2019. szeptember 21., 08:02 Módosítva: 2019.10.09 06:40
394

Kedves Olajdoktor!

Adott egy Isuzu D-Max 1.9 D 163 LE 120 kW RZ4E motorkódú TFR/TFS 2017-es pickup (már részecskeszűrős), amely pickup 0 km-es volt 2017 tavaszán, most pedig van benne 3000 km mindössze.

Kell-e motorolajat cserélni a max. 2 év "motorolaj megromlási idő" miatt (néhol 1 évet írnak, nem is kettőt), annak ellenére, hogy mindössze 3000 km van az autóban (külföldi munkavégzés miatt elvezényeltek minket Magyarországról)?

Szóval 3000 km után régi olaj le és új olaj+olajszűrő, csak azért, mert 2 év eltelt? Vagy maradhat még az olaj benne, mert csak 3000 km?

Válaszát várva, üdv.

Kedves Szabolcs!

Igen, le kell cserélni az olajat, kilométertől függetlenül, ha elérte a hónapban megadott csereperiódust. A használatba vett olajban olyan szennyeződések vannak, amelyek miatt az olaj akkor is leépül, ha nem futja közben az újabb kilométereket.

Üdv, Olajdoki

2019. szeptember 7., 10:23 Módosítva: 2019.09.21 23:39
1198

Tisztelt Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy 2016-os Audi A4 3.0 TDI (200 kw) típusú autót. A kocsiban ZF gyártmányú 8 fokozatú automata váltó van, amelyhez az Audi nem ír elő kötelező olajcsere periódust. Azonban a szerelők megsúgták, hogy a ZF viszont javasolja a váltóolaj cseréjét bizonyos megtett kilométernél. A kocsiban jelenleg 83 000 km van. Ön javasolja a cserét, mondjuk 100 000-nél vagy tényleg nem szükséges?

Előre is köszönöm a választ!

Kedves Érdeklődő!

Nem tartom szükségesnek a cserét. Az Audi utasításait kövesse ezzel kapcsolatban. Olajos oldalról az a tapasztalatom, hogy a megfelelő olaj használata mellett nincs szükség a Tiptronic váltó karbantartás jellegű olajcseréjére.

Üdv, Olajdoki

Olaj kéne az S6-os Audimba

2019. augusztus 27., 22:35 Módosítva: 2019.09.21 23:39

Udvozletem kedves Olajdoki! :)

Gyors kerdes lenne.

A neten korulneztem, es ellentmondasos infokat talaltam arrol, hogy pontosan milyen olajat is kellene vasarolnom az olajcserehez a kocsimba.

Az auto egy 2008-as evjaratu Audi S6. BXA motorkod. (5.2 V10)

Nekem ugytunik, hogy az 5W-30 Edge a helyes valasz, de biztos szeretnek lenni benne. A mennyisegre pedig ha jol ertettem akkor nagyjabol 13 liter. Gondolom a szarazkarteres megoldas miatt.

Az autoban 210 000 kilometer van, es egyaltalan nem eszi (meg csak nem is csipegeti) az olajat sem varosban, sem akkor sem "picit" temposabban megyek vele.

Elore is koszonom a segitseget!

Marci

Kedves Marci!

A Castrol Edge 5W30 LL valóban jó választás. A feltöltési mennyiségre vonatkozóan sajnos nincs adatom, de a 13 liter nagyon soknak hangzik.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 24., 10:18 Módosítva: 2019.09.04 06:29
121

Tisztelt Olajdoktor!

Érdeklődöm, hogy egy teljes szintetikus 2T motorolaj (Mobil 1 Racing 2T) hány évig tekinthető motorolajnak, mennyi ideig lehet felhasználni? Találtam egy bontatlan flakont, de a gyártási idő nem olvasható már rajta, 4-5 éves biztos elmúlt.

A motor külön olajozású, Gilera Runner FXR180 SP.

