2019. április 17., 15:21 Módosítva: 2019.05.05 10:48
299

Tisztelt doki,

5 éves (03/2014), Dacia Logan MCV II (Tce 90, 66 Kw, motorkód H4B A4) az előírt 20 000 km helyett minden 10 000 km-en beadtam a Renault/Dacia szakszervizbe.

Most, a számlák átnézése közben vettem észre, hogy olajszűrőt csak egyszer, 50 000 km-nél cseréltek (olajat minden 10 000 km-en cseréltek, most 67 000 km van a kocsiban). Szakszervizes szerint ez nem okozhat bajt.

Az Önök webodalán viszont azt olvastam, hogy a turbó nagyon kényes az olajminőségre. Ön szerint ez a csak egyszeri olajszűrőcsere nem okozhatott kárt a turbónak?

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás!

Sajnos rossz hírem van. Az a motorolajcsere, ami nem jár együtt szűrőcserével olyan, mintha meg sem történt volna.

Jó esetben cserélték a szűrőt, csak nem számlázták le külön, rossz esetben az érintett szerelők súlyosan alkalmatlanok arra a munkára, amit végeznek.

Üdv, Olajdoki

Szervóolaj a Passatba

2019. április 12., 14:48 Módosítva: 2019.05.05 11:17

Tisztelt Olajdoktor!

Passatom (1.9 TDI AFN 1998) szervóolaj tartályán lévő felirat szerint csak ásványi olaj tölthető bele. A FEBI 0661 számú szintetikus olaj specifikációja szerint viszont használhatom ezt az olajat is. Ha ezt választom, ártok vele a kormányzás alkatrészeinek? Kérem segítsen jól dönteni.

Tisztelettel:Zoltán

Kedves Zoltán!

Ha ez az olaj teljesíti az autóhoz tartozó gyári előírásokat, szerintem nyugodtan betöltheti. Lehet, hogy amikor az autót gyártották, még nem volt olyan szintetikus olaj, ami megfelelő lett volna, mert esetleg az akkori szintetikus olajok nem voltak kompatibilisek a rendszerben használt tömítésekkel. Azóta sokat fejlődtek az olajok, így ha garantált a specifikációbeli megfelelés, szerintem betöltheti.

Üdv, Olajdoki

Kétütemű motorba felületedző, felületnemesítő adalék?

2019. április 9., 11:46 Módosítva: 2019.04.14 09:08

Szia!

A cikkeidből már leszűrtem, hogy nem vagy adalékanyag párti, mégis ilyen kérdéssel fordulok Hozzád.

Van egy kétütemű motorom (Aprilia RS125) jelenleg most is szét van hullva az alsó hajtókar csapágyam, meglehetősen szervizigényes technika ez a 2T, kevés a kenés a csapágyaknak, és elég hamar felpattogzanak a csapágy felületek.

Ebből fakadóan gondolkoztam el azon, hogy mi lenne, ha a felújítás után, egy alapos bejáratást követően, kevernék az olaj mellé a tankba valamilyen felületedző/felületnemesítő adalékot. Azt olvastam, (konkrétan a Metabond egyik termékéről) hogy olajazással egyidejűleg is alkalmazható.

Hozzáteszem, hogy soha semmiben nem használtam adalékot, azonban most elgondolkodtam rajta, hátha nyernék egy pár ezer km-t a következő felújítás előtt... Válaszodat előre is köszönöm szépen!

Üdvözlettel, Zoli

Kedves Zoli!

Mivel tudod, hogy nem vagyok adalékanyag párti, ezért a jelen válaszom sem fog meglepetést okozni.

Nem állítom, hogy biztosan rosszat tenne a motornak egy ilyen adalék, de mindenképp kockázatos. Az egész rendszer úgy van kialakítva, hogy egy 2T olaj és üzemanyag keverékével működjön. Ha ebbe te utólag ”belenyúlsz” egy adalékkal, amivel a gyártó nem kalkulált, megjósolhatatlan, hogy milyen hatással lesz a rendszerre hosszabb távon. Előfordulhat, hogy tényleg megnyered vele azt a pár ezer kilométert, de rosszabbul is járhatsz.

