Milyen olaj kell az LPG üzemű autóba?

2009. június 15., 10:59 Módosítva: 2009.06.15 10:59

Kedves Olajdoki!

Nemrég alakíttattam át az 1.5 16V-s Daewoo Nexiámat LPG üzeműre. Azt szeretném kérdezni, hogy szükséges-e speciális LPG motorokhoz használt olajat tennem bele. Ha igen, akkor milyet ajánlanál? Az autósbolt nem tud ilyen olajokról. Vagy jó, ha a Valvoline DuraBlend 10W-40 olajat használom? Esetleg érdemesebb az 5W-40 et használnom?

Köszönettel:

Márton

Kedves Márton!

Az LPG üzemmel magasabb motorhőmérséklet és némileg savasabb közeg jár. Mindazonáltal ez lényeges különbséget csak haszongépjárművek esetén okoz. Személygépkocsik esetében nincs extra követelmény az olajjal szemben, így az Ön által említett Valvoline Durablend 10W-40 is használható.

Üdv:

Olajdoki

Használhatok-e 4T olajat személyautóhoz?

2009. június 12., 10:43 Módosítva: 2009.06.12 10:43

Kedves Olajdoki!

Mi a véleménye, lehet egy nagy fordulatszámon járatott autóba 4T 10W-60-as olajat tenni?

Köszönettel:

B.

Kedves B.!

Nem javaslom semmilyen 4T olaj használatát személygépkocsiba, ugyanis:

1. A nedves tengelykapcsoló kompatibilitás miatt nem tartalmaznak súrlódásmódosítót, ezért autóban használva megnőhet a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás;

2. Több kopásgátló adalékot tartalmaznak, pl. ZDDP-t (foszfor), ami viszont nem tesz jót a katalizátornak.

Személyautóhoz való 10W-60-as olajat viszont használhat, ha a gyári előírás nem zárja ki. Például benzinmotorba betölthető a Valvoline VR1 Racing 10W-60.

Üdv:

Olajdoki

Elvész a garancia, ha nem márkaszervizben cseréltetek olajat?

2009. június 10., 10:05 Módosítva: 2009.06.10 10:05

Kedves Olajdoki!

Új Grande Puntómban 5000 km után most szándékozok olajat cserélni. A kérdésem az lenne, ha nem a márkaszerviz, hanem az autószerelőm cseréli, akkor elveszíthetem-e a garanciát.

Üdv:

Laci

Kedves Laci!

Teljesen fölösleges 5000 kilométer után olajat cserélni. És bár nem tudok pontos jogszabályt mondani válaszom alátámasztására, de tudomásom szerint valóban elvesztené a garanciát is. Ha valamilyen probléma adódna, semmilyen módon nem tudná igazolni, hogy az előírásoknak megfelelő olaj került bele, a márkakereskedő pedig mosná kezeit.

Üdv:

Olajdoki

15W-40 valóban jó váltóba is?

2009. június 8., 10:46 Módosítva: 2009.06.08 10:46

Kedves Olajdoki!

Ismerősökkel vitatkoztam, akik állítják, hogy egy 1,5-ös Lada Samara 5 fokozatú váltójába nem kell nagyobb viszkozitású hajtóműolaj, sőt, nemhogy elégséges, de pont megfelelő egy 15W-40-es motorolaj!

Szerintem a hajtóműbe rendeltetésének megfelelő hajtóműolaj való. Valóban igaz lehet, amit az ismerőseim állítanak?

Köszönettel:

Bandi

Kedves Bandi!

Léteznek olyan, főleg régebbi típusú váltók, amelyekbe motorolaj való. Például az 1995-ig gyártott 1,3-as Lada Samara esetében API SF minőségű, 15W-40-es motorolaj kell a váltóba. Az 1995 és 2004 között gyártott 1,5-ös Samarának a váltójába viszont már API GL-4 minőségű, 80W viszkozitású olaj való.

