A gyerekeid imádni fogják, te nem biztos

Citroën Berlingo Multispace XTR 1.6 Hdi 90 - 2012

2012.06.02. 07:58

Adatlap Citroën Berlingo XTR HDi 90 - 2012

  • 1560 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 92 LE @ 4000 rpm
  • 230 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.3 másodperc
  • Végsebesség:
    161 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • 4 990 000 Ft

Nem mai csirke már, a bemutatója 5 éve volt, ennyi idő után más gyártók már új modellekkel jönnek ki.

A Citroënnél is megérkezett a házon belüli rivális, a C3 Picasso, ami jóval személyautósabb, de mégse tudta letaszítani a trónról a kedvesen bamba arcú furgon személyautó változatát. A jót minek elrontani jelszóval a cég nem is próbálta nagyon átfaragni. Minimális változássokkal indult neki a 2012-es évnek a ráncfelvarott Berlingó, csak az orrára kapott egy divatos ledcsíkot nappali fénynek, megvariálták az index helyét a fényszóróban és figyelem, új dísztárcsákat is kapott. Ezek mondjuk annyira jól sikerültek, hogy több tapasztalt kolléga is azt hitte, tényleg alufelni van a kocsin.

Apropó felszereltség, az idei évtől az egykori Multispace elnevezés már nem egy felszereltségi szint, hanem – hasonlóan a Peugeot Tepee-jéhez – a Berlingo és a Jumpy személyszállító változatát jelöli. A nálam lévő XTR csomag a Citroën Adventure-je, vagyis a hepehupásabb útra szánt változat. Ebbe beletartozik az emelt hasmagasság, persze ettől még minimálisan emelkedünk ki a Berlingók tömegéből, hiszen csak 15 milliméterről van szó. Alulra egy komolyabb kartervédő lemezt kaptunk, és szürke színű lökhárító betétek teszik teljessé az összképet.

A legérdekesebb extra a Grip Controll. Ez sajnos nem a régi XTR-ek önzáró difijét takarja, hanem a 21. század kamuterepjáróinak költségcsökkentő megoldását, az kipörgésgátlóval imitált villanysperrt. Ezt a műszerfalon található tárcsával kapcsolgathatjuk különböző programmódokba, bár amikor a Bokorban rendezett Traktormajális után egy kavicsos, kimart emelkedőn kipróbáltuk, nem találtam nagy különbséget a változatok között, mindegyikben felkaparta magát, hó meg pont nem volt a 25 fokban sehol. Persze ettől még nem lesz terepjáró, de a tanyára a saras földúton bátrabban vághatunk neki.

Belül nem sok változás történt, sajnos a pohártartók is ugyanolyan alacsonyfalúak. De ez a legnagyobb baja, igazából egy jól átgondolt beltér, rengeteg zárható rekesszel. Még a padlóba is jutott az utasok lába alá, ha esetleg éppen csempészni volna kedvünk. A nálam lévő modellben a hátsó sorban nem kivehető, csak előre hajtható ülések voltak, ezt most éppen Modul 1 csomagnak hívják és az XTR verzióhoz szériában jár.

Ennek a csomagnak is része a központilag elektronikusan kapcsolható gyerekzár és a mindent elnyelő és kivehető konzol a két első ülés között. Ebben konkrétan három másfél literes palack eltűnik úgy, hogy már benne van két fényképezőgép, miegymás. A XTR-hez feltehetőleg az emelt padló miatt nem lehet rendelni a Modul 2-nek nevezett csomagot, amivel hétszemélyessé válik a Berlingó. A hétszemélyes változattal ellentétben itt kemény csomagtértakarót kapunk a kocsihoz, ezt nem is tudtuk úgy elrejteni, mint a korábban nálunk járt modellben.

Az utasaim nem panaszkodtak a hátsó ülésekre, és a bepróbált gyerekülések is kényelmesen elfértek egymás mellett. A hátul utazók ugyan nem kaptak saját szellőzést, de a kidönthető üvegek jóvoltából azért nem volt panasz. Ha mégis aggódnánk emiatt, még mindig megrendelhetjük a Modutop csomagot, amivel a tetőbe integrált szellőzőkön kívül panorámaablakot és újabb csomagtároló rekeszeket kapunk.

A kocsiban a középső (75, 90 és 110 lóerő) 1,6 literes dízel motor volt, de egyáltalán nem találtuk kevésnek a 90 lóerőt se, és a hangja se volt bántó. Mivel viszonylag sokat autópályáztam vele, egy hatodik fokozatot és egy tempomatot elviseltem volna. Sajnos, míg az utóbbit a többek között tolatóradart is tartalmazó Detection csomagban megvehetjük, előbbit egyik változathoz se. Azért így se volt vészes, de ha sokat pályázunk, jól jönnének.

A kocsi jelenleg tízezer forint híján ötmillióba kerül. Ha az extrákat (Grip Controll, automata klíma, USB) is rászámolom, akkor már közel 5,5 millióért kaphatjuk meg. Az ikertestvér Peugeot Partner Tepee Outdoor felszereltséggel, azonos motorral, extrák nélkül 5 555 000 forint. Egy rövid tengelytávú 1,6 literes CRTDI VW Caddy már közel 6 millió. Az árlistákat nézve csak a Fiat Dobló Panoráma megy alá a Berlingó árának, a 90 lovas dízel Dynamic változatot már 4 690 000 forintért megkapjuk.

Totalcar értékelés - Citroën Berlingo XTR HDi 90 - 2012

Jó ár/érték arány, kellemes vezethetőség, mókás forma.

Népítélet - Citroën Berlingo