Mi használható a VW 503.00 helyett?

2009. április 14., 15:14 Módosítva: 2009.04.14 15:14

Kedves Olajdoki!

Egy 2004-es benzines 1,4-es Octaviám van. A gépkönyv szerint VW 503.00 olajat kell használnom hozzá. Azt szeretném tudni, hogy a magasabb számú Volkswagen kódok közül melyik írja felül az 503.00-át, vagy melyikkel váltható fel az újabbak közül?

Előre is köszi:

Fogász

Kedves Fogász!

A VW 504.00 minősítésű olajok minden esetben használhatóak ott, ahol VW 503.00 az előírás. A csereperiódus ugyanaz, mint a VW 503.00 esetében.

Üdv:

Olajdoki

Illan az olaj a Fabiából

2009. április 10., 16:23 Módosítva: 2009.04.10 16:23

Kedves Olajdoki!

Egy hónapja vásároltunk egy 1,4-es, 100 LE-s Fabia gépkocsit. Szervizkönyvesen vettük a drágát. A szervizkönyv tanúsága szerint 41 000 km-nél volt motorolajcsere (címkét azonban nem találtam erről sehol a kocsin, ellentétben a 30 0000-essel), azonban tegnap megpillanthattuk menet közben az olajnyomásmérő pirosan világító ikonját. Azonnal félreálltam és leállítottam a motort, majd egy kis "lehűlés" után - ez egyébként nekem is jót tett - kivettem a nívópálcát. Döbbenetes volt látni, hogy a pálca alján egy nagyon apró csepp olaj volt.

Azonnal vásároltam olajat, és öntöttem is bele egy litert, de még mindig nem érte el a minimum szintet. A szerviz szerint az akár normális is lehet, hogy az autó eszi az olajat, hiszen akár 1000 km után elfogyhat 3-3,5 dl. Teljesen ledöbbentem, mert még soha nem volt olyan autóm, ami 8-9000 km után "megeszi" az olajat.

Az autóval aztán hazaértünk szerencsésen, azóta nem villant fel az ikon. A hétre vagyunk egyébként előjegyezve a kötelező szervizre is.

Kérdezném, hogy elfogadható-e ekkora olajfogyasztás, vagy kezdjek el aggódni a kocsival, illetve a szervizzel kapcsolatban.

Előre is köszönöm a válaszát.

Kedves Érdeklődő!

A szerviz igazat mondott: sajnos az olajfogyasztás sok motorkonstrukció természetes velejárója. A 3-3,5 dl még ráadásul a korrektebbek közül való, mert bizonyos Ecotec motorok esetében akár az 1 liter/1000 kilométert is normálisnak tartja a gyártó. Márpedig ha a gyártó így szerelte össze a motort, akkor ez alá csak sűrűbb olajjal tudna menni, az pedig elégtelen kenéshez vezetne.

Üdv:

Olajdoki

Mit jelent az olajok esetében a W?

2009. április 9., 14:37 Módosítva: 2009.04.09 14:37
2

Kedves Olajdoki!

Legyen szíves felvilágosítani, hogy az olajos flakonon feltüntetett minőségi értékek mire utalnak (pl. xW-Y).

Köszönettel:

Antal

Kedves Antal!

Az olaj viszkozitási osztályait jelentik. A Society of Automotive Engineers (SAE) J300 szabványa viszkozitási osztályokat határoz meg a motorolajok számára. Ahhoz, hogy egy olaj adott viszkozitási osztályúnak mondhassa magát, teljesítenie kell az osztály elvárásait. Léteznek téli és nyári viszkozitási osztályok. A téli viszkozitási osztályok a 0W, az 5W, a 10W, a 15W, a 20W és a 25W, ahol a W a wintert rövidíti. A nyári viszkozitási osztályok a 20, a 30, a 40, az 50 és a 60.

A téli viszkozitási osztályok az olaj hidegen folyására, a szivattyúzhatóságára és a 100 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. (Vigyázat! A viszkozitás és a viszkozitási osztály különböző fogalmak!) Minél kisebb a W előtti szám, annál "vékonyabb" az olaj alacsony hőmérsékleten. Tehát pl. egy 5W és egy 10W olajat összehasonlítva kijelenthetjük, hogy
1. Az 5W-s olaj alacsonyabb hőmérsékleten is tud ugyanúgy keringeni, mint a 10W-s magasabb hőmérsékleten, illetve
2. Ugyanannyira alacsony hőmérsékleten az 5W-s jobban fog keringeni (azaz kenni), mint a 10W-s. A nyári viszkozitási osztályok a 100 és a 150 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. Minél nagyobb a nyári viszkozitás, annál sűrűbb az olaj üzemi hőmérsékleten.

