Nem is olyan kicsi kocsi

Fiat Panda Twinair Turbo bemutató

2011.12.15. 05:56
Az első Fiat Panda zseniális volt, Giugiaro tehetsége megkérdőjelezhetetlen. Használva az autót előjönnek az erősségei – elsőre, kívülről nézve senki nem hinné, hogy méreteihez képest milyen tágas. A formatervező egyértelműen belülről indult kifelé: ha hihetünk a gyáriaknak, a siker érdekében most ugyanezt a módszert követték.

Kívül is megnőtt ám: 6,5 centivel szélesebb, 11,4-gyel hosszabb, sőt, 1,1-gyel magasabb is: amit ma kisautónak hívunk, húsz éve egy középkategóriás családinak felelt meg. Két gyerek, két felnőtt még csomagokkal is lazán elfér benne – nem véletlen, hogy a vásárlók húsz százaléka első számú járműnek tartotta már a kettes generációt is, és ez ugye még annál is nagyobb.

Nem csak a kocsi, az emberek is egyre kövérebbek, így az üléslapokat is a nagyobb fenekekhez igazították. A formatervezésért felelős szakember szerint sokat dolgoztak a komforton és a zajcsillapításon – nos, az ülés nem kényelmetlen, és az eddigi Pandákhoz képest valóban halkabb lett a gép.

Csodát ne várjunk a hifitől, bár azzal, hogy a szokásosnál feljebb szerelték a hangszórókat, kicsivel egészségesebb lett a hangja. A zsúfolt nápolyi utakon jobb is volt zene nélkül koncentrálni a káoszra: a város számos alagútjában még az ablakot is lehúztam, hogy a kéthengeres Twinair Turbo hiperpolszkis hangját hallhassam.

Motorkerékpárban a soros kettes az igazi, autóban sem rossz, csak szokatlan. Nem gyenge, csak kicsit nyomatékszegény, így bőven kell gangolgatni az amúgy jó kapcsolható váltóval. Sprintre nem rossz, igaz, ha szeretnénk felvenni a város ritmusát, eszünkbe se jusson bekapcsolni az Eco feliratú gombot.

Lehet, hogy úgy csak ötöt fogyasztana, de a szánalmas tötymörgők billogát sosem tudjuk eltüntetni farpofánkról. A 900-as Twinairnek létezik feltöltetlen verziója is, az 65 lóerőt ad le a turbós 85-jével szemben. Nagyon szerettem volna kipróbálni, de sajnos egyet sem találtam a Fiat pomiglianói gyárának udvarára állított tesztflottában.

Aki a gázos autókat kedveli, az már gyárilag is elérheti a CNG-s kivitelt. Mifelénk az LPG az elterjedtebb, aki ilyet szeretne, a jól bevált FIRE 1,2-es benzinmotort válassza, ahhoz rendelhető. A 65 lovas motor amúgy is jolly joker: megbízható, egyszerű és arctalanul négyhengeres – a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint állítólag elég hamar kiírják majd a sorozatból. Az 1,3 Multijet II. dízelt szánják a gázolaj barátainak: kellemes, jó konstrukció, 75 lóereje és 190 Nm-es nyomatéka városban és országúton egyaránt elég.

A futómű semmi extra: elöl keresztlengőkaros McPherson, hátul sima csatolt lengőkar: mivel ez nem sportautó, így tökéletes a Panda. Nem támolyog, nem imbolyog, egyszerűen csak működik a 975 kilós autó alatt.

A 100 HP utódját firtató kérdésemre csak sejtelmesen mosolyogtak a helyiek, így előfordulhat, hogy ismét jön egy vérmedve. Ami biztos, hogy a jövő év derekán lesz 4x4-es változat – hála az égnek, a szép és sikeres tradíciót nem szakítják meg a fiatosok.

A téli, de még így is langyos mediterrán időjárásban egy dolgot hiányoltam nagyon: az ős-Panda ablakai alá szerelt direkt szellőztető felért egy elefántfüllel. Már a másodikból is kihagyták, s itt sincs: ennél vagy az ablakot kell letekerni, vagy a légkondit üzemeltetni – kár, hogy a praktikus és szerethető ötleteket képes elnyomni a kényszeres fejlesztések ereje.

Magyar árak csak februárban lesznek, de a gyáriak ígérete szerint átszámítva valahol hárommillió körül indul a Panda közepesen felhizlalt harmadik generációja. Ebben gondolom nincs benne a feláras, 40-60 százalékban dönthető és plusz nyolc-mínusz nyolc centis pályán mozgatható hátsó ülés.

Az 1980-as Panda véletlenül lett hiperfrankó, a másodikat már tisztes iparosmunkával készítették aranyosra. Ez, a harmadik generáció már divatosan próbál praktikus lenni – nagyjából sikerült is neki.

Észrevételem csak annyi, hogy talán a névhez képest túl nagy lett, pedig jó lenne a Fiat modellpalettájába egy tényleg olcsó, minimalista, ám olaszosan zseniális kisautó. Nem divatcucc, nem kivagyi ökovacak, hanem egy igazából gazdaságos, valóban strapabíró, kiskocsi méretű kiskocsi. Abban mindig is jó volt a cég, kár, hogy mostanában ezt mintha elfelejtenék.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!