Intervallum a Fusionban

2010. december 29., 08:00 Módosítva: 2010.12.29 08:00

Tisztelt Olajdoki!
Kérdésem a következő:
Autómhoz (Ford Fusion 1.4TDCI, 2006.) 12 hónapos, illetve 20 000 km-es olajcsere intervallumot ír elő a gyártó. Mennyire okozhat gondot, ha a 12
hónapot 1-2 hónappal meghaladtam, de ez alatt az időtartam alatt a futott km kb 12 000 km? Nem akarok ebből rendszert csinálni, de eddig 1-2 alkalommal így alakult.
Mindig a szabványnak megfelelő, minőségi olajat tettem bele.

Kedves Levélíró!

Nem szokott probléma lenni belőle, hiszen ezeket az intervallumokat inkább a legrosszabb esetre vonatkozóan, és viszonylag nagy ráhagyással állítják be a gyártók. Egy kíméletesen hajtott autónál a 14 hónap lehet, hogy annyi fajlagos elhasználódását sem jelent, mint 9-10 hónap egy olyan autónál,
amelyiknek kitiporják a lelkét. Szóval egyszer-egyszer 1-2 hónap csúszás bele kell hogy férjen.

Üdv,

Olajdoki

Vajon jó olajat töltöttek be?

2010. december 26., 12:13 Módosítva: 2010.12.26 12:13

Jó napot kívánok!

2005-ös 1.4-es Chevrolet Lacettinkbe a szervízben a gyárilag előírt 5W-30 illetve 10W-30-as motorolaj helyett 10W-40-est töltöttek.
Kérdésem, hogy okozhat-e a motorban károsodást a betöltött olaj,
túlfogyasztást vagy egyéb hibát.

Válaszukat előre is köszönöm.

Tisztelettel P. András

Kedves András!

Aggodalomra semmi ok, a 10W40-es motorolaj is megfelelő választás ehhez az autóhoz. Az igaz, hogy egy vastagabb olajjal valamivel nagyobb az üzemanyag-fogyasztás, de a különbség ebben az esetben annyira kicsi, hogy ebből nem fog sokat észrevenni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a Suzukiba

2010. december 22., 14:05 Módosítva: 2010.12.22 14:05

T. olajdoki! Ön szerint használhatok-e GM 5w-30-as Dexos 2 olajat a SUZUKI BURGMAN 400-as robogómba? A kezelési útmutató API SG minőséget ír 10W-40-es olajat vagy a táblázat szerint 5w-től 50-ig lehet választani. Bírja ez az olaj az 5-6 ezres fordulatot tartósan? 10 fokban is motorozom. Elég a 30-as meleg oldali viszkozitás nyáron? Várom válaszát köszönettel.

A SAE 30-as viszkozitás is szerepel a gyártó által engedélyezettek között,
így ebből nem lesz gond. A nyár nem számít, ugyanis meleg oldalon az olajnak nem a külső, hanem a motor hőmérsékletének kell megfelelnie. Ha azt bírja, ahhoz képest a külső hőmérséklet elhanyagolható, pláne egy vízhűtéses konstrukciónál.

Keverhetők-e a váltóolajak

2010. december 22., 14:00 Módosítva: 2010.12.22 14:00
4

Üdvözlöm!

A GL-4,és GL-5 jelzésű váltóolajak között csak minőségi különbség van, vagy másban is különböznek? Önthetek-e GL-5 öt GL-4 et igénylő autómba, illetve - a motorolajokhoz hasonlóan - összekeverhetőek e a különböző márkájú váltóolajak, ha egyéb paraméterei megegyeznek, mivel maradt majdnem egy flakon a legutolsó cseréből?

Köszönettel: Simon József

Kedves József!

