Környezetvédelmi norma

2003.07.30. 00:43

Igen sokan felteszik ezt a kérdést nekem.

Tisztelt Váradi Úr!

Egyes használt autó importőrök tényként hirdetik, hogy ez az év az utolsó lehetőség a - viszonylag - idős autók behozatalára, 2004-től csak az EURO III-as motorszabványú autókat lehet forgalomba helyezni.
Ez valóság, vagy csak reklám, vagy mindkettő?

Üdvözlettel,
Tóth Tamás

Tisztelt Tóth Tamás!

Igen sokan felteszik ezt a kérdést nekem. Mivel azonban a kérdés nem vámjogi jellegű, így pontos választ sajnos nem tudok rá adni.
Az EURO környezetvédelmi normák közlekedésben történő bevezetése a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi Vízügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik.
Ezekben a minisztériumokban folyhat a jogszabályi előkészítése az EURO III-as norma bevezetésének is.
Amennyiben a témával kapcsolatban megfelelő információkkal fogok rendelkezni, azt természetesen haladéktalanul megosztom a TOTALCAR olvasóival.

Tisztelettel!
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő


Kedves Olvasónk, Brett Gábor, aki a közúti járművek vizsgálataival hivatásszerűen foglalkozó cég, a TÜV NORD-KTI Kft. munkatársa, az alábbi hasznos kiegészítéseket küldte nekünk a válasz műszaki oldalával kapcsolatosan. Levelét ezúton is hálásan köszönjük:

Az EURO III-as norma bevezetésének jogszabályi előkészítése nem folyik, hanem már régen megtörtént, és az eredményt bárki elolvashatja a Magyar Közlöny 2001 dec. 18.-i számában. Persze az "EURO III" szakmai zsargon, így csak a rendelet egy eldugott helyén fordul elő. Valójában több különböző, a hazai jogba átültetett nemzetközi előírás áll mögötte, hadd tekintsek el a részletektől.
Csak az ún. műszaki rendeletet nevezem meg, ahol mindez olvasható:
A többször módosított 6/1990 KÖHÉM rendelet 44/2001 KÖViM sz. és 40/2002/GKM sz. módosításai. A rendelet különböző helyein találhatók a téma vonatkozásai (pl. a még újabb "Euro-k" bevezetési menetrendje egészen 2009-ig - Euro-5); az olvasó kérdésére a rendelet A függelékének 5.2. pontja tartalmazza a választ.
A lényeg:
-Új gépkocsikat már 2002 júl. 1. óta nem lehet forgalomba hozni, ha nem felelnek meg az Euro-III-as környezetvédelmi szintnek.
-Ugyanez a feltétel a külföldről egyedileg, használtan behozott járműveknél 2004 január 1-től érvényes.
A levélírót tehát jól tájékoztatták. Hasonló "minőségi ugrás" következik be jövő év január 1-től a fékrendszer konstrukciós követelményei terén. A használt járművekre ugyanis nemcsak környezetvédelmi előírások vonatkoznak, függetlenül attól, hogy a vámkezelés előtt mit ellenőriznek és mit nem.
A vonatkozó rendelet (44/1999/KHVM-KöM-PM és 23/2001 KÖViM-KöM-PM rendelettel módosított 3/1999 KHVM-KöM-PM) a maga módján rendelkezik egy-két kiragadott eljárási, környezetvédelmi és egyéb műszaki kérdésben, egyébként sommásan utal arra, hogy a jármű feleljen meg "a külön jogszabályban a forgalomba helyezés engedélyezésére meghatározott követelményeknek". Ez a külön jogszabály (5/1990/KÖHÉM eljárási rendelet) ezekről a dolgokról "önjáróan", a környezetvédelmet is beleértve teljeskörűen és részletesen rendelkezik. Az biztos: egyebekről nem beszélve, a 6/1990 KÖHÉM rendelet szerint tucatnyi nemzetközi jóváhagyás meglétét kell (kellene?) ellenőrizni a használtan behozott járműveknél is.
Néhány esetben, így a 250cm3-t meg nem haladó motorkerékpároknál a vámkezelést megelőző vizsgálatot el sem kell végezni, holott a környezetvédelmi és egyéb előírásoknak ugyanúgy tárgyai, mint más járművek.
Ha egy ilyen vámkezelt jármű nem kap rendszámot az 5/1990/KÖHÉM rendelet szerinti első forgalombahelyezési eljárás során, az pech, nincs hol reklamálni.

Üdvözlettel
Brett Gábor
ügyvezető helyettes
TÜV NORD-KTI Kft.