Régen az olajok ún. egyfokozatúak voltak, tehát ha teljesítették valamelyik téli viszkozitási osztály limitjeit, akkor nem tudták teljesíteni egyetlen nyári osztályét sem, és fordítva. A viszkozitásmódosító adalékok és a szintetikus olajok megjelenése óta azonban elterjedtek az ún. többfokozatú olajok (pl. 15W-40, 5W-30 stb.), amelyek egyszerre képesek megfelelni egy téli és egy nyári viszkozitási osztály követelményeinek. Ezek mára szinte ki is szorították az egyfokozatúakat a motorolajszegmensből.

A viszkozitási osztályok önmagukban nem minőséget befolyásoló tényezők. Tény azonban, hogy a korszerű, precíz illesztésű motorok elvárásainak jobban megfelelnek az alacsonyabb viszkozitású olajok. Mégse úgy tekintsünk a viszkozitásra, mint egy olyan paraméterre, ami minél alacsonyabb, annál jobb, ugyanis az olajnyomás és az olajfilm vastagsága is fontos. Ezért a viszkozitás megválasztásánál (is) tartsuk be a gépkönyvi előírásokat, és csak akkor keressük az extrém viszkozitási értékeket, ha tudjuk, mit csinálunk.

Üdv:

Olajdoki

Törött nívópálca másodszor

2009. április 7., 15:13 Módosítva: 2009.04.07 15:13

Kedves Olajdoki!

Szeretnék hozzászólni Letört a nívópálca vége című válaszához.

Sajnos a Citroën műanyag nívópálcái hajlamosak az idő előrehaladtával a törésre! Én a márka egyik szervizében dolgoztam, ahol gyakran találkoztunk ezzel a problémával! A gyári utasítás értelmében ilyenkor csakis nívópálcát kell cserélni. Mivel a darab az olajteknőbe, ott is az olajterelő lemez alá esik, csak az olajszivattyúnál kerülhetne a motorba, ott pedig egy finom szűrő van, tehát ez lehetetlen. Sokkal valószínűbb, hogy a darab megakad az olajterelő lemez alatt valahol. Véleményem szerint a következő olajcserénél érdemes az olajteknőt levenni és a darabkát eltávolítani, de addig nyugodtan lehet az autót használni!

Üdvözlettel:

egy szerelő

Kedves Hozzászóló!

Jó pap is holtig tanul (ez volnék én), a Picasso tulajdonosa pedig megnyugodhat.

Üdv:

Olajdoki

Az 5W-30 magas hőmérsékleti teljesítménye

2009. április 6., 14:48 Módosítva: 2009.04.06 14:48

Kedves Olajdoki!

Szeretném megkérdezni, hogy 2003-as 1.5 DCI 82 LE típusú Clióba az alábbi olajok közül melyiket javasolja: Mobil1 5W-50, Mobil1 0W-40, Elf Evolution 5W-40.

Elolvastam a gyári adatokat, és mindkét Mobil1 olaj szinte minden paraméterében "veri"az Elfet (viszkozitás minden hőfokon, folyáspont, lobbanáspont ,sűrűség). Azt is szeretném megkérdezni, hogy miért részesítik előnyben az 5W-30-as olajokat a gyártók, mikor a leírások szerint ez az olaj magas hőfokon lényegesen rosszabb viszkozitással rendelkezik.

Előre is köszönöm:

Csaba

Kedves Csaba!

A Clióhoz mindhárom olaj megfelel, én talán az 5W-40-et választanám, de hangsúlyozom: a többi is jó.

Az 5W-30-as olajokkal kapcsolatos megállapításával vitatkoznék egy kicsit. Nem attól jó egy olaj, hogy a lehető legvastagabb. Az olaj viszkozitása akkor a legjobb, ha a lehető legvékonyabb azok közül, amelyek még képesek a megfelelő olajnyomást biztosítani, és nem vékonyodnak el annyira, hogy fém-fém érintkezés léphessen fel.

Érthetőbben: vegyük számba az összes olyan olajat, amellyel rendben van az olajnyomás, és amely magas üzemi hőmérsékleten is képes fenntartani az olajfilmet, majd válasszuk ezek közül a legvékonyabbat. Ugyanis az olaj vastagsága csak addig a pontig előnyös, ameddig feltétlenül kell, a nyomás és az olajfilm fenntartására. Ezen felül inkább hátrány, ugyanis - a viszkozitás növekedésével - lassul az olaj keringése, és ezáltal a hőelvezetés, valamint a motornak nagyobb ellenállással szemben kell dolgoznia, így nagyobb lesz a fogyasztás. A legtöbb olyan motor, ami kenhető egy 40-es viszkozitású olajjal, kenhető 30-assal is, annál is inkább, mivel a 40-es olaj - főleg ha nem szintetikus - úgyis 30-assá nyíródik a motorban pár ezer kilométer alatt. Tehát egy xW-30-as olaj az esetek többségében valamivel jobb választás, mint egy xW-40-es.