Mindemellett a "nagyobb viszkozitású" kifejezéssel óvatosan bánnék, mert a motorolaj- és a hajtóműolaj-viszkozitások nem hasonlíthatók össze a viszkozitási osztály számának összehasonlításával. A viszkozitás és a viszkozitási osztály ugyanis két különböző fogalom. Például a 15W és a 80W az nagyjából egyforma viszkozitás, csak másképp nevezték el az osztályt, hogy a szervizben ne keverjék össze a motorolajat a váltóolajjal. Ugyanis a két olajféleség közötti lényeges különbség egyáltalán nem a viszkozitásban, hanem a használt adalékcsomagban van.

Üdv:

Olajdoki

A kereskedelemben kapható Ford olaj jó?

2009. június 4., 17:29 Módosítva: 2009.06.04 17:29

Kedves Olajdoki!

Ford Fusion 1.4 benzines autóban szeretnék olajat cserélni. Korábban olvastam, hogy a gyári Ford olaj minősége kétséges. Ez igaz az üzletben forgalmazott, Ford logóval ellátott 5W-30 motorolajra is? Nekem a Ford szervizben azt mondták, hogy ami olajat ők kapnak, az castrolos hordóban érkezik. A Castrolnak is van 5W-30 minőségű Ford olaja (Castrol Magnatec). Ez nem ugyanaz, mint a Ford emblémás 5W-30-as, boltban kapható olaj?

Köszönöm válaszát:

Tomi

Kedves Tomi!

A gyári Ford olajról nagyon jó a véleményem, szerintem nincs vele semmilyen minőségi probléma. Az egyes autószervizek azzal az olajtársasággal kötnek szerződést, amelyikkel akarnak, tehát semmi különös nincs abban, ha egy Ford szervizben Castrol olajat használnak. A Castrol fordos olaja a Magnatec Professional A1 5W-30, a többi Maganatec nem rendelkezik a szükséges minősítéssel.

Üdv:

Olajdoki

Nem alszik el az olajnyomáslámpa

2009. június 3., 11:19 Módosítva: 2009.06.03 11:19

Kedves Olajdoki!

Milyen motorolajat javasolsz az alábbi autóba:
Opel Combo (régebbi fajta), 1.7D motor, 2000-es évjárat, 268 000 km.

Jelenleg Castrol Magnatec Diesel 10W-40 B3 van benne. Indításkor jó pár másodpercig nem alszik el az olajnyomáslámpa.

Üdvözlettel:

István

Kedves István!

A választott olaj típusa megfelelő, továbbra is használhatod. Az olajnyomás-visszajelzés problémát számtalan dolog okozhatja. A teljesség igénye nélkül:

- egyes típusoknál hosszabb ideig tarthat, amíg felépül az olajnyomás (akár 7 mp), és ez teljesen normális
- nem megfelelő minőségű vagy univerzális olajszűrő használata
- túl vastag olaj használata (ezt itt ki is lőhetjük)
- motorkopás

Gondold át, hogy mióta áll fenn a probléma, egybeesik-e valamilyen szervizzel stb. Ha mindig ilyen volt, nem aggódnék miatta.

Üdv:

Olajdoki

Megéri-e váltás 10W-40-ről 5W-40-re?

2009. június 2., 11:31 Módosítva: 2009.06.02 11:31
1

Kedves Olajdoki!

2002-es évjáratú 1.3-as Suzuki Wagon R kocsim van, és 48 ezer km-nél tartok vele, közeleg az olajcsere időpontja. Az lenne a kérdésem, hogy megéri-e váltás 10W-40-ről 5W-40-re. Mindig Castrolt használok, az jó minőségű? Az 5W-40es olaj télen nem okoz problémát?

Köszönettel:

András

Kedves András!

Nemhogy problémát nem okoz télen az 5W-40, hanem pont télen jobb, mint egy 10W-40-es. Feltéve, hogy mindkettő félszintetikus minőségű. Ha viszont az 5W-40 teljesen szintetikus, akkor még további előnyökkel is számolhat, mint például stabilabb minőség a csereperiódus során, valamint jobb hőtűrő és hőelvezető képesség.

