Kell-e a váltóban olajat cserélni?

2009. szeptember 10., 20:50 Módosítva: 2009.09.10 20:50

Helló Doki!

Kell-e (és ha kell, milyen időközönként), a váltóban olajat cserélni? (Az autó egy '97-es VW Sharan 1.9 TDI, 110LE )

Válaszát előre is köszönöm!

Sz. Norbert


Kedves Norbert!

A gyártó nem ír elő váltóolajcserét, csak azt, hogy 30 ezer kilométerenként ellenőrizze. Ha kell, Dexron III minőségű olajjal töltse után, akkor is ha a váltó manuális!

Üdv,

Olajdoki

Miért kell évente olajat cserélni?

2009. augusztus 27., 12:58 Módosítva: 2009.08.27 12:58
Kedves Olajdoki!

Miért kell évente olajat cserélni, ha ezt a futásteljesítmény nem is indokolja, ill. mitől kell kétévente bizonyos olajtípusok esetén?
 
Kedves Levélíró!

Az olaj öregedése akkor is zajlik, amikor a motor nem jár. Az üzemanyag legalább minimális mértékben keveredik az olajjal; a hő, a levegő oxidáló hatása folyamatosan teszi tönkre az olajat. Továbbá az is jellemző, hogy aki nem rak bele egy év alatt a csereperiódusnak megfelelő kilométert, az rövidebb utakra használja az autót, valószínűleg sok városi kilométerrel. Ez a fajta használat az átlagosnál nagyobb igénybevételt jelent, így kevesebb kilométerből is összejön ugyanakkora igénybevétel.

Kétéves csereperiódust általában speciális összetételű, szintetikus olajokkal lehet igénybe venni, amelyek jobban ellenállnak mind a kilométerek, mind az idő okozta hatásoknak. Ezek is csak ott használhatóak hosszú csereperiódusú olajként, ahol az autó gyártója ezt megfelelő módon tesztelte, és az adott motortípus számára a hosszú csereperiódust jóváhagyta. Ráadásul a legtöbb ilyen konstrukciónál ott a számítógép, amely bármikor soron kívüli olajcserére küldheti az autóst, ha a regisztrált adatok alapján szükségesnek ítéli.

A csereperiódusok − akár kilométerben, akár évben vannak megadva − nem kőbe vésett, mindenütt érvényes számok. Ezek csak a gyártó becslései, méghozzá azt is figyelembe véve, hogy inkább ezerszer cseréltetik korábban az olajat a kelleténél, mint egyszer később. Hiszen az olaj ára és a motor ára még csak össze sem hasonlítható.

Üdv:
Olajdoki

Mi a különbség az 5W-30 és 0W-30 között?

2009. augusztus 24., 11:55 Módosítva: 2009.08.24 11:55
Tisztelt Olajdoktor!

Olvasgatva a Mobil olajak paramétereit feltűnt, hogy a Mobil Super FE Special 5W-30 olaj viszkozitása 40 fokon alacsonyabb, mint a Mobil 1 0W-30 viszkozitása. Úgy tudom, hogy a SAE fokozat első számjegye a hidegoldali viszkozitást tükrözi.
5W-30
Viszkozitás 40°C-on: 53,6 cSt
Viszkozitás 100°C-on: 9,9 cSt

A másik pedig:
0W-30
Viszkozitás 40°C-on: 56 cSt
Viszkozitás 100°C-on: 10,3 cSt

Az utóbbi miért kapott 0W, az előbbi pedig 5W „osztályzatot”?

Köszönöm a választ!
Zoltán
 
Kedves Zoltán!

A Mobil Super FE Special 5W-30 40°C-on mért viszkozitása 58,6 cSt, nem pedig 53,6, és így már helyreáll a világ rendje. (Lásd: itt)

Bár azt megjegyzem, hogy a téli viszkozitási osztálynak nem a 40°C-on mért viszkozitáshoz van köze.

Üdv:
Olajdoki

Peugeot 306 már nem eszi az olajat

2009. augusztus 18., 11:03 Módosítva: 2009.08.18 11:03
Tisztelt Olajdoki!

A következőkre lennék kíváncsi:

Az autómba (Peugeot 306 XN 1996-os évjárat, 166.000 km) a Total Quartz 7000 10W-40 olajat használom; az olajat 15.000 km-enként cseréltem (165.000 km-nél volt csere). Nem károsodott a motor? Azért szeretném tudni, mert a kezelési könyvében a csereperiódusra nem találtam semmit.

A másik kérdésem: a mostani olajcsere előtt egy kicsit az olajat is fogyasztotta (a könyvében is van erről szó, hogy egy kicsit eszi); most, hogy kicseréltem az olajat, semmi olajfogyást nem tapasztalok, és a kipufogófüst sem kékes színű. Mitől lehet ez?

Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
NK
 
Kedves NK!

Nem kell motorkárosodástól tartania, mert mind a csereperiódust, mind az olajminőséget megfelelően lőtte be. Ha jól értem, ugyanazt az olajat használta eddig is, és most is, mégis megszűnt az olajfogyasztás. Biztos választ erre nem tudok adni, rengeteg oka lehet. Egyrészt az olajfogyasztás függ az üzemeltetési körülményektől is, tehát ha mondjuk olajcsere óta nem terhelte meg nagyon a motort, akkor lehet, hogy most 1000 km alatt nem volt, de később visszatér. Másik lehetséges ok, ha esetleg az előző olajcsere alkalmából nem pont az került bele, amit Ön gondolt. Persze ha ott volt, netalán személyesen Ön végezte, akkor ezt a lehetőséget elvethetjük.

Üdv:
Olajdoki

Pörgős Suzuki Swift 1.0

2009. augusztus 17., 10:52 Módosítva: 2009.08.17 10:52
Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy 2000-es évjáratú 1.0 Swiftbe, ami 167.000 km-t futott, melyik olajat javasolja inkább: Castrol Magnatec 10w-40 vagy Valvoline Maxlife 10W-40? Jelenleg Magnatec van benne, érdemes Maxlife-ra váltanom? Sokat megyek, és mindig forgatom rendesen a kis fűnyírómotort - 5-6000 rpm…

Köszönettel:  
Attila
Kedves Attila!

Ha sokat forgatja ennyire a motort, akkor inkább egy 5W-50-es vagy 10W-60-as, szintetikus olajat javaslok, mert az jobban bírja. Maradhat a Castrolnál, és használhatja a Castrol Edge Sport 10W-60-at, vagy válthat Valvoline-ra, és használhatja a VR1 Racing 5W-50-et.

Üdv:
Olajdoki

MaxLife vagy GTX High Mileage?

2009. augusztus 12., 12:22 Módosítva: 2009.08.12 12:22
Kedves Doktor Úr!

1998-as évjáratú Ford Fiestámba keresek olajat. A jármű 130.000 kilométer körül futott eddig, ezért olyan olajakat nézegettem, amelyeket ilyen sokat szaladt autókhoz fejlesztettek ki.
A Castrol és a Valvoline keverékei jó választásnak tűnnek az ár-érték arányuk miatt. Ön melyiket javasolja?
Viszkozitás vonatkozásában mindegy, hogy 10W vagy 15W társul a 40-hez? A típuskönyv 5W-30-as "mixet" javasol, de azt olvastam, hogy sokat járt motorokba érdemes kicsit nagyobb viszkozitásút tölteni…


Köszönettel és üdvözlettel:
Balázs
 
Kedves Balázs!