Azért a 40-es olajok használói se keseredjenek el, a különbség nem nagy, az átlagautós nem is feltétlenül veszi észre. Olyan magas motorhőmérséklet pedig, ami kifejezetten egy 50-es olaj használatát indokolná, szinte kizárólag versenykörülmények esetén lép fel.

Üdv:

Olajdoki

Letört a nívópálca vége

2009. április 3., 16:06 Módosítva: 2009.04.03 16:06

Kedves Olajdoki!

2005-ös évjáratú Picasso 1.6 HDI műanyag olajnívópálcájának a vége beletörött. Okozhat-e valamilyen problémát a motorban?

Kedves Levélíró!

Okozhat. A motorolaj az ennél jóval kisebb fémkopadékokkal elbánik, de ez túl nagy "szennyeződés". Ne indítsa be a motort, hanem forduljon szerelőhöz.

Üdv:

Olajdoki

Honnan tudhatom, hogy jó-e az olcsó olaj?

2009. április 1., 11:03 Módosítva: 2009.04.01 11:03

Kedves Olajdoki!

Hogyan tudom megállapítani egy no name − magát magas követelményeknek megfelelőként hirdető, pl. szintetikus VIP CAR vagy félszintetikus Tesco - olaj valóban megfelel a nagy gyártók (Valvoline, Castrol stb.) által támasztott követelményeknek? Lehet, hogy már a no name olajak között is van jó motorolaj?

Válaszát előre is köszönöm:

László

Kedves László!

Sajnos nem tudja megállapítani. Biztosan van a "no name" olajok között is, ami megfelel a flakonon szereplő szabványoknak, de nincs olyan gazdaságos módszer, amivel ezt a fogyasztó ellenőrizhetné. Ez egyébként szinte minden árucikkre igaz, nemcsak az olajra, ezért vagyunk mi fogyasztók hajlandóak többet fizetni egy jó márkáért, mint egy ismeretlenért. Kevésbé valószínű ugyanis, hogy egy évtizedek óta a piacon levő cég, aki horribilis pénzeket fektetett márkaképének felépítésére, kockára tegye mindezt azzal, hogy rossz minőségű terméket gyárt. Az ilyen kalandok, a haszon gyors zsebre tétele mindig jellemzőbb az ismeretlen, ha úgy tetszik "no name" cégekre, akiknek nincs vesztenivalójuk, és gyorsan el tudnak tűnni. Ráadásul Magyarország ideális táptalajt jelent nekik, mert itt sokkal jellemzőbb a rövidtávú gondolkodás.

Önnek is azt javaslom, mint másoknak, inkább válasszon egy jól csengő olajmárkát, minthogy akár kis eséllyel is valami kétes minőségűbe nyúljon bele.

Üdv:

Olajdoki

Meddig használható fel a bontatlan olaj?

2009. március 27., 16:47 Módosítva: 2009.03.27 16:47

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy bontatlan olaj (motor, váltó, szervó, fék) meddig használható fel a vétel után.

Köszönettel:

László

Kedves László!

A legóvatosabb becslés szerint is legalább 5 évig nem lesz semmi baja. A gyakorlatban, optimális körülmények között akár a dupláját is kibírhatja, mert a lezárt flakonban nincs kitéve olyan minőségromboló hatásoknak, mint egy már használatba vett olaj.

Üdv:

Olajdoki

Márkás vagy no name

2009. március 25., 18:51 Módosítva: 2009.03.25 18:51

Kedves Olajdoki!

Kérdésem a következő: 2002-es Suzuki Swiftbe márkás (Shell, Total, Mol stb.) 15W-40-est, esetleg nevenincs vagy GM 10W-40-est rakjak? Árban kb. egy szinten vannak.

Köszönettel:

Csaba

Kedves Csaba!

A 15W-40-es túl vastag, a no name 10W-40-es nem megbízható, a GM 10W-40-ről már sokat írtam a rovatban; nyugodt szívvel egyiket sem tudom ajánlani. Inkább márkás 10W-40-es félszintetikust tegyen bele, hosszú távon azzal jár jobban.

Üdv:

Olajdoki

15 ezer km vagy 1 év?

2009. március 22., 09:34 Módosítva: 2009.03.22 09:34

Kedves Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy 2000-es évjáratú 1,6-os Skoda Feliciát. A vásárlást olajcsere követte. A szaküzletben a Total Quartz 7000 10W-40 olajat ajánlották. Az eladó azt is mondta, hogy a következő olajcsere 15 ezer km után vagy 1 év múlva esedékes.

