Mazda 5 1,6 MZ-CD

Jöhetnek a stoppos csajok is

2011. január 24., hétfő 06:46
A lekönnyített Mazda 5-öt vezetni olyan, mintha egy nagyon testes, 120 kilós utasunkat kiraktuk volna a benzinkútnál. Amíg rárabol a csokipultra, mi elhajtunk, az autó pedig érezhetően megkönnyebbül. Viszont, ha nem akarunk vagánykodni a családi autóval, bátran vegyünk fel két hatvankilós stopposlányt – mindenki örülni fog, és még el is férnek: ezt hét személyre szabták.

Néztem az autót napon, árnyékban, sötét éjben és bazaltporos félhomályban is – a külsejével mégsem tudtam igazán megbarátkozni. Nem az orrával van a baj és nem is a feneke a hibás. A sziluett is rendben van, ebbe sem lehet belekötni. Ami felborítja az összhangot, az oldalán levő három ív; ha a Ssangyongé lenne, még akkor is kínosan mosolyognánk.

Persze a problémán segítene egy vödör gitt meg a telibe fényezés: háromból kettő teljesen felesleges. Ha az alsó ív vagy a felső egyenes vonal maradna, sokkal elegánsabb lenne a fény-árnyék játék – a Nagarének, vagyis áramlásnak nevezett formanyelv inkább zavaros örvény.

Nézzék meg ezt a szürke, semmilyen formájú autót. A furcsa hajlítások és a doboztest ellenére ez a cikk titkon egy ismerkedős verdáról szól, azoknak, akik nem az iskola kapujában, hanem a szülői értekezleten hódítanának. Azoknak, akik tudják, mi a jó.

A Ford sikeres, C1 kódnevű platformjára épül a Mazda 5, amely mostantól a francia géneket felmutató 1,6-os dízellel is elérhető. A közös nyomócsöves, piezo injektorokkal szerelt gázolajos a piac egyik legjobb választása. Teljesítménye nem mellbevágó, de a 3600-as fordulaton leadott 115 lóerő családi szinten bőségesen elég az 1415 kilós test mozgatásához.

Meglepő módon csak nyolcszelepes, SOHC vezérlésű a négyhengeres, cserébe változó geometriájú turbófeltöltő segíti – barátságos karakter, amely széles, 1750–2500 közötti fordulaton adja le 270 Nm-es forgatónyomaték-maximumát.

A 120 kilós tömegcsökkentést részben az alumínium motorblokkal érték el, ami a fogyasztásra is pozitív hatással volt: a kemény hegymenetből, városi és autópályás szakaszokból álló tesztvezetésen mindössze 6,7 litert kért, de ha önök nem másznak föl vele az Etnára, akkor nem lesz gond az 5,2-es gyári adat tartása. A szén-dioxid-kibocsátás a kategória egyik legjobbja, 138 g/km, ami állítólag 13,2%-os javulás.

Van jó hírem is: ha beülünk, nem látni, és onnantól egy kedves, élhető autó a Mazda 5. Elférek elöl, elférek magam mögött, és ha muszáj, akkor a harmadik sorban is kibírom végtagcsonkolás nélkül. A két helytakarékos oldalsó tolóajtót kötelezővé tenném, praktikus és szerethető megoldás.

Egy bizonyos felszereltségi szint felett elektromos szervomotor dolgozik a kar helyett: elég egy kis nógatás, és biztonságosan beakad a zár, nem kell aggódni, hogy a gyerek rosszul csukja be, aztán meg jól kiesik az M0-án egy vészfékezésnél.

A kreatívan mozgatható és kombinálható ülésrendszert Karakurinak hívja a gyártó. A hatodik és hetedik utas helye egy-egy mozdulattal felhajtható a padlóból, nem kell gépészkedni a padok ki-beszerelésével. A beszállás sem gond, a középső sor székeit akár egy gyerek is tudja mozgatni, de ha kell, pár mozdulattal az egész hátsó rész síkpadlós raktérré változtatható.