A Valvoline Maxlife FE 5W-30-as olajat javaslom, mert az áll a legközelebb az eredeti gyári szabványhoz. Bár Ford-jóváhagyása nincs, de ACEA A1-es olaj, ami már majdnem ugyanaz. A „sokat futott motorba vastagabb olaj” beidegződés ellen én sokat küzdök ebben a rovatban. Kizárólag az olajfogyasztást produkáló motoroknál lehet ennek létjogosultsága, ott is csak a nyári viszkozitást szabad emelni. Mivel a Maxlife tömítésregeneráló adalékot is tartalmaz, lehet, hogy még az 5W-30-at sem fogja enni a motor.
Nagyon jó a véleményem a Castrol olajokról is, de 15W-s olajat nem szeretek ajánlani − nagyon kevés kivételtől eltekintve −, mert télen nagyságrendekkel rosszabbul teljesít, mint egy 10W-s vagy 5W-s olaj.

Üdv:

Olajdoki

Kétütemű dízelbe milyen olajat?

2009. augusztus 10., 09:59 Módosítva: 2009.08.10 09:59

Tisztelt Olajdoktor!

Érdeklődnék, hogy kétütemű diesel motorba milyen motorolajat érdemes tenni?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Itt is az a szabály, mint mindenütt: a gyári előírásnak megfelelőt. Jelenleg a kétütemű dízelmotorok vonatkozásában az API CF-2 az egyik meghatározó szabvány. Ha nincs más előírás, akkor megfelelő lehet például a MOTUL Tekma Diesel 2T vagy a MOL Dynamic Lokomotiv 4 SAE 40.

Üdv:

Olajdoki

Milyen olaj kell a PD TDi-be?

2009. augusztus 4., 15:48 Módosítva: 2009.08.04 15:48

Kedves Olajdoki!

Az utolsó olajcsere alkalmával a szervízben castrol magnatec 10w-40 (vw 505.00) olajat raktak a 2002-es 74 kw-os PD TDI Passatomba (190000 km, 1896 cm3, avb158845). Ezt megelőzően 5w-30 longlife III volt benne, de azt mondták, a futásteljesítmény miatt már ezt ajánlják.

Sehol nem sikerült megnyugtató táblázatot találnom arra nézve, hogy milyen olajak használhatók (ilyen életkorú) motorba. Az 505.00 használható? Ha nem, mik lehetnek a következmények?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv,
Balázs

Kedves Balázs!


Jómagam azok közé tartozom, akik a gyári előírásokat nem csak a garancia megőrzés eszközének tekintik, hanem úgy gondolják, hogy műszakilag is van jelentőségük. Ebből kiindulva az a véleményem, hogy ebbe a motorba nem szabad 10W40-es olajat tenni, mert az előírt teljesítményszint minimum VW 505.01, aminek egyes 5W40-es és 5W30-as olajok felelnek meg. Használható még VW 506.01-es vagy 507.00-ás olaj is. A VW 505.00 túl kevés ide.


Hogy mi történhet? A VW 505.01 a Volkswagen közvetlen-befecskendezésű dízelmotorjaihoz előírt szabvány. A közvetlen befecskendezésű dízelmotorokban magasabb a hőmérséklet, mint a hagyományos motorokban. A dugattyúban és a gyűrűk környékén fellépő magas hőmérséklet extra megterhelést jelent az olaj számára. A magasabb hőmérséklet miatt több nitrogén-oxid is keletkezik, amely fokozatosan tönkreteszi az olajat. Egy nem megfelelő teljesítményszintű olaj használatával csökkenhet a motor hatásfoka, sőt a motor károsodhat is. A már említett magas hőmérséklet és a nitrogén-oxidok gyorsabban tönkretesznek egy erre nem megfelelően felkészített olajat. Így az nem biztos, hogy a csereperiódus végéig el tudja látni a feladatát. Továbbá lerakódások képződhetnek vagy akár gyűrűberagadás is felléphet, amely csökkentheti a motor teljesítményét.


Üdv,


Olajdoki

Keverhető a szintetikus és félszintetikus olaj?