Évente max. 8-10 ezer kilométert autózom le. Kérdésem az, hogy 1 év elteltével le kell-e cserélnem az olajat, vagy elég ezt megtennem 15 ezer km megtétele után.

Tisztelettel:

Laci

Kedves Laci!

Két oka is van annak, hogy nemcsak kilométert, hanem határidőt is meg szoktak adni csereperiódusként. Az egyik ok az, hogy aki nem megy egy év alatt 15 ezer kilométert, az valószínűleg rövidebb utakra használja az autóját, de nem biztos, hogy kevesebbszer jár vele. A sok rövid út nagyobb megterhelést jelent az olajnak, mintha ugyanannyi kilométert kevesebb, de hosszabb út alatt tette volna meg. A stop-and-go miatt, a túl alacsony motorhőmérséklet miatt az így megtett 10 kilométert nem lehet össze sem hasonlítani mondjuk egy országúton vagy autópályán megtett 10 kilométerrel. Nyilván az 1 év vagy bármilyen más előre megadott időperiódus alkalmatlan arra, hogy ezt a különbséget pontosan szimulálja, de még bőven a biztonságos tartományban tartja az autóst, hogy a műszaki hibák elkerülhetőek legyenek.

Erre mondhatja azt valaki, hogy mi a helyzet akkor, ha csak nagyon-nagyon keveset megy, mondjuk 1-2 ezer kilométert egy év alatt. Vagy akkor, ha csak 8-10 ezret megy, de azt mindig városon kívül. Azt hihetnénk, hogy ilyen esetben biztonságosan kitolható az 1 év, de ez sem feltétlenül igaz. Itt jön a második ok. Ha az olajat betöltöttük, használatba vettük, azzal beindítottunk egy folyamatot, ami kisebb intenzitással ugyan, de az autó álló állapotában is zajlik. Az üzemanyag minimális, de romboló hatású beszivárgása az olajba, a párakicsapódás és az oxidáció olyan tényezők, amelyek rontják az olaj minőségét. Mint korábban már írtam: az 1 év (vagy 6 hónap vagy 2 év) nem szentírás, sokkal inkább egy olyan biztonsági határidő, amely figyelembe veszi, hogy a motor sokkal drágább, mint az olaj. Ezért a gyártók úgy állapítják meg, hogy inkább legyen 1000 esetben túl rövid, mint 1 esetben túl hosszú.

Üdv:

Olajdoki

5W-30 vagy 0W-30 kell-e a Merivába?

2009. március 19., 17:19 Módosítva: 2009.03.19 17:19

Kedves Olajdoki!

Eddig a kocsimban ( 2005-ös Meriva 1.4 ) mindig 5W-30-as olaj volt. Mostanában esedékes az újabb csere, és megrendeltem ezt az olajat, majd később telefonon közölték velem, hogy ők sohasem tettek ebbe a típusú Merivába 5W-30-as olajat, csakis 0W-30-at. Így ha továbbra is kitartok emellett, akkor elállnak a cserétől.

Egyébként Castrol Edge 5W-30 típusú olaj kerülne bele, erre mondták, hogy a minősítése ennek nincs megadva szemben a 0-val, de mint kiderült, a legutóbbi szervizkor is ez az 5W-30 került bele. Mivel a 0W-t túl vékonynak mondták, továbbra is az 5W-re szavazok, hisz a motor általában kicsit nagyobb fordulaton van használva.

Mindent összegezve, ha az Edge 5W kerül bele, annak esetlegesen várható valami következménye?

Köszönettel:

Norbi

Kedves Norbi!

A Castrol Edge 5W-30 nem rendelkezik a GM jóváhagyásával, aminek vagy műszaki, vagy üzletpolitikai okai vannak. Hogy a kettő közül melyik, azt csak a Castrol tudná megmondani. A magam részéről csakis azt a terméket választanám, amelyik rendelkezik a megfelelő jóváhagyással, amely jelen esetben az Edge 0W-30.

Annál is inkább, mivel nem értek egyet azzal, hogy a 0W-30 túl vékony lenne. Gondoljuk csak végig: a melegoldali viszkozitása mindkettőnek SAE 30, ami azt jelenti, hogy üzemi hőmérsékleten hasonló sűrűségűek. Hidegen a 0W vékonyabb, mint az 5W, de mindkettő vastagabb annál – igen, még a 0W is –, mint ami a motornak optimális. Csak felmelegedve lesznek optimális vastagságúak. Ezen logika mentén belátható, hogy a 0W-s olaj nem túl vékony, sőt, eleve közelebb áll ahhoz a viszkozitáshoz, amit üzemi hőmérsékleten el kell érnie.

