Peugeot 406-ba mennyi váltóolaj kell?

2010. június 18., 14:31 Módosítva: 2010.06.18 14:31

Jó estét!

Érdeklődnék, hogy 2001-es évjáratú Peugeot 406 1.8 16w típusba mennyi váltóolaj kell?

Kedves Levélíró!

2 liter kell bele, de hacsak el nem folyt, nincs rá szüksége, ugyanis nem kell benne olajat cserélni.

Üdv,
Olajdoki

Az ár nem számít, csak a legjobb legyen

2010. június 18., 14:18 Módosítva: 2010.06.18 14:18

Tisztelt Olajdoki!

Kérdésem az volna, hogy egy 1991-es évjáratú Golf 2 1.8 8V Gti-be milyen olaj volna a legtökéletesebb?

Az ár nem számít, csak a legjobb legyen.

Előre is köszönöm a segítségét. Zoli

Kedves Zoli!

Ez esetben egy 5W-40-es, szintetikus olajat javaslok, mint például a Valvoline Synpower 5W-40 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W-40.

Üdv,
Olajdoki

Olcsó belga olaj a Merivához

2010. június 16., 10:29 Módosítva: 2010.06.16 10:29

Kedves Olajdoktor!

Rendszeresen járok Belgiumba. Ott vettem (boltban) 5W-50-es fullszintetikus olajat.

Családi autónk egy Opel Meriva 1,4-es, amivel inkább sportosan közlekedek és hosszú távokat. A kint vásárolt olajat nem ismerem, belga gyártmány, de mivel elég olcsó volt, 1500 Ft/2 liter, betáraztam belőle. Mivel specifikáció nincs feltüntetve rajta, ön szerint használhatom az autónkba? Ha nem, milyen autóba lehet jó?

Üdvözlettel,
Görgei Csaba

Kedves Csaba!

Sajnos ez az olaj nem megfelelő a Merivához. GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2 jóváhagyással rendelkező, 0W-30-as, 0W-40-es, 5W-30-as vagy 5W-40-es olajra van szükség. Megfelelő például az OMV Bixxol Spezial G 5W-30 vagy a Total Quartz 9000 Energy 5W-40.

Az Ön által vásárolt olaj, ha tényleg 5W-50-es, teljesen szintetikus, akkor használható a legtöbb korszerű vagy használt autóhoz, ahol nincs speciális szabványkövetelmény az olajjal szemben. Az Opelekhez, Volkswagenekhez, Seatokhoz, Audikhoz és Skodákhoz általában olyan olaj kell, ami rendelkezik a gyártó jóváhagyásával, de a többi autómárkánál ez nem jellemző.

Üdv,
Olajdoki

A meleg-oldali értékhez ragaszkodom

2010. június 15., 09:21 Módosítva: 2010.06.15 09:21

Tisztelt Olajdoktor!

1,3-as Yarisomba aktuálissá válik a 150 000 km-es olajcsere. A gyártó API SL teljesítményszintet ír elő és ajánlja az 5W-30-at. Mivel dinamikusan vezetek, Castrol Magnatec 5W-40-et használok, ami részszintetikus, de SM szintű.

Válthatok-e ennyi km után 0W-40-re vagy használjak 5W-40 fullszintetikus olajat?

A meleg-oldali értékhez ragaszkodom.

Köszönettel: Nagy László

Kedves László!

Semmi akadálya a 0W-s olaj használatának, a futott kilométertől függetlenül. A 0W-s olaj viszkozitása hideg állapotban közelebb van az ideálishoz, mint az 5W-s vagy a 10W-s olajé, ezért jobb védelmet biztosít a motornak már indítástól kezdve.

Üdv,
Olajdoki

Az előírt olaj drága. Van alternatíva?

2010. június 14., 10:12 Módosítva: 2010.06.14 10:12

Tisztelt Olajdoki!

Segítségedet kérem Renault Laguna Grandtourom (év: 1996 cm³, 1998, kW: 84, motorkód:F3RJ728) váltóolaj választásához. A gépkönyvében elf gyártmányú tranself TRX 75W-80-at (adatlapján API GL-4+ Super High Performance: SHP besorolás szerepel) ír elő. Ez az olaj nehezen elérhető és rendkívül drága, 2000 Ft belőle 0,5 liter, ráadásul 3,1 literes feltöltési adatot találtam egy „olajos" honlapon, ez így elég húzós lenne. Kérlek, segíts megfelelő alternatívát találnom!

Köszönettel: Németh Ákos

Kedves Ákos!

Javaslom, hogy szorítsd össze a fogad és fizesd ki a drága olajat, ha szeretnéd hosszú távon üzembiztos állapotban tudni a váltódat. Olyan speciális konstrukcióról van szó ugyanis, ahol egyszerre vannak jelen a korrózióra érzékeny sárgaréz szinkrongyűrűk és a GL-5-ös adalékszintet megkövetelő extrém nyomás. Normál GL-5-ös olaj használata viszont kizárva, ugyanis az olyan korrozív adalékokat tartalmaz, ami árt a sárgaréznek. Így hát ha sikerülne is más márkájú olajjal kiváltanod, az sem lenne olcsóbb, mert az ilyen olajat minden olajtársaság méregdrágán adja.

Amúgy a pontosítás kedvéért: az én adataim szerint Tranself TRJ kell a váltóba (ez összhangban van a motorkódban szereplő RJ-vel is), a TRX - ennél a típusnál – a differenciálműbe való.

Üdv,
Olajdoki

Golfnak olajat

2010. június 13., 07:41 Módosítva: 2010.06.13 07:41

Milyen olajat tegyek Golf V 1.4 benzines,  55 kW-os motorba (60 000 km)?

kössz!

Kedves Levélíró!

Egy VW 504.00 szabványnak megfelelő, szintetikus motorolaj ideális választás ehhez az autóhoz. Ilyen olaj például a MOL Dynamic Gold Longlife 5W-30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W-30.

Üdv,

 
Olajdoki

Hogyan ellenőrizhetem a márkaszervizes olajcserét?

2010. június 11., 16:57 Módosítva: 2010.06.11 16:57
1

Tisztelt Olajdoki!

Hogyan tudom leellenőrizni márkaszerviznél, hogy valóban azt az olajat tették-e bele, amit kértem? Ha például nem nézhetem meg, ahogyan cserélik.

Köszi válaszod

Kedves Levélíró!

Sajnos sehogyan sem. Az, hogy egyáltalán lecserélték-e az olajat, még leellenőrizhető volna egy laborvizsgálattal (aminek a költsége az olajcsere költségével vetekszik), de hogy pontosan azt töltötték-e bele, amit Neked mondtak, azt nem fogod tudni kideríteni.

Üdv,
Olajdoki

Egy kis kiegészítés az Olajdoki válaszához, illetve két jó tipp: ha gyanakvó vagy, legalább az olajsapkát ne húzd rá, vagy töltsd túl kicsit az olajszintet, mielőtt leadod a kocsit a szervizben. Ha cserélik az olajat, a sapkát biztosan meghúzzák, a szintet ők nem fogják túltölteni. Innen tudod ellenőrizni, hogy legalább kicserélték-e az olajat. Csikós Zsolt

Tavalyról maradt olajat felhasználhatom?

2010. június 10., 11:33 Módosítva: 2010.06.10 11:34

Tisztelt Olajdoki!

Van egy 1996-os, 1,3-as, megkímélt (68 LE, 75 ezer km) Swiftem. Én kizárólag Valvoline olajjal használom, ami szerintem árban is és minőségben is középkategóriás, megfelelő a 68 pacihoz.

Legutóbb két éve 10W-40-es, félszintetikus Valvoline Durablend olajat kapott a motor (kedvező áron 5 literes kiszerelésben vettem, de csak 3,5 kell bele). Azóta az olaj 12 ezren át szolgálta a motort, tudomásom szerint a félszintetikus olajnál 15 ezrenként kell cserélni az olajat. A maradék 1,5 litert kannájában tároltam, a garázs egyik hűvösebb szegletében.

Igaz, nem tétel az ára, de a 2–3 ezer is csak pénz.

Felhasználhatom-e egy idei, nyár eleji olajcserére, hasonló 10w-40 szabványú félszintetikushoz?

Amennyiben ilyet nem, hanem másik típusú vagy gyártmányú félszintetikus olajat találok (kb. 2 liter) hasonló szabvánnyal, összekeverhetőek-e márkán vagy gyártmányon belül, vagy gyártmányon kívül?

Tisztelettel, válaszát várva. Üdvözlettel: Scampolo

Kedves Scampolo!

