Minél nagyobb, annál jobb

Peugeot Partner Tepee Outdoor 1,6 Hdi - 2012.

2012.09.01. 06:59
Olyan mint a dobozos Skoda, csak több benne az ülés és az ablak. Az állítás igaz, a két autó mégis két külön dimenzió. A régi dobozos Skodánk lényegében egy kettévágott Felicia, amihez hozzátoldottak egy ormótlan dobozt, a kényelem és tágasság távol áll tőle. A Partner pontosan az ellenkezője. Modern formájú autó, vannak benne kisteherautós vonások, mégsem az a csúnya, puttonyos borzalom. Formailag egészen kikupálódott családi egyterű.

A Tepee a Partner személyszállító változatát jelöli, az Outdoor kivitel pedig terepesebb változatot jelent, ami egy centivel megemelt futóművet, alsó motorvédő lemezt és 16-os gumikat jelent. Az idei frissítés leginkább a külső megjelenést érintette, azt is minimális mértékben. Első ránézésre észrevehetetlen a változás a 2008-as elődhöz képest: új hűtőmaszkot és az oroszlánt kapott, több rajta a króm, például a ködfényszórók körül, feketék lettek az oldalvédők és a kötény. Az automatikusan behajló tükrök, a ledes nappali fény és a panorámatető is idei újdonság.

De továbbra sem a külseje a Tepee erőssége. Kívülről olyan, amilyen, de amint beszállunk, rájövünk, igazából mindegy is, hogy milyen, annyira kényelmes és ötletes, jól használhatóan kialakított a beltér. Engem az óriási térérzet varázsolt el a legjobban. A Tepeeben elképesztő, hogy mennyi hely van. A vezetőülésből űrhajó méretűnek tűnik az autó. A kellemes tapintású bőrkormány fel-le, ki-be állítható. Az ülés kényelmes, lehajtható könyöktámasz is jár hozzá. A lapulevélnyi visszapillantókban az egész járművet jól látjuk, s parkolás után automatikusan bezáródnak.

Nem csak a vezető kényelmére adtak a Peugeot tervezői, a hátsó utasok sem panaszkodhatnak: óriási a belmagasság, a hátsó üléssor is három különálló, nagyon kényelmes, külön-külön dönthető és kivehető ülésből áll. Az első ülések között akkora a hely, hogy egy kisebb láda méretű tároló is befért, amiben a másfél literes üdítők kiválóan szállíthatók. A Tepee milliónyi tároló rekesz és zseb birodalma. Van tároló az ülések alatt, a kormány mögött, a hátsó sorban a padlóba rejtve, franciás ötletességgel még a fejünk felett is több oldalról nyitható polcot találunk. Volt olyan rekesz, amit az utolsó napon fedeztem fel, s lefogadom, hogy még így sem találtam meg mindet.

A csomagtartó gigászi, 675 liter, ami a kalaptartó kivételével 1350 literesre növelhető. A hátsó ülések eltávolításával pedig akár alvásra is használhatjuk a rakteret. A gyerekcsomag megrendelésével tovább kényeztethetjük hátsó utasainkat: kapunk egy plusz szivargyújtót a hátsó csomagtérbe, lehajtható evőtálcákat, napfényrolót, valamint a csomag része a középső kiegészítő visszapillantó, ami torzít ugyan, az én szememnek kifejezetten kellemetlen volt belenézni, még úgy is, hogy félmeztelen ejtőernyősöket láttam benne, nem pedig édesen rosszalkodó gyerkőcöket, de mindkét esetben hasznos, ha fél szemünket a hátsó fertályon tarthatjuk.

Nagyon praktikus megoldás, hogy a csomagtérben külön világítás van, három helyen is. A sok extra közül a legkülönlegesebb a Zenit panorámatető, ami ugyan nem nyitható, de tartozik hozzá egy nagyméretű tárolókombináció tetőbe épített szellőzővel, amibe még illatosítót is raktak.

A hibákat nagyítóval kell keresni, utastársaim mindössze hármat találtak: nem fér el a sör a pohártartóban. De nem csak sör, hanem semmilyen üdítő elhelyezésére sem alkalmas. Ezt kivétel nélkül minden tesztelő megemlíti, mégsem sikerült kijavítani évek óta. A második, hogy kikönyökléskor vág a lehúzott ablak pereme. A harmadik, hogy a hátsó ablakot nem lehet lehúzni, csak kinyomni, s a kinyomó fogantyú pont a halántéknál van, ami ütközéskor veszélyes lehet.

A Partner motorválasztékában nem történt változás. Továbbra is kétféle benzinessel és háromféle dízellel kapható, mind a PSA-Ford 1,6-os 4 hengeres motorja. A tesztautó a legerősebb, 115 lóerős HDi változattal volt felszerelve. Az 1,6 liter egyáltalán nem tűnt kevésnek az 1,5 tonnás saját tömeghez, dinamikusan gyorsul a Tepee, 1800-as fordulatnál mintha megrúgnák, úgy húz. Felemelő érzés végre ilyet tapasztalni a sok gyengécske női autó után.

