Mit ér a hosszú garancia?

Használtteszt: Kia Cee'd 1.6 EX 2007

2012.11.26. 06:08

Adatlap Kia Ceed Ex - 2007

  • 1591 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 122 LE @ 6200 rpm
  • 154 Nm @ 5200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.1 másodperc
  • Végsebesség:
    192 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 4 489 000 Ft
Árpád az első között vette meg Cee’d-jét, de egyelőre nem tervezi eladni. Sok baja nem volt vele, illetve ami volt, az gariban javult. Ez szerencse, mert hibája volt egy pár.

Hogy miért vett valaki 2007-ben Kia Cee'det? Megjelenésekor nagyot szólt a dél-koreaiak újdonsága, sokan máris a modern idők Toyota Corolláját látták benne. Akik meg nem, azokat igyekeztek megnyugtatni a hétéves, de legfeljebb 150 ezer kilométeres garanciával. Ez azt jelenti, hogy évi bő húszezer belefér, ami egy átlag magánembernek elég.

Egyébként konszern másik ilyen terméke, a műszakilag nagyon hasonló Hyundai i30 azzal különböztette meg magát – a rettentő kék műszerfalvilágításon kívül –, hogy csak öt év garit adott, de azt kilométerkorlátozás nélkül. Figyelembe véve, hogy a Kiát akár tízéves hitelre vették, elég nyilvánvaló volt, hogy a Cee'd szól a magánembereknek, az i30 pedig a hamarabb autót cserélő, és sokat futó cégeknek. Ezt nagyjából a vásárlók is levették, de időközben a hitelkánaánnak vége szakadt, ahogy a Cee'd-eladások szárnyalásának is.

Ami a használtpiaci helyzetet illeti, tényleg igaz, hogy a Kiából kisebb a kínálat, mondjuk Focusból a 2006-2011 időszakból bő háromszor annyit találunk. Azt mesélik, megesik, hogy megkérik a kereskedőt, szóljon már, ha beesik egy Cee'd. A Kia árai ugyanis nem rosszak, a legolcsóbb 1,4-es benzineseket másfél milliótól lehet megkapni, de kétmillióig már befigyelnek 1,7 milliótól az 1,6-os dízelek is. Ez viszonylag nem sok, pláne úgy, hogy a 150 ezer alattiak még garanciálisak, persze ha a márkaszervizből van hozzá pecsétjük is. Ami a motorválasztékot illeti, a két előbbi modell a leggyakoribb, 1,6-os benzines már ritka, mint a fehér holló, akárcsak az automata váltós. Az elvileg létező kétliteres benzines és turbódízel nálunk gyakorlatilag nincs. (Ezt egyébként az importőr információi is megerősítik, az eladott Cee'dek 55 százaléka 1,4 benzin, 36 a kis dízel és a maradék 9 százalék az 1,6-os benzinesé.)

Visszatérve a tesztpéldányhoz, azért látszik, hogy sokan nem azt keresték a Cee'dben, amit Árpád. Általános vélemény volt, hogy az 1,4-es alapmotor 109 ló, az 1,6-os meg 122, tizenhárom lóért vajon kell-e kifizetni kétszázezres felárat. Árpád szerint inkább 17 newtonméterért kell, és maximálisan igazat adok neki. Gondolom, akik sokat autópályáztak a kis motorral, azok is belátták: ilyenkor már pörög a motor, mint az állat. Az 1,6-os is, de nem annyira, 130-nál megáll négyezer alatt. Árpád azt is kiszámolta, hogy ugyanezt a teljesítményt, gyorsulást Ford Focusból körülbelül egymillióval drágábban kapta volna meg, ráadásul a Fordból ehhez 1,8-as benzinest kell venni.

Megjegyzem, már most unom ezt a sok aposztrófot irkálni, és nem csak a névadó részleg követett el hibát a Kiánál. Árpádnak akadtak garanciális javításai, például ő is megnyerte az első stabilizátorpálcák cseréjét. A jelenség egyszerű, kopogni kezd, viszonylag hamar, Árpádnak 40 ezer kilométernél. Ő 75 ezerig bírta türelemmel. Mint mondja, az első cserét csinálják meg garanciában, utána már fizetős.

A Cee'd másik rákfenéje a gyári rádió (szakemberek kedvéért fejegység), amely a korai példányokban hajlamos megbolondulni, ezt is cserélték. Volt probléma a kuplunggal is: itt a kinyomócsapágyról tört le valami. Ha ez nem anyaghiba lett volna a hiba oka, akkor ez a műtét 130 ezer forintba fájt volna a márkaszervizben. Így ingyen volt, igaz, ennek az az ára, hogy Árpád a márkaszervizbe hordta az előírt karbantartásokra a kocsit – és hordja a mai napig is. Hisz még garanciális. Igaz, van ami nem: az akku épp csak kibírta a két évet (rá ennyi a garancia) aztán bedöglött, ezt Árpád fizette.

Egy nagy visszahívás

A típus esetében egy nagy visszahívás volt, 2010-ben. Néhány, elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (ESP-vel) felszerelt Cee'd-nél előfordulhat, hogy a főfékhenger hibás működése következtében elégtelen a fékhatás. A szervizben ellenőrzik a főfékhenger gyártási időpontját, és szükség szerint cserélik.

■ Modell: 2008 ~ 2009 modellévű, 5-ajtós, kombi, 3-ajtós, kizárólag ESP-vel felszerelt Cee´d-ek

■ Érintett járművek gyártási időszaka: 2008. április 1. és 2009. március 30. között gyártottak

■ Érintett járművek alvázszám tartománya:
– 5-ajtós: U5YFF24338L107126 és U5YFF24129L174461 között gyártottak
– Kombi: U5YFF52438L044634 és U5YFF52429L105979 között gyártottak
– 3-ajtós: U5YFF23328L014378 és U5YFF23429L038987 között gyártottak

Vétel előtt érdemes ellenőrizni, megtörtént-e a javítás.

Népítélet - Kia Ceed