2009. augusztus 4., 15:35 Módosítva: 2009.08.04 15:35

Kedves Olajdoki,

kérdésem az lenne, hogy a motorban (Golf 1.6 8V) található Castrol Magnetec Professional szintetikus olaj pótlására használható-e Castrol Magnetec félszintetikus olaj, vagy nem érdemes/szabad keverni a kétféle olajat? Motorgenerál után szerelőm javaslatára átálltunk a szintetikus olajra, de maradt még egy liter félszintetikus olaj tartalékban otthon és nem szeretném ha kárba veszne.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Sajnálom, hogy ki kell ábrándítanom: minden Castrol Magnatec olaj - a Professional is - félszintetikus. A Castrol weboldalán ellenőrizheti: "hidrokrakk eljárással finomított alapolaj és adalékok". Ez pedig pontosan a félszintetikust jelenti, csak más szavakkal. Egyébként keverheti őket.

Üdv,

Olajdoki

2000-es évjáratú 1,6-os Lanos, 384 000 kilométerrel

2009. augusztus 4., 15:32 Módosítva: 2009.08.04 15:32

Kedves doktor!

Nemrég kaptam meg apámtól egykori taxiját, egy 2000-es évjáratú 1,6-os Lanost. 384 000 km van benne és lassan aktuális lenne megint az olajcsere.
Eddig mindig GM 10w40 motorolajat használt, de érdekelne egy szakértő véleménye, hogy továbbra is ilyenre cseréljem-e.
Válaszát köszönöm szépen!

Köszönettel:

-Gyula

Kedves Gyula!

Túl sokan panaszkodnak a GM olajra ahhoz, hogy bárkinek is jó szívvel tudjam ajánlani. Egyesek szerint az olaj a rossz, mások tudni vélik, hogy az eredeti GM olajjal nincs baj, csak sok a hamisítvány, stb. Szerintem ez bennünket nem kell érdekeljen, hiszen rengeteg olyan olaj van, ahol nem kell ilyen kérdéseket mérlegelni.
A 10W40-es viszkozitás maradhat, tudom javasolni a Mobil Formula S 10W40-et vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W40-et.

Üdv:

doki

1.8-as Mondeóba rossz olajat töltöttek?

2009. augusztus 3., 15:56 Módosítva: 2009.08.03 15:56

Kedves doktor!

Mondeo 1.8 benzin 2001-es autóba mostmár tudom hogy a magnetic 5w-30-as olaj kellet volna, de nekem edge 5w-30-ast adtak.
Okozhat e kárt a motorban ha ezt az olajat használom?
Az elsö a2/b2 a másik a3/b3-as olaj.
A választ előre is köszönöm.

Köszönettel:

Kedves Érdeklődő!

Nem is az ACEA minősítés, hanem a Ford M2C-913B szabvány a lényeg, ezt nem teljesíti a Castrol olaja. Kárt, főleg egy csereperiódus alatt, valószínűleg nem fog okozni, de törekedni kell arra, hogy legközelebb a megfelelő olaj kerüljön bele.

Üdv,

Olajdoki

Üdv:

doki

Használjunk-e motorolaj-adalékokat?

2009. július 30., 22:05 Módosítva: 2009.07.30 22:05
22
Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 40 000 km-t futott 2002-es Suzuki Swiftem, 1000-es motorral, automata váltóval. Castrol Magnatec 10W-40-et használok max. 15 000 kilométerig vagy 1 évig, utána csere.

Úgy hozta az élet, hogy naponta 140 kilométert megyek, ebből 120 km autópálya. A motor 80-as tempónál 3100-at, 90-nél 3500-at, 100-nál 4000-et forog. Hosszú távban gondolkodom, szeretném a motornak a legjobbat.

Kérdésem: Mi a véleménye a motorolaj-adalékokról, pl.: Metabond, Motorplusz stb.? Érdemes használni, valóban igaz, amit írnak róluk?

Köszönettel:

Tamás
Kedves Tamás!

Jót tőlem ezekről a „csodaadalékokról” nem fog hallani. Ennek több oka is van.