A GL-4 és GL-5 között nem csak minőségi különbség van. A legfontosabb különbség köztük, hogy a GL-5-ös olaj jobb EP azaz Extreme Pressure (extrém nyomás) tűrő tulajdonságokkal rendelkezik, tehát jobb kenést biztosít pl. hipoid hajtások esetén. Van viszont egy mellékhatása: a legtöbb GL-5 minőségű olaj olyan agresszív adalékokat tartalmaz, amelyek korrodálhatják a GL-5-re nem felkészített hajtóművek színesfém alkatrészeit. Ezért ilyen olajok nem használhatók ott, ahol GL-4 minőségű olaj az előírás. Kivételt képeznek ezen szabály alól azok a GL-5-ös olajok, amelyek GL-4 jóváhagyással is rendelkeznek. Ezek általában olyan, teljesen szintetikus olajok, amelyek nem agresszív adalékokkal biztosítják a GL-5 tulajdonságot. Onnan lehet felismerni őket, hogy mind a GL-4, mind a GL-5 szabvány megtalálható a flakonon, illetve árban körülbelül dupla annyiba kerülnek, mint egy egyszerű GL-4 vagy GL-5 olaj. A hajtóműolajok keverhetőek egymással, ha mind GL osztály, mind viszkozitás tekintetében egyformák, de ahhoz hogy a keverék betölthető legyen egy hajtóműbe az is kell, hogy mindkét olaj megfeleljen az adott hajtóműhöz kapcsolódó gyári előírásnak, ami nem mindig merül ki a GL osztályban és a viszkozitásban.

Üdv,

Olajdoki

Tescós olaj a Mergába

2010. december 16., 09:55 Módosítva: 2010.12.16 09:55

Tisztelt Uram!

Azt szeretném megkérdezni,hogy a Tescos 15w-40 dízel olajat bele lehet-e önteni egy 1998 as Mercedes vito 2.3 as dízel autó motorjába?Vagy inkább drágább olajat vegyek?Mi a garancia ,hogy a drága olaj jobb is?

Kedves Levélíró!

Vonatkoztassunk el egy kicsit a márkától, mert az szubjektív megítélésre adna lehetőséget. Foglalkozzunk azzal, hogy egy 15W40-es ásványolajról beszélünk, ami bizony nem mai technológiát képvisel. A 15W-s téli viszkozitás nem optimális a kopásvédelem szempontjából, így hidegen jobban kopik a motor, mint például egy 10W-s téli viszkozitású olaj esetében. Az hogy ásványolaj pedig azt jelenti, hogy kevésbé tartós, heterogénebb molekulaszerkezetű alapolajból készült, így kenés, hőelvezetés és motortisztaság tekintetében sem képes egy korszerű, félszintetikus olaj teljesítményét hozni. Ráadásul az sem biztos, hogy a választott olaj rendelkezik az MB 229.1 jóváhagyással, ami a Mercedes ide vonatkozó elvárása.

Manapság a 10W40-es, félszintetikus olajok jelentik a legjobb ár/érték arányú választást a legtöbb 5 évesnél idősebb használtautó számára. Javaslataim MB 229.1-nek megfelelő olajokra: Repsol Elite Injection 10W40
vagy Total Quartz 7000 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Hidraulikolaj a szervóba?

2010. december 15., 15:08 Módosítva: 2010.12.15 15:08

Szia! Azt kérdezném hogy hidraulika olaj használható-e szervokormányba!!
Ford Escortba? Válaszod előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A kormányszervó folyadéknak valóban vannak hidraulikaolajra jellemző
tulajdonságai, de azon túlmenően számos más - a feladatának ellátásához
szükséges - adalékot is tartalmaz. Ennél fogva egy egyszerű hidraulikaolaj
nem képes egy kormányszervó folyadékot helyettesíteni. Egy
automataváltó-olaj viszont megfelelő a célra egy Escort esetében.

Üdv,

Olajdoki

Emelkedik az olajszint

2010. december 7., 10:56 Módosítva: 2010.12.07 10:56

Részecskeszűrős kocsim van 98e km-rel. 400 km-enként regenerál
sorozatlövésekkel, rázkódással (üresben).
Olajszint 3 cm-rel a max. felett, azt mondják, ez normális. Csereperiódus 20
ezer, rövid és hosszú távokat járok elég tempósan. Mennyire rongálódik a
motor, van ebben valakinek tapasztalata?
A kocsi típusát meg nem szeretnem elárulni, mert perrel és a médiával
próbálom az importőrt más hozzáállásra bírni, s ha nem sikerül, kitálalok (SK - ban).
Előre is köszönöm a segítséget.

Kedves Érdeklődő!

A regenerálás ismert és márkákon átívelő mellékhatása, hogy gázolaj
keveredik a motorolajhoz, ezért az "olajszint" növekszik. Van olyan gyártó -
pl. a Mazda -, amelyik a nívópálcán jelzi azt a maximális szintet, ameddig
emelkedhet. Ha a folyadékszint ezt meghaladja, az valóban káros, ezért
ilyenkor olajat kell cserélni. Hogy ennél a típusnál mi a maximális
megengedett, azt a márkaszerviz tudja megmondani, ha még beszélő viszonyban van velük.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell az etanolos Suzukiba?

