Hát ez nem jött össze

Megvolt: Mini One 98 – 2013.

2013.07.23. 06:35 Módosítva: 2013.07.23. 12:03

A modern Mini lassan annyi variációt mutathat fel, mint egykori őse. Már van Clubvan, bár pont most bukott meg az USA-ban, így csak a Mini pickup meg a Moke hiányzik.

A teherautón kívül már mindenféle verzió járt nálunk, kivéve a legolcsóbbat, a fapados Minit. Alapváltozatot az importőrök maguktól nem nagyon adnak és minden lehetséges módon próbálják kikerülni, hogy az újságíró a karmai közé kaparintsa. Így izgatottan vártuk a One névre hallgató verziót, a 4 milliós trendi kisautót.

Hiába vártuk, most sem azt kaptuk. Eleve nem az alap 75 lóerős, hanem az egyel erősebb 98 lovas érkezett. Ezzel a 3,99 millió helyett mindjárt 4,2-be került a kocsi. És persze nem bírták ki, hogy fel ne díszítsék. Itt nem csak a meglehetős feltűnést keltő rózsaszín tükrökre gondolok, de kívülről már az alufelni is gyanús volt. Aztán beülve szembenézett egy halom krómozott légbeömlő, a Mini Boost rádió, a telefonkihangosító, az USB meg a klíma, és amikor hátramenetbe raktam, becsipogott a tolatóradar.

Alapverzióban ilyenek nincsenek. Végül megérkezett az importőrtől a kocsi leírása, amiből kiderült, hogy ez bizony egy 6 millió forintra extrázott modell, bár most akciós csomagban csak 5,5. A szomorú csak az, hogy igazából semmi olyasmit nem találtam a kocsiban, amit egy ilyen topkategóriánál akár az alapnál is ne lehetne széria.

Az utastérben az egyetlen dolog, ami zavart, a dizájnos kapcsolósor egyformasága a középkonzolon. Még egy hét múlva is a ködlámpát kapcsoltam néha, amikor le akartam húzni a jobb oldali ablakot. Ha valami ricnit raktak volna a végére, könnyebb lenne vakon megtalálni. A gigantikus középső kilométeróra meg tényleg csak tisztelgés a múlt előtt, hiszen az előttünk lévő fordulatszámos műszerről könnyebben megtudjuk az aktuális sebességet.

A kocsi elejében a mostanság sokszor szidott 1,6 literes motor morgott, viszont ebben tuti nem fog elromlani a turbó, ugyanis a motorcsalád első három szintje sima szívó benzines. Feltehetőleg az EURO5 jóvoltából, de kicsit turbósan jön meg az ereje. Nem vészes, normál forgalomba észre sem venni, csak a versenypályán, de hát ez az autó a maga 98 lóerejével nem is oda való.

Ettől függetlenül még ezzel a motorral is jó szórakozás a városban közlekedni, kiváló városi gokart, ha nem is annyira, mint a John Cooper Works. Papp Tibi szerint kemény volt a kuplung, nekem ez annyira nem tűnt fel, de ezt azzal indokolta, biztos hozzá vagyok szokva a teherautókhoz. Mindenesetre a klasszikus Mini még mindig nagyon vidám autó, folyamatosan vigyorogtam, miközben a városban suhantam vele.

A másik ok a vigyorgásra a rózsaszín fülek, vagyis a tükrök okozta hatás az autóstársakra. A férfi sofőrök igyekeztek leelőzni, néha az ablakon kilógva jól megnézni a csajt, aki legnagyobb döbbenetükre egy szőrös pasinak bizonyult. Ennek láttán hirtelen nagyon nagyon zavarba jöttek, és igyekeztek úgy tenni, mintha ott se lennének. A fogyasztás a nem túl finom városi használattal 6,5 liter lett, amikor Winkler kivitte versenypályára, 7,1-re nőtt, ami nem is rossz. A motor járása, összehangoltsága nekem nagyon tetszett, mindennapi használatra pont ideális.

Az Mininél a One vagyis a fapados felszereltségnél három motorból választhatunk, a 75 és 98 lóerős benzines, illetve a 90 lovas dízelből, az áruk pedig 3,99 milliótól indul. Ebben még nem kapunk klímát, de kapunk gombos indítást (bár a kulcsot akkor is be kell nyomni a kis rekeszébe), és például 6 légzsákot. A tesztautóban Ray csomag volt, így akciósan kapjuk a fent említett extrákat, ezzel egy fél milliót nyerve a dolgon 5,5 millióra csökken a 6 milliós ár.

A konkurenseknél a Fiat 500 1,2 literes, 69 lóerős Pop 3,115 millió listaáron, de most épp akciósan 2,89. Itt sincs klíma, akárcsak másik ellenfélnél, a Citroën DS3 Design VTi 82-nél. De a Citroënnél már 4,49 millióért nincs, ami kicsi elrugaszkodott, ha azt vesszük, hogy egyébként gyakorlatilag ugyanazok szolgáltatások vannak mindhárom modellben. Használhatósági szempontból a csomagtérben a Citroën nyert 285 literrel, a Mini 160 literrel hátra került az 500-as 185 literével szemben, bár ugye itt vannak trükközések, mikor mit mérnek bele. Ettől függetlenül a három közül én  a Minit választanám, ezzel vagy az egyel erősebb még nem turbós benzinmotorral, klímával, viszont rózsaszín csíkok helyett inkább egy klasszikus zászlóval a tetején, tükrén. Esetleg a kéthengeres 500-as játszik még, az legalább ilyen szórakoztató és szép tárgy.