Mopedautó

2004.04.21. 11:28
A zsúfolt városok közlekedési megoldásait kereső egyik lehetséges megoldás a mopedauto.
Tisztelt Váradi Mihály Úr!

Amiről én érdeklődöm, az valószínűleg viszonylag keveseket érinthet, de egy létező, érdekes kérdés.
A zsúfolt városok közlekedési/parkolási megoldásait kereső egyik lehetséges megoldás az EU-ban is megjelent mopedauto. (miniauto, microcar, Leichtkraftfahrzeug) Ezekből létezik benzin, dízel és elektromos változat is.
A legtöbb típus megfelel a nálunk segédmotornak nevezett járműkategória köveltelményeinek.
Azt szeretném tudni, hogy a behozatali- és a vámelőírások szempontlából ezekkel a kapcsolatban mi a törvény jelenleg és mi várható május 1 után.
Mi kell ahhoz, hogy legálisan behozhassak pl. egy használt magánforgalomban vett járművet. Elég az adásvételi szerződés, amit az eladóval készítek? Van-e szükség vámolásra, ha igen, akkor mi annak a menete? (most és május 1 után)

Üdvözlettel:
Székely Béla

Tisztelt Székely Béla!

Május 1-ig az Ön által megjelölt járműveket is - az EU-ból behozva is vámkezelni kell. Ennek során - EU-s származás igazolása esetén - 0%-os vámtételt, termékdíjat, és ÁFA-t kell fizetni. Személygépkocsiként a járművet a Budapesti 7. sz. Vámhivatalnál kell vámkezeltetni az általános szabályok szerint.
A regisztrációs adó fizetése abban az esetben kerülhető el, ha a jármű nem minősül személygépkocsinak.
Május 1-e után már nem kell vámkezeltetni a járművet amennyiben azt EU-ból hozza be. A regisztrációs adóra - annak megfizetésére - azonban azonos szabályok vonatkoznak, mint május 1-e előtt.
Amennyiben a járművet magánforgalomba vásárolta, úgy elegendő az adásvételi szerződés, azonban május 1-ig az EU-s származás igazolásához szükséges még EUR1 okmányt is becsatolni, hogy 0%-os vámtételt tudjon igénybevenni.

Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő