Az egyik legjobb használt hétüléses

Használtteszt: Peugeot 5008 1,6 HDI 115, Access – 2015.

2019.10.10. 06:05 Módosítva: 2019.10.10. 08:11

A Peugeot első és utolsó hagyományos hétüléses egyterűje a vállalat szempontjából nem biztos, hogy jó döntés volt, viszont most tíz év elteltével lehet, hogy az egyik legjobb vétel. A megfelelő váltóval és motorral.

A Peugeot-nak egészen 2009-ig nem volt hagyományos, közepes méretű egyterűje. Ekkor villant fel a fejük fölött a villanykörte: van már egy Citroën C4 Grand Picassónk, miért ne készülhetne belőle Peugeot jelvényes változat is? Az 5008 a válság viharaiban és az egyterű-piac beomlásának kezdeti időszakában született, első teljes évében mégis elpasszoltak belőle hetvenezer darabot. A baj csak az, hogy a sokkal érdekesebb C4 Picasso a dupláját hozta fénykorában. Tudják mennyivel romlottak a C4 Picasso eladási számai az 5008 első teljes évében? Pont annyival kevesebb Citroën fogyott, amennyivel a Peugeot egyterűje nyitott.

A teljes igazságot valószínűleg soha nem fogjuk megtudni, mindenesetre a Peugeot marketingesei szerint azért volt szükség egy testvérmodellre, mert akkoriban a Peugeot-ra már magasabban pozicionált márkaként tekintettek a potenciális vásárlók. Ennek megfelelően az 5008 visszafogottabb, szinte unalmas külsőt kapott, de a belseje minőségibb lett, mint a C4-nek. A hozzám került autó 2015-ös, tehát a 2013-as facelift utáni kocsi, a hazai átlagfutásokhoz képest viszonylag magas, 186 ezer kilométerrel.

A csomagtérajtó begyűjtött egy szép horpadást, az ajtók élein is van egy-két alig észrevehető festékkopás. Tüzetesebb vizsgálás után a jobb oldali ajtók krómdíszlécei sem stimmelnek, gyanítható, hogy az autó kapott egy kis törődést oldalról is. Lehet ennél makulátlanabb autót is találni, de tragikusnak nem nevezném a helyzetet.

Peugeot 5008 1,6 HDI 115, Access - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 71 500
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 60 979
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (27 éves férfi, 3 éves jogsi) 97 714 Ft-tól

A kívülről kicsit bamba bálna a belteret látva sokat javul. Ekkortájt, a 3008-assal kezdtek el látványosabb és minőségibb belsőket készíteni. Az óracsoportot leszámítva mindenhová jó nézni, az anyagok bőven hozzák a kor színvonalát, és úgy tűnik, a tartóssággal sincs probléma. Festékleverődést, csúnya kopást vagy karcot sehol nem láttam. Egyedül a fedélzeti számítógép gyanús, mert sehogy sem tudtam a fogyasztási adatokat nullázni. Az persze nem kizárt, hogy én nem találtam meg a megfelelő gombot, mert egyébként a bluetooth-os csatlakozásra sikerült rávenni a rendszert. Abba ne menjünk bele, hogy 2009-ben sikerült olyan fedélzeti számítógépet rakni egy modern autóba, ahol a telefon kihangosítása és a zene streamelése két külön funkció, lényeg, hogy működik egy, az autónál tíz évvel újabb eszközzel is.

A Peugeot-k üléseitől sosem voltam elragadtatva. Ebben is tök átlagos fotelek vannak, de egy használt autónál inkább az a fontos, hogy egyrészt jól bírták az eddigi strapát (nincs kiülve, kiszakadva egyik szék sem) és a legjobb: heten vannak. Ekkora autótól elvárhatóan az első és második üléssorban is bőséges a hely, utóbbinál ráadásul a három szék ugyanolyan széles, szóval középen sem kín utazni. Fontos, hogy mindháromba raktak Isofix rögzítési pontokat, így a három egymás mellé rakott gyerekülés sem lehet akadály. Az üléseket egymástól függetlenül is lehet előre-hátra tologatni.

A leghátsó sor ülései észrevétlenül lapulnak a (második sor helyzetétől függően) 679/830 literes csomagtérben, vékony padlózat fedi őket, hogy a raktér sík legyen. Anyám másodpercek alatt előbányászta belőle az üléseket, pedig neki semmi affinitása és tapasztalata nincsen az autókhoz. Na, ennyire egyszerű az üléseket hajtogatni az 5008-ban és a mechanika sem sérült, minden szék könnyedén origamizódott, ahogy azt kell. Ezekbe az ülésekbe már csak gyerekeket ültetnék, de ők a szokottnál jobban fogják érezni magukat, hiszen lesz könyöklőjük, tárolórekeszük és még talán ki is látnak majd. Nagyon jó pont, hogy a plafonba rakott biztonsági öv csatjait mágnessel rögzítették, így azok nem zörögnek, ha nem használjuk őket.

Mennyire biztonságos?

A 2009-2016 között gyártott Peugeot 5008 nem okozott meglepetést az EuroNCAP töréstesztjén, öt csillagos eredményt ért el, mint minden kategóriatársa. A gyalogosvédelemre kapott 37% viszont nem túl jó érték, pedig elég magas az autó orra.

Szériában hét légzsákot, ABS-t, ESP-t, ASR-t, három Isofixes ülést és visszagurulásgátlót kapunk. A jobban felszerelt 5008-asokban head up displayt is találhatunk.

Egy Peugeot-nál fontos kiemelni, hogy menet közben se nagyon zörög. Az 5008 4 év után is egyben maradt, egyedül a futómű zajos, de ez új korában is jellemző volt rá. Ettől függetlenül nem kizárt, hogy költeni kell majd rá a közeljövőben, de az elöl MacPherson hátul csatolt lengőkaros megoldás (itt nincs légrugó hátul) miatt nem fogják aranyárban mérni a javítást. A zajongásból talán már sejthető is, hogy az 5008 nem annyira kényelmes, mint a C4 Picasso. Keményebbre hangolták a futóművét, így a kanyarokban sem dől túlságosan.

A kormányzás szinte teljesen érzéketlen, a hatsebességes váltó meg olyan jobbféle Peugeot, de inkább azt mondanám, hogy jól kézre áll, mintsem pontos. A leggyengébb benzinesekhez (1,6 szívó Prince VTi 120 LE, 1,2 Puretech turbós háromhengeres 130 LE) ötsebességes járt, azokat nem biztos, hogy erőltetném. A turbós Prince-t az ismert gondok (kokszosodás, vezérműlánc nyúlás, változó szelepvezérlést állító fogaskerekek vezérlés hibája, magas olajfogyasztás stb) miatt kerülném, a 120 lóerős változat is csak annyival jobb, hogy a turbóhalált legalább megúszhatjuk.

A jó középút az a nyolcszelepes 1,6-os HDI dízel, ami ebben az autóban is volt. 116 lóerő, szóval csodát ez sem tesz, de ötszemélyes változathoz elég lehet, csendes is és ezzel a váltóval nem csinál olyan szörnyűségeket, mint máshol, öt sebességgel. Saccra nem fogyasztott sokat, a spritmonitor.de szerint 6,2 liter körül lehet eljárni vele, ami egy ekkora autótól (1,6 tonna) reálisnak tűnik. Ennél a motornál a kifújó porlasztócsúcsokra érdemes figyelni, amit cicergő hang és füstszag a motortérben/utastérben jelez. Ez hosszú távon elkokszolja az olajat és megöli a turbót. EGR szelep szintén elkoszolódhat, itt érdemes a porlasztócsúcsokat is ellenőriztetni, hisz sokszor az okoz EGR/turbóproblémát, hogy a rossz befecskendező telekormolja az olajat/kipufogórendszert. Külön megemlíteném, hogy egy kettőstömegű lendkerék viszonylag baráti, 191 ezer forintból megvan.