Üdv:

Olajdoki

Láncfűrészbe keresek kenőolajat

2009. május 28., 15:47 Módosítva: 2009.05.28 15:47

Kedves Olajdoki!

Szeretnék segítséget kérni nem szokványos témában.

Motoros láncfűrészhez lánckenő olaj elég drága, a fogyasztás pedig amerikai autós belőle, ezért merült fel bennem, hogy olcsó teszkós motorolajat vagy hasonló árú motorolajat használhatok-e helyette. Szerintem, mivel csak mp-ig ken a kocsi motorjában, elvileg 10-15 ezer km-ig, nem lehet olyan rossz.

2T olajat vettem a benzinhez, doboza (oleo mac) szerint 1:50-hez lehet keverni, de a fűrész könyve szerint 1:25-höz kell. Lehet-e 1:50 keverékkel motorkárosodás nélkül használni, mivel ez sem olyan olcsó, kb. 2000 Ft/l.

Tanácsodat előre is köszönöm!

György

Kedves György!

A lánckenő olaj egyik legfontosabb tulajdonsága a tapadóképessége, ami biztosítja a kenést nagy sebességnél is. Egy motorolaj nem képes ezt műszakilag megfelelő módon helyettesíteni. Sajnos a 2T olajjal kapcsolatban is ki kell hogy ábrándítsalak: az olaj gyártója által megadott 1:50 csak annyit jelent, hogy annál hígabb semmiképp nem lehet a keverék. Ha a fűrész 1:25-t ír, akkor azt kell betartani.

Üdv:

Olajdoki

Jó-e a Liqui Moly?

2009. május 27., 12:39 Módosítva: 2009.05.27 12:39
1

Kedves Olajdoki!

Érdeklődni szeretnék, hogy mi a véleményed a LIQUI MOLY olajokról, konkrétan a Longtime High Tech 5W-30 motorolajról. Segítségedet előre is köszönöm!

Üdv:

Dodi

Kedves Dodi!

Jó tapasztalataim vannak a Liqui Moly olajokkal, használatukat szívesen ajánlom. A kérdéses olaj félszintetikus, és megfelel a legkorszerűbb BMW- és Mercedes-előírásoknak.

Üdv:

Olajdoki

Maradjak a Seléniánál, vagy jöhet a Castrol?

2009. május 26., 15:50 Módosítva: 2009.05.26 15:50

Kedves Olajdoki!

2001-es évjáratú Alfa 147 1.9 JTD-nél eddig Selénia TurdoDiesel 10W-40 olajat használtam. Olajcsere előtt állok, és a Castrol Magnatec 10W-40 A3/B3 olajra gondoltam. Megfelelő lenne ez az autóba, vagy inkább maradjak a Seléniánál? Esetleg lesz valami probléma, ha a Castrolt választom?

Kedves Kérdező!

A Selénia is nagyon jó olaj, de mivel az autóhoz tartozó előírás az ACEA B3, amit a Castrol olaja is teljesít, semmi akadálya annak, hogy azt használja. A Magnatec Diesel 10W-40 még jobb, az extra tisztítóadalékok miatt.

Üdv:

Olajdoki

Rég cseréltem olajat, öblítsek olajcsere előtt?

2009. május 25., 16:51 Módosítva: 2009.05.25 16:51

Kedves Olajdoki!

Tanácsod szeretném kérni!

Ford Fiesta 1.3, 2004-es, 31 000km. Az autóban 4 éves olaj van, 23 000 km-rel. Olajcsere előtt olajöblítés kívánatos-e, és ha igen, akkor mivel, hogyan? Az autó jellemzően városban lesz használva. 5W-30-as olajat szeretnék venni bele. Egy ekkora törődéskihagyás után mit "érdemelne" meg?

Köszönöm segítséged.

Üdv:

Gábor

Kedves Gábor!

Egy normálisan karbantartott autó esetében nem szoktam motoröblítést javasolni, de mivel ez az autó eléggé el lett hanyagolva, ezért érdemes bevetni egy motoröblítő adalékot (pl. Valvoline Engine Flush). A használt olajba kell beletölteni, és a leengedés előtt alapjáraton üzemeltetni, a címkén szereplő használati utasítás szerint.