Üdv:

Olajdoki

Opel Corsa eszi az olajat

2009. március 18., 16:05 Módosítva: 2009.03.18 16:05

Kedves Olajdoki!

Van egy Opel Corsa C 2003-as, 1.2, 55 kW, 75 LE-s autóm. 5000 km után 1 liter olajat kellett ráöntenem. Ez normális? Egyébként Mobil 5W-30-ast használok. Váltsak 5W-40-esre vagy ne?

Köszönettel:

Lackó

Kedves Lackó!

A gépkönyvből vagy a márkaszerviztől lehet megtudni, hogy adott motornak mi a jellemző olajfogyasztása. A 0,2 l/1000 km mindenesetre nem tűnik vészesnek, de több mint valószínű, hogy egy 5W-40-es olajból kevesebbet fogyasztana. Viszont az üzemanyag-fogyasztás - minimális mértékben - emelkedhet, a 40-es viszkozitás okozta többletsúrlódás miatt.

Üdv:

Olajdoki

Öreg autó, olajcsere előtt

2009. március 16., 15:00 Módosítva: 2009.03.16 15:00

Kedves Olajdoki!

1989-es évjáratú 1,4-es benzines Peugeot 205 motorolajcseréje lett esedékes. A motor (valószínűleg) kopott, öreg.

Mol Botond 20W-40-es olaj leírása szerint pont ilyen öreg autókba való. Mennyire lehet hinni a marketingnek, hogy a fent említett olaj alkalmasabb, mint más, akár félszintetikus/szintetikus olaj? Mi lenne a konkrét javaslata a motorolaj paramétereit illetően?

Válaszát köszönöm!

Tisztelettel:

Tamás

Kedves Tamás!

Nem hiszem, hogy jobb lenne. Nézzük meg egy pillanatra az olaj által ellátandó feladatokat, fontossági sorrendben: kenés, tisztítás, hűtés, korrózióvédelem. Egy félszintetikus vagy szintetikus olaj a két legfontosabb tulajdonságban jobb:

- Amíg nem üzemmeleg a motor, jobb kenést fog biztosítani, mert alacsonyabb a hidegoldali viszkozitása, és gyorsabban eljut a kenési pontokig.
- Tisztább lesz a motor, mert az alapolaja nem, illetve kevésbé hajlamos a kokszosodásra.
- Ugyancsak az alapolajnak köszönhetően jobban tűri a magas hőmérsékletet.

Ha hozzátesszük, hogy a gyártó ehhez a típushoz -5 fok alatt már nem is enged 20W-s olajat, akkor hamar beláthatjuk, hogy - az árán kívül - nincs sok előnye egy ilyen olaj használatának.

Műszakilag, mint szinte minden autóhoz, a teljesen szintetikus olaj lenne a legjobb választás. A gyártó meg is engedi az akár 5W-30-as viszkozitású olaj használatát. Mivel azonban ez egy régi motor, amit vélhetően már nem akar évtizedekig használni, illetve egy alacsony viszkozitású olajat jobban fogyaszthat, ezért az optimális megoldás itt is egy 10W-40-es, félszintetikus olaj, pl. a MOL Dyanmic Transit 10W-40.

Üdv:

Olajdoki

Nem(csak) az olajtól függ a csereperiódus!

2009. március 13., 09:35 Módosítva: 2009.03.13 09:35

Kedves Olajdoki!

Autómban 5W-50-es motorolajat használok. Hány km után kell cserélni? Mert nekem azt mondták, hogy ezeknek az olajoknak már 25 000 km a csereintervalluma.

Előre is köszönöm válaszát.

Kedves Levélíró!

Gyakori tévhit, hogy az olajcsere sűrűségét a használt olaj minősége vagy viszkozitása határozza meg. Ha egyszerűen szeretnék fogalmazni, akkor azt mondanám, hogy ez nem igaz. A motor gyártója írja elő, hogy: 1. Milyen minőségű olaj kell abba a motorba, 2. Milyen csereperiódus szerint kell cserélni. Ezek után ezt akkor is be kell tartani, ha a minőségi követelményt túlteljesítjük.

Ha bonyolultabban fogalmazok, akkor még hozzáteszem, hogy bizonyos gyártók nem egy olajminőséget írnak elő, hanem többet, amelyek közül az alacsonyabbal „normál” csereperiódust lehet menni, a magasabbal pedig „hosszítottat”.