A jó hír az, hogy felhasználhatja a korábban megmaradt olajat. A rossz pedig az, hogy az olajat évente egyszer legalább cserélni kell, függetlenül a megtett kilométertől, így ha 2 éve cserélt utoljára olajat az autóban, az nem jó. A használatba vett olaj ugyanis nem őrzi meg úgy a minőségét, mint egy olyan olaj, amit még ki sem töltött a flakonból. A motorban ugyanis szennyező anyagok kerülnek az olajba, amelyek akkor is „dolgoznak", amikor az autó áll. Ezért fontos a legalább évenkénti olajcsere, kivéve az olyan speciális esetekben, ahol a gyártó kifejezetten megengedi az ennél hosszabb periódust (jellemzően speciális olaj használata mellett).

Üdv,
Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Nekem nem Maseratim vagy Maybach & Bentleyem van, csak egy 1996-ban gyártott (77 ezer kilométert futott, „sokak szerint igénytelen") szutyukim, amivel a taxisok úgy 300 ezreket mentek minden bontás nélkül.

Törésteszt? Az nincs, igaz!, ahogy az első Golf GTI-nek (koporsó) sem volt, amiben – igaz, csak most 77 ezer van a 14 évére, így szerintem a 10W-40-es Valvolinnel beéri (anno az ezerkettes zsigulimat is megfelelően, Agippal kényeztettem, figyelve a lefutott kilométerre) és tartva azt.

Persze, hogy nem őrzi meg a minőségét, mert éri a láng és ezzel csökken a viszkozitása, akár egy lángossütőben az olajnak.

Amúgy Olajdoki! Igazad lehet, de tedd a szívedre a kezedet: te minden évben, futásteljesítménytől függetlenül lecseréled az olajat? Ebben meg elég egy néma nem fejmozgatás.

Én évente jó, ha belerakok úgy 5–8 ezret.

Amúgy nálunk anno apám révén az autó egyfajta családtag volt. Apám – hivatásosként, tele a maximális körplecsnivel a jogsijában – megtett 2 millió km-t balesetmentesen, kisbuszban anno, és sajna az autóban élte le az életét az országút csavargójaként, amit olykor tisztelek, olykor meg nem.

Amúgy köszi a választ. Szóval a régi megnyitott vagy 1,5 literest fel lehet használni egy bontatlanhoz, legfeljebb le kell szűrni.

Amúgy meg mindent köszönök, Olajdoki!

Kedves Scampolo!

Én egy szabálykövető ember vagyok, ezért igen, lecserélem évente az olajat, pedig kilométerben még nem kellene. Ha nem foglalkoznék hivatásszerűen olajszakmai kérdésekkel, akkor valószínűleg nem tudnám, hogy ez milyen fontos és lehet, hogy én is félvállról venném. Semmilyen személyes tapasztalat nem elég ahhoz, hogy egy előírást figyelmen kívül hagyjunk. Gondolj csak bele: lehet, hogy száz esetből egyszer adódik olyan műszaki probléma, ami az olajcsere-periódus túllépéséből fakad, de amennyit ilyen esetben rá kell költeni, az nem áll arányban a megspórolt összeggel. Van száz ismerősöd, aki mind megerősítette neked, hogy „nem, ilyen probléma nem fordulhat elő”? Magyarul: mert Te nem ismersz olyat, akinél ez gondot okozott, akkor nincs is? Ráadásul az olajra visszavezethető műszaki problémák elég alattomos dolgok: az esetek nagy részében utólag nehéz rájönni, hogy a nem megfelelő olaj vagy a túlhasználat okozta őket. Tehát jó eséllyel az sem tudja Neked megerősíteni a probléma létét, akinél előfordult, mert nem tudja az okát, csak azt, hogy „Jé! Mennyit kell költeni erre az autóra!”. Nem akarom megváltoztatni a döntésed, hiszen a Te autódról van szó, és valószínűleg ha akarnám, se tudnám. Csak azért válaszoltam, hogy tudd: még ha Te nem is cseréled évente az olajat, attól még az évenkénti olajcsere nem fölösleges hülyeség, hanem az autóról való felelős gondoskodás része. Ja, és egy szóval sem mondtam, hogy le kell szűrni az olajat...

Üdv,
Olajdoki

Mercedesbe sebváltóolajat

2010. június 8., 11:22 Módosítva: 2010.06.08 11:22

Tisztelt Uram,

Szeretném megkérdezni, hogy a megfelelő olajat tettem-e bele az autóm sebváltójába.

