Szimeringes vagy sem

2010. augusztus 28., 12:24 Módosítva: 2010.08.28 12:24

1996-os 1,3-as 8 szelepes Suzuki Swift tulajdonosa vagyok! A problémám az, hogy mostanában 2-3 ezer kilométeren elmegy 7-8 deci olaj! Amiért értetlenül állok a dolog előtt az az, hogy februárban lettek cserélve a tömítések (hengerfej nem) de nem folyik sehol sem az olaj. 155 000 km van a kocsiban én vagyok a 3. tulajdonosa, de sosem volt hajtva a kocsi, ezt példázza az is hogy 151 ezer km-nél lettek lecserélve a gyárban felrakott első féktárcsák (még határon volt kopásban)! Nincs víz az olajamban és nincs olaj a vizemben! Nem füstöl a kipufogó nem erőtlen és keveset fogyaszt! Jelenleg Valvoline Top Guard 10w-40 van benne, bár már erőssen csereérett 13ezer km! Többnyire csak városban használom pár kilométeres utakon. Szelepszár szimering kopás jött még szóba! Mi lehet még ha nem az a baj?

Ez az olajfogyasztás nem olyan magas, hogy óriási problémát jelentene. De ha eddig nem fogyasztotta, akkor érdemes odafigyelni, mert akár rosszabb is lehet. A belső tömítetlenség - ami az olajfogyasztás jellemző oka kb. az esetek 95%-ban - azt jelenti, hogy az olaj a dugattyúgyűrűk vagy a szelepszárak mentén távozik. Ha az olaj bekerül az égéstérbe, akkor az üzemanyaggal együtt elég. Ettől nem lesz vizes az olaj és nem lesz olajos a víz sem. A kipufogó füstjében sem biztos, hogy szemmel látható a különbség, mert ahhoz több olajnak kellene fogynia. Egy kompresszió méréssel diagnosztizálható a probléma, valamint megpróbálhat egy motortömítő adalékot használni, ideiglenes megoldásként. A választott olaj egyébként megfelelő.

Olajat a Swiftbe

2010. augusztus 26., 12:23 Módosítva: 2010.08.26 12:23
Suzuki Swift Sedan 1.3 automata 1999.11. autóm van , ami meghaladta a
100.000 km-t , az automata váltó olajat szeretném lecserélni.A gyári előírás
Dexron III ,de a Valvoline olajvállasztón a 100.000km-t megtett autók
aut-válltójába már ezt az olajat javasolja : MaxLife ATF Dex/Merc
A Valvoline Maxlife ATF minőségben felülmúlja a Dexron III elvárásait, tehát
használhatja ezt az olajat is. De természetesen maradhat a gyárilag előírt
minőségnél is, mert egy annak megfelelő olaj is tökéletesen ellátja a
feladatát. A döntés ár, beszerezhetőség, stb. kérdése.

Adalékolt benzin

2010. augusztus 25., 10:07 Módosítva: 2010.08.25 10:07

A diszkont kutak (Metro, Auchan, stb.) benzinjei tartalmazzák azokat a
tisztító adalékokat, amelyek elengedhetetlenek (?) a motor hosszútávú
optimális működéséhez? Érdemes-e neves kutaknál tankolni 5-8 Ft/l-rel drágábban vagy a többi kút is a MOL-tól vásárolja a benzint? Esetleg szükséges-e utólagos tisztító adalék (Wynn's, STP) alkalmazása?

Tudomásom szerint az OMV kivételével minden kúton MOL benzin van, esetleg a prémium (99+, stb.) változatok kivételével. Az üzemanyag tisztaságát szigorú szabványok határozzák meg, és - tapasztalataim szerint - Magyarországon nem szokott ezzel gond lenni. Kivételes esetek persze vannak. Üzemanyag-rendszer tisztító adalékot nem szükséges, de érdemes néha használni, tízezer kilométerenként egyszer szerintem bőven elég.