Vezetése pedig egyáltalán nem teherautós. Hiába nagy az autó, a 4,27 m-es karosszéria teljesen személyautósan vezethető. Csak annyi különbséget érzünk, hogy magasabban ülünk, a forgalom 90%-ára felülről nézünk le. Nagyon jól belátjuk a forgalmat, bár az A-oszlop a szokásosnál nagyobb holtteret képez, ami, mióta robogózok, még inkább zavar az autóvezetésben. Fordulékonysága is meglepően jó a nagyságához képest, akinek pedig amúgy sem erőssége a parkolás, annak jól fog jönni a tolatóradar. Nekem is segítségemre volt, főleg, amikor olyan helyekről kell kiállni, amilyenre Pista és Árpád is előszeretettel parkol a szerkesztőségi garázsban: ahol én is csak oldalkúszásban tudok beszállni az autóba, 2-2 centire mindkét oldalon a faltól.

A váltóra sem volt panaszunk. A tesztautóban lévő kapcsoló könnyen kezelhető és pontos, aminek köszönhetően fürgén közlekedhetünk vele városban is. Egyetlen furcsaság, hogy dobol a kuplung. Mintha az autó szívverését éreznénk a pedálon keresztül; elég szaporán ver. Bár én nem tapasztaltam semmilyen futómű-hibát, sőt a tesztautó nagyon jól elnyelte az úthibákat, a Népítéletben a Tepee tulajdonosok egyöntetűen erre panaszkodnak: útfelfagyáson, úthibán dobálja a farát, ami nagy sebességnél igen zavaró tud lenni. Nem kizárt, hogy mindez az Outdoor megemelt felfüggesztéséből adódik, mert a sima Partner Tepeeknél ezt nem említik.

Nagy szögletes felületéből adódóan persze érzékenyebb az oldalszélre, de alapvetően nem billegős, nem dől, kanyarban is stabil a széles gumiknak köszönhetően jól tapad az úton. Nagyjából fele-fele arányban használtam városban és autópályán összesen közel 500 km-en át, ezalatt 6,4 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként. Valamivel többet, mint a gyári adat, első ránézésre nagyon gazdaságosan üzemeltethető. Kérdés, mennyire tartósak, és mennyire bírják a mindennapi strapát a műanyag rekeszek, tekerentyűk, és a szervizköltségeire is kíváncsi lennék.

A Tepee ideális autó lenne számunkra. Bár nem vagyunk többgyerekes nagycsalád, sokat csavargunk, sok cuccal, több személlyel, kutyákkal. Szinte minden kritériumunknak megfelel: legyen jó városban, országúton, hosszabb útra, nyaralni is el lehessen menni vele, és ne fogyasszon többet, mint egy személyautó. Beférjen sok cucc, ha repülőtérre, sátorozni megyünk, plusz a kutyák és barátok. Később majd a gyerekek és babakocsik. Rosszabb utakon is elmenjen, és el bírjon húzni egy hőlégballont. Egyedül talán az utolsó opcióra nem a deális. De nem, egy pillanat! Erre is jó lehet: van benne intelligens kipörgésgátló rendszer, ami lényegében egy imitált önzáró difi. Ha nem is ér fel egy összkerékhajtással, valószínűleg az átlagnál sokkal jobban megbirkózik a rossz minőségű földutakkal. Ötféle beállítást tud: normál ESP, hó, sár, homok és kikapcsolt ESP. Csak akkor végképp nem értem, miért panaszkodnak a Népítélkezők.

Ideális autó lenne, ha nem lenne ilyen drága. Amikor megnéztem az árát, igencsak lelohadt a lelkesedésem: a nálunk járt tesztautó az erősebb dízel motorral, Outdoor kivitelben, 5,8 millióról indul. Extrákkal együtt pedig egészen 6,7 millió forintra duzzad. Igaz, volt benne extra bőséggel: Zenit napfénytető 225 ezerért, intelligens Grip Control hó, sár, homok üzemmóddal 150 ezerért, gyerekcsomag 52 ezerért, tolatóradar 89 ezerért, bluetooth és USB csatlakozó 75 ezerért, bőrkormány 25 ezerért, fűthető első ülések 50 ezerért, hogy csak a legfontosabbakat említsem.

A Citroen családból származó ikertestvére ugyanezzel a motorral 5,2 millióról indul, igaz, most akciós áron, hasonló felszereltségű kivitelben, ugyanezekkel az extrákkal is 6,2-ből megáll, viszont a Berlingónál nincs intelligens Grip Control. A Renaultnál szintén árkedvezménnyel mennek a Peugeot árai alá: a Kangoo ugyanazzal az 1,6-os, 110 lóerős dízel motorral, akciósan 4,9 millióról indul, bár sokkal kevesebb extra közül válogathatunk, így sem napfénytetőt, sem behajló elektromos tükröket, sem gyerekcsomagot nem kérhetünk.

Összességében a Tepee jó választás nagycsaládosoknak, akiknek sok embert és sok cuccot kell mozgatniuk. A baj annyi, hogy akinek ez lenne az ideális autó, annak nem elég vastag a pénztárcája. Akinek pedig van pénze, az nem ilyet vesz, hanem valami divatosabb SUV-ot.