Minden amcsi autó ilyen szar?

Használtteszt: Jeep Grand Cherokee Limited 3.0 CRD - 2006.

2014.11.27. 06:12

Nem az amerikai autóipar mélyrepülése a harmadik generációs Jeep Grand Cherokee, inkább egyértelmű jel: az óceán túlpartján ilyen az átlagos minőség. Nem menti meg, hogy kicsit Mercedes, és az sem, hogy most kereken 10 millió forinttal olcsóbb, mint amikor új volt.

A napjait teljes bűntelenségben töltő mai Magyarországon nehéz felidézni a kilencvenes évek fertőjét, az euródiszkót, a Prisztás-gyilkosságot, a többi történelemformáló leszámolást. Eltűntek a kellékek, a karakterek és a díszletek. Finomodtak a módszerek és az autók, csupán a tévhit örök, hogy egy masszív amerikai terepjáró biztos vétel, férfias, minőségi meg értéktartó. Elegem lett a hamis nosztalgiából, ki kellett próbálnom egyet.

Mára teljesen kikopott az utakról a Ladik utcai pisztolydörrenés idején minden rendes városi kereszteződésben felbukkanó Jeep Grand Cherokee első generációja. Ilyenben lőtték fejbe Prisztást, mert - a bálna-Merci mellett - ez volt akkoriban a magyar alvilág nagy kedvence. Mire az első és második szériát a megszállott benzingázosító hobbiautósok is eldobogatták, csendben megjelent a harmadik, a WK-sorozat, amit nemcsak az Egyesült Államokban, de Grazban is gyártottak. Ebben az időben a döglődő Chrysler éppen a Daimlerrel közös vállalat volt, ma már a Fiattal tolják az ipart.

Stukkerrel a halántékomon sem tudnám felidézni, mikor láttam dupla-tojáslámpás grandcsirkét szabad ég alatt, de arról sincs fogalmam, kinek tetszhetnek ezek, így nem zavar. Egy ideje német suvokból pattannak ki a szigorú srácok pirosnál, hogy tisztázzák a félreértést. Ők tehát kiestek: maradnak a családok és a terepjárósok.

Az összeszokás nem lesz könnyű. Aki belülről látja a Grand Cherokee-t, biztosan elborzad. Még a harmadik széria is hozza az utóbbi húsz év amerikaiautós érzésvilágát: az utastérből üvölt a barátom, téged átvertek hangulat, de amikor már te vagy tulaj, torkon harapsz bárkit, aki elneveti magát a látványtól. Ha a szürke műanyag beltér kínai volna, ujjal mutogatnánk, és naugyéznénk. De amerikai (meg egy kicsit osztrák), így csak hümmögünk, és olyanokat mondunk, hogy hát igen, a sajátos amerikai izlés, egyszerű használhatóság.

A 2006-os, svájci, jó általános állapotban lévő, vezetett szervizkönyves autó bőrkárpitjai itt-ott repedeznek, mint a rendelőintézet várójában a harmincéves műbőr székek. Sírva fordulsz el az ötletszerűen elszórt gomboktól; fényszórómagasság-állítás fektetett hajszárító-kapcsolóval, a középkonzol kellős közepén, továbbá krómkarikák a mindössze nyolcéves autó kilencvenes évekbeli sebesség- és fordulatszámmérőjén, hogy biztosan tudd, át vagy verve, mert át akartak verni. Az évtizedes lemaradás szép hagyomány a Jeepnél, az első generációs Grand Cherokee-ban a nyolcvanas évek tombolt, pedig 1993-tól árusították.

A Grand Cherokee hiába hatalmas kívülről, bent egyszerűen elfogy belőle a tér, és ezekkel a vacak megoldásokkal zár össze téged, a szerencsétlen felhasználót. A padló magas, az ülőlapok alacsonyak. A vezetőülés motorosan emelhető, de nem a végtelenségig. Hátul képtelenség kényelmesen ülni. Lábaid az öled felé lejtenek, jobb, ha eleve a nyakadba kötöd őket, mielőtt beszállsz. A csomagtér alapból közel egy köbméter, inkább lennél csomag. A zűrzavarhoz adjunk néhány gyalázatos műfa hatású műfa betétet, és a műanyagtenger közepére dobjuk be a nevetségesen archaizáló rádiót, annál egyszerűen nincs lejjebb.

A Jeep vezetője élete legjobb pillanatait a volánnál éli át, amikor kiemelkedhet a tömegből, és gázfröccsel terelgeti a nyomorultakat, illetve csak terelgetné, mert tényleg elmúltak azok az idők, amikor ezeket a dögöket kizárólag V8-akkal vették. A 3.0 CRD-ben kisebb az arcod, sokkal kisebb. A motor inkább mercisen finom V6-os, kevés dízeles felhanggal. Az egyetlen dízel volt a kínálatban, és itthon a leggyakoribb motor ehhez a kasznihoz. Elvan a két tonnával, de a kilenc másodperc százig említésre sem méltó. Értelmes választás lehetett. Tíz éve.

Az egykori importőr, az Emil Frey ugyan problémamentesnek mondja a CRD-ket, de a szervizvezető hozzáteszi, a garanciaidőn túli példányokat nem náluk javíttatják. Hát akkor hol? Nincs túl sok kifejezetten Jeep-es magánszerelő, én viszont imádok telefonálni. A bontós nagy levegőt vesz, merthogy nagyon pörög a grandcsirke alkatrészpiaca. Sajnos sok a tekert órás példány, ezért ő eleve csak ellenőrzött előéletű dízel Jeep-be merne beülni, vagy inkább abba se. Ilyenből van a legkevesebb, van viszont sok vízkáros, egyenesen az őshazából. A gyártási hely azonosítása tehát kötelező minimum, ha valaki mégis.