Egyrészt ezen adalékok nagy része az olaj kenőképességét fokozza, ami csak egy az olajtól elvárt tulajdonságok közül. Ezenkívül az olajnak még kell hűtenie, a motort tisztán tartania, védenie a korrózió ellen és jó karban tartani az elasztomereket. Sok ilyen adalék a kenőképességet a többi tulajdonság rovására fokozza. Például a teflon- vagy kerámiatartalmú adalékok szigetelő hatású lerakódást képeznek, amivel megakadályozzák, hogy a motor leadja a hőt az olajnak. Az olajhőmérséklet alacsony lesz, közben a motoré megemelkedik, tehát az olaj máris képtelen ellátni az egyik feladatát.

Másrészt a motorolajban a gyárilag hozzákevert adalékok kényes egyensúlyban vannak. Az olajtársaságok általában több évtizedes tapasztalattal kísérletezték ki ezek megfelelő arányát. Ezt borítjuk fel, ha egyszer csak beleöntünk valami plusz adalékot. Könnyen lehet, hogy ezzel megakadályozunk más, kulcsfontosságú adalékokat abban, hogy kifejtsék a hatásukat.

Aki jót akar az autójának, használjon egy jó minőségű, teljesen szintetikus, esetleg félszintetikus olajat, és mindenekelőtt tartsa be a gyári előírásokat.

Üdv:

Olajdoki

Öreg motorba 10W vagy 15W-40-et?

2009. július 23., 11:10 Módosítva: 2009.07.23 11:10

Kedves Olajdoki!

Citroën BX 1.9 1993-as szívódízelbe 10W vagy 15W-40-es Maxlife motorolajat érdemes beletenni? 8000 km alatt 1 liter az olajfogyasztása hagyományos, adalék nélküli olajból.

Köszönettel:

Imre

Kedves Imre!

Mindenképp a 10W-40-es Maxlife olajat javaslom. Ugyanis az félszintetikus, és ennek köszönhetően sokkal jobb ár/érték arányt képvisel.

Üdv:

Olajdoki

Más olaj, más csereperiódus?

2009. július 22., 16:59 Módosítva: 2009.07.22 16:59

Kedves Olajdoki!

Én egy Suzuki Swift 1.3-as (2000-es évjáratú) boldog tulajdonosa vagyok, eddig semmi problémám nem volt vele, ezért mindent megadok neki, amit csak tudok. Most egy másik olajra váltottam, aminek nem tudom a pontos csereperiódusát, 10 ezer vagy 15 ezer km. A most használt olaj Mol Dynamic 5W-40, teljesen szintetikus. Kérdésem lenne, hogy mennyi időközönként (kilométerenként) cseréljem ezt az olajat?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A Suzuki csak egyféle csereperiódust ad meg ehhez az autóhoz, azaz minden minőségileg megfelelő olajat ugyanúgy kell cserélni: 10 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer.

Üdv:

Olajdoki

10W-40 keverve 5W-40-nel

2009. július 16., 13:53 Módosítva: 2009.07.16 13:53

Kedves Olajdoki!

Thalia DCI, 5 éves autóm van, ebbe kb. 4,5 l olaj megy. Maradt 1/2 l 5W-40 es elf olajam a múltkori olajcseréből. Most 10W-40 es TD olajat vettem (4 litert). Hozzáönthetem a múltkorról maradt 1/2 litert, vagy inkább vegyek még 1 l 10W-40-est?

Előre köszönöm a válaszát.

Kedves Érdeklődő!

Nyugodtan összeöntheti a két olajat. A mai korszerű olajok teljesen kompatibilisek egymással, nem kell semmilyen nemkívánatos reakciótól tartania. Arra azonban figyeljen, hogy mindkét olajnak teljesítenie kell az autó gyártójának műszaki elvárásait. Azaz együtt akkor alkalmasak, ha külön-külön is azok.

Üdv:

Olajdoki

Szintetikus technológia - mit jelent?

2009. július 13., 10:01 Módosítva: 2009.07.13 10:01

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném megkérdezni, hogy mi a különbség a szintetikus és a szintetikus technológiával gyártott motorolaj között.