2010. december 6., 13:39 Módosítva: 2010.12.06 13:38

Tisztelt Olajdoktor!
Egy Suzuki SX4 sedan gépkocsi 15e km-es szervize előtt állok. Jót akarok a motornak, ezért szintetikus olajban gondolkodom a cserénél. Ezek közül milyen márkák közül érdemes választani és milyen tulajdonságokkal rendelkezzen az olaj? Befolyásolja-e a motorolaj választást, ha később részben vagy teljesen etanol üzemben gondolkozom?
Köszönettel
Mihály

Kedves Mihály!

Egy új autóhoz talán egy 5W30-as viszkozitású, teljesen szintetikus olaj a legoptimálisabb választás. A márka tekintetében szabad mozgástere van mindaddig, ameddig ismert olajtársaság termékét választja. A MOL, Castrol, Total, Fuchs, Repsol, Valvoline, stb. mind jó olajokat gyártanak, a választás a márkás termékeken belül maradva nyugodtan lehet ár, beszerezhetőség vagy személyes szimpátia kérdése. Az etanolos üzemnek nincs hatása a motorolaj választásra, így ebből a szempontból mindegy melyik kerül a motorba.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell az LPG-hez

2010. november 25., 17:04 Módosítva: 2010.11.25 17:13

Tisztelt Olajdoki!
Véleménye szerint milyen olajjal kellene üzemeltetnem a 93-as évjáratú R19-es 1,4-es autómat, ami LPG üzemre átállított. 175 ezer km-nél tart a motor, és 1000 km-re elfogyaszt 7-8 dl olajat a szelepszár szimering csere után. Köszönöm a válaszát.

Ha az autó a belső tömítetlenség miatt fogyasztja az olajat, a jelenség akkor sem mindig a szelepszárak, hanem sokszor a dugattyúgyűrűk mentén lép fel. Ennek a javítása sajnos jóval költségesebb. Maga a gázüzem nem okoz magasabb olajfogyasztást, és személyautók esetén nem is igényel speciális olajat. Nem írta, hogy most milyet használ, de ha esetleg 10W 40-esnél vékonyabbat, akkor érdemes 10W 40-esre váltani, és úgy megnézni. Javaslom például a Total Quartz 7000 10W 40-t vagy a MOL Dynamic Max 10W 40-t.

Olaj a tőkére

2010. november 23., 15:55 Módosítva: 2010.11.23 15:55

Hidrotőkés motorba milyen olajat javasolsz?2003-as Skoda motoros Fábiába!Állítólag az Aral Blue Tronic-ot ezekhez a motorokhoz készítik.Igaz ez?

A Volkswagen csoport első gyári beszállítója a Fuchs, de persze nem kizárt, hogy valamelyik üzembe az Aral szállítson be. Sőt, sok cég van, ahol a marketing része, hogy azt mondják, hogy egy olajat egyik vagy másik autóhoz fejlesztettek ki. Azonban a valóság az, hogy - az egészen speciális hajtóműolajokat kivéve - nincs olyan olaj, amelyet ne helyettesíthetnénk egy másik cég termékével, mert ugyanazt a minőséget elég sokan gyártják. A BlueTronic-ot konkrétan biztosan nem fejleszthették ki ehhez a motorhoz, mert sem VW 501.01, sem VW 502.00 jóváhagyása nincsen. Ettől függetlenül használhatod, mert egy 2003-mas Fabiaba szinte bármelyik ma kapható motorolajat betölthetnéd. Ha a kérdésedet úgy értetted, hogy a BlueTronic-ot hidrotőkés motorokhoz fejlesztették-e ki, akkor a jó hírem az, hogy ma már minden valamirevaló motorolaj használható hidrotőkés motorokhoz, ha a viszkozitása megfelel a gyártói előírásoknak.