A választ előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

10 évig biztosan “eláll”. De volt már példa arra is, hogy az egyik levélíró talán 30(?) éves olaját a gyártó bevizsgálta, és még mindig jó volt.

A gyári specifikációk sokszor hamarabb érvényüket vesztik, minthogy az olaj “megromlana”.

Üdv,

Olajdoki

1,2-es Clióban cserélnék olajat

2019. augusztus 16., 10:51 Módosítva: 2019.09.07 10:33

Tisztelt olajdoktor.

2010 évj. Renault Clio 1.2 16v benzin. 177000 km. Milyen motorolaj való bele?

Kedves Érdeklődő!

Javaslok egy 5W40-es, Renault RN0700 teljesítményszintű olajat, mint például a Shell Helix HX7 5W40 vagy az Eneos Premium Hyper 5W40.

Üdv,

Olajdoki

Más olaj városi üzemhez?

2019. augusztus 12., 14:54 Módosítva: 2019.08.16 10:53

Tisztelt Olajdoktor !

Kérdés hogy bő tízéves Octaviába/1,4-es benzines, BCA mot.kód / eddig Castrol Magnatec 10W-40-t használtam, km. futás 200 ezer km. fölött van, inkább városban használva cseréljem-e a jobb hideginditási tulajdonságokkal rendelkező 5W-30-ra v. 5W-40-re?

Manuális seb. váltóba javasolt-e az olajcsere, ha igen milyen márka és viszkozitás legyen?

köszönettel: Zs.

Kedves Zs!

Egy VW 502.00 teljesítményszintű, 5W40-es olaj jobb választás, mint egy 10W40-es. Például a Mobil Super 3000 X1 5W40. A váltóban nem kell olajat cserélni.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 8., 21:48 Módosítva: 2019.08.31 07:42
368

Tisztelt Olajdoktor!

Pár hónapja vásároltam egy 1998-as, 1.4-es szívó benzines Honda Civicet. Az eladó szerint 1-2 deci olajat fogyasztott 1000 kilométeren. Használat során sajnos kiderült hogy a valós fogysztás 1-1,2 liter/1000 km, melyet eléggé sokallok. A probléma régebben fennállhat, ugyanis a feljegyzések szerint 2014-ben váltottak 5w40-ről 10w40-re.

Féktisztítóval lemostam a blokkról az olajat, pontosan nem sikerült lokalizálni a forrást, de a jelentősebb csepegést a gyújtáselosztó aljáról figyeltem meg. A szelepfedél tömítés is általában csillog a friss olajtól.

A motor pöccre indul, nem szaggat, nem kopog, húz ahogy kell. A kipufogó csak motorfék használat és visszaváltás után füstöl kb 1 másodpercnyi ideig.

Nem tudom köze lehet-e a problémához, de még azt tapasztaltam hogy magas fordulaton, bekapcsolt légkondícionáló mellett szabályos időközönként visít valamelyik ékszíj 3-4 másodpercig. Véleményem szerint a rácsöpögő olaj miatt, majd mikor az olaj elég, elhallgat.

Az autó 2017-ben a nagyszerviz alkalmával kapott új szelepfedél tömítést és szelepszár szimeringeket.

Ön szerint mi lehet a hiba oka (az autó korán kívül)? Mit javasol, mit cseréltessek ki a szerviz alkalmával hogy minimalizáljam az olajveszteséget?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel,

Péter

Kedves Péter!

Szerintem addig ne cseréltessen ki semmit, ameddig nem sikerült beazonosítani az olajfogyasztás okát. Az okok lehetnek például:

  • Külső olajszivárgás
  • Főtengely-szimmering sérülés
  • Kopott vagy sérült főtengely csapágyak
  • Kopott szelepszár és szelepvezető
  • Eltömődött olajjáratok a dugattyúházban
  • Túl sok olaj
  • Beragadt dugattyúgyűrűk
  • Nem megfelelő viszkozitású olaj
  • Olajpárolgás
  • Vezetési stílus
  • Stb.

