Öt literrel simán elmegy

Teszt: Nissan Note 1.5 dci Tekna - 2013.

2014.01.20. 11:31

Adatlap Nissan Note Tekna 1.5 dCi - 2014

  • 1461 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 200 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.9 másodperc
  • Végsebesség:
    179 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    3.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.2 l/100km
  • 5 119 000 Ft

Megújult a Nissan Note, de az igazi meglepetés az extra takarékos, átdolgozott dízel.

Minden autót a saját életterében kell vizsgálni. Tévút, ha egy ilyen autót valami fétistárgyként nézünk, nem pedig akként, aminek a tervezői szánták. Ha pedig egy kicsit többet tud nyújtani, mint a kategória átlaga, esetleg kicsit átível egy másik kategóriába, örüljünk a többletnek, amit kapunk.

Ez a Nissan Note valahogy nem fér kategóriába. Egyterűnek kicsi, kisautónak nagy, pláne, ha a láb- és fejteret nézzük. A hátsó lábtér kategóriavezető. Csodák persze nincsenek, a csomagtartó rovására nagy a lábtér, azonban a mozgatható hátsó üléssorral nyerhetünk a másik rovására pár centit. A hátsó lábtérből bizony lecsippenthetünk, mert nagyon nagy. További előny, hogy bár állítólag az elődmodellnél mélyebben ülünk az új Note-ban, az ülések még így is magasak. Ez nem csak kényelmes beszállást tesz lehetővé, a lábunk is inkább lefelé lóg, így könnyen elfér.

A forma adhat okot vitára, azonban a funkcionalitást előtérbe helyező karosszériakialalakítás mellett nem lehet Aston Martin-formát adni a kocsinak. Érdekes lámpatestek, ívelt vonalak a kasztnin, mondjuk azt, hogy hozza a kötelezőt. A tesztelt változat a Tekna felszereltség volt, ami tekinthető full extrásnak. A kombinált bőr és szövet ülésekről könnyű a ki és beszállás, ez is pont koncepcióba vág, ilyen ülés kell egy praktikus városi szaladgálós autóba.

Az új Note nem csak méretét tekintve kategóriaelső, hanem biztonsági felszereltségét tekintve is. Ebben a kategóriában egyelőre nem nyilvánvaló, hogy kérhetünk sávelhagyásra figyelmeztető elektronikát, radaros holttérfigyelőt, vagy az autó teljes körét lefedő parkolást segítő kamerát. Mielőtt elalélnánk a gyönyörtől meg kell említenünk, hogy a holttérfigyelő és a sávelhagyás-figyelmeztető egy kapcsolóval kapcsolható, tehát vagy mindkettőt használjuk, vagy egyiket sem, és mindkettő csak hangjelzéssel figyelmeztet. Ráadásul a sávelhagyás-figyelmeztetőnek van egy kis késése, úgy érzem, ez a rendszer nincs azon a szinten, mint egy nagyobb kategóriás autóé. Nem mondom, hogy nem hasznos, de eléldegélnék nélküle is, sőt az indokolatlan sípolás néha kimondottan zavaró.

Az egész beltér, a kezelőfelület, az egyéb használati dolgok mind úgy kerültek kialakításra, hogy kezelésük, működtetésük egyszerű legyen. Ez az autó, amit barátnőnknek kölcsönadva azonnal tudja majd, hogy az automata klímán hol állítson manuálisan ventilátorsebességet, és hogyan párátlanítsa az üveget. Az egyszerűség nyilván megmutatkozik másban is, aminek nem örülünk ennyire, például az olcsó és igénytelen minőségű padlószőnyegben, vagy a burkolatlan, de jól látszó első üléslábakban. A popszakma sajnos ilyen, minden eurocentet meg kell fogni.

Járt már szerkesztőségünkben az új Note benzinmotorral,elemeztük a formát, a mostani tesztautó újdonsága a motor. Ez a Renault-val közösen fejlesztett 1.5 dci az egyetlen négyhengeres a Note családban, ugyanis a benzinesek, akár kompresszorral, akár nélküle csak háromhengeresek. Ismerős lehet a lökettérfogat alapján a motor, azonban ez egy alaposan átdolgozott, Euro 6 kompatibilis dízel. Minimális változtatásokkal ez az új Quasqai belépő dízele is.