Az adalékokkal pont ez a baj. Nem arról van szó, hogy eredendően rosszak lennének, csak arról, hogy egy jókora adag kiszámíthatatlanságot visznek bele a rendszerbe.

Üdv, Olajdoki

Vékony olaj a Suzukiba

2019. április 3., 10:41 Módosítva: 2019.04.09 19:44

Kedves Olajdoktor?

Érdekelne, hogy a 2003-as 3 hengeres (993 m3) Suzuki Swiftbe használható a Castrol Edge FST 0W-30-as olaj? Az autóban 65 000 km van nagyon jó állapotú, de sokat használom városba rövid utakra sok hidegindítással, ezért szeretnék minél hígabb viszkozitású motorolajat beletenni.

Segítségét előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Igen, a Castrol Edge FST 0W30 megfelelő választás ehhez a típushoz. Olajfogyasztásra azért érdemes majd odafigyelni, és ha kell, utántölteni.

Üdv, Olajdoki

2019. március 27., 07:25 Módosítva: 2019.04.18 06:29
337

Kedves Olajdoki,

Adott egy 2005-ös 2.3i Mazda 6 (facelift) 226e km-rel. Jelenleg 5W30-as Eneos Sustina olajat használok, de az autó csipegeti, pedig kb 20e km-rel ezelőtt generálozva lett teljesen. (kb 2-3dl/1000km)

Ön szerint okoz-e hosszútávú problémát, ha 5W30 helyett 5W40-es használok a specifikációk természetesen azonosak hiszen az is Sustina lenne. Az olaj adatlapja alapján: 5W30 40°-os kinematikai viszkozitása 67,9mm2/s az 5W40: 75,3mm2/s. Viszkozitási index 5W30:176 5W40:180 Más nagyobb eltérést nem látok. Ez nagy eltérésnek számít?

Okozhat-e az 5W40 használata hosszútávon gondokat? (pl a változó szelepvezérlés kerekénél) Illetve hasznos dolog lehet-e az olajteknő nagyobbra cserélése? (MPS olajteknő) Köszönöm válaszát! Üdvözlettel: Róbert

Kedves Róbert!

Nyugodtan használhat 5W40-es olajat ehhez az autóhoz. Nem fog gondot okozni, és az olajteknőt sem kell cserélni.

Üdv, Olajdoki

2019. március 16., 09:26 Módosítva: 2019.04.04 06:46
229

Tisztelt Olajdoktor!

Benzines új Skoda Karoq (1.5 TSI motoros) autómban most tartok 2000 km-nél. Kérdéseim:

1. Mennyi km-nél javasolt a bejáratás után lecserélni az olajat?

2. A TSI motorok igényelnek-e különös odafigyelést? (Milyen motorolaj javasolt? Kell-e az előírtnál sűrűbb olajcsere? Használnál-e tankolásnál valami plusz adalékot?)

Válaszodat előre is köszönöm: Zoli

Kedves Zoli!

A gyári előírások figyelembe vesznek minden TSI jellegzetességet is. Ha szükség lenne sűrűbb olajcserére, speciális olajra, vagy adalékra, akkor az jelezve lenne.

IMG 2073
Fotó: Tóth Zoltán / Totalcar

A gyárilag előírt minőségű kenőanyagot kell használni, a gyárilag előírt csereperiódussal, és nem lesz olajjal kapcsolatos probléma.

Az első olajcserére pedig ugyanaz a periódus vonatkozik, mint a többire.

Üdv, Olajdoki

2019. március 13., 11:04 Módosítva: 2021.08.02 13:44
543

Jó napot olajdoktor!

Tegnap cseréltem motorolajat és úgy tűnik kicsit megszaladt. Ma reggel néztem és kb 3-4mm-el a maximum felett van. Gondot okozhat-e a több motor olaj vagy majd szépen lassan elégeti? Peugeot 206 1.4HDI az alany.

Kedves Levélíró!