Vigye szervizbe, találják meg, hogy mi a baj, mielőtt találomra elkezdenek kicserélni dolgokat.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 5., 13:20 Módosítva: 2019.08.12 17:32
457

Jó napot kívánok!

Az autó: Volvo XC40; T4 turbós, közvetlen befecskendezésű benzinmotor (1969 cm3; 190 LE.), automata váltó, 4 kerék hajtás.

Gyári előírás szerint az olajcsere periódus: 30 ezer km.

Elhangzott, hogy ha kedvezni akarunk az autónak, az ELSŐ 15 ezer km után is cserélünk olajat.

Ön szerint ez mennyire ajánlott? Kímélve van hajtva...

Köszönettel:

Mihály

Kedves Mihály!

Az első olajcserének is a gyárilag meghatározott intervallummal kell történnie. Nincsenek speciális előírások az első cserére, és nem is szükséges, hogy korábban legyen.

Üdv,

Olajdoki

2019. július 26., 12:44 Módosítva: 2019.08.10 07:10
203

Tisztelt Olajdoktor.

Olajcserénél véletlenül olyan olajat tettünk a BMW 330xd E90 2006-os évjáratú autómba, amelynek nincs BMW LongLife 04-es specifikációja. Castrol Edge Titanium FST 5W-30 LL típusú olajat tettünk bele.

Cseréljük ki az olajat, vagy nyugodtan járhatok vele? Kb. 10 ezer km-erenként cserélem az olajat. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, László.

Kedves László!

Elegendő, ha a következő cserénél vált az előírt olajra. Egy csereperiódus alatt nem lesz baja tőle.

Üdv, Olajdoki

2019. július 22., 15:32 Módosítva: 2019.07.27 08:03
51

Tisztelt Olajdoktor!

2010-es évjáratú Chevrolet Cruze 1.6 113LE benzines autóm autópálya tempó esetén 3500-3800 fordulatnál rendszeresen 79-es hibakódot dob ki, ami a műszaki leírás szerint alacsony olajszintet jelez, azonban a szinttel nincs semmi probléma.

A hibajelzés újraindításkor eltűnik (sárga színű, nem piros) és a következő tartósan magas fordulatú üzemig nem is jelenik meg.

A szakszervízben nem tudtak vele mit kezdeni, de utaltak rá, hogy okozhat ilyen hibajelzést utángyártott olajszűrő, mivel azoknak magas fordulat esetén nem azonos az áteresztő képessége a gyári alkatrészével. A kocsiba a gyári ajánlásnak megfelelő 5w-30-as GM (DEXOS2) olajat rakom, tehát elvileg azzal nem lehet probléma.

Ön szerint mi lehet a gond? Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Valóban lehet az olajszűrő a hibás. Előfordulhat még az olaj üzemanyaggal való felhígulása is, de talán az olajszűrős változat valószínűbb.

Üdv, Olajdoki

2019. július 20., 08:34 Módosítva: 2019.08.09 06:37
151

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2006. év végi VW Jetta 1.6 BSE motorkódú autó van tulajdonomban. Az autót használtan vásároltam, gondos gazdája volt. Első olajcserekor Castrol olajat raktam bele, aztán jót akartam neki, váltottam Motulra. Hideg időben minimális hidrotőke csattogás hallható, kis idő múlva elcsendesülnek.

Mióta 20 fok fölötti a hőmérséklet, üzemmeleg motornál egyre többször kezdenek el csattogni a szelepek, már-már szégyen közlekedni az autóval a hangja miatt. Ez a jelenség heti szinten legalább 5-6 alkalommal jelentkezik, jellemzően terhelés alatt, nagy melegben. Ismerőseim hidrotőke tisztító folyadékot javasoltak, aztán pedig olajcserét. Kérdésem az lenne, hogy mi lehet az autó baja, illetve használ-e a tisztító adalék?

Kedves Levélíró!

Sajnos ezt csak a leírtak alapján nem lehet megmondani. Az ismerőse által javasoltakat ki lehet próbálni, de az is megoldás, hogy megkeres egy szervizt ezzel a jelenséggel.

Üdv, Olajdoki

2019. július 11., 08:51 Módosítva: 2019.08.05 17:36
115

Tisztelt Doki!

Úgy tűnik, mintha a fémdobozos kiszerelésű motorolaj jobb minőségű lenne, mint ugyanaz műanyag kannában! Lehetséges? Köszi a választ!

Üdv: László!

Kedves László!

Nincs ilyen. Elképzelhető, hogy létezik olyan speciális kenőanyag, ami tartalmaz olyan adalékokat, ami nem százszázalékosan kompatibilis a műanyag flakonnal. De a normál kereskedelmi forgalomban kapható motorolajok esetében ilyen probléma nem merül fel.

Üdv, Olajdoki

Eszi a fókám az olajat

2019. június 29., 12:43 Módosítva: 2019.07.25 06:58

Tisztelt Olajdoki!

Adott egy 2010-es Ford Focus 1,8 benzines autó, motorkód QQDB. Az autóban 170.000km van óra szerint és a vásárlás után 5W40-es olajat kapott és 3000 km megtétele után rá kellett tölteni majdnem 1 liter olajat. A motor sajnos nem porszáraz, egy kicsit olajos.

A szerelőm tanácsolta, hogy váltsunk 10W40-re. Kérdésem lenne, hogy ebbe a motorba lehetséges e 10W40-es olajat tölteni és ez az olajfogyasztás még benne van e a "normális" értékbe vagy ezzel már foglalkozni kell?

Üdv: Gábor

Kedves Gábor!

Nem hogy 10W40-est, de még 5W40-est sem lett volna szabad bele tölteni. Ford M2C913-C teljesítményszintű, 5W30-as olaj való bele.

Általában azok a Fordok kezdik fogyasztani az olajat, amelyekbe 40-es olajat töltenek. Egy 40-es olaj ugyanis nem véd annyira a kopástól egy 30-as olajra tervezett motor esetében, és a nagyobb kopás előbb-utóbb nagyobb olajfogyasztáshoz vezet.

Maga a 0,3 liter / 1000 km olajfogyasztás nem nagyon sok, elegendő, ha utántölti, amikor kell. 10W40-esre semmiképp se váltson.

Üdv, Olajdoki

2019. június 21., 11:18 Módosítva: 2019.06.29 12:44
60

Tisztelt olajdoki,

vettem egy Kawasaki Vulkánt (2000 vn 2053 A7f.2006 kiadás). Ehhez kértem olajat, ami Castrol 10w-50 4T. De utólag szereztem egy kézikönyvet, ott 10w-40 ír. Rossz az olaj?

Köszönöm szépen a válaszát.

Kedves Levélíró!

Mindkét olaj használható ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

2019. június 14., 08:58 Módosítva: 2019.06.29 09:53
48

Tisztelt Olajdoktor,

2004-es Renault Megane II-be 1.4 (72KW/98Le) milyen váltóolaj való, mit ajánl? Váltó kód: JH3 105

Köszönöm: Balázs

Kedves Balázs!

Speciális olaj való bele. Megfelel például a Tranself NFJ 75W80 vagy a Valvoline Gear Oil 75W80.

Üdv, Olajdoki

2019. június 7., 16:43 Módosítva: 2019.06.21 11:25
367

Kedves Olajdoki!

Vásároltam egy Citroen Jumper 2016-os 2.0 BlueHDI 131LE kisbuszt, 9 személyes. Autósboltosom Selénia WR Forward 0W-30 olajat ajánlja a motorba (4400 Ft/liter). Ez ACEA C2 szabványú, ahogy láttam.

Európát járja majd a busz, így sűrű olajcserének nézünk elébe. Elég drága ez az olaj. Helyettesíthető bármilyen gyártó olajával amelyik szintén ACEA C2 szabványú és 0W-30? Várom válaszod és nagyon köszönöm, hogy segítesz.

Üdvözlettel és Tisztelettel, Tibor

Kedves Tibor!

PSA B71 2290 teljesítményszintű olaj való bele. Ezek között sok C2-es olaj található, de nem minden C2-es olaj megfelelő. A Selénia olaja nem is teljesíti ezt a szabványt. Megfelelő olajok viszont például a Total Quartz Ineo ECS 5W30 vagy a MOL Dynamic Star PC 5W30.

Üdv, Olajdoki

2019. május 31., 14:25 Módosítva: 2019.06.18 07:16
176

Tisztelt Doki!

A 2008. évi 1.4 170Le VW Touranom az utóbbi időben nagyon elkezdte enni az olajat (Castrol Edge Titanium FST LL 5W-30). 1000 km-en közel 1 liter. A jelenség okának kiderítésére (olajfolyás nincs, a turbó nem eszi, nem füstöl, a hangja is szép) az autó hamarosan szerelőköz kerül, azonban addig is rátölteni, illetve azt követően használni a Castrol Edge Titanium FS, Turbo Diesel 5W-40 megfelelő választás lehet-e?

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Utántöltésre ez az olaj is megfelelő.

Üdv, Olajdoki

2019. május 23., 15:25 Módosítva: 2019.06.07 17:13
168

Tisztelt Olajdoktor!

A következő ügyben kérném a tanácsát:

Adott egy 2012-es, 1.8 szívó benzines Honda Civic 126 000 km-rel. Az autót leginkább városban és autópályán használom, kb. fele-fele arányban. A kötelező karbantartások új kora óta mindig időben lettek elvégezve, az olajat 10 ezer kilométerenként cseréltetem. Az utóbbi időben az olajfogyasztás 0.6l/1000 km-re nőtt. Folyás, szivárgás, olajpára sehol sem látható, a motortér porszáraz.

Jelenleg Liqui Moly Top Tec 4100 5W-40 olajjal használom. A gyártó által megadott érték szerint az olajfogyasztás akár 1l/1000km is lehet. Milyen irányba lenne érdemes elindulni a hibakereséssel illetve a megbontásos vizsgálat előtt érdemes-e adalékkal próbálkozni és, ha igen, melyiket javasolná?

Üdvözlettel, Dávid

Kedves Dávid!

Vannak olajfogyasztást csökkentő adalékok (pl. a Valvoline Engine Stop Leak), elsősorban olyan esetekre, amikor rövid időre akarjuk csökkenteni a probléma tüneteit. Komolyabb megoldást szerviztől lehet várni, ahol elsősorban kompresszióméréssel szokták kezdeni a hiba keresését.

Üdv, Olajdoki

2019. május 21., 14:09 Módosítva: 2019.06.01 08:46
340

Kedves Olajdoki,

Adott egy 2012-es Honda Civic 1.8 benzin, 9. genericáió első modellje. Gyári ajánlás 0w20-at ír, esetleg 0w30-at vagy max 5w30-as olajat. Előző tulaj nem tudom milyen olajat használt, de sajnos csak későn szúrtam ki, hogy az előző tulaj évente cserélt olajat, ilyenkor van hogy megtett 20 000 km-t.

83 000 km-el vettem, akkor elvittem szakszervízbe ahol Shell 5W40-es olajt tettek bele. 8000 km után felvillant a lámpa - elfogyott 1 liter olaj. Ezután próbáltam Castrol magnatec 5w30-at, azzal már 3000km után elfogyott egy liter. Most ismét Shell 5w40-et használok, de most is 3000 km után fogy el egy liter. Vékonyabb olajból biztosan többet fogyasztana.