Olajozott Type-R

2010. augusztus 12., 14:28 Módosítva: 2010.08.24 15:33

Milyen motorolajat használjak 2007-es (FN2) Civic Type R-embe? (kb. 28 000km van az autóban) A szervizkönyvében nincs konkrét olaj megnevezve, és ahány márkaszervizt felhívtam, annyiféle olajat használnak. Van ahol szintetikusat, valahol félszintetikusat, 0W-30-tól 10W-40-ig mindenfeléről hallottam. Létezik, hogy ez mind jó bele? Vagy senki nem tudja, melyik az igazi? A motor rendszeresen dolgozik magas fordulaton, ezért is fontos a megfelelő olaj. Előre is köszi a segítséget!

Ezek az olajok mind megfelelőek, de persze nem egyformán optimálisak. Mivel elég új autóról van szó, ezért mindenképp érdemes szintetikus olajat
választani. Ha sportosan vezeti, akkor nem árt, ha mind alacsony, mind magas hőmérsékleten optimális a kopásvédelem, és ha az olaj hozzá tud járulni a motor hűtéséhez. Magam részéről egy 0W-40-es, ACEA A3-nak megfelelő olajat javaslok. Ilyen például a Valvoline Synpower 0W-40 vagy a Mobil 1 New Life 0W-40.

Long Life Lupo

2010. augusztus 12., 14:27 Módosítva: 2010.08.24 15:31

Érdeklődnék, hogy Ön szerint milyen olajat tegyek 1,2-es 3 L-es 1999-es évjáratú Lupóba. 210 E km van benne.

Bár VW 506.00 vagy 506.01 minőségű olaj is jó bele, mégis inkább 507.00-t javaslok, ugyanis az előbbiek ma már ritkaságszámba mennek. Megfelel például a Repsol Elite Long Life 50700/50400 5W30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W30.

Speciálisan a Fordokhoz?

2010. augusztus 12., 14:25 Módosítva: 2010.08.24 15:29

Ford Mondeo 2.0 TDCI 2002. decemberi autómba megfelel-e az OMV Bixxol special FO 5W30 (speciálisan a Fordokhoz) olaj?
Utánvétellel vásároltam és az átvétel után nagy meglepetésemre az 1 literes flakonokon a részszintetikus meghatározás van feltüntetve annak
ellenére, hogy az OMV-bixxol.com termékismertetőjében szintetikus van írva. A flakon német és angol nyelvű feliratai is szintetikusként azonosítanak.

A termék kiválóan megfelel, ugyanis nem csak az autóhoz eredetileg előírt
Ford M2C913-B szabványnak, hanem az ezt felváltó, újabb M2C913-C szabványnak is megfelel. Használja bátran!

A paripa az herélt ló

2010. július 28., 13:29 Módosítva: 2010.07.28 13:29

Mercedes E270 CDI, 2002/01 évjáratú (valós) 102.000 km-rel rendelkező paripába melyik az ideális motorolaj. Az igazság, hogy alaposabb útánajárás nélkül bevásárlóközpont polcáról leemeltem Castrol Magnatec 10W40 Diesel semi synt olaját. Még nem nyomtam le a gép torkán, de elfogadható paraméterekkel bír, vagy erős nem a válaszod? Köszönöm tanácsod!

A gyártó minimális követelménye ehhez a típushoz egy MB 229.1 szabványnak megfelelő motorolaj. A Castrol olaja teljesíti ezt a követelményt, tehát betöltheted. Minőségileg jobb lenne egy legalább MB 229.3-nak vagy 229.5 megfelelő olaj, mint például a Castrol Edge 0W30, de ár/érték arányban szerintem is a Magnatec Diesel 10W40 a jobb választás.

Részecskeszűrős vagy nem?

2010. július 14., 14:43 Módosítva: 2010.07.14 14:43

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2008-as évjáratú Hyundai i30 CRDI 1.6 HP-hez milyen motorolajat javasolna. Válaszát előre is köszönöm.

Ha dízel részecskeszűrős az autó, akkor ACEA C3-nak megfelelő olajat kell használni, mint például a Shell Helix Ultra Extra 5W30 vagy a Valvoline Synpower MST 5W30. Ha nem részecskeszűrős, akkor elég egy ACEA B4-nek megfelelő olaj, mint például a Shell Helix Ultra 5W40 vagy a Valvoline Synpower 5W40.