Vagy elégeti vagy nem, de 3-4 milliméterrel magasabb olajszint még nem fog problémát okozni.

Üdv, Olajdoki

2019. március 10., 07:59 Módosítva: 2019.03.14 16:21
231

Kedves Olajdoki!

Kb. 1 éve költöztem az Egyesült Államokba, és meglepődtem, hogy 3000 mérföldenként vagy 3-4 hónaponta cserélik az olajat. Ha jól emlékszem, otthon 15 000 km vagy 1 év volt az olajcsere periódusa. Mi lehet ennek az oka? Szükséges ez vagy csak sima lehúzás? Ez nem csak az amerikai autókra vonatkozik, a 2008-as Corollámat is 3000 mérföldenként jelöli ki a szerelő.

Olajból van konvencionális, szintetikus és szintetikus keverék, nem tudom, ezek miben felelnek meg az otthoni olajtípusoknak. Én szintetikus keveréket szoktam bele tenni, de csak mert azt tett az előző tulaj is, egyébként nem vagyok meggyőződve, hogy számít-e a különbség.

Köszönöm a válaszát, Botond

Kedves Botond!

Ez inkább megszokás. Más az olajcsere kultúrája, mint itthon. Az esetek túlnyomó többségében teljesen felesleges ennyire sűrűn olajat cserélni. De itt is igaz, hogy a gyári előírás számít, tehát az, hogy mi van a gyári kézikönyvben. Az olaj elhasználódását sok minden befolyásolja, ezért például más üzemanyaggal – pl. ha magasabb a kéntartalma –, gyorsabban elhasználódhat az olaj.

Nem tudom, hogy az Egyesült Államokban milyen, csak azért írom, hogy érthető legyen: akár ugyanolyan autónak a motorolaj csereperiódusa is lehet különböző, csak a külső tényezők miatt. A konvencionális lehet az ásványi, a szintetikus keverék a félszintetikus, a szintetikus pedig a teljesen szintetikus, a hazai terminológia szerint.

Üdv, Olajdoki

700 ezer kilométer után mit tegyek a Škodába?

2019. március 3., 13:12 Módosítva: 2019.03.28 19:26

Tisztelt Olajdoki!

Az alany egy Superb 1.9PD (2005), túl vagyunk a 700 000 km-en. Milyen olajat tegyek bele? Eddig ment a gyári Castrol 5w-40, de rengeteg negatívumot hallottam róla. Total 10w-40 ajánlottak. Erről mi a véleménye? Kellene bele a vastagabb olaj, 10w-40?

Üdv, Gergő

Kedves Gergő!

Gratulálok a sok kilométerhez. Ne töltsön bele 10W40-es olajat. Ha eddig bevált az 5W40, csak a sok kilométertől nem lesz hirtelen jobb választás egy olyan olaj, aminek több idő kell hidegindítás után, hogy az optimális viszkozitásra vékonyodjon. Ha nem szeretne Castrolt, használat például Total Quartz Ineo MC3 5W40-et vagy Valvoline All Climate C3 5W40-et.

Üdv, Olajdoki

2019. február 28., 12:43 Módosítva: 2019.03.11 07:21
252

Tisztelt Olajdoktor!

Egy éve vásároltam egy Golf IV 1,4 16v 1998-as gépjárművet. Jelenleg 158 000 km van benne (óra szerint, de szerintem biztos több). Jelenleg 10w40 Liqui Moly olajat használok 1000 km/1 liter olajfogyasztás.

Lassan olajcseréhez érek 5w50 vagy 10w60-ra gondoltam, ön szerint segítene-e a problémán, illetve mennyire árthatok ezzel a motornak?

Kedves Levélíró!

Ha ez az autó 1 liter olajat fogyaszt 1000 kilométerenként az inkább egy javítandó hiba, nem pedig olyasmi aminek a megoldását az olajjal való variálásban kell keresni.

Kevesebbet fogyasztana egy 5W50-es vagy 10W60-as olajból? Minden bizonnyal. Megoldaná ez azt a műszaki problémát, ami miatt fogy az olaj? A legkevésbé sem.