Valós kétszázezer kilométernél menetrendszerűen jönnek a ronda dolgok, így ha elkezd összedőlni a fenyegető szekér, legalább sejthetjük, mennyire vert át az eladó. Az izzítógyertyákat relével együtt fogyasztja, az összes relé és gyertya cseréje 100-150 ezer forint. Könnyed bemelegítés a bankkártyának. Ilyen futásteljesítménynél búcsúznak a Bosch-féle common rail rendszer fúvókái, beszerzési forrástól függően minimum 80-120 ezerbe fájnak majd, de a Totalcar áruházban is 160-200 ezer forint egy darab. Ezúttal hattal szorzunk.

Amikor jó a motor, mint a Becsületesneppernél kipróbált autóban, a kétszáz lóerőhöz több mint 500 newtonméter nyomaték tartozik, Olyan kiszámíthatóan mozog vele az aszfalton, mint egy lefejezett ponty a konyhapulton. Bár nem alvázas a Grand Cherokee, csak elöl van független kerékfelfüggesztése, hátul brutális merev híd köti össze a kerekeket, és körkörösen ringatja a kocsi seggét, amikor nincs szügyig pakolva. Ez jó annak aki mégis terepjáróként használná, de neki, mármint a terepjárósnak is kevés öröme lesz a terepjárók örök szinonimájával.

A hasmagasság tisztességes, 21,5 centiméter és a lökhárítókat sem fogjuk leverni az első domb tövében mert a terepszög elöl 34, hátul 27 fok. Alul olyan masszív vasak merevítik a hátsó futóművet, hogy ezekkel földmunkát is vállalhatunk, így nehéz lesz kárt tenni a kocsiban. Nem is lesz erre szükség, mert lassan kinyírja saját magát. Az összkerékhajtás ebben a példányban a Quadra Drive II nevű, három differenciálművel szerelt rendszer. Mindig hajtja az összes kereket, és amíg akár csak egy keréken is van tapadás, arra küldi a nyomatékot. Játszogatsz, dagonyázol, vagy éppen csak hazajársz a nagykovácsi domboldalba, majd egyszer csak kopogni kezd valami. Egy első lengőkar 150 ezer forint, a bontottért is el lehet kérni 80-at, mert még ezt is megveszik. Fogyóeszköz. Sajnos a szintén Mercedestől származó automata váltó is megdögölhet, a felújítás 3-400 ezer forint. Mindezeket látva az ebay előtt töltöd az éjszakát, talán ott a megoldás, mert tényleg vannak olcsóbb alkatrészek az árverőoldalon ehhez az autóhoz is.

Mit vennék helyette?

Ha már mindenképpen anyahajóval akarsz csónakázni a Városligetben, legalább ülj bele egy régi Porsche Cayenne S-be. 3-4 millióért mennek azok is. Oké, hogy eszik, meg drága az alkatrész, de minőségi holmi. Ha a terepezés az istened, ebben az ársávban lőhetsz akár háromliteres dízel Toyota Land Cruisert is. Én ezekbe ülnék a Jeep helyett.

 A vízben-sárban gázoló autóban beázhat (értsd: beázik) az osztómű villanymotorja. 150 ezred bánja a mókát. Ha teljes osztóművet is cserélni kell, az további három kiló. Mondom én, hogy haverok lesztek a bontóssal. Ha már így belejöttél a terepezésbe, és abba, ami ezzel jár, ha az amerikai Lada Nivával csinálod, vehetsz hozzá új hátsó differenciálművet is, miután búgni kezdenek benne a csapágyak. A hátsó hajlamos rá, a régebbiben még az első is csinálta, íme, van fejlődés. A szerkezet fogaskerekekkel és csapágyakkal 400 ezerért van a kezedben, csak be kell szerelni. Bontottat is kereshetsz, ha szeretnéd jól begyakorolni a műveletet.

Nyugi, azért vannak kifejezetten olcsó alkatrészek is az Elpusztíthatatlan Amerikai Autóhoz. Egy első fényszóró, a Mercedes tíz évvel ezelőtti alkotói korszakának szimbóluma, itthon, boltból tiéd lehet százért, és ha valaki, aki nem szeret téged annyira, betöri a külön nyitható hátsó ablakot, húzz elő még két kilót, ennyibe kerül egy új. Az árak hullámzóak, mióta a Fiat is képben van, tehát lehet olcsóbb is, ha szerencsés időpontban törik az üveg. 

A Jeeppel semmilyen hirtelen manővert nem vállalnék, mert a kormányzása lusta, a lengéscsillapítói szuperlágyak, és a pudingérzés minden kanyarban megrángatja a lelket. Nyolc éve, újonnan 13 millió forintba került egy Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD. Manapság 3-4 millióért bárki vehet egyet, akinek szüksége van a kivül nagy, belül elméretezett terepjáróra, amit nem kell sajnálni, mert ha elpusztul, semmi lényeges nem tűnik el a világból.

Már most is rengeteget veszített az értékéből, de ha tippelhetek, a folyamatnak még nincs vége. Lesz majd idő, amikor tényleg senki nem ül be egy régebbi Grand Cherokee-ba. Aki tágas családi autót szeretne, az a helyhiány miatt, aki megbízhatót, az a bizonytalan futásteljesítményű, öregen elromlós technika miatt, akinek pedig vannak minimális elvárásai a környezetével szemben, az azért, mert a középkorú Jeep Grand Cherokee még ezeket sem teljesíti. Nagyon nem.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.