Üdv:

Olajdoki

Mennyi olaj kell a Focusba?

2009. május 21., 16:14 Módosítva: 2009.05.21 16:14

Kedves Olajdoki!

A kérdésem a következő: 2002-es 1.4 16v benzines Ford Focusban olajat szeretnék cserélni, csak nem tudom, mennyi kell bele. És azt is szeretném megkérdezni, hogy hol találom meg a klímaszűrőt.

Válaszodat előre is köszönöm!

Szép napot!

Kedves Kérdező!

4 liter olaj kell a Focusba. A klímaszűrővel kapcsolatban azonban egy autószerelőt kellene megkérdezned.

Üdv:

Olajdoki

Motorkerékpár-olaj: ásványi vagy szintetikus?

2009. május 20., 14:04 Módosítva: 2009.05.20 14:04
8

Kedves Olajdoki!

Négyütemű, injektoros Honda motorkerékpárom van. Eddig a Honda GN4 10W-40 API SJ ásványi olajat használtam. Esedékes az olajcserém, ezért most váltanék a Castrol 10W-40 Actevo X-tra API SG félszintetikus olajra. Eddig úgy tudtam, hogy API S után feltüntetett betű minél hátrébb van az ABC-ben, annál jobbak az adott olaj tulajdonságai. Ásványinál ez J, félszintetikusnál G betű. Most akkor nekem melyik olaj is a megfelelőbb?

Kedves Levélíró!

Motorkerékpárok esetén nem ez számít. Nem véletlen, hogy a gyártók elsősorban a JASO MA szabványt írják elő, ugyanis az, hogy API szerint melyik kategóriába tartozik az olaj, egy motorkerékpár esetében huszadrangú kérdés. Ami számít, hogy az olaj ne legyen súrlódásmódosított - különben alkalmatlan a nedves tengelykapcsoló kenésére -, hogy megfelelő kenést biztosítson a váltónak, és bírja a magasabb fordulatszám által generált nagyobb hőterhelést. Az API SJ minőségű olajoknak általában a szulfáthamu-tartalmuk is nagyobb, ami itt azért hátrány, mert párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van.

Végezetül rátérve az ásványi-félszintetikus-szintetikus kérdésére: négyütemű motorkerékpároknál még nagyobb előnye van a teljesen szintetikus olajoknak a többivel szemben! Ennek három oka van. Az első az, hogy a sebességváltó fogaskerekei elnyírják az ásványolajban viszkozitásiindex-javító hosszúláncú polimeradalékokat, így az olaj viszkozitását veszti. A szintetikus olajokban nincsenek ilyen adalékok, mert ott maga az alapolaj, adalékok nélkül biztosítja a magas viszkozitási indexet, tehát nincs mi elnyíródjon. A második ok, hogy a léghűtéses motorok esetében a hő elszállítása az olaj feladata, amit a szintetikus olaj jobban el tud látni, a homogén molekulaszerkezet miatt. A harmadik pedig, hogy az ásványi olaj magas viszkozitása (főleg hideg időben) a tengelykapcsoló leragadását okozhatja, a szintetikus olajoknak viszont eleve alacsonyabb a viszkozitásuk, tehát ilyen probléma kevésbe jelentkezhet. A félszintetikus olajokat külön nem részletezem, de a felsorolt tulajdonságok tekintetében az ásványinál jobb, a teljesen szintetikusnál viszont rosszabb teljesítményt mutatnak.

Üdv:

Olajdoki

Maradhat-e a nem megfelelő váltóolaj a Wagon R-ben?

2009. május 18., 16:16 Módosítva: 2009.05.18 16:16

Kedves Olajdoki!

2001-es Wagon R-be MOL Hykomol Synt 75W-90 hajtóműolaj lett öntve. Számomra később derült ki, hogy ez az olaj API GL-5 minősítésű. Gépkönyv szerint API GL-4 kell bele.