Köszönettel:

Zsolt

Kedves Zsolt!

A szintetikus technológiával készült olajok valójában félszintetikus olajok. Ezeket általában hidrokrakkolt alapolajból készítik, amelyeket tulajdonképpen az ásványi olajok további kezelésével állítanak elő. Ezzel elérik, hogy a belőlük készült kenőolaj szintetikusszerű tulajdonságokat mutasson. Az ilyen olajok általában nagyon jó ár/érték arányt képviselnek, de minőségben nem érhetik utol a valódi szintetikus olajok minőségét. Azok ugyanis jobban kennek, jobban hűtenek és tisztábban tartják a motort. A különbség sokszor csak hosszú évek után jelentkezik, ezért a szintetikus olaj használata elsősorban hosszú távú befektetés.

Üdv:

Olajdoki

Keverhető-e a Durablend és a Maxlife?

2009. július 8., 17:37 Módosítva: 2009.07.08 17:37

Kedves Olajdoki!

Keverhető MaxLife és DuraBlend egymással? Ha igen, milyen mértékben, ha nem, miért nem? A teljesítményszint a csomagolás alapján megegyezik.

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Keverhető, tetszés szerinti mértékben. Azt azonban tudni kell, hogy a Valvoline Maxlife olyan extraadalékokat tartalmaz a sokat futott motorok számára, amelyek a Durablend olajban kisebb arányban találhatóak meg. Így a Durablend hozzákeverésével a Maxlife inkább egy jó minőségű félszintetikus olaj tulajdonságait fogja hozni, az egyébként rá jellemző bónusz tulajdonságok nélkül.

Üdv:

Olajdoki

Tatra 805 olajhígulás

2009. július 2., 18:00 Módosítva: 2009.07.02 18:00

Kedves Olajdoki!

Egy 805-ös Tatra tulaja vagyok. Tudvalevőleg ez egy léghűtéses V8-as erőforrással van ellátva, és 1960-as konstrukció. A probléma a következő: üzemmeleg motornál (100 fok (!) körül, de léghűtésnél ez normális) a mostani olaj (15W-40) jelentősen felhígul, csökken az olajnyomás. A motor nem kopott és nem eszi az olajat, nem füstöl… 20W-50-re gondolok megoldásként, esetleg valami egyfokozatú olaj lenne a nyerő?!

Kérlek, súgd meg, mit javasolnál.

Kedves Érdeklődő!

Jó ötletnek tartom a 20W-50-es olajat, jobbnak, mint az egyfokozatút. Ugyanis az egyfokozatúnak jobban változik a viszkozitása hő hatására, a többfokozatú viszont stabilabb.

Üdv:

Olajdoki

Milyen olajat használjunk nyári melegben?

2009. július 1., 10:47 Módosítva: 2009.07.01 10:47

Kedves Olajdoki!

Érdeklődnék, hogy 2004-es évjáratú, 92 000 km-t futott, 1.9 JTD (80 LE) Stilóba milyen olajat ajánlana, ha az autó Spanyolország déli részén lesz folyamatosan használva, ahol nem ritka a 40 fok körüli hőmérséklet sem.

Üdvözlettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Közkeletű tévedés, hogy a kinti forróságnak befolyásolnia kellene a választandó motorolajat. A valóságban ez azért nincs így, mert bármelyik olajnak lényegesen nagyobb meleggel kell megküzdenie a motorban, mint a külső hőmérséklet. A motorban pedig úgyis 90-95 fok körüli átlagos hőmérséklet a jellemző, ehhez képest a külső hőmérséklet akkor is "hideg", ha 50 fok van.

Ami befolyásolhatja az olajválasztást, az az, hogy fölösleges például egy 5W-40-es viszkozitású olajat használni, ha télen sem megy fagypont alá a hőmérséklet. Javaslom, hogy válasszon egy 10W-40-es, félszintetikus olajat, ami megfelel az ACEA B3 szabványnak. Példák: Total Quartz 7000 10W-40 vagy Fuchs Titan Syn MC 10W-40.