Nem füstöl, nincs olajfolt, de mintha egyre rosszabb lenne. Találtam több külföldi fórumot ahol másnak is hasonló a problémája, de igazán senki nem tudja megmondani mi a gond, elméletileg a hasonló motornál USA-ban volt egy kisebb visszahívás. Megbontani nem érdemes, de halottam hogy érdemes próbálkozni, hátha talál az ember egy olyan olajat, amitől egy kicsit kevesebbet csipeget. Természetesen 3000 km/ 1 liter még nem a világ vége, de jó lenne ha találnék valamit amivel visszaszorítom 5000-6000 km / 1 literes fogyasztásra. Mostmár foggalmam sincs mit tegyek bele, de szeretnék valami nagyon jó minőségűt. Mobile1, Valvoline, Eneos, Motul? Vagy maradjak a Shellnél? És milyen viszkozitással próbálkozzak?

Köszönöm előre is, Ádám

Kedves Ádám!

Az olajfogyasztás a motor üzemeltetés természetes velejárója. Az, hogy egy olajból mennyit fogyaszt a motor általában nem az olaj minőségével van összefüggésben. Tehát simán találhat olyan olajat, amiből kevesebbet fogyaszt, de rosszabb védelmet ad a motornak.

Az sem tesz jót, ha az előírtnál vastagabb olajat használ, mert jobban kopik a motor, és kicsit hozzákopik a vastagabb olajhoz, így a vékony olajból még többet fog fogyasztani. Felmerülhet a kérdés, hogy miért fogyasztanak az utóbbi tíz évben gyártott autók viszonylag sok olajat, amikor sok olyan, akár idősebb autó van, ami – látszólag – egyáltalán nem fogyaszt olajat.

Két oka van, mindkettő az üzemanyag-fogyasztás csökkentésre vezethető vissza. Az egyik ok az alacsony palástnyomású dugattyúgyűrűk alkalmazása. Ha a dugattyúgyűrűk kisebb erővel nyomódnak a hengerfalnak, csökken a súrlódás, azaz az energia veszteség, és így az üzemanyag-fogyasztás. Viszont így a dugattyúgyűrűk mentén több olaj kúszik fel az égéstérbe.

A másik ok, hogy manapság alacsonyabb viszkozitású olajokat használunk, különösen az új autókhoz, ami szintén hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, hiszen, ha a motornak egy vékonyabb olajjal szembeni ellenállást kell leküzdenie, az kevesebb energiaveszteséggel jár. Viszont ezek az olajok, pont a vékonyságuk miatt, megint csak könnyebben eljutnak az égéstérbe, sőt, sok ilyen olajnak az illékonysága is nagyobb, azaz több olaj fogy a párolgási veszteség miatt.

Összességében így is jobban járunk, mint egy régi autóval, mert bár olajat fogyaszt, üzemanyagot kevesebbet, ráadásul a káros anyag kibocsátás is alacsonyabb, ami nem elhanyagolható szempont. Az olaj utánpótlásra viszont oda kell figyelni.

A felsorolt márkák olajai jó minőségűek, és igazából nincs óriási jelentősége, hogy melyiket választja közülük. Javaslom, hogy olyan töltsön bele, ami megfelel a gyári előírásnak – az 5W30 elegendő, nem kell vékonyabb legyen –, és töltsön utána, amikor kell.

Üdv, Olajdoki

2019. május 17., 17:19 Módosítva: 2019.06.01 08:46
69

Kedves Olajdoki!

Adott egy 1998-as, 1.3 benzines Suzuki Jimny, 186 ezer (valós) km-el. Volt szelepszár szimering csere, vezetőkkel +szakműhelybe síkolás stb. Hideg motornál kéken füstölt. Ez rendbe is jött, Castrol Magnatech 10w40-es olajat kapott. Városban használom leginkább, mindig megvárom míg bemelegszik a motor, hidegen soha nem pörgetem.

Olajcserekor max szintig volt feltöltve, se alatta se felette, pont max jelzésig. Most 3000 km-el és fél év elteltével, látom a nívón, hogy a max jelzés alatt van kb. 2-3 mm az olajszint. Ez mennyire elfogadható? Évente cserélem az olajat vagy 10 000-ként, de annyit nem megyek vele egy évben. A sok városi használathoz van esetleg jobb tipped másik olajra? Nyilván éves csere közt nem kell utántöltenem. A G13BB motorok szeretnek olajat enni. Köszönöm előre is !