Kérdésem, hogy egy 45 000 km-es ciklusra maradhat-e benne anélkül, hogy károsodást okozna a váltóban. A 45 000 km-t kb. egy év alatt teszem bele.

Köszönettel:

Csaba

Kedves Csaba!

Bizonyos váltóművek színesfém alkatrészekkel vannak szerelve, amelyek károsodhatnak egy API GL-5-ös adalékcsomagtól. Azt sajnos nem tudom megmondani, hogy a Suzuki váltójában is vannak-e ilyen alkatrészek, de én nem várnám meg a csereperiódus végét.

Üdv:

Olajdoki

Magnatec 5W-40 hosszított szervizintervallumhoz

2009. május 14., 15:28 Módosítva: 2009.05.14 15:28

Kedves Olajdoki!

2004-es évjáratú 1,6-os Audi A4-hez, amely hosszított szervizintervallumú, használhatom-e a Castrol Magnatec 5W-40 olajat 30 ezer km-ig? A szerelő szerint soha nem kellene kivárni a 30 ezer km-t, mert jobb a 15 ezer km-enkénti csere, ezért tett bele ilyet.

Válaszát előre is köszönöm:

Gabeszg

Kedves Gabeszg!

Egész nyugodtan választhatja a 30 ezer kilométeres csereperiódust, de nem ezzel az olajjal. VW 503.00 vagy 504.00 minőségű olaj kellene hozzá, például a Castrol Edge 5W-30. Sajnos sok szerelő - a megfelelő, naprakész szaktudás hiányában - zsigerből visszautasítja a megszokottnál hosszabbnak tűnő csereperiódusokat, pedig hosszú távon gazdaságosabb és környezetbarátabb megoldás még akkor is, ha a megfelelő olaj drágább. Ha viszont az olajcsere már megtörtént, akkor marad most a 15 ezer kilométer, legközelebb pedig más olaj.

Üdv:

Olajdoki

100 000 km után váltsak Maxlife-ra?

2009. május 13., 15:39 Módosítva: 2009.05.13 15:39

Kedves Olajdoki!

Nekem egy 2002-es évjáratú 1.0 Suzuki Swiftem van. Most kerülte el a 100 000 km-t. Ön szerint váltsak olajfajtát? Hallom és olvasom, hogy sokat dicsérik a Valvoline Maxlife olajat. Ön is ezt javasolná az autómba, vagy maradjak a réginél?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Amikor az autóhoz nincs speciális gyári előírás, amit be kellene tartani, érdemes lehet 100 000 km után Maxlife-ra vagy valamelyik másik, kifejezetten sokat futott motorokhoz ajánlott olajra váltani.

Az ilyen, ún. "high mileage" motorolajok segítenek a sokat futott motorok alacsony nyomásának helyreállításában, a rideg tömítések és a kopott gyűrűk kondicionálásában. Az olaj részét képező különleges adalékok megelőzik a tömítések megkeményedését és megrepedését, így csökkentve az olajszivárgást. Extra tisztítóadalékokat is tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a teljesítménycsökkentő lerakódások képződését. Az alapolaj és az adalékok visszafogják az oxidációt, valamint fenntartják a hidegindításhoz szükséges folyási tulajdonságokat. A speciális súrlódásmódosító adalékok gondoskodnak a teljesítmény maximalizálásáról és az üzemanyag-takarékosságról.

Üdv:

Olajdoki

Húszéves Clio nem fogyaszt olajat

2009. május 11., 15:27 Módosítva: 2009.05.11 15:27

Kedves Olajdoki!

Sok levelét elolvastam, és mindig valami márkás olajat említ, ha cserélni kell, valamint a természetes olajfogyasztást, ami ezer kilométerenként 2 deci. Az lenne a kérdésem, hogy az én autóm (Renault Clio, 1.4, Weber karbis, 1991-es) miért nem eszi lassan 20 évesen (óra szerint 220 ezer km, bár ez csak vicc lehet) az olajat. Sosem volt benne márkás olaj, sokszor kapott tescós Vip Car olajat, valamint sokak szerint gagyi Q8-at.Ez egy különleges darab vagy már egyáltalán nem tudnak autót gyártani?