Sőt, hamis biztonságérzetet adna, a motor állapota pedig csak tovább romlana, ameddig már a vastagabb olajból is elfogyna 1 liter 1000 kilométerenként. Vigye szervizbe, keressék meg az olajfogyasztás okát, javítsák meg, és tegyen bele tisztességes olajat, mondjuk egy 5W40-est.

Üdv, Olajdoki

Mit öntsek a Caddy-be?

2019. február 20., 10:32 Módosítva: 2019.03.02 08:37

Tisztelt Olajdoktor!

Hamarosan itt az ideje olajat cserélnem. Volkswagen Caddy Pd tdi (BLS motorkód) 2010-es évjárat. Km: 159 528. Annyi mindent hallottam, igazából mindenki okos. Konkrétan milyen olajat javasolna ebbe az autóba?

Kettő lehetséges márka van, amit én gondolok:

1. Castrol edge 5w 30 Proffesional longlife III

2. Fuchs 5w 30 titan gt 1 pro c3

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Csaba

Kedves Csaba!

Mindkét olaj VW 504.00/507.00 teljesítményszintű, úgyhogy kiválóan megfelelnek ehhez a típushoz.

Üdv, Olajdoki

2019. február 12., 14:46 Módosítva: 2019.02.20 17:40
87

Kedves Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel fordulok önhöz hogy 2001-es gyártású Renault Lagunámba (1.8 16v) melyik olaj lenne megfelelő. Eddig 10w40-es Elf-et kapott tőlem. Szigorúan tízezer kilométerenként cserélem az olajat. Viszont az autót rövid utakra használom városban. 10 15 20km-re egy nap többször. Persze van mikor hosszabb útra is megyek. Melyik lenne a megfelelő viszkozitású olaj a Lagunámba. 5w30 jobb választás lenne vagy esetleg egy drágább/minőségibb olaj?

Válaszát köszönöm előre is. Bálint.

Kedves Bálint!

Inkább javasolnék egy 5W40-es olajat. Ez a viszkozitási osztály egyszerre veszi figyelembe az autó korát és a rövid utakon való használatot. Megfelelő olaj például a Valvoline Maxlife 5W40.

Üdv, Olajdoki

Megfelelő olaj dízel Volkswagenhez

2019. február 8., 10:35 Módosítva: 2019.02.12 21:04

Tisztelt Olajdoktor!

A tanácsát szeretném kérni a legmegfelelőbb motorolaj kiválasztásához. A kínálat bőséges, szeretném ha a motorhoz leginkább való és minden szempontból védelmet nyújtó olajat tehetném bele.

Az autóm adatai: VW Golf VII. 1.6 CRTDI, 2015. évjárat, 110 LE. Használat módja: vegyes, rövid és hosszabb utak egyaránt.

Köszönöm a segítséget! Üdvözlettel, Balázs

Kedves Balázs!

Egy VW 504.00/507.00 teljesítményszintű olajat javaslok, mint például a Motul 8100 X-clean+ 5W30, a Fuchs Titan GT1 PRO C3 5W30 vagy a Repsol Elite Long Life 50700/50400 5W30.

Üdv, Olajdoki

Olajat cserélnék az Ibizában

2019. február 5., 11:41 Módosítva: 2019.02.14 00:29

Tisztelt Olajdoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy a Seat Ibiza 1.4 (BKY) benzines kocsimba jó a Mobil super 3000 xe 5w-30-as olaj? Mert van amelyik oldal azt írja, hogy van neki VW502.00 minősítése, de a gyári ajánlásba a csak a VW505.00/505.01 van neki. Valamint ha beletöltötték akkor hagyjam, vagy cseréljem le? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Geri

Kedves Geri!

A VW 502.00 benzines szabvány, a VW 505.00 és 505.01 pedig dízel szabványok. Tekintettel arra, hogy ez egy benzines autó, a VW 502.00 a megfelelő választás, bár sok olaj rendelkezik egyszerre VW benzines és dízel jóváhagyásokkal.

Üdv, Olajdoki

2019. február 3., 07:30 Módosítva: 2019.02.08 10:35

Kedves Olajdoktor!