Üdv:

Olajdoki

Milyen szintetikus olajat tegyek a Stilóba?

2009. június 26., 15:06 Módosítva: 2009.06.26 15:06

Kedves Olajdoki!

70-75 ezer km közt tervezem az olajcserét, és nem tudom, hogy 5W-30 vagy 5W-40est érdemes-e beletennem. Mennyire függ össze a futott km azzal, hogy 5W-40 vagy 10W-40es az olaj? Most 10W-40es van benne, és nem eszi az olajat. Ja, és egy 1,2-es fiat Stilóról van szó, és mindenképpen szintetikus olajban gondolkodom.

Köszönöm válaszát:

Bergo

Kedves Bergo!

Mivel szintetikust szeretne, a 10W-40-et kihúzhatjuk, mert személyautóhoz szinte nincs 10W-40-es, szintetikus olaj. (A synthetic blend, a HC-synthetic stb. NEM szintetikus, csak félszintetikus.)

Az olajfogyasztásnak a "nyári" viszkozitáshoz, vagyis a W utáni számhoz van köze, a téli viszkozitás nem játszik szerepet, hiszen a legvékonyabb olaj is sűrűbb hidegen, mint a legvastagabb üzemi hőmérsékleten. Tehát az 5W-40-et nem fogja jobban enni, mint a 10W-40-et, de mivel az autó viszonylag keveset futott még, valószínűleg az 5W-30-at sem enné, normál vezetési stílust és körülményeket feltételezve.

Ugyancsak érdemes figyelembe venni, hogy milyen Fiat-szabvány van előírva az olaj vonatkozásában, mert annak kell a legfőbb szerepet játszania az olajválasztásban.

Üdv:

Olajdoki

Octavia PD TDI motorjához olaj

2009. június 25., 22:21 Módosítva: 2009.06.25 22:21

Kedves Olajdoki!

2006-os évjáratú Octavia 2-es 1.9 PD TDI-hez szeretnék olajat vásárolni. 5W-40-es viszkozitásban létezik-e valamelyik gyártónak olyan olaja, amely tud 20 000 km-t a következő cseréig.

Azt tudom, hogy létezik 5W-30 longlife olaj, ami 30 000-ig jó,de több szerelő nem ajánlja, mert drága, és elég sokat kell belőle pótolni.

Mi a különbség egyébként az 5W-30 és 5W-40-es olajok között?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Ez a 20 ezer kilométeres dolog csak mese. Mivel a motor gyártója nem adott meg olyan olajminőséget, amivel 20 ezer kilométerenként kellene olajat cserélni, hivatalosan nincs olyan olaj, ami azt tudná, amit Ön kért. Ha dízel részecskeszűrős az autó, akkor csak és kizárólag VW 507.00 szabványnak megfelelő olajat használhat, különben pár év múlva százezres nagyságrendű összeget fog fizetni az új részecskeszűrőért. A VW 507.00 szabványnak megfelelő olajok erre az autóra vonatkozó csereperiódusa 30 ezer kilométer vagy 2 év, ha a számítógép nem szól hamarabb. Megfelelő olajok például a Fuchs Titan GT 1 PRO C3 5W-30 vagy a Mobil 1 ESP Formula 5W-30.

Ha nem részecskeszűrős, akkor használhat VW 505.01 minőségű olajat, ami csak félszintetikus, viszont általában olcsóbb. De ezt le kell cserélni 15 ezer kilométer vagy 1 év után, ha hosszú távra tervez az autóval. Megfelel például a Mobil Syst S Special V 5W-30 vagy a Fuchs Titan Supersyn Plus 5W-40.

