Úthibákon rúg. Ez tényleg ilyen?

Kia Cee'd 1.4 EX - 2012.

2012.07.07. 07:30 Módosítva: 2012.07.07. 07:57

Ha választanom kellene az összes mai kompakt közül…
a: kényelmeset vennék
b: takarékosat vennék
c: megbízhatót vennék
d: szépet vennék
e: olcsót vennék
f: gyorsat vennék.

És ha ezekből három biztosan ott van, három pedig biztosan nincs, már jóval nehezebb a választás.

Elfogulatlan vagyok, mert sem az előző Cee'dben, de még a kategóriatársakban sem ültem soha. Önnön magában tudom szemlélni, nem ahhoz képest mondok véleményt róla, hogy a többi kompakthoz képest milyen. Nem mindegy, hogy Szilvinek nagy a melle, vagy Szilvinek Évihez képest nagy a melle. Mert ettől lehet még kicsi. Vagy nagy. Bármelyiküké abszolút értékben.

A Cee'd szép. Erre minden oka meg is van. Az első lámpák látszólag a Bangle-féle ötös BMW-ről származnak, amiről elsősorban a tetejükön lévő tejüveg réteg tehet, a monovese is épp félúton van a single frame (Audi) és a vese között (BMW). De van benne Ford Mondeo is, például a C oszlop kis ablaka, valamint Ka (a hátsó kis spoiler), a hátsó lámpa meg tán Toyota. A koreai autógyártás a saját egyéniségének keresése helyett feltehetően a fókuszcsoportteszteken résztvevők véleményére alapozott, valahogy így nézhetett ki a kérdőív: tessék mondani, melyik elsőlámpa-megoldástól irtózik legkevésbé a kedves szavazó?

Hosszú orr, tömzsi segg, ezzel megágyaztak a kombinak, az sem lesz ormótlanul farnehéz, benne van még 15-20 centi simán. Az orr és az ülep között pedig ott hullámzik a fény-árnyék vonal, egész jópofa, el tudom képzelni a vevőt, aki a telken a pénteki kocsimosást követően elnézegeti benne a lemenő nap fényét. A hátrafelé emelkedő övvonal mára kötelező lett, erre létezik az a magyarázat, hogy a gyalogosgázolások hatásainak csökkentésére a lehető legmeredekebb szögben álljon a géptető, a többi meg így adja ki. Lassan minden autó tojás lesz, vagy feltalálják Volvó Béci megmentőjét, a felpattanó motorháztetőt, és újból lehet autó formájú autókat gyártani.

Odabent is hasonlóan vidám a helyzet, semmivel sem készül rosszabb érzetű anyagokból, mint egy Ford a példa okáért, de sok másnál kifejezetten jobb. A komány izzasztó ugyan, de jó fogású, és annyi gomb van rajta, amit tíz éve a felsőkategória-tulajdonosok is büszkén mutogattak az érettségi találkozón a financiálisan lemaradottaknak. Olyan is van, ami akkor nem volt: a kormányerő-szabályzó gomb. Nekem komfortban volt ideális. A kihangosító, a sebességlimiteres tempomat, a hifi kezelőszervei és a fedélzeti komputer gombjai is itt laknak.

A műszerfala szép nekem, éjjel is hangulatos, informatív, jó a betűtípusa és az elrendezése is, három órás, aranyos, csőben lakó. Két dolog volt belül, amin gondolkodhattak volna még, az egyik a több mint fél méter széles műszerfal, a másik a rádió körüli plasztiksivatag, ami már öt éve is ciki lett volna. És igen, középen ott a szent kvarcóra. Az alsó lyukban pedig az USB.