Papíron mindent visz

Bemutató: Chevrolet Cruze 5 ajtós

2011.09.09. 06:09

Jobb későn, mint soha, gondolhatták a Chevrolet-nél. Két éve van a piacon a Cruze szedán, és jól fogy – jobban, mint remélték, így nem kellett elkapkodni a ferdehátú bemutatóját. Nem szúrták el ezt sem, de az első pofon mindig nagyobbat csattan.

Európai szemmel némi meglepetéssel vettük tudomásul 2009-ben, hogy a GM gazdaságos márkájának középkategóriása szedánként mutatkozik be, de igazából egy cseppet sem bántuk. A Cruze nemcsak a Chevrolet Daewoo-örökségének tükrében volt telitalálat, ami a formát illeti, hanem abszolút skálán is. Kevés kompakt négyajtós sikerült ennyire arányosra, talán csak a Renault Fluence-t lehet mellé állítani úgy, hogy ne tűnjön esetlennek. Nem csoda, hiszen a Cruze-t eleve szedánnak álmodták meg.

Nem véletlen, hogy a négyajtóssal lendítették messzire a tenyerüket, jobban is húzott a pofon azokon a piacokon, amik fontosak a Chevynek. Az USA-ban a Cruze a legkelendőbb Chevrolet, és a talán még fontosabb ázsiai régióban is szépen viszik: másfél év alatt kerek egymilliót tudtak elsózni a húzómodellből globálisan. Csodálkozunk, hogy magasról tesznek az európai vásárlókra?

Még ha ez nem is teljesen igaz, az ötajtós változat kétéves késése finom jelzés arra, hogy nem körülöttünk forog a világ. Nyugat-Európában ugyanis a kompaktok több mint 60 százaléka ferdehátú, és a maradék is inkább kombi, mint szedán. A nagy nehezen kipréselt ötajtós után pedig csak jövőre, a fészlifttel nagyjából egy időben fog érkezni a mi szemünkben legpraktikusabb variáns, a kombi.

Addig ennek a klasszikus Golf-konkurensnek kell tartania a frontot. Kapott némileg frissített motorokat, egy nagy hátsó nyílást, és olyan árat, amivel oda-odaszúrhat a teljes arzenállal védekező ellenfeleknek. Hogy ez elég lesz-e az idénre célnak kitűzött kétszáz darab ötajtós eladásához nálunk, majd meglátjuk.

A púpos hát nem áll rosszul a Cruze-nak, bár határozottan kevésbé vagány, mint a szedán. Az első ajtóig azonos kasztni nagy meglepetések nélkül fejeződik be bogárfarral – ha nem tetszett volna meg a szemünknek annyira a négyajtós tetővonalára rímelő hátsó lámpa, egy pillanatig nem panaszkodnánk az óvatosabb ívekre. De így, a lépcsőshátú árnyékában kicsit halvány a lágy hajlításokkal átplasztikázott fenék.

Érezni rajta, amit a zadari bemutató sajtótájékoztatóján más szavakkal fogalmazott meg a gyári csapat: mindenkinek tetszeni akar. Öregnek, fiatalnak, konzervatívnak, modernnek, családosnak, egyedülállónak pedig nem lehet egyszerre megfelelni, ezért a nagy igyekezetben kissé átlagos lett a segg, de ez csak a telhetetlen újságírónak fáj egy kicsit, a célközönségnek valószínűleg tökmindegy.

A lényeg a 3,6 milliós kampányár, amiben benne van a manuál klíma. Ennyiért 1,6-os, Astra-méretű ötajtóst nem kapni. Kia Cee'd, Hyundai i30 van ugyan olcsóbban, de csak az 1,4-es alapmotorral – a Mégane új akciója kínál csak alá, viszont ha ragaszkodunk az ESP-hez, nem jövünk ki olcsóbban a Renault-val sem, és érezhetően kisebb utastérrel kell kiegyeznünk. Jó ajánlat a Cruze, jó szívvel nehéz is belekötni.

De ha már kiutaztunk három napra Horvátországba és kipróbáltuk a Chevrolet legújabb üdvöskéit, dolgozzunk meg a pénzünkért.