Kedves kis rohadék

Opel Adam Rocks S 1.4 Turbo - 2017.

2017.01.11. 06:09 Módosítva: 2017-01-11 07:52:22

Adatlap Opel Adam Rock S 1.4 Turbo - 2017

  • 1364 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ 4900 rpm
  • 220 Nm @ 2750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 5 590 000 Ft
Attól a pillanattól kezdve vártam remegve az Adam Rocks S kulcsait, hogy megláttam, milyen ülések vannak benne. Kemény Recarók, rendes oldaltartással, hurkásra varrt bőr ülőlappal. Kocsiba be, kulcs elfordít, basszus, ez de jól szól, induljunk! Még a futómű is olyan kemény, hogy megszámolom a Flórián tér macskaköveit, érzem, imádni fogom. Rosszul éreztem.

Már az Opel Adam Rocks S neve is kétségeket ébreszt, hiszen benne van a Rocks, ami valamiféle terepességet sejtet, de legalább egy óvatosan emelt futóművet. Ott van viszont az S is, amely hagyományosan a sportosságra utal. Joggal gondolhatnánk, hogy az Opel példát vett az Audi RS Q3-ról, vagyis leültette az eredetileg emelt autóját. Ingolstadtban hiába ültettek, a magas felépítmény miatt billegős maradt az RS Q3, de az Adam eleve trendi miniautónak készült, nem pedig SUV-nak, tehát miután visszasüllyesztették, nem rángatja le egy magas kaszni a kanyarívről.

S-sel jelölt Adam pedig már eddig is létezett, ezért nagy összegben mernék fogadni rá, hogy a Rocks-ság itt kimerül a kaszni körbeműanyagozásában, mert két ujjam már nehezen fér a gumi és a sárvédőív közé. Nyilván volt az a piackutatás, amely kimutatta, hogy egy halványan terepjárókra emlékeztető, de amúgy az ékszer-autók mezőnyében induló warm-hatchre van igény, ezért ne is keressük mélyebb értelmét, csak fogadjuk el. Ha csak kinézet alapján kéne saccolni, a Rocks S-t vinni fogják, mint a cukrot.

A sárgaborsófőzelék-metál fényezés már eleve elüt annyira, hogy a világ szürkének tűnik mögötte, de megfejelték a műanyag külső elemekkel, amitől tényleg egyedi lesz. Mivel ez egy S, nem maradhattak le a szénszálas firlefrancok sem, a drága anyaggal burkolt hűtőrácselem és tükrök felára 235 ezer forint. Pedig az Adam nem a részletei miatt néz ki jól, hanem a sziluett teszi, naná, hiszen Opelék tulajdonképpen a Fiat 500-ast rajzolták körbe. Egyszer már fejtegettük, hogy a két kocsi között csak a maszk kialakítása különbözik drámaian, az viszont vitathatatlanul az 500-ason szebb, meglepő is volna az ellenkezője. Összességében nem rossz az Adam, de egy Mini és egy 500-as mellett kicsit olyan, mintha Palvin Barbi és Mihalik Enikő mellé odatennénk Jennifer Lawrence-t. Szép-szép, de a kollektív áll-leesés valahogy az előző kettőnek szól.

Az 1,4-es Ecotec 150 lóerőt és 220 newtonmétert tud, de a hangolása nem olyan, mint a legtöbb mai kis turbós motornak. Ez nem 1500 és 3500 között húz, hanem 5000-ig folyamatosan erősödik és jó érzés taposni. Ugyan 150 lóerő nem a világ, de az Adam könnyű: az autó még az Opel lassan múló nehéz korszakában készült, nincs benne sok nagy szilárdságú acél, viszont annyira kicsi, hogy még így is megáll 1100 kiló alatt a súlya. Számszerűsítve az Adam nem gyors, 8,5 másodperc alatt éri el a százat, de mivel a váltó rövid, a gyorsítás intenzív élményt ad és a négy sarokba rakott négy kerék miatt gokartszerűen mozog. Az élményhez a kipufogóhang is hozzátesz, az Adam jó harciasan szól, szerencsésebb motorfékeknél még valami pattogó hangot is ad. Imádtam, amikor indokolatlanul alacsony fordulaton terhelve úgy brummogott, mint egy békebeli turbós Subaru.

A kormányról is meg kell emlékezni, hiszen az Adam zseniálisan közvetlenül reagál a mozdulatokra, bár ehhez a rövid tengelytávnak is köze van. Nem gyors autó a szó katalógusadat-értelmében, de nagyon szórakoztató és kiegyensúlyozott: nem kiemelkedően erős a motor, nem túl harapós a fék és a futómű sem a fájdalmas oldalgyorsulásról szól, viszont a részegységek egymáshoz pont jól passzolnak, szórakoztató egészt adva ki.