Cserperiódus a Passatba

2010. november 15., 18:06 Módosítva: 2010.11.15 18:06

Most vásároltam egy 2006-os 2.0 PD TDI részecskeszűrős Passatot (125 kW). Az egyik barátom azt tanácsolta, hogy a 30 ezres szervizintervallum ellenére 15 ezrenként cseréljek benne olajat, és ráadásul valamelyik 0w-s olajat kéne beletölteni a részecskeszűrő miatt. Mi a tanácsod ez ügyben? Cseréljek 15 ezrenként, és milyen olajat tanácsolsz ebbe a kocsiba?

Ez nem így működik. Az autó gyártója pontosan tudta, amikor beszerelte a részecskeszűrőt, hogy ez mivel jár, és ha ő ennek ellenére lehetővé tette a hosszú csereperiódust, akkor higgyük el neki, hogy ez így jó. A részecskeszűrő egyébként nem a viszkozitás tekintetében támaszt követelményeket az olajjal szemben, hanem a hamutartalom kapcsán. A Volkswagen ezért csak olyan olajokat enged betölteni, amelyek teljesítik az ide vonatkozó VW 507.00 szabvány követelményeit. Ez a szabvány számos elvárást fogalmaz meg az olajjal szemben, beleértve a részecskeszűrőnek való megfelelést is. VW 507.00 jóváhagyással rendelkező olaj például a Repsol Elite Long Life 50700/50400 5W30 vagy a MOL Dynamic Gold Longlife 5W30.

Kétségek között

2010. november 3., 10:27 Módosítva: 2010.11.03 10:27

Csupán annyi kérdésem volna, hogy a Mobli olajok között vannak a HC szintetikus kategóriák és az SHC szintetikusak. Manapság jutott fülembe hogy az első kategória képviseltje a sima Mobil olajok 5w-40-ek a másik kategória a Mobil 1-ek; 5w-50, 5w30 esp stb. Mármost azt mondták, hogy a HC kategórás full szintetikusak gyengébbek és valójában nem teljes szintetikusak hiába a szöveg a leírásban, az SCH kategóriák már a teljes "full" szintetikusak! Kíváncsian várom sok autós Mobil olajat kedvelő társaimmal hogy te erről mit tudsz, mi igaz mennyivel gyengébbek a HC kategóriák?

A HC-szintetikus olajok hidrokrakkolt olajok (ennek rövidítése a HC), ami azt jelenti, hogy ezek félszintetikus termékek. Az SHC a Synthetic HydroCarbon, azaz a szintetikus szénhidrogén kifejezés rövidítése, tehát ez a kategória teljesen szintetikus termékeket tartalmaz. A félszintetikus olajok valójában ásványi alapolajból készülnek, mégpedig olyanokból amelyeket különböző tulajdonság-javító eljárásokkal - jelen esetben ez a hidrokrakkolás - szintetikus-szerű tulajdonságokkal ruháznak fel. A teljesen szintetikus olajok viszont eleve szintetikus alapolajokból készülnek, ezeket pedig szintézissel állítják elő. A szintetikus olajok teljesítenek a legjobban, mind kenés, mind oxidációs- és hőstabilitás, mind motortisztaság és hőelvezetés tekintetében (gyakorlatilag minden szempontból). De az utóbbi években nagyon sokat fejlődtek a félszintetikus olajok, ezért már majdnem olyan jók mint a szintetikusok, és lényegesen olcsóbbak.

Olcsó olaj

2010. október 29., 10:29 Módosítva: 2010.10.29 10:29
7

Peugeot 206 hdi 1.4 sw motorhoz vettem a Tescoban olcsó dízelolajat. Beleöntöttem és elkezdett füstölni. Azóta lecseréltem Q8 dízel olajra és szűrőt is cseréltem. Ugyanúgy füstöl é 200km-en meg evet 5 liter olajat. Mi lehet a probléma?

Kedves Érdeklődő!

Eszembe jutott, hogy 40-50 évvel ezelőtt gyártott munkagépeknél hallottam olyat, hogy nem csak gázolajjal, de motorolajjal is fel kellett tölteni őket minden tankolásnál, úgy ették az olajat. Nem tudom, hogy mit ronthatott el az első olajcserénél, de ez az 5 liter 200 kilométerenként (azaz 25 liter 1000 kilométerenként) abszolút rekord, amit személygépkocsi esetében hallottam. Azt hiszem a következő olajcserét ideje szakemberre bízni, most pedig irány a szerviz.