Mercedes c200 cdi 2004-es évjáratú az autóm. A Castrol SMX-S típust adták a boltban.

Várom a szíves válaszát.

Köszönöm, Dénes

Kedves Dénes!

Ebben a váltóban – normális esetben – nem kell olajat cserélni. Ha mégis kell, mert mondjuk elfolyt, akkor MB 235.10 minősítéssel rendelkező, speciális olajra van szükség. Ilyen például az ESSO Gear Oil MB 317. A Castrol olaja sajnos semmilyen Merci-jóváhagyással nem rendelkezik…

Üdv,
Olajdoki

Fekete az olaj. Baj?

2010. június 6., 07:24 Módosítva: 2010.06.06 07:24

Tisztelt Olajdoktor!

Az immár 4 éves 1.9JTD Fiat Stilóban most cseréltem olajat második alkalommal, mióta nálam van. A korábbi alkalommal Shell Helix 5W-40-et kapott. A szervizkönyv szerint az olajcsere-periódusa 20 000 km, ámbár a szerviz az olajra 15 E km-t adott meg. Most 18 500 km után lett lecserélve. A leeresztett olaj NAGYON fekete volt. Selénia 5W-40 WR-t tettem bele. Az olaj a nívópálcán azonban továbbra is fekete, nem méz színű, valamint az indítómotor hallhatóan többet forog, mielőtt a motor beindulna. Kérdés: Károsodhatott a motor? Van valamilyen adalék, amivel segíteni tudok a motornak? Leeresszem az új olajat, hogy át tudjam tisztítani valahogy a motort, vagy normális, hogy a nívópálcán fekete az olaj? Az autót sokat használom, félévente  kb. 20 E km belemegy. Tempósan. :)

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Nem 20, hanem 30 ezer kilométer a típusra vonatkozó csereperiódus (max. 1 év). Lehet, hogy a szervizkönyv még 20 ezret ír, de az azóta frissített adatok már 30 ezret engednek meg. Úgyhogy túlhasználatról szó sincs. Az meg normális, hogy az olaj fekete. A legtöbb motorban az olaj néhány óra használat után fekete lesz, mert az olaj diszpergens adalékai szuszpenzióban tartják a szennyeződéseket. Emiatt egyáltalán nem kell aggódni, az olaj teszi a dolgát és tenni is fogja a csereperiódus végéig. Nem kell bele adalék, nem kell átmosni, csak használjon mindig minőségi olajat (a Selénia is az) és cserélje előírás szerint.

Üdv,
Olajdoki

Motorolajat Fabiába

2010. június 5., 09:08 Módosítva: 2010.06.05 09:08

Kedves Olajdoki!

2003-as 1.416V 101 LE-s Skoda Fabiába milyen motorolajat válasszak?Főleg városban használjuk! 106 000 km van benne.

Segítségét előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Optimális választás ehhez az autóhoz egy 10W-40-es viszkozitású, félszintetikus motorolaj. Ilyen például a Mobil Formula S 10W-40 vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W-40.

Üdv,
Olajdoki

Csak a legjobbat szeretném beletenni

2010. június 4., 11:04 Módosítva: 2010.06.04 11:04

Tisztelt Olajdoktor!

2000 cm³-es, 136 LE-s Astrába esedékes lett az olajcsere. Eddig 10-40-es Castrol olaj volt benne, kérdésem az lenne, hogy érdemes-e 5-40-es olajra váltani, vagy maradjak ennél a viszkozitásnál? Ár tényező nem igazán számít olajcserénél nálam, csak a legjobbat szeretném beletenni.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Ha csak szigorúan műszaki szempontból nézzük, akkor érdemes, mert az 5W-s olaj kevésbé sűrű hidegen, így a motor kevesebbet kopik hidegindításkor. De azt nem írta meg, hogy milyen évjáratú az Opel, mert ha csak néhány éves, akkor nem is 5W-40-es, hanem GM-LL-A-025 jóváhagyással rendelkező, 5W-30-as olaj kell bele.

Üdv,
Olajdoki

A gyári vajon miii?

2010. június 3., 11:51 Módosítva: 2010.06.03 11:51

Kedves Olajdoki!

Egy Audi A4 1.9 TDI automata váltós, 1997-es évjáratú autó automata váltójába keresek olajat. A gyárit javasolták hozzá, de az nem tudom, hogy mi, mellesleg 9 liter kell belőle, nem szeretném, ha túl drága lenne. Előre is köszönöm!

