Legalább tudják, hogy ronda

Bemutató: Renault Koleos 2011

2011.11.10. 06:29

Az önkritika mindig rokonszenves vonás. Bárki is találta ki a Koleos reklámfiguráját, tisztában volt azzal, hogy nem az esztétika az autó erős oldala. És ha feszengés helyett felszabadultan tudunk mosolyogni rajta, máris egy kicsit a szívünkbe fogadtuk. És ezt meg is érdemli.

Ha eddig nem ismerték volna a Koleost, ne is törődjenek vele, hogy most új arcot kapott, ez a lényegen nem változtat. Eddig sem volt egy Adónisz, a fészlift után sem a testével hódít, de talán kevésbé üt el a nagy Renault-család többi tagjától. Az új orr mögött minden a régiben maradt, de ez egyáltalán nem baj, hiszen a 2008-ban bevezetett japán akcentusú koreai francia egészen tisztességes autó.

A nagy nemzetközi kooperációból a japánok a Nissan X-trail hajtásláncával, a koreiak a gyártással, a franciák pedig az emblémával veszik ki a részüket, hiszen a Koleos a távol-keletiek hazai piacán Samsung QM5 néven kapható. Ettől azonban egy cseppet sem kell megijedni - egyrészt Koreából az utóbbi néhány évben márkanévtől függetlenül egyre ügyesebb gépek érkeznek, másrészt a Renault a tervezéstől az átadásig nyilván vigyázó szemmel kíséri leányvállalataitól érkező termékei sorsát.

Történetét tekintve múlt nélküli autó a Koleos, hiszen 2008 előtt nem hogy valódi SUV nem volt a Renault kínálatában, de az összkerekes autók is ritkaságszámba mentek. A gyáriak ezzel magyarázzák a bizonyítványt: a hivatalos álláspont szerint azért nem lett a Koleos toplistás sláger, mert a márka még nem építette fel a 4x4-es imidzsét. Ha van is ebben némi igazság, azért más ok is elképzelhető.

Bár kiterjedt ismeretségi körrel rendelkezem és sokat is szoktam polemizálni autókról, barátokkal és ismeretlenekkel, még senkitől nem hallottam a Koleos küllemét dicsérő szót. És el kell fogadni azt a sajnálatos tényt, hogy bármilyen kiváló egy autó, ha első ránézésre nem megnyerő, igencsak nehéz a dolga. Talán ez magyarázza az évente ötvenes nagyságrendű hazai eladási számot, ami egyébként nem is rossz, de a konszerntestvér Nissan Qashqai ezerhatszáza azért azt mutatja, lenne hová fejlődni.