Üdv,

Olajdoki

Fekete olaj

2010. október 27., 13:01 Módosítva: 2010.10.27 13:01

Mercedes W124 2,3-as benzines 91-es gyártási év, manuális 5 fokozat.Normális-e motorban friss olaj csere után (10w40) kb 2 hónapja volt lecserélve, és máris fekete a nivó pálcán ? Kb. 500 km lett megtéve azóta.Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Teljesen természetes jelenséggel áll szemben, és semmi ok az aggodalomra. Az olaj egyik feladata, hogy szuszpenzióban tartsa a szennyeződéseket, márpedig egy közel húszéves motorban nem kevés szennyeződés van már. Ettől még az olaj ugyanúgy ellátja a többi feladatát is, azaz ken, elvezeti a hőt, kondicionálja a tömítéseket, stb. Az, hogy fekete csak annyit jelent, hogy teszi a dolgát, és nem hagyja azokat a szennyeződéseket lerakódni. Persze az, hogy a laikus megijed ettől teljesen megszokott. Olyannyira, hogy az interneten egész részletes irodalma van a "fekete olaj mítoszának" (black oil myth).
Üdv,

Olajdoki

Olajozott AMG

2010. október 26., 14:58 Módosítva: 2010.10.27 13:14

Tisztelt Olajdoki! 2000-es évjáratú w210 e55 AMG-be( NEM sperrdiffis, de
gyári AMG) milyen differenciál olajat javasolna? A gyári előirás felett a
szakszervíz szerelői tanácstalanul vakarták a fejüket... Aztán adtak valamit
Isten nevében.A megtörtént olajcsere után 100 Km múlva fel kellett újítani a
diffit( 300e Km volt benne, nemigen függött össze az olajcsere a felújítási
szükséggel, csak az első szerelő nem volt elég figyelmes,nem vette észre a
mechanikai kopottságot). A gyári előírás adalékolt 75w85, aranyáron. A
felújítást végző cég esküszik minden szakmai tapasztalatával a Castrol
olajára, aminek viszont 75w140 mérőszáma van. A Mercedes szakszervíz
szerint, ez az olaj nem használható.Aki viszont darabokra szedte a diffit és
össze is rakta, 20 év tapasztalatával mondja a 75w140-et. Kérném szakértő
tanácsát! Köszönettel:egy laikus, hiszékeny amatőr

Nekem nincs 20 év szakmai tapasztalatom, pláne nem AMG-vel, tehát részemről nincs harag, ha megfogadja a szerelő tanácsát. Magam részéről azonban mindig szívesebben hiszek a gyári előírásoknak, mert azok mögött maguk a fejlesztőmérnökök állnak, akik gyakorlatilag a szerkezet apái és anyái. Ha valakik, akkor szerintem ők sokkal jobban tudják melyik kenési követelmény miért fontos, ugyanis nem napi 5-6 autó adatai futnak be hozzájuk, hanem valószínűleg több ezeré. Amikor pedig valamilyen új technikát fejlesztenek, akkor komoly laboratóriumi és tereptesztek állnak az utána megfogalmazott követelmények mögött. Ha úgy dönt, hogy mégis marad a gyárilag előírt olajnál, akkor MB 235.7-nek megfelelő olajra lesz szüksége, mint például a Fuchs TITAN SINTOPOID FE 75W-85 vagy a Mobilube FE 75W-85.

2T olaj a gázolajba

2010. október 18., 10:24 Módosítva: 2010.10.18 10:24

Kedves Olajdoktor,
egy 2000 cm3 turbodízel Mazda MPV tulajdonosaként ajánlották nekem, hogy a "magyar" gázolaj viszonylagos szárazsága okán töltsek a 70 literes tankomba tankolásonként 1 dl normál kétütemű motorolajat, amivel igen jót teszek a motornak. Én azt gondolnám, hogy a XXI. századi autók, ill. üzemanyagok idején ilyen praktikák már nem kellenek. Amúgy számtalan adalék kapható mind dízel, mind benzines autókhoz. Ezek létjogosultságáról, illetve az általam leírt praktikáról Ön hogyan vélekedik? Köszönettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Semmiképp nem nevezném szükségesnek, hogy valaki 2T olajat öntsön a
gázolajba. Én nem tenném. Tisztában vagyok vele, hogy sokan csinálják, és az is biztos, hogy a leírt arányban semmiféle rövid távú problémát nem okoz. De sajnos arról nincs információja még azoknak sem, akik már évek óta használják, hogy vajon hogyan hat ez a motortisztaságra vagy a
katalizátorra. Sok olyan kenéssel vagy motortisztasággal kapcsolatos
probléma létezik, ami annyira alattomos, hogy csak 8-10 év alatt fejti ki a
hatását, és a tulajdonos soha nem jön rá, hogy a hiba az olajra vezethető
vissza. Csak egyszerűen költeni kell valamire, amire egyébként nem kellene, a szerelő meg elintézi azzal, hogy "ilyen korú autónál ez már sajnos
előfordul". Ami a "hivatalos" üzemanyag-adalékokat illeti, ezeket én akkor
használnám, ha mondjuk teljesítménycsökkenést vagy fogyasztásnövekedést észlelnék, mert olyankor nem árt mondjuk egy dízel rendszertisztító. De ezeket sem tartom feltétlenül szükségesnek, amíg minden rendben van.
Üdv,