Pár napja vásároltam egy VW Sharant 1.9 PDTDI motorral. 2007 januári gyártású BVK motorkód, nem tudom hogy részecskeszűrős-e, elvileg 300 ezer km van benne. Sok okos tanácsot hallottam, olvastam de nem tudom eldönteni milyen olaj kell a gépbe.

Viszkozitásra és gyári specifikációra is szükségem lenne, ill. milyen gyártmányú olajat javasol, valamint milyen csereperiódust. Válaszát előre is köszönöm,

Üdvözlettel: László

Kedves László!

VW 504.00/507.00 teljesítményszintű, 5W30-as vagy 0W30-as olaj való bele. Ez akkor is megfelelő, ha részecskeszűrős az autó. Ilyen olajok például Total Quartz Ineo Longlife 5W30 vagy a Dynamic Gold Longlife 5W30.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere a Civicben

2019. január 30., 13:18 Módosítva: 2019.02.05 17:42

Jó Napot.

Nemrég vásároltam egy Honda Civicet 1996-s/1.5 V-tech/Benzin. Az előző tulaj eddig töltött bele 10w40 majd 15w40 olajat. Bárkit kérdezek, mindenki mást mond, miért ez, miért az jó. A kérdésem az lenne, mi lehet a megfelelő olaj egy 23 éves japán motornak? Illetve a váltó olajat érdemes-e cserélni? Köszi a választ

Üdv, Joci

Kedves Joci!

Egy 5W40-es olaj szerintem jó választás lenne. A 10W40-es sem volt rossz, a 15W40-es mögé viszont már nem tudok odaállni. Megfelelő olajok például a MOL Essence 5W40 vagy az Eneos Sustina 5W40.

A manuális váltóban 60 ezer kilométerenként, de legalább 36 havonta kell olajat cserélni. MTF ’94 teljesítményszintű olaj való bele mint például a Valvoline Gear Oil 75W90.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere az RX7-ben

2019. január 28., 13:55 Módosítva: 2019.02.05 17:42

Tisztelt Olajdoktor,

1986-os Mazda RX-7 (FC) ötsebességes szinkronizált kézi váltóban szeretnék olajat cserélni. A gyári előírás API GL-4, vagy GL-5, illetve -18 fok fölött SAE90. (ennél hidegebb körülmények esetén 80W-90). Milyen olajat javasol? Érdemes szintetikus olajat keresni?

Üdvözlettel, János

Kedves János!

Ehhez a típushoz 80W90-es olaj nem csak -18 fok alatt használható, hanem ettől függetlenül is, ami azért hasznos, mert sokkal könnyebben talál ilyen olajat, mint egyfokozatú SAE 90-est. Nem szükséges a szintetikus olaj használata. Megfelelő olaj például a Valvoline HD Gear Oil 80W90.

Üdv, Olajdoki

Váltoólajat cseréltem a Focusban

2019. január 27., 09:29 Módosítva: 2019.02.03 10:37
135

Üdvözlöm.

Véleményt szeretnék öntől, van egy Ford Focus 1,6 tdci 2010-es autóm manuális váltóval (5 fokozat), lecseréltem a váltóolajat Motul 75w 90, API GL4/GL5-MIL-L-2105D-re. Az a kérdésem, hogy ez a típusú váltóolaj maradhat ehhez a váltóhoz vagy kérjem a gyári Ford váltóolajat?

Választ előre is köszönöm, üdv Barna!

Kedves Barna!

Ezekben a váltókban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van gyárilag, amit nagy hiba kicseréltetni egy olyan olajra, ami nem teljesíti a Ford gyári szabványainak előírásait. Mindenképp a gyári olaj vagy egy azzal azonos szabványoknak megfelelő, utángyártott olaj javasolt.

Üdv, Olajdoki

2019. január 24., 13:07 Módosítva: 2019.01.31 06:32
2278

Tisztelt Olajdoktor!

Én egy 8 éves, 1.6-os VVT motoros benzines Opel Astra kombi boldog tulajdonosa vagyok 3 és fél éve. 120 000 km volt benne, mikor megvettem, most 160 000. Az autót 90%-ban városban használja a feleségem, a maradék 10%-ot országúton, diplomatikusan fogalmazva rendkívül dinamikus vezetési stílusban vezetve éli át velem a jármű. Eddig semmi hibája nem akadt. December 29-én, szombat délután hibajelet adott, és egy henger leállt.

Találtam (szerencsére Pest környékén voltunk rokonlátogatni) szervizt, fogadott, átestünk a diagnosztikán, trafó csere oldotta meg a problémámat. Beszélgettünk a szerelővel, és úgy vélte, az olaj lehetett az oka a hibának, mivel már 14 000 km-nél jártam, és még tavaly januárban lett beletéve az olaj. Lényegében olajpárában úszott a trafó.

Azt mondta, hogy 10w-60 szintetikus olajat javasol, azzal télen-nyáron biztonságban leszek, nem fog megismétlődni az eset. Át is estünk egy olajcserén, mivel úgyis közeledett a ciklus vége, az olajszűrő is elég ramaty állapotban volt 1 év után. VVT motort ismerők a trafót típushibának mondják Opelnél, de a szerelő azt mondta, ha lehet, vagy eltérő olajt használjak nyáron és télen, vagy ezt a 10w-60 szintetikust, ha nincs kedvem cserélgetni. Nekem ez az egész teljesen új.

Ebben a pillanatban nagyon elhiszem ennek a szerelőnek, amit mondott, de akárhány embernek meséltem, teljesen új információként fogadta ezt az olajhasználati javaslatot. 14 éve vezetek benzines Opeleket, bár a többi nem VVT volt, de nem hallottam erről, hogy évszaktól is függhet az olajválasztás. Az biztos, hogy 15 000-ről át fogok állni 10 000 km-es ciklusra, nehogy e miatt ismétlődjön meg az eset. Van olyan plusz tanácsa, információja számomra, ami segíthetné az Astrával való harmonikus együttélésünket?

Köszönettel és Tisztelettel: Viktor

Kedves Viktor!

Nagyon messzire kerülje el ezt a szerelőt! Az olajválasztás kb. 50 éve nem függ az évszaktól. Egy 10W60-as olaj pont 2-3 viszkozitási osztállyal van feljebb, mint a gyárilag előírt. Télen és nyáron is 5W30-as vagy 5W40-es viszkozitási osztályú, GM Dexos 2 teljesítményszintű olaj való a motorba, mint például a Valvoline Synpower MST C3 5W40 vagy MOL Dynamic Gold 5W30. Egy 10W60-as olajjal komoly károkat is okozhat a motorban. Az olajcsere ciklust sem kell leszállítani. A trafó pedig nem az olaj hibájából ment tönkre, ezt látatlanban is merem állítani.

Üdv, Olajdoki

2019. január 19., 13:28 Módosítva: 2019.01.25 06:33
185

Kedves Olajdoktor,

Két éve használok (főleg autópályán) egy 2006-os BMW E91 320d-t a régebbi M47-es kódú motorral. Jelenleg kb. 370 000 km van az autóban. A motorral nem volt problémám és komolyabb javítás nyomait sem fedeztem fel (szerintem nem volt még levéve a hengerfej).

10 000 km-enként cserélem az olajat, ezalatt kb. 1-1,5 liter fogy belőle (ezt nem érzem soknak). Figyelek rá és kisebb adagokban pótolom.

Arra gondoltam, kipróbálnék két motor tisztító adalékot (Liqui Moly Olajiszap öblitő és Liqui Moly Pro-Line Engine Flush) de egyszerre. Igaz így valamivel a maximum szint fölé kerülne az adalékokkal együtt az olajszint, de tudok úgy időzíteni, hogy egy hosszabb út előtt (kb 170 km) beönteném az olajiszap öblítőt majd a megérkezést követően közvetlen a csere előtt a másik folyadékot is amivel még járatnám a motort kb 15 percig. A kérdésem, hogy egyáltalán érdemes-e ilyen, ehhez hasonló adalékokat használni, illetve érdemes-e ezt a kettőt egyszerre ?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás!