Az átdolgozás két fő irányba ment, az egyik a környezetvédelem, a másik a takarékosság. Utóbbi érdekében a motor terhelés függvényében változó szállítású olajpumpát, elektronikusan vezérelt hűtést kapott. A csapágyak speciális, csökkentett súrlódású bevonattal készülnek, és az egész forgattyús mechanizmus átdolgozásra került. Bár furat és löket aránya megegyezik elődjével, szinte teljesen új motorról beszélhetünk, hiszen a főtengely és a hengerfej is módosult az elődhöz képest.

Hidegindításkor és kis fordulaton van egy kis dízeles kerregése, összeségében azonban nagyon kulturált kis dízel ez, ami még pörögni is szeret. A fogyasztása pedig annyira alacsony, hogy először nem is hittem a Tekna modellben alapáron járó kijelzőnek. Megtankoltam, megint mértem, és megint 4.6 literes átlag jött ki, amiben volt város és autópálya is, nem takarékoskodva. Teljesen rákattantam a takarékoskodásra, megint tankoltam, és most kicsit odefigyelve, de nem rekorddöntésre készülve regisztráltam egy 4.2 literes fogyasztást vegyesben, majd ismét tankolva rekordkísérletre készültem. Városon kívül, de forgalmas országúton az autó 3.8 literrel elment 100 kilométert, ami az általam vezetett tesztautók között egyértelmű rekord, beleértve a hibrid kis Lexust is. Szinte csalódott voltam, amikor a városi fogyasztás két decivel átlépte az öt litert.

A vicces az, hogy az autó dinamikusan megy a dízelmotorral, jó karakter, jó nyomaték és jó is vezetni, ennek ellenére a fogyasztás nagyon alacsony. Ebben közrejátszik a relatíve alacsony öntömeg, 1111 kg a gyári adat szerint, azonban én alattomos módon mérlegre tettem, és bizony megtankolva 1230 kg jött ki. Én is vezettem a háromhengeres szívó benzinest, a két autó más világ, mintha nem is azonos lenne a típus.

Családi második autónak tökéletes, kis családnak talán még elsőnek is elégséges az új Note. Ez a dízel nagyon illik hozzá, és takarékosságával nagyon jó pontokat szerez. Ehhez még hozzávesszük a ritka szervizintervallumot, és a fenntartási költsége valóban alacsony lesz. Viszont meg kell venni.

Ekkor nagy darab keserű pirulát kell lenyelnünk, mert ez a Tekna felszereltségű dízel 5,1 millió forint. Ezért már nagyobb autót is lehet kapni, a helyet pedig nem pótolja az alapáron járó IT csomag körkörös védelme, vagy a navigáció. Nyilván mindenki elkezdi majd lehúzkodni az extrákat a listáról, de a dízelhez jobb, ha ragaszkodunk. Szépen eljutunk a Visia felszereltségi szinthez 3,9 millióért. Nehéz a döntés, mert az autót nem tudjuk kivel szembeállítani. A Nissan szerint a Polo, a Honda Jazz, a Fiesta (Trend, 3,9 millió) és társai a konkurenciája, ezeknél azonban a Note nagyobb, és azonos árú, vagy kicsit drágább. A kisebb egyterűeknél, mint például az Opel Meriva (kis dízellel 4,6 millió) vagy Citroen C3 Picasso (4,4 millió) pedig olcsóbb, de kisebb is, tehát mondhatjuk, hogy az új Note árazása korrekt.

Akinek takarékos, de nagy helykínálatú, olcsó fenntartású kisautó kell, jól fog járni az új Note-tal. Nem hibátlan, de nincsenek kirívó gyengéi, ez a dízel pedig telitalálat.

Totalcar értékelés - Nissan Note Tekna 1.5 dCi - 2014

Nagy belterű és igen takarékos a Note 1.5 dci. Nem prémium kategória, de sok biztonsági extra választható hozzá, könnyű és jó vele az együtt élés. A lényeg, hogy racionális oldalról közelítsük, nem ez lesz a villantós verda a luxus negyedben.

Népítélet - Nissan Note