Kedves Levélíró!

Gratulálok az olajat nem fogyasztó autójához. Ez körülbelül olyan, mint az ember egészsége: van, akinek tovább megmarad, van, aki már fiatalon sokat betegeskedik. De: ne keverjük össze az olajfogyasztást és az olajminőséget. Egy olaj minőségét nem azon lehet lemérni, hogy mennyire eszi az autó. Sőt! A kettő között nincs is összefüggés. Az olajfogyasztás okai lehetnek: a tömítések rossz állapota, a nehéz lábbal való vezetés, a túl alacsony viszkozitású olaj használata, a nehéz üzemi körülmények stb. Az, hogy az olaj milyen minőségű alapolajból készült, hogy mennyire korszerű és minőségi a felhasznált adalékcsomag, nem az olajfogyasztásban fog visszaköszönni, hanem abban, hogy milyen állapotú és milyen üzembiztosságú lesz a motor évek múlva.

Eddig sem állítottam, és most sem állítom, hogy aki nem márkás olajat használ, annak törvényszerűen rosszabb állapotú lesz a motorja, csak azt, hogy nagyobb ennek a kockázata. Megint csak az egészséggel példálózva: nem minden dohányos beteg, de köztudott, hogy bizonyos betegségek náluk nagyobb arányban fordulnak elő. Az Ön motorja elvileg rendben van. Azért mondom, hogy elvileg, mert eddig ugyan nem romlott el, de nem tudhatja, hogy mennyi benne a lerakódás, és mikor nyújtja be kamatostól a számlát, ha eddig nem minőségi olajat használt.

Egyébként a Q8-at egyáltalán nem tartom gagyinak.

Üdv:

Olajdoki

Csak plusz 10 fokig jó a 0W-30?

2009. május 8., 15:00 Módosítva: 2009.05.08 15:00

Kedves Olajdoki!

2008. májusi Kia Cee’d SW 1.6 Diesel autóm van. A 20 000 km-es olajcserénél októberben Castrol Edge 0W-30 olajat rakattam bele, mivel a Castrol honlapján ezt az olajat javasolták az autóhoz. Viszont a kocsi kézikönyvében ezt az olajat csak +10 fokig javasolják. Most 30 000 km van az autóban, még 10 000 km lenne a rendes olajcseréig. A kérdésem az, hogy lecseréltessem-e most Castrol Edge 5W-40-es olajra, vagy a 0W-30 jó nyáron is.

Válaszodat megköszönöm.

Üdv:

Gyuri

Kedves Gyuri!

Más olajos szakemberek számára és számomra is nagy talány, miért adnak meg egyes autógyártók ilyen külsőhőmérséklet-határokat egy többfokozatú olaj esetén. Alapvető fizikai tény, hogy ahogy elkezd a motor melegedni, az olaj hőmérséklete is növekszik. Azt is tudjuk: ahhoz, hogy egy olaj egyáltalán betölthető legyen egy autóba, legalább üzemi hőmérsékleten jól kell teljesítenie. Ha viszont jó +10 fokig és jó +90 fokon, akkor +20, +30 vagy +40 fokon miért ne lenne jó?

Üdv:

Olajdoki

Kymco Agility olaja

2009. május 7., 16:23 Módosítva: 2009.05.07 16:23

Kedves Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy milyen motorolajat és hajtóműolajat töltsek Kymco Agilitybe.

Köszönettel:

Tamás

Kedves Tamás!

A motorba API SG minőségű olaj kell. Ha a 'Cite' változatról beszélünk, akkor a motorba 15W-40-es viszkozitású olaj kell, a váltóba pedig API GL-5 SAE 90-es hajtóműolaj. Ha nem, akkor 10W-40-es viszkozitású legyen a motorolaj, és 80W-90-es, ugyancsak API GL-5 minőségű a váltóé.

