Korlátozások változása

2003.07.30. 00:12
Sehol nem találtam választ a felmerült kérdésemre.
T. Vámszakértő!

Végigfutva az eddig feltett kérdéseket, sehol nem találtam választ a felmerült kérdésemre.
Mégpedig, hogy a csatlakozás után megmaradnak-e a ma is érvényben lévő behozatali korlátozások (emisszió, zaj, 6 év)? Vagy valamiféle változás várható ez ügyben?
Illetve ha jól értelmezem a vámunió fogalmát, jövőre vám fizetése nélkül behozhatok Németországból egy használt japán gyártmányú szgk-t, ha ott megfizettem a 16%-os Áfát?
Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:
József

Tisztelt Szűcs József!

A csatlakozás után Magyarországon is az EU-s vámjogi szabályozás lesz érvényben. A jelenlegi gépjármű behozatali korlátozásokat azonban nem a vámjogszabály, hanem a gépjárművek fogalomba helyezésével kapcsolatos jogszabályok tartalmazzák. Azokat a vámeljárások során is alkalmazzák természetesen.

A csatlakozás után a vámunió miatt természetesn az EU-s országok forgalmában már nem kerül alkalmazásra az EU-s közös vámjogi szabályozás. Azt azonban, hogy a járművek forgalomba helyezésével, környezetvédelemmel kapcsolatos jogszabályaink hogyan fognak megváltozni nem tudom, illetve nem tartozik a szakterületeim közé. Nagyon valószínű azonban, hogy a járművek forgalomba helyezésével kapcsolatos szabályok nem fognak enyhülni, hiszen eddig is folyamatos szigorítás volt tapasztalható ezen a területen.

A csatlakozást követően a Németországban megvásárolt - ott szabad forgalomban lévő (korábban vámkezelt) - használt japán gyártmányú személygépkocsi után, amennyiben azt magánszamélytől veszi, akkor értelemszerűen nem fizet külön ÁFA-t, amennyiben kereskedőtől vásárolja, úgy a németországi ÁFA megfizetése után behozhatja Magyarországra a gépjárművet, és azt nem kell külön vámkezelési procedúra alá vonni sem Németországban, sem Magyarországon.

Tisztelettel!
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő


Kedves Olvasónk, Brett Gábor, aki a közúti járművek vizsgálataival hivatásszerűen foglalkozó cég, a TÜV NORD-KTI Kft. munkatársa, az alábbi hasznos kiegészítéseket küldte nekünk a válasz műszaki oldalával kapcsolatosan. Levelét ezúton is hálásan köszönjük:

Csatlakozva Váradi úrhoz, én is nagyon kíváncsi vagyok, milyen észszerű megoldást találnak az illetékesek a "roncsderbi" megakadályozására az EU-csatlakozás után - azt valóban senki nem várhatja, hogy a forgalomba helyezési feltételeket enyhítsék.
Motorkerékpárok: itt nem emlegetünk Euro-III-mat, de a "minőségi ugrás" az új járművek forgalomba helyezési feltételei terén ez év június 17.-én (az EU- jogharmonizációval átvett 2002/51/EK irányelv hatálybalépésével) itt is bekövetkezett - legalábbis a rendeletben.
A használtan behozott motorkerékpárok környezetvédelmi követelményeire vonatkozólag nem találunk olyan kifejezett rendelkezést a rendelet valamely paragrafusában, mint a gépkocsiknál. Véleményem szerint - legalábbis Magyarország uniós csatlakozásának napjáig - mégis egyértelmű megoldás vezethető le a rendeletből, de ennek részleteibe nem mennék bele, mert szerénytelenség lenne feltételezni, hogy az enyémtől eltérő logika nem létezhet.

Üdvözlettel
Brett Gábor
ügyvezető helyettes
TÜV NORD-KTI Kft.