Tekintettel arra, hogy nincs semmi baja a motornak, nem igazán értem, hogy miért szeretné ezeket az adalékokat kipróbálni. Szerintem nem érdemes, egyszerre pedig akár veszélyes is lehet.

Üdv, Olajdoki

2019. január 18., 12:01 Módosítva: 2019.01.21 08:34

Tisztelt Olajdoki!

2004-es évjáratú 102le-s 2.5 d4d (2kd-ftv) Toyota Hilux 4wd pickupban olajat cserélnék, de a 10w40 olajtól 5w30-ig mindent hallottam már különféle szervizekben. Az autó 300 ezer km-t futott. Sok esetben rövidebb távokon használjuk télen is, 5-6 km-t megtéve könnyű terepen, kis sebességgel, sok esetben szinte be sem melegszik. Ön milyen olajakat javasolna?

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!

Valószínűleg azért hallott annyi különböző viszkozitású olajról, mert ebbe a motorba a gyári előírások szerint 20W50-től 5W30-ig minden megfelel.

Tekintettel a használat módjára, egy vékonyabb olaj lenne az ideális. Én egy 5W40-es viszkozitású, API CF vagy CF-4 teljesítményszintű olajat javaslok, mint például a Valvoline All Climate 5W40.

Üdv, Olajdoki

2019. január 13., 09:25 Módosítva: 2019.01.18 15:43
70

Tisztelt Olajdoktor!

Előzmények: Avensis 1,8, 230 000 km futással, jelenleg 2500 kilométerenként igényel egy liter motorolajpótlást.

Egy motorfelújításra szakosodott műhely szerint ez még normális, nem érdemes megbontani. Jelenleg úgy néz ki, az autó eladósorba kerül.

Kérdésem: ez az olajfogyasztás okot adhat arra, hogy egy vevő rejtett hiba miatt elálljon később a szerződéstől? Vagy ez még annyira normális valóban, hogy nem érdemes feljegyezni az adásvételiben. Létezik erre valamilyen előírás vagy általánosan elfogadott álláspont? Várom válaszát.

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila!

Azok a gyártók, amelyek adnak a kézikönyvben ezzel kapcsolatos adatot, általában 1 liter / 1000 kilométeres felső határt szoktak megadni. Ez a jelenleg Ön által tapasztalt adat 2,5 szerese. Ráadásul az olajfogyasztás függ a használat jellemzőitől (pl. sok autópályás közlekedés általában nagyobb olajfogyasztást jelent, a magasabb fordulatszám miatt) és a vezetési stílustól is. Tehát még az sem biztos, hogy a vevő ugyanazt tapasztalja mint Ön. Nem tudom, hogy mennyire állja ki mindez a jog próbáját, de szerintem ez nem minősül rejtett hibának.

Üdv, Olajdoki

2019. január 9., 10:33 Módosítva: 2019.01.17 20:49
510

Kedves Olajdoktor,

azt szeretném megkérdezni, hogy a különböző oktánszámú benzin használatának van-e hatása az olajfogyasztásra?

Köszönettel, üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás!

Nincs.

Üdv, Olajdoki

2019. január 7., 17:07 Módosítva: 2019.01.13 09:26
250

Idén májusban szalonból vásároltam egy Ford Mustang GT-t, az autó 0 km-es volt, de 2016-os gyártás, kérésemre ingyenesen friss olajjal adta át a szalon, mivel kértem, hogy ne kétéves olajjal kapjam.

Az autó 4600 km megtétele után kiírta, hogy cseréltessek olajat (a gyári hivatalos ciklus 15 000 km, vagy egy év, természetesen a gyári ciklust eddig is minden autómnál kb. feleztem óvatosságból). Megtörtént szűrővel együtt.

