Mazda 5 1,6 MZ-CD

Jöhetnek a stoppos csajok is

2011. január 24., hétfő 06:46
A lekönnyített Mazda 5-öt vezetni olyan, mintha egy nagyon testes, 120 kilós utasunkat kiraktuk volna a benzinkútnál. Amíg rárabol a csokipultra, mi elhajtunk, az autó pedig érezhetően megkönnyebbül. Viszont, ha nem akarunk vagánykodni a családi autóval, bátran vegyünk fel két hatvankilós stopposlányt – mindenki örülni fog, és még el is férnek: ezt hét személyre szabták.

Néztem az autót napon, árnyékban, sötét éjben és bazaltporos félhomályban is – a külsejével mégsem tudtam igazán megbarátkozni. Nem az orrával van a baj és nem is a feneke a hibás. A sziluett is rendben van, ebbe sem lehet belekötni. Ami felborítja az összhangot, az oldalán levő három ív; ha a Ssangyongé lenne, még akkor is kínosan mosolyognánk.

Persze a problémán segítene egy vödör gitt meg a telibe fényezés: háromból kettő teljesen felesleges. Ha az alsó ív vagy a felső egyenes vonal maradna, sokkal elegánsabb lenne a fény-árnyék játék – a Nagarének, vagyis áramlásnak nevezett formanyelv inkább zavaros örvény.

Nézzék meg ezt a szürke, semmilyen formájú autót. A furcsa hajlítások és a doboztest ellenére ez a cikk titkon egy ismerkedős verdáról szól, azoknak, akik nem az iskola kapujában, hanem a szülői értekezleten hódítanának. Azoknak, akik tudják, mi a jó.

A Ford sikeres, C1 kódnevű platformjára épül a Mazda 5, amely mostantól a francia géneket felmutató 1,6-os dízellel is elérhető. A közös nyomócsöves, piezo injektorokkal szerelt gázolajos a piac egyik legjobb választása. Teljesítménye nem mellbevágó, de a 3600-as fordulaton leadott 115 lóerő családi szinten bőségesen elég az 1415 kilós test mozgatásához.

Meglepő módon csak nyolcszelepes, SOHC vezérlésű a négyhengeres, cserébe változó geometriájú turbófeltöltő segíti – barátságos karakter, amely széles, 1750–2500 közötti fordulaton adja le 270 Nm-es forgatónyomaték-maximumát.

A 120 kilós tömegcsökkentést részben az alumínium motorblokkal érték el, ami a fogyasztásra is pozitív hatással volt: a kemény hegymenetből, városi és autópályás szakaszokból álló tesztvezetésen mindössze 6,7 litert kért, de ha önök nem másznak föl vele az Etnára, akkor nem lesz gond az 5,2-es gyári adat tartása. A szén-dioxid-kibocsátás a kategória egyik legjobbja, 138 g/km, ami állítólag 13,2%-os javulás.

Van jó hírem is: ha beülünk, nem látni, és onnantól egy kedves, élhető autó a Mazda 5. Elférek elöl, elférek magam mögött, és ha muszáj, akkor a harmadik sorban is kibírom végtagcsonkolás nélkül. A két helytakarékos oldalsó tolóajtót kötelezővé tenném, praktikus és szerethető megoldás.

Egy bizonyos felszereltségi szint felett elektromos szervomotor dolgozik a kar helyett: elég egy kis nógatás, és biztonságosan beakad a zár, nem kell aggódni, hogy a gyerek rosszul csukja be, aztán meg jól kiesik az M0-án egy vészfékezésnél.

A kreatívan mozgatható és kombinálható ülésrendszert Karakurinak hívja a gyártó. A hatodik és hetedik utas helye egy-egy mozdulattal felhajtható a padlóból, nem kell gépészkedni a padok ki-beszerelésével. A beszállás sem gond, a középső sor székeit akár egy gyerek is tudja mozgatni, de ha kell, pár mozdulattal az egész hátsó rész síkpadlós raktérré változtatható.

2, 5 és 7 személyes lehet a Mazda, 158, 857 vagy 1485 liter pedig a csomagtartó. Akinek ennél nagyobb utaskapacitás vagy bővebb raktér kell, az ácsingózzon kisbuszra, az 5-össel egy átlagos háztartás minden fuvarozási igénye megoldható.

A korábbi modellhez képest változtak a hangszigetelő anyagok, hallhatóan csökkent a szélzaj, még hét személynek sem gond a beszélgetés út közben. Jobb is a csevej, mint a zene: a gyári hifi finoman szólva sem ad koncertélményt, inkább neki sem álltunk finomhangolni, a dobozhangzás sajnos adott. Nem lehet mit tenni ellene – a Petőfi Rádióhoz jó lesz, a Bartók Rádió rajongói meg majd fejlesztenek.

Az ülések jól tartanak, még vadabb kanyarodáskor sem kenődtem fel a kárpitra. Az anyagválasztás korrekt, ha hozza a mazdás átlagot, akkor sokáig friss marad a beltér, nem lehet leharcolni fél év alatt. Az biztos, hogy remekül összerakták, se a kátyúkon, se a keménykedős kanyarokban nem nyisszan meg az amúgy kellemes tapintású műanyag.

Kanyarodni meglepően jól tud: az átdolgozott felfüggesztés és a finomított kormányzás nem maradt észrevétlen. Új szilentblokkokat kapott a kormányösszekötőknél, és a rugók is feszesebbek, mint a régi ötösön: családi egyterűhöz képest minimális kanyardőlést tapasztaltunk. A futómű elöl MacPherson, míg hátul több lengőkaros multilink – itt külön szerelt tekercsrugókat és egycsöves lengéscsillapítókat találunk, melyekbe ellenirányba előfeszített rugókat szereltek.

A négycsatornás ABS, a fékerőelosztó, a vészfé rásegítő, a kipörgésgátló és a menetstabilizáció alapáras, de a Mazda új fékerősítő rendszert is kínál. A keréknyomás-ellenőrző viszont csak a 17-es kerekekkel számít alapfelszereltségnek.

6,139 millió forintnál indul, igaz, ehhez nincs hét ülés – a nagycsaládosok rákényszerülnek a TE felszereltségi csomagra. A szívemnek kedves elektromos tolóajtók a TX Plusszal járnak, annak viszont 7,259 az ára. Aki a képeken levő bőrülésre indul be, annak eggyel még följebb kell mennie: a CD115 GTA variáns 7,659 millió.

A családi autókat alapból unalmasnak tartja az autósok nagy része, de véleményük a korral megváltozhat, hisz egy időben a nők is érdektelen lények voltak – majd hirtelen átfordult minden. Cselekedeteik többsége csak nekik szólt, sőt, még az autót is úgy választották, hogy a NŐ szemében erősnek, gyorsnak és férfiasnak tűnjenek. A végén volt, akinek feltűnt, hogy az izomautóra csak a szakiskolás lányok izgulnak fel, de ezrek még ma sem értik, miért nem menő a tuning Golf.

Ezt mindenki a saját bőrén tanulja meg, korral érő bölcsesség kell ahhoz, hogy észrevegyük: a nők leginkább a praktikus családi egyterűekre izgulnak. Kérdezzük csak meg a feleséget vagy barátnőt, mi hatja meg jobban, a mellhorpasztó gyorsulás vagy az ügyesen variálható üléssor, ahol a bőröndök mellé befér a babakocsi meg az ikeás gyerekszoba?

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Végre nem BMW
Végre nem BMW
Negyven éve méregeti egymást a Mercedes és a BMW. De vége a személyiségzavarnak, a Mercedes megint Mercedes akar lenni.
Így drágul harmadával a jogosítvány
Sokszor kár nézni a meghirdetett árat, már a nagyok is trükköznek. Aki nem fizeti a felárat, nem lesz jogosítványa?
Oldtimer Premier Babetta száz forintért
Persze csak annak, aki megnyeri a szlalomversenyt. Lesz itt móka és kacagás, jöjjön el!
Gyártásba megy az über-Golf
Nem viccből mutogatta a Volkswagen a 400 lóerős kompaktot, szériaváltozatot terveznek belőle.
Tíz dolog, amitől jobb lenne autózni
Nyúljunk, ahonnan érdemes. Keletről, nyugatról, mindenhonnan, ahol okosabbak nálunk.
A fakezű autós Porschét gyilkol
Azt hiszed tudsz vezetni. Nem tudsz, azonnal leesel az útról. Aztán jön a pokoli Carrera Turbo S.
Kína lenyúlta a G Mercedest
Szemből nem is olyan feltűnő a hasonlóság, de profilból egyértelmű, hogy mi volt a modell.
Ki mond nagyobbat?
A magyar motoros Astra kombi ellen a Ceed-Mégane-Leon csatázik.
Őket dudálod le
Betekintés a budapesti bringások világbába.

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

olajnyomás kapcsoló
MAZDA 626 1.8 i lépcsőshátú 1992-1997
1554 Ft
vezetőkar fej
MAZDA 6 Station Wagon 2.0 Kombi 2002-2007
4114 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

It’s always summer at
Totalcar Magazine
Is the season over? No more car races? You mean winter’s coming? Thankfully, we are indifferent to the cold.