Üdv,
G. Z.

Kedves G. Z.!

Valóban speciális olaj kell a váltóba, konkrétan VW G 052 162 (VW TL 52162) minőségű. Ez az automataváltó-olaj speciális súrlódásmódosító adalékot tartalmaz, kifejezetten ennek a váltónak az igényeit figyelembe véve. De szerencsére nem csak a VW gyári váltóolaj felel meg, hanem például az ESSO ATF LT 71141 vagy a Fuchs Titan ATF 3353 is. Ezek sajnos nem olcsó olajok, de ez egy szükséges befektetés a váltó hosszú távú működőképessége szempontjából.

Üdv,
Olajdoki

Az autósbolt ajánlásával

2010. június 3., 11:51 Módosítva: 2010.06.03 11:52

Kedves Olajdoki!

Egy 2007. augusztusi Renault Clio Sportban szeretnék olajat cserélni. Eddig Mobil Synt S 5W-40 olajat használtam. Most viszont Mobil Super 3000 x1 olajat ajánlottak az autósboltban. Kérdésem az lenne, hogy használható-e ebben a típusban ez az olaj, ill. Ön milyen olajat javasolna a fenti autóba?

Válaszát köszönöm!

Üdvözlettel,
Kiss István

Kedves István!

A Mobil Synt S 5W-40 és a Mobil Super 3000 X1 5W-40 gyakorlatilag ugyanaz az olaj. A Super 3000 X1 5W-40 lobbanáspontja pár fokkal magasabb lett, a dermedéspontja alacsonyabb, de ugyanazoknak a szabványoknak felelnek meg, ugyanazokkal az OEM jóváhagyásokkal rendelkeznek, tehát mindenütt, ahol eddig megfelelt a Synt S 5W-40, a továbbiakban használható a Super 3000 X1 5W-40.

Üdv,
Olajdoki

Olaj ALTErnatíva

2010. június 3., 11:51 Módosítva: 2010.06.03 11:51

Tisztelt Olajdoktor!

Nekem egy SEAT ALTE 1.6 benzines autóm van. Castrol 10W-60 edge sport olajat beletehetem? Vagy milyet ajánlanak? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, Tibor

Kedves Tibor!

Ilyen magas melegoldali viszkozitású olaj használata akkor ajánlott, ha a magas motorhőmérséklet a jellemző, azaz sokat van használva a motor magas fordulatszámon. Mivel ezek az olajok ilyen esetben sem hígulnak fel nagyon, ezért a kenőfilm optimális marad. De ez azt is jelenti, hogy kevésbé optimális a használatuk egy normál körülmények között üzemeltetett motor esetén. A vastagabb olajfilm ellenállásának leküzdésére a motornak több energiát kell fordítani, ami azt jelenti, hogy egy picit nagyobb fogyasztás és alacsonyabb leadott teljesítmény várható. Tehát használhat ilyen olajat, de csak sportos vezetési stílus mellett éri meg.

Üdv,
Olajdoki

Használati utasítás szerint

2010. június 2., 10:23 Módosítva: 2010.06.02 10:23

Kedves Olajdoktor úr!

A közelmúltban vásároltam egy 2005-ös évjáratú Mitsubishi Lancer 1.6 szgk.-t. 90 000 km van az autóban. Milyen olajat tudna ajánlani? A használati útmutatóban ennyi információt találtam:
ACEA klaszifikáció: For service A1, A2 vagy A3
API klasszifikáció: For service SG vagy jobb

Az ár mindegy, nem a motorolajon szeretnék spórolni. Az autó vegyesen van használva autópályán és városban.

Üdvözlettel: Márton

Kedves Márton!

Egy félszintetikus, 10W-40-es motorolaj optimális választás ehhez az autóhoz. A felsorolt minősítések vagylagosan értendők, tehát elég ha az egyikkel rendelkezik az olaj. A jó hír az, hogy ezek egyáltalán nem magas követelmények, így szinte minden mai motorolaj teljesíti valamelyiket. Javaslataim: MOL Dynamic Transit 10W-40 vagy Shell Helix Plus 10W-40.

Üdv,
Olajdoki

A1/B1 helyett A3/B3

2010. május 31., 09:51 Módosítva: 2010.05.31 09:51

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég voltam olajcserén a 2004-es évjáratú BMW 118D típusú gépemmel és a szerelő Castrol Magnatec A1 5W-30-as olajat rakott bele. Ha jól olvastam, ennek az olajnak A1/B1 minősítése van, a kocsi gépkönyve viszont A3/B3-at ír. Kérdésem, hogy jó lesz-e bele ez az olaj, vagy cseréljem ki másikra minél előbb?