Az 1,6-os dízelt egyébként árulták robotizált MCP váltóval, de azt inkább csak az ellenségeimnek javasolnám. A legerősebb, 163 lóerős 2 literes dízelt és 2014-től a BlueHDI motoros (1,6 120 LE és 2,0 150 LE) változatokat már szerelték hatsebességes Aisin automatával is, az lesz a jó döntés.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 51 081 Ft
Levegőszűrő Mann Filter 8 662 Ft
Pollenszűrő Alco 4 108 Ft
Olajszűrő Mann Filter 4 455 Ft
Kettőstömegű lendkerék Valeo 191 989 Ft
Lengéscsillapító (hátsó) Bilstein 23 756 Ft
Első fékbetét garnitúra Textar 20 736 Ft

Az 5008 a Peugeot javuló korszakában készült, de kisebb elektronikai hibák (elektromos kézifék, központi zár) azért ennél a típusnál is előfordulhatnak. A dízelek elég jól bírják a strapát, ha megkapják a megfelelő törődést és normális helyen tankoljuk őket. A FAP-folyadék tartálya még az, ami nem egy örök életű dolog és nem is olcsó cseréltetni. A Start&Stopos változatoknál érdemes figyelembe venni, hogy az akkumulátorcsere kicsit többe fog kerülni. Egyes források szerint kilenc visszahívási akció volt az 5008-asra, mi 4+1-ről találtunk részletes információt.

Peugeot 5008 (2009-2016) visszahívási akciók:

  • Hibás motorvezérlő miatt a motor túlmelegedhet + folyhat az olaj is (2014.02.05-2015.3.27. közötti gyártás)
  • A turbóból olaj szivároghat ami motortüzet okozhat (2016.01.07-2016.02.23. közötti gyártás)
  • Fagypont alatti hőmérsékletnél az üzemanyag előmelegítő túlmelegedhet, szélsőséges esetekben elolvadhat a ház, így levegő kerülhet az üzemanyagrendszerbe, ami miatt megállhat az autó (2012. szeptember és 2014. december között gyártott 2 literes HDI motorok érintettek)
  • A vezetőüléshez közeli kábelköteg súrlódás miatt túlmelegedhet, vagy elektromos hibát okozhat, többek között akár olyankor is aktiválódhat a légzsák, amikor nincs veszélyhelyzet (2012.07.24-2013.10.15. közötti gyártás)

Az 5008-as olyan egyterű a Peugeot történelmében, amilyen gyaníthatóan nem lesz többet, ettől függetlenül egyáltalán nem egy rossz autó. Komolyan vették az egyterű műfajt, sok a nagy tárolórekesz, és könnyű alakítgatni az üléseket. Megfelelő motorral takarékos, csendes és kényelmes utazóautó, ami nincs még túlbonyolítva olyan technológiával, ami vállalhatatlanul sok kockázatot rejtene. Bő száz darab várja új gazdáját a hazai használt-piacon, a legolcsóbb 1,6-os dízelekhez már 1,4 millió forintért hozzájuthatunk, mára a legdrágább 5008-ak sem kerülnek többe hatmillió forintnál.

Ha már francia egyterű, egyértelmű, hogy a platformtárs Citroën C4 Picasso is rajta kell lennie annak a radarján, aki az 5008-hoz hasonló autót szeretne. A Picasso egy vidámabb, érdekesebb és kényelmesebb autó, de a hátsó légrugó például költségesebbé teheti a fenntartását. Még mindig a francia vonalon maradva a harmadik generációs Renault Scénic sem rossz vétel, de annak talán egy fokkal gyengébb minőségű a belseje. A Ford S-Max/Galaxy páros szintén nem a belterével fog hódítani, viszont vezetni őket a legjobb. Az Opel Zafira Toureren érződik, hogy egy újabb fejlesztés, de kisebb benne a hely és drágább is. A németek közül a Volkswagen Touran se tartozik a legtágasabbak és legolcsóbbak közé a műfajban, de cserébe tényleg elég jó minőségű, viszont drágábban fenntartható autót kapunk. A Peugeot ebbe a tortába reális esélyesként mártotta bele a kezét annak idején, így egy ismert előéletű, átvizsgált példány jó választás lehet.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Peugeot 5008 1,6 HDI 115, Access - 2015.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1560
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 86 (115)/3750
Nyomaték Nm/1/perc 270 Nm/1750
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 6 fokozatú, manuális
Végsebesség km/óra 180
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 12,3
Kombinált fogyasztás l/100 km 4,7
Saját tömeg kg 1472
Hosszúság mm 4529
Szélesség mm 1837
Magasság mm 1639
Tengelytáv mm 2728
Csomagtartó l 578
Tank mérete (l) 60
Újkori ár 6 265 000 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Peugeot 5008-akat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.