Üdv:

Olajdoki

Nem a márkaszervizben cseréltettem olajat

2009. május 5., 17:18 Módosítva: 2009.05.05 17:18

Kedves Olajdoki!

Bár egy korábbi tanácsában emlékeim szerint csak a GM-nél javasolta a bejáratás utáni olajcserét, én biztos ami biztos alapon, a szalon tanácsára lecseréltettem az 1.8 TSI motoros Skoda olaját 3000 km-nél. Mivel csak egy hét múlva vállalták volna Skodáéknál, Opel szervizben cseréltettem (gondoltam, ez nem haladja meg a képességeiket). A megbeszélt Mobil helyett azonban saját márkás GM olajat (GM Genuine Super Synthetic, Fuel Economy Longlife) töltöttek bele. Az 5W-30 ugyan stimmel, de nincs rajta a VW tanúsítvány (VW 504-00).

Utána égre-földre esküdöztek, hogy ez még jobb is, mint a Mobil (azt mindenesetre el tudom képzelni, hogy az árrésük jobb rajta). Az ACEA A3, B3, B4 kód szerepel rajta, csakúgy, mint a VW által javasolt Castrolon, viszont a VW kód nem. Skoda persze azt mondja, ha nincs rajta a VW kód, akkor nem is jó bele.

Mivel teljesen laikus vagyok, kérnék Öntől egy független megnyugtatást is, hogy megfelel az olaj a TSI motorhoz. Esetleges garanciális fennforgásnál előfordulhat, hogy a nem előírt olaj miatt kötekedni fognak Skodáék?

Válaszát előre köszönöm.

Üdv:

Z

Kedves Z!

Már csak azért is kötekedni fognak, mert nem Skoda márkaszervizbe vitte olajcserére a garanciális időszakban. Az már csak hab a tortán, hogy még az olaj sem jó hozzá. Ahogy írta, nincs meg a szükséges minősítése, ráadásul a GM olajokról amúgy is elég vegyes kép alakult ki itt a rovatban. Amikor a VW 504 szabvány megjelent, a legtöbb olajtársaság új olajat fejlesztett hozzá, amit nem valószínű, hogy megtettek volna, ha más olajjal is lehetne ezt a minőségi szintet teljesíteni. Mivel itt hosszú csereperiódusú olajról van szó, ráadásul garanciális autóról (ha ez után az olajcsere után még annak számít), ezért javaslom, hogy sürgősen cseréltesse le a megfelelő teljesítményszintű olajra.

Üdv:

Olajdoki

Elmaradt az olajcsere

2009. április 30., 17:20 Módosítva: 2009.04.30 17:20

Kedves Olajdoki!

Citroën C3 turbódízel, 2005-ös évjárat, 1,4-es motor − ezzel az autóval közel 39 000 kilométert mentek a legutóbbi olajcsere óta. A kérdésem az lenne, hogy még mennyit lehet menni vele, vagy azonnali olajcserére szorul? Természetesen az előírt olajat használták hozzá.

Üdv:

Attila

Kedves Attila!

Khm… igen. Azonnali olajcserére szorul, mert legfeljebb 20 000 kilométerenként vagy kétévente kellett volna cserélni az olajat ebben az autóban. Egy motoröblítés sem ártana. Azután már csak reménykedjen, hogy nem lesz semmi baja.

Üdv:

Olajdoki

Magas fordulaton jobb az 5W-50, mint az 5W-30?

2009. április 27., 10:40 Módosítva: 2009.04.27 10:40

Kedves Olajdoki!

A gyári előírt olaj az autómba 5W-30 viszkozitású, de most ajánlott a szerelőm egy 5W-50-est, és állítja, hogy ez jobb. Használhatom-e ezt a másik olajat? (Magas fordulaton használom a gépet.)

Előre is köszönöm:

Zoli

Kedves Zoli!

Nézze meg a kézikönyvet, hogy használható-e 5W-50-es viszkozitású olaj az Ön autójához. Illetve azt, hogy az ajánlott olaj megfelel-e az olajjal szemben megkövetelt szabványoknak. Forró motorba adott esetben lehet jobb az 5W-50, de ha ezért cserébe fel kell áldozni valamelyik gyári előírásnak való megfelelőséget, akkor nem javaslom.