Üdv:
Miklós

Kedves Miklós!

Ez az olaj nem használható A3/B3 minőségű olaj helyett, mert túl alacsony a HTHS viszkozitása. Javaslom a gyártó előírása szerinti LongLife-01 vagy 04 szabványnak megfelelő olaj használatát, mint például a Castrol Edge 0W-30 vagy 5W-30.

Üdv,
Olajdoki

Kézikönyv vs. márkaszerviz

2010. május 26., 13:40 Módosítva: 2010.05.26 13:40

Egy Chevrolet Lacetti 1,4-es autóm van. A kezelési kézikönyv az 5W-30-as viszkozitású olajat ajánlja az autóhoz. Eddig a garancia miatt márkaszervizben szervizelték évente az autót. Az első alkalommal 10W-40-es olajat öntöttek bele, a második és harmadik évben 5W-40-est. Most 4 éves az autó, kérdésem, hogy milyen olajat vegyek bele? A kézikönyv szerintit, vagy a márkaszervizben használtat? Lehet, hogy ők tudnak valamit, amiért nem a kézikönyv szerinti olajat töltötték az autóba?

Kedves Érdeklődő!

A 2006-os, 1,4-es Lacettikhez nem az 5W-30-as olaj az egyedüli, amit a gyártó megenged. Ugyanúgy használható 5W-40-es vagy 10W-40-es olaj is, mindaddig, amíg teljesíti az API SL vagy az ILSAC GF-3 szabvány előírásait. Ár-érték arányban ehhez az autóhoz inkább az 5W-30-ast, vagy az 5W-40-est javaslom, mint a 10W-40-est.

Üdv,
Olajdoki

Kell-e adalék az olajba?

2010. május 25., 14:45 Módosítva: 2010.05.25 14:45

Kedves Olajdoki!

A kérdésem: a Wynns olajcsere előtti adalék használata után ki kell-e öblíteni a motort, vagy nem szükséges, a termék neve Wynns Oil System Cleaner.

Köszönöm

Kedves Levélíró!

Ez nem egy "olajcsere előtti adalék", hanem egy detergens és diszpergens adalékcsomag, ami a kisebb szennyeződések semlegesítését a nagyobbaknak pedig a szuszpenzióban tartását hivatott biztosítani. Tehát ezt nem olajcsere előtt kell (lehet) használni, hanem attól függetlenül. A szépséghibája annyi, hogy az olaj eleve tartalmaz ilyen adalékokat, méghozzá elegendő mértékben a szennyeződések okozta problémák megakadályozására. Fölöslegesnek tartom a diszpergens/detergens adalékok szintjének növelését, annál is inkább, hogy ha túl sok van belőlük, akkor ők maguk okozhatnak lerakódásokat.

Üdv,
Olajdoki

Ford vagy Castrol

2010. május 23., 07:22 Módosítva: 2010.05.23 07:22

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2002-es, 1,8-as, benzines Ford Focusom van, és most nem tudom eldönteni, hogy a gyár Ford Formula 5W-30-as vagy a Castrol Magnatec 5W-30 A1 válasszam. Az autót vegyes használatban használom. Az előző tulajdonosa Fina First 5W-30-at használt.

Előre is köszönöm. Tisztelettel:

László

Kedves László!

Mindkét olaj félszintetikus, 5W-30-as, és megfelel a Ford M2C913-B specifikációnak, így a választás nem annyira műszaki kérdés. Döntési szempont lehet a termék ára, beszerezhetősége vagy a márkaszimpátia.

Üdv,
Olajdoki

Shell vs. Total

2010. május 21., 14:18 Módosítva: 2010.05.21 14:18

Kedves Olajdoki!

Tanácsodat szeretném kérni, hogy egy 2006-os, 1,4-es benzinesbe (30 000 km) milyen olajat tegyek? 5W-40?

Idáig Total volt benne, most a márkaszerviz Shellt akar beletenni. A két olaj között mi a különbség (adalékanyag)?

Köszönöm:
Z

Kedves Z!