LPG olajcsere

2010. július 14., 14:41 Módosítva: 2010.07.14 14:41
Egy Peugeot 307 1.6 benzin (16V) 2001-es évjáratú autóm van. LPG üzeműre lett alakítva, LPG-vel is használom mindig. Az lenne a kérdésem, hogy hány kilométerenként cseréljek olajat? Évente kb 40 000 km-t megyek, így anyagi okokból nem mindegy a csereperiódus. Mivel az autót még soká szeretném használni, így azért egy abszolút motorkímélő csereintervallumot céloznék meg. Az autószerelőm szerint 10 000 km-ként kell cserélnem, én azonban úgy gondolom, hogy 15 000 km-ként szükséges.
Ha nem lett volna átalakítva, akkor 30 ezer kilométerenként, de legalább 2 évente kellene cserélnie, a gyártó utasítása szerint. Mivel az LPG üzem magasabb motorhőmérséklettel és az olaj gyorsabb savasodásával jár, ezért - ha nagyon gondos gazdája akar lenni autójának - cserélje 20 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer. Ez még mindig több, mint a szerelő vagy akár az Ön által belőtt csereperiódus, de még így is biztonságban tudhatja az autót.

Túl híg az olaj?

2010. július 14., 14:40 Módosítva: 2010.07.14 14:40

Azt kérdezném, hogy egy W124-es 200D-be (’88) 10W-40 vagy 15W-40 a jobb, kb. 470 E km van benne. Mindig pöccre indul, jó formában van az öreglány. Üzemmeleg állapotban nem túl híg a 10W-40, és e miatt esetleg az olajnyomást befolyásolhatja-e?

Üzemmeleg állapotban a W utáni szám "él", azaz a két olaj olyankor egyforma vastagságú, mert 40 = 40 ugyebár. A két olaj között csak hideg állapotban van különbség, a 10W-s javára.

Sokat futott motor

2010. július 8., 11:14 Módosítva: 2010.07.08 11:14

Rover 214Si benzines motorban szeretnék olajat cserélni. 184 ezer km van benne, eddig Castrol Magnatec 10W-40 olajat töltöttem bele. Most viszont azt olvastam, hogy a Valvoline MaxLife 10W-40 olajat kifejezetten a 100 E felett futott motorokhoz készítették. Viszont a minősítések terén a Valvoline rosszabbul áll. Nem tudom eldönteni, melyik olaj lenne megfelelőbb az autónak, 10 000 km alatt kb 6–8 dl Castrolt evett meg ez idáig. Valvoline-nal semmilyen tapasztalatom nincs. Melyik olajat javaslod?

6–8 dl olajfogyasztás 10 000 km alatt gyakorlatilag nullának számít, de nem lehetetlen, hogy a Maxlife 10W-40 ezt is csökkenteni tudja. Minősítések terén ez a motor nem vár sokat, így mindkét olaj túlteljesíti az előírásokat. A Maxlife több tisztító és tömítésregeneráló adalékot tartalmaz, így hosszú távon előnyösebb lehet a használata.

Fizesd ki a drága olajat!

2010. július 7., 13:54 Módosítva: 2010.07.07 13:55

Segítségedet kérem: Renault Laguna Grandtourom (év: 1996, cm³:1998, kW: 84, motorkód: F3RJ728) váltóolaj választásához. A gépkönyvében elf gyártmányú tranself TRX 75W-80 (adatlapján API GL-4+ Super High Performance: SHP besorolás szerepel) ír elő. Ez az olaj nehezen elérhető és rendkívül drága, 2000 Ft belőle 0,5 liter, ráadásul 3,1 literes feltöltési adatot találtam egy „olajos" honlapon, ez így elég húzós lenne. Kérlek, segíts megfelelő alternatívát találnom!