Üdv:

Olajdoki

Indítózási gondok másfajta olaj miatt?

2009. április 24., 15:53 Módosítva: 2009.04.24 15:53

Kedves Olajdoki!

A következő jelenség miatt lenne szükségem magyarázatra:
Az autóm egy 130 000 km-t futott H Astra 1.7 cdti (a 80 LE-s). Használtan vettem, és mivel előttem egy cégnél szolgált, sajnos (az előírtak szerint) 100 000 km-ig csupán kétszer cserélték az olajat (50 000 km-enként!!!).

Ahogy hozzám került, én ezt 10 000 km-re rövidítettem, és a GM 5W-30-as olaját használtam, amit előírnak a típushoz. Most azonban egy prémiumabb olajat szerettem volna tenni bele, ezért az Aral Super Tronic G-t választottam, mivel ez konkrétan GM-es ajánlással bír. Le is cseréltem, és ettől kezdve jelentkezett az, hogy pár fordulattal több indítózás kell a motor beindításához. Nem veszélyes a mértéke még így sem, de egy picit nyugtalanít, én arra gondoltam, hogy a kompresszióban történhetett esetleg változás. Kérném, ha teheti, segítsen magyarázatot találni a jelenségre!

Köszönettel:

P. Csaba

Kedves Csaba!

Véleményem szerint az indítózással kapcsolatos probléma nem függ össze az olajjal, de azért tisztázzunk néhány félreértést:

1. Az előző tulajdonos helyesen járt el, amikor 50 ezer kilométerenként cserélte az olajat, feltéve, hogy GM-LL-B-025 minőségű olajat használt, nem telt el több mint 2 év az olajcserék között, és nem volt olyan, olajcserét kérő jelzés a számítógép részéről, amit figyelmen kívül hagyott volna.

2. Pénzkidobás és környezetszennyezés ebben az autóban 10 ezer kilométerenként olajat cserélni, hacsak nem visz folyamatosan két utánfutót hegynek felfelé úgy, hogy közben 100 méterenként megáll és újra elindul. 3. Nem GM olaj az előírás, hanem a GM-LL-B-025 szabványnak való megfelelés, ami hatalmas különbség.

Mindezt elmondva megnyugtatnám, hogy az Aral Super Tronic G megfelelő, mert rendelkezik az előírt specifikációval.

Üdv:

Olajdoki

Automataváltó-olaj Primerába

2009. április 20., 10:51 Módosítva: 2009.04.20 10:51

Kedves Olajdoki!

Egy 1999-ben gyártott P11 typ.SR20De motorral szerelt Nissan Primerám van, 4 fokozatú hagyományos automata váltóval. Azt szeretném megkérdezni, milyen olajat tegyek bele, ugyanis 60 000 km-ként cserélni kell.

Köszönettel:

Ferenc

Kedves Ferenc!

Dexron IIE minőségű automataváltó-olaj kell bele, amit javaslok Dexron III minőségűvel helyettesíteni, mert szélesebb körben elterjedt, és minőségileg tudja mindazt, amit a IIE. Példák: Valvoline ATF Dexron III, Shell Donax TX.

Üdv:

Olajdoki

Turbódízel olaj szívódízelbe

2009. április 17., 10:47 Módosítva: 2009.04.17 10:47

Kedves Olajdoki!

Van egy ’92-es Nissan Sunny 2.0 d lx típusú, 285 ezer km-t futott szívódízel kocsim. Az autó motorikusan kifogástalan, és jó áron kapnék hozzá Castrol 10W-40-es turbódízelhez való olajat. Jó lenne ez egy szívódízelbe?

Segítségét előre is köszönöm.

Kedves Érdkelődő!

A turbódízel autókhoz használható motorolajok mindig használhatók szívódízel konstrukciókhoz. Ez csak fordítva nem igaz.

Üdv:

Olajdoki