Tehát ahhoz, hogy meg lehessen mondani, egy olajjal mennyit lehet menni, elengedhetetlenül szükséges tudni, hogy milyen motorba öntjük. Mindig ebből kell kiindulni, utána lehet csak érdemben beszélni a csereperiódusról. Persze csak annyit tudni az olajról, hogy milyen viszkozitású, még akkor is kevés lenne...

Üdv:

Olajdoki

A szintetikusság fokozatai

2009. március 11., 15:35 Módosítva: 2009.03.11 15:35

Kedves Olajdoki!

A kérdésem az volna, hogy mi a különbség a fullszintetikus és a triszintetikus motorolajok között, és miből készülnek.

Üdvözlettel:

Ferenc

Kedves Ferenc!

Az ásványolajokra nem, de a fél- és a teljesen szintetikus olajokra különböző marketingkifejezések terjedtek el. Így találkozhatunk a teljesen szintetikus esetben a "fullszintetikus" és a "triszintetikus" kifejezéssel, a félszintetikus olajok esetében, pedig a "részszintetikus", "HC-szintetikus", "szintetikus bázisú" vagy "szintetikus alkotóelemeket tartalmazó" megfogalmazásokkal. Ezek csak szinonimák, nem hordoznak eltérő műszaki tartalmat.

A miből készül kérdésre már bonyolultabb a válasz. A szintetikus olajok szintetikus alapolajok és adalékok keverékei, de sokféle szintetikus alapolaj létezik. A közlekedésben az úgynevezett polialfaolefinek terjedtek el szintetikus alapolajként, de léteznek például észter bázisú szintetikus olajok is. Az adalékok hasonlóak az ásványolajok adalékaihoz, néhány kivételtől eltekintve (pl. nem kell viszkozitásmódosító, viszont kell oldóképesség-javító adalék).

Üdv:

Olajdoki

Lehet-e túl hosszú a gyári olajcsere-periódus?

2009. március 10., 14:44 Módosítva: 2009.03.10 14:44

Kedves Olajdoki!

2008-as Fiat Ducato 2.3 120 Multijet típusú autónál van-e értelme lerövidíteni a 45 000 km-es olajcsere-periódust? Több autószerelő szerint ez túl hosszú.

Továbbá a gyár által ajánlott Selenia olaj helyett van-e bele jobb?

Köszönettel:

Sanyi

Kedves Sanyi!

Az autógyártók mindig óvatosak a csereperiódus meghatározásánál. Az átlagos 15 ezer kilométeres periódus fölé akkor mennek, ha tesztjeik azt bizonyítják, hogy mind a motor, mind az olaj elbírja. Normál vezetési feltételek és a megfelelő minőségű olaj használata mellett a gyárilag előírt csereperiódus irányadó, akkor is, ha az 45 ezer kilométer. Ahol fedélzeti számítógép monitorozza az üzemi körülményeket, ott azért is mernek hosszabb csereperiódust megadni, mert a számítógép úgyis jelzi, ha korábbi csere indokolt.

Ahol nincs számítógép, ott akkor érdemes lerövidíteni, ha a gépjármű az átlagosnál nagyobb igénybevételnek van kitéve, például sok stop and go, sok hegymenet vagy utánfutó használata. Ilyen használati körülmények mellett, extrém esetben akár a csereperiódus megfelezésére is szükség lehet.

Azt semmiképp ne feledje, hogy ennél a típusnál csak Fiat 9.55535-N2 szabványnak megfelelő, 5W-40-es olaj használható, pl. Selénia WR 5W-40 vagy Fuchs Titan Supersyn 5W-40.

Üdv:

Olajdoki

Sokat futott mikrobuszba télen-nyáron 10W-40

2009. március 9., 16:45 Módosítva: 2009.03.09 16:45

Kedves Olajdoki!

1997-es VW LT 28 mikrobusz (2,5 TDi, 420 000km) olajfogyasztása télen 1 l/10 000km, nyáron 0.6 l. Állandóan 10W-40 félszintetikus van használatban. Ennyi futott kilométernél télen sem térnék át 5W-40-re. Vagy mégis?

Kedves Érdeklődő!

Nem igazán tudom elmarasztalni amiatt, hogy egy 12 éves mikrobuszba nem tesz 5W-40-es olajat. Bár műszakilag még jobb választás az 5W-40, a 10W-40 is bőven elég jó ide, főleg ha nem használja a hazainál sokkal hidegebb klímájú országokban.

Üdv:

Olajdoki

Ugyanolyan színű legyen a fagyálló?

2009. március 6., 15:43 Módosítva: 2009.03.06 15:43

Kedves Olajdoki!