Kedves Levélíró!

Nem tudom pontosan hány decinek felel meg az a 2-3 mm, de szerintem bőven elfogadható. Minden motor fogyaszt olajat, még az is, ahol ez nem látszik (mert az olajba keveredő üzemanyag pótolja).

Ha váltani szeretnél, egy 5W40-es olajra javaslom a váltást, de nem azért, hogy kevesebbet fogyasszon belőle a motor (mert az másodlagos), hanem azért, mert utóbbinak jobbak a hidegindítási paraméterei.

Üdv, Olajdoki

2019. május 10., 10:40 Módosítva: 2019.06.01 08:46

Kedves Olajdoktor!

2008-as benzines (G4ED-G, 1,6l) Hyundai Matrix-hoz szeretném a legmegfelelőbb olajat kiválasztani, de teljesen zavaros az ügy. Az autó gyakorlatilag új, mert 10 évig garázsban állt, évente szervizelve volt Hyundai márkaszervizben (ki tudja milyen olajjal), és összesen 40 e kilométert futott.

A használati mindenféle viszkozitást ajánl (10W/40, 10w/30, 5w/30 ACEA A3/B3/B4), ezért inkább megkérdeztem a Hyundai magyar képviseletét, ahol 10w/30 API SG+ olajat mondtak (ilyen szinte nincs is a piacon), a Castrol a Magnatec Stop-Start 5W/20-at ajánlja, a Shell a Helix HX7 10w/40-et, a Totalnak van Hyundai/Kia minősített 5w/30 (Quartz MC3) olaja... Mi lenne a legjobb választás a kocsihoz? Nagyon köszönöm a válaszát!

Üdv.: Balázs

Kedves Balázs!

A felsoroltak közül a Total olaját javaslom.

Üdv, Olajdoki

2019. május 5., 11:17 Módosítva: 2019.05.19 11:02

Heló!

Egy 2004-es Priusom van, 326 ezer km-el. Igen tudom, nem mai autó és igen a 326 ezer km se semmi. A kocsit elég rossz állapotban vettem, viszont bagó pénzért, a lelke a hibrid hajtás, semmi baja nem volt. Rendbe hoztam a kocsit, szép lett. Teli tankkal majd 800 km-t tudok menni! A teli fogyasztáshoz kap nemi segítséget a hűtőrácsnál.

Mostanában feltűnt, hogy megemelkedett az olajfogyasztás. Vettem hozza motor tisztítót (Wurth engine flush). A kérdésem az lenne, hogy milyen gyakran használjam ezt a motor tisztítót?

Előre is köszönöm a válaszod!

Kedves Levélíró!

A motoröblítő nem fogja csökkenteni az olajfogyasztást, sőt, akár növelheti is azt. Az olajfogyasztás csökkentésére motor tömítő adalék javasolt.

A növekvő olajfogyasztás legvalószínűbb oka a belső tömítetlenség, ami egyáltalán nem meglepő ennyi kilométer után. Hogy a tapasztalt olajfogyasztás még elfogadható-e vagy túl magas, kell-e adalék vagy inkább egyenesen szervizbe érdemes vinni, nem tudom megmondani, mert nem írta, hogy mennyit fogyaszt.

Üdv, Olajdoki

Szervóolaj a Lexusba

2019. május 3., 10:17 Módosítva: 2019.05.10 10:41

Kedves Olajdoki!