2, 5 és 7 személyes lehet a Mazda, 158, 857 vagy 1485 liter pedig a csomagtartó. Akinek ennél nagyobb utaskapacitás vagy bővebb raktér kell, az ácsingózzon kisbuszra, az 5-össel egy átlagos háztartás minden fuvarozási igénye megoldható.

A korábbi modellhez képest változtak a hangszigetelő anyagok, hallhatóan csökkent a szélzaj, még hét személynek sem gond a beszélgetés út közben. Jobb is a csevej, mint a zene: a gyári hifi finoman szólva sem ad koncertélményt, inkább neki sem álltunk finomhangolni, a dobozhangzás sajnos adott. Nem lehet mit tenni ellene – a Petőfi Rádióhoz jó lesz, a Bartók Rádió rajongói meg majd fejlesztenek.

Az ülések jól tartanak, még vadabb kanyarodáskor sem kenődtem fel a kárpitra. Az anyagválasztás korrekt, ha hozza a mazdás átlagot, akkor sokáig friss marad a beltér, nem lehet leharcolni fél év alatt. Az biztos, hogy remekül összerakták, se a kátyúkon, se a keménykedős kanyarokban nem nyisszan meg az amúgy kellemes tapintású műanyag.

Kanyarodni meglepően jól tud: az átdolgozott felfüggesztés és a finomított kormányzás nem maradt észrevétlen. Új szilentblokkokat kapott a kormányösszekötőknél, és a rugók is feszesebbek, mint a régi ötösön: családi egyterűhöz képest minimális kanyardőlést tapasztaltunk. A futómű elöl MacPherson, míg hátul több lengőkaros multilink – itt külön szerelt tekercsrugókat és egycsöves lengéscsillapítókat találunk, melyekbe ellenirányba előfeszített rugókat szereltek.

A négycsatornás ABS, a fékerőelosztó, a vészfé rásegítő, a kipörgésgátló és a menetstabilizáció alapáras, de a Mazda új fékerősítő rendszert is kínál. A keréknyomás-ellenőrző viszont csak a 17-es kerekekkel számít alapfelszereltségnek.

6,139 millió forintnál indul, igaz, ehhez nincs hét ülés – a nagycsaládosok rákényszerülnek a TE felszereltségi csomagra. A szívemnek kedves elektromos tolóajtók a TX Plusszal járnak, annak viszont 7,259 az ára. Aki a képeken levő bőrülésre indul be, annak eggyel még följebb kell mennie: a CD115 GTA variáns 7,659 millió.

A családi autókat alapból unalmasnak tartja az autósok nagy része, de véleményük a korral megváltozhat, hisz egy időben a nők is érdektelen lények voltak – majd hirtelen átfordult minden. Cselekedeteik többsége csak nekik szólt, sőt, még az autót is úgy választották, hogy a NŐ szemében erősnek, gyorsnak és férfiasnak tűnjenek. A végén volt, akinek feltűnt, hogy az izomautóra csak a szakiskolás lányok izgulnak fel, de ezrek még ma sem értik, miért nem menő a tuning Golf.

Ezt mindenki a saját bőrén tanulja meg, korral érő bölcsesség kell ahhoz, hogy észrevegyük: a nők leginkább a praktikus családi egyterűekre izgulnak. Kérdezzük csak meg a feleséget vagy barátnőt, mi hatja meg jobban, a mellhorpasztó gyorsulás vagy az ügyesen variálható üléssor, ahol a bőröndök mellé befér a babakocsi meg az ikeás gyerekszoba?

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

olajszűrő
MAZDA 323 Station Wagon 1.5 Kombi 1982-1986
1012 Ft
olajszűrő
MAZDA 626 2.0 D lépcsőshátú 1983-1987
1074 Ft
Üzemanyagszűrő
MAZDA 626 1.6 lépcsőshátú 1987-1992
3082 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Car chase halted by a family
of ducks
A speeding driver has a mother duck and her two ducklings to thank for getting out of a speeding ticket. The ducks are safe, the driver is nowhere to be found.