A BMW ezt is megteheti

Teszt: BMW 116d – 2011

2011.12.12. 06:00

Adatlap BMW 1 116d - 2011

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 116 LE @ 4000 rpm
  • 260 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.3 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.8 l/100km
  • 7 590 000 Ft
Sportos BMW takarékosságra optimalizálva. Fogyókúrás csokitorta? Vagy az új BMW már inkább takarékos, mint sportos? Sportosan is lehet takarékoskodni.

Az igazán nagyok hibázhatnak, senki nem vonja kétségbe tudásukat. Az okos bolondozhat, a bolond viszont ne okoskodjon. Azok a márkák, amelyek már bizonyítottak, és elfoglalták megérdemelt helyüket az autós hierarchiában, sok olyan dolgot megtehetnek, ami a vesztét okozná egy kicsi, még nem bizonyított gyártónak. Frank Zappa kiadhatott egy Silence című üres hanglemezt, de ugyanez vesztét okozná a Shyguysnak.

A BMW bevállalhat egy csupán 116 lóerős dízelautót, amikor nem esünk hanyatt egy 150 lóerős családi kompakttól, sőt. A kérdés, mitől sportos egy relatíve nehéz és gyenge motorú, ötajtós kompakt. További kérdés, hogy a BMW-marketing kinek szánja ezt az autót, hová pozícionálja. Nyilván nem a gyakran pályanapozó, sportos és gazdag fiataloknak, arra van másik modell. Ez inkább belépő a klubba, ahová sokan szeretnének tartozni, de nem mindenki tudja megfizetni. Másrészről viszont adni is kell valamit a pénzükért, a kettősség kézzel fogható: legyen méltó az emblémához, de legyen olcsó belépőmodell. Hol lehet spórolni úgy, hogy ne veszítsünk sokat?

Két irányból közelíthetjük meg a kérdést. Az első a lentről érkező autós, aki az embléma miatt veszi meg, és alig tudja rá összeszedni a pénzt. Persze most képletesen értem a lentről jövést és hogy alig tudja rá összeszedni a pénzt. A másik pedig, aki tudja, milyen a BMW, és ismeri a márka jellemzőit.

Az ős Compact modell is piaci szélesítés volt, nyilvánvalóan ez is az. Széles tömegnek árulni kényelmes, nagyobb célcsoportban könnyebb megcsinálni az értékesítési számokat. A lentről jövő autós kap egy nagyon jól összerakott, de kategóriájában nem kimagasló méretű utasteret. A formai elemzéseket és belső térre vonatkozó megjegyzéseket a 120d kapcsán megtettük.

Mivel a motor a takarékosságot célozza, talán itt még fontosabb az EcoPro kapcsoló, ami valójában a BMW-hez teljesen méltatlan szemfényvesztés. Úgy próbál takarékos üzemre bírni minket, hogy a gázpedál karakterét teljesen megváltoztatja, és korábban jelzi nyilakkal, kapcsoljunk fel. Ehhez hasonló briliánsan jó ötlet lenne az ülést hátratolni, hogy ne tudjunk nagyobb gázt nyomni, vagy levágni pár centit a jobb lábunkból.

Nem a levegőbe beszélek: comfort módban, normális pedálkezeléssel ugyanazt a fogyasztást tudjuk produkálni, de nem egy tohonya, lagymatag autónk van, aminek félmétereseket kell tolni a gázpedálon, hanem egy normális, 116 lóerős dízelünk. Olyan dízelünk, ami ugyan nem egy BMW-hez illő sportos karakterű autó, de legalább felveszi a versenyt a konkurenciával.

Így múlik el a világ dicsősége, mondhatnánk, azonban az autó így is nagyon jó. Fogyasztáscsökkentésre az Efficient Dynamics felvonultat jobb ötleteket, de ez a tesztautóban nem volt. Így csak a méltatlan rendszer marad: nem tud önmaga spórolni, ezért minket akar spórolásra bírni. Nem ekkora múltú gyártóhoz illő megoldás. Az autó a testvérei között nem gyors, de ott a hibátlan hangolású futómű, ami nem kiált sportfokozat vagy állítható csillapítás után, ott a jó összeszerelési minőség, és a precíz, direkt kormányzás.

Jól fordul, jól irányítható, sokáig semlegesen kanyarodik. Ha forszírozzuk,  kicsit alulkormányozott, semmiképp nem fog keresztbe állni. Ennek a kompaktot vásárló átlagos vevő nagyon örül, nem kell félni a hátsóhajtástól, a BMW megoldotta a házi feladatot. Érdekes, de a futóműben semmi különleges extra nincs, egyszerűen csak nagyon jó. Persze az alacsony gördülési zaj nem véletlen, a futómű segédkereten, a segédkeret, vagy bölcső pedig kétökölnyi szilentekkel kapcsolódik az önhordó kasztnihoz.

Totalcar értékelés - BMW 1 116d - 2011

Nagyon jó a kompakt BMW a gyengécske dízellel, de inkább kompakt, mint BMW. Baj nincs vele, jól tervezett és összeszerelt autó.

Népítélet - BMW 1