Amikor a negyedik hely siker

Menetpróba: Lexus IS300h – 2017.

2017.01.24. 06:21 Módosítva: 2017.01.24. 09:15

Nem születhet mindenki Hosszú Katinkának, nekem például már egy olimpiai részvétel is óriás siker volna – nézőként. De itt a világ legnagyobb autógyára ünnepel egy eladási listás negyedik helyet.

A BMW 3-as sorozatának japán remakejeként 1999-ben mutatkozott be a Lexus IS modellcsalád. A Toyota luxusmárkája azóta a harmadik generációnál és az egymilliót meghaladó összesített eladási eredményeknél jár. Az idén aktuális a modellciklus félidejekor esedékes frissítés, de a Lexus nem vitte túlzásba a dolgot. Új lámpák és lökhárító, még hangsúlyosabb Darth Vader száj, egy mérettel nagyobb központi tablet és áthangolt futómű jelenti az újdonságot. A hibrid motoros változatot Róma mellett próbáltuk ki.

Egy olyan kategóriában, ahol az eladások oroszlánrészét a kétliteres turbódízelek és a kombik flottaértékesítése teszik ki, a Lexus IS eleve esélytelen a dobogóra: aktuálisan sem dízelmotorja, sem kombi változata nincs. Hogy mégis elég szép számban gazdára talál, arra egyetlen szó a magyarázat: hibrid. Az IS300h-ban egy 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor és egy elektromotor dolgozik kellemes harmóniában és meglehetős hatékonysággal. A takarékosságra hangolt változat hivatalos széndioxid-kibocsátása 97 g/km, ami az erre adószempontból érzékeny piacokon igen népszerűvé teszi a flottavásárlók körében. Annyira népszerűvé, hogy az alapváltozatot jelentő kétliteres, 245 lóerős turbós benzines az eladások mindössze tíz százalékát teszi ki.

Az IS200t és az IS300h mellett ma már nincs az M3-as BMW-vel, az RS4-es Audival vagy a C63 AMG Mercedesszel versenyző sportváltozat. Az előző generáció szép emlékű, ötliteres, V8-as IS-F modelljének utóda egy kupé, a kétajtós RC F, mivel a húszmillió forintot és a 400 lóerőt meghaladó kategóriában inkább az elegáns kupéforma a menő. Igazi F, azaz sportmodell tehát már nincs az IS-ből, de van F Sport felszereltségi szint, 18 collos kerekekkel, optikai kiegészítőkkel, állítható felfüggesztéssel és sportülésekkel. Fehér tesztautónk is ilyen.

Bár szinte minden adottsága megvan hozzá, a Lexus IS nem egy élményautó. Hiába a kompakt méretek, a hátsókerék-hajtású felépítés és a benzines motorok, nem érezni benne egy pillanatra sem, hogy huligánkodásra csábítana. Élettelen, művi kormányzás, feszes, de nem szórakoztatásra belőtt futómű, letargikus CVT-váltó és nem különösebben combos menés – a látvány és a marketing sportszedánt ígér, de az 1600 kilós IS300h nem az. A százas sprintet 8,3 másodperc alatt futja meg, ami inkább átlagos, mint jó érték, de a hibridhajtás ritkán a sportosság szent grálja.

Az IS300h visszafogottabb vezetési stílus mellett teljesedik ki, extrém óvatossággal akár tisztán elektromos üzemben is elaraszol a városi csúcsforgalomban. Aki nem rohan, az hat liter alatti fogyasztással és a kellemes suhanás élményével találkozhat az IS-ben. Rövid távon vicces, de öt percnél hosszabb utazáskor már inkább tolakodó és fárasztó az IS motorhang-generátora, amely Sport módban egy amerikai V8-as gurgulázó morajától a herélt kipufogójú sornégyes japán sportmotorok üvöltéséig széles zenei skálán játszik, de azért örültem, hogy ki lehet kapcsolni. Ha megszűnik a mű motorhang, akkor némi gördülési- és szélzaj lép a helyébe, illetve a regeneratív fékezéseket kísérő troli-effekt. Akkusztikailag nem a legkifinomultabb Lexus az IS, de legalább a Mark Levinson hifi szépen szól ebben is.

Ízléses és kifinomult viszont az IS utastere, az összeszerelés minősége méltó a márka hírnevéhez. Minden felület pontosan, keskeny rések mentén illeszkedik a padtársához, és a kapcsolók örök életet sugárzó határozottsággal kattannak. Kiváló minőségű anyagok, ízléses és modern színvilág, érdekes részletek: az IS utastere a szűkösség okozta intimitással együtt is egy kellemes hely, a kényelmes sportülésekből hosszabb etapok után is frissen száll ki az ember. Kivéve, ha menet közben sokat kellett matatnia a fedélzeti információs és szórakoztató rendszer menüjét.

Én úgy képzelem, hogy a Lexus az Utolsó csillagharcos című filmhez hasonlóan a jobb orvosi egyetemek számára toboroz embereket. Ahogy a sci-fi főhősét egy kocsmai játékgépen beállított csúcs után viszik el vadász-űrhajó pilótának, úgy a Lexus IS sofőrök közül azt, aki mellényomás nélkül tudja kezelni az infotaiment rendszer joystickjét, azonnal felveszik agysebésznek – ösztöndíjjal. Annyira nehézkes kezelni a rendszert, eltalálni a kívánt menüpontokat, hogy mindenki másnak marad a cifra káromkodás és értetlenkedés a 7-ről 10 collra növelt képernyőjű központi kijelző előtt.

Felnőtteknek hátul az alacsony tető miatt kicsi a fejtér, elöl a széles középkonzol és az erősen döntött A-oszlop miatt érezzük szűkösnek az IS-t, klausztrofóbiások a vételi szerződés aláírása előtt mindenképp próbálják ki. Kategóriájához képest elfogadható méretű a csomagtartó, van sílécalagút, viszont az akkucsomagok miatt a padló alatti tárolórekeszek hiányoznak.

A bosszantó tökéletlenségek ellenére van valami csábító, szinte ellenállhatatlanul vonzó az IS Lexusban, főleg ha az ember ismeri a konkurens modern prémium dízeleket és azok fenntartásának, használatának nyűgjeit. Igen, a megbízhatóság és gondtalan együttélés ígérete, a Toyota hibrid rendszerének kiforrottsága nagyon komoly érv az IS300h mellett. Az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás sem utolsó szempont, de a különböző vevőelégedettségi felmérések – ahol a Lexus ritkán csúszik le a kategória első helyéről –, lehet az igazi aduász. A Lexus IS sose lesz egy érzelmi hullámvasút, de pont ezt lehet a leginkább szeretni benne. Vezetése közben sose fogják a boldogsághormonok tombolva elárasztani az embert, de nem is társul minden szervizlátogatáshoz gyomorgörcs.

A legolcsóbb IS300h 10,7 millió forint a Lexus árlistája szerint, míg a legdrágább 15,9 millió. Minden ma divatos és ebben a kategóriában már szükséges extra rendelhető hozzá, akár az ülésszellőzés, akár az ütközést felismerő és annak hatásait enyhítő rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztetés vagy épp az automata LED-es fényszóró a vágyunk. Dízel és kombi viszont nincs, így nem mostanában fog fellépni a középkategóriás prémium autók dobogójára. De ahogy elnéztem a Lexus embereit a nemzetközi bemutatón, ez a legkevésbé sem zavarja őket. Tudnak örülni egy negyedik helynek is.