Olajdoki

Olajzabáló Suzuki

2010. október 10., 08:34 Módosítva: 2010.10.10 08:34

92-es Swift 1.0 az olajcsere óta 7-8 deci olajat evett meg, azóta 5500 km-t tettem meg. 10W40-es Castrol olajat használok. 15W40-es olaj használatával csökkenthető e az olajfogyasztás, vagy maradjon a 10W40-es és használjak mellé olajadalékot? Vagy szerelőhöz kell fordulnom? (A motorban 180e km van.)

Ne használjon 15W40-es olajat, mert télen kevésbé véd a kopás ellen, és még az olajfogyasztást sem fogja megszűntetni. Egyébként ez az olajfogyasztás egyáltalán nem magas, én a motortömítő adalék és az utántöltés között választanék. Szerelőhöz sem érdemes vinni így, hogy az olajfogyasztás a 2 dl-t sem éri el 1000 kilométerenként

Metabondot az Escortba

2010. október 4., 16:57 Módosítva: 2010.10.04 16:57

Nekem egy 94-es 1.3 as Ford Escortom van, olajat kellene cserélnem, de nincs meg a táblázatom, hogy milyen olaj kellene bele. Továbbá nézegettem különböző oldalakat, és egy helyen találtam olyan leírást, hogy a Metabond olajból (5w30) mennyi kell. Jó ez az olaj ?

Igen, jó hozzá az 5W30-as Metabond is, de azt tudni kell, hogy a 90-es évek közepén gyártott Fordokhoz nem kötelező 5W30-as olajat használni. A gyári előírásnak egy 10W40-es olaj is megfelel. Műszakilag, ha csak a kenést nézzük, persze jobb választás az 5W30-as, de ha a motor tömítései esetleg már nem jó állapotúak, akkor - egy ilyen vékony olaj esetén - számítani kell némi olajfogyasztásra. Ha tehát ezt választja, akkor készüljön arra, hogy esetleg után kell töltögetni. Egyébként 3,75 liter kell belőle.

A szulfid jó dolog?

2010. október 4., 16:55 Módosítva: 2012.12.11 15:57

T.Dr úr,

legyen kedves megmondani, hogy mennyi és milyen váltóolaj kell a 2007-es Ford Fiesta tdci 5-seb manuálba. És ajánljon egy jó minőségű olajat. És még egy kérdés ez a szulfidos paszta amit az olajba kell tenni az jó dolog vagy nem.

A Ford Fiesta iB5 váltóiban élettartamkenésre optimalizált olaj van, amit nem kell cserélni. Ebből az okból kifolyólag kevés olajcég gyárt megfelelő olajat, mert nem igazán van aftermarket piaca. A kevesek egyike a Castrol, amelynek a BOT 130 M 75W90 nevű olaja például megfelel, mert rendelkezik a Ford WSD-M2C200-C jóváhagyásával. Semmiféle pasztát ne tegyen az olajba!