A műszerfalon megtaláltam azt a funkciót, ami a motorolaj hátralévő élettartamát mutatja %-os formában, azóta figyelem. Kb. 300 km megtétele után, és egy hónap elteltével 90 %-ot mutat. Megfigyeltem, hogy menet közben sosem változik az érték, akárhogy nyomom neki (természetesen kínosan ügyelek, hogy a megfelelő olajhőmérséklet elérése előtt (ezt is elő lehet hozni a műszeregységben) sose pörgessem.)

Azonban, ha egy-két hét után előveszem a garázsból (télre ott áll, a garázs fűtött), már induláskor kevesebbet mutat, mint legutóbb. Így ment le először 95 %-ra, aztán 93-ra, majd 90-re.

Kérdésem: mit mérhet ez a funkció (hidegindításokat?) Ha útközben tankolok, a meleg motor újraindításakor nem csökken az élettartam. Másik kérdésem: a kormányról lehet "resetelni" ezt, tehát csere nélkül vissza lehet állítani 100 %-ra. Ezt nem akarom, főleg nem, amíg garanciális az autó. Helyesen teszem-e?

Válaszát előre is köszönve, tisztelettel:  Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Pontosan nem tudom megmondani, hogy épp ez a szoftver mi alapján számol, de számíthatnak a hidegindítások, a fordulatszám, és persze egyszerűen az eltelt idő is.

Utóbbi azért, mert a használatba vett motorolajban olyan szennyeződések vannak, ami akkor is rontja az olaj minőségét, amikor az autó áll. Nagyon helyes, hogy nem állítja vissza kézzel 100%-ra, mert ez csak arra való, hogy ha megtörtént az olajcsere, akkor vissza lehessen állítani, és újrakezdje a számolást.

Valószínűleg a kilométerben megadott csereperiódust nem fogja tudni kihasználni, ha csak 300 kilométert megy egy hónapban. De nem véletlenül szokták a csereperiódust hónapban is megadni – ahol nincs számítógép, amelyik számolja –, hiszen az idő és a felhasználás módja ugyanúgy számít, mint a megtett kilométer.

Üdv, Olajdoki

Autóba motorkerékpárolaj

2019. január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.07 17:37

Tisztelt Olajdoki,

valahol olvastam, hogy egy jó része a kenőolajnak újrahasznosításból származik, hozzákevernek valamennyi frisset meg az adalékokat. Mintha túl sok lenne a kenés miatt keletkező meghibásodás, pedig állítólag jobb minőségű fémeket használnak és a megmunkálás is pontosabb.

Gondoltam egyet, és egy évvel ezelőtt motorkerékpár olajat tettem az autómba (Daihatsu Coure VII), a gyárival megegyező konzisztenciájút, 5w30 helyett 5w40 ).

Tapasztalatom : finomabb motorhang, jobb viselkedés hidegindításnál, menésnél, a hideg motornál jelentkező pár másodperces szelephang eltűnt.

Szerintem a motorkerékpár olaj sokkal jobb minőségű, az is lehetséges, hogy az egész új, mivel nagy terheléseket és fordulatokat kell kibírjon. Meg szerintem a motorkerékpár olajban a váltó kenését szolgáló adalék jót tesz a változó szelepvezérlésnek, fémek súrlódásánál.

Mi a véleménye ? Tisztelettel János Szatmárnémetiből.

Kedves János!

Van olyan olaj, amit újrafeldolgozott olajból gyártanak, de ez nem jellemző, és nem is lesz tőle rosszabb minőségű az olaj. Az pedig nem igaz, hogy sok a kenés miatti meghibásodás. Legalábbis Európában, ahol betartják a gyári előírásokat, alig fordul elő olyan eset, hogy az olaj nem megfelelő minősége miatt menjen tönkre a motor.

Ami a motorkerékpár olajokat illeti, több kopásgátló adalékot (sokszor ZDDP) tartalmaznak, ami viszont nem tesz jót a katalizátornak és más kipufogógáz utókezelő rendszereknek. Ráadásul a mai autók és mai olajok esetében felesleges. Egy minőségi, személygépkocsikhoz gyártott és a gyári előírásoknak megfelelő motorolaj használatával minden szükségeset megadott a motornak.

Üdv, Olajdoki