2001-es évjáratú Lexus IS200-as (2.0 benzin) autómban a szervó (a kupakon steering felirat) olaj szintje a minimum jelzés alatt van picivel. Az egyik kérdésem, hogy milyen kockázatot jelent ez a csökkent olajszint? Nem tudom, hogy mióta alacsony a szintje, ráadásul egy hónapon belül két átvizsgáláson is volt az autó és ezt egyiken sem vették észre. A másik kérdésem, hogy milyen olajjal pótolható a fogyás, egyáltalán rátölthetek-e? Megtisztelő válaszát és segítségét előre is köszönöm,

Üdvözlettel, Arnold

Kedves Arnold!

ATF Dexron II D vagy Dexron III minőségű automataváltó olaj való bele. Megfelel például a Valvoline ATF Dex/Merc. Utántöltésre is használható. Ha csak pár mm hiányzik belőle, valószínűleg nem jelent kockázatot, ha több, akkor okozhat problémát.

Üdv, Olajdoki

Diffiolajcsere a Quattróban

2019. április 25., 13:49 Módosítva: 2019.05.03 14:22

Tisztelt Olajdoktor!

Végre, tisztán szeretnék látni!

Alany:Audi A6 C4 Sedan 1.8 Quattro, kézi váltós. Évjárat:1996 Alvázszám:WAUZZZ4AZTN053435 Motorszám:ADR100483 1781cm, 92KW, összkerékhajtás. Milyen sebváltó olaj szükséges a cseréhez, mi a gyári előirás? 80W90 GL4, 80W90 GL5, 75W90 GL5?

A mérnök szerelő szerint:a 80W 90 GL5 a gyári előirás. S mi történik, ha 75W 90 GL5 lesz betöltve? Ön mit javasol?

Ugyanez a kérdés a differenciálmű esetében is. Illetve diffinél esetleg speciálisabb olaj szükséges? 75W 140 GL5 4×4? A Mannol márkát preferálnám, jól teszem?

Előre is köszönöm válaszát. Üdvözlettel: Laci

Kedves Laci!

A váltóba VW G 52 teljesítményszintű, 75W 90-es, speciális olaj való. Ilyen például a Castrol Syntrans Transaxle 75W 90. Egyszerű GL-5-ös olaj nem megfelelő. A differenciálműre vonatkozóan sajnos nincs adatom.

A Mannol olajok az egyik legolcsóbbak a piacon. Az ár és a minőség között, tapasztalataim szerint, szokott lenni összefüggés.

Üdv, Olajdoki

2019. április 18., 15:09 Módosítva: 2019.05.05 10:57
2

Kedves Olajdoki!

Az alany egy 1997-es Volkswagen Golf III (1.4 benzin, 60Le). Olajcsere (Castrol Magnatec 10w40), szűrővel 4 ezer km-rel ezelőtt volt. 50-60 km megtétele után alacsony fordulatszámnál (pl. alapjárat) felvillan az olajnyomás visszajelző lámpa, de gázadásra elalszik. Rövidebb távon nem jelentkezik a probléma.

Kicseréltem a olajnyomás-kapcsolót, de a helyzet változatlan. Mi tévő legyek? A szervizek elhessegettek, miszerint nincs műszerük nyomást mérni, illetve máshol 2 hónap múlva adnának időpontot. Cseréljem le az olajat és a szűrőt? Ha igen, másik viszkozitású olaj segíthet? Mi lehet a megoldás? Mindennemű tanácsát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás!

Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál, alacsony fordulaton jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj nyomása magasabb, és a magasabb fordulatszám is megemeli az olajnyomást. Ha a két tényező egyike sem áll fenn, akkor szokott megjelenni a kezdődő nyomásprobléma.

A legjobb eset az, ha az olajszűrő okozza, ami előfordul néha, főleg utángyártott szűrőknél, de esélyes, hogy ha ez lenne a helyzet, akkor már az olajcsere óta fenn állna.

Ha nem az olajszűrő, akkor lehet érzékelő hiba, olajgomba hiba, olajszivattyú hiba, stb. Ami szinte kizárt az az, hogy az olaj hibája legyen, tehát ha az olajcserétől megoldódik, akkor a szűrő volt a ludas.

Üdv, Olajdoki