Pár másodpercnyi csattogás

2010. szeptember 30., 13:05 Módosítva: 2010.09.30 13:05

Egy 2004-es Opel Meriva 1.6 16 szelepes autóm van óra szerint 92 000 km-el. Jelenleg Castrol Edge Sport 10w-60 olaj van benne, így 1000km-enként kb 3dl olaj fogy és reggeli hidegindításkor pár másodpercnyi "csattogás" hallható (gondolom hidrotőke). Ezeket szeretném valahogy orvosolni. Ha pl Mobil 1 0W-40 New Life olajat (elvileg ennek megvan a GM-LL-A-025 jóváhagyása) tennék bele a következő cserénél az megoldaná a problémáimat? (elvileg ennek megvan a GM-LL-A-025 jóváhagyása)

A Mobil 1 0W40 New Life sokkal jobb választás ehhez az autóhoz, de hogy megoldja-e a csattogó hidrotőke problémáját, azt nem lehet előre tudni. Azzal kapcsolatban viszont egyetértés van a szakmán belül, hogy a hidegen néhány másodpercig csattogó hidrotőke nem jelent beavatkozást igénylő műszaki problémát.

Normális dolog ez?

2010. szeptember 28., 10:06 Módosítva: 2010.09.28 10:06
2

2002-es 1.4-es 8v Cordobám van.Km/h szerint 98 000 ezer van benne. Az olaj "max" jelről 5000 km alatt elfogyott, és most a "min" jelnél van a nívó pálcán. Ez kb 1 liter olaj lehet. Normális dolog ez? Van-e okom aggodalomra az olajfogyással kapcsolatban? Castrol 10W40 olajat használok. A motoron olaj szivárgás,folyás nincs. A kocsi alatt sincs olajfolt.

Nem számít magasnak 2dl olajfogyasztás 1000 kilométerenként egy ilyen korú autónál. Valószínűleg belső tömítetlenség áll a dolog hátterében, de még nem olyan mértékű ami feltétlenül beavatkozást igényelne. Ilyenkor az olaj az üzemanyagba keveredve elég, tehát nem látni olajfogyást. De ilyen csekély mértékű olajfogyasztást akár még az agresszívebb vezetési stílus is okozhat, úgyhogy ha esetleg nehéz a lába, akkor érdemes egy kicsit nyugodtabban közlekedni.

Kopás olaj miatt?

2010. szeptember 16., 12:23 Módosítva: 2010.09.16 12:23

Most derült ki, hogy egy 2006-os VW 1.6-os nyolcszelepes motorral szerelt autómba 15W40 olajat öntöttek... Ezzel az olajjal már több, mint tízezer km-t mentem! Mi a teendő az azonnali olajcserét követően? Ön szerint a motor nagyon sokat károsodhatott? Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Zsolt

Kedves Zsolt!
Biztosan nem károsodott a motor ennyi idő alatt, különösen figyelembe véve, hogy még nincs tél, tehát a magasabb téli viszkozitás miatt nem léphetett fel számottevő kopás. Az olaj- és szűrőcserét leszámítva nincs különösebb teendője.

Az okos szerelő

2010. szeptember 13., 10:09 Módosítva: 2010.09.13 10:09

Az autóm típusa: Rover 620 Si (1998 - Honda motoros). A típusjelzésben is (úgy tudom) az i betű azt jelenti, hogy közvetlen befecskendezésű motorral rendelkezik. Eddig mindig Shell Helix Plus (API SL/CF A3/B3/B4) 10W-40 -es motorolajat használtam. Ezt, az utolsó olajcserénél az okos (alkalmi) szerelőm Shell Helix HX3 -ra cserélte (API SJ/CF). Ennek dobozán írva vagyon: ez az olajtípus olyan motorok esetében "alkalmazható..., melyek nem közvetlen befecskendezésűek".
Kérdésem a következő: árthat-e a motornak ez az olaj; használhatom-e ezzel, vagy sürgősen cseréljem ki?

Az i azt jelenti, hogy injektoros, tehát nem karburátoros, de nem jelenti azt, hogy közvetlen befecskendezésű. A közvetlen befecskendezés egyébként benzinmotor esetén elég ritka. A Shell HX3 viszont - bár szigorúan véve megfelel a gyári elvárásnak - szerintem nem valami jó választás. Mivel egy ásványi, 15W40-es olajról van szó, ezért kopásvédelem, motortisztaság és hőelvezetés tekintetében alatta marad az eddigi olajnak. Sürgős cserére nincs szükség, de a legközelebbi olajcserével térjen vissza a 10W40-es, félszintetikus minőségre.

Engedjek belőle?