1998-as, 1,6-os Ford Escortomban a minimális vonal környékén van a fagyálló. Azt hallottam, hogy csak azonos minőségűvel, azaz színűvel lehet pótolni a hiányzó mennyiséget. Úgy rémlik, kék volt benne, de nem vagyok biztos benne. Ilyenkor mit tegyek? Van olyan, ami minden fajtához keverhető? És milyen időnként kell lecserélni a teljes fagyállót?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Közkeletű tévedés, hogy a fagyálló színe számít. A kétes szándékú fagyállógyártók vissza is élnek azzal, hogy sok vevő a színre megy, és a legvacakabb fagyállókat színezik sárgára meg pirosra, mert így hasonlítanak a legjobb minőségű, márkás fagyállókra.

Léteznek olyan hibrid fagyállók, amelyek keverhetők a klasszikus BS6580 minőségű és a legkorszerűbb OAT típusú fagyállókkal is. Ilyen például a Valvoline Maxlife Antifreeze vagy a MOL Evox Extra G 48.

Üdv:

Olajdoki

Mi a baj a GM olajjal?

2009. március 5., 14:02 Módosítva: 2009.03.05 14:02

Kedves Olajdoki!

Olvastam egy tanácsát, mely szerint, ha GM olaj lenne egy autóban, akkor Ön 2-3 ezer km után lecserélné azt. Mi a baj a GM olajjal? Miért más, mint bármelyik másik gyártóé?

Köszönettel:

KD

Kedves KD!

Várakozásaimnak megfelelően a GM olajjal ismét sikerült felkavarnom az állóvizet, ugyanis jó pár, az Önéhez hasonló levelet kaptam. Nem tudom, mi a baj a GM olajjal, sőt, azt sem mondom, hogy minden egyes flakon GM olajjal baj van. Egy dolog biztos: az olajjal kapcsolatos, hozzám eljutó konkrét panaszok és rémtörténetek jelentős részének GM olaj a főszereplője, mint azt a rovat korábbi leveleinek elolvasása során is láthatja. Mivel rengeteg más olaj van, amivel nincs ennyi probléma, ezért én inkább azok ajánlása mellett maradok, és óvatosságra intem a GM olaj használóit.

Üdv:

Olajdoki

És ’85-ös Golfba melyik jó?

2009. március 5., 13:59 Módosítva: 2009.03.05 13:59

Kedves Olajdoki!

Az imént olvastam a vélekedését a ’98-as Golf olaja kapcsán. Vonatkozik ez egy ’85-ös (tehát ős-, még karbis) motorra is?

Kérdezem ezt azért, mert télen ezt amúgy is hosszú percekig kell járatni indulás előtt. Ja, egy 1600-as Lancia-motorról van szó!

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv:

Laci

Kedves Laci!

Igazából csak azokra az autókra nem vonatkozik, amelyekre a tulajdonos azt mondja: "ennek már úgyis mindegy". Tehát műszakilag jobb a 10W-40, de előfordulhatnak olyan esetek, amikor az autó már nem ér annyit, hogy ezzel érdemes/gazdaságos legyen foglalkozni. Én nem mondanék konkrét életkort erre: mindig a tulajdonos döntése, hogy az adott korú autó esetében még mennyire akar hosszú távra gondolkodni.

Üdv:

Olajdoki

Sperrdifibe olaj

2009. március 3., 14:52 Módosítva: 2009.03.03 14:52

Kedves Olajdoki!

Végre sikerült felhajtanom 1981-es 3-mas BMW-mhez egy sperrdifit. Milyen olajat tegyek bele?

Köszönettel:

Bence

Kedves Bence!

Önzáró differenciálművekbe úgynevezett Limited Slip (LS) olaj való, a normál hajtóműolaj nem elegendő. Például a Valvoline Durablend GL-5 LS 75W-90 vagy a Total Dynatrans DA 80W-90 megfelelő.

Üdv:

Olajdoki

Elhalaszthatom-e az olajszűrő cseréjét?

2009. március 2., 16:06 Módosítva: 2009.03.02 16:06
1

Kedves Olajdoki!

Régi, sokat futott (több mint 500 ezer km) dízel autóm (Opel Astra 1.7D) jó étvággyal eszi az olajat, amit én rendszeresen korrigálok is utántöltéssel.

Kérdésem, hogy ilyen aktívabb olajutántöltés mellett lehet-e, illetve mennyivel szabad az olajszűrőcserét, azaz a teljes olajcserét elnyújtani. Észlelhető bárhogyan is az olajszűrő elhasználódása?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv:

Gábor

Kedves Gábor!

Sajnos nem. A motorban és a szűrőben felgyűlt és az olajban lebegő szennyeződéseket csak egy egyszerre végrehajtott olaj- és olajszűrőcsere távolítja el. Itt nincs kompromisszum, akármennyi olajat is töltött utána.