Az olaj márkája számít a legkevésbé, sokkal fontosabb, hogy az adott márkán belül milyen minőségű olajat választasz. Ehhez a típushoz a Shell termékei közül a Helix Plus 5W-40-et, a Total olajok közül pedig a Quartz 9000 5W-40-et ajánlom. Az adalékok pontos keverési aránya között persze akad különbség, de a végtermék mindkét esetben bőven megfelel az autó igényeinek.

Üdv,
Olajdoki

Jó a Skodámba a 10W-40?

2010. május 21., 14:18 Módosítva: 2010.05.21 14:18

Kedves Olajdoki!

1989-es évjáratú Skoda 120L típusú autóm van és meglepődve tapasztaltam, hogy a legutóbbi olajcserémnél (amit sajnos nem én végeztem) 15W-40 olajat töltöttek az autómba (1,5 éve kb.). Most szeretném megint cserélni. Mehet bele a 10W-40? Mol Dynamic 10W-40-re gondoltam, meg a Castrol Magnatec 10W-40 és a Shell HELIX PLUS VB 10W-40 jöhetnek számításba. Kérem, segítsen, melyik nem használható, vagy nem ajánlott. Jó egyáltalán a 10W-40? 4 liter olaj elég? Az autó valósan 84 E km-t futott.

Kedves Levélíró!

Igen, mehet bele bármelyik 10W-40-es olaj a felsoroltak közül, mindegyik megfelelő. A mennyiség inkább 5 liter, mint 4, mivel olajszűrőt is kell cserélni és azzal együtt már nem elég a 4 liter.

Üdv,
Olajdoki

Mitől habosodik a motorolaj?

2010. május 21., 14:17 Módosítva: 2010.05.26 11:06

Üdv!

Kérdésem az lenne, hogy mitől habosodik a motorolaj a beöntőnyílásnál és a kupakon is?

Köszönöm!
Sanyi

Kedves Sanyi!

Ha az olajsapka alján vékony, fehér habréteg jelenik meg, az többnyire a párakicsapódás miatt van. Ez főleg hideg időben fordul elő, ha rövid utakra használják az autót és nincs ideje a motornak felmelegedni. Ha nem ilyen körülmények között jelent meg, és egy kiadósabb autózás után sem tűnik el, akkor akár hengerfej-probléma tünete is lehet, de annak egyéb jelei is vannak. Ilyen például a hűtővíz szintjének csökkenése vagy az olaj állagának megváltozása.

Üdv,
Olajdoki

Inkább én cserélnék olajat

2010. május 19., 14:48 Módosítva: 2010.05.19 14:48

Tisztelt Cím!

2008. április havi, 1,2 16v-s Thaliánk van. Sajnos nekem nem egyértelmű az autó gépkönyvéből, hogy 5/40-es vagy 10/40-es olaj kell bele. A második kötelező szervize lesz, és költségkímélésként szerettem volna bele venni motorolajat.

Az első szervizénél nem voltam jelen, így nem tudom, melyik fajtából lett feltöltve.

Előre is köszönöm a segítségét!

Tisztelettel: egy laikus

Kedves Érdeklődő!

Mindkét olaj használható, de tekintettel az autó egész fiatal korára, én egy ACEA A5/B5 szabványnak megfelelő, 5W-30-as olajat javaslok hozzá. Megfelel például a Total Quartz Ineo ECS 5W-30 vagy a Repsol Elite Fuel Economy 5W-30.

Üdv,
Olajdoki

Kell-e váltóolajat cserélni?

2010. május 19., 14:47 Módosítva: 2010.05.19 14:47

Tisztelt Olajdoktor!

Milyen motorolajat tegyek egy 2003. 11. havi 1,9TDI Audi A3-ba? Futott km: 89 000. A motorkód: BKC.

Jó a 10W-40, vagy 5W-40-es kell bele? Nem szeretnék long life csereperiódust.

A váltóolajat mikor kell cserélni, egyáltalán kell-e, és ha igen, milyen olaj kellene bele?

Köszönttel:
EdM

Kedves EdM!

Nem jó bele a 10W-40-es olaj, mert a minimális elvárás az olajjal szemben - normál csereperiódus mellett - a VW 505.01 jóváhagyás, ez pedig csak egyes 5W-40-es, illetve 5W-30-as olajoknak van meg. Megfelel például a Mobil Super 3000 XE 5W-30 vagy a Fuchs Titan Supersyn Plus 5W-40. Ebben a típusban nem kell a váltóban olajat cserélni.

Üdv,
Olajdoki