Az 5W-30 és az 5W-40 között az a különbség, hogy üzemi hőmérsékleten az 5W-30 vékonyabb, az 5W-40 vastagabb. De óva inteném attól, hogy csak azért, mert két olajnak különböző a viszkozitása, azt gondolja, hogy CSAK ebben különböznek. Általában más szabványoknak szoktak megfelelni, sőt, nem egyszer van olyan, hogy az egyik szintetikus, a másik csak félszintetikus, vagy fordítva. Mindig az olaj összes jellemzőjét kell figyelembe venni, a viszkozitás pedig csak egy ezek közül.

Üdv:

Olajdoki

Pörgős vezetéshez milyen olajat?

2009. június 24., 17:14 Módosítva: 2009.06.24 17:14

Kedves Olajdoki!

Van egy 10 éves Citroën Saxo VTS-em. A télen MOL Dynamic Star 0W-40-es olajat tettem bele, de fogyott, így kénytelen vagyok rátölteni. Ön milyen olajat ajánl? Elég pörgősen vezetek!

Köszönettel:

Zoli

Kedves Zoli!

Ha pörgősen vezet, akkor lehet, hogy bármelyik olaj fogyni fog. Azért megpróbálkozhat egy 10W-60-as olajjal, hátha az segít. Például MOL Dynamic Racing 10W-60 vagy Valvoline VR1 Racing 10W-60 vagy Castrol Edge Sport 10W-60.

Üdv:

Olajdoki

Csöpög az olaj – besülhet a motor?

2009. június 22., 11:14 Módosítva: 2009.06.22 11:14

Kedves Olajdoki!

2002-es Ford KA-m van, és arra lettem figyelmes, hogy egy pár napja csöpög belőle az olaj. Külföldön vagyok az autóval, és még egy pár napig használnom kéne… járhatok így vele, vagy azonnal vigyem szerelőhöz? Az igaz, hogy besülhet a motor?

Előre is köszi!

Kedves Érdeklődő!

Amíg van benne elég olaj, addig elvileg használhatja. Nagyon sűrűn ellenőrizze az olajszintet, hogy követni tudja a fogyást, és maradjon a szolid fordulatszám-tartományban. És természetesen töltögesse utána az elfolyt mennyiséget.

Üdv:

Olajdoki

Válthatok-e félszintetikusról teljesen szintetikusra?

2009. június 19., 18:16 Módosítva: 2009.06.19 18:16

Kedves Olajdoki!

Egy nem túl bonyolult kérdéssel fordulok önhöz, mert szeretném egy szakértő véleményét is hallani ez ügyben. Van egy 2000-es évjáratú Suzuki Swift 1.3-asom, és eddig mindig Valvoline 10W-40-es olajat öntöttem bele, a kocsiban 100 000 km van már. A közelmúltban kaptam egy jó ajánlatot Mol Dynamic 5W-40-es olajra. Érdemes váltani erre a márkára? A Valvoline fél-, míg a Mol teljesen szintetikus.

Válaszát előre is köszönöm,

Tisztelettel:

egy régi olvasójuk

Kedves Régi Olvasó!

Egy szintetikus motorolaj mindig jobb, mint egy félszintetikus. Bár a félszintetikus 10W-40-es olajok nagyon jó ár/érték arányt képviselnek, nem tudnak versenyezni a szintetikus olajok stabilitásával. A 100 000 km sem probléma, de olajcsere után azért - a biztonság kedvéért - néha nézzen rá az olajszintre.

Üdv:

Olajdoki

Utántöltés más gyártó olajával

2009. június 16., 13:59 Módosítva: 2009.06.16 13:59

Kedves Olajdoki!

Családtagomnál volt az autóm, és utántöltötte más olajjal. Lehet-e ebből baj? ’94-es Mitsubishi Coltról van szó, 1,3-as. ACDelco SAE 10W-40 félszintetikus olaj volt benne, és rá lett töltve teljes szintetikus 5W-40 olaj.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

A szintetikus 5W-40-es jobb minőséget képvisel, mint az eredeti olaj, úgyhogy rosszabb nem lett tőle. Nyugodtan használhatja a csereperiódus végéig.

Üdv:

Olajdoki