2010. szeptember 8., 11:57 Módosítva: 2010.09.08 11:57

Van egy OPEL ASTRA F 1,4 16v 1998-as évjáratú kocsim.
Az autó olajtartálya emlékeim szerint 3,6 literre van tervezve. a szerelő,
olajcserekor 4 litert töltött bele. Az olajszintjelző pálcán, bőven a max
jelzés fölötti az olajszint. Engedjek le az olajból, vagy ne foglalkozzak vele? (nem füstöl az autó és szivárgást sem látok a tömítéseknél)
Várom a véleményed!

Ha jóval magasabb az olajszint a maximumnál, akkor le kell engedni az
olajból. Az olajba beleérő főtengely ugyanis habosra verheti az olajat. A
habot nem szállítja jól az olajszivattyú, valamint kenni sem ken jól, így
kopás következhet be. A megnövekedett olajnyomás miatt ilyenkor a tömítések is extra nyomást kapnak. Később - a tömítésekben okozott károk hatására - fogyni kezd az olaj, és a kenés elégtelenné válhat. Érdemes elébe menni ezeknek a veszélyeknek, és inkább engedni belőle.

A sokat futott Astra

2010. szeptember 1., 14:20 Módosítva: 2010.09.01 14:21

Kedves Olajdoki!

A télen vettem egy 2005-ös Astra G Caravant (motorkód: Z16XEP, 250.000km), és mivel lassan eljön az első olajcsere ideje, ezért szeretnék a motorolajok terén is jártasságot szerezni, de sajnos ez magamtól nem jött össze. Őszintén szólva már ott elakadtam, hogy kiderítsem, milyen olajat igényel, mert a szervizfüzetben nem volt egyértelmű leírás (minőség: ACEA - A3/B3; GM-LL-A-025; GM-LL-B-025, míg a viszkozitásnál írják a 0W-30, 0W-40, 5W-30 és 5W-40-est benzinmotorokhoz). Az Opel weboldán a GM-LL-A-025 minőség és az 5W-30as viszkozitás szerepelt, de pl a szervizfüzet szerint az Opel márkaszerviz többször is 5W-40-es olajat öntött bele, néha meg 5W-30-ast. Meg ott a saját GM-es olajukat ajánlják, amit pár helyen (pl: http://totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/070325a/ ) eléggé lehúznak. Illetve ha jól sejtem, akkor a B-s ajánlás a dízel autókhoz van.
Visszaolvastam az elmúlt másfél év tanácsait (nem csak az opeleseket), de
még mindig nem jöttem rá igazán, hogy mi alapján tudok majd dönteni (pl:
http://totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/2009/09/19/1_6-os_astra_idealis_olaja/ itt is szóba kerül, hogy az 5W40 a tuti, és a 10W40 az ideális vagy a http://totalcar.hu/tanacsok/olajdoktor/2009/10/22/g_astra_olajcsere_kenyeztetni_szabad/ itt is az 5W40 számít a kényeztetésnek ). És akkor még a többször megjelenő sokat futott kocsikhoz való olaj (pl Valvoline Maxlife) tovább bonyolítja helyezetem.
Évente kb 15-18.000km-ert használom, kb 65%-35% arányban városon belül illetve kívül. Hétközben napi 4-6 hidegindítás van rövid utakon, hétvégén kevesebb indítás és hosszabb utak jellemzőek. Ár/érték arányban szeretnék optimális döntést hozni, tehát nem szeretnék gyenge minőségűt venni, ami mellett jobban kopik a motor, de nem feltétlenül van szükségem prémium cuccokra. Kérdésem mind a viszkozitásra, mind a márkára is vonatkozik.
Kérlek kedves Olajdoki, segíts eligazodnom az olajok világában!
Köszi,
Péter

Kedves Péter!

A kavar szerintem abból ered, hogy a régebbi Opelekhez nem kötelező GM
szabványú olajat használni, az újabbakhoz igen. A G Astrához, ahogy a
szervizkönyv is írja, még használható "sima" A3/B3 minőségű olaj is, a H
Astrához már csak GM jóváhagyással rendelkező engedélyezett. A felsorolt
viszkozitások mindegyike megfelelő. Ha a minőség a legfontosabb, akkor -
annak ellenére hogy nem kötelező - válassz egy GM-LL-A-025 jóváhagyással rendelkezőt, mint például a Repsol Elite Common Rail 5W30 vagy a Valvoline Synpower 5W30. Ha viszont inkább egy jó ár/érték arányú megoldást keresel akkor akár a Maxlife 10W40 is mehet bele.

Üdv,

Olajdoki