Bemutatunk egy csalót

Bemutató: Volkswagen Caddy – 2015.

2015.02.10. 06:18

A Caddy a Volkswagen haszongépjárművek jolly-jokere. Személyautóból faragott teherautóként született, hogy végül teherautóból lett személyautó legyen. Nagy csinnadratta közepette mutatták be a negyedik generációt Poznańban. Ha csak a műsorra figyelünk, talán fel sem tűnik a csalás: ez nem is egy új autó.

Az első Caddy egy bájos öszvér: lecsaptak egy egyes Golf bódét, megtoldották egy hosszú platóval és csináltak hátra egy teherautós futóművet. Érdekesség a dologban, hogy nem az emberléptékű európaiaknak volt rá szüksége, hanem az amerikaiaknak. A gyártás első három évében, az öreg kontinensen nem is árulták. A második generáció valójában egy Seat, mert az Ibizából készített Inca dobozos kisteher átlogózott változata. Bizonyos piacokon a Skoda Felicia Pick Up is Volkswagen Caddy néven futott, de ezt nem szokás külön generációnak számolni.

Az 1979-ben bemutatott első generáció után egészen 2004-ig kellett várni, hogy a Volkswagen újra csináljon egy saját Caddyt. A 2K generációban összegyúrtak minden korábbi tapasztalatot: nagyrészt az ötös Golf és a Touran adta a részegységeket a dobozoshoz, de ezúttal nem csak toldozgattak, a Caddy mondhatni teljesen önálló típus lett. Kisteher (Panel), akár hétszemélyes személyautó (Life), kemping (Tramper), kinek kénye-kedve szerint. 2007-ben lapot húztak a 19-re, és megnyújtották a tengelytávot. Ez lett a Caddy Maxi, 4,2 köbméteres beltérrel. Ez annyi, mint a T1-es Transporteré.

Öszvért már csináltak korábban is

Ha formára és funkcióra vetítve nézzük, a mai Caddy elődje nem a platós első széria, hanem a Typ147, azaz a Fridolin. A kifejezetten haszongépjárműves célokra épített léghűtéses a Typ3-as sorozat és a Transporter házasításából született. Az 1964 és 74 között gyártott tolóajtós dobozosból kevesebb, mint 6200 darabot gyártottak. Ahogy a haszongépjárműveknél lenni szokott, intenzívebben használódtak ezek is, mint a korabeli személyautók, így mára szinte teljesen eltűntek. Ennek megfelelően igen magas áron talál gazdára, ha mégis felbukkan egy a piacon.

Fotó: Wikipedia
Fotó: Wikipedia

A modell már hatéves volt, amikor 2010-ben jött a frissítés, megkapta az egyenruhát és az újabb motorokat. Ekkor morzsolhattunk el egy könnycseppet az utolsó szívódízel Volkswagen emlékére. Azóta eltelt öt év, a Caddy már tinédzser lett. A Volkswagen haszongépjárműves részlege is érezte a dolog súlyát, elhívták a sajtót Poznańba, a gyártás helyszínére, hogy pergődob és tűzijáték kíséretében megmutassák a negyedik generációt.

Vigyázat, most csalunk! Az új Caddy, ugyanis csak egy újabb komoly frissítés, szó sincs még az MQB platformról. Elöl megkapta a márka új arcát, hátul is megújultak a lámpák és a lökhárító. A műszerfalra is beköltözött a hetes Golf dizájn: szögletes légbeömlők, festett betét. A fűtés-klímakezelő egység, ahogy a Caddynél eddig is, maradt a központi kijelző fölött.

Ilyen lehet diktátornak lenni

A nagy leleplezés csak este volt, az útnak azonban volt egy korábbi programpontja is, az épülő Crafter gyár megtekintése, Wrzesniában. Az üzemet 2016-ban adják át, jelenleg még csak a földmunkák folynak. Megtekintettünk.

Komoly újítás motorok terén történt. A belépő benzinmotor a négyhengeres, egykettes, 84 lóerős TSI, ezt követi a háromhengeres, 102 lóerős, a csúcs pedig az egynégyes, 125 lóerővel. Dízelből 75 és 150 lóerő között választhatunk. A takarékos BlueMotion változat állítólag 4,2 liter gázolajjal is beéri. Ezeken kívül lesz még CNG-s hajtás is, az egynégyes TGI 4,1 kilogramm gázzal megy majd 100 kilométert. Minden motor teljesíti az Euro 6-os kibocsátási normákat. Ezekhez öt- vagy hatsebességes kézi, illetve hat- vagy hétsebességes DSG automataváltót párosíthatunk, a teljesítménytől függően. Természetesen továbbra is lesz 4Motion összkerékhajtás is.

Az új Caddy a felszereltségek terén tett most egy nap lépést előre. Hiába egy kishaszongépjármű az alapja, olyan lehetőségeket kínál, amelyeket sok személyautó extralistája is megirigyelne. A DSG váltó mellé kérhető távolságtartó automatika és fékasszisztens, amely torlódás esetén képes állóra fékezni az autót. Elérhető fáradságérzékelő, ledes fényasszisztens, sőt akár magától be is parkol majd a Caddy.

Így készül a Caddy

Bár jelenleg még nem az új típust gyártják, megnéztük a poznańi gyárat, ahol a Caddyk és a T5-ös Transporterek bizonyos változatai készülnek. A különböző kaszniváltozatok egymást követik a szalagon, ami bizonyos munkafolyamatokhoz felemelkedik, majd visszatér a földszintre. Ilyen például a hajtás és a karosszéria párosítása is, nézzék csak meg:

A gyárban piros- és kékpólós munkások dolgoztak, mint megtudtuk, a kék jelöli azokat, akik már elsajátították az új Caddy gyártásához szükséges ismereteket. A folyamatok fizikai részét szinte minden munkaponton robotok végzik, az emberi munka a precízebb illesztésekhez, illetve az ellenőrzésekhez kell inkább. Így van ez a műszerfal beszerelésénél is:

A gyártósor kígyószerűen kanyarog, vannak helyek, ahol hátrafelé lépdelnek a munkások, miközben végrehajtják a teendőiket. A sor végén önerőből jönnek le az autók a szalagról.

A forgalmazás Németországban június végén indul, nálunk nyár végén jöhetnek az első példányok.