be a gyártók. Egy kíméletesen hajtott autónál a 14 hónap lehet, hogy annyi fajlagos elhasználódását sem jelent, mint 9-10 hónap egy olyan autónál,
amelyiknek kitiporják a lelkét. Szóval egyszer-egyszer 1-2 hónap csúszás bele kell hogy férjen.

Üdv,

Olajdoki