A szűrő elhasználódásának külön figyelésére nincs szükség, ugyanis pontosan akkor kell cserélni, amikor az olajat.

Üdv:

Olajdoki

’98-as Golf III-ba jó-e a 15W-40?

2009. február 26., 10:59 Módosítva: 2009.02.26 10:59

Kedves Olajdoki!

VW Golf III (1998-as, 1.4, 140 ezer km) 15W-40-es olajat tetetek már 3 éve, ezt ajánlották, es a szervizkönyv is említi.

Múlt héten is ezt vettem, de most máshol cseréltettem az olajat. Megjegyezték, hogy ebbe a típusba 10W-40-es való, de kérésemre beletöltötték a 15W-40-et.

Ön szerint milyen olaj való ebbe a motorba? Maradhat a 15W-40, vagy cseréljem ki? Eddig semmilyen baj nem volt motorikusan, es a fogyasztása is 6,5 l körül van.

Köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A legtöbb autóba, ami manapság fut az utakon - akár a 4-5 éves autókba is - betölthető volna egy 15W-40-es motorolaj, de két okból mégsem ajánlom.

Az egyik az, hogy télen egy sűrűbb olajnak több időre van szüksége, ameddig elkezd kenni. A motor indítása utáni másodpercekről van szó: ekkor számít leginkább, hogy mi van a W előtt: 20, 15, 10, 5 vagy 0. Általában a 10 az optimális, az 5 az ideális, az autók túlnyomó többségénél. Ha már elértük az üzemi hőmérsékletet, akkor csak az számít, hogy mi van a W után.

A másik ok, amiért nem ajánlom a 15W-40-es olajok használatát, hogy szinte kizárólag ásványolajokat találunk ebben a kategóriában. Az ásványolajok pedig hajlamosabbak a kokszosodásra, és jobban változik a viszkozitásuk a csereperiódus alatt. A 10W-40-es olajok általában félszintetikusak - ez kiderül a dobozon szereplő leírásból -, így minőségük állandóbb.

Tehát nem arról van szó, hogy a 15W-40-es olaj x időn belül tönkreteszi a motort, hanem arról, hogy a tudomány mai állása szerint ennél "egészségesebb étrend" jár a motornak, ráadásul nem is kerül sokkal többe.

Üdv:

Olajdoki

Hozott olaj után fizetni?

2009. február 25., 12:01 Módosítva: 2009.02.25 12:01

Kedves Olajdoki!

A minap olvastam egy Peugeot 206-tulajdonos levelét, melyben panaszolta, hogy a márkaszervizben nem akarták kicserélni a motorolaját, mert nem ott vette. Nekem is új -1 éves- kocsim van, és az első szervizre vittem, ahol megengedték, hogy vigyem az olajat, viszont literenként 250 Ft környezetvédelmi díjat számoltak fel pluszban a díjuk mellé. Felajánlottam, hogy elviszem a használt olajat, de közölték, hogy ha nem tetszik a dolog, akkor vihetem a kocsimat, ahova akarom. Jogukban áll ez?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Igen, jogukban áll ilyen esetben külön díjat kérni, bár szerencsésebb lett volna, ha másnak nevezik, mert a környezetvédelmi termékdíjat Ön már megfizette, amikor megvette az olajat. Sőt, ahhoz is van joguk, hogy beleírják a szervizkönyvbe, hogy hozott olaj, de ettől még a garancia nem vész el, ha az olaj megfelelt az előírásoknak.

Üdv:

Olajdoki

Olajcsere 3000 km után?

2009. február 19., 15:06 Módosítva: 2009.02.19 15:06

Kedves Olajdoki!

2008 júliusában vásároltam egy legújabb típusú SEAT Ibiza személygépkocsit, 1,2 -es benzines motorral. A gyár 15 000 km-es olajcsere-periódust ír elő, de nekem a szervizben azt mondták, hogy 3000 km után cseréltessem le a motorolajat. Az autóban most 3700 km van. Nem tudom, hogy hihetek-e a szerviznek, és nem csak egy egyszerű pénzkidobás lenne az olajcsere.

Tisztelettel:

György

Kedves György!

Régen mindenkinek azt írtam, hogy az első olajcserére is a gyárilag előírt 15 ezer kilométer után kell sort keríteni. Manapság már annyival módosítom ezt az álláspontomat, hogy ha az autó gyárilag GM olajjal van feltöltve, akkor én is támogatom, hogy 2-3 ezer kilométer után le legyen cserélve. Mivel a Seat a VW, és nem a GM konszernhez tartozik, ezért jelen esetben teljesen fölösleges a gyárilag előírtnál korábbi első olajcsere.

Üdv:

Olajdoki