A színház tehát megvan, és mivel ritkán fogják Adammal faragni a Hungaroring célegyenes ráfordítóban az utolsó tizedeket, ez elég is. Viszont a virgoncságnak van egy árnyoldala, ugyanis az az Opel tud alattomosan is viselkedni. A futóműve még így a 17-es téli kerekkel – a nyári 18-as - is irgalmatlanul ráz, nem kell hozzá drámaian rossz út, hogy elpattogjon kanyarban. És ehhez a futóműhöz társul egy nagyon rövid, 2,3 méteres tengelytáv, ami azt eredményezi, hogy az Adam a legváratlanabb pillanatokban képes keresztbe állni, akkor is, ha az ember nem akarja.

Ezt felfoghatjuk a huligán oldalról, hiszen még csak trükközni sem kell gázzal-fékkel és az Adam készségesen dobja a hátulját, viszont a mezei júzer számára ez nem annyira biztató. Lendvai Zsolttal tartottunk a Hungaroringre, amikor a Megyeri híd szentendrei felhajtóján negyedikben félgázra driftelt az Adam, és ehhez még forszírozni sem kellett a tempót, legalábbis az előttünk hajtó vasaló-Swift stabilan távolodott. És az elektronika néha kínosan későn avatkozik be.

A tengelytáv másik hátránya, hogy az Adam annyira nem szeret egyenesen menni, a nyomvályúk és más úthibák sokkal jobban megvezetik, gyakran kaptam magam azon, hogy folyamatosan aprókat korrigálok. A hajtási befolyás is érezhető, persze 150 lóerő még nem tépi ki a kezünkből a kormányt. A váltó sem passzol a légkörbe, pontatlan és messze van a kormánytól, ráadásul egy dinamikus kapcsolásnál simán lehet negyedik a hatodikból, könnyű melléváltani.

Meg hát, khm... nem praktikus, még annyira sem, amennyire egy ekkora autótól elvárnánk. A csomagtere nevetséges, a litereket az Infinity hangrendszerhez tartozó mélynyomó emészti fel, és a hátsó ülésre való pakolás sem egyszerű, hiszen párnázásuk miatt nem dőlnek eléggé előre az üléstámlák. Semmi baj, gondolhatnánk, nyilván akkor előre csúszik az egész ülés a sínen, de nem. Illetve csak akkor, ha az ember egy felhergelt Rambo erejével, két kézzel rántja meg. Most képzeljék el, ahogy ott állnak a kezükben a bevásárlással. Illetve ne, inkább nézzék meg videón:

Nem azt kérem számon rajta, Fluffigtröv kanapét nem tudom hazacűgölni az Ikeából, de elég kellemetlen probléma, hogy egy nagyobb cipősdobozt nem tudok bedobni hátra. Ennél is jobban fáj, hogy a Rocks S ebben a formában, a Recarókkal 7,2 millió forint, vagyis vastagon prémium árazású termék, de egyáltalán nem érződik annak. A ponyvatető és az ajtók is folyamatosan zörögnek menet közben, érezni, hogy messze nem erre a futóműre optimalizálták szerencsétlen kasznit. Az emelkedőn való elindulást segítő elektronika esetenként hatalmas csattanás kíséretében old, és a váltó pontatlansága is zavaró. Attól függetlenül, hogy divatcikknek szánják, ez egy Opel: a műszerfalon és általában a beltéren semmi sincs, amire azt mondanám, hogy mennyire jópofa dizájnmegoldás. A Fiat 500 ablakemelő kapcsolójában több az ötlet, mint az Adam teljes belterében.

Furcsa kettősség van a Rocks S-ben: egyrészt ott vannak a tényleg fantasztikus Recaro ülések, a harcias hangú motor és a kemény futómű, amire a bennünk élő boyracer ráharap, de élményautónak ettől még kevés. Viszont az, aki a cukiság-faktorra mozdul, nem fogja élvezni, mert kirázza a fogtömését, meg a motor hangolása is olyan, mintha folyton zúzni akarna, egyszerűen nem jó vele lassan menni. El tudom képzelni, hogy van, akinek bejön, nálam viszont több volt a kellemetlen pillanatból, mint a szórakoztatóból.

Totalcar értékelés - Opel Adam Rock S 1.4 Turbo - 2017

Jól néz ki, szórakoztató vezetni, de néha indokolatlanul könnyen megcsúszik és van pár minőségérzetet rosszul befolyásoló részlet is.

Csoportos Hajóutak

Ahány kikötő, annyi felfedezés, tengeri hajóutak sok látnivalóval és pihenéssel.

Európai körutazások

Izlandi csillagtúra, Skócia felfedezése, a csodás Szicília, és a bajor kastélyok világa.