Javaslom, hogy szorítsd össze a fogad, és fizesd ki a drága olajat, ha
szeretnéd hosszú távon üzembiztos állapotban tudni a váltódat. Olyan
speciális konstrukcióról van szó ugyanis, ahol egyszerre vannak jelen a
korrózióra érzékeny sárgaréz szinkrongyűrűk és a GL-5-ös adalékszintet
megkövetelő extrém nyomás. Normál GL-5-ös olaj használata viszont kizárva, ugyanis az olyan korrozív adalékokat tartalmaz, ami árt a sárgaréznek. Így hát ha sikerülne is már márkájú olajjal kiváltanod, az sem lenne olcsóbb, mert az ilyen olajat minden olajtársaság méregdrágán adja.
Amúgy a pontosítás kedvéért: az én adataim szerint Tranself TRJ kell a
váltóba (ez összhangban van a motorkódban szereplő RJ-vel is), a TRX – ennél a típusnál – a differenciálműbe való.

Szó nélkül beleöntik

2010. július 7., 13:33 Módosítva: 2010.07.07 13:33
Tudomásom szerint H-CVT váltókhoz a Nissan csak az NS-1 -es típusú Nissan olajat ajánlja. Kiváltó olajat nem találtam (pl. Dextron III). Viszont ebből 5 liter 50 ezer Ft és hivatalosan 60 ezer km-enként cserélni kéne. De a Nissan annyira nincs tisztában ezzel, hogy nekem pl. soha nem cseréltek a szervizben váltóólajat, azt sem tudták milyen kell hozzá (ajánlották a sima Nissan CVT fluidot, ami Dextron III-megfelelő - a mai napig a pincémben porosodik) és én sem tudtam, amíg el nem romlott a váltóm (101 000 km-nél) és el nem kezdtem utána járni, főként különböző, amerikai, kanadai és ausztrál fórumokon, ahol az automata váltók elterjedtebbek. Tehát várnám az Ön véleményét is a kérdésben, mert érdekel, mivel lassan esedékes egy olajcsere.

A CVT-váltókba általában speciális olaj kell, de Magyarországon általában szó nélkül beleöntik az ATF Dexron III minőségű olajat. Ez nem teljesen rossz megoldás, de nem is az igazi, Önnek kell eldönteni, hogy mennyire ragaszkodik az előírásokhoz. A Nissan elvileg csak Nissan NS-1 CVT fluid minősítésnek megfelelő váltófolyadékot enged meg, erről érdemes a márkaszervizben is érdeklődni. A szűrőre vonatkozóan nincs információm. Amúgy nekem is CVT váltóm van, abban is - jobb híján - Dexron III-as olaj van. Nem tökéletes, mert lassításkor kicsit rángat, de ezen kívül más baja nincs - eddig.

Milyen, mennyi, mikor?

2010. július 7., 13:06 Módosítva: 2010.07.07 13:06

Nem régen vettem egy 95-ös évjáratú Audi A4 1.6-ot, és szeretném megtudni, hogy milyen motorolajból, milyen mennyiség, és milyen időközönként lenne a legmegfelelőbb. Most tart 240 ezer km-nél, és az előző tulaj BP Visco 3000 10W 40-et tett bele.

Továbbra is megfelelő a BP olaja, ezért ha gondolja, használja azt a továbbiakban is. Persze akár válthat is, de szintén hasonló kategóriájú olajokat javaslok, mint például a Mobil Super 2000 X1 10W40 vagy a MOL Dynamic Transit 10W40. A csereperiódus 15 ezer km, de legfeljebb 1 év. 3,5 liter olajra lesz szüksége.

Kawába ásványit vagy félszintetikust?

2010. július 4., 07:54 Módosítva: 2010.07.04 07:54

Kedves Olajdoki!

Van egy ’94-es évjáratú Kawasaki ZX9 R motorkerékpárom. A motorja elég jó, nem eszi az olajat, de nem tudom, milyen van benne, mert nem én cseréltem. Azt szeretném kérdezni, hogy szerinted milyen olajat tegyek bele, ásványit vagy félszintetikusat?

Kedves Érdeklődő!

Szintetikus lenne a legjobb választás, de legalább félszintetikus. Ugyanis a motorolaj keni a váltót is, és az ásványolajban (és valamennyire a félszintetikus olajban is) meglevő viszkozitásiindex-javító adalékok elnyíródnak a váltó fogaskerekei között. Ennek következménye a viszkozitási index csökkenése, és az olaj viszkozitása így túl érzékennyé válik a hőmérséklet-változásra. A szintetikus olajok ellenben nem igényelnek viszkozitásiindex-javító adalékot, mert a magas viszkozitási indexet a teljesen szintetikus alapolaj biztosítja. Így esetükben ez az elnyíródás probléma nem jelenik meg, az olaj a teljes csereperiódus alatt jól ellenáll a hőmérséklet-ingadozásnak.

Üdv,
Olajdoki

Peugeot 307: olajat mindenbe

2010. július 2., 12:17 Módosítva: 2010.07.02 12:17

Üdv!

Van egy 2002-es Peugeot 307 2.0 hdi break autóm, olajcserekor Shell 5W-30-as olajat tettem bele, ez megfelel? Milyen olajat ajánlana? A váltóba mikor kell és milyet? A váltóolajszint rendben van.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A motorba teljesen jó a Shell 5W-30-as olaja, használja ezt a továbbiakban is. A jó hír az, hogy a váltóban nem kell olajat cserélni, így ha az olajszint rendben van, akkor semmilyen teendője sincs.

Üdv,
Olajdoki

Majd legfeljebb sűrűbben cseréljük...

2010. július 2., 12:17 Módosítva: 2010.07.02 12:17

Tisztelt Olajdoki!

Olajcsere előtt állok, a szerelőm javasolja Castrol Magnatec Diesel 5-40 olajat 10–12 E km futásteljesítménnyel a drágább olaj 0-30-cal szemben (30 E km).

Mit javasol?

Üdv: József

Kedves József!

Kérem, tájékoztassa a szerelőjét arról, hogy az Ön autójához GM-LL-B-025 vagy GM Dexos 2 minőségű motorolaj kell, ezért a Castrol Magnatec Diesel 5W-40 alkalmatlan ehhez a motorhoz. Ez a szabály nem dobható félre annyival, hogy „majd sűrűbben cseréljük az olajat". A Castrol termékek közül, ahogy Ön is nagyon helyesen említette, az Edge 0W-30 vagy az SLX Professional Longtec 0W-30 a megfelelő, csereperiódustól függetlenül.

Üdv,
Olajdoki

Volvo S40-esbe milyen és mennyi olaj kell?

2010. június 24., 10:23 Módosítva: 2010.06.24 10:23
2

Hi Olajdoki!

Van egy 2000-es évjáratú, 1,8-as Volvo S40-es benzines autóm, szeretném kicserélni az olajat. A gond csak az, hogy fogalmam sincs, milyen és mennyi olaj kell bele, ha ebben a kérdésben tudnál nekem segíteni, annak igen örülnék.

Előre is köszi!!!

Zsolt

Kedves Zsolt!

ACEA A3 szabványnak megfelelő, félszintetikus vagy szintetikus minőségű, 5W-40-es olajat kell beletölteni. Ilyen például a Shell Helix Ultra 5W-40 vagy a MOL Dynamic Essence 5W-40. A B4184S2 motorkódú változathoz 5,8 liter, a B4184SM motorkódúhoz pedig 4,1 liter olaj kell.

Üdv,
Olajdoki

Suzukimban 10 vagy 15 ezer kilométerenként cseréljek olajat?

2010. június 23., 16:03 Módosítva: 2010.06.23 16:03

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Suzuki Swift Sedan 2003-as évjáratú, 1,3-as, 16 szelepes autóm. 65 ezer km van benne. 10W-40 Shell vagy Castrol motorolajat használok. Csak ezt a két típust szoktam beletenni. A kérdésem az lenne, hogy 10 ezer vagy 15 ezer km-enként cseréljek olajat? Eddig 10 ezer km-enként cseréltem, de az autósboltban az eladó mondta, hogy ezt az olajat elég lecserélni 15 ezer km-enként.

Szeretném biztosan tudni, hogy mennyi km-enként cseréljem? Nem szeretnék bajt csinálni a késői olajcserével.

Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: H. János

Kedves János!

Ebben az autóban 15 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer kell olajat cserélni. A csereperiódus itt nem a használt olajtól, hanem az autótól függ; azaz akármilyen, minőségileg egyébként megfelelő olajat tenne bele, ugyanígy kellene cserélni.

Üdv,
Olajdoki

Samara váltójába motorolaj?

2010. június 23., 15:51 Módosítva: 2010.06.24 09:51
Kedves Olajdoktor!

Az egyik válaszában Samara-váltóba hajtóműolajat javasolt. A Samara javítási kézikönyv (orosz kiadvány, magyarul megjelent, a Maróti Könyvkiadó forgalmazza), valamint a gyári karbantartási útmutató is MOTOROLAJAT ír elő a váltóba. Rengeteget vacilláltam, de internetes kutatás, szakemberek megkérdezése után azt tettem a váltóba, és remekül működött vele. Egyébként pl. Honda Civic (nem az új) esetén ismerősöm két váltót tett tönkre, mert hajtóműolajat tett a váltóba, és oda is motorolaj kell. Még ha hihetetlen is elsőre. Nekem is az volt... de az SKF olajtáblázatot megvizsgálva mégis hihető.

Üdvözlettel:

V. Dániel
Kedves Dániel!

Sajnos az Ön eszmefuttatása túlzottan leegyszerűsíti a dolgot. Ugyanis bizonyos Samarákba valóban motorolaj való a váltóba, más Samarákba pl. API GL-4-es 80W-s egyfokozatú hajtóműolaj. Bizonyos Hondák váltójába szintén motorolaj kell, más Hondákéba MTF-94 szabványnak megfelelő, speciális váltóolaj. Ha én így rávágnám, mint Ön, hogy Samara és Honda váltójába motorolajat kell tenni, akkor sokan tennék tönkre a váltójukat a felületes tanács miatt ugyanúgy, mint ahogy az ismerőse.

Üdv,

Olajdoki

Olaj az Opelbe – GM helyett bármit

2010. június 23., 15:49 Módosítva: 2010.06.23 15:49
3

Tisztelt Olajdoktor!

Milyen olajat javasol egy Opel Agila Z12XE típusú, 2001-es évjáratú autóhoz? A GM olaj hazavágta a motort...

Köszönettel:
Levélíró


Kedves Levélíró!

Sajnos ezt nem először látom leírva. Fogadja együttérzésem. A motorhoz 10W40-es, félszintetikus, ACEA A3-nak megfelelő olajat javaslok, mint például az OMV Bixxol Extra 10W40, vagy a Total Quartz 7000 10W40.

Üdv,

Olajdoki

1.8 TDCi olajcseréje

2010. június 23., 15:48 Módosítva: 2010.06.23 15:48

Tisztelt Olajdoktor!

2005/12 havi 1.8 TDCi Ford Focus (115 LE,114 ezer km) kombim van. Ahogy megvettük az autót, nem tudtuk, milyen olaj van benne és mennyire használt, tehát lecseréltük egyből: Agip Extra hts 5w40-es olajra. Jó választás ez? Esetleg van valami jobb, amit a következő olajcserénél öntsünk bele? És mennyi km után cseréljük le ezt?

Válaszát előre is köszönöm!


Kedves Levélíró!

Sajnos ez az olaj nem felel meg a gyári előírásoknak. A 2000-es években gyártott Fordokhoz szinte kivétel nélkül Ford M2C-913B minőségű olaj való, és ez erre az autóra is igaz. Az olajcsere-periódus 20 ezer kilométer, de legfeljebb 1 év. Az Agip olajok közül a Formula LL FO 5W30 a megfelelő.

Üdv,

Olajdoki


Egy betű csak a különbség. Használhatom?

2010. június 21., 14:20 Módosítva: 2010.06.21 14:20

Tisztelt Olajdoki!

Opel Meriva 1,6 16V /2004/ típusú autómba Q8 5W-40 olajat használok. Opeles besorolása: GM-LL-B-025. A könyve szerint GM-LL-A-025 olaj használatakor 2 év vagy 30 E km a szervizintervallum.

Kérdésem, hogy ezt a Q8 as olajat is használhatom-e ugyanerre a csereperiódusra.

Köszönettel:
lexipadre

Kedves Lexipadre!

Sem ilyen sem más csereperiódussal nem használhatja ezt az olajat, mert a GM-LL-B-025 megléte nem helyettesíti a GM-LL-A-025-öt. Csak GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2-jóváhagyással rendelkező olaj használható. Ilyen például a Q8 G Longlife 5W-30.

Üdv,
Olajdoki

Normális olajfogyás mértéke

2010. június 19., 12:07 Módosítva: 2010.06.19 12:07
6
Tisztelt Olajdoki!

Az egyik kollégámnak van agy 2005-ös Audi A6 2.0 PD TDi autója, az olajfogyasztásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
A szervizben azt mondták neki, normális, hogy eszi az olajat, ne foglalkozzon vele, töltse után. Mivel komolyan fontolgatom, hogy veszek egy ilyen típusú autót, engem azért érdekelne, hogy miért eszi az olajat, miért olyan természetes, hogy eszi, és ha nincs olajfolyás, hova tűnik az olaj?
Mit illik tudni erről a motorról ezzel kapcsolatban?

Előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ferenc
Kedves Ferenc!

Valóban, egyes típusok gyárilag eszik az olajat. Ilyenkor a gyár megadja, hogy mennyi a "normális", és nem számít hibának, ha az olajfogyás ezen belül van. Ez az érték 0-tól 1 literig terjedhet 1000 kilométerenként. Szerencsére az utóbbit azért viszonylag ritkán engedik meg.
A hova tűnik kérdésre több válasz is van, sokszor ezek együttesen vezetnek olajfogyasztáshoz. Először is ott az olaj természetes illékonysága, vagyis párolgása. Ez nem csak azért gond, mert kevesebb lesz az olaj, hanem azért is, mert emiatt sűrűsödik. Mivel az olaj sűrűsége jelentősen befolyásolja a kenőképességét, ezért is kell az olajat bizonyos idő után akkor is lecserélni, ha nem jártak vele sokat. A teljesen szintetikus olajoknak kisebb az illékonyságuk, így ebben is felülmúlják a többi olajat.
Másik tényező a motor illesztései. Ezek lehetnek lazábbak vagy precízebbek. Ha lazábbak, akkor a motor működése során több olaj talál magának utat az égéstérbe, és ég el az üzemanyaggal együtt. Leginkább ez az az ok, amitől az egyes típusoknak más és más a megengedett olajfogyasztása.
Harmadik tényező az olaj viszkozitása. Minél alacsonyabb a nyári viszkozitás annál jobban kering és hűt az olaj, valamint annál üzemanyag-takarékosabb is. Azonban egy vékonyabb olaj könnyebben utat talál magának az égéstérbe. Így ha egy motorhoz 0W30-as vagy 5W30-as olajat írnak elő, akkor a gyártó is tudja, hogy meghibásodás nélkül is magasabb lesz az olajfogyasztás.
A negyedik ok már nem számít "normálisnak". Az olaj a szelepszár-szimeringek vagy a dugattyúgyűrűk mentén is bekerülhet az égéstérbe, ha azok rossz állapotban vannak. Ezt hívjuk belső tömítetlenségnek. Ilyenkor egy kompresszió mérés fel tudja fedni a hiba pontos okát. Nem szabad ilyenkor vastagabb olaj használatával "orvosolni" az olajfogyasztást, mert csak elfedi a problémát és később már a vastagabb olaj is fogyni kezd. Ugyanakkor az egyre vastagabb olaj használatának a motor kenése látja kárát.

Üdv,

Olajdoki

BMW-ben ajánlott idő előtt lecserélni az olajat?

2010. június 18., 14:33 Módosítva: 2010.06.18 14:33

Tisztelt Olajdoktor!

2004-es évjáratú BMW 320d Touringban ajánlott-e a gyártó által előírt 30 ezer kilométer előtt lecserélni az olajat?

Üdv.,
T.

Kedves T!

Csak akkor, ha az üzemeltetési körülmények az átlagosnál nehezebbek. Ilyennek számít például a rendszeres hegyvidéki közlekedés, a rendszeres vontatás, az átlagosnál szennyezőbb körülmények (pl. sivatag), a versenyzés vagy versenyzésszerű vezetési stílus (nem csak alkalmanként